MAN - Vaihtoautot

Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG Arto Järvimäki Oy:lle

Kuljetus Arto Järvimäki Oy on perustettu vuonna 1987. Se työllistää sata kuljettajaa, jotka ajavat 60 autolla muun muassa elintarvikkeita pääkaupunkiseudulla. Marko Järvimäki tilasi Volvo FH LNG:n viime toukokuussa heti, kun se tuli myyntiin. Luovutus- ja tankkauskoulutuksen jälkeen Volvo FH LNG lähti ajamaan elintarvikkeita Keskolle.

Lue lisää...


Sisu Polar Hauler "Vuorsola" - massoja ja tietoja

Sisu Polar Hauler -raskasveturi Mikko Vuorsola

Sisun tuorein osoitus asiakaslähtöisestä ajoneuvosuunnittelusta on Vuorsola Oy:n Mikko Vuorsolan kanssa yhteistyössä kehitetty erikoisraskaslavetinveturi. Uuden Sisu Polar Haulerin tekniset massat ovat aivan omassa luokassaan - esim. yhdistelmämassa on 300 tonnia.

Lue lisää...


Kokkolan satama laajeni kalkkiterminaalilla

Kokkolan satamassa on vihitty käyttöön maailmanlaajuisesti toimivan poltetun kalkin valmistajan Lhoist´n kalkinkäsittelyterminaali. Kalkkiterminaali on Lhoist´n ja Kokkolan Satama Oy:n yhteishanke, joka kasvattaa sataman liikennettä kymmenillä tuhansilla tonneilla.

Kokkolan Sataman toimitusjohtajan Torbjörn Wittingin mukaan kalkin jalostamisessa on kyse satamalle uudesta aluevaltauksesta.

- Uusi laitos jalostaa ja räätälöi laivojen tuomaa kalkkia asiakkaalle sopivaksi tuotteeksi. Meiltä tuotteet lähtevät maakuljetuksina eri puolille Suomea. On hienoa, että iso kansainvälinen yritys investoi Kokkolaan näin mittavasti, Witting sanoo ja kertoo investoinnin olevan jatkoa osapuolten yli 10 vuotta jatkuneelle yhteistyölle.

Satamayhtiön osuus yhteishankkeesta on lähes miljoona euroa. Investointi tähtää monivuotiseen toimintaan ja se lisää huomattavasti kantasataman liikennemääriä.

Lue lisää...



Ministeri Berner tapaa Venäjän liikenneministeri Ditrihin

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner tapaa Venäjän federaation liikenneministerin Jevgeni Ditrihin keskiviikkona 26. syyskuuta 2018 Helsingissä. Ministerien on tarkoitus keskustella Suomen ja Venäjän liikenneyhteistyöstä siviili-ilmailun, tie- ja rautatieliikenteen sekä merenkulun aloilla. Lisäksi esillä ovat älyliikenteen ja logistiikan kehityshankkeet. Ministerit Berner ja Ditrih tapaavat Venäjän pääministeri Dmitri Medvedevin Suomen-vierailun yhteydessä.


Mählers esittelee korkealle heittävän sivuauran

Talvikauden 2018–2019 alkaessa ruotsalainen lumiauravalmistaja Mählers esittelee kuorma-autoihin tarkoitetun korkealle heittävän sivuauran. SPH-sivuaura on kehitetty pohjoismaisiin olosuhteisiin, joissa aurausvallit on pidettävä matalina suurien lumimäärien vuoksi. Tämän lumiauran rakenne on ainutlaatuinen. Sen muodostamien vallien suorat reunat estävät lumen valumisen takaisin ajoradalle aura-auton jäljiltä.

Mählersin mukaan korkealle heittävää SPH-sivuauraa on saatavana neljänä leveysvaihtoehtona: 10, 12, 14 ja 16 jalkaa. Kaikki perustuvat samaan perusrakenteeseen, jonka leveys mukautetaan toivottuun aurausleveyteen.


