MAN - Vaihtoautot

Trafi ja Tilaajavastuu pilotoivat uutta palvelua ammattikuljettajille

Trafi, Liikennelabra ja Tilaajavastuu aloittavat kokeilun, jossa hyödynnetään MyData-periaatetta uudessa Mun tiedot -palvelussa. MyData-periaatteen mukaisesti ammattikuljettajat voivat itse jakaa, hallita ja hyödyntää kokeilun aikana omia ajo-oikeus- ja ammattipätevyystietojaan.

Trafi ja Tilaajavastuu pilotoivat palvelua, jossa ammattikuljettajat voivat hyödyntää MyDataa työmailla tarvittavien ajo-oikeustietojen esittämisessä. Kokeilussa mukana oleva kuljettaja voi itse osoittaa sähköisesti työtehtävissään vaaditut pätevyydet. Nykyisen korttipinon sijaan kuljettaja vahvistaa Tilaajavastuun myöntämällä Valttikortilla, että hänellä on oikeus käsitellä vaativia kuljetuksia turvallisesti sekä liikenteessä että tehdas- ja työmaa-alueilla.

Kokeilun aikana kuljettaja päättää itse Trafin ylläpitämien kuljettajan omien ajo-oikeustietojen sähköisestä jakamisesta pilotoitavalla Mun tiedot -palvelulla. Palvelussa Tilaajavastuu pyytää kuljettajalta oikeutta tietojensa hyödyntämiseen Valttikortilla.

”Nyt testattava palvelu on hyvä esimerkki siitä, miten MyData-periaatetta voidaan hyödyntää palvelujen tuottamisessa. Viranomaisena Trafi haluaa olla tässä vahvasti mukana. Haluamme rekistereistämme olevan tiedon käyttöön ja samalla antaa mahdollisuuden päättää omien tietojen käytöstä,” kertoo Trafin kehityspäällikkö Päivi Väisänen.

”Henkilö- ja pätevyystietojen sähköinen jakaminen sekä hyödyntäminen ovat aiempaa keskeisemmässä roolissa digitalisaatiokehityksessä. Harva kuitenkaan miettii, miten tämä tehdään moraalisesti oikein. Haluamme tehdä palvelun, jossa tavallisella ihmisellä on päätäntävalta omien tietojensa käytöstä. Pilotissa kokeillaan ensimmäistä kertaa maailmassa, miten MyData -periaate toimii ajo-oikeustietojen hyödyntämisessä ammattikäytössä”, varatoimitusjohtaja Mika Huhtamäki Tilaajavastuulta.

MyData tuo kaikille mahdollisuuden hallita omia tietojaan

Tulevaisuuden palvelukehitys sekä asiakaskokemus nojaavat vahvasti erilaisten henkilötietojen hyödyntämiseen ja jakamiseen. Asiakaslähtöiset palvelut vaativat yhä enemmän tietojen jakamista ja hyödyntämistä. MyDatan periaatteena on, että jokaisella on mahdollisuus hallita, hyödyntää ja luovuttaa eteenpäin omia henkilötietojaan.

”Tulevaisuudessa palveluiden muodostamisen yhtenä lähtökohtana ovat saatavilla olevat rajapinnat. Tässä kokeiluissa on kuitenkin kyse ennen kaikkea luottamuksen muodostamisesta yritysten, julkisen sektorin ja yksittäisen kansalaisen välille MyDatan periaatteiden mukaisesti, jotta käyttäjälähtöisiä palveluja voidaan muodostaa,” toteaa Trafin johtava asiantuntija ja Liikennelabraa koordinoiva Noora Lähde.

Kokeilussa on mukana Trafin ja Tilaajavastuun lisäksi Tilaajavastuun partnereita ja asiakasyrityksiä. Tavoitteena on saada mukaan noin 200 kuljettajaa ja työmaakokeilu on tarkoitus käynnistää vuoden 2018 loppuun mennessä. Kokeilu on esillä MyData-konferenssissa 29.–31.8.2018 Helsingissä.


Ruotsi: Nykyistä pitempiä yhdistelmiä liikenteeseen

Ruotsin liikenneministeri Tomas Eneroth lupasi lisää pituusmittaa ruotsalaisille ajoneuvoyhdistelmille avatessaan Elmia Lastbil näyttelyn. Paljonko mittaa sallitaan lisää, sitä Eneroth ei vielä määritellyt. Lupaus oli kuitenkin niin selvä suuren yleisön edessä ja painottaen, miten nykyhallitus tulee edistämään kuljetuksia, ettei lupauksesta ole perääntymistä.

