MAN - Vaihtoautot

Tanska: Ulkomainen kuljetusrikollisuus kasvaa huolimatta ankarasta valvonnasta

Tungvogncenter Syd´llä on jatkuvasti kädet täynnä työtä raskaan kuljetusliikenteen valvonnassa. 19.6. tarkistettiin puolalaisen kuorma-auton ja sen romanialaisen kuljettajan paperit. Kuljettaja käytti toisen miehen ajokorttia ajopiirturissa. Ajo- ja lepoaikojen rikkomuksesta  miehelle määrättiin 123 000 Tanskan kruunua sakkona. Tanskalainen yritys, joka omisti ko. puolalaisen kuljetusliikkeen, joutui maksamaan sakot ennen kuin kuorma-auto sai jatkaa matkaa. Asiaa käsitelläään vielä Koldingin oikeusistuimessa, koska ajosta toisen henkilön ajokortilla tuomitaan vankeusrangaistus Tanskassa.

Lue lisää...


Ruotsi: Laiton kabotaasi, kuljettaja ilman ajokorttia: valtiolle 43 000 SEK

Poliisin liikenneryhmä pysäytti Ruotsin Skarassa 11.6. pian klo. 20 jälkeen vetoauton, joka hinasi Ruotsin rekisterissä olevaa perävaunua. Kuljettajalla ei ollut ajokorttia eikä kyennyt todistamaan, että vetoauto oli tullut mahan kansainvälisenä kuljetuksena. Vetoautossa oli analoginen piirturi. Kuljettaja ei voinut esittää muita tositteita kuin piirturissa pidätyksen hetkellä olevaa.

Poliisi totesi kuljetuksen laittomaksi kabotaasiksi minkä myös Transportstyrelsen vahvisti. Kuorma-auto lukittiin paikalle ja poliisi otti yhteyttä huolintaliikkeeseen. Seuraavana aamuna huolitsija maksoi 40 000 Ruotsin kruunun rangaistusmaksun laittomasta kabotaasista sekä kulhjettajalle langetetun sakon 3000 kruunua. Sen jälkeen perävaunu luovutettiin sitä noutamaan tulleen vetoauton hinattavaksi.


Ruotsi: Logicenters valtaa Suomessa

Logicenters saa säätiöltä hallintaansa 9000 m2:n kiinteistön, jota Auratum Kiinteistöt käyttää Hämeenlinnassa Moreeninin teollisuusalueella. Kiinteistö vuokrataan Postilta, jolla on jakelukeskus pakkausvalmistaja Coveris rigidille. Käytävä yhdistää logistiikkakeskuksen tehtaaseen. Logistiikkayhteys tehtaan ja varaston välillä on täysin automatisoitu.

- Olemme hyvin tyytyväisi voidessamme laajentaa toimintaamme Suomessa tällä nykyaikaisella logistiikkakiinteistöllä. Hankinnalla laaajennamme myös yhteistyötä Postin kanssa Hämeenlinnassa, Logicentersin sijoitusjohtaja Antti Toropainen sanoo korostaen logistiikkakeskuksen keskeistä sijaintia Helsingin ja Tampereen sekä Turun ja Lahden välissä.



Reilu retkis

Sorsan verhoomo tekee muutostöitä kuten pakettiautojen muutoksia retkeilyautoiksi. Tässä tapauksessa Iveco Dailyyn oli tehty neljä lisäpaikkaa sekä reilusti tavaratilaa taakse.

Sisällä on esiintaitettava vuode ja keittomahdollisuudet. Verhoilut on tehty laadukkaista materiaaleista. Itse auto toimi hienosti ja plussaa sai muun muassa matkustustilan äänieristys. Lue tarkemmat koeajotunnelmat uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä joka ilmestyy 28.6.2018.


Saksa: Hampuri avaa keskustareitin itsekulkeville busseille

Hampuri ilmoittaa avaavansa vuoden 2021 alussa kaupungin keskustassa yhdeksän kilometrin mittaisen ympyräreitin autonomisen bussiliikenteen kokeilulle. Sitä varten varustetaan 37 katuristeystä tarvittavalla informaatiotekniikalla. Turvallisuus varmistetaan kulkua valvovalla kuljettajalla.

Vastaavanlainen järjestelmä on Baijerin osavaltion Bad Birnbach´ssa käytössä lokakuusta 2017. Sähköpienoisbussi EZ 10 kulkee autonomisena 700 m pitkällä reitillä 20 minuutin välein 8 km/t nopeudella.

