Yritysten varastojen arvo kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä
- Luontiaika
- 21.02.2019 14:29
Tilastokeskuksen mukaan teollisuuden, kaivostoiminnan, sähköntuotannon ja kaupan alan yhteenlasketut varastojen arvot kasvoivat edellisvuodesta 8,5 prosenttia vuoden 2018 neljännellä neljänneksellä. Teollisuudessa varastojen arvo kasvoi 12,4 prosenttia vuoden 2017 neljänteen vuosineljännekseen verrattuna. Kaupan toimialalla varastojen arvo kasvoi 3,6 prosenttia vuodentakaisesta.
Vuoden 2017 neljänteen neljännekseen verrattuna varastojen arvo kasvoi kaikilla teollisuuden alatoimialoilla. Vuoden 2018 neljännellä neljänneksellä varastojen arvo kasvoi metsäteollisuudessa 20,5 prosenttia, metalliteollisuudessa 14,0 prosenttia, elintarviketeollisuudessa 13,3 prosenttia, kaivostoiminnassa 12,1 prosenttia, muun teollisuuden toimialalla 3,2 prosenttia, kemianteollisuudessa 2,3 prosenttia, tekstiiliteollisuudessa 1,9 ja sähköntuotannossa 0,5 prosenttia.
Kaupan alalla varastojen arvo kasvoi vuoden 2017 neljänteen neljännekseen verrattuna tukkukaupassa 11,1 prosenttia ja vähittäiskaupassa 2,3 prosenttia. Autokaupassa varastojen arvo laski 8,8 prosenttia edellisvuodesta.
Tieliikenteessä viime vuonna yli 12 000 riistaonnettomuutta
- Luontiaika
- 21.02.2019 14:26
Tilastokeskuksen mukaan Manner-Suomen tieliikenteessä tapahtui vuonna 2018 yli 12 000 riistaonnettomuutta. Vaarallisinta aikaa oli marraskuu, jolloin sattui yli kuudesosa kaikista tapauksista. Onnettomuuksissa on ollut mukana valkohäntäpeuroja, metsäkauriita, hirviä, metsäpeuroja, villisikoja ja kuusipeuroja. Tiedot pohjautuvat Suomen riistakeskuksen Suurriistavirka-apuaineistoon.
Suurin osa riistaonnettomuuksista tapahtui Varsinais-Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla. Näissä maakunnissa sattui yli puolet kaikista riistaonnettomuuksista. Myös Satakunnassa ja Kanta-Hämeessä tapahtui paljon onnettomuuksia, lähes 20 prosenttia koko maan vahingoista.
Merenkulun hiilidioksidipäästöjen tiedonkeruuta yhtenäistetään
- Luontiaika
- 21.02.2019 14:01
Euroopan komissio on antanut ehdotuksen asetukseksi, joka yhtenäistää EU:n tietojen keruuta merenkulun hiilidioksidipäästöistä maailmanlaajuisen järjestelmän kanssa. Valtioneuvosto toimitti asetusta koskevan kirjelmän eduskunnalle 21. helmikuuta 2019.
Kyse on EU:n hiilidioksidipäästöjen tarkkailua, raportointia ja todentamista koskevan asetuksen eli niin sanotun MRV-asetuksen (monitoring, reporting and verification) muuttamisesta. Euroopan komission 4.2.2019 antaman asetusehdotuksen tavoitteena on yhdenmukaistaa voimassa olevaa EU-asetusta kansainvälisen merenkulkujärjestön (International Maritime Organization, IMO) uuden alusten polttoaineen kulutusta koskevan tiedonkeruujärjestelmän kanssa. Yhtenäistäminen vähentää varustamoiden hallinnollista taakkaa ja kahdesta järjestelmästä aiheutuvia kustannuksia. Asetusta sovelletaan aluksiin, joiden bruttovetoisuus on vähintään 5000 ja jotka kuljettavat lastia. Suomen lipun alla on noin 60 alusta, joita asetus koskee.
Tehokkuutta raakapuukuljetuksiin
- Luontiaika
- 21.02.2019 13:55
Raakapuun kysyntä on ollut kotimaassa historiallisen kovalla tasolla ja metsäteollisuuden uudet investoinnit ovat myös osaltaan lisänneet raakapuun kysyntää. Vectron-sähköveturin monipuoliset ominaisuudet mahdollistavat uudenlaiset ja kilpailukykyiset logistiikan ratkaisut myös pohjoisen raakapuukuljetuksissa. Vectronin parempi vetokyky mahdollistaa noin 23 prosenttia suuremmat raakapuukuljetukset samalla junamäärällä kuin aiemmin.