Samalla ministeri kehui rikkomuksesta epäiltyjen kuorma-autojen lukitsemisajan pidennystä 36 tuntiin. Hän lupasi lisätoimenpiteitä, joilla parannetaan "kuria ja järjestystä" kuljetuselinkeinon piirissä ammattiliikennetarkastuksella, jos hänelle tarjoutuu tilaisuus jatkaa nykyisessä tehtävässä vaalien jälkeen.

(Transportnet.se)


Euroopan lentoturvallisuuslainsäädäntö vahvistuu entisestään

Uusi Euroopan unionin lentoturvallisuuslainsäädännön kulmakivi, uudistettu EASA-asetus julkaistiin 22.8.2018. Uusi asetus tulee voimaan 11.9.2018 ja sen vaikutukset näkyvät asteittain niin lentomatkustajille kuin kaikille ilmailun toimijoillekin.

Suomen ilmailun turvallisuuspolitiikassa turvallisuus ja matkustajien luottamus lentoliikennejärjestelmään ovat keskeisiä päämääriä. Matkustajan näkökulmasta uudet teknologiat ja digitalisaation kehitys lisäävät usein asiakasystävällisyyttä ja matkustusmukavuutta.

Uutuutena tulevat olemaan muun muassa yhteiset säännöt miehittämättömässä ilmailussa, kyberturvallisuudessa ja maahuolinnassa eli lentoasematoiminnoissa. Uusi asetus korostaa turvallisuustiedon roolia, riskiperusteista lähestymistapaa muun muassa valvonnassa sekä joustavaa reagointia vaikeasti ennakoitaviin ilmiöihin. Nämä kehittyneet turvallisuudenhallinnan mekanismit edellyttävät toimijoiden, kansallisten viranomaisten ja Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn vuoropuhelua ja yhteistyötä kuten myös yhteisiä sekä kansallisia turvallisuusohjelmia ja -suunnitelmia.



Hallintoneuvosto otti kantaa venäläisten tavaravaunujen käyttöön Suomen liikenteessä

VR-Yhtymän hallintoneuvosto on käsitellyt kokouksessaan 14.8.2018 liikenne- ja viestintäministeriön aloitetta venäläisten tavaravaunujen käytöstä laajasti Suomen sisäisissä kuljetuksessa ja toteaa sen johdosta seuraavaa:

Tällä hetkellä venäläisen kaluston käyttö Suomen rataverkolla on sallittu vain Suomen ja Venäjän välisessä yhdysliikenteessä. Hallintoneuvosto haluaa nostaa esille seuraavia huomioita venäläisten tavaravaunujen käyttöönottoon sisäisessä liikenteessämme:

Hallintoneuvosto toivoo aloitteen käsittelyssä huomioitavan turvallisuuteen, raidekapasiteetin käyttöön ja radan kulumiseen vaikuttavat tekniset erot venäläisten ja suomalaisten vaunujen välillä, mitkä Trafi on todennut esiselvityksessään vuonna 2016.

Venäläinen jarrujärjestelmä ja jarrujen suorituskyky eivät nykyisellään täytä EU-standardeja. Venäläistä kalustoa joudutaan kuljettamaan teknisten rajoitusten vuoksi alhaisemmalla nopeudella kuin suomalaista kalustoa, minkä vuoksi se varaa tavallista enemmän ratakapasiteettia ja hidastaa muuta liikennettä. Venäläinen pyöräprofiili kuluttaa rataa kotimaista kalustoa enemmän, mikä todennäköisesti johtaisi radan kunnossapitotarpeen kasvamiseen entisestään.

Lue lisää...


Miehittämätön traktori aurasi lunta 73 kilometrin tuntinopeudella

Nokian Renkaat ja Valtra tekivät uuden lumenaurauksen maailmanennätyksen automaattiohjauksella toimivalla traktorilla. Nopeusennätys saavutettiin maaliskuussa 2018 miehittämättömällä Valtra T254 Versu -traktorilla, jossa oli Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaat. Traktori aurasi lunta suljetulla tiellä eteläisessä Suomessa ilman kuljettajaa 73,171 kilometrin tuntinopeudella.

Valtra T254 Versu -traktori on voittanut myös Tractor of the Year 2018 -palkinnon. Traktorissa on vakiona kosketusnäyttöön perustuva SmartTouch-hallintajärjestelmä, jota traktorinkuljettajat ovat kehuneet sen intuitiivisuudesta.