Hampurin kaupungilla on yhteensä 30 digitalisen tulevaisuuden koeprojektia liikenteen ja logistiikan alueella. Siihen kuuluvat mm. älypuhelimilla suoritettavan automaattisen lähiliikennemaksun kehittäminen, vapaiden pysäköintiruutujen tiedottaminen älypuhelimiin ja tabletteihin, liikennettä mittaavien lämpökameroiden kehittäminen.


Rajumpi Ranger

 

Auto, tekniikka ja kuljetus testasi Ford Ranger Black Edition 3.2 kevyt kuorma-auton. Erikoista mallissa on sen täysin musta väri. Esimerkiksi lavakaaret ja yleensä kromiset maskin osat ovat mustia.

Mallissa on kuitenkin muitakin etuja, kuten laajempi varustelutaso. Lisäksi sen voi tilata kevyt kuorma-autona. Kuinka suurempi paino vaikutti ajo- ja maasto-ominaisuuksiin? Entä mitä hyötyjä kevyt kuorma-auto statuksesta muuten on? Tämä selviää uudesta 28.6. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetuksen numerosta 5/2018.


VW kuorma- ja linja-autoista TRATON Group

VW konserni on eriyttämässä kuorma- ja linja-autotuotantonsa yhteisen oman nimen alle. Nimeksi tulee TRATON Group. Eriyttäminen oman nimen alle avaa tietä paitsi Pörssiin myös uuteen riippumattomuuteen ja yhteiseen identiteettiin konsernijohdosta kerrotaan. Uusi nimi on tarkoitus ottaa käyttöön kolmannella vuosineljänneksellä 2018.

Tratonin nimen alla toimivat MAN, Scania, VW Caminhoes e Onibus sekä Rio säilyttävät edelleen itsenäiset tavoitteensa.

TRATON-nimessä "TRA" viittaa mm. sanoihin "Transport" ja "Tradition". Loppuosa "TON" viittaa  mm. "tonnistoon", VW konserista kerrotaan.


Hangon Sataman alkuvuoden 2018 liikenne kasvussa

Hangon Satamassa  tehdään trailereille tilaa laajentamalla länsisataman aluetta merelle päin.

Hangon Sataman tavaraliikenne on toukokuussa 2018 ollut kasvussa. Tavaraa käsiteltiin lähes puoli miljoonaa tonnia. Toukokuun aikana Nordstream 2 -projektin laivaukset ovat jatkuneet.

Koko vuoden osalta Hangon Sataman tuonti on kasvanut toukokuun loppuun mennessä noin 10 prosenttia, kun taas vienti on laskenut hieman viime vuoden tasosta (-3 %). Kokonaisliikenteen kasvu alkuvuonna on ollut 3 %.

Toukokuun viimeisellä viikolla tulivat uudet paljon isommat laivat sekä Puolan Gdynian että Saksan Rostockin liikenteeseen. Näiden muutosten odotetaan vaikuttavan tavaraliikenteeseen positiivisesti. Viiden ensimmäisen kuukauden aikana Hangon satamassa on käsitelty reilut 2 miljoonaa tonnia tavaraa.

Aluksia Hangon Satamassa kävi toukokuun loppuun mennessä 745 kappaletta. Vuonna 2017 vastaava luku oli 785 (-5 %).

Länsisataman laajennusprojekti jatkuu aikataulussaan ja osa maa-alueista on jo otettu tuotantokäyttöön. Koverharin isot laajennushankkeet ovat valmistuneet kevään aikana. Tällä hetkellä Koverharissa varastoidaan yli 30 000 Nordstream 2 projektin kaasuputkea.


USA: Digitaalisia rekisterikilpiä!

USA:n Kalifornian osavaltio kokeilee E-Book-Readerin monokromista näyttöruututekniikkaa autojen rekisterikilvissä. Sen myötä rekisterikilpiin voidaan numerojen ja kirjainten lisdäksi liittää lisäsanomia kuten "varastettu","Ei katsastettu", "Vinjetti",  liikennetiedotteita ja jopa mainoksia. Rekisterikilpi voidaan panna myös vilkuttamaan ja siten herättämään esimerkiksi poliisin huomion. Digikilpien hinnaksi arvioidaan 700 dollaria/kpl.

Lue lisää...


