MAN - Vaihtoautot

Daimlerilta kaksi sähkökuorma-autoa USA:n markkinoille

Daimlerin Freightliner luovuttaa 30 täyssähkö-mallia asiakaskäyttöön USA:ssa. Järeän luokan E-Cascadialle luvataan 400 km:n toimintamatka ja kevyemmälle E-M2:lle 370 km. Kyseessä on sarjatuotantoon tähtäävän suunnitelman ensimmäinen kenttäkoevaihe.

Sähkömalliensa sarjatuotantoon Freightlinerilla tähdätään vuoteen 2021 aivan kuten Daimler Euroopassa E-Actros´lla. Daimler on askeleen pitemmällä kevyellä E-Fusolla, jota valmistetaan jo piensarjatuotantona.


 


Ruotsin jälkeen Norja kokeilee etälennonjohtoa useille kentille

Etälennonjohtoa testataan Euroopassa

Norjalainen ilmailupalveluja tarjoava Avinor ja espanjalainen lennonjohtovälineistöä tarjoava Indra ovat päättäneet ensimmäisen testivaiheen etälennonjohdolla yhdestä pisteestä useammalle lentokentälle. Ensimmäisessä testiosiossa Indran lennonjohtojärjestemään perustuvaa kolmiulotteista etälennonjohtoa asennettiin simuloidulla liikenteellä Röst´ssä, Haugesund´ssa ja Bodö´ssä.

Avianorin etälennonjohto-ohjelmaan kuuluu etälennonjohdon perustaminen 15 lentokentälle yhdestä lennonjohtotornista ohjattuna.

Lue lisää...


10-12 hengen Virgin Hyperloop putkikuljetin testivaiheeseen

Virgin Hyperloop putkikuljetin tähtää kilpailuun suihkukoneiden kanssa. Elokuussa 2013 Elon Musk´n ja SpaceX:n esittelemä alipaineella ja magneettinosteella putkessa toimiva kuljetusratkaisu on edennyt vaiheeseen, jossa ensimmäinen 500 metriä pitkä DevLoop testiputki on tekemässä tilaa 10 km pitkälle putkelle. Samalla Virgin Hyperloop on esitellyt 10-12 henkilöä kuljettavan putkikuljettimensa tulevaisuuden matkustusta hahmottamassa Future Travel Experience seminaarissa Irlannin Dublinissa.

Lue lisää...



Logitri Oy:lle valtava logistiikkakeskus yhteistyössä Toyotan kanssa

Jusslan yritysalueelle Tuusulaan on rakentumassa 30 000 neliömetrin palvelulogistiikkakeskus Logitrin käyttöön. Toyota Material Handling Oy ja Logitri ovat tehneet tiiviistä yhteistyötä rakennuksen tilaratkaisujen ja trukkikaluston optimoinnissa ja suunnittelussa. Toyota toimittaa logistiikkakeskukseen yli 80 000 lavapaikan hyllyjärjestelmän ja kaiken trukkikaluston.

Jatke Oy:n rakentama logistiikkakeskus on Suomen mittakaavassa valtava; sen pituus on 454 metriä ja ympärysmitta on yli kilometrin. Rakennus koostuu neljästä osasta. Elintarvikkeiden varastointiin sopivaa tilaa on 30 000 neliömetriä, josta lämpötilakontrolloitua 20 000. Ensimmäinen osa rakennuksesta otettiin käyttöön toukokuussa 2018 ja koko rakennus valmistuu vuoden 2018 aikana.

Logitri on erikoistunut varastopalveluiden ulkoistukseen, jolloin uudessa rakennuksessa tullaan varastoimaan Logitrin asiakkaiden tuotteita. Logitri analysoi Toyotan asiantuntijoiden kanssa varaston layoutia ja hyllystöratkaisujen eri vaihtoehtoja. Lähtökohtana oli Logitrin toimintapa ja sen asiakkaiden tarpeet ja tuotteet. Päätavoite oli alusta alkaen se, että hyllystö mahdollistaa joustavat ja muunneltavat palvelut. Tässä yhteydessä valittiin myös trukkiratkaisut. Valinta kohdistui innovatiivisiin Toyotan trukkeihin uudella litiumioni-teknologialla. Li-ion –akkujen ansiosta logistiikkakeskuksessa ei ole lainkaan perinteistä vuorotyössä tarvittavaa akkujen lataus- ja vaihtohuonetta. Tämä perustuu siihen, että Li-Ion akuilla voidaan operoida 24/7 lyhyiden taukolatauksien avulla.


