MAN - Vaihtoautot

Ennakoiva liiketunnistin Contilta

Continental esittelee Hanoverin IAA-näyttelyssä kuorma-autoille kehitetyn tunnistimen, joka ennakoi jalankulkijan ja polkupyöräilijän kulkusuunnan. Prototyyppi on esitteillä sekä näytterlyosastolla että ulkoalueella Continentalin "Innovation Truck" demo-kuormurissa. Lopulliselle toteutukselle varataan vielä vuosi aikaa.

Jo nyt Continentalilla on tunnistin, joka varoittaa kuorma-auton kuljettajaa kuolleessa kulmassa olevasta jalankulkijasta ja pyöräilijästä. Tämä tunnistin on toistaiseksi saatavana vain uusiin kuorma-autoihin ensiasennusvarusteena. Kehitteillä on vastaava tunnistin myös jälkiasennettavaksi.

Tuotekehityksen seuraava askel tuo mukaan kameran, joka näyttää kuljettajalle kuolleessa kulmassa törmäysvaarassa olevan ihmisen tai esineen.


Bicar E-Kolmipyörä kypsä sarjavalmistukseen

Sveitsiläisen Zuerichin Korkeakoulun oppilastyönä vuonna 2015 esitelty sähköllä toimiva auton ja polkupyörän välimuoto, kolmipyöräinen Bicar, kerrotaan nyt olevan valmis sarjatuotantoon. Lopullista päätöstä odotellaan. Valmistajasta ja rahasta on kyse. Bicarissa on kolmipyörä-skootterien ohjaus- ja etuakselitekniikkaa. 45 km/t kulkevana se täyttää mopovaatimukset.

EU-hyväksyntä saattaa kestää 1 - 2 vuotta. Sinä aikana Bicar voi kuitenkin jo lähteä kaupan kautta liikenteeseen Sveitsissä ja EU:n ulkopuolella olevissa maissa. Bicarin etuina luetellaan sateen suoja ja lämpö ympärivuotisessa käytössä sekä pieni tilantarve. Kaupallisesti arvellaan Bicarin menestyvän yksityisen omistuksen lisäksi sekä vuokra- että kimppakäytössä.


Kansainvälinen reittiliikenne alkaa Helsinki-Malmin lentoasemalta

Kansainvälinen reittiliikenne palaa vuosien tauon jälkeen Malmille, kun saksalainen Wiking Helikopters aloittaa Malmilta säännöllisen helikopteriliikenteen.

Helsinki-Malmin lentoasemalle saapui keskiviikkona 29.8. saksalaisen Wiking Helikoptersin 12-paikkainen helikopteri, joka aloittaa lähiaikoina miehistönkuljetuslennot Nordstream 2 -kaasuputken rakennustyömaalle. Helikopterilla kuljetetaan asiantuntijoita laivoille ja takaisin. Operointia on alussa kolmesti viikossa.

Viimeksi vastaavanlaista liikennettä harjoitettiin Malmilta vuonna 2011, jolloin tanskalainen Bel Air kuljetti työntekijöitä ”Spirit of Malmi Airport” -helikopterillaan Nordstream-kaasuputken työmaalle.

Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen toivottaa helikopterin tervetulleeksi Malmille. ”Malmi on todennetusti tällaiselle toiminnalle logistisesti ylivoimainen ratkaisu, kun tarvitaan joustavaa ja turvallista toimintaa. Lentoreitti Malmilta merelle on lyhyt ja tarvittaessa yllättävätkin huoltotarpeet voidaan hoitaa välittömästi”.

Helikopteriin tukikohtana toimii yksityinen lentokonehalli, sillä kaupunki ei vuokrannut päähangaaria tähän käyttöön.

Lentoaseman jatko ilmailukäytössä on edelleen avoin ja tilanne mutkikas. ”Toivotaan että ympäristöministeriön käsitteleyssä oleva suojelu toteutuu ja neuvottelut ilmailukäytöstä Helsingin kaupungin kanssa etenevät hyvässä hengessä. Kentälle on paljon tarvetta nyt ja tulevaisuudessa” toteaa Hyvönen.