Nopeusennätys tehtiin suljetulla tieosuudella ja sen järjestivät Nokian Renkaiden ja Valtran tuotekehitystiimit yhdessä. Kiinnostus automaattiohjausteknologiaa kohtaan on kasvussa monilla teollisuudenaloilla, kuten logistiikassa, tieliikenteeseen tarkoitetuissa ajoneuvoissa ja maanviljelyssä. Pohjoismaiden johtavana traktorinvalmistajana Valtralla on pitkä historia kylmiin olosuhteisiin sopivien tienhoitokoneiden valmistajana. Nopeusennätyksessä saatiin arvokasta tietoa, joka palvelee tulevaisuuden automaattiohjausteknologoiden tutkimustyötä.

Tavanomaisen ajonopeuden ylittäminen liukkaalla pinnalla traktorilla, jossa on keulaan asennettuja työvälineitä, on haastavaa sekä traktorille että sen renkaille. Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaiden palakuvioinen kulutuspinta on suunniteltu erityisesti vakauden parantamiseksi jäisillä ja lumisilla pinnoilla.

Kyseessä on toinen Nokian Renkaiden ja Valtran yhdessä saavuttama pakkasolojen maailmanennätys. Suomalaiset valmistajat yhdistivät voimansa rallilegenda Juha Kankkusen kanssa vuonna 2015 ja tekivät voimassaolevan traktoreiden nopeusennätyksen 130,165 kilometriä tunnissa. Ennätysajossa oli käytössä Valtran T234 Versu -traktori ja Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaat.


Opel GT X konsepti esittelee Opelin tulevaisuuden tyylisuuntausta

Opel on esitellyt konseptiauton, joka kuvastaa yhtiön tulevaisuuden tyylisuuntausta ja panostusta sähköteknologiaan. Opel GT X Experimental on 4,06 metriä pitkä viisiovinen sähköcitymaasturi. Yhtiö mainitsee, että ainakin keulan ja perän desiginiä tullaan käyttämään lähes samanlaisena tulevissa malleissa. Opel myös aikoo tarjota sähköversion joka mallistaan vuoteen 2024 mennessä. 

Autossa on 50Kwh akut joita voidaan ladata myös induktiolla, mutta moottorin tehoista ei vielä puhuta. GT X kykenee tason kolme autonomiseen ajoon.

Lue lisää...


Ford Raptor tulee Eurooppaan, "pahis" Ranger esiteltiin

Ford ilmoitti, että Ranger Raptor -pickup on tulossa myös Euroopan markkinoille. Julkistus tapahtui elokuussa 2018 Gamescom-pelitapahtumassa Kölnissä, Saksassa.

Raptor-mallissa Fordin kaksilitraisesta EcoBlue-dieselistä on otettu 213 hevosvoimaa ja 500 Newtonmetriä vääntöä. Voima välitetään Fordin uuden kymmenvaihteisen automaattilaatikon kautta.

Raptor on suunniteltu erityisesti rajuun ja vauhdikkaaseen maastoajoon. Ford Performance -alusta on vahvistettu kestämään nopean offroad-ajon rasitukset ja FOX-iskunvaimentimet varmistavat pehmeän kyydin kaikissa olosuhteissa.

Lue lisää...


Simo Laukkanen on Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailun Suomen mestari

Volvo Trucks Driver Challenge Suomen finaali järjestettiin 18.8.2018 Vaajakoskella. Kovatasoiseen finaaliin osallistui yhteensä 13 semifinaalin voittanutta kuljettajaa eri puolilta Suomea. Suomen mestariksi ajoi Kuljetus Laukkanen Ky:n kuljettaja Simo Laukkanen, joka matkaa seuraavaksi 13.-14.9.2018 Göteborgissa järjestettävään Volvo Driver Challenge maailmanfinaaliin.

Volvo Driver Challenge 2018 järjestettiin Suomessa tänä vuonna kutsukilpailuna. Suomen karsinnoissa pääpaino oli taloudellisessa ajotavassa. Syyskuun maailmanfinaalissa kuljettajia tullaan arvioimaan taloudellisen ajotavan lisäksi myös ajotaidon sekä turvallisuuden näkökulmasta.

Suomen finaalissa kilpailijoiden ajovuorot arvottiin ja finaalireittiä ajettiin kahdella identtisellä kuormatulla Volvo FH 6x2 rekanvetäjällä. Finaalireitti oli noin 42 kilometrin pituinen ja alkoi ja päättyi Vaajakoskelle. Molempien autojen parhaan tuloksen ajaneet kuljettajat etenivät Suomen superfinaaliin. Superfinaalin ajomatka oli 71 kilometriä ja polttoainetehokkaimman ajosuorituksen ajoi Simo Laukkanen. Kisa oli tiukka, sillä ero kisan toiseksi sijoittuneeseen oli vain 0,3 litraa.