Lisätehokkuutta raakapuukuljetuksiin tuo myös suoraviivainen kuljetusketju ilman välikäsittelyjä. Lapin raakapuuliikenne on niin sanottua pendeliliikennettä, jossa vaunurunko liikkuu edestakaisin raakapuuterminaalin ja tehtaan välillä. Tämä näkyy asiakkaalle logistisena tehokkuutena, sillä lyhyiden välimatkojen ja tehokkaan suunnittelun ansiosta vaunukierto on nopeaa. Kuljetusketju voidaan hoitaa yhdellä veturilla alusta loppuun ja erillisiä dieselvetureita ei tarvita. Aikaa säästyy, kun välivaiheita jää pois.
Vectronit on otettu käyttöön pohjoisen raakapuuliikenteessä 18. helmikuuta alkaen Patokangas–Kemi-rataosuudella. Vectron vetää perässään 27 raakapuuvaunua, joka on 5 vaunua enemmän kuin aiemmin kyseisen rataosan raakapuukuljetuksissa.
BorgWarnerilta sähkömoottoreita hybridikuorma-autoihin
- Luontiaika
- 21.02.2019 11:40
BorgWarnerin mainetta hybridiajoneuvojärjestelmien toimittajana on vahvistanut uutinen siitä, että merkittävä eurooppalainen hyötyajoneuvovalmistaja on valinnut yhtiön niin kutsutun "High Voltage Hairpin" (HVH) 410 sähkömoottorin vuonna 2019 julkistettavaan hybridikuorma-autoonsa. Sähkömoottoria tullaan käyttämään esimerkiksi kaupungissa, ja yöllä kuljetuksia hoitavissa kuorma-autoissa ja roska-autoissa.
130 kW:n (174 hv) tehon ja 1 050 Nm:n vääntömomentin tuottava HVH-moottori toimii rinnakkain viisisylinterisen rivimoottorin kanssa, joka toimii kasviöljypitoisella HVO:lla tai dieselillä. HVH-moottori on suunniteltu lataamaan akkuja jarrutusten ja rullauksen aikana.
BorgWarnerin HVH410-sähkömoottorit ovat saatavana täysin asennetuina moottoreina tai roottori-/staattorikokoonpanoina. Perinteisten pyöreiden lankakäämien sijasta ne käyttävät tarkasti muotoiltuja suorakulmaisia johtoja ja useita kerroksia lomitettuja "hiusneuloja". Patentoitu korkeajännitteinen (650 voltin) HVH-tekniikka mahdollistaa monipuolisten ja tehokkaiden sähkömoottoreiden 2000 Nm maksimi vääntömomentin ja jopa 300 kW (402 hv) tehon hyötysuhteenkin ollessa yli 95 prosenttia.
Työvaatteisssa oleva teknologia ehkäisee työtapaturmia
- Luontiaika
- 21.02.2019 11:04
IBM, Garmin Health, Guardhat, Mitsufuji ja SmartCone tähtäävät yhdessä parantamaan erityisesti vaarallisissa työympäristöissä työskentelevien työntekijöiden turvallisuutta. Tekoälyyn ja IoT-teknologiaan pohjautuvat puettavat ratkaisut ovat yhteydessä IBM Maximo Worker Insights -palveluun.
IBM Maximo Worker Insightsin avulla yritysten on mahdollista seurata työntekijöidensä biometriikkaa sekä työympäristöstä saatavaa dataa, ja näin tunnistaa mikäli työntekijät ovat vaarassa tai altistuvat työturvallisuusriskeille. Tiedot kerätään työntekijöiden mukana olevista puettavista sensoreista, älylaitteista ja ympäristöön sijoitetuista antureista, jolloin nopea reagointi tarvittaessa on mahdollista.
Työntekijät saattavat joutua tekemään työtä ympäristöissä, joissa työolosuhteet voivat muuttua hyvinkin nopeasti, kuten esimerkiksi rakennustyömailla ja kaivosteollisuudessa. IoT-ratkaisut auttavat yritystä näkemään, mitä työympäristössä tapahtuu vaikkapa lämpötilojen, sääolosuhteiden tai hengitysilman koostumuksen suhteen.
