MAN - Vaihtoautot

Täysin uusi SsangYong Korando

SsangYong jatkaa mallistonsa uudistamisen toista aaltoa. Merkin uusi aikakausi alkoi neljä vuotta sitten Tivolista, jota seurasivat nopeaan tahtiin Tivoli XLV, Rexton ja Musso Pick-up. Geneven autonäyttelyssä mallisto kasvaa kookkaammalla Musso Grandilla. Suomalaisittain tärkein uutuus on kuitenkin täysin uusi neljännen sukupolven Korando.

SsangYong Motor Companyn pääjohtaja Johng-Sik Choi muistutti paljastaessaan uuden Korandon, kuinka nopeasti yhtiö on uudistanut koko mallistonsa vieden SsangYongin uuteen aikakauteen.

- Nyt menemme vielä pidemmälle uudella mallillamme, jonka uskomme kilpailevan tasaväkisesti minkä tahansa keskiluokan katumaasturin kanssa, ja voittavan ne kaikki rahalle saatavalla vastineella.

Neljännen sukupolven Korando noudattaa linjoiltaan hyvin pitkälti kolme vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä esitellyn SIV-2 koemallin muotokieltä. Täysin uuden SsangYong Korandon muotoilussa seurataan kaiken kaikkiaan yhtiön uutta filosofiaa, joka otettiin käyttöön Rextonissa.

Lue lisää...


Uutta talvipitoa myös tiehöylille

Pyöräkuormaajat ja tiehöylät ovat tärkeässä osassa, kun tiet, pysäköintialueet sekä lastauspihat on pidettävä puhtaana lumesta ja yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Nokian Hakkapeliitta Loader -rengas tarjoaa erinomaista pitoa vuoden ympäri – nyt myös koossa 14.00R24.

Kun Nokian Hakkapeliitta Loader -renkaat tulivat markkinoille vuonna 2016, ne saivat erittäin hyvän vastaanoton ankarissa talviolosuhteissa työtä tekeviltä ammattilaisilta. Parempi pito ja tarkka ohjattavuus toivat mielenrauhaa työskentelylle pysäköintialueilla, lentokentillä ja lastauspihoilla, sillä ne täytyy pitää toiminnassa joka säässä. Lisäksi olosuhteet vaativat pyöräkuormaajalta nopeutta ja tarkkuutta. Alun perin valikoimassa olivat rengaskoot 17.5R25, 20.5R25 ja 23.5R25, mutta maaliskuun alusta alkaen Nokian Hakkapeliitta Loader -renkaita on saatavilla myös koossa 14.00R24.

- Pyöräkuormaajien lisäksi uusi koko tuo paremman talvipidon myös tiehöylille. Ankarissa talviolosuhteissa pitoa ei ole koskaan liikaa, kertoo tuotepäällikkö Eva-Leena Varpe Nokian Renkailta.

Lue lisää...


Broman Logistics ja Motonet investoivat aurinkosähköön

Broman Group kehittää kiinteistöjensä ekotehokkuutta aurinkosähköllä. Kolmen jo asennetun aurinkovoimalan lisäksi uusia voimaloita tulee yhdeksän Motonet-tavaratalon ja Broman Logisticsin Keravan logistiikkakeskuksen yhteyteen tämän kevään aikana. Aurinkopaneeleita on asennusten jälkeen käytössä yhteensä yli 4400 kappaletta. Kaikkien Broman Groupin aurinkovoimaloiden tuotettu sähkö vuodessa tulevana vuonna on yhteensä yli miljoona kilowattituntia.

