MAN - Vaihtoautot

EU:n hyötyautot menestyivät

Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA on julkaissut EU:n hyötyautomarkkinoiden avainlukuja vuodelta 2018.

EU:ssa hyötyautojen kysyntä kasvoi 3,2% verrattuna vuoteen 2017. EU:ssa rekisterröitiin 2,5 miljoonaa hyötyautoa. Se on suurin määrä sitten vuoden 2007.

EU:n hyötyautotuotanto kasvoi 2,6% 2,8 miljoonaan yksikköön. Kiinan tuotanto putosi 9,3% 5,7 miljoonasta 5,2 miljoonaan yksikköön. Pohjois-Amerikan tuotanto kasvoi 2,6% johtuen etenkin raskaiden kuorma-autojen tuotannon kasvusta (+20%).

EU:n tuonnin (+2,3%) ja viennin (0,2%) arvon kasvu johti kaupan 2,8 miljardin euron ylijäämään.


Volvo Cars Tech Fund sijoittaa lasten kuljetuspalvelu Zūmiin

Volvo Cars on hankkinut osuuden nopeasti kasvavasta lasten kuljetuspalvelu Zūmista Volvo Cars Tech Fund -sijoitusyksikön kautta.

Kaliforniassa sijaitseva Zūm on perustettu vuonna 2015, ja se tarjoaa kokeneiden kuljettajien luotettavan verkoston, jonka avulla vanhemmat ja koulut voivat aikatauluttaa lasten kuljetuksia kouluun, koulun jälkeisiin tapahtumiin ja muihin aktiviteetteihin. Se tarjoaa myös mahdollisuuden lastenhoitopalveluihin ennen matkaa tai sen jälkeen. Näin kiireiset vanhemmat voivat paremmin ratkoa arkipäivien aikatauluja turvallisesti ja luotettavasti.

Kuljettajia rekrytoidaan tarkan kolmivaiheisen prosessin kautta. Heidän täytyy voida todistaa, että heillä on rikkeetön ajohistoria ja aikaisempaa lastenhoitokokemusta. Jokainen kuljettaja käy läpi myös ajokokeen ja useita taustatarkistuksia. Lopulta kuljettajan täytyy esittää autonsa, jonka tulee läpäistä 22 kohdan katsastus.

Zūm käyttää kehittyneitä reittialgoritmeja ja koneoppimista luodessaan mahdollisimman tehokkaita reittejä ja yhdistäessään kuljettajia kuljetuksiin. Vanhemmat ja koulut voivat mobiili- ja verkkosovelluksen avulla seurata lasten matkaa reaaliajassa.

Lue lisää...


Finnlinesin tulos parani vuonna 2018

Finnlines-konsernin tulos tammi–joulukuulta 2018 parani 12,5 miljoonaa euroa ja nousi 95,1 miljoonaan euroon. Myös liikevaihto kasvoi 9,9 prosentilla ja oli 589,4 miljoonaa euroa tammi–joulukuussa 2018. Viimeisen vuosineljänneksen aikana lastimäärät pysyivät vahvoina, mikä nosti liikevaihdon 141,5 miljoonaan euroon edellisen vuoden 131,8 miljoonasta eurosta. Loka–joulukuun tulos oli 19,7 (14,8) miljoonaa euroa.

- Strategianamme on kasvaa yhdessä asiakkaidemme kanssa, lisätä laivastoomme sijoitetun pääoman tehokkuutta ja jatkaa kestävään kehitykseen suuntautuvia investointeja, ja se tuottaa tulosta. Kasvamme markkinoiden myötä ja markkinoita varten. Vuoden 2018 tulos on jatkoa viime vuosien ansiokkaille saavutuksillemme, Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuelle Grimaldi toteaa.

Grimaldin mukaan Finnlines on asettanut ja asettaa edelleen yhä suurempia aluksia sekä ropax- että roro-liikenteeseen mittakaavaetujen saavuttamiseksi ja on panostanut myös reittien ja aluskäytön optimointiin.