Lue lisää...


Teppo Talvinko nimitetty Nurminen Logisticsin talousjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi

Nurminen Logistics Oyj:n talousjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi on valittu KTM Teppo Talvinko (52). Hän raportoi toimitusjohtaja Marko Tuunaiselle. Talvinko aloittaa uudessa tehtävässään 1.10.2018.

Teppo Talvinko siirtyy Nurminen Logisticsiin Maintpartner Suomen ja Viron talousjohtajan paikalta. Talvingolla on yli 20 vuoden kokemus talousjohtamisesta eri toimialoilta ja eri yrityksistä, muun muassa SITA Finland Oy:stä, FCG Finnish Consulting Group Oy:stä ja Ixonos Oyj:stä.


Kivimyllyn Kone avattiin Nurmijärvelle

Comarcon Oy on avannut Kivimyllyn Kone -myymälän Nurmijärvelle moottoritien liittymään Myllykukon viereen. Samassa kokonaisuudessa toimii peräkärryjen tarvike- ja varaosamyynti, sekä Kivimyllyn Rengas, jossa on täyden palvelun rengasliike ja rengashotelli.

- Alun perin olemme olleet vain peräkärrytarvikkeiden ja varaosien myyjiä. Myöhemmin mukaan tuli autojen renkaat sekä vanteet ja nyt aivan uusi Kivimyllyn Kone myymälä, yrityksen myyntijohtaja Petri Trygg sanoo.

Myymälän valikoimaan kuuluvat kaikki IKH:n maahantuomat tuotteet sekä paljon omia tuotteita. Valikoimassa on käsi- ja sähkötyökaluja, työkenkiä ja työvaatteita, autonhoitotuotteita, säilytysjärjestelmiä sekä paljon muuta. Myymälä palvelee yksityis- sekä yritysasiakkaita. Myymälän avajaisia vietetään 24.-26.8.2018.


Veho kasvattaa toimintaansa Ruotsissa

Veho jatkaa toimintansa laajentamista Ruotsissa. Veho on allekirjoittanut sopimuksen, jolla se ostaa Auto-Centrum -hyötyajoneuvoliikkeen Västeråsin kaupungissa. Liiketoiminta Västeråsissa koostuu Mercedes Benz ja Isuzu-hyötyajoneuvojen myynnistä. Auto-Centrumin 24 työntekijää siirtyvät Vehon palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä.

Kaupan myötä Vehon asema Ruotsissa vahvistuu ja toiminta laajenee henkilö- ja pakettiautoista raskaisiin ajoneuvoihin. Nykyään Veho keskittyy Ruotsissa yksinomaan Mercedes-Benzin jälleenmyyntiin. Veho myykin Ruotsin Mercedes-Benzien osalta jo noin 12,8 % henkilöautoista, 13 % pakettiautoista ja 7 % kuorma-autoista.

- Olemme tyytyväisiä, että pääsemme laajentamaan toimintaamme Ruotsissa raskaisiin ajoneuvoihin. Västerås on Tukholman läheisyydessä oleva kasvava alue ja uskomme, että tulevaisuuden kehitys jatkuu positiivisena. Auto-Centrum on alueellaan tunnettu ja arvostettu liike, jolla on vakiintunut asiakaskunta. Näemme nykyisessä liiketoiminnassa paljon kehityspotentiaalia, toteaa Veho Bilin toimitusjohtaja Metin Basberber.

Lue lisää...


Nokian Renkaat esittelee uuden rengasperheen tie- ja maastokäyttöön

120-vuotisjuhlaansa viettävä Nokian Renkaat on viime vuosina järjestelmällisesti laajentanut kuorma- ja linja-autotuotevalikoimaansa. Viimeisin lisäys valikoimaan on Nokian R-Truck -rengasperhe vaativaan tie- ja maastokäyttöön, kuten maansiirtotyömaille ja metsäautoteille.

- Tie- ja maastokäyttö vaatii renkaalta erityisiä, toisinaan jopa keskenään ristiriitaisia ominaisuuksia. Tasainen valtatie ja kivinen maansiirtotyömaa tai mutainen metsäautotie ovat hyvin erilaisia. Nokian R-Truck -tuotesarja iskee erinomaisesti näiden maailmojen välille, kertoo Nokian Raskaiden Renkaiden tuotepäällikkö Teppo Siltanen.