Uusi HCT-rekka aloittaa puutavaran ajon Stora Enson Itä-Suomen tehtaille

Stora Enson puutoimituksiin tulee käyttöön ensimmäinen normaalia pidempi sekä raskaampi puutavarayhdistelmä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt Kari Malmstedt Oy:n 92-tonniselle HCT-ajoneuvoyhdistelmälle raakapuun liikennöintiin poikkeusluvan Stora Enson Itä-Suomen tehtaille kahdella reitillä: Savonlinna – Imatra – Joutseno – Kouvola – Mikkeli – Juva – Varkaus sekä Savonlinna – Kitee – Värtsilä – Uimaharju.

- Uusi ajoneuvoyhdistelmä pyritään saamaan liikenteeseen mahdollisimman nopeasti. Tavoitteena on, että pääsemme ajamaan puita HCT-yhdistelmällä jo syksyn aikana. Olemme pyrkineet miettimään operatiivisen toiminnan kannalta parasta yhdistelmätyyppiä sekä toisaalta hakemaan erityyppistä yhdistelmää kuin jo ajossa olevat HCT-yhdistelmät, yrittäjä Kari Malmstedt sanoo.


Poliisi valvoo Euroopan laajuisesti kuskien ajokuntoa

Poliisi valvoo tehostetusti rattijuopumuksia liikenneraittiuspäivänä keskiviikkona 6.6.18 sekä tulevana viikonloppuna 8.-10. kesäkuuta. Valvonta on osa Euroopan liikennepoliisiverkoston TISPOL in Alcohol & Drugs -päihdevalvontajaksoa ja siihen osallistuvat kaikki poliisilaitokset.

– Kesä on aikaa, jolloin käytetään enemmän alkoholia ja muita päihteitä. Valitettavasti ei kuitenkaan muisteta, että päihteet ja autoilu eivät sovi yhteen. Seurauksena saattaa olla kuolemia ja loukkaantumisia, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta sanoo.

Kallion mukaan kuolemaan johtaneet rattijuopumusonnettomuudet keskittyvät kesäkuukausiin ja perjantain ja sunnuntain väliseen aikaan kello 20-06. Tästä syystä poliisi kohdentaakin valvontaa erityisesti näihin ajankohtiin.

Rattijuopumus on ilmiönä edelleen yksi keskeisimmistä liikenneturvallisuuden uhista. Vuonna 2017 Suomessa jäi kiinni 17 646 rattijuoppoa, mikä on kasvanut 2,5 prosenttia edelliseen vuoteen nähden.

Lue lisää...


Suomen Tieyhdistys palkitsi ansioituneita tie- ja liikennealan toimijoita

Suomen Tieyhdistys palkitsi 6.6. pidetyn vuosikokouksensa yhteydessä yhteensä 18 ansioitunutta tie- ja liikennealan ihmistä. Kunniamerkit on myöntänyt Suomen Tieyhdistyksen hallitus.

Yhdistyksen kultainen ansiomerkki edellyttää erityisiä henkilökohtaisia ansioita, joilla henkilö on edesauttanut tieliikenteen asemaa Suomessa tai kansainvälisesti. Ansiomerkki myönnettiin kahdelle henkilölle: ylijohtaja Matti Räinä, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus; johtaja Mikko Leppänen, Ramboll.

Yhdistyksen hopeinen ansiomerkki kultalehvin edellyttää merkittäviä ja pitkäaikaisia ansioita tieliikennealalla. Hopeinen ansiomerkki kultalehvin myönnettiin seuraaville henkilöille: elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen, SAK; logistiikkapäällikkö Outi Nietola, Metsäteollisuus ry; lehtori Pirjo Oksanen, Turun AMK; tiesuunnittelun kehittämispäällikkö Matti Ryynänen, Liikennevirasto; liikennetekniikan asiantuntija Ari Liimatainen, Liikennevirasto; hankepäällikkö Mika Stenmark, Liikennevirasto; ylitarkastaja Jarmo Koistinen, Liikennevirasto; erityisasiantuntija Arto Tevajärvi, Liikennevirasto; yksikön päällikkö Risto Leppänen, POP ELY; yksikön päällikkö Sirkka Lahtinen, Pirkanmaan ELY;

Yhdistyksen hopeinen ansiomerkki myönnettiin puolestaan seuraaville henkilöille: aluevastaava Sakari Häyhä, KAS-ELY; tienpidon asiantuntija Jouko Sivula, Pirkanmaan ELY; liikennejärjestelmävastaava Heino Heikkinen, POP ELY; yksityistiesihteeri Annele Pesonen, Kuopion kaupunki; myyntijohtaja Ronnie Karlsson, Tetra Chemicals; Ilkka Pietiäinen, TIKO tieisännöitsijä.


