Poliisi tehostaa liikenneturvallisuustyötään
- Luontiaika
- 22.03.2019 13:17
Liikenneturvallisuuteen pahimmin vaikuttavia riskitekijöitä ja keinoja, joilla liikenneonnettomuuksia voitaisiin ennalta estää pohdittiin Poliisihallituksessa järjestetyssä liikennetoimijoiden yhteisessä keskustelutilaisuudessa.
- Poliisi tekee päivittäin hyvää yhteistyötä useiden sidosryhmien kanssa. Yhteistyökumppaneiden rooli poliisin liikenneturvallisuustyön tukemisessa on merkittävä, poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen korosti.
Tilaisuudessa oli esillä ajankohtaisia asioita myös raskaaseen liikenteeseen ja taksiliikenteeseen liittyen, sillä molemmilla toimialoilla on tapahtunut viimeaikoina säätelyssä huomattavia muutoksia.
VW: CO2-tuotos dieselillä lähes sama kuin plug-in hybridillä
- Luontiaika
- 22.03.2019 12:12
VWn selvitys K-GEGU 2019 "Klimabilanz Antriebe" paljastaa dieselin erittäin kilpailukykyiseksi CO2-päästöjen määrässä elinkaaritarkastelussa WLTP-normin mukaisessa mittauksessa 200 000 km matkalla. Sähköautojen kohdalla huomioitiin Euroopan keskimääräinen sähköntuotantosekoitus. Plug-in hybridien toimintamatka sähköllä oli 45 km ja täsyssähköautojen 250 km.
Gasum: Menestyksellinen vuosi 2018
- Luontiaika
- 22.03.2019 11:29
Gasumin vuoden 2018 taloudellinen katsaus ja yritysvastuuraportti julkaistu
Gasum on julkaissut taloudellisen katsauksen tilikaudelta 1.1.–31.12.2018 suomeksi ja englanniksi. Taloudellinen katsaus sisältää hallituksen toimintakertomuksen, tilinpäätöksen, tilintarkastuskertomuksen, hallinnointiperiaatteet sekä palkka- ja palkkioselvityksen. Tämän lisäksi Gasumin yritysvastuuraportti on julkaistu.
VW: Polttomoottori katoaa noin vuonna 2040
- Luontiaika
- 22.03.2019 11:17
Ralf Pfitzner.
VW satsaa myt rajusti sähköautoihin. Syynä on CO2:n vaikutus ilmastonmuutokseen. Polttoaineen tarvetta ei voida poistaa. Tärkeää on samalla huomioida ajoneuvon koko elinkaari alkutuotannosta uusiokäyttöön, perustelee VWn ympäristökestävyydestä vastaava johtaja Ralf Pfitzner.
Pfitznerin mukaan keskiverto-VW henkilöauto oli elämänsä loppuun mennessä tuottanut noin 44 tonnia CO2-päästöjä. Suurin osa syntyi käytön myötä. Vuoteen 2025 mennessä VW haluaa pudotta CO2-päästöt 30%. Tärkeänä tekijänä tavoitteen saavuttamiseksi VW pitää sähköautoa. Tosin sähköauttoilu tulee järkeväksi vain jos energian tuotanto toimii vastaavasti, Pfitzner perustelee.
MAN ennätyksiin busseilla
- Luontiaika
- 22.03.2019 10:50
MAN-bussien markkinaosuus Euroopassa kohosi 14,5 %:iin vuonna 2018. Bussitilauksissa saavutettiin kaikkien aikojen ennätys 8310 bussilla. 7204 bussin myynti oli toiseksi suurin vuoden 2008 jälkeen MANn historiassa.
MAN on ollut erityisen menestyksellinen kaupunkibussillaan Lion's Cityllä. Matka- ja tiristibusseissa MAN on menestynyt Lion's Coachilla ja Neoplan Tourlinerilla.
DHL satsaa kaasuun
- Luontiaika
- 22.03.2019 10:39
DHL ilmoittaa testaavansa ensimmäistä LNG-kuorma-autoa Megatrailerilla Saksassa. Vetoautona on Iveco Stralis LNG.
DHL on hankkinut ensimmäiset kokemuksensa neljällä pitkän matkan LNG-rekalla Belgiassa, jossa rahtina on ollut maailman suurimpiin kuuluvan urheilukenkiä ja -vaatteita valmistavan yrityksen kuljetukset jälleenmyyjille.
Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni Q4/2018
- Luontiaika
- 22.03.2019 10:33
Vuoden 2018 neljännellä neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 66 miljoonaa tonnia, mikä oli 16 prosenttia vähemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 30 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 6 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilastosta.