Lue lisää...



HSY valjastaa jäteautot taideteoksiksi

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY uudistaa jäteautojensa ilmeen. Autojen kylkiin tulee varta vasten tarkoitukseen tilattuja taideteoksia. Ensimmäinen työ tilattiin taiteilija Jani Leinoselta. Hänen LOVE-teoksensa materiaali on poisheitettyä ruokaa.

- Biojäteastiassamme kohtaa koko globaali maailma. On ananaksia Costa Ricasta, kahvia Etiopiasta, riisiä Espanjasta, korianteria Thaimaasta. Suomalaisessa biojäteastiassa uutta energiaa tuottavat rauhassa niin eripuraisten naapureiden kuin konfliktialueidenkin ruokatuotteet – suomalaiset ruispalat ja ruotsalainen näkkileipä, israelilaiset appelsiinit ja palestiinalaiset oliivit, taiteilija Jani Leinonen sanoo.

Lue lisää...


VAK-asetuksen muutos parantaa kuljetusten turvallisuutta rautateillä

Rautateiden vaarallisten aineiden kuljetuksiin (VAK) liittyvää ilmoitusvelvollisuutta täsmennetään. Jatkossa kuljetuksen suorittajan on ilmoitettava vaarallisten aineiden tilapäisestä säilyttämisestä rataverkolla alueelliselle pelastusviranomaiselle, kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle sekä ELY-keskukselle (elinkeino, liikenne- ja ympäristökeskus).

Asetuksessa tarkennetaan myös onnettomuusraportointia ja VAK-erityiskoulutusta koskevaa sääntelyä. Nämä muutokset liittyvät rataverkon haltijoihin.

Muutoksilla ennaltaehkäistään vaarallisten aineiden kuljetuksista aiheutuvia onnettomuuksia ja vaaratilanteita. Tiedonkulun ja ilmoitusvelvollisuuksien selkeyttäminen parantaa onnettomuuksiin varautumista.

Lue lisää...


Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla houkutellaan auto- ja kuljetusaloille

Auto- ja kuljetusalat tarjoavat runsaat 7 000 uutta työpaikkaa joka vuosi. Ammattien ja työtehtävien kirjo on aloilla laaja kuljettajasta ja mekaanikosta aina logistiikan ja liiketoiminnan johtotehtäviin asti. Liikenneareena Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla 9. – 11.5.2019 Messukeskuksessa Helsingissä esittelee nyt ensimmäistä kertaa laajasti auto- ja kuljetusalojen ammatteja ja koulutusta.

Moni tunnistaa ammattinimikkeinä kuljettajan ja mekaanikon, mutta monelle on epäselvää, mitä nämä työtehtävät oikeasti sisältävät. Liikenneareenan tavoitteena on saada nuoret ja erilaisissa ammateissa työskentelevät kiinnostumaan näistä toimialoista ja houkutella näin alalle uusia työntekijöitä. Liikenneareena tarjoaa tietoa myös aloilla jo työskenteleville siitä, miten he voivat kouluttautua ja vaihtaa tehtäviä alan sisällä.  

- Auto- ja kuljetusaloilla on ollut vuosien varrella useita omia imago-, koulutus- ja työvoimahankkeita. Nyt ensimmäistä kertaa alojen toimijat ovat päättäneet yhdistää voimansa ja esitellä koko auto- ja kuljetusklusteria, sen tarjoamia työ- ja uramahdollisuuksia sekä koulutuspolkuja, kertoo toimitusjohtaja Mari Vasarainen Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:stä.

Lue lisää...


Ajo- ja lepoaikarikkeitä runsaasti viime viikon tehovalvonnassa

Poliisin viime viikolla suorittamassa raskaan liikenteen valvonnassa todettiin ajo- ja lepoaikarikkomuksia 246 kappaletta, epäkuntoisuuksien takia matka jouduttiin keskeyttämään kokonaan 14 tapauksessa ja seuraamuksia epäkuntoisuuksista kirjattiin 53 kappaletta.