Onnibusille uusi kattavamman pyysäkkiverkoston palvelu
- Luontiaika
- 21.02.2019 09:18
OnniBus.comin verkostoa saapuu täydentämään 4.3.2019 alkaen uusi, joustava OnniBus FLEX. OnniBus FLEX tarjoaa aiempaa kattavamman pysäkkiverkoston ympäri Suomen ja mahdollistaa lipun ostamisen kuljettajalta myös käteisellä.
OnniBussilla on jatkossa kaksi kaukobussituotetta: Suurimpien kaupunkien välillä toimiva kaksikerrosbussiverkosto OnniBus.com ja sitä täydentävä joustava OnniBus Flex. OnniBus FLEX eroaa OnniBus.comista siten, että sillä on tiheämpi pysäkkiverkosto, kuljettajalta voi ostaa lipun myös käteisellä ja kyydissä kulkee enemmän matkatavaroita, lemmikit ja esimerkiksi polkupyörät.
OnniBus FLEXIN verkosto ulottuu pääkaupunkiseudulta aina Ivaloon ja Kilpisjärvelle saakka. Lisäksi se kattaa Helsingin ja Turun satamat sekä Helsinki-Vantaan lentoaseman. Pysäkkejä tiheällä verkostolla on yhteensä 610. Toimitusjohtaja Helken mukaan OnniBus FLEX mahdollistaa monenlaisen matkustuksen.
- Tiheä pysäkkiverkosto palvelee harvempaan asuttuja seutuja. Toisaalta FLEXin kyydissä kulkee työ- ja koulumatkalaisia sekä satama- ja lentomatkustajia. Kaksikerrosbussiverkostolla taasen korostuu suurten kaupunkien välinen vapaa-ajan matkustus, OnniBus.comin toimitusjohtaja Lauri Helke kertoo.
Engcon tekee kauhanpyörittäjän ja minikaivurin lajittelukouran
- Luontiaika
- 20.02.2019 12:03
Engcon on valmistanut jo jonkin aikaa ainutlaatuisia tartuntakourakasetteja. Kaivukoneen kuljettaja voi asentaa tai irrottaa tartuntakourakasetin alle minuutissa yhdellä kädenliikkeellä tarvitsematta ruuvata tai kytkeä hydrauliikkaa manuaalisesti.
Ensimmäisenä lanseerattiin GRD20-tartuntakourakasetti Q-Safe 60 -työlaitekiinnikkeellä varustettuihin Engconin EC214- ja EC219-rototiltteihin. Sen jälkeen oli vuorossa GRD10 Engconin EC209-rototiltteihin, jotka on varustettu Q-Safe 45- tai Q-Safe 50 -työlaitekiinnikkeellä. Nyt on puolestaan aika aloittaa GRD70-tartuntakourakasetin sarjatuotanto. Se on tarkoitettu Engconin suurimpaan rototilttiin eli EC233:een, jossa on Q-Safe 70 -työlaitekiinnike. GRD70 on voimakas tartuntakoura, jonka tartuntavoima on 2,2 tonnia ja tartuntaleveys lähes metrin.
Kuljettaja voi kiinnittää tai irrottaa tartuntakourakasetin noin minuutissa aktivoimalla lukituksen yhdellä kädenliikkeellä, jolloin hydrauliikka liitetään tai kytketään irti samalla, kun tartuntakourakasetti lukitaan tai irrotetaan.
Automaattinen työlaitekiinnike kaivukoneisiin 40 t saakka (2019-02-07)
Engcon on aloittanut automaattisen EC-Oil 80 -hydrauliliitännän tuotannon. Se sopii käytettäväksi yhdessä Q-Safe 80 -työlaitekiinnikkeen kanssa ja on tarkoitettu enintään 40 tonnin kaivukoneisiin ja suurta virtausta edellyttäville työlaitteille.
Automaattinen hydrauliliitäntä tarkoittaa, että kuljettaja voi pysyä kaivukoneen ohjaamossa kiinnittäessään tai irrottaessaan rototiltin tai muut hydrauliset työlaitteet. Hänen ei tarvitse vaivautua kiinnittämään paineenalaisia ja likaisia hydrauliliittimiä manuaalisesti.
