MAN - Vaihtoautot

Uudessa S-sarjassa hyödynnetään Mercedes-Benzin MBUX-käyttöliittymän (Mercedes-Benz User Experience) toisen sukupolven entistä kehittyneempää järjestelmää. Tämän vuonna 2018 esitellyn ainutlaatuisen järjestelmän toisen sukupolven kautta auton digitalisointi ottaa jättiloikan laitteiston ja ohjelmiston muuttuessa yhä älykkäämmäksi lisätyn tekoälyn käytön kautta. Tarjolla on entistä enemmän palveluja, tukea, tietoa ja kokemuksia niin kuljettajalle, etumatkustajalle kuin takaistuinten matkustajille niin edustuskäytössä kuin auton arkisemmissakin käyttötarkoituksissa.

Hey Mercedes -komennolla heräävä äänentunnistus ja -avustin kykenee aikaisempaa parempaan dialogiin puhujan kanssa. Järjestelmä pystyy nyt tunnistamaan eri matkustajat äänen perusteella. Se tunnistaa luonnollisen puheen jo 27 kielellä ja ymmärtää myös epäsuoraa puhetta – esimerkiksi jalkatilan lämmitys tehostuu pelkällä ”I am cold” -repliikillä sen sijaan että puhuja antaisi suoran käskyn tyyliin ”Temperature in footwell 24 degrees”. Puhelimeen vastaaminen tai navigointikartan avaaminen onnistuu nyt suoraan ilman Hey Mercedes -avausta. Järjestelmän turvaominaisuuksiin on lisätty PIN-tunnusluvun lisäksi sormenjälki-, kasvo- ja äänentunnistus.

Uuden S-sarjan ohjaamossa on 27 mekaanista painokytkintä ja -näppäintä vähemmän kuin edeltävässä S-sarjan versiossa. Äänikomentojen ja kädenliikkeiden ohella auto tunnistaa kosketus- ja pyyhkäisyeleitä ja katseohjausta. Avaintoiminnot kuten valot ja lasinpyyhkimet toimivat edelleen perinteisesti. Lisäksi ilmastoinnille on oma säätöpaneelinsa näppäimineen keskusnäytön alaosassa.  

Kuljettajan näytössä 3D-teknologiaa, takamatkustajilla kokonainen viihdekeskus

S-sarjan MBUX-järjestelmä koostuu enimmillään viidestä monitoiminäytöstä, joista suurimmassa hyödynnetään kirkasta mutta energiaa säästävää OLED-valaistusteknologiaa. Kuljettajan 12,3-tuumaisessa näytössä on tarjolla ainutlaatuinen innovaatio: näkymän voi nappia painamalla vaihtaa 3D-tilaan, joka mahdollistaa avaruudellisen tilavaikutelman. Järjestelmässä hyödynnetään Eye-Tracking-katseenseurantaa ilman erillisiä 3D-laseja. Näytön stereokamera määrittää katsojan silmän liikkeet, jolloin kuljettaja voi liikuttaa itseään vapaasti ja näytön kuva sopeutetaan tämän mukaisesti. Samaan teknologiaan perustuvat myös uusi biometrinen tunnistusmenetelmä, Attention Assist -väsymisvaroitus sekä ulkopeilien säätäminen ennakkoon kuljettajan mukaisesti.

Sisätilan optinen kohokohta on 12,8- tuumainen pystysuuntainen keskusnäyttö. Se perustuu OLED-teknologiaan (Organic Light Emitting Diode), joka mahdollistaa suuremman kontrastin ja täyteläisemmän mustan värin tason. Keskusnäyttö on jaettu yläosan aloituskenttään, keskiosan sovelluskenttään ja alaosan jatkuvasti näkyvään kenttään, josta käytetään auton ilmastointia. Kuljettaja- ja keskusnäyttöjen ilmeet ovat Hillitty, Urheilullinen, Ylellinen ja Klassinen. Kuljettajanäytön uusi elementti on ECO-näyttö (tyylissä Klassinen).

S-sarjassa matkustajat istuvat useimmiten takaistuimilla, varsinkin päämarkkina-alueilla Kiinassa ja Yhdysvalloissa. Takaistuinten matkustajille onkin tarjolla sama tietoviihde- ja mukavuustarjonta kuin etuistuimilla istuville, jonka lisäksi he voivat katsella elokuvia ja surffata internetissä. Takatilan MBUX High End -viihdekeskus sisältää kaksi 11,6-tuumaista kosketusnäyttöä, jotka on kiinnitetty etuistuimien selkänojiin. Lisävarusteena saa vielä MBUX-tablettitietokoneen, jota voi käyttää myös auton ulkopuolella. Tähän Multi-Seat-Entertainment-viihdekeskukseen voi liittää myös oman älypuhelimen.

HUD-näytöissä lisätyn todellisuuden elementtejä, sisätila-avustin entistä monipuolisempana

MBUX-järjestelmän ainutlaatuinen ominaisuus on sen verkottuneisuus auton turvajärjestelmien ja anturien tuottaman tiedon kanssa. S-sarjan kamerat muun muassa tunnistavat tilanteen, jossa matkustaja on poistumassa autosta ja avaamassa takaoven. Jos tällöin kuolleesta kulmasta lähestyy ajoneuvo tai jalankulkija, auton tunnelmavalaistus vilkuttaa punaisena osan auton poistumisvaroitusjärjestelmää.