Vuoden 2018 viimeisellä neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 6,6 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 1 prosenttia vähemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 94 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 6 prosenttia yksityisessä liikenteessä.
Suomessa enemmän ajoneuvoja kuin ihmisiä
- Luontiaika
- 22.03.2019 10:26
Ajoneuvorekisterissä oli vuoden 2018 päättyessä 6 623 990 ajoneuvoa, joista liikennekäytössä oli 5 085 796 ajoneuvoa. Rekisterissä olevien ajoneuvojen kokonaismäärä kasvoi 2,3 prosenttia ja liikennekäytössä olevien ajoneuvojen määrä nousi 0,8 prosenttia vuoden 2017 lopun tilanteeseen verrattuna. Ahvenanmaan rekisterissä oli vuoden 2018 lopussa 48 566 ajoneuvoa. Tiedot perustuvat Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) liikenneasioiden rekisteriin sekä Ahvenanmaan ajoneuvorekisteriin ja ne on tuottanut Tilastokeskus.
Vuoden 2018 lopussa rekisterissä oli 3 494 836 henkilöautoa, joista liikennekäytössä oli 2 720 663. Rekisterissä olevien henkilöautojen määrä kasvoi 2,1 prosenttia ja liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä kasvoi 1,0 prosenttia. Rekisterissä olevien henkilöautojen määrän kasvu oli suurinta Pirkanmaalla ja pienintä Etelä-Savossa.
Hyötyautorekisteröinnit kasvussa EU:ssa - Suomessa laskua vuoden takaiseen
- Luontiaika
- 22.03.2019 10:16
ACEA:n tilastojen mukaan EU:ssa rekisteröitiin helmikuussa 181 636 hyötyajoneuvoa, mikä on 4,7 prosenttia enemmän kuin viime vuoden helmikuussa. Vuoden 2019 kahtena ensimmäisenä kuukautena hyötyajoneuvojen rekisteröinnit ovat kasvaneet 5,7 prosenttia vuoden takaisesta, kaikkiaan rekisteröintejä on tehty 382 114 kappaletta. Kahden ensimmäisen kuukauden aikana suurissa maissa kovinta kasvua tapahtui Saksassa (+15,5 %), Ranskassa (+7,7 %) ja UK:ssa (+6,3 %).
Suomessa hyötyajoneuvojen rekisteröintiluvut vuonna 2019 ovat olleet heikompia. Helmikuussa hyötyajoneuvoja rekisteröitiin 12,4 prosenttia vähemmän (1 055 kpl) kuin viime vuonna, ja vuoden kahtena ensimmäisenä kuuna rekisteröinnit tippuivat vuoden takaisesta 6 prosenttia (2 548 kpl). Ruotsissa rekisteröintiluvut ovat tulleet tammi-helmikuussa alas 20 prosenttia vuoden 2018 vertailuluvusta.
Huoltovarmuus kulkee kuorma-autoilla. Väliäkö missä valmistajatehdas kun rajat kiinni?
- Luontiaika
- 22.03.2019 09:53
Huoltovarmuusneuvosto on käsitellyt tulevan vaalikauden keskeisimpiä haasteita huoltovarmuuden näkökulmasta ja laatinut aiheesta julkisen kannanoton. Kannanotto pohjautuu valtioneuvoston joulukuussa 2018 tekemään päätökseen huoltovarmuuden kansallisista tavoitteista.
Gacha aina Hakkapeliitoilla
- Luontiaika
- 22.03.2019 09:48
Gacha on maailman ensimmäinen kaikissa sääoloissa toimiva itseohjautuva robottibussi. Ainutlaatuista Gachassa on juuri sen kyky toimia luotettavasti silloinkin, kun olosuhteet ovat vaikeat – pimeässä, sateella, lumessa tai sohjossa. Bussin alla rullaavat Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaat varmistavat osaltaan, että matka etenee turvallisesti ja vaivattomasti myös äärioloissa.
Hankalat sääolosuhteet ovat toistaiseksi estäneet itseohjautuvia autoja liikennöimästä, sillä ajoneuvot on kehitetty ja testattu lämpimissä olosuhteissa. Gachassa on käytössä täysin uutta ohjausteknologiaa, jonka toimivuus on varmistettu Lapin arktisissa olosuhteissa. Tämän ansioista sillä on ainutlaatuinen kilpailuetu muihin itseohjautuviin ratkaisuihin verrattuna. Tyylikäs Gacha on uuden sukupolven vallankumouksellinen kulkuneuvo, jonka takana ovat suomalainen Sensible 4 ja japanilainen MUJI.