Nissan Navaran Arctic Trucks -erikoismalli maastoon

OFF-ROADER AT32 on ensimmäinen Navarasta euroopanlaajuiseen levitykseen kehitetty yhteistyömalli. Sen vakiovarusteluun kuuluu mittatilaustyönä tehty jousitus, jonka avulla auton maavaraa on kohotettu 20 mm, pohjan tärkeimpiä osia suojaava 3 mm:n ruostesuojattua suurlujuusterästä oleva pohjapanssari sekä normaalia suuremmat renkaat. Äärimmäisen suorituskyvyn hakijoille tarjolla on lisäksi kahluusyvyyttä parantava snorkkeli ja tasauspyörästön lukko edessä. Navara OFF-ROADER AT32 -varustelun arvonlisäveroton hinta on 7900 euroa.

Auton rakentamisesta vastaa tunnettu islantilainen korinrakentaja Arctic Trucks. Yhtiö on erikoistunut nelivetoisten ajoneuvojen muuntamiseen maailman vaativimmille maastoille sopiviksi. Erikoismallissa  AT viittaa Arctic Trucksiin ja 32 puolestaan auton renkaiden halkaisijaan. Navara OFF-ROADER AT32 -varustelu on saatavilla kaikkiin Navara Double Cab -malliversioihin.

Huomattavin ulkoinen muutos on auton korotettu jousitus. Parantuneen suorituskyvyn lisäksi korotettu jousitus antaa autolle aiempaa suuremman maavaran - 243 mm verrattuna perusvarustellun Navaran 223 mm:iin. Lähetysmiskulma on nyt suurimmillaan 35 astetta (perusmallissa 30,4 astetta). Ylityskulma puolestaan on nyt 24 astetta (normaalisti 22 astetta).

Lue lisää...


Uusi 13-litrainen bioetanolimoottori Scanialta

Scania tuo markkinoille uuden moottorin, joka käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita. Scanian bioetanolimoottori käyttää ED95:ttä, jossa etanolin osuus on 95 % ja loput 5 % on syttyvyyttä parantavia lisäaineita ja voiteluaineita. Lisäaineiden ansiosta moottorissa voidaan käyttää puristussytytystekniikkaa dieselmoottorien tapaan. Bioetanolipolttoaineilla voidaan vähentää uuden sukupolven kuorma-autojen Euro 6 -moottoreiden CO2 -päästöjä jopa 90 %. Myös NOx-hiukkaspäästöjä voidaan vähentää.

Scanian 13-litrainen kuusisylinterinen rivimoottori on perustana myös uudelle ED95-moottorille. Merkittävimmät moottoriin (DC13 157) tehdyt muutokset liittyvät polttoaineen ruiskutusjärjestelmään ja sylintereiden muutoksiin paremman puristuksen saavuttamiseksi. Jälkikäsittely perustuu samaan SCR-järjestelmään, jota Scania käyttää lähes kaikissa Euro 6 -moottoreissaan.

410 hevosvoiman moottorissa on suorituskykyä kaukoliikenteen tarpeisiin ja 2150 Nm:n vääntö on sama kuin vastaavassa dieselmoottorissa. Uuden ED95-moottorin öljynvaihtoväli (normaaliolosuhteissa) on 45 000 km ja ruiskusuuttimet kaipaavat huoltoa 90 000 km:n välein.


K-ryhmä rakentaa 2019 mennessä lähes 400 latauspisteen verkoston

K-ryhmä rakentaa tämän ja ensi vuoden aikana Suomeen koko maan kattavan sähköautojen latauspisteverkoston. Uuden K-Lataus-verkoston myötä julkisten pikalatauspisteiden määrä Suomessa kasvaa K-ryhmän tiedotteen mukaan yli 50 prosenttia ja latausverkosto merkittävästi. Samalla K-ryhmä aloittaa uudenlaisten liikkumisen palveluiden pilotoinnin käynnistämällä yhteiskäyttöautokokeilun.