Asiakkaat arvioivat Finnairin viiden tähden lentoyhtiöksi APEX:n lentoyhtiöarvioinnissa

Finnair on saanut viiden tähden eli Five Star Global Airline -statuksen APEXin (Airline Passenger Experience Association) lentoyhtiöarvioinnissa. APEXin julkaisema 2019 Global Airline arviointi perustuu lentoyhtiöiden matkustajien antamiin arvioihin ja palautteeseen. APEXin arvioinnissa oli mukana 470 lentoyhtiötä, joista 9 % sai viisi tähteä.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Finnair saa viiden tähden statuksen APEX:in arvioinnissa. Edellisvuonna Finnair sai neljä tähteä, mihin ylsi tuolloin 15 % arvioiduista lentoyhtiöistä.


Nissanin pakettiautoista matkailuautoversiot

Nissanin kevyiden hyötyajoneuvojen valikoimaan kuuluvat NV200-, e-NV200- ja NV300-pakettiautot ovat nyt saatavilla matkailuautoiksi rakennettuina versioina. Kukin matkailuautoksi tehty pakettiauto tarjoaa mukavat sisätilat tien päällä matkustamisesta nauttivalle neljälle ihmiselle. Matkailuautoon on integroitu modernit mukavuudet kuten liesi, jääkaappi, hanalla varustettu allas sekä runsaasti säilytystilaa.

Illan pimetessä matkailuauto muuntautuu makuutilaksi, josta löytyvät vaahtomuovipatja kahdelle hengelle, kaikki ikkunat peittävät pimennysverhot sekä lämmitys/viilennysjärjestelmä. Kolmikon tilavimpaan matkailuautoon, NV300:een, mahtuu myös toinen parivuode korotetun katon ansiosta.

Lue lisää...


Simo Laukkanen kolmanneksi Volvo Trucks Driver Challenge 2018 maailmanfinaalissa

Volvo Trucks Driver Challenge 2018 kuljettajakilpailun maailmanfinaali järjestettiin 13.-14.2018 Göteborgissa. Finaaliin osallistui 33 kuljettajaa eri maista. Voiton vei Piotr Krahel Puolasta, toiseksi sijoittui Bert Johansson Ruotsista ja kolmanneksi ajoi maitoautoa työkseen ajava Simo Laukkanen Kuljetus Laukkanen Ky:stä.

Kuudetta kertaa tänä vuonna järjestetty Volvo Trucks Driver Challenge –ajotaitokilpailu keskittyi polttoainetaloudellisuuteen, tuottavuuteen sekä turvalliseen ajotapaan. Kokonaisuutena kilpailussa mitataan kaikkia kuljettajan jokapäiväisessä työssään tarvitsemina taitoja. Kuljettajien ajotaidoilla on suuri merkitys yrityksen tuottavuuteen ja tuloksentekoon. Kuljettajat vaikuttavat ammattiosaamisellaan suuresti myös teiden turvallisuuteen. Kuljetusala kasvaa jatkuvasti, ja ammattitaitoisista kuljettajista on maailmanlaajuisesti iso pula.

Volvo Driver Challenge nostaa kuljettajien ammattiosaamisen merkitystä esiin. Simo Laukkanen korostaakin, kuinka tärkeää on pysyä mukana kuljetusalan jatkuvassa kehityksessä.

- Koskaan ei pidä tuudittautua siihen, että osaisi jo kaiken, vaan pyrkiä analysoimaan omia taitoja ja etsiä kehityskohteita, Simo Laukkanen pohdiskelee.

Lue lisää...


MM Ajotaitokilpailut Belgiassa 28.-30.9.2018 – Suomella vahva edustus

Raskaan liikenteen ammattikuljettajien ajotaidon MM-kilpailut käydään Belgiassa 28.-30.9.2018. Ajotaidon MM-kilpailut järjestetään joka toinen vuosi kansainvälisen kuljettajajärjestö UICR:n jäsenmaissa. Edellisen kilpailun järjesti Rahtarit ry Suomen Jyväskylässä kesällä 2016. Suomi on isännöinyt kilpailua myös vuosina 1979 ja 1984.

Belgian kilpailu on järjestyksessään 31. ja sinne odotetaan yli 140 kilpailijaa 13 eri jäsenmaasta. Rahtarit ry:n ja samalla Suomen virallinen edustusjoukkue on valittu SM Ajotaito 2016 ja 2017 tulosten perusteella. Joukkue on kokonaisuudessaan erittäin vahva koostuen niin kilpailukonkareista kuin ensikertalaisistakin. Mukana on myös neljä hallitsevaa maailmanmestaria: Harry Winqvist (kuorma-autosarja), Pentti Havi (linja-autosarja), Jukka Haanpää (täysperävaunusarja) ja Petri Haikara (taloudellinen ajo).