Lisävarusteena autoon saa HUD- eli Head-up-display-näytön. Siihen sisältyvä AR-HUD tarjoaa myös lisätyn todellisuuden sisältöjä. Navigoidessa tien yläpuolella näytetään esimerkiksi animoituja ja virtuaalisia kääntymis- ja suuntanuolia tarkasti oikeissa paikoissa. Avustintoimintojen yhteydessä näkyvät esimerkiksi aktiivisen Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen tiedot. Kuva sijaitsee virtuaalisesti noin 10 metrin etäisyydellä katsojasta. Näyttöpinta-ala vastaa 77-tuumaista kuvaruutua.

MBUX:n Interior Assist -sisätila-avustin huomaa jopa sen, onko lapsen turvaistuin kiinnitetty asianmukaisesti. Järjestelmä seuraa myös kuljettajan vireystilaa ja varoittaa häntä väsymyksen ja mikrounen vaaroista. Avustin tunnistaa matkustajien pään ja käden liikkeitä sekä kehon kieltä ja reagoi säätämällä ajoneuvotoimintoja. Mikäli kuljettaja katsoo olkansa yli kohti takaikkunaa, avustin avaa ikkunan häikäisysuojan automaattisesti. Jos taas kuljettaja katsoo etuistuimelle pimeässä autossa, avustin sytyttää automaattisesti ao. sisävalon. Kattoluukun ja -ikkunan avaamiseen riittää pelkkä kuljettajan tai matkustajan kädenliike. Sisätila-avustimen toiminta perustuu kahteen laserkameraan, jotka on sijoitettu auton kattokäyttöyksikköön.

Toisen sukupolven MBUX-järjestelmän keskeiset ominaisuudet:

  • Viimeisin näyttöteknologia ja MBUX-palvelut kaikille matkustajille
  • OLED-teknologialla toteutettu pystymallinen kosketusnäyttö
  • Kuljettajan näytössä kolmiulotteinen kuva ilman 3D-laseja
  • Takana jopa kolme näyttöruutua
  • Mahdollisuus jakaa näyttökuvaa nopeasti ja helposti muiden matkustajien kanssa
  • Navigointikohteiden valinta ja selaus mahdollista myös takaistuimella
  • Laajat personointimahdollisuudet
  • Mercedes-sovelluksen QR-koodin skannauksella auto liitetään Mercedes me -tiliin
  • Mille tahansa istuimelle voidaan ohjelmoida omat radion suosikkikanavat ja istuinsäädöt Mercedes me -profiilin kautta
  • Auto tunnistaa seitsemän erilaista käyttäjäprofiilia
  • Tunnelmavalaistusta voi säätää yksilöllisesti etänä ennen ajoa
  • Käyttäjäprofiilit voi tallettaa Mercedes me -pilvipalveluun ja niitä voi käyttää muissakin uuden sukupolven MBUX:llä varustetuissa Mercedes-ajoneuvoissa
  • Mercedes me -tunnusluvun lisäksi yhteyden turvallisuus varmistetaan sormenjälki-, kasvo- ja äänitunnistuksella
  • Kuljettajan näyttö on varustettu kahdella kameralla, joita käytetään muun muassa kasvontunnistuksessa
  • Yksinkertaiset ja intuitiiviset toiminnot
  • Varustetasosta riippuen MBUX Interior Assist -avustin tunnistaa jopa 20 kontrollitoimintoa
  • Uusia turvaominaisuuksia ovat mm. huonosti kiinnitetyn lapsen turvaistuimen tunnistus etuistuimella ja kuolleen kulman varoitus matkustajan poistuessa autosta.
  • Uusia mukavuustoimintoja ovat kuljettajan istuimen ja peilien säätömahdollisuus ennakolta kuljettajan koon mukaisesti, takaikkunan kaihtimen avaus olan yli katsomalla ja kattoluukun avaus kädenliikkeellä.
  • Sisämikrofonit tunnistavat Hey Mercedes -komennon myös takaistuimelta. Tunnelmavalon välkkyminen osoittaa kulloisenkin puhujan sijainnin.
  • Kuljettaja voi aktivoida piristävän Energizing-ohjelman vain sanomalla ”I´m tired”
  • Hey Mercedes -aputoiminnot (”Explore me”) neuvovat mm. älypuhelimen Bluetooth-yhteyden muodostamisessa ja kertovat, mistä auton ensiapulaukku löytyy
  • Puhelun vastaanotto tapahtuu yksinkertaisella ”Accept call” -komennolla
  • Hey Mercedes tunnistaa nyt 27 kieltä ja luonnollista puhetta ko. kielillä
  • HUD-näyttö, jossa suuremmassa hyödynnetään lisätyn todellisuuden AR-ominaisuuksia: esimerkiksi navigoitaessa kohteeseen tien pintaan noin 10 metrin etäisyydelle auton eteen heijastetaan animoituja kalanruotokuvioisia nuolia osoittamaan ajosuuntaa ja kääntymistä

Langattomat OTA-päivitykset pitävät S-sarjan aina tilanteen tasalla ja valmiina uuteen

Yli 50 uuden S-sarjan elektroniikkakomponenttia voidaan päivittää langattomasti mobiiliyhteydellä ”over-the-air”. OTA-päivitykset mahdollistavat MBUX-multimediajärjestelmän, kuljettajanäytön, ajoavustinjärjestelmien sekä Digital Light – ja Multibeam LED-valojärjestelmien pitämisen jatkuvasti ajan tasalla ilman huoltokäyntejä. Samalla autoon on koko sen elinkaaren ajan ladattu juuri tuoreimmat ohjelmistot ja auto on valmiina kokonaan uusiinkin toimintoihin, joita vasta kehitellään. OTA-päivitykset edellyttävät aina käyttäjän antamaa nimenomaista suostumusta.