Scania: Flexible Maintenance antaa vuodessa yhden ilmaisen päivän
- Luontiaika
- 22.03.2019 09:11
Scania ilmoittaa Flexible Maintenance sopimustensa määrän ylittäneen 70 000N rajan kahdessa vuodessa. Kasvua vuonna 2018 oli 68%. Palvelu antaa huoltosopimuksen tehneille yhden ilmaisen työ-ja toimintapäivän vuodessa, mikä parantaa yritysten kannattavuutta ja asiakaspalvelua.
Palvelun piirissä oli 2018 päättyessä yli 360 000 kuorma-autoa. Scania-ajoneuvot ajavat kaikkiaan 2,9 miljardia kilometriä kuukaudessa. Vuonna 2011 vastaava luku oli 62 miljoonaa kilometriä. Ne antavat sisällön dataan, joka mahdollistaa Scanialle Maintenance with Flexible Plans -tapaiset räätälöidyt palvelut, Scania Sales & Marketing johtaja Karin Rådström sanoo.
Ruotsi: Uusille polttoaineille turvallisuuselvitys
- Luontiaika
- 22.03.2019 08:48
Infraministeri Tomas Eneroth kutsui 15.3. koolle johtavista liikenneviranomaisista koostuvan työryhmän. Aiheena oli Tukholmassa näyttävästi räjähtäneen kaasubussin onnettomuus.
Tukholman keskustassa 10.3. sattuneessa onnettomuudessa kyseinen kaasubussi oli paikalla, jossa sen ei pitänyt olla. Sen kuljettaja törmäsi 3,0 m korkean tunneliaukon yläpalkkiin bussilla, jonka korkeus oli 3,3 m ja jonka katolla sijaitsivat kaasupolttoainesäiliöt.
- Tämä onnettomuus ja nopea ajoneuvo- ja polttoainekehitys peräänkuuluttaa aktiivista turvallisuustyötä, Eneroth toteaa lehdistötiedotteessa.
Australia: Biodieseliä renkaista ja muoveista
- Luontiaika
- 22.03.2019 08:34
Scania on luovuttanut 16-litran kuorma-auton moottorinsa muovijätteistä, ajoneuvojen renkaista, metsä- ja maatalousjätteistä ja muusta biojätteestä valmistetun uusiutuvan diesel-polttoaineen testeihin Australiassa. Uuden polttoaineen valmistaja on Southern Oil, Australian johtava voiteluöljyjen tuottaja. Yritys puhdistaa jäteöljyjä ja palauttaa ne uusiokäyttöön.
Southern Oilin tavoitteena on rakentaa öljynjalostamo tuotteelleen viiden vuoden sisällä. Scania hyväksyntää uudelle polttoaoneelle pidetään ratkaisevana. Yritys arvioi noin miljoonan litran kuluvan testeihin, ennen kuin tekniikan toimivuus on lopullisesti varmistettu.
(Trailer.se)
Tanska: 49 000€ sakkoa piirturinäpelöinnistä
- Luontiaika
- 22.03.2019 08:14
Poliisin Tungvogncenter Öst'n tiepartio pysäytti 15.3. romanialaisen kuorma-auton joka veti tanskalaista perävaunua. Sen kuljettaja pystyi näyttämään vain kahden viimeksikuluneen ajoselvityksen. Ajopiirturista puuttui raportti 20 edeltäneestä vuorokaudesta.
Poliisi määräsi 6000 Tkr sakkoa jokaisesta selvittämättömästä vuorokaudesta. Kuljetusliikkeelle määrätyiin sakkoa 240 000 Tkr. Yhteensä määrättiin sakkoja yhteensä 360 000 Tkr, noin 49 000€. Kuljetusliike asetti heti sakkotakuut.
Asia ratkaistaan lopullisesti 6.5. Roskilden oikeusistuimessa. Syyttäjä tulee vaatimaan kuljettajalle myös määräaikaista ajokieltoa Tanskassa.
(Samalla kun Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa lisätään kuljetustoimintaa tieverkossa kasvavien sääntörikkomusten johdosta erityisesti itäeurooppalaisten kuljetusyritysten, autojen ja kuljettajien toimesta, Suomi vähentää valvontaa rahan puutteeseen vedoten. Laiton kuljetustoiminta hyödyttää suomalaista metsä- ja vientiteollisuutta ja kostautuu ensisijaisesti suomalaisen kuljetuselinkeinon ja työpaikkojen elinehtoihin. Toim.huom.)