Kaasuputken komponenteista suuri osa kuljetetaan Suomen kautta (mm. Hangon Koverharin sataman), ja projektilla on Suomellekin suuri taloudellinen merkitys.

 



25 miljoonaa teiden talvikunnossapitoon

Hallitus on sopinut vuoden 2019 budjettiesityksestä. Budjettiriihessä sovittiin 49 miljoonan euron liikennepaketista, jolla parannetaan liikenneturvallisuutta ja tiestön talvikunnossapitoa.

Tästä paketista 25 milj. euroa osoitetaan tiestön talvikunnossapitoon ja kelirikon hoitamiseen. Tasoristeysohjelmaa jatketaan 10 milj. euron rahoituksella. Hallitus sopi myös yksityistieavustusten 4 milj. euron korotuksesta, jolloin kokonaismääräraha nousee 17 milj. euroon. Lisäksi osoitetaan rahaa liikenneturvallisuustyöhön ja Sastamalan riista-aitojen rakentamiseen.

Liikennepaketti rahoitetaan vuoden 2019 budjetista sekä kuluvan vuoden 2018 toisesta lisätalousarviosta.

Lue lisää...


Combilta suuren nostokyvyn moottorisoitu pumppukärry

Combilift-pumppukärry Combi-PPTCombilift on julkaissut uuden pumppukärryn Combi-PPT:n. Motorisoidun pumppukärryn perusnostokapasiteetti on 3 000 kilosta 6 000 kiloon, saatavilla on myös korkeamman nostokapasiteetin malleja, joiden nostokyky on 7 000 kilosta 16 000 kiloon. Combi-PPT:n liikkuvan ohjainvarren ansiosta kärryn kuljettaja voi operoida sitä sivusta. Combi-PPT:ssä on vaihtosähkömoottori ja tehostettu ohjaus.


Nokian MPT Agile 2 on monipuolinen maastorengas

Nokian MPT Agile 2 on maastorengas monipuoliseen käyttöönPuolustus- ja rauhanturvatehtävät sekä pelastus- ja maastoajoneuvot asettavat erityisiä vaatimuksia renkaille. Renkaan täytyy olla helposti ohjattava ja hyvin pitävä, niin tiellä kuin maastossakin, millä tahansa nopeudella. Se ei saa pettää varsinkaan kriittisellä hetkellä. Nokian MPT Agile 2 on uusi versio kentällä testatusta Nokian MPT Agilesta, ja siihen on lisätty lukuisia parannuksia alkuperäiseen nähden.

- Monikäyttöisyys on avain hyvään maastoajoneuvon renkaaseen. Renkaan on toimittava niin tiellä kuin pehmeässä maastossakin – ihan missä vaan, minne työ sinut vie, sanoo Teppo Siltanen, Nokian Raskaiden Renkaiden tuotepäällikkö.

Kuten renkaan nimestä käy ilmi, toinen merkittävä tekijä Nokian MPT Agile 2:n suunnittelussa oli ohjattavuus. Sekä sotilasajoneuvot että palontorjunta- ja muut pelastusajoneuvot vaativat tarkkaa ohjattavuutta, joskus korkeillakin nopeuksilla.

Merkittävin muutos on symmetrinen pintakuvio, joka toimii yhtä hyvin riippumatta renkaan pyörimissuunnasta. Nykyaikainen suunnittelu on myös johtanut parempaan pitoon pehmeässä maastossa sekä sivu- että pitkittäissuunnassa, parempiin itsepuhdistusominaisuuksiin sekä parempaan talvipitoon. Renkaan sivuissa on myös maastokuviointi.

Lue lisää...


Raskone ostaa Lumikolta raskaan kaluston kylmäkoneiden huoltoliiketoiminnan

Raskone laajentaa palveluvalikoimaansa ja vahvistaa raskaan kaluston huoltopalvelujen tarjontaa ostamalla kylmäkoneiden huoltopalveluliiketoiminnan Lumikko Huoltopalvelut Oy:ltä 3.9.2018. Raskoneelle siirtyy kaupan mukana 14 alan erikoisosaajaa sekä toimipisteet Seinäjoella, Tampereella, Helsingissä ja Oulussa. Kisko- ja rautatiekaluston lämpötilanhallinta-laitteistojen huolto jää edelleen Lumikolle.