Maastokäytön näkökulmasta kaikissa Nokian R-Truck -renkaissa on avoin pintakuvio ja leveät urat, joiden myötä renkaan kuvion puhdistuvuusominaisuudet ovat hyvät pehmeässä maastossa, kuten mudalla, hiekalla ja lumella. Tämä parantaa sekä pitoa että luotettavuutta. Sen lisäksi renkaissa on erityinen kumiseos, joka suojaa poikkeuksellisen hyvin viilloilta ja halkeamilta. Tämä puolestaan vähentää rengasvaurioita kovemmassa maastossa. Renkaiden pääurissa on myös kivenpoistajat, jotka pidentävät renkaan käyttöikää.

Tiekäytössä Nokian R-Truck -rengas tarjoaa erinomaisen kilometrisuoritteen, kiitos tasaisen kulumismuodon ja alhaisen lämmönkehityksen. Lisäksi renkaiden ominaisuudet kestävät koko niiden käyttöiän. Symmetrinen pintakuvio on myös hiljainen ja sen vierinvastus on alhainen.

Lue lisää...


Iveco Daily 40 vuotta

Ivecon Daily juhlii 40-vuotista taivaltaan. Ensimmäisestä vuonna 1978 esitellystä mallista lähtien Daily on tuonut markkinoille innovaatioita, kuten kuorma-automallisen alustan, takavedon, itsenäisen etujousituksen ja maailman ensimmäisen Common Rail -tekniikan (1999) sekä kehittyneen elektronisen ohjaus- ja jarruvoiman tasausjärjestelmän (Electronic Stability Program, ESP).

Alusta asti Daily on pystynyt vastaamaan asiakkaidensa muuttuviin toiveisiin pysyen kuitenkin uskollisena juurilleen. Tehokkaiden ja luontoa säästävien tekniikoiden merkitys kasvaa kuljetusalalla ja Dailyssä onkin panostettu kyseisiin ominaisuuksiin. Tiukimpia ympäristömääräyksiä noudattava Daily Blue Power -valikoima palkittiin International Van of the Year 2018 -palkinnolla.

Daily-ajoneuvoja on valmistettu yli kolme miljoonaa. Malleja valmistetaan kolmella mantereella ja käytetään 110 maassa.

Lue lisää...


Timo Lahtinen Suvanto Trucksin toimitusjohtajaksi

Suvanto Trucks Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty eMBA Timo Lahtinen 1.8.2018 alkaen. Yhtiön perustaja, nykyinen toimitusjohtaja ja merkittävä omistaja Eetu Suvanto jatkaa yhtiön palveluksessa vastuullaan osto- ja myyntitoiminta. 

- Lähden innolla mukaan Eetu Suvannon luomaan menestystarinaan ja tekemään siitä erinomaisen tiimin kanssa merkittävää toimijaa raskaan kaluston markkinoilla, Timo Lahtinen sanoo. 

- Suvanto Trucks on voimakkaassa kasvuvaiheessa. On hienoa, että saamme lisää osaamista ja käsiä yrityksen johtoon, Eetu Suvanto sanoo.

 


20 latauspisteen alue avautui Ideaparkiin

Lempäälän Ideaparkiin avautui lauantaina 11. elokuuta 20 latauspisteen ilmainen latausalue yhteensä 40 sähköautolle. Kyseessä on uudentyyppinen järjestelmä, joka muun muassa tasapainottaa sähkönsyötön portaattomasti suhteessa kysyntään. Ideaparkin latausalue on tiettävästi Suomen suurin latauspisteiden keskittymä. Alue vihittiin käyttöön Autoareenan avajaisten yhteydessä.

Schneider Electric toteutti älykkään latauspistejärjestelmän yhdessä Plugit Oy:n kanssa vastaten latauslaitteistoista ja Plugitpuolestaan järjestelmäosaamisesta sekä käytönaikaisista palveluista.

- Ideapark investoi merkittävään sähköauton latauspisteiden kokonaisuuteen asiakkaiden toiveiden pohjalta. Ideaparkissa on luontevaa täydentää päivittäistä lataustarvetta – meillä viihdytään keskimäärin 3,5 tuntia kerrallaan ja olemme valtaväylien varrella, logistisesti sujuvassa kohdassa, kuvaa Visa Vainiola, Ideaparkin kauppakeskusjohtaja.

Lue lisää...