EC-Oil 80:n myötä kaivupuomin konekiinnikkeiden ja rototilttien välinen automaattinen hydrauliliitäntä tulee veloituksetta vakiovarusteeksi kokoluokassa QS45–QS80, kun asiakas ostaa samalla kertaa konekiinnikkeen, rototiltin ja DC2-ohjausjärjestelmän.
- Suuriin kaivukoneisiin sopiville automaattisille työlaitekiinnikkeille on suuri kysyntä, sillä suuret manuaaliset hydrauliliittimet ¾ tuuman koosta ylöspäin ovat raskaita ja hankalasti käsiteltäviä, sanoo Engcon Groupin kehityspäällikkö Fredrik Jonsson.
Q-Safe 80 varustetaan vakiona yhdellä EC-Oil 70 -lohkolla, jossa on kaksi ¾ tuuman liitintä, sähköliitin ja keskusvoiteluliitin. Vakiokokoonpanon lisäksi Q-Safe 80 -työlaitekiinnike voidaan varustaa myös EC-Oil 80 -lohkolla, jossa on kaksi 1 tuuman hydrauliliitintä, ½ tuuman hydrauliliitin ja kaksi sähköliitintä. Tämä kokoonpano mahdollistaa enintään 250 litran virtauksen Q-Safe 80 -työlaitekiinnikkeen kautta.
- Jos tarvitaan vielä tätä suurempaa virtausta, EC-Oil 70 -lohkon tilalle on mahdollista vaihtaa toinen EC-Oil 80 -lohko. Näin saavutetaan jopa 300 litran virtaus, Fredrik Jonsson sanoo.
Engcon ilmoittaa, että sen valmistamat hydrauliset työlaitteet, tärylevyt, lajittelukourat, puutavarakourat, harjalaitteet ja haarukkarungot ovat saatavana valmiiksi automaattisilla EC-Oil-hydrauliliitännöillä varustettuina ja lisäksi tarjotaan valmiita yläosia/sovittimia, jotka voi hitsata tai ruuvata kiinni asiakkaan omiin, olemassa oleviin hydraulisiin työlaitteisiin.
Engcon julkistaa uuden lajittelukouran minikaivureille (2018-10-12)
Engcon on kehittänyt uudentyyppisen lajittelukouran, joka on tarkoitettu erityisesti minikaivureille. Uusi lajittelukoura, SK02, painaa hieman yli 100 kg, minkä ansiosta se soveltuu erityisen hyvin pienille, 1,5–3 tonnin kaivukoneille. SK02:n leveys on 400 mm ja maksimitartuntavoima on 5,7 kN.
Sovituslevy/kiinnike on ruuvikiinnitteinen, kuten useimmilla muillakin Engconin hydraulisilla työlaitteilla, ja siten se on helppo sovittaa peruskoneessa käytetyn kiinniketyypin mukaan. SK02-kourassa on myös ruuvikiinnitteinen säästöterä ja siinä on valmius hampaiden kiinnitykseen. Se voidaan toimittaa myös tiiviillä kylkiosilla, jolloin sitä voidaan käyttää myös massansiirtoon.
Kobelcon kaivukoneisiin Engconin rototiltit ja automaattiset kallistustoiminnot (2018-08-29)
Kobelco Construction Machinery on yhdessä rototilttien valmistaja Engconin ja Leica Geosystemin kanssa kehittänyt koneisiinsa soveltuvan automaattisen korkeus- ja kallistustoiminnon. Yhteistyön tuloksena Kobelco ilmoittaa varustavansa keväästä 2019 lähtien SK200/SK210-10 mallinsa Engconin rototiltillä ja Leican koneohjausjärjestelmällä.
Ominaisuus mahdollistaa automaattisen kallistustoiminnon Engconin rototiltin avulla ja ohjaa samalla automaattisesti kaivuu- ja pääpuomin sekä kauhan toimintoja. Tämä merkitsee, että kaivukone yhdessä ICT-järjestelmän kanssa (Information and Communication Technology) määrittää automaattisesti kauhalle oikean korkeuden ja kallistuskulman.
Kobelco ilmoittaa, että malli SK200/SK210-10 tulee markkinoille ensimmäisenä, varustettuna uudella ICT-järjestelmällä.