Motonet on tuonut asiakkaidensa käyttöön sähköautojen latauspalvelun, Motolatauksen. Motolataus-pisteet ovat nyt käytössä viidellätoista paikkakunnalla ja latauspisteverkosto laajenee vuonna 2019 yhdeksällä uudella toimipaikalla. Tällä hetkellä toiminnassa olevat latauspisteet löytyvät Motonetin verkkosivuilta: www.motonet.fi/motolataus



Steissi 100 vuotta

Yksi pääkaupungin tunnetuimmista ja rakastetuimmista maamerkeistä, Steissi eli Helsingin päärautatieasema, avattiin yleisölle 5.3.1919. Merkkipäiväänsä juhlistava asemarakennus on palvellut matkustajia jo sata vuotta. Steissi tunnetaan kaupunkilaisten arjen keskeisenä kohtaamispaikkana.

Helsingin päärautatieasemalla on jo 100 vuoden ajan koettu ikimuistoisia lähdön ja jälleennäkemisen hetkiä. Aseman käytävillä on astellut kuuluisuuksia ja todistettu historiaa, mutta se on ennen kaikkea toiminut ihmisten arjessa kohtaamisten, työnteon ja läpikulun paikkana. Kyseessä on Suomen ylivoimaisesti vilkkain matkustamisen ja liikenteen solmukohta, jonka läpi kulkee päivittäin jopa 250 000 ihmistä.

Mikä on Steissi

Lue lisää...


SEAT ja IBM aloittavat tekoälyn hyödyntämisen kaupunkiliikenteessä

Autonvalmistaja SEAT:lla on aikomuksena mullistaa kaupunkiliikkumisen yhteistyössä IBM:n kanssa. Ensimmäinen, ja vielä kehitysvaiheessa oleva, Mobility Advisor -mobiilisovellus esiteltiin Barcelonan Mobile World Congress -messuilla.

Kasvavat liikenneruuhkat ja ympäristöhaasteet asettavat kaupungeille valtavia muutospaineita. Liikkumista kaupunkiympäristössä on ajateltava eri tavalla. IBM auttaa SEATia ja sen kumppanikaupunkeja löytämään uusia lähestymistapoja ja ratkaisuja tähän haasteeseen. Näistä ratkaisuista ensimmäinen, pilvipohjainen ja 4G- sekä 5G-verkoissa toimiva, Mobility Advisor hyödyntää IBM:n tekoäly- ja koneoppimiskyvykkyyksiä.

Sovelluksen avulla käyttäjä pystyy suunnittelemaan ja optimoimaan parhaan mahdollisen reitin kaupungissa ja valitsemaan sille parhaiten soveltuvan kulkuneuvon aina polkupyörästä autoon. Mobility Advisor oppii koneoppimiskyvykkyyksiensä ansiosta käyttäjänsä mieltymykset ja tekee personoituja suosituksia reittien suhteen.

Lue lisää...


Dieselillä vankka asema isokokoisten autojen ensirekisteröinneissä

Uusia pakettiautoja ensirekisteröitiin helmikuussa 1 055, joka on 12,4 prosenttia pienempi kuin viime vuoden helmikuussa. Pakettiautoja on tammi-helmikuussa ensirekisteröity 2 548, joka on 6,0 prosenttia viime vuoden alkukuukausia vähemmän.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin helmikuussa 320. Kuorma-autojen ensirekisteröinnit ovat 33,9 prosenttia viime vuoden helmikuuta suuremmat. Tammi-helmikuun aikana kuorma-autoja on rekisteröity 679, joka on 4,1 prosenttia viime vuoden alkua enemmän. Yli 16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna rekisteröity 493, joka on 0,6 prosenttia viime vuoden tammi-helmikuuta vähemmän. Pienten alle 6 tonnin kuorma-autojen kysyntä on edelleen kasvussa, sillä niitä ensirekiosteröitiin tammi-helmikuussa 142, joka on 32,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Uusia linja-autoja ensirekisteröitiin helmikuussa 21. Tammi-helmikuussa linja-autoja on ensirekisteröity yhteensä 68, joka on 5,6 prosenttia viime vuoden alkua vähemmän.Dieselin rooli on vahva D- ja E-segmentin henkilöautomalleissa, keskikokoisissa ja suurissa katumaastureissa sekä suurissa tila-autoissa, joissa dieselin hyvä polttoainetalous korostuu. Viime vuonna ensirekisteröidyistä D-segmentin autoista lähes 40 prosenttia oli dieselkäyttöisiä. Tätä suuremman kokoluokan E-segmentin autoista noin 85 prosenttia oli dieselkäyttöisiä. Keskikokoisissa katumaastureissa dieselin osuus oli hieman alle kolmannes ja suurissa katumaastureissa ja suurissa tila-autoissa hieman yli puolet.

Lue lisää...


Brittiajokortti kannattaa vaihtaa suomalaiseen ajokorttiin ennen brexitiä

Mahdollinen sopimukseton brexit vaikuttaa myös brittiajokorttien kelpoisuuteen Suomessa. Brittiajokortin omaavien kannattaakin harkita ajokortin vaihtamista suomalaiseen ajokorttiin ennen maaliskuun loppua, jotta kaikki nykyiset ajo-oikeudet pysyisivät voimassa mahdollisimman helposti. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on koonnut sivuilleen tietoa brexitin vaikutuksista liikenteen ja viestinnän osalta.

Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistyneen kuningaskunnan (UK) mahdollinen sopimukseton ero EU:sta vaikuttaa myös UK:ssa myönnettyjen ajokorttien kelpoisuuksiin Suomessa ja muissa EU-maissa. Suomessa asuvien brittiajokorttien haltijoiden kannattaa harkita ajokortin vaihtoa suomalaiseen ajokorttiin jo ennen UK:n mahdollista EU-eroa.

- Erityisesti jos ajokorttiin kuuluu raskaan liikenteen ajo-oikeuksia, kannattaa vaihto tehdä nyt. Mahdollisen EU-eron jälkeen UK:ssa myönnetyt ajokortit luokitellaan ns. kolmannessa maassa eli ajokorttilain näkökulmasta sopimusvaltioissa myönnetyiksi korteiksi ja tällöin esimerkiksi kuorma- ja linja-autokorttien osalta pitää suorittaa uusi kuljettajantutkinto, kertoo kehityspäällikkö Päivi Wood.

Lue lisää...


Sisu Polar 광산 Etelä-Koreaan

Sisu Polar kaivosauto on menestynyt kaivosautojen vertailussa Etelä-Koreassa. Ensimmäinen Sisu Polar "Kaivos Special" on lähtenyt töihin kaivokseen Etelä-Koreassa. Auto on 10x6, jossa teli kolmesta vetävästä akselista, Mersun 625 hv:n moottorilla, nestekytkimellä, 16-vaihteisella automaattivaihteistolla. Sen kokonaispaino on 70 tonnia, josta hyötykuormaa 45 tonnia. Autossa on Fliegelin automatisoitu työntölava. Kuljettaja painaa nappia, ja lava hoitaa loput.

Ensimmäinen Sisu Polar "Kaivos Special) toimitettiin 2017 Itävaltaan, jossa se on menestynyt sekä autonomisena eli itseajavana että kuljettajan käskemänä. 

Karjaalla kuiskitaan vielä tämän kevään aikana esiteltävästä uudesta raskaasta hinurista sekä Liettuan uutisista.


Toyota Hilux Premium 50 Edition

Auto, tekniikka ja kuljetus lehden 15.03 ilmestyvässä numerossa koeajamme uuden Hiluxin 50-vuotisjuhlamallia. Auto on viimeisen päälle varusteltu ja Double Cab tarjoaa mukavasti tilaa matkustajille. 50 vuotisjuhlamallissa on uudet keulan muotoiluosat, uusi takapuskuri, astinlaudat, täysmusta sisusta: musta nahkaverhoilu, kiiltävät mustat koristelistat ja musta sisäkatto, uusi mittaristo uudella tervetuloa-animaatiolla, sekä uusi avain. Testasimme niin ikään pickupin maastokykyä tällä kertaa paksussa lumihangessa.