Yrityskaupan ansiosta Raskoneesta tulee ainoa valtakunnallinen raskaan kaluston monimerkki-huoltoketju, joka voi muun huollon yhteydessä huolehtia myös asiakkaan kylmäkoneista. Raskoneen asiakkaina olevilla kuljetusyhtiöillä on käytössään tuhansia kylmäkoneita, jotka liikennöitsijöiden on jatkuvasti pidettävä toimintakunnossa. Esimerkiksi elintarvikkeiden kylmäketju ei saa katketa kovimmillakaan helteillä. Asiakkailla on myös suuri tarve saada kylmälaitteiden huolto merkkiriippumattomasti yhdestä paikasta. Raskoneen tavoite on tarjota kuorma-autojen jäähdytyskoneiden huoltopalveluja kaiken merkkisille laitteille.

Lue lisää...


Kögeliltä uusi kuormansidontaliina

Kögel FastFix -kuormansidontaliina kuoma-autoon ja perävaunuun

Kögelin uusi kuormansidontaliina on kevyempi, turvallisempi ja varmatoiminen. Tuote on lisäksi helppo asentaa ja ottaa pois pankoista. Kögel FastFix poistaa myös kuljettajan riskin loukata itseään tai tehdä vahinkoa lastille.

Kögel FastFix on valmistettu kestävästä materiaalista ja se vie vain vähän tilaa. Testeissä kankainen liina todettiin helppokäyttöisemmäksi kuin tavanomaiset kuormansidontatavat.


Sisun hybridi Metkossa

Sisu esittelee laajasti mallistoaan Suomen suurimmassa raskaskonealan ammattinäyttelyssä FinnMETKOssa. Sisun osastolla voi tutustua raakapuukuljetuksiin tehtyihin Sisu Timber puuautoihin, metsäkoneiden kuljetukseen suunniteltuihin Sisu Carrier koneenkuljetusautoihin, Sisu Rock maansiirtoautoihin ja tietysti uuteen raskaisiin kuorma-autoihin kehitettyyn Hybrid-tekniikkaan.

Lisäksi Heinolan Sahakoneet Oy:n osastolla on esillä uusi Sisu Polar -alustainen mobiilihakkuriin myös työnäytösten muodossa.

FinnMETKO 2018 näyttely järjestetään 30.8-1.9 Jämsänkoskella.


Ruotsi: Norrbotnia-radan rakentaminen alkoi

Pääministeri Stefan Löfven ja Trafikverket´n pääjohtaja Lena Erixon kaivoivat ensimmäiset lapiolliset hiekkaa viime viikon torstaina merkkinä 270 km pitkän Luulajan ja Uumajan välille sijoittuvan uuden rautatien rakentamisen aloittamisesta.

- Norrbotniaradasta tulee nykyaikainen junarata korkeille nopeuksille ja suurille painoille, Lena Erixon totesi. Kansallisen kuljetussuunnitelman mukaan Ruotsin hallitus takaa rahoituksen Norrbotniaradan Uumaja-Skellefteå välille vuosina 2018-2029.


Rengastalon omistus ja johto vaihtuu

Jussi ja Matti Lehti ostavat Rengastalo Oy:n koko osakekannan ja ryhtyvät yrittäjinä jatkamaan ja kehittämään yritystä. Matti Lehti ryhtyy Rengastalon uudeksi toimitusjohtajaksi ja Jussi Lehti hallituksen puheenjohtajaksi. Lisäksi molemmat tulevat toimimaan aktiivisesti myynnin parissa.

Yrityskauppa ei vaikuta yrityksen ja asiakkaiden, toimittajien tai muiden yhteistyökumppaneiden välisiin sopimuksiin. Rengastalon henkilökunta jatkaa entisissä tehtävissään vanhoina työntekijöinä. Mikael Franck jatkaa ennen eläkkeelle siirtymistään yrityksen palveluksessa, avustaen siirtymäkauden ajan, syyskuun loppuun ja sen jälkeen tarpeen mukaan.