Automaattiset työlaitekiinnikkeet ovat uusi vakiovaruste (2018-05-16)
Rototilttivalmistaja Engcon ottaa automaattisen EC-Oil-työlaitekiinnikejärjestelmän vakiovarusteeksi kaivupuomin ja rototiltin väliin. 1. toukokuuta 2018 alkaen Engcon alkaa tarjota QS60-kokoisia kaivukoneiden työlaitekiinnikkeitä kaivupuomiin, jotka varustetaan täysautomaattisella EC-Oil-hydrauliliitännällä ilman lisäkustannuksia. Sama koskee myös yrityksen QS60-yläosalla ja DC2-ohjausjärjestelmällä varustettuja rototilttejä, joihin tulee myös EC-Oil-liitäntä kaivukoneen työlaitekiinnikkeeseen vakiovarusteena. Muihin kokoihin eli QS45-, QS50- ja QS70-kiinnikkeisiin EC-Oil tulee vakiovarusteeksi myöhemmin.
Engconin automaattisen työlaitekiinnikkeen avulla hydrauliikan, sähköjärjestelmän ja keskusvoitelun voi kytkeä kaivukoneen ja rototiltin välille ohjaamosta poistumatta.
Proportionaalinen ohjausjärjestelmä JCB:n kaivukoneeseen (2016-10-20)
Engcon tarjoaa täydellisesti kokonaisuuden hallintaan yhteensopivan proportionaalisen ohjausjärjestelmän. Ohjaussauvoilla hallitaan kaikkia rototiltin toimintoja sekä pyöräohjausta ja ajonhallintaa. Tämä kaikki tapahtuu Hydradigissä, JCB:n uusimmassa koneessa ohjausjärjestelmän (DC2) ja ohjaussauvojen (MIG2) avulla. Kehitystyö tehtiin Micropropilla Ruotsissa tiiviissä yhteistyössä JCB:n kanssa, josta myöhemmin siirryttiin testiympäristöihin JCB:n jälleenmyyjille niin Englannissa kuin Pohjoismaissakin. Hydradig-versiossa on muiden DC2-versioiden tapaan älypuhelimella toimiva etätuki, ja käyttämällä Engconin MIG2-hallintakahvoja voi ohjata proportionaalisesti jopa kuutta eri toimintoa samanaikaisesti.
Vehco ostaa ajoneuvojen seurantajärjestelmien toimittajan Paetronics Oy:n
- Luontiaika
- 20.02.2019 11:49
AddSecuren omistama Fleet Management Systems -toimittaja Vehco ilmoitti helmikuussa 2019 ostaneensa suomalaisen ajoneuvojen seurantajärjestelmien toimittajan Paetronics Oy:n.
Pian sen jälkeen, kun AddSecuresta tuli Vehcon uusi omistaja toukokuussa 2018, Vehco ilmoitti ostavansa Hollannin Fleet Management -järjestelmien tarjoajan Groeneveld ICT: n. Paetronicsin ostamisella Vehco jatkaa kasvustrategiaa ja näkemystään, että siitä tulee johtava Fleet Management -järjestelmien tarjoaja Euroopassa raskaille hyötyajoneuvoille. Kaupan myötä Vehco vahvistaa asemaansa Pohjoismaissa ja sillä on vankka pohja Euroopan kasvulle. Samalla yhtiö laajentaa osaamistaan uusimmista laitteisto- ja ohjelmistoalustoista, vahvistaa ja lisää tuotekehityskapasiteettiaan.
- Olemme erittäin innoissamme voidessamme tuoda Paetronics-tiimin Vehco-perheeseen. Sekä Vehco että Paetronics ovat sitoutuneet tarjoamaan asiakkailleen Suomessa ja kaikkialla Euroopassa ajoneuvojen seuranta- ja logistiikkapalveluita. Lisäksi kahden yrityksen liiketoimintastrategiat, menestystekijät ja asiakkaat sopivat hyvin yhteen, Vehcon toimitusjohtaja Magnus Orrebrant sanoo.
Lisätyn todellisuuden teknologiaa autoiluun Hyundailta
- Luontiaika
- 19.02.2019 15:05
Hyundai Motor Group ja sveitsiläinen korkean teknologian startup-yritys WayRay ovat julkistaneet maailman ensimmäisen holografisen lisätyn todellisuuden navigaatiojärjestelmän. Laitteisto ensiesiteltiin Los Angelesissa CES 2019 -teknologiamessuilla asennettuna Hyundain valmistamaan Genesis G80 -automalliin.