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Kari Onnisen mukaan suhteellisesti suurin muutos aiempiin valvontajaksoihin verrattuna oli tarkkaamattomuutta liikenteessä aiheuttavissa teoissa, kuten puhelimien, tablettien tms. laitteiden käyttämisessä ajon aikana sekä ajoneuvoissa olleet näkyvyyttä haittaavat esteet. Tämä aihe oli tällä kertaa yhtenä yksittäisenä valvonnan erityiskohteena ja seuraamuksia siitä jaettiin 48 tapauksessa.

Lisäksi seuraamuksia määrättiin muun muassa kuorman varmistamiseen (48), kuljettajan ja ajoneuvon asiapaperirikkomuksiin (24) sekä ylikuormiin (21) liittyen.

- Erityisen huolissaan pitää olla edelleen siitä, että niin tehostetun valvonnan yhteydessä tehtyjen havaintojen kuin kentältä tulleiden raskaan liikenteen valvojien viestien mukaan ajo- ja lepoaikarikkeiden määrä on edelleen kohtuuttoman suuri suhteessa tarkastettujen ajoneuvon määrään. Muutosta parempaan ei ole tapahtunut, Onninen sanoo.

Lue lisää...


100 laivasta laivaan -bunkrausta Coraliuksella

Gasumin bunkrausalus Coralius suoritti sadannen nesteyteyn maakaasun (LNG) laivasta laivaan bunkrauksensa 21. helmikuuta. Gasumin (aiemmin Skangas) nimissä operoivan aluksen päätoiminta-alueita ovat Pohjanmeri, Itämeri ja Skagerrakin alue.

LNG-bunkrausalus Coralius saavutti tärkeän virstanpylvään helmikuun lopussa, kun se suoritti sadannen bunkrauksensa 18 kuukauden aikana. Coralius toimittaa nesteytettyä maakaasua laivasta laivaan ‑bunkrauksena sekä merellä että satamissa. Se on parantanut huomattavasti Gasumin kykyä palvella nesteytettyä maakaasua käyttäviä aluksia, jotka eivät voi käydä satamassa tai terminaalissa bunkraamassa. Joustava bunkraus-toimitus laivasta laivaan kohentaa toiminnan tehokkuutta parantamalla LNG:n saatavuutta aluksille.

- Sata laivasta laivaan ‑bunkrausta on merkittävä virstanpylväs niin Gasumille kuin asiakkaillemmekin. Coraliuksen avulla olemme voineet bunkrata erityyppisiä aluksia, mikä ei ole alalla tavallista. Bunkraukset tapahtuvat nopeasti ja turvallisesti, ja asiakkailta saamamme palaute on ollut erinomaista. Coralius on todellakin parantanut Gasumin joustavuutta LNG-toimittajana, sanoo Gasumin maakaasu- ja LNG-liiketoiminnasta vastaava johtaja Kimmo Rahkamo.

Lue lisää...


Ruotsi: Alkopuomeilla hidas lähtö, Suomessa vielä hitaampi

Vuonna 2017 Ruotsin hallitus ilmoitti sijoittavansa 78 miljoonaa kruunua alkopuomien asennuttamiseen pariinkymmeneen satamaan. Liikennevirasto (Trafikverket) on tehnyt vuokrasopimuksen MHF Test Labin kanssa alkopuomin käytöstä ensimmäisessä satamassa, mutta toiminta ei ole lähtenyt käyntiin.

Kansanedustaja Thomas Morell (SD) kysyy nyt (liikenneministeriä vastaavalta) infraministeri Tomas Enerothilta mihin toimiin ministeri aikoo ryhtyä, jotta sijoitus alkopuomeihin lähtee liikkeelle mahdollisimman nopeasti.

