MAN - Vaihtoautot

MAN Truck & Bus esitteli uudet MAN TGX, TGS, TGM ja TGL -kuorma-autot. Malliston kokonaispaino kattaa 7,5 tonnista 41 tonniin. Erilaisia ohjaamoja on kaikkiaan kahdeksan kappaletta.

MAN-kuorma-autojen täysin uusi sukupolvi on kehitetty kuljetusalan muuttuvat vaatimukset silmälläpitäen, ja se asettaa uusia standardeja muun muassa avustusjärjestelmille, kuljettajakeskeisyydelle ja digitaaliselle verkottumiselle. MAN:in mukaan uusi sukupolvi edustaa yhtiön muuttumista ajoneuvojen valmistajasta älykkäiden ja kestävien kuljetusratkaisujen toimittajaksi.

Vuonna 2019 esitelty Euro 6d -moottorimallisto löytää MAN:in mukaan tehopotenttiaalinsa uudessa mallistossa. Uusi kuorma-autojen sukupolvi vähentää polttoaineekulutusta kahdeksan prosenttia. Moottorin lisäksi kulutusta ja päästöjä vähentää osaltaan parannettu aerodynamiikka.

Uusi kääntymisapu auttaa estämään vakavia onnettomuuksia kaupunkiliikenteessä - neljä vuotta ennen kuin sen käyttöönotto tulee laissa pakolliseksi. Kaistanvaihtoavustaja varoittaa myös ajoneuvoista toisilla kaistoilla.

Useita vaihtoehtoja

Leveistä, pitkistä ja korkeista ohjaamoista tunnistettavat uudet MAN TGX -mallit kattavat edelleen kaukoliikenteen ja raskaan liikenteen työt. Kuten aiemmin, uudessa MAN TGX -mallissa on valittavana kolme moottorisarjaa: huippuluokan MAN D38, joka kehittää jopa 640 hv; keskitason 430–510 hv:n MAN D26; tai 330–400 hv:n MAN D15 kevyeen kaukoliikenteeseen. MAN TGX kattaa 18–41 tonnin kokonaispainon.

Uusi MAN TGS on tarkoitettu raskaaksi rakennusajoneuvoksi sekä jakelu- ja kunnallisten palveluiden aloille. Tälle mallisarjalle on ominaista kapeat ohjaamot, koska tyypillisissä käyttötarkoituksissa sekä matala omapaino että hyvä näkyvyys ovat avainasemassa. MAN TGS on varustettu D26- tai D15-moottorilla, jotka kattavat tehoalueen 330–510 hv. Uuden MAN TGS:n kokonaismassa on 18–41 tonnia.

MAN TGL ja MAN TGM kattavat uuden kuorma-autojen sukupolven kevyen ja keskitason kokoluokan. Valittavana on neljä uutta kapeaa ohjaamoa: lyhyt, pitkä, korkea sängyllä ja miehistönkuljetus.

4-sylinterisellä D08-moottorilla varustettu TGL kattaa 7,5–12 tonnin kokoluokan. Jos moottorin 160–220 hv:n tehoalue ei riitä, TGL voidaan myös varustaa 6-sylinterisella 250 hv:n D08-moottorilla.

250 hv:n D08-moottori on myös MAN TGM -sarjan perusvoimanlähde, joka ulottuu tarvittaessa 320 hv:aan asti. Uuden MAN TGM:n kokonaispaino on 12, 15, 18 ja 26 tonnia.