Scania Super – Koeajokiertue

Siltaremontteja Valkeakoskella

Valkeakoskella remontoidaan kolme siltaa syksyyn mennessä. Viikolla 13 alkavassa urakassa peruskorjataan maantie 130:lla sijaitsevat Isonvuolteen silta, Pikkuvuolteen silta sekä Venealikulkusilta.

Korjausurakoissa siltojen reunapalkit, pintarakenteet, liikuntasaumat sekä kaiteet uusitaan. Lisäksi muita betonirakenteita ja siltapaikkojen rakenteita kunnostetaan. Korjaustöistä aiheutuu häiriöitä maantie 130:n (Vuolteentie, Hämeenlinnantie) liikenteeseen.

Alkuvaiheessa silloilla on ajoneuvoliikenteen käytössä molempiin suuntiin yksi vähintään 3,25 metriä leveä ajokaista. Myöhemmin kesällä, kun siltojen pintarakenteita uusitaan, on liikenteen käytössä runsaan kuukauden ajan vain yksi 4 metriä leveä ajokaista. Tällöin liikennettä ohjataan liikennevaloin.
 
Siltojen korjaustyöt valmistuvat lokakuun loppuun mennessä.

Liite: Kartta


Tehostettua valvontaa rajanylitysliikenteessä

Vaalimaan rajatarkastusasemalla valvottiin lauantaina tehostetusti maasta poistuvia paketti- ja linja-autoja. Tarkastusten pääpaino oli mahdollisen varastetun omaisuuden paljastamisessa. Kaikkiaan tarkemmin tarkastettiin 42 pakettiautoa, 20 henkilöautoa sekä viisi linja-autoa.

Nuijamaan rajatarkastusasemalla keskityttiin perjantaina erityisesti rekisteriotteiden, ajokorttien ja liikennevakuutusten aitoustarkastuksiin. Tehostuksen aikana tarkastettiin yhteensä 99 ajokorttia, 41 liikennevakuutusta, 117 rekisteriotetta. Samalla tehostettiin ajokuntoisuuden valvontaa.

Lue lisää...


Scania Keski-Suomessa 50 vuotta

Tänään tulee kuluneeksi tasan 50 vuotta siitä, kun Oy Scan-Auto Ab avasi piirikonttorin Jyväskylään. Kyseessä oli ensimmäinen Scan-Auton piirikonttori ja Scania-Vabis- ja Saab-myyntipiste Helsingin ulkopuolella.

Scan-Auton ensimmäinen piirikonttori avattiin Jyväskylässä 16.3.1965 osoitteessa Kauppakatu 6. Piirikonttorin ensimmäisen vuoden liikevaihto oli runsaat viisi miljoonaa markkaa ja työntekijöitä palveluksessa oli yksitoista.

Lue lisää...



Uusi rekkadirektiivi hyväksyttiin: virtaviivaiset siipirekat tulevat

Euroopan parlamentti hyväksyi 10.3.2015 pidetyssä täysistunnossaan Liikenne- ja turismivaliokunnan antaman direktiiviesityksen. Nyt hyväksytyn direktiivin pohjalta autovalmistajat voivat valmistaa nykyistä pidempiä ja virtaviivaisempia ohjaamoja raskaisiin kuorma-autoihin, mikäli ne parantavat liikenneturvallisuutta ja alentavat autoista syntyviä päästöjä.

Direktiivi antaa mahdollisuuden polttoainetaloutta parantavien siivekkeiden lisäämiseen ajoneuvojen sekä ajoneuvoyhdistelmien takaosiin. Samalla päätettiin isojen, yli 25 metrin pituisien ja parhaimmillaan 76 tonnin kokonaispainoisten ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävästä liikenteestä. Päätöksen mukaan nk. ”megarekkojen” jäsenmaiden rajojen ylittävää liikennettä koskevat säädökset pysyvät nykyisellään.

Uusi direktiivi antaa vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäville hyötyajoneuvoille parhaimmillaan 1 tonnin kokonaispainohelpotuksen.

Aiheesta tarkemmin KuljetusNetin aikaisemmassa uutisessa.


Scanian toimitukset Puolustusvoimille jatkuvat

Maavoimat otti vastaan alueellisille joukoille hankittuja raskaita maantiekuorma-autojen ja konttiperävaunujen yhdistelmäajoneuvoja Keski-Suomen Scania-keskuksessa Jyväskylässä 6. maaliskuuta.

Puolustusvoimat solmi Scania Suomi Oy:n kanssa toukokuussa 2014 hankintasopimuksen, joka koskee 184 kuorma- ja vetoauton hankintaa. Puolustusvoimien raskaiden maantiekuorma-autojen hankintasopimukseen sisältyy lisäksi lisähankintavaraus 69 autosta. Autojen toimitukset ajoittuvat vuosille 2014 – 17.

Toimitukset Puolustusvoimille alkoivat vuoden 2014 lopulla, jolloin toimitettiin 20 ensimmäistä autoa. Kuluvan vuoden 2015 aikana uusia autoja luovutetaan 74 kappaletta. loput autoista luovutetaan vuosien 2016 – 2017 aikana.

Tilattuihin autoihin kuormankäsittelylaitteet toimittaa kotimainen Cargotec Oy ja niiden asentaminen suoritetaan Scania:n Jyväskylän palvelukeskuksen yhteydessä toimivassa päällirakentamisyksikössä.

Toimitettavien autojen teknisestä ylläpidosta tulee huolehtimaan Scania Suomi, autoihin solmittavien  huolto- ja korjaussopimusten puitteissa.


Ruotsi: viinanjuontikielto liikenneonnettomuuden jälkeen kaatui

Ruotsissa edellinen hallitus kannatti yksimielisesti lakiesitystä, jolla kiellettäisiin kuljettajalta alkoholin nauttiminen liikenneonnettomuutensa jälkeen. Lakiesitys kaatui eilen uuden hallituksen katsottua, ettei syytettyä voi kieltää kieltää hävittämästä itseään vastaan puhuvaa todistusaineistoa. Esimerkkinä mainittiin mm. ettei ampumarikoksesta epäiltyä voi tuomita ampuma-aseen hävittämisestä rikoksen jälkeen. 


Suomen hiekotushiekka muuttuu ongelmajätteeksi

Suomen teille liukkaudentorjuntaan levitetty  graniittimurske saastuu käytössä ja muuttuu ongelmajätteeksi. Sen uusiokäyttö edellyttäisi kallista erikoiskäsittelyä, raportoi uutistoimisto Alaska Dispatch News. 

- On hullua, että tulee kaupungille halvemmaksi ostaa uutta hiekotushiekkaa joka vuosi kuin puhdistaa vanhaa, toteaa Mikko Kunttu Turun Seudun Kuntatekniikasta.


AEBS ja ATC Daimler-bussien uusinta teknologiaa

Daimler esittelee 10.3.2015 Ruotsin Arvidsjaurissa Vuoden Linja-auton (IBOY) valitsevalle kansainväliselle tuomaristolle kaksi uutta teknistä turvallisuusratkaisua. 

AEBS (Advanced Emergency Brake System) on kehitelmä sen Active Brake Assist turvajarrujärjestelmästä. AEBS pyrkii varmistamaan bussissa seisovien matkustajien turvallisuuden hätäjarrutuksessa. Hätäjarrutuksessa jarrutus alkaa "pehmeällä" hidastuvuudella kiristyen siitä nopeasti täysjarrutyukseksi.

Uusi ATC-järjestelmä (Articulated Turnable Controller) ohjaa nivelbussissa nivelen toimintaa vakauttaen "perävaunun" sivuuttaisliikkeen äkkijarrutuksessa ja estäen linkkuunmenon.

IBOY-juryn jäsenillä on 10.3. testattavinaan Arvidsjaurin erilaisilla jää- ja liukasteluradoilla  AEBS:llä varustettuja MB Sprinter, Turismo ja Travego sekä Setra TopClass S 516 HDH busseja. Testattavina on myös kaksi 18,125 m pitkää MB Citaro G nivelbussia ja 21 m pitkä MB CapaCity L nivelbussi ATC-vakautusjärjestelmällä.

Päätoimittaja Klaus Bremer on IBOY-juryn jäsenä mukana testeissä Arvidsjaurissa. Testiraportti on luettavissa Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2015 lehdessä.

 


Suomalaista osaamista DESERVE-projektiin

Vuonna 2012 alkanut yhteiseurooppalainen DESERVE-projekti (DEvelopment platform for Safe and Efficient dRiVE) tähtää uuden tyyppisen ohjelmistoalustan rakentamiseen, joka mahdollistaa autonomisten piirteiden tuomisen tulevaisuuden kuorma-autoihin.

Ohjelmistoalustaan kytketään ajoneuvojen vaatimat aistit (kamerat, tutkat ja laser skannerit). Eurooppalaiseen ECSEL-ohjelmaan kuuluvassa DESERVE-projektissa on mukana 25 Euroopan johtavaa autonvalmistajaa, heidän alihankkijoitaan ja tutkimusorganisaatioita.

Lue lisää...


Tupakan ja alkoholin salakuljetus paljastui Rauman satamassa

Tullin alustarkastusryhmä ja Länsi-Suomen merivartiosto löysivät Rauman satamassa rahtilaivasta 520 kartonkia tupakkaa ja 108 litraa väkeviä alkoholijuomia.  Löytö tehtiin 13.2.2015 Gibraltarin lipun alla purjehtivasta rahtialuksesta, jonka miehistö oli venäläinen.

Tarkastus aloitettiin aamuyöstä aluksesta purettavien tyhjien konttien tarkastuksella, ja aamulla siirryttiin varsinaiseen aluksen tarkastukseen.  Tupakkakartongit ja väkevät alkoholijuomat oli piilotettu laivan ruumaan sekä ruuman ja laipion välisiin huoltotunneleihin.

Tullin esitutkinnassa selvisi, että löytyneet tupakat ja alkoholit kuuluivat aluksen pursimiehelle, joka oli hankkinut tavarat verovapaasti laivamuonitusliikkeestä Saksasta.  Tavaroita ei ollut alun perinkään tarkoitus käyttää aluksella tavanomaiseen kulutukseen.

Tupakan ja alkoholin osalta vältetyt maahantuontiverot ovat noin 20 000 euroa.

Tulli tutki tapausta veropetoksena. Juttu on siirretty syyteharkintaan, ja se käsitellään Porin käräjäoikeudessa huhtikuussa.


Ministeri Risikko: Uber-kyytien ajaminen vaatii taksiluvan

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon mukaan yhdysvaltalaisen Uberin kyytivälitys on luvallista. Sen sijaan kyytien ajamiseen tarvitaan taksilupa.

- Yhdysvaltalainen Uber ei ole taksiyritys vaan kyytitilausten välittäjä. Tilausvälitys on Suomessa sallittua elinkeinotoimintaa, mutta kyytien ajaminen ilman taksilupaa ja taksinkuljettajan ammattipätevyyttä on laitonta, Risikko korostaa vastauksessaan kansanedustaja Mikko Alatalon kirjalliseen kysymykseen.

Taksiliikennelain mukaan henkilöitä saa kuljettaa ansiotarkoituksessa henkilöautolla vain, mikäli kuljetusyrityksellä on taksilupa ja kuljettajalla on taksinkuljettajan ammattiajokortti. Ilman näitä saa matkustajia kuljettaa ainoastaan laissa mainituissa poikkeustapauksissa kuten kotipalveluyrityksen toimesta tai museoautolla.

Taksiliikennelaissa on joitakin säännöksiä varsinaisista taksien tilausvälityskeskuksista, mutta lupaa keskusten toimintaan ei tarvita. Ministeriön käsityksen mukaan Uberin digitaalista kyytivälitystä ei voida pitää taksiliikennelain mukaisena tilausvälityskeskuksena, eivätkä kyseiset taksiliikennelain säännökset koske sitä.


Uusi toimintamalli Unkarin maantiekuljetuksissa

Unkarissa astui vuoden alussa voimaan uusi laki, jonka mukaan unkarilaiset maahantuojat ja viejät ovat velvoitettuja rekisteröitymään maan sähköiseen tieverojärjestelmään EKAERiin. Järjestelmää käytetään jatkossa myös maanteitse kuljetettavien tuonti- ja vientilähetysten seurantaan Euroopan yhteisön sisäkaupassa. Uuden toimintamallin tarkoitus on auttaa Unkarin veroviranomaisia varmistamaan, että arvonlisäverot maksetaan asianmukaisesti.

Lue lisää...


Itärajan liikenne laski alkuvuonna

Rajavartiolaitoksen tiedotteen mukaan vuoden 2015 tammi-helmikuussa itärajan yli matkusti noin 1 331 000 rajanylittäjää. Rajanylitysten määrä väheni viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 28 prosenttia. Itärajan liikenteestä noin 74 prosenttia kulkee Kaakkois-Suomen rajanylityspaikkojen eli Vaalimaan, Vainikkalan, Nuijamaan ja Imatran kautta. Matkustajia näillä neljällä kansainvälisellä rajanylityspaikalla oli noin 987 000, joka on noin 32 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2014 vastaavaan aikaan. Venäläisten matkustajien osuus itärajan kokonaisliikenteestä oli noin 65 prosenttia, kun se vuonna tammi-helmikuussa 2014 oli noin 77 prosenttia.

Venäjän laskuun kääntynyt talouskasvu, öljyn hinnan lasku, ruplan jatkuva heikkeneminen ja Ukrainan tilanne heijastuvat itärajan liikenteeseen vähentäen venäläisten matkustamista. Toisaalta halventunut rupla on lisännyt suomalaisten matkustusta Venäjälle.


Muutoksia linja-autojen reittiliikennelupiin

Linja-autojen reittiliikenneluvan saaminen helpottuu. Lisäksi liikennöinnin vähimmäisajat poistetaan. Muutoksilla halutaan luoda paremmat edellytykset markkinaehtoisen joukkoliikenteen harjoittamiseen.

Joukkoliikennelaista poistetaan mahdollisuus hylätä reittiliikennelupa sillä perusteella, että haettu liikenne vakavasti vaarantaisi liikennepalveluiden saatavuuden tai reitin palvelutaso ylittyisi selvästi.

Lue lisää...


Raskone Airport - uusi palvelukonsepti

Hyötyajoneuvojen monimerkkikorjaamotoimintaa harjoittava Raskone uudisti Vantaan Pakkalassa sijaitsevan korjaamonsa. Tämän kuukauden alussa avattu Raskone Airport on ensimmäinen uuden palvelukonseptin mukainen korjaamo.

Airportin palveluvalikoimasta löytyvät normaalit huolto- ja korjauspalvelut raskaalle ja kevylle kalustolle sekä päällirakenteille.

Lisäksi tarjolle on tuotu joukko uusia erikoispalveluita kuten esimerkiksi raskaan kaluston pesupalvelut, katsastus- ja ravintolapalvelut sekä kuorma-auto- ja perävaunumyynti.

Lue lisää...