MAN - Vaihtoautot

Ekeri Supertrailerilla kansainväliseen Trailer Innovation 2019 kisaan?

Ekeri on päästänyt ilmoille ennakkovaroituksen "Supertrailerista", jonka ensiesittely on ajoitettu Härmän Power Truckiin elokuussa. Kyseessä on huippunykyaikainen perävaunu-prototyyppi äänivallitekniikalla. Puhutaan ilmanvastuksesta, toimivuudesta, ergonomiasta ja turvallisuudesta.

Ekeri tähdännee kansainvälisen Trailer Innovation 2019 kilpailun luokkavoiton kautta Euroopan isoille markkinoille. Auto, tekniikka ja kuljetus on Trailer Innovation 2019 juryn jäsen.


NTM: Kipattava kaappi avattavalla katolla ja sivulla

NTM on toimittanut Ruotsiin kipattavan päällirakennekaapin, jolla on avattava kapellikatto ja sivuovet. Kaappi on tarkoitettu bulkki- ja kappaletavarakuljetuksiin. Matalalle rungolle tarkoitettuun kaappiin on saatu 3 metriä sisäkorkeutta 4,3 metrin kokonaiskorkeuteen. Lattia on trukin kantava. Sivuovet avautuvat niin, että bulkkitavara voidaan kuormata koneellisesti.

NTM valmistaa perävaunuun samanlaisen päällirakenteen.

(Trailer)


Pirkkalan ja Oulun lentokenttiä kehitetään

Tampere-Pirkkalan lentoasemalla on parhaillaan käynnissä kehityshanke, jonka tavoitteena on nostaa lentokentän kapasiteettia ja varmistaa turvallinen liikennöinti myös lento-operaatioiden kasvaessa. Finavia investoi kehityshankkeeseen 15 miljoonaa euroa.

Liikennealueen kehittämisen myötä muun muassa laajarunkokoneiden operointi, kuten Airbus A350 -tyypin, mahdollistuu tarvittaessa Tampere-Pirkkalassa. Uusi rullaustieyhteys ja lentokoneiden leveät kääntöpaikat nostavat kiitotien käyttöastetta ja mahdollistavat lentokoneiden suuremman konekoon. Peruskorjaustöitä tehdään eri puolilla lentoaseman liikennealueita: asematasoilla, kiitotiellä ja rullaustiellä. Uudistustöitä tehdään kaikkiaan noin 330 000 neliömetrin suuruisella alueella. Myös muuta infrastruktuuria parannetaan.

Finavia jatkaa myös Oulun lentoaseman kehittämistä ja parantaa nyt autoilijoiden palveluita. Tavoitteena on sujuvoittaa lentoasemalle saapumista ja poistumista sekä selkeyttää pysäköintijärjestelyjä. Työt alkavat 2. toukokuuta 2018. Valmista on elokuun lopussa.



DAF täytti 90 vuotta

Hollantilainen insinööri Hub van Doorne perusti huhtikuun 1. päivänä 1928 pienen verstaan Eindhovenin kaupungissa suorittamaan hitsaustöitä kaupungille ja paikallisille yrityksille, mm. radioita ja lamppuja valmistavalle Philipsille. 

Tänään DAF kuuluu maailman johtaviin ja tunnetuimpiin kuorma-autonvalmistajiin.

Lue lisää...


Ruotsi: Miljö Transin kaikki autot "sydänpelastajia"

100 000 henkilöä kokee joka vuosi sydämenpysähdyksen Ruotsissa. Vain 600 jää henkiin. Arvattavasti Suomessa luvut ovat vastaavasti 50 000, joista vain 300 jää henkiin.

Ruotsissa kuljetusliike Miljö Trans Ab on kouluttanut kaikki kuljettajansa "sydän- ja keuhkopelastajiksi" ja varustaunut kaikki autonsa sydämenkäynnistäjällä, defibrillaattorilla. Milloin tahansa kohtaat Miljö Transin auton, tiedät että siinä on defibrillaattori ja ratin takana sen käyttöön koulutettu sydänpelastaja.

