MAN - Vaihtoautot

ATF: Kunnossa oleva tie on ympäristöteko

Auto- ja tiefoorumin mukaan kunnossa oleva tieverkko on ympäristöteko. Hyväkuntoinen tieverkko mahdollistaa sujuvan ja ennakoitavan liikenteen ja kuljetusreittien optimoinnin ja tätä kautta hiilidioksidipäästöjen alenemisen, koska hiilidioksidipäästöt kasvavat samassa suhteessa polttoaineen kulutuksen kanssa. Polttoainekulutuksen tuplaantuessa myös CO2- päästöt tuplaantuvat.

- Paikoittain nykyinen tieverkko ja sen sillat ovat niin huonossa kunnossa, että kuljetukset käyttävät pidempiä kiertoteitä. Huonokuntoiset päällysteet, teiden kuopat ja puutteellinen talvikunnossapito estävät sujuvan ajamisen, toteaa Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen.

Tiestön ja siltojen huono kunto ja kantavuuspuutteet eivät tällä hetkellä mahdollista raskaampien kuljetusten yleistymistä. Kuljetuskaluston massoja nostamalla voidaan yhdellä kertaa kuljettaa enemmän tavaraa ja samalla vähentää liikennesuoritetta ja sitä kautta päästöjä.

Lue lisää...


Vuoden Minibussi valitaan Madridissa

Kansainvälinen Vuoden Bussin valitseva tuomaristo valitsee huhtikuussa järjestyksessä toisen kerran myös Vuoden Minibussin. Valinta suoritetaan vertailutestin perusteella Madridissa 8-11.4.

Veratiltavina on kolme dieselbussia, kaksi sähköbussia ja kaksi CNG kaasubussia. Vertailutestiin tuovat mm. Iveco, Mercedes ja MAN uusimmat bussikehitelmänsä.

Auto, tekniikka ja kuljetus osallistuu kansainvälisen tuomariston jäsenenä Minibussien vertailutestiin.


Sion mittaa sähköauto-tulevaisuutta

Sähköauto Sono Motors Sion

Sion on Sono Motors GmbH start-up yrityksen polttokennolla ja vedyllä toimiva henkilöauto. Sono Motors perustettiin 2016 ja toimii Münchenin kaupungissa Saksassa. 

Sion on saanut polttokennot istutettua nätisti kattorakenteeseen menettämättä hyvää muotoilua, saanut 9460 esitilausta, ja ilmoittaa saavuttavansa hyvissä olosuhteissa 34 km ajomatkan omalla sähköllään. Sionin hinnaksi tulisi 25 500 euroa. Sarjavalmistuksen on määrä alkaa loppuvuodesta 2019.

Kaikkein merkittävintä Sionissa ja Sono Motorsissa on luottamus, jota se nauttii maailman suurimpiin kuuluvilta, autoilussa ja sähköteknilogiassa toimivilta alihankkijoilta Sionin kehittämisessä: Boschilta ja Continentalilta.

Continental vastaa moottorista, vaihteistosta ja suorituskykyelektroniikasta. Boschilta tulevat ohjausyksiköt ja softa. Datayhteys pilveen, Connectivity Control Unit (CCU), tulee Boschin ohjaamana.

Sono Motorsin suurin päänvaiva on nyt akkujen hinnan yli kaksinkertaistuminen. Alkuun 4000 euron akut maksavat valmistajalle yhtäkkiä 9500 euroa. Niillä uskotaan saavutettavan tavoitettu 250 km:n toimintamatka. Akut voivat myös jakaa muualle omaa sähköään, kun Sion ei itse tarvitse polttokennojensa tuottamaa sähköä.

Sion toimii Euroopassa tarkkailemisen arvoisena mittarina polttokenno-sähköauton kehityksestä.



Oslo-Helsinki-suurteholatausverkosto valmis

Fortum Charge & Drive on avannut Ruotsissa maan toisen suurteholatauspisteen yhteistyössä McDonaldsin kanssa. Suurlataustehopiste avattiin Västeråsiin, noin 100 kilometria länteen Tukholmasta.

Pisteen avaamisen johdosta Fortum Charge & Drive on saanut Oslon, Tukholman ja Helsingin yhdistävän suuteholatausverkoston valmiiksi. Västeråsin suurteholatauspisteessä voi uuden sukupolven sähköautoon voi ladata 250 kilometrin toimintamatkan 10 minuutissa. Fortumin mukaan valmistuneen latausverkoston ansiosta pitkän matkan sähköautoilla voi ajaa Oslon ja Helsingin välisen matkan lähes yhtä nopeasti kuin polttomoottoriautolla.