Kinokset eivät Hiluxia haitanneet, auto eteni ongelmitta lumi pölisten. Uuden Hiluxin vetokyky on jopa 3200 kiloa. Tämä on mahdollistettu aikaisempaa vahvemman alustarakenteen, vääntävämmän moottorin, tehokkaamman jäähdytyksen ja parannetun vaihteiston avulla. 2,4-litraisessa ahdetussa dieselissä on 150 hv ja 400 Nm vääntöä. Kuljetuskyvyn osalta uusi Hilux tarjoaa 1000 kg kantavuuden. Uudelleen muotoillun lavan ansiosta tilaa on myös enemmän. Lue koeajo Auto, tekniikka ja kuljetuksen numerosta 2/2019!


PostNord tietää: toimitusaika on tärkeä

PostNord-uutisia

PostNord kasvaa lähes sadalla työntekijällä (2019-03-01)

PostNordin henkilöstö Suomessa kasvaa 1.3.2019 lähes satapäisellä joukolla, kun TPL-varastojen henkilöstö Vantaalla, Turussa ja Lahdessa siirtyy kumppanin palveluksesta postnordilaisiksi.

Lue lisää...


Turun Satamassa tasaisen kehityksen vuosi

Lastin purkua Pansiossa. (Kuva: Turun Satama) 

Turun Satama Oy:n toiminta kehittyi tasaisesti vuonna 2018. Sataman liikennemäärät pysyivät pääosin edellisvuonna saavutetulla hyvällä tasolla ja satamayhtiön liikevaihto sekä liikevoitto kasvoivat hieman vuoteen 2017 verrattuna. Odotukset ovat myönteiset myös alkaneelle tilikaudelle.

Matkustajia Turun sataman kautta kulki yhteensä 3,3 miljoonaa, huolimatta yhden matkustaja-aluksen tavallista pidemmästä huoltokatkosta. Noin kahdeksan viikon mittaiseksi venynyt huoltoseisokki vaikutti enemmän rahtiliikenteeseen, jonka määrä laski edellisestä vuodesta 6,8 prosenttia. Rahdin kokonaisvolyymiksi muodostui 2,3 miljoonaa tonnia, josta viennin osuus oli 1,2 miljoonaa tonnia ja tuonnin osuus 1,1 miljoonaa tonnia.

Tilikauden liikevaihto kasvoi vuoteen 2017 verrattuna 0,4 prosenttia nousten 22,8 miljoonaan euroon. Liikevoitoksi muodostui 5,1 miljoonaa euroa. Hyvään tulokseen vaikuttivat osaltaan oman toiminnan tehostuminen sekä logistiikan varastopalvelujen hyvä kysyntä. Varastopalvelujen kehittämiseksi Turun Satama Oy hankki kesällä 2018 osake-enemmistö Turun Vapaavarasto Oy:stä, jonka tarjoamat lisäarvopalvelut tukevat ja täydentävät Sataman omaa varastotoimintaa. Tilikauden muita merkittäviä investointeja olivat sataman pääväylän perusparannus ja uuden vaa’an hankkiminen. Henkilöstöä Turun Satama Oy:n palveluksessa oli vuoden päättyessä 72 henkilöä.

Lue lisää...


Vuoden tuote Goodyearin SoundComfort

Kuluttajatutkimusyritys Nielsen kysyi kuluttajatutkimuksessaan 5 000 ihmiseltä heidän mielipiteitään tuoteinnovaatioista. Se on suurin laatuaan maailmassa tehty tutkimus.

SoundComfort-teknologia on erinomainen esimerkki Goodyearin missiosta edistää rengasinnovointia, jonka tarkoituksena on vastata kuluttajien ja markkinoiden tarpeisiin. Autojen moottorit ovat muuttumassa hiljaisemmiksi, etenkin sähkö- ja hybridiautojen myötä. Siksi renkaiden aiheuttama melu korostuu.