Kuka ensimmäisenä Suomessa?


Solaris sähköbussien suurin Euroopassa

Puolalainen Solaris on sähköbussien markkinajohtaja Euroopassa 18% markkinaosuudella. Kakkosena on maailman suurin sähköbussien valmistaja, kiinalainen BYD 16% markkinaosuudella. Hollantilainen VDL on vahvasti kolmantena 14% markkinaosuudella.

Lue lisää...


Helsinki: VDL Citea Electric sähköbussi koekäyttöön linjalla 51

Kaupunkiliikenteeseen soveltuvia sähköbusseja on jo tarjolla usealla eri valmistajalla. Onko Helsinkiin rakenteilla oleva latausjärjestelmä sopiva erimerkkisten sähköbussien käyttöön?

Asiaa selvitetään, kun Pohjolan Liikenne aloittaa yhteistyössä bussivalmistaja VDL Bus & Coach:n kanssa uuden Citea Electric -bussin testiliikennöinnin. Testijakson aikana täyssähköbussi kuljettaa asiakkaita normaalissa liikenteessä HSL-linjalla 51 Hakaniemestä Malminkartanoon.


Bosch: Yksikään kaupunki ei tulevaisuudessa kiellä dieseleitä!

Diesel-ajoneuvoille määrätty typenoksidien, NOx, enimmäsmäärä on nyt 168 mg/km. Vuonna 2020 ylärajaksi tulee 120 mg/km.

- Bosch pääsee uudella ruiskutustekniikalla 13 milligrammaan, Boschin hallituksen puheenjohtaja Volkmar Denner sanoi esitellessään tuoreeltaan yrityksen tulosta vuodelta 2017.

Lue lisää...


Elmia laajentaa kuljetusmessuaan kaikille aloille 2019

Ruotsin suurin kuljetusalan messutapahtuma, Elmia, uudistuu ja laajenee käsittämään kaikkia kuljetusaloja. Rautatiealaan keskittyvä Elmia Nordic Rail yhdistetään kaikkia kuljetusaloja käsittäväksi Elmia Nordic Transport Infrastructure 8-10.10.2019.

Lue lisää...


Volvo Carsin tavoitteena 50 prosentin osuus sähköautoille vuoteen 2025 mennessä

Volvo on ilmoittanut, että se tavoittelee sähköautoilleen 50 prosentin osuutta yhtiön kokonaismyynnistä vuoteen 2025 mennessä.

Ilmoitus on jatkoa Volvon vuonna 2017 tekemälle ilmoitukselle, jonka mukaan yhtiön kaikki uudet mallit vuodesta 2019 lähtien ovat saatavilla joko kevythybridi-, plug-in -hybridi- tai sähköversioina.

Tämä tavoite asettaa yhtiön merkittäväksi tekijäksi Kiinassa, joka on maailman johtava sähköistettyjen autojen markkina-alue.

Kiinan hallituksen suunnitelmissa on, että uuden energian ajoneuvot kattaisivat yli 20 prosenttia maan vuosittaisesta automyynnistä vuoteen 2025 mennessä. Tämä vastaa hallituksen ennusteiden mukaan yli seitsemää miljoonaa autoa.

– Sitouduimme viime vuonna sähköistämiseen ja aloitimme valmistautumisen polttomoottorien jälkeiseen aikakauteen. Tänään vahvistamme ja laajennamme tätä sitoutumista maailman johtavalla sähköistettyjen autojen markkina-alueella. Kiinan sähköinen tulevaisuus on samalla Volvon sähköinen tulevaisuus, kertoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Lue lisää...


VV-Auto Group Oy on jatkossa K Auto Oy

K-ryhmään kuuluva VV-Auto Group Oy on jatkossa K Auto Oy. Samassa yhteydessä VV-Auto Group Oy:n tytäryhtiö VV-Autotalot Oy vaihtaa nimensä K Caara Oy:ksi. Nimenmuutoksen myötä K-ryhmän autokauppa yhdistyy selkeämmin kaikille tutun K-brändin alle.