MM-tasolla paremmuudesta kilpaillaan seitsemässä eri sarjassa: kuorma-auto, linja-auto, puoliperä, täysperä, nuoret (maks. 21 v.), pakettiauto sekä taloudellinen ajo. Rahtarit ry lähettää kilpailuun täyden joukkueen, joka tarkoittaa kolmea kuljettajaa sarjoissa A, B, C ja D. Lisäksi joukkueessa on lähtökohtaisesti yksi edustaja jokaiseen muuhun sarjaan sekä tänä vuonna vielä puolustavat maailmanmestarit. Joukkuetta johtaa Hanna Haanpää.

Lue lisää...


Perävaunu vinossa ja piirturi karkeasti väärennettynä Simossa, sakoilla selvisi

Poliisi kertoo Simossa pysäytetyn ulkomaalaisen ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan syyllistyneen useisiin rikkomuksiin.

Poliisi sai sunnuntaina päivällä ilmoituksen, jonka mukaan Oulusta Kemin suuntaan ajava ajoneuvoyhdistelmä oli kallellaan oikealle. Ilmoittaja epäili, että kuorma oli siirtynyt kuormatilassa.

Poliisi pysäytti yhdistelmän Maksniemessä. Kuormana oli rakennustarvikkeita, jotka olivat päässeet liikkumaan puutteellisen sidonnan vuoksi sivusuunnassa siten, että kuorma oli tulossa osittain pressun läpi.

Samalla tehdyssä tarkastuksessa selvisi, että kuljettaja oli myös näpelöinyt ajopiirturia. Se näytti kuljettajan olevan levossa, vaikka hän oli yhdistelmän ratissa. Tällä säätämisellä kuljettaja olisi poliisin mukaan voinut ajaa vaikka halki Suomen ilman, että ajoaika olisi tullut täyteen.

– Voi vain kuvitella millain "pommi" tällainen yhdistelmä on tien päällä missä sidonta on puutteellinen ja kuljettaja yrittää ajaa kellon ympäri väsyneenä, poliisi kirjoittaa tiedotteessa.

Kuljettajalle määrättiin sakkoja ja ajokieltoa paljastinlaiterikkomuksesta, lievästä väärennyksestä, sosiaalilainsäädännön rikkomuksesta ja liikennerikkomuksesta. Matka jatkui vasta, kun kuorma oli sidottu uudestaan ja paikalle järjestetty kortillinen kuljettaja.

(Vain Suomessa näin vähällä. Ruotsissa olisi tullut roima sakko kuljetusliikkeelle, mahdollisesti myös tilaajalle ja huolintaliikkeelle, ja kuljettajalle ehdollinen vankeus, mahdollisesti myös karkoitus ja määräaikainen maahantulokielto. Toim.huom.)


Hiab tuo markkinoille Multilift Ultima -koukkulaitteen

Hiab tuo markkinoille seuraavan sukupolven MULTILIFT Ultima -koukkulaitteen ja useita uusia innovaatioita, jotka parantavat laitteen tuottavuutta, helppokäyttöisyyttä ja turvallisuutta. Hiabin uutta MULTILIFT Ultimaa edeltävä MULTILIFT XR -sarja teki MULTILIFT-koukkulaitteista alan markkinajohtajan. 

- Raisiolaiset Terhon veljekset kehittivät vaihtolavalaitteen vuonna 1947 ja kaupallistivat sen vuonna 1949. Siitä lähtien MULTILIFT-brändi on ollut alansa johtava toimija. MULTILIFT Ultima vahvistaa pitkää innovaatioperinnettämme. MULTILIFT Ultimassa hyödynnetään huippuluokan teknologioita. Kamerat, älykkäät anturit sekä edistykselliset liitettävyysominaisuudet tekevät laitteen käytöstä helpompaa ja turvallisempaa, kertoo Hiabin MULTILIFT-tuotelinjan myynnin ja tuoteliiketoiminnan johtaja Henri Janhonen.

Lue lisää...