Goodyearin SoundComfort-teknologia tarkoittaa avosoluista polyuretaani-vaahtokerrosta, joka kiinnitetään renkaan sisäpinnalle ja joka vaimentaa ilman värinää. SoundComfort vähentää melua puolella – jopa 4 desibeliä – ja tekee ajomatkoista huomattavasti hiljaisempia kuljettajille ja matkustajille. Mikä parasta, tämä innovaatio ei heikennä renkaan suorituskykyä. Vaahto on niin kevyttä, ettei se vaikuta ajoneuvon polttoaineen kulutukseen. Eikä se tee renkaista hitaampia.

Melun vaimennus- ja auton suorituskykytestit tehtiin helmikuussa 2018, tammikuussa 2018, marraskuussa 2017 ja lokakuussa 2011. Testeissä käytettiin rengaskokoa 245/40R18 ja testiautona oli Audi A8. Testit tehtiin GIC*L -keskuksen melutestiradalla. 


Autoilijat epäilevät automaattisia autoja

VTT on tehnyt lumisissa olosuhteissa testejä robottiauto Martilla.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreen kyselytutkimuksen mukaan asiantuntijoiden mukaan automaattiautojen yleistyminen parantaa liikenneturvallisuutta ja polttoainetaloudellisuutta. Autoilijoiden suhtautuminen puolestaan on varautuneempaa.

- Automaattiautot ovat vielä monelle hankalasti hahmotettava asia, koska niiden kehitys on niin alkuvaiheessa. Tämä pätee yhtä lailla asiantuntijoihin kuin tavallisiin kuljettajiin. Tuloksissa näkyy myös teknologiaan kohdistuvat kovat vaatimukset: tietokoneelta kuskina vaaditaan merkittävästi parempaa suoriutumista kuin ihmiseltä, kommentoi johtava asiantuntija Eetu Pilli-Sihvola kyselytutkimuksen tuloksia.

Kyselytutkimuksessa asiantuntijat suhtautuivat automaattiajamiseen myönteisesti, mutta kuljettajia kysymys jakoi selvästi. Autoilijat arvioivat ajamisen muuttuvan hieman vaarallisemmaksi automaation myötä. Kuljettajien käsitykset hajautuivat melko tasaisesti: 50 prosenttia piti turvallisuutta riittävänä vain, jos kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrä tippuisi puoleen nykyisestä.

Lue lisää...


Perjantaisin eniten liikenneonnettomuuksia

Perjantai on vilkas päivä liikenteessä ja se näkyy myös suurempina onnettomuusmäärinä muihin arkipäiviin verrattuna. Viikonloppuisin puolestaan sattuu vähemmän vahinkoja liikenteessä, mutta niistä useampi on vakavampi henkilövahinkoon johtava liikenneonnettomuus.

Onnettomuustietoinstituutin kokoamat tiedot vuosien 2008-2017 vakuutusyhtiöiden liikennevakuutuksesta korvaamista vahingoista osoittavat, että viikonpäivien onnettomuusmäärissä on eroja. Muihin arkipäiviin verrattuna perjantaisin sattuu yli 13 % enemmän vahinkoja kuin muina arkipäivinä. Viikonloppuisin puolestaan sattuu arkipäiviä vähemmän liikennevahinkoja.

Lue lisää...


Daimler ja BMW yhteistyöhön autonomisen auton kehityksessä

Mersun valmistaja Daimler ja BMW ilmoittivat viime viikolla täsmentäen tulevasta yhteistyöstä itseajavan auton kehittämisessä. Ensimmäisenä askeleena lähdetään kehittämään kuljettajaa avustavaa tekniikkaa kuten autonomista ajoa moottoritiellä ja autonomisia pysäköintitoimia.

Strategisen ja pitkäaikaisen yhteistyön sopimuksessa tähdätään yhdessä autonomisen ajon seuraavan tason saavuttamiseen seuraavan vuosikymmenen puoliväliin mennessä.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!