Toyotan kävellen käytettävät lavansiirtovaunut ja pinontatrukit uudistuivat

Kävellen käytettävien varastotrukkien markkinasegmentin vahvan kasvun myötä Toyota BT Levio -moottorikäyttöisiä lavansiirtotrukkeja ja BT Staxio -moottorikäyttöisiä pinoamistrukkeja optimoidaan jatkuvasti vastaamana asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin.

- Asiakkaidemme ja heidän toimintojensa ansiosta tuotteemme ovat nyt saatavana entistä laajemmilla käytettävyyttä, työturvallisuutta ja energiatehokkuutta lisäävillä ominaisuuksilla, kertoo Mikko Helimäki, Toyota Material Handling Finland Oy:n tuotepäällikkö.

Lue lisää...


Ruotsi: Dramaattisesti lisää tyttöjä kuljetusalan koulutukseen

- Kun aloitin virassani 2013, lukiokoulutukseen osallistui yksi tai kaksi tyttöä. Nyt tyttöjä on opiskelijoista lähes puolet. Ammatti on yhä miesvaltainen, mutta kuva tyypillisestä kuorma-auton kuljettajasta alkaa muuttua. Ei tarvita karhun voimia, tärkeää on olla sosiaalinen, joustava ja täsmällinen, Kuljetusliittojen ammatti- ja ympäristölautakunnan projektijohtaja Micaela Roslund sanoo.

Lue lisää...


Ruotsi: "AKT" teki rikosilmoituksen latvialaisesta kuljetusyrityksestä

Ruotsin "AKT" eli kuljetustyöntekijäin ammattiliitto Transportarbetarförbundet on jättänyt rikosilmoituksen poliisiviranomaisille latvialaisen Samskip Van Dierenin syyllistymisestä laittomaan kabotaasiin. Kuljetusduunarien ammattiliitto katsoo keränneensä riittävästi todisteita yrityksen jatkuvasta kuljetustoiminnasta Ruotsissa ilman vastaavia lupia.

Samskip Van Diemen ilmoittaa toimivansa täysin EU:n direktiivien mukaan kombikuljetuksillaan. Se ei katso velvollisuudekseen rekisteröidä autojaan Ruotsissa eikä liioin maksaa veroja.

Transportarbetarförbundet on kutsunut Van Diemenin neuvotteluihin pysyvästi Ruotsissa toimivan ulkomaisen yrityksen laillistamiseksi,  mutta Van Diemenillä ei ole ollut aikomusta noudattaa kutsua.

(Transportnet.se)


RaideJokerilla viedään veronmaksajilta 420 miljoonaa

Jokainen RaideJokeriin upotettu euro antaa vain 30 sentin hyödyn. Se on tämän heken hinta-arviolla 420 miljoonaa euroa kalliimpi kuin nopeamman, joustavamman ja paremman palvelutason antava nykyaikainen BRT-Jokeri. BRT Sähköbussi-Jokeri maksaisi 155 M€ siinä missä RaideJokeri tulee maksamaan vähintään 575 M€.

Kannattaisiko säästää 420 M€ ja saada enemmän, kysyvät maamme kolme etevintä joukkoliikenne-, maarakennus- ja jättiurakointi-asiantuntijaa. Nämä asiantuntijat ovat kokemuksillaan ja osaamisellaan aivan eri luokkaa kuin "kaiken maailman dosentit ja professorit".

"RaideJokeri ja 420 miljoonan puhallus" ensi viikolla ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2019 numerossa.


LVM puolustautuu: Vastauksia taksien hintojen noususta

Julkisuudessa on käyty keskustelua taksien hintojen noususta Tilastokeskuksen julkaiseman taksien hintaseurannan perusteella. Lisäksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoi seuraavansa taksien hintakehitystä tarkasti ja selvittävänsä taksien välityskeskusten toimintaa.

Myös liikenne- ja viestintäministeriössä seurataan taksiuudistuksen vaikutuksia tarkasti. Taksiliikennettä koskeva lainsäädäntö on osa liikennepalvelulakia, joka tuli pääosin voimaan 1. heinäkuuta 2018.

Lue lisää...


Veholla tapahtumarikas vuosi

Vuonna 2018 Veho jatkoi toimintansa uudelleensuuntaamista. Veho myi Turun PSA-toiminnot huhtikuussa, elokuussa yhtiö vahvisti yrityskaupalla asemaansa Ruotsin Mercedes-jälleenmyyjänä ja vuodenvaihteessa toteutettiin edellisen vuoden lopulla solmittu Espoon Ford-liiketoiminnan myynti.

Henkilöautojen markkinoilla tapahtui useita merkittäviä muutoksia. Taksiliikenteen sääntelyn uudistus astui voimaan 1.7.2018. Syyskuussa uudistui autojen päästömittaus ja autoverotus niin sanotun WLTP-standardin myötä. Muutos sai monen kuluttajan lykkäämään autokauppaansa.

Veho jatkoi myös liikkuvuuspalveluiden kehitystä: syksyllä Veho perusti Uudet liiketoiminnat -yksikön, joka kehittää uudenlaisia palveluja ja ratkaisuja yritysten ja kuluttajien tuleviin tarpeisiin. Vehon käytettyihin autoihin keskittyvä Vaihtoplus-ketju avasi elokuussa uuden liikkeen Lempäälän Ideaparkissa, jonne syntyy Pohjoismaiden suurin vaihtoautokeskus. Veho panosti myös uusiutuvan energian hyödyntämiseen: Vantaan Airportin liikkeen katolle asennettiin 128 aurinkopaneelin järjestelmä.

Hyötyajoneuvojen liiketoiminnassa tehtiin investointipäätös Vantaan Vehkalaan sijoittuvasta uudesta paketti- ja kuorma-autojen asiakaspalvelukeskuksesta, joka korvaa Lommilan toimipisteen valmistuttuaan. Investointipäätöksen myötä Lommilan kiinteistö myytiin. Lisäksi hyötyajoneuvotoiminnoille valmistui uusi toimitalo Rovaniemelle ja Kokkolaan päätettiin rakentaa uudet toimitilat. Molemmat toimipisteet palvelevat laajasti niin huollon kuin myynnin asiakkaita.

Lue lisää...


Tekoäly tulee verkkokauppaan

Tekoäly tulee muuttamaan merkittävästi vähittäiskaupan pelisääntöjä. Verkkokauppa on kehittynyt Suomessa muita Pohjoismaita hitaammin, ja suomalaiset suhtautuvat myös tekoälyyn muita pohjoismaalaisia varovaisemmin.

Tekoäly näkyy verkkokaupoissa esimerkiksi algoritmeina, jotka räätälöivät asiakkaille suosituksia ja optimoivat ostoja sekä asiakaspalvelua hoitavina chatboteina.

Vain 28 prosenttia suomalaisista kertoo olevansa valmiita antamaan mittojaan verkkokaupan käyttöön, jotta saisi shoppaillessaan valmiita kokosuosituksia. Tämä on selvästi muita pohjoismaalaisia vähemmän, sillä tanskalaisista mittansa antaisi 45 prosenttia, ruotsalaisista 39 prosenttia ja norjalaisista 37 prosenttia. Myös tekoälyn tekemiin automaattisiin täydennysostoksiin suomalaiset suhtautuvat maltillisimmin. 23 prosenttia pitäisi siitä, että tekoäly uusisi tilauksen, kun tuote on käytetty loppuun. Norjassa vastaava luku on 32 prosenttia, Tanskassa 29 prosenttia ja Ruotsissa 27 prosenttia.

- Kuluttajien luottamus tekoälyn mahdollistamiin toimintoihin samoin kuin vaikkapa uudenlaisiin maksutapoihin kulkee käsi kädessä verkkokaupan yleisen kehityksen kanssa. Me suomalaiset tulemme muita pohjoismaalaisia jäljessä oikeastaan kaikessa verkkokauppaan liittyvässä. Täällä shoppaillaan verkkokaupoissa vähemmän, keskiostos on täällä pienempi eikä meillä ole juurikaan isoja paikallisia verkkokauppabrändejä, PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Sinikka Eloranta kertoo.

Lue lisää...


I-Save-toiminnolla jopa 7 % säästöjä polttoainekustannuksiin

Volvo kuorma-autot tuo markkinoille I-Save ‑toiminnolla varustetun FH ‑kuorma-auton. Uusi D13TC-moottori ja päivitetyt polttoainetta säästävät ominaisuudet muodostavat ratkaisun, jolla kaukokuljetusten polttoainekustannuksia voidaan pienentää jopa 7 prosenttia.