Hyundain avoimen innovaation yksikkö CRADLE päätti tehdä strategisen investoinnin WayRay-yhtiöön viime syyskuussa nähtyään sen johtavan roolin ja kasvumahdollisuudet holografisessa lisätyn todellisuuden (Augmented Reality, AR) teknologiassa.
Uusi järjestelmä on tavallista tuulilasinäyttöä (Head-Up Display, HUD) kehittyneempi. HUD heijastaa kuvan tuulilasiin epäsuorasti kojelautaan asennetun LCD-näytön avulla, mutta AR-järjestelmä heijastaa kuvan tuulilasin läpi. Hyundai onkin uudistanut HUD-järjestelmänsä yhteensopivaksi WayRayn järjestelmän kanssa tarjotakseen kuljettajille optimaalisen ratkaisun.
Holografisen AR-navigaatiojärjestelmän suurin etu on, että stereokuva näytetään kuljettajan edessä olevan tienäkymän yllä sopivaan katselukulmaan sovitettuna. Näin navigaattorin ohjeet ja neuvot ovat tarkkoja.
Kuljettaja voi nauttia eloisista ja tarkoista holografisista näkymistä käyttämättä AR-laseja. Liikkeet näytöllä ovat tarkkoja auton nopeudesta riippumatta, ja varoitusten heijastaminen tuulilasin läpi tienäkymään sallii kuljettajan navigoida turvallisesti kääntämättä katsettaan alas kojelautaan.
Suurten työkoneiden polttoaineenkulutusta voidaan vähentää jopa kolmanneksella
- Luontiaika
- 19.02.2019 12:38
Tampeen yliopistossa kehitetty hydraulihybriditekniikka pudottaa työkoneiden polttoaineenkulutusta jopa 30 prosenttia. Samalla voidaan parantaa koneiden tuottavuutta ja säästää ympäristöä.
Tyypillisen dieselkäyttöisen työkoneen polttoaineenkulutus on kymmeniä tuhansia litroja vuodessa. Se tietää merkittäviä hiilidioksidipäästöjä ja käyttökustannuksia koneen omistajalle. Tampereen yliopiston tutkijat kehittivät tekniikan, jolla kulutusta voidaan vähentää jopa kolmanneksella.
- Kun työkoneiden vuosikulutus on yleensä 20 000-80 000 litraa, puhutaan todella merkittävästä säästöpotentiaalista, sanoo projektipäällikkö Matti Linjama Tampereen yliopistosta.
VR perustaa Venäjälle tytäryhtiön puukuljetusten operointiin
- Luontiaika
- 19.02.2019 12:25
VR Group hakee kasvua uudesta liiketoiminnasta investoimalla venäläisiin raakapuuvaunuihin ja perustaa tytäryhtiön Venäjälle. Vaunut tulevat suomalaisten metsäalan yritysten tuontipuuliikenteeseen. Ensimmäisten vaunujen on tavoitteena olla liikenteessä vuoden 2019 lopussa.
- Perustamme venäläisen tytäryhtiön vaunujen hankintaan ja operointiin Venäjällä. Investointi tukee erinomaisesti strategiaamme, sillä haemme aktiivisesti kasvua uusilta alueilta sekä vahvistamme kilpailukykyämme. Haluamme myös palvella avainasiakkaitamme entistä paremmin, VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson sanoo.
VR Group käynnistää yhtiön perustamisen sekä vaunujen hankintaprosessin. Vaunuja on tarkoitus hankkia 300 kappaletta parin seuraavan vuoden aikana. Yritys vuokraa vaunuja VR Transpointin suomalaisille avainasiakkaille, operoi niitä Venäjällä sekä huolehtii kunnossapitosopimuksista. Tytäryritys myös vastaa operatiivisesti vaunujen käytön suunnittelusta ja ohjauksesta Venäjän puolella. VR Group tulee omistamaan yrityksen sataprosenttisesti. Tavoitteena on aloittaa liikennöinti vielä tämän vuoden aikana.
- Yrityksen toiminta alkaa Metsä Groupin tuontipuuliikenteessä. Kyseessä on aivan uusi toimintamalli ja ratkaisu logistiikan asiakkaillemme. Kehitämme ratkaisuja yhdessä asiakkaidemme kanssa, ja haluamme olla heille paras mahdollinen kumppani, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen kommentoi.
