Daimler AG:n pääjohtaja Ola Källenius.
Daimler AG myi vuonna 2020 yhteensä 2,84 miljoonaa henkilöautoa ja hyötyajoneuvoa (2019: 3,34 milj.). Myynti laski 15 prosenttia COVID-19-pandemian muovaamassa haastavassa toimintaympäristössä. Liikevaihto laski 11 prosenttia 154,3 miljardiin euroon (2019: 172,7 miljardia). Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi kulujen karsimisen, toimintojen tehostamisen ja kaikkien yksiköiden vahvan suorituskyvyn ansiosta 53 prosenttia 6,6 miljardiin (2019: 4,3 mrd.).
- Viime vuosi oli stressitesti lähes jokaiselle yritykselle ja toimialalle. Daimlerin tiimi suoriutui testistä erittäin hyvin. Tuotteidemme vahva kysyntä jatkui kaikilla markkina-alueilla ja toimialoilla. Otimme uusilla sähköistetyillä malleillamme ja teknologioillamme myös tärkeitä askelia autoilun sähköistymisessä ja digitalisaatiossa. Taloudellinen tuloksemme on huomattavasti markkinaodotuksia parempi. Vahva tuotepalettimme ja hinnoittelumme takasivat myös voittomarginaalien paranemisen erityisesti vuoden toisella puoliskolla. Osoitimme kykymme kehittää kassavirtaamme ja edistää käynnissä olevaa muutosta – jopa pandemian haastavissa oloissa, Daimlerin pääjohtaja Ola Källenius kommentoi.
Tilikauden tulos parani 4 miljardiin euroon (2019: 2,7 mrd.). Tulos osaketta kohti oli 3,39 euroa (2019: 2,22 €). Osingon suuruudeksi ehdotetaan 1,35 euroa/osake (2019: 0,90 €). Osinkoa jaettaisiin 1,4 miljardia euroa (2019: 1 mrd.€). Daimler AG:n yhtiökokous järjestetään 31.3.2021.
Daimler käytti tutkimukseen ja tuotekehitykseen 8,6 miljardia euroa vuonna 2019 (2019: 9,7 mrd.) sekä tehtaisiin, koneisiin ja laitteisiin 5,7 miljardia (2019: 7,2 mrd.).
- Uskon, että positiivinen vireemme jatkuu nykyisissä markkinaolosuhteissa. Daimlerin kahteen itsenäiseen yhtiöön jakamisen tarkoitus on vapauttaa niiden koko potentiaali omilla toimialoillaan: Mercedes-Benz premiumluokan kärkimerkkinä ja sähköisen liikenteen suunnannäyttäjänä sekä Daimler Truckin toiminnot maailman suurimpana kuorma- ja linja-autojen valmistajana ja teknologisena johtajana, Källenius määrittelee.
Daimler Truckin irrottaminen itsenäiseksi ja listautuminen pörssiin on määrä toteuttaa siten, että merkittävä enemmistö uuden yhtiön osakkeista jaetaan Daimlerin osakkeenomistajille. Uudella yhtiöllä on kokonaan itsenäinen toimiva johto ja hallinto. Muutokset ja listautuminen Frankfurtin pörssiin on määrä toteuttaa ennen vuoden 2021 loppua. Daimlerin nimi muuttuu Mercedes-Benziksi erikseen määriteltävän aikataulun mukaisesti. Tarkat yksityiskohdat on määrä esitellä osakkeenomistajille ylimääräisessä yhtiökokouksessa vuoden kolmannen neljänneksen aikana.
Vuoden 2020 tulos toimialoittain
Mercedes-Benz Cars & Vans toimitti asiakkaille 2 461 800 uutta autoa. Myynti laski 13 prosenttia (2019: 2 823 800). Liikevaihto oli 98,6 miljardia (2019: 106,9 mrd.). Voittoa kertyi 5,2 miljardia (2019: –109 milj. euroa).
Mercedes-Benz Carsin myynti laski 13 prosenttia 2 087 200 autoon (2019: 2 385 400). Pakettiautojen myynti tippui 15 prosenttia 374 600:aan (2019: 438 300).
Vuonna 2020 Euroopassa (EU28 + Iso-Britannia, Norja ja Islanti) myytyjen autojen keskimääräisen CO2-päästötason odotetaan saavuttavan 104 g/km (2019: 137 g/km pakettiautot huomioiden). Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Daimler saavuttaa EU:n asettamat päästörajat. EU:n asettama valmistajakohtainen päästöraja määritellään autonvalmistajan tuottamien autojen keskimääräisen omamassan mukaan, ja siksi se on Daimlerilla korkeampi kuin julkisuudessa usein mainittu autoalan keskimääräinen 95 g/km.
Daimler Trucks & Buses myi 378 500 ajoneuvoa (–27 %). Liikevaihto oli 34,7 miljardia (2019: 44,4 mrd.) ja liikevoitto 525 miljoonaa (2019: 2,7 mrd.). Daimler Trucksin myynti laski 27 prosenttia 358 300 kuorma-autoon ja bussien myynti 38 prosenttia 20 100 linja-autoon.
Daimlerin näkymistä vuodelle 2021
Daimler odottaa maailmantalouden vahvaa toipumista tämän vuoden aikana, kun pandemia saadaan hallintaan uusien rokotteiden ansiosta. Yhtiö ennakoi sekä myyntinsä, liikevaihtonsa ja tuloksensa nousevan huomattavasti korkeammiksi kuin viime vuonna. Vaikka puolijohteiden saatavuusongelmat vaikuttavat myyntiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, tilanne korjautuu ja menetykset kyetään paikkaamaan loppuvuoden aikana. Mercedes-Benz Cars & Vans ennakoi myynnistä 8–10 prosentin ja Daimler Trucks & Buses 6–7 prosentin voittomarginaalia vuoden 2021 aikana.
Vuonna 2021 Mercedes-Benz Cars keskittyy sähköistämisstrategiansa edistämiseen ja esittelee neljä kokonaan uutta EV-mallia: EQS, EQA, EQB ja EQE. Lisäksi jo ennestään markkinoiden laajin PHEV-mallisto laajenee. Tämän ansiosta Euroopassa myytävien autojen keskimääräinen CO2-päästötaso tulee jäämään huomattavasti alhaisemmaksi kuin vuonna 2020.