Kuljetusten kysyntä on kasvussa kaikkialla Euroopassa, ja kuorma-autoilla ajetaan jatkuvasti pidempiä matkoja. Samalla dieselpolttoaineen hinta on nousussa, mikä rasittaa kuljetusyritysten kannattavuutta.

- I-Save ‑toiminnolla varustettu Volvo FH on vastauksemme tähän haasteeseen. Uusin teknologiamme on yhdistetty kokonaisratkaisuksi, joka pienentää merkittävästi kaukokuljetusten polttoaineenkulutusta – ajettavuudesta kuitenkaan tinkimättä, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm.

Lue lisää...


Nokian Renkaiden suurinvestointi etenee Yhdysvalloissa

Nokian Renkaiden kolmas tuotantolaitos rakentuu vauhdilla Tennesseen osavaltioon Yhdysvaltoihin. Rakennustyöt ovat pysyneet aikataulussa, ja tavoitteena on aloittaa renkaiden massavalmistus myyntiin vuoden 2020 puolella.

Tehdasrakennuksen ulkopuoli samoin kuin tornimaisen sekoitusosaston julkisivu alkavat olla pian valmiit ja sisätyötkin on jo aloitettu. Tällä hetkellä työmaalla ahertaa noin 200 henkeä. Tehtaaseen asennettavat pitkälle automatisoidut tuotantolinjat hyödyntävät uusinta teknologiaa ja tekevät tuotantolaitoksesta yhden maailman moderneimmista rengastehtaista.

- Olemme erittäin tyytyväisiä, että mittava projekti on edennyt hienosti aikataulussa ja erittäin hyvässä yhteistyössä toimittajien ja kumppaneiden kanssa, sanoo tehtaan rakentamisesta Nokian Renkailla vastaava David Korda.

Lue lisää...


Testien mukaan puupohjainen diesel vähentää lähipäästöjä

UPM BioVerno -dieselin viimeisin testitulos Helsingin Vuosaaren satamakonetestistä vahvistaa aiempien testien tulokset: UPM:n uusiutuva diesel vähentää lähipäästöjä.

Vuosaaren satamassa mitattiin lähipäästöjä Volvo-pyöräkuormaajan pakokaasuista. Fossiiliseen verrokkipolttoaineeseen verrattuna sekä typenoksidi- että pienhiukkaspäästöt olivat noin 10 prosenttia pienemmät.

- Toteutetussa mittauksessa työkoneen keskimääräinen kuormitus oli matala. Raskaammassa, enemmän hiukkasia tuottavassa ajossa hiukkaspäästöjen vähenemät uusiutuvaa dieselpolttoainetta käytettäessä olisivat todennäköisesti olleet suuremmat, sanoo VTT:n Senior Advisor, Nils-Olof Nylund.

Lue lisää...


Autonominen näyttelyauto, tutkielma 1950-luvulta

Goodyear ja Klairmont Kollections paljastavat läpikuultavin Goodyear-renkain varustetun entisöidyn Golden Sahara II:n vuoden 2019 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Goodyear esittelee yhteistyössä Klairmont Kollectionsin kanssa entisöidyn Golden Sahara II:n vuoden 2019 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä. 1950- ja 1960-lukujen legendaarinen kustomoitu auto Golden Sahara II oli yksi ensimmäisistä itse ajavista konseptiautoista. Se oli varustettu Goodyearin erikoisvalmisteisilla, hehkuvilla, läpikuultavilla renkailla.

- 1950- ja 1960-luku olivat intensiivistä innovoinnin aikaa Goodyearilla. Teimme yhteistyötä kaikenlaisten liikkumisen pioneerien kanssa kuun tutkimuksesta maanopeusennätyksiin. Goodyearin yhteistyö Golden Sahara II -projektissa oli ensimmäinen askeleemme itse ajavien autojen tulevaisuuden muovaamisessa, kertoi Goodyear Euroopan kuluttajarenkaiden varatoimitusjohtaja Henry Dumortier (Vice President Consumer Europa).

Jim Streetin ja legendaarisen kustomoitujen autojen suunnittelijan, George Barrisin, kehittämä Golden Sahara II konseptiautoa käytettiin testaamaan uusia elektroniikkajärjestelmiä. Siinä oli lentokoneista innoituksen saanut ohjausjärjestelmä, jolla ohjattiin kiihdytystä, jarrutusta ja ohjausta, ja automaattinen jarrutusjärjestelmä, joka tunnisti auton kulkuväylällä olevat mahdolliset esteet antureiden avulla.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!