Honda aikoo sulkea 3 500 henkeä työllistävän tehtaan Englannissa
- Luontiaika
- 19.02.2019 12:18
Japanilainen autovalmistaja Honda on ilmoittanut aikomuksestaan lopettaa autotuotannon Swindonissa Englanissa sijaitsevassa tehtaassaan vuonna 2021. Honda Civiciä valmistavasta Swindonin tuotantolaitoksesta tulee 150 000 ajoneuvoa vuodessa ja se työllistää 3 500 ihmistä.
Hondan mukaan vuonna 1989 avatun tehtaan sulkeminen on osa yhtiön maailmanlaajuista autonvalmistuksen uudelleen järjestelyä. Uudelleen järjestelyn tarkoituksena on kiihdyttää sähköautotuotantoa ja keskittää tuotantoa alueille, joille odotetaan suuria tuotantovolyymejä tulevaisuudessa.
Brexitistä Honda ei ole puhunut syynä tuotannon lopettamiseen Swindonissa, mutta useat autovalmistajat, kuten Toyota, Nissan ja Ford ovat aiemmin ilmaisseet EU-eron vaikuttavan yhtiöiden tuotantoon Britanniassa.
Neste jakaa uusiutuvien tuotteiden toiminnot kolmeen yksikköön
- Luontiaika
- 19.02.2019 11:55
Neste Oyj on päättänyt uudistaa organisaatiorakennettaan tavoitteenaan edistää uusiutuvien tuotteiden globaalin kasvustrategian menestyksekästä toteuttamista. Nesteen kasvava Uusiutuvien tuotteiden liiketoiminta-alue jaetaan kolmeen liiketoimintayksikköön ja yhteen operatiiviseen alustaan. Näillä kaikilla tulee olemaan johtaja Nesteen johtoryhmässä: Renewable Road Transportation, Renewable Aviation, Renewable Polymers & Chemicals sekä Renewables Platform.
- Nesteestä on tullut johtava toimija jätteistä ja tähteistä valmistetuissa uusiutuvissa tuotteissa globaalisti. Näemme lisää kasvumahdollisuuksia ja kysyntää uusiutuville ja kierrätettäville ratkaisuille tieliikenteen lisäksi lentoliikenteessä sekä polymeerien ja kemikaalien arvoketjussa, Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker sanoo.
- Uudistamalla organisaatiotamme ja johtoryhmän kokoonpanoa haluamme varmistaa, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme vastuullisia, uusiutuvia ratkaisuja entistä tehokkaammin. Uskon, että tämä muutos mahdollistaa nopeamman ja rohkeamman globaalin kasvustrategian toteuttamisen ja siten auttaa Nestettä saavuttamaan sekä kannattavan kasvun tavoitteet että vastuullisuustavoitteet, Vanacker lisää.
Scania Suomi 70 vuotta
- Luontiaika
- 18.02.2019 15:25
Scania Suomi Oy – aiemmalta nimeltään Oy Scan-Auto Ab – täyttää tänään, helmikuun 18. päivänä 70 vuotta. Korkealaatuiset tuotteet, pitkäaikaiset, menestykselliset asiakassuhteet ja vahva erikoisosaaminen ovat aina olleet yhtiön toiminnan peruspilareita.
Kaikki alkoi kun Harald Zetterström, Sven Fazer ja Soini Holopainen perustivat 1949 autojen maahantuontiyhtiön, jonka nimeksi tuli Oy Scan-Auto Ab. Zetterström toi yhtiöön mukanaan Scania-Vabiksen edustuksen ja Holopainen valittiin toimitusjohtajaksi. Alkuvuosina toimitettiin varaosia Scania-Vabis-käyttäjille, kuten kunnallisille liikennelaitoksille ja palolaitoksille. Kuorma- ja linja-autojen ohella panostettiin erillismoottoreihin. Scania-Vabis-dieselmoottoreille luotiinkin vahva asema muun muassa erikoisajoneuvojen, vetureiden, laivojen ja varavoimalaitosten voimanlähteinä.
Yli 50 000 Scaniaa on luovutettu suomalaisille asiakkaille. Menestyksekäs tarina on saanut arvoisensa jatkon ja moninkertainen kuorma-ja linja-autojen markkinajohtaja Scania Suomi jatkaa toimintaansa osana suomalaisen yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kehitystä.