Ruotsi: Huutava pula kuorma-auton kuljettajista

Pula kuorma-auton kuljettajista on uhannut vähittäiskaupan kuljetuksia kuluneen kesän aikana. Kuorma-auton kuljettajista on tullut "pula-ammatti" ja uusien kuljettajien tarve arvioidaan 7000:ksi vuoden sisällä Ruotsin kuljetusalan liittojen ammatti- ja työympäristölautakunta hälyttää.

Syynä kuljettajapulaan pidetään vähäistä kiinnostusta, vähäistä hakijamäärää töihin ja koulutuksen keskeyttäneiden suurta määrää. Monelta kuljettajalta puuttuu myös EU:n vaatima ammattipätevyystodistus.

Vallitsevan korkeasuhdanteen aikana kuljettajapula aiheuttaa hankalan tilanteen kaupalle. Muiden muassa ICA ilmoittaa tehneensä paljon töitä lievittääkseen kuljettajapulan vaikutuksia.

(Transpportnet.se)

Tilanne on täsmälleen sama Suomessa. (Toim. huom.)


Pajalan malminkuljetukset rullaavat taas

Yksi 2900 tonnilla rautamalmia lastattu juna vuorokaudessa rullaa Kaunis Irons´n kaivoksesta Ruotsin Pajalassa Pitkäjärven välilastausterminaalin ja Norjan Narvikin sataman välillä.

Railcare yritys sai maaliskuussa tehtäväkseen vastata seuraavan viiden vuoden aikana Kaunis Ironin rautatiekuljetuksista 220 km matkalla Pitkäjärvestä Narvikiin. Vuoden loppuun mennessä tavoitteena on kaksi junavuoroa vuorokaudessa joka viikonpäivänä. Railcare vastaa myös välilastauksesta kuorma-autoista junavaunuihin Pitkäjärvessä sekä Narvikin satamassa.

Railcare on pestannut töihin seitsemän veturinkuljettajaa ja 5-6 kuljettajaa tullaan tarvitsemaan lisää. Kolme veturi ja vaunuyksikköä tarvitaan kuljetuksiin kun liikenne pääsee täyteen vauhtiin.


Ruotsi: 290 MSek fossiilivapaille kuljetuksille

Ruotsin Trafikverket (liikennevirasto) sijoittaa 290 ja entistä tehokkaampiamiljoonaa Ruotsin kruunua tutkimusprojektiin, jonka tavoitteena on synnyttää fossiilivapaita ja entistä tehokkaampia tavarakuljetuksia vuoteen 2030 mennessä. Elinkeinoelämä ja muita osallistujia lisäävät pottiin 100 miljoonaa kruunua, minkä toivotaan kasvavan tutkimusohjelman edetessä. Ohjelma joka on saanut nimen"Triple F" sanoista Fossile Free Freight, perustuu Ruotsin hallituksen tehtävän antoon viime kesäkuun kansallisesta tavarankuljetusstrategiasta.

Triple F kerää tehtävän toteutukseen akatemiat, tutkimuslaitokset, teollisuuden ja viranomaiset. Ohjelmavastaava on Maria Oscott ja Lindholmen Science Park Göteborgissa. Kuljetusvälineiden fossilivapaus, energiatehokkuus sekä uusiutuvien polttoaineiden osuuden lisäys on mainittu kuuluviksi tutkimusohjelman yksityiskohtiin.


Suomen ainoa parkkipaikkanavigaattori Tampereella

Tekoälyapulainen etsii kuskille todennäköisimmin vapaana olevan pysäköintialueen.

EasyPark toi keväällä Suomeen Find & Park -parkkipaikkanavigaattorin. Palvelu aloitti Helsingistä ja laajenee nyt Tampereelle. Tampereen jälkeen myöhemmin tänä vuonna ovat vuorossa Turku ja Lahti. Palvelun saa Tampereella käyttöön lataamalla EasyParkin mobiilisovelluksen tai päivittämällä jo ladatun sovelluksen.

Tampere liittyy Find & Park -paikkakuntana muiden muassa Berliinin, Barcelonan, Rotterdamin, Veronan, Kööpenhaminan ja Tukholman joukkoon.