5- ja 6-akselisten yhdistelmien kokonaismassat romahtavat

Uusi tieliikennelaki laskee rajusti viisi- ja kuusiakselisten puoli- ja täysperävaunujen massoja. Niiden kaikkien kokonaismassa putoaa 44 tonniin. Tällä hetkellä viisiakselisen puoliperävaunun kokonaismassa on 48 tonnia  ja kuusiakselisen 52 tonnia. Viisiakselisen täysperävaunun kokonaismassa on nyt 44 tonnia ja kuusiakselisen 53 tonnia. Apuvaunulla toteutettuun, täysperävaunun kaltaiseen yksikköön sovelletaan nyt ja vastaisuudessa täysperävaunun eli varsinaisen perävaunun kokonaismassaa. 

Uusi tieliikennelaki tulee voimaan vuoden 2019 aikana. Tarkkaa päivämäärää ei ole vielä määrätty. Uusi laki kumoaa vuodelta 1981 peräisin olevan nykyisen tieliikennelain. 


Töykeitä ylikuormamaksuja

Poliisi sakotti loppukeväällä yhdeksänakselista puutavarayhdistelmää ylikuormasta. Tähän tärkeimpänä syynä johti yksi liian kevyt akseli vetoautossa. Mielettömiltä tuntuvat sakottamiset saattavat yleistyä, sillä raskaan liikenteen massoja säätelevän käyttöasetuksen mukaan poliisi toimi oikein. Elintarvikekuljetuksia ja eräitä puolitäysinä ajettavia kuljetuksia saattaa olla mahdotonta ajaa joka hetki laillisin massoin. Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018, ilm. 28.6., kertoo esimerkein lisää. 


Renkaista autoteollisuuden valmistajaksi

Perinteikäs rengasvalmistaja Continental lähti joitain kymmeniä vuosia sitten tosissaan lisäämään toimialojaan. Tähän päivään mennessä jättiyritysestä on kasvanut merkittävä ajoneuvotekniikan elektronisten laitteiden ja järjestelmien valmistaja. Saksalaisen Continentalin renkaat pyörivät vastaisuudessakin niin henkilöautojen kuin raskaan liikenteen alla. Lähes 150-vuotiaan yrityksen nuortumisesta enemmän Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018:ssa. Lehti ilmestyy 28.6.


Sesongit tasaisiksi

Kausivaihtelut luovat epävarmuutta kuljetusyrityksen työvoiman saannille. Lomautuksen päätyttyä aiempia työntekijöitä ei ehkä saada takaisin. Parinkymmenen henkilön suuruisen kuljetusyrityksen toimitusjohtaja kertoo, miten yritys on onnistunut poistamaan työvoiman tarpeen vaihtelut. Uuden tietotekniikan ansiosta toiminta on tehostunut ja kuljettajien tyytyväisyys kasvanut. Henkilökunnan kouluttamisen täytyy oikeasti olla hyödyllistä. Asiasta enemmän 28.6. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018:ssa.


Rengasmarkkinoita ravistellaan

Toukokuun 2018 alussa EU asetti kiinalaisille kuorma- ja linja-autonrenkaille useiden kymmenien euron suuruisen polkumyyntitullin. Tämä pysäyttää myös monen halparenkaan maahantuonnin Suomeen vähintään hetkeksi tai jopa lopullisesti. Rangaistustullin vaikutukset saattavat heijastua laatumerkkien hinnoitteluun saakka. Mitä rengasmarkkinoilla tapahtuu? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018, joka ilmestyi 28.6.


Auto, tekniikka ja kuljetus testasi Sisu GTP panssarikiiturin!

Suomalainen 2+8 -paikkainen miina- ja luotisuojattu nelivetoinen panssarimaasturi Sisu GTP aiheutti pienen sensaation Latvian puolustusvoimien vertailutesteissä. Se pesi useimmissa osasuorituksissa kovien kriisipesäkkeiden kehittämät huipputuotteet, mm. Israelin, Turkin, Etelä-Afrikan vastaavat erikoisjoukkojen panssariautot.

Sisu GTP:n monitoimiratkaisu on lajissaan nerokas. Samalla siinä on tilaa merkittävällekin tuotekehitykselle yksityiskohdissa. Maantiekiitäjänä se etenee kuin susi maastossa, on ketterä kuin ilves ja samalla kameleontti autoksi todetaan Sisu GTP:n ensimmäisessä siviilikoeajossa.

Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018 antaa yksityiskohtaisen koeajoraportin. Lehti ilmestyy 28.6.