Uudet yhtiönimet otetaan käyttöön 1.6.2018 alkaen. Nimimuutoksien yhteydessä lanseerataan myös uusi visuaalinen ilme ja uudet logot. Oy AutoCarrera Ab jatkaa nykyisellä nimellä K Auto Oy:n tytäryhtiönä Porschen maahantuojana ja vähittäismyyjänä.

- Autokauppa on yksi Keskon kolmesta strategisesta toimialasta. Toimialarajat ylittävien uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistaminen on entistä tärkeämpää. Hyödynnämme tulevaisuudessa yhä enemmän koko K-ryhmän laajaa liiketoimintaverkostoa ja luomme edistyksellistä ja uudenlaista liiketoimintaa muuttuvassa toimintaympäristössä, sanoo Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Friman.

VV-Auto aloitti autojen maahantuonnin vuonna 1950, jolloin Autola Oy:n nimellä toiminut yritys toi maahan ensimmäiset 12 Volkswagen Kuplaa. Vuonna 1977 Kesko osti liiketoiminnot Wihuri Oy:ltä. Vuosina 1978–2005 yrityksen nimenä oli VV-Auto Oy. Nykyinen VV-Auto Group Oy nimi otettiin käyttöön maaliskuussa 2006.


Uudet katsastusaikavälit voimaan 20.5.2018

Toukokuussa voimaan tulevaan uuteen katsastusaikaväliin siirrytään vähitellen ja ensimmäinen katsastus uuden lainsäädännön aikana tehdään vielä vanhan mallin mukaan. Jatkossa auton katsastusajankohtaa voi myös vaihtaa, mikä kannattaa hyödyntää esim. kesäautojen kohdalla. Seuraavan katsastusajan saa tarkistettua helpoiten Trafin sähköisistä palveluista pelkällä rekisterinumerolla.

Lue lisää...


Teiden kelirikkotilanne v. 2018 vaikein 20 vuoteen

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kevään 2018 lämpöaalto on aiheuttanut kelirikkoa koko maassa. Maanteiden kelirikko on tällä hetkellä vaikein 20 vuoteen. Jo nyt on painorajoituksia noin 4 000 soratiekilometrillä ja rajoituksia on lähes koko maassa. Painorajoitusten määrä todennäköisesti vielä kasvaa.

Tienkäyttäjät voivat ilmoittaa kelirikkohaitoista ja liikennöitävyysongelmista Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle ympäri vuorokauden numeroon 0200 2100. Urakoitsijat sekä ELY-keskusten aluevastaavat saavat tätä kautta tiedon haitoista. Liikenneviraston sivuilla on ajantasainen tieto voimassaolevista painorajoitetuista teistä.

- Tilanne on poikkeuksellisen hankala kaikille teiden käyttäjille. Olemme saaneet asiasta paljon palautetta sekä yksittäisiltä kansalaisilta että yrityksiltä. Kelirikkohaitoista teiden kunnossapitäjille tehtyjen ilmoitusten tulisi johtaa mahdollisimman nopeasti tehtäviin korjaustoimenpiteisiin, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Lue lisää...


Neste K Munkkiniemi avautuu uudistuneena

Helsingin Munkkiniemen Neste K -liikenneaseman uudistusremontti on valmistunut ja uudistunut asema avautui torstaina 26.4. Uudistuksessa liikenneaseman ilme ja palvelut rakennettiin uuden Neste K -konseptin mukaisiksi.

Asemalla avattiin Subway-ravintola ja liikenneaseman oma kahvila uudistettiin Neste K -konseptin mukaiseksi, jonka ruokatuotekonseptin on suunnitellut muiden Neste K -asemien tavoin Food Camp Finlandin keittiömestari Pekka Terävä.

- Quick Wash -autopesu uudistettiin pesukonetta ja hallia myöten remontin yhteydessä. Itsepalvelupesussa tehtiin samoin, eli halli ja koneet uusittiin. Nyt auton peseminen joko itse tai pikapesun avulla on erittäin miellyttävää, sanoo Neste K Munkkiniemen kauppias Petri Lehti.

Neste K -ketju on uudistunut nopeasti ja hakee nyt uusia Neste K -kauppiasyrittäjiä riveihinsä. Kaikki Neste K -asemat on uudistettu vuoden 2018 loppuun mennessä.


Rauman sataman laajennus

Rauman satama, kuva ylhäältä

Rauman Satama Oy aloittaa työt Petäjäksen vaiheiden 2 ja 3 toteuttamiseksi. Työt aloitetaan toukokuussa 2018 ja valmista tulee vuoden 2019 syksyksi. Investoinnin valmistuttua uutta kenttätilaa varastointikäyttöön saadaan 9 hehtaaria.

Uudet valmistuvat kenttäalueet mahdollistavat helmikuussa 2018 käyttöönotetun konttiterminaalin laiturikapasiteetin täyden hyödyntämisen. Lisätila mahdollistaa myös keskustelut uusista hankkeista ja asiakkuuksista.

Nyt toteutettavan kenttäinvestoinnin kustannusarvio on noin 12,5 miljoonaa euroa, johon sisältyy varsinaisen rakennusurakan lisäksi pilaantuneiden maa-ainesten käsittely sekä alueen sähköistys-, valaistus-, meluntorjunta- ja maisemointityöt.

Nyt käynnistyvä investointi on johdonmukainen jatke hiljattain valmistuneille väylän syvennystöille ja konttiterminaalin laajennukselle, toteaa Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.


Rauman Satama osaksi EcoPorts-satamaverkostoa (2018-01-16)

Rauman Satama kuuluu EcoPorts-satamiin

Työ ympäristöystävällisen satamatoiminnan hyväksi on tuonut Rauman Sataman osaksi eurooppalaista EcoPorts-yhteisöä. Aiemmin Suomesta verkostoon on hyväksytty Turun ja Helsingin satamat. Verkosto perustuu toimijoiden avoimeen keskusteluun ja yhteistyöhön ympäristönsuojelun edistämiseksi.

EcoPortsin itsetutkimusmenetelmän (SDM) avulla satamat voivat itse arvioida sataman ympäristöasioiden hallintaa ja suhteuttaa sen muiden toimijoiden tuloksiin, kehittäen sataman ympäristönsuojelullista toimintaa edelleen. Itsetutkimusmenetelmässä tarkastellaan kattavasti ympäristöön vaikuttavia tekijöitä, kuten jätehuoltoa ja energiatehokkuutta, ja pyritään kehittämään niitä ympäristöystävällisempään suuntaan.

– EcoPorts -verkostoon liittyminen on meille tärkeä saavutus, sillä saamme sitä kautta tärkeää näkyvyyttä ja tunnettuutta ympäristöystävällisenä satamana, sekä paljon hyödyllistä tietoa ympäristöasioiden hoitamisesta muissa Euroopan satamissa, kertoo Rauman Sataman laatu- ja ympäristöpäällikkö Heikki Hietavirta.

Valinnan myötä Rauman Sataman valmiudet ympäristöohjeiden ja -ohjelmien parantamiseksi kehittyvät merkittävästi, sillä EcoPorts -yhteistyö mahdollistaa hyväksi havaittujen käytäntöjen jakamisen satamaverkoston sisällä. Myös uusien ympäristönsuojelua koskevien lakien täytäntöönpano on paremmin optimoitavissa yhteistyössä useampien satamien välillä.

Itsetutkimusmenetelmän ja seurantaohjeiden avulla satamat voivat itse tarkkailla sijoittumistaan EcoPorts-satamien listauksessa ja omaksua muualla hyväksi havaittuja menetelmiä soveltaen niitä omiin käytäntöihin sopiviksi. Rauman Satama on mukana myös Rauman kaupungin Cleantech-katalogissa, jossa esitellään raumalaista ympäristöalan osaamista.


Rauman satamaliikenne hienoisessa laskussa vuonna 2016 (2017-01-13)

 Alus kiinnitetään satamaan

Vuonna 2016 Rauman satamassa käsiteltiin yhteensä 5,60 milj. tonnia tavaraa ja 256 000 konttiyksikköä (TEU), mikä oli molemmissa ryhmissä 2,5 % vähemmän kuin vuonna 2015. Satamaliikenteestä vientiä oli 3,84 milj. tonnia (-3,6 %), tuontia 1,73 milj. tonnia (+2,1 %) ja kotimaan liikennettä ainoastaan 0,03 milj. tonnia. Laivakäyntejä oli 1086 kappaletta, joka oli 35 vähemmän kuin vuonna 2015. Metsäteollisuus on hyödyntänyt niin Rauman kuin Oulun satamaa

Positiivisia kasvulukemia oli nesteiden, sellun ja sahatavaran viennissä. Sellun viennin ja tuonnin määrät kasvoivat jo toista vuotta peräkkäin. Hyvän kehityksen ansiosta Rauma on ollut jo muutaman vuoden Suomen toiseksi suurin sahatavarasatama. Tuontiliikenteessä merkittävintä kasvua oli öljytuotteissa ja metalleissa. Suurimmat pudotukset olivat paperin, kappaletavaran ja viljan viennissä sekä kaoliinin ja kappaletavaran tuonnissa.

Vuonna 2016 Rauman satamassa käynnistettiin 60 M€ suurinvestoinnit, joissa syvennetään Rauman syväväylää 12 metrin kulkusyvyyteen sekä laajennetaan nykyistä konttiterminaalia.


Rauman satamaan investoidaan 60 miljoonaa euroa (2016-04-05)

Rauman Satama Oy:n konttiterminaali

Rauman sataman konttiterminaali laajenee vuosien 2016-17 aikana n. 1,5 hehtaarilla. Kuva: Rauman Satama.

Rauman satamassa alkaa huhtikuussa meriväylän syvennys- ja konttiterminaalin laajennustyöt. Töiden yhteiskustannus on runsaat 60 miljoonaa euroa ja työt valmistuvat vuoden 2017 loppuun mennessä. Rauman Satama Oy:n osuus kustannuksista on noin 34 miljoonaa euroa ja Liikenneviraston osuus noin 28 miljoonaa euroa.

Liikennevirasto ja Rauman Satama Oy toteuttavat yhteistyössä Rauman meriväylän kulkusyvyyden syventämisen 10 metristä 12 metriin. Urakka käsittää Rihtniemen väyläalueiden ruoppaus- ja läjitystyöt sekä väylän merkintää koskevat turvalaitetyöt. Väyläsyvennyshankkeen pääurakoitsijana toimii Wasa Dredging Oy Ltd.

Rauman Satama Oy:n toimesta laajennetaan samanaikaisesti myös nykyistä konttiterminaalia rakentamalla lisää laituritilaa konttilaivoille sekä uutta satamakenttää konttien varastointiin. Konttiterminaalin laajennushankkeen pääurakoitsijana toimii Destia Oy.

Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahden mukaan rakennusurakan myötä satama voi vastaanottaa entistä suurempia laivoja ja konttiterminaalin kapasiteetti lähes kaksinkertaistuu.


Rauman satama nostaa konttikapasiteettia huimasti (2015-05-27)

Viime vuosina voimakkaasti kasvanut konttiliikenne on innostanut Rauman Satamaa tekemään noin 15 miljoonan euron investoinnin tehostaakseen toimintaa ja mahdollistaakseen lisätilan uudelle liikenteelle.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto myönsi 26.5.2015 Rauman Satama Oy:lle rakennusluvan, joka mahdollistaa nykyisen konttilaiturin laajentamisen yli kolminkertaiseksi. Samalla laajennetaan konttikenttää. Laajennuksen jälkeen konttilaiturin kokonaispituus on runsaat 500 metriä ja konttikenttää on noin 15 hehtaaria. Satamassa käsiteltiin vuonna 2014 noin 280 000 konttiyksikköä ja laajennuksen jälkeen kapasiteetti nousee noin 500 000 konttiyksikköön.