Samalla kansanedustaja Morell huomauttaa ilmeisestä rajanvedon epäselvyydestä kahden viranomaisen, liikenneviraston ja poliisin, välillä. Hän pitää sitä todennäköisenä syynä projektin pysähtymiseen. Morell katsoo, ettei lakiteksti eivätkä poliisin omat säännöt ole sovitettuja rationaaliseen ja tehokkaaseen toimintaan, jota alkopuomit kaikesta huolimatta edustavat.

(Trailer.se)

Myös Suomessa on tehty esityksiä alkopuomien asentamiseksi sekä raja-asemille että satamiin. Tiedetään ettei Varustamoyhdistys ole asialle lämmennyt. Poliisi ei liioin ole kiinnostunut muusta kuin nopeusvalvonnasta eikä halua muuhun ole. Sen näkyvimpänä todisteena on Poliisin valtakunnallinen liikenneturvallisuustoiminta, jota johtaa peltipoliisien lisäämiseen keskittyvä ylikomisario Dennis Pasterstein. (Toim.huom.)


Hyundai perustaa vetyenergiarahaston kiinalaisen tutkimusinstituutin kanssa

Hyundai Motor on solminut aiesopimuksen vetyenergiarahaston perustamisesta Peking-Tsinghuan teollisen tutkimus- ja kehitysinstituutin eli BTIRDIn kanssa. Sopimuksen avulla Hyundai ja sen kiinalaiskumppani aikovat vahvistaa asemiaan vetyekosysteemin toimijoina ja nopeuttaa vedyn käytön yleistymistä energialähteenä.

Vetyenergiarahastoa hoitavat yhteistyössä Hyundai Motor ja BTIRDIn investointiyhtiö Yield Capital. Niiden tavoitteena on koota rahastoon sadan miljoonan dollarin suuruinen pääoma. Rahasto aikoo tavoitella investointeja johtavilta pääomasijoittajilta Kiinasta, Euroopasta ja Yhdysvalloista.

Korealais-kiinalaisen hankkeen ensisijainen tavoite on vauhdittaa investointeja vetyteollisuuteen ja alan arvoketjuun. Samalla hanke siivittää lupaavien kiinalaisten ja korealaisten startup-yritysten kasvamista. Rahasto etsii edistyksellisiä yrityksiä, joilla on huippuosaamista vetyalan keskeisissä teknologioissa. Uudet kumppanit valjastavat kaiken osaamisensa luotaamaan investointikohteiden kasvupotentiaalia, jotta tehtävät investoinnit hyödyttävät koko alan teollisuutta ja ekosysteemiä parhaalla mahdollisella tavalla.

Lue lisää...


Itäeurooppalainen kuljettaja "ei huomannut" päälleajoa

Skånen poliisi pidätti itäeurooppalaisen kuorma-autonkuljettajan erikoisesta onnettomuudesta liikennevaloissa. Kuorma-auto oli seissyt omalla ajokaistallaan ja henkilöauto sen rinnalla omalla kaistallaan odottamassa punaisten liikennevalojen vaihtumista vihreäksi. Vihreän syttyessä kuorma-auto oli heti liikkeelle lähtyään kääntänyt henkilöauton kaistalle törmäten henkilöauton kylkeen, repinyt rikki sen kyljen ja vienyt peilin mennessään. Sen jälkeen kuorma-auto oli jatkanut matkaa kuin ei mitään olisi tapahtunut.

Henkilöauto oli lähtenyt seuraamaan kuorma-autoa ja saanut ilmoitettua tapahtumasta poliisille, joka pysäytti kuorma-auton.

Kuorma-auton kuljettaja, 1975 syntynyt itäeuroopan maan kansalainen, pidätettiin varomattomuudesta liikenteessä ja onnettomuuspaikalta pakenemisesta. Päälle ajettu henkiolöautoilija on esittänyt omat korvausvaatimuksensa kuorma-auton kuljettajalle ja kuorma-auton omistajalle.

(Trailer.se)


Biokaasu-Volvo Valiolle

Helmikuun 2019 alusta lähtien Valio Luomu™ -maitoa kerätään tiloilta uudella Volvo LBG 460 maidonkeräysautolla. Uusi auto pienentää maidon keräilyn hiilijalanjälkeä, sillä Valion tehtaiden biojätteestä valmistetaan biokaasua, jolla uusi Volvo nyt kulkee. Volvon LNG/LBG moottorissa on sama hyötysuhde ja suorituskyky kuin normaalissa Diesel-autossa, mutta päästöt ovat 20-100% pienemmät, riippuen siitä käytetäänkö autossa LNG tai LBG -kaasua.

Valion ajoon mennyt uusi Volvo FH LBG kerää vajaat 10 % kaikesta Valio Luomu™ maidosta. Auto kiertää eteläisen Suomen keräilyreitillä. Biokaasun hyödyntäminen kuljetuksissa on yksi tapa pienentä hiilijalanjälkeä. Hankinta on osa Valion tavoitetta tuottaa hiilineutraalia maitoa.

Lue lisää...


Rauman satama

Rauman satama

Yleistä

Rauman satama sijaitsee Rauman kaupungista pohjoiseen. (Lähde: Wikipedia) Se on Suomen kolmanneksi suurin konttisatama. Sataman osuus länsirannikon satamien kautta kulkevista konteista välillä Turku–Tornio on yli 70 %. Sataman merkittävimmät tavaralajit ovat metsäteollisuustuotteet ja kappaletavara.

Sataman osat ovat Iso-Hakuni, Petäjäs, Laitsaaren keskuslaituri, Pikisaari, konttiterminaali ja Martinkarin öljy- ja kemikaalisatama. Laitureita on 20.

Lue lisää...


Sam Rosenblad aloitti Volvo Truck Center Raaseporin huoltopäällikkönä

Sam Rosenblad on aloittanut Volvo Truck Center Raaseporin huoltopäällikkönä 17.1.2019 alkaen. Työkokemusta Rosenbladille on kertynyt yli 10 vuoden ajalta eri tehtävistä korjaamolla. Viimeiset vuodet ennen siirtymistä Volvolle Rosenblad on toiminut raskaan kaluston suunnittelijana.

Rosenblad raportoi Volvo Finland Ab:n Volvo Truck Center Etelä-Suomen Aluejohtaja Juha Tahvanaiselle.

Volvo Truck Center Raasepori tarjoaa kattavat myynti-, huolto- ja varaosapalvelut Volvo kuorma-autoille ja Renault Trucks kuorma- ja pakettiautoille. Raaseporin toimipisteessä myös mm. katsastuspalvelut, jarrulaskelmat sekä päivystävä huoltoauto.


Sotilasajoneuvot

Sotilasajoneuvot

Mikä on sotilasajoneuvo

Lainsäädäntö

Suomen lainsäädännössä sotilasajoneuvoasetus 560/1992 määrittelee, mikä on sotilasajoneuvo. (Lähde: ajoneuvolaki 11.12.2002/1090) Sotilasajoneuvo on puolustusvoimien pysyvässä hallinnassa oleva ajoneuvo sekä Suomessa oleva Yhdistyneiden Kansakuntien rauhanturvaamistoimintaan tarkoitettu ajoneuvo. 

Sotilasajoneuvoihin sovelletaan ajoneuvolakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä ja määräyksiä. Jos sotilasajoneuvon erityisen käyttötarkoituksen tai rakenteen johdosta on tarpeen, puolustusministeriön asetuksella voidaan kuitenkin säätää poikkeuksia ajoneuvolain ja sen nojalla annetuista säännöksistä sekä pääesikunnan määräyksellä voidaan antaa Liikenne- ja viestintäviraston määräyksistä poikkeavia määräyksiä.

(Lähde: ajoneuvolaki 11.12.2002/1090) Varsinaisia sotilasajoneuvoja ovat panssariauto ja panssarivaunu. Maastokuorma-auto ja maastoauto voivat olla sotilasajoneuvoja, mikäli puolustusvoimat ne omistaa ja ne on suunniteltu sotilaalliseen käyttöön. 

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!