MAN voitti ensimmäisen Truck Innovation -palkinnon

MAN Truck & Bus on voittanut Truck Innovation Award 2019 -nimityksen Level 4 -tason kuljettajamattomilla aFAS-kuorma-autoillaan. Palkinnon antoi International Truck of the Year (ITOY) -tuomaristo Hannoverin IAA-näyttelyssä. Uusi palkinto huomioi hyötyajoneuvoalalla tapahtuvan nopean teknologisen muutoksen.

aFAS-kuorma-autot ovat ensimmäisiä, jotka operoivat ensimmäisinä SAE Level 4 -tason teknologialla normaalin liikenteen joukossa. Kyseessä on turva-auto, joka automaattisesti seuraa edessä kulkevaa tienhoitoautoa.

ITOY-toimittajat olivat vaikuttuneita siitä, että aFAS-kuorma-autoilla on jo takanaan testiajoa julkisilla teillä ilman onnettomuuksia yli 4 000 kilometriä. Valintaa puolsi myös projektin liikenneturvallisuuden parantaminen sekä se, että kyseessä on ensimmäinen kyseisen automaatiotason ajoneuvo julkisilla teillä Europassa.


Ruotsi: Niin humalassa ettei kyennyt puhaltamaan

Ruotsin poliisi pidätti viime viikolla kuorma-auton kuljettajan epäiltynä ajosta alkoholin vaikutuksen alaisena. Mies näet ei pidätyksen yhteydessä kyennyt humalatilastaan johtuen puhaltamaan poliisin tarjoamaan alkometriin.

Kuljettaja oli pysäytetty kello 17 tienoilla torstaina valtatiellä 117 Hässleholmin pohjoispuolella. Puhelimella soitettu ilmoitus perustui slovakialaisen kuorma-auton "heiluvaan ajoon". Poliisin todettua miehen kykenemättömäksi puhalluskokeeseen hänet toimitettiin sairaalaan verikokeeseen. 42-vuotiasta serbian kansalaista epäillään nyt törkeästä rattijuopumuksesta.

(Trailer.se)


Nissan e-NV200 sähköpakettiautoja kuljettamaan hävikkiruokaa

Helsingin Kalasatamaan 20.9. aukeava Suomen ensimmäinen hävikkiruokamyymälä WeFood osallistuu ruokahävikin vähentämiseen myymällä elintarvikkeita ja tuotteita, jotka muuten päätyisivät jätteeksi. Kauppa huomioi ympäristön kaikessa toiminnassaan, myös kuljetuksissa. Hävikkiruokakuljetukset ajetaan yhteistyökumppanin Nissanin ajon aikana päästöttömällä e-NV200-sähköpakettiautolla.

Nissan e-NV200:n toimintamatka yhdellä latauksella on yhdistetyssä ajossa 200 km ja kaupunkiajossa jopa 301 km (WLTP), mikä kattaa WeFoodin tyypilliset päivittäiset ajotarpeet ja mahdollistaa täysin sähkökäyttöisen lähijakelun. 4,2 kuutiometrin suuruiseen tavaratilaan mahtuu kaksi täyttä eurolavaa. Hiljainen sähköpakettiauto vähentää omalta osaltaan myös meluhaittoja.

WeFood-myymälä ohjaa vuodessa arviolta 50 000 kiloa hävikkiruokaa hyötykäyttöön.


Cummins sähköistämään Kamazin hyötyautomallistoa

Venäjän hyötyautoylpeys Kamaz on löytänyt amerikkalaisen Cumminsin sähköistämään sen kuorma-, linja- ja pakettiautomallistoa. Kahden suuren välinen aiesopimus allekirjoitettiin 20.9 2018.

Kamaz on parhaillaan kehittämässä akkupaketin sähkövoimalla kulkevaa kuorma- ja linja-automallistoaan. Cummins puolestaan kehittää täyssähkö- ja hybridivetolinjaansa kaupallisiin tarkoituksiin.

Cumminsilla ja Kamazilla on takanaan jo vuodesta 2016 alkanut 50/50 yhteistyö Cummins ISB-sarjan dieselmoottorien tuottamiseen ja ISL-sarjan moottorien osalta sama vuodesta 2017.

Täsyssähkö- ja hybridiyhteistyön tulokset tullaan testaamaan Kamazin kaupunkibusseissa sekä jakelu- ja raskaissa kuorma-autoissa. Testivaiheen jälkeen kumppanit arvioivat seuraavana askeleena kaupallista yhteistyötä kuluttajamarkkinoilla.