MAN - Vaihtoautot

Ruotsi: Pakettiautoissa suuria ylikuormia

Ruotsin poliisin liikennepartiot raportoivat ylikuormien lisääntymisistä tienvarsitarkastuksissa. Eniten ylikuormia tavoitetaan enintään 3500 kg:n kokonaipainoluokan autoissa.

Esimerkiksi kelpaa 7.1. Tukholman liikennepoliisin suorittamassa tarkastuksessa, jossa alle 3500 kg:n kokonaipainoluokan pakettiauto painoi 6420 kg. Samassa tarkastuksessa todettiin toisen samaan painoluokkaan kuuluvan auton kantavan 179 prosentin ylikuormaa.

Suomessa tiedetään vallitsevan samankaltainen tilanne, jossa henkilöauton ajokortin oikeutuksella hyödynnetään pakettiautoja roimilla ylikuormilla. Suomen poliisi ei suorita tarkastuksia liikenteessä muiden pohjoismaiden tapaan. (Toim.huom.)


VW Hyötyautot paransi tulostaan maailmanlaajuisesti vuonna 2018

Volkswagen Hyötyautojen maailmanlaajuiset T-mallisarjan, Crafterin, Caddyn ja Amarokin toimitukset vuonna 2018 olivat 499 700 kappaletta, joka oli 0,4 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Vuosi 2018 oli yrityksen historian yksi menestyksekkäimmistä. Kasvua tuli erityisesti päämarkkinalla Länsi-Euroopassa.

- Vuosi 2018 oli meille jälleen hyvä ja paransimme vielä viime vuoden hyvää tulosta. Voimme olla tästä ylpeitä. Saavutamme tuotteillamme kasvua niin päämarkkina-alueellamme Euroopassa kuin joillakin Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla. Tämä on selkeä merkki tehokkuudestamme, luotettavista ajoneuvoistamme ja jälleenmyyjiemme vahvasta suorituksesta. Aloitamme vuoden 2019 optimistisina ja olemme luottavaisia, että pystymme jatkamaan kasvu-uralla myös tänä vuonna, sanoo Volkswagen Hyötyautojen myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Heinz-Jürgen Löw.

Länsi-Euroopassa toimitettiin asiakkaille 337 000 ajoneuvoa (+1,5 %), sisältäen kotimarkkinan Saksan 127 700 (+4,1 %) ajoneuvoa. Kasvua tuli myös Afrikan +19,8 % (19 300), Etelä-Amerikan + 7,5 % (44 400) ja Aasian ja Tyynenmeren alueella +1,9 % (26 800). Epävakaasta markkinatilanteesta johtuen toimitukset laskivat Pohjois-Amerikassa (Meksiko) -8,2 % (9 600) ja Lähi-idässä -38,0 % (19 000).

Vuonna 2018 Volkswagen Crafteria toimitettiin asiakkaille 58 500 (+24,4 %) kappaletta, T-mallisarjaa toimitettiin 202 200 kappaