MAN - Vaihtoautot

Oslo osti 40 VDL E-Citea bussia

40 sähkö-Citeasta 30 on 18 m pitkiä SLFA Electric nivelbussia ja 10 kpl 12-metrisiä Citea 120 electric'iä. Ostaja on Unibus SA, joka panee Citeat liikenteeseen Oslon keskustareiteillä. Ensimmäiset Citeat toimitetaan 2018 lopulla ja loppuosa 2019 alkuvuonna.

18-metriset SFLA Electric nivel-Citeat 169 kWh akkupaketilla tulevat liikennöimään linjoilla 20,21, 28, 34, 37 ja 54 Oslon keskustassa. Citea SLF-120 Electricit kulkevat linjalla 74 Oslon keskustan eteläosassa.


Kiina valloittaa sähköautomarkkinoita

 

Pekingin Auto China näyttelyssä esiteltiinn 120 uutta kiinalaista sähköautoa, osittain hahmotelmina mutta valtaosaltaan sarjatuotantoautoina. Taustalla on nähtävissä Kiinan valtiojohdon päättäväiset otteet torjua suurkaupunkiensa ilmansaasteongelmia.

Kahdeksalla uudella arvioidaan olevan vahvoja mahdollisuuksia menestyä jopa maailmanlaajuisesti. Kannattaa pitää mielessä, että Kiinalla on 10 vuoden etumatka sähköajoneuvojen valmistuksessa ja käytössä Eurooppaan verrattuna.

Lue lisää...


Merkel vaatii eurooppalaista akkutuotantoa

Saksan liittokansleri Angela Merkel vaatii akkukennojen eurooppalaista yhteistuotantoa.

Sähköautojen arvonmuodostuksesta 40-50% liittyy akkuihin ja 20-30% digitalisointiin. Kun sähköautot tulevat valtaosin Aasiasta ja toinen osa USA:sta, ei muille jää paljoakaan. Sähköautoteollisuus voisi kehittyä paljon. Toistaiseksi sähköllä liikkuminen kehittyy hitaasti, mutta olemme  hyvällä tiellä, Merkel toteaa.

Liittokansleri Merkel ilmoittaa sitoutuvansa akkukennoteollisuuden edistämiseen, mutta siihen tarvitaan myös teollisuuden mukaantuloa. Eurooppalaista tuotantoa painaa korkeat energia- ja henkilöstökustannukset, mutta alalla on aistittavissa tiettyä uusajattelua, Merkel toteaa.

(Vogel)



Satamien ja lentoasemien tietoturvallisuuteen panostetaan

Valtioneuvosto on määritellyt yhteiskunnan kannalta merkittävät satamat ja lentoasemat. Jatkossa niitä koskevat aikaisempaa tarkemmat tietoturvaan liittyvät riskienhallinta- ja ilmoitusvelvollisuudet. Merkittävät satamat ja lentokentät on määritelty Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) perustella. Merkittäviksi on määritelty niin sanotun ydinverkon lentoasemat ja merisatamat. Lentoasemista tämä tarkoittaa tällä hetkellä Helsinki-Vantaan ja Turun lentoasemia. Satamista TEN-T ydinverkkoon kuuluvia merisatamia ovat HaminaKotkan, Helsingin, Turun ja Naantalin satamat. 

Uudet velvoitteet liittyvät tietoturvaloukkauksista ilmoittamiseen ja tietoturvallisuuteen liittyvään riskinhallinnan suunnitelmallisuuteen. Jatkossa merkittäviksi määriteltyjen satamien on ilmoitettava tietoturvallisuuteen liittyvistä häiriöistä Liikenteen turvallisuusvirastolle (Trafi). Tarkemmin satamien ja lentoasemien tietoturvallisuuteen liittyvät velvollisuudet on määritelty ilmailulaissa ja satamien turvatoimilaissa.

Lue lisää...


Budweiser-panimo tilaa 800 vetypolttokennokuorma-autoa

Budweiser-olutpanimo Anheuser-Busch on tilannut Nikola Motor Companylta 800 vety-sähkökäyttöistä kuorma-autoa, joiden toimitukset aloitetaan vuonna 2020. Panimo pyrkii muuttamaan koko kuljetuskalustonsa uusiutuvaa energiaa käyttäviksi vuoteen 2025 mennessä.

Nikolalta kerrotaan, että vetypolttokennokuorma-autot pystyvät kulkemaan 800-2000 kilometriä ja niiden tankkaus kestää vain 20 minuuttia. Nikola ja Tesla ovat vasta ajautuneet oikeustaisteluun kuorma-autojen samankaltaisuuksista.


Göteborgin Taksi ja Volvo kokeilevat täysin uusiutuvaa dieseliä

Volvo Cars aloittaa yhdessä Taksi Göteborgin kanssa noin sataa autoa koskevan projektin, jossa testataan täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistettua HVO100-dieseliä. Hankkeen aikana seurataan HVO100:n tankkaamisen vaikutuksia tavanomaiseen dieseliin verrattuna.

- Aiempien kokemuksiemme perusteella täysin uusiutuvalla polttoaineella ei ole ollut pitkän aikavälin vaikutuksia moottoreihimme, Volvo Carsin polttoaineasiantuntija Lisa Jacobsson Nilsson kertoo.

100 prosenttisen HVO:n käyttö ei vaadi minkäänlaisia muutoksia tai säätöjä hankkeen sadalle ajoneuvolle, jotka ovat lähinnä Vovlo V90:siä, D3 ja D4 -moottoreilla varustettuna.


Vesa Nurmi DAF-kuorma-automyyjäksi Vantaalle

 

Vesa Nurmi (44) on nimitetty DAF-kuorma-automyyjäksi Nordic Truckcenter Oy:hyn toimipaikkanaan Vantaan toimisto. Aiemmin Vesa on toiminut autoalan myynnin tehtävissä, ja hänellä on myös pitkä kokemus kuljetusalasta. Vapaa-aikansa Vesa viettää mielellään muun muassa moottoriurheilun toimitsijan tehtävien parissa.

-Kiinnostus DAFia kohtaan on lisääntynyt, ja kasvavan kysynnän vuoksi tarvitsemme lisää myyntivoimaa etenkin tänne pääkaupunkiseudun alueelle, ja olemme erittäin tyytyväisiä saatuamme Vesan osaksi tiimiämme. sanoo Nordic Truckcenter Oy:n maajohtaja Sampsa Rouhiainen.


Volvo esittelee toisen sähkökuorma-automallin

Volvo Trucksin mallisto laajenee jälleen uudella sähkökuorma-autolla. Äskettäin yhtiö esitteli ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen kuorma-auton, Volvo FL Electricin. FE Electric on suunniteltu raskaampaan kaupunkijakeluun ja jätekuljetuksiin, ja sen kokonaismassa on 27 tonnia. Mallin myynti alkaa Euroopassa vuonna 2019.

Auton voimansiirtolinja koostuu kahdesta enimmäisteholtaan 370 kW sähkömoottorista ja Volvon 2-vaihteisesta vaihteistosta. Sähkömoottorien vääntömomentti on enintään 850 Nm. Taka-akselin vääntömomentti enintään 28 kNm. Virtalähteinä toimivat 200–300 kW litiumioniakut jotka mahdollistavat jopa 200 km toimintasäteen. Lataukseen on saatavana kaksi erilaista latausjärjestelmää CCS2: suurin latausteho 150 kW (DC) ja pienteholataus, suurin latausteho 22 kW (AC). Latausaika on tyhjästä akusta täyteen varaukseen (300 kWh): CCS2 150 kW, n. 1,5 tuntia, pienteholatauksella n. 10 tuntia.

Ensimmäinen Volvo FE Electric on jäteauto, joka otetaan käyttöön alkuvuodesta 2019 Hampurissa. Siinä on erikoisvalmisteinen päällirakenne, joka on kehitetty yhteistyössä Faunin kanssa.

Uusi Volvo FE Electric tulee saataville useana eri versiona erityyppisiä kuljetustehtäviä varten. Esimerkiksi Volvon matalalattiamalli helpottaa kulkua ohjaamoon ja antaa kuljettajalle avaran näkyvyyden muuhun liikenteeseen. Myös työympäristön laatu paranee, sillä melutaso on alhainen eikä tärinää synny. Akkukapasiteetti voidaan optimoida yksilöllisiin tarpeisiin, ja akut ladataan sähköverkosta tai pikalatauspisteistä.


950 Citaroa Berliiniin

Berliinin julkisen liikenteen operaattori BVG on tehnyt kaikkien aikojen suurimman Citaro-tilauksen. 950 Citaro-kaupunkibussin toimittaminen tulevina vuosina on samalla suurin BVG:n tekemä kalustotilaus. Tilaukseen kuuluu 600 nivelbussia ja maksimissaan 350 normaalia bussia.

Tilaus kasvattaa merkittävästi Mercedes-Benz-bussien määrää Saksan pääkaupungissa. BVG operoi 1 400 linja-autoa 154 reitillä. Tällä hetkellä näistä yli 300 on Mercedes-Benzejä. BVG:n busseissa matkusti viime vuonna 441 miljoonaa matkustajaa.


VDL otti ohjat omiin käsiin Pohjolassa


VDL SLFA electric.

VDL Bus & Coach ilmoitti viime vuoden lopulla ostavansa VDL Bus & Coach Nordic AB:n kaikki osakkeet ruotsalaiselta Björks & Bybergiltä. Kauppasopimus vahvistettiin 4. toukokuuta 2018. Osakkeet siirtyivät VDL Bus & Coachin omistukseen takautuvasti 1.1.2018 lähtien. VDL Bus & Coach Nordic, jolla on tytäryhtiöt Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa, työllistää noin 60 henkilöä. VDL:n päätös ottaa koko osakepaketti omistukseensa on looginen askel yhtiön strategiassa olla suoraan edustettuna kaikilla Euroopan suurimmilla bussimarkkinoilla.

Lue lisää...


Volvot jakamaan reaaliaikaisia ajoneuvotietoja

Premium-autonvalmistaja Volvo Cars ja kuorma-autonvalmistaja Volvo Trucks aikovat jakaa reaaliaikaisia tietoja laajentaakseen yritysten yhteystoimintoteknologiaa. Eri ajoneuvot voivat pilvipohjaisen järjestelmän avulla viestiä keskenään ja varoittaa kuljettajia lähistöllä olevista vaaratilanteista.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Volvo jakaa turvallisuuteen liittyviä tietoja toisen yhtiön kanssa. Yhteistyö Volvo Trucksin kanssa on ensimmäinen askel kohti riittävän suurta yhdistettyjen ajoneuvojen määrää, jolla olisi huomattava vaikutus liikenneturvallisuuteen.

Reaaliaikaisia ja nimettömiä tietoja jaetaan vuodesta 2018 lähtien valittujen Volvo-kuorma-autojen kanssa Ruotsissa ja Norjassa. Kuorma-autot käyttävät omia varoitusjärjestelmiään, ja Volvon henkilöautoissa hyödynnetään hätävilkkuvaroitustoimintoa.

Lue lisää...


Uudella 190 kW:n V6-moottorilla varustettu Volkswagen Amarok

Volkswagen Amarokin Highline- ja Aventura -malliversiot tulevat mallistoon uudella 3,0 TDI V6 -moottorilla, jonka teho on 190 kW – lisäksi moottorissa on 10 kW:n overboost-toiminto – sekä vääntöä jopa 580 Nm. Uusi V6-moottori antaa suurimman väännön jo kierrosnopeudella 1 400–3 000 ja täysi teho saavutetaan kierrosalueella 3 250–4 000. Jatkuva 4MOTION-neliveto ja 8-vaihteinen automaattivaihteisto ovat vakiona sekä Amarok Highline- että Aventura -malleissa.

Lue lisää...


Käytettyjen kaupan nuolenkärki

Volvo Trucks tuo käytettyjen kuorma-autojen Arrow Truck Sales-myyntikonseptin Eurooppaan. Pohjoisamerikkalaisen Volvo Group Holding North American tytäryhtiö Arrow Truck Sales, Inc. on perustettu vuonna 1950, ja se on kasvanut Pohjois-Amerikan johtavaksi keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen myyntikanavaksi.

Kysyimme Arrowin tulevalta osto- ja myyntijohtaja Mikko Nevalalta, kuinka konkreettisesti tämä muutos tulee Suomen kuorma-autokauppaan vaikuttamaan. Lue koko haastattelu uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehden numerosta 4/18!


Mitalit ansioituneille moottoriliikenteen vaikuttajille

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on myöntänyt Moottoriliikenteen ansiomitalit. Mitalit jaettiin 4.5.2018.

Ansiomitalin saivat:
Hallituksen puheenjohtaja Turo Tiililä, Test World Oy
Liikennepäällikkö Mikko Saavola, Linja-autoliitto ry
Toiminnanjohtaja Veijo Petrelius, Suomen Taksiliiton Lapin lääninyhdistys ry
Kuljetusyrittäjä Reijo Mecklin, Kuljetus Reijo Mecklin Oy
Liikenneopettaja Heimo Jousenkylä
Kansanedustaja Kalle Jokinen

Mitali myönnetään ansiokkaasta valtakunnallisesta toiminnasta suomalaisen moottoriliikenteen hyväksi. Ansiomitalin voi saada myös henkilö, joka pitkäaikaisella ja tuloksekkaalla työllään on edistänyt tieliikenteen kehittämistä.

Lue lisää...


Rovaniemen paikallisliikenteen nimeksi Linkkari

Linkkari eli Rovaniemen paikallisliikenneRovaniemen paikallisliikenteen uudeksi nimeksi tulee Linkkari ja busseihin tulee poroaiheisista teippaukset, joiden taustalla loimuavat revontulet. Busseja aletaan teipata uuden ilmeen mukaiseksi kesän 2018 aikana. Kaupungin tavoitteena oli, että paikallisbussien visuaalinen ilme sopisi Rovaniemen ympärivuotiseen katukuvaan ja että se miellyttäisi sekä paikallisia että matkailijoita.

Bussien ulkoasun vaihtuminen liittyy muutokseen, jossa Rovaniemen kaupunki ottaa paikallisliikenteen järjestämisvastuun itselleen 4.6.2018 alkaen. Aiemmin paikallisliikenteestä ovat vastanneet yksityiset yrittäjät kaupungin tuella. Uudistuksella tähdätään siihen, että liikenne toimisi nykyistä paremmin ja matkustajia tulisi lisää.