– Liikkumisen murros luo uusia, toimialarajat ylittäviä mahdollisuuksia K-ryhmälle. Meillä on muutokseen poikkeuksellisen hyvät lähtökohdat: maan kattavin kauppaverkostomme tavoittaa joka viikko lähes kaikki suomalaiset, ja autoalan markkinajohtajana meillä on jo ennestään vankka kokemus liikkumisen palveluista. Uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistaminen ja perinteisten raja-aitojen kaataminen on kaupan alalla tulevaisuudessa entistä tärkeämpää, sanoo Keskon ja K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander.

Vuoden 2019 lopussa K:n latausverkosto kattaa lähes 400 latauspistettä yli 70 kohteessa ja muodostaa merkittävän osan koko Suomen latauspisteverkostosta, joka kattaa tällä hetkellä 1300 latauspistettä noin 500 kohteessa. K:n latausverkoston pisteet avataan etupäässä isoihin kaupunkeihin K-Citymarketien, K-Supermarketien ja K-Rautojen yhteyteen. Tarkempi latauspisteverkosto ja kohteet julkistetaan myöhemmin. Latauspisteistä 100 on pikalatauspisteitä

Lue lisää...


Kalmarilta ja Yaralta digitaalinen ja päästötön lastinkäsittelyjärjestelmä

Cargoteciin kuuluva Kalmar toimittaa Yaralle Norjan Porsgrunnissa sijaitsevaan laitokseen maailman ensimmäisen digitaalisen lastinkäsittelyratkaisun, joka käsittää automaattiset laitteet, ohjelmiston ja palvelut. Toteutus mahdollistaa Yara Birkeland -konttilaivan autonomisen, kustannustehokkaan ja päästöttömän toiminnan. Tilaus on kirjattu Cargotecin 2018 toisen neljänneksen tilauskantaan ja toimituksen arvioidaan valmistuvan vuoden 2020 toisella neljänneksellä.

Kalmar toimittaa autonomisen lastaus- ja purkuratkaisun Yara Birkelandiin sekä kuljetusjärjestelmän lannoitetehtaalta laiturialueelle. Kalmarin ratkaisu koostuu automaattisesta kiskoilla liikkuvasta mobiilipukkinosturista (AutoRMG), kolmesta pikalatausteknologiaa hyödyntävästä Kalmar FastCharge(TM) AutoStrad-konttilukista, FastCharge-latausasemasta sekä niihin kuuluvista automaatio- ja turvallisuusratkaisuista. Ratkaisu otetaan käyttöön vaiheittain automaatiota lisäämällä. Lopputuloksena on täysin autonominen, päästötön sekaliikenneratkaisu teolliseen ympäristöön. Kalmar tukee Yaraa myös kattavalla huoltosopimuksella. Kalmar Care -huoltosopimukseen kuuluvat konttilukkien kokonaishuolto varaosineen käyttöaikatakuulla sekä kiskoilla kulkevan automaattisen mobiilipukkinosturin ennakoiva huolto. Lisäksi Kalmarin asiantuntijat vastaavat koko ratkaisun toiminnan, automaation ja ohjelmiston tuesta.

Lue lisää...


Lion Electric esitteli sähköbussinsa

Amerikkalaisvalmistajan bussi eLionM on nyt tilattavissa ja sen hinta riippuu siitä, minkälaisen toimintamatkan siihen valitsee. Lion tarjoaa kahta akkuvaihtoehtoa käyttämällä joko yhtä tai kahta 80 kWh-akkupakettia, jotka antavat joko noin 120 tai 250 kilometrin toimintamatkat.

Kahden akkupaketin versio maksaa noin 250 000 dollaria, kun taas yrityksen isompi koulubussi, joka kuljettaa jopa 70 henkilöä, maksaa 350 000. Uusi pikkubussi kuljettaa 24 tai 30 ihmistä riippuen kokoonpanosta. eLionM käyttää 149 kW: n (200 HP) sähkömoottoria.

Ottaen huomioon, että yritys valmistaa omat alustansa, korinsa ja akkunsa, on se edennyt nopeasti. Toim.huom. Vähän ihmetyttää eikö MAN:illa ole mitään yrityksen nimipolitiikkaa vastaan.


Turun raitiotien kustannusarvioperusteet tarkentuivat

Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennus julkaistiin 5.2.2018. Turun kaupunginhallitus päätti tuolloin, että yleissuunnitelma lähetetään lausunnoille ja samalla tarkistetaan liikennöintikustannuslaskelmat ja superbussin latausjärjestelmän kustannusarvio. Kevään 2018 aikana on saatu paljon palautetta ja lisätietoa erityisesti superbusseihin liittyen. Turun kaupunginhallitus käsittelee tilannekatsausta kokouksessaan maanantaina 4.6.2018.

Merkittävimmät esitettävät muutokset 5.2.2018 julkaistuun aineistoon verrattuna koskevat liikennöintikustannuslaskelmia siten, että niitä tarkistettaisiin myös matkustusmukavuuden huomioivan mitoituksen mukaiseksi laadukkaan joukkoliikenteen varmistamiseksi. Tällöin matkustajakuormitukset ja vuorovälit olisivat lisäksi vertailukelpoisesti linjassa muun muassa Malmön matkustajakuormitusten ja vuorovälien kanssa.

Kaksinivelbussien ja raitiovaunujen osalta siirryttäisiin käyttämään Systemanalys för lokal kollektivtrafik i Malmö -selvityksen mukaista mitoitusta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yhteen kaksinivelbussiin tai raitiovaunuun oletetaan mahtuvan vähemmän matkustajia kuin aiemmassa teknisessä enimmäismitoituksessa.

Kaupunginhallituksen päätöksen perusteella superbussin latausjärjestelmän kustannusarvio on tarkennettu VTT:n suosituksen mukaiseksi, mihin on lisätty Turku Energian kanssa tehtyjen selvitysten perusteella muuntamokustannuksia, liittymismaksuja ja johtokustannuksia. Kustannusarvioita on lisäksi tarkennettu raitiotie- ja superbussivarikon investointikustannusten sekä superbussivaihtoehdon vaatiman hulevesiviemäröinnin kustannusten osalta.

Lue lisää...


EU:ssa uudet ajo- ja lepoaikamääräykset heikentäisivät työehtoja

Kesäkuun 4. eli ensi viikolla EU-parlamentin kuljetusvaliokunta (TRAN) äänestää ehdotuksista uusiksi ajo- ja lepoaikamääräyksistä. Ehdolla on

- kuorma-ajton kuljettajille 3 viikon jatkuva ajo vain 2 päivän lepoajalla (nyt 2 viikkoa ajoa ja 3 päivää lepoa),

- linja-auton kuljettajille 16 tuntiin pidennetty ajoaika kahdesti viikossa,

- linja-auton kuljettajille 12-päiväinen yhtenäinen ajoaika ilman lepopäivää kansallisessa ja kansainvälisessä ajossa,

- mahdollisuus käyttää matalapalkka-kuljettajaa kansainvälisissä kuljetuksissa maissa, joissa kovempia määräyksiä ja korkeampia palkkatasoja.

EU pyrkii todennäköisesti myös laillistamaan EU-tuomioistuimen joulukuussa 2017 laittomaksi julistaman viikonloppulevon viettämisen kuorma-auton ohjaamossa pitkin teitä ja moottoriteitä.

(Trailer.se)

Missä Suomen AKT:n näkyvä vastalause? Toim.huom.


Ruotsi kehittää Geofencing'iä

Geofencingillä tarkoitetaan digitaalista alueellista aitaamista. Tavoitteena on ajoneuvojen, ajonopeuden, päästöjen, moottorityypin rajaamista ja valvontaa digitaalitekniikalla rajatuilla alueilla, esimerkiksi ydinkeskusta-, sairaala- ja koulualueilla.

- Geofencingillä kaupungit voivat luoda vihreitä vyöhykkeitä, joissa ajoneuvoja ohjataan digitaalisesti ja vaihtamaan esimerkiksi sähköenergiaan ja kulkemaan määrätyllä enimmäisnopeudella, Tukholman kaupungin edustaja Daniel Hellden sanoo.

- Geofencing tarjoaa mahdollisuuden tehostaa kuljetuksia, parantaa liikenneturvallisuutta ja ympäristösuojelua, Trafikverket'n Maria  Krafft lisää.

Ruotsin hallitus teki vuonna 2017 aloitteen Geofencingin kehittämiseksi kaupunkiympäristöissä. Trafikverketin johtamaan kehitystyöhön osallistuvat Tukholman ja Göteborgin kaupungit sekä Scania, Veoneer, Volvo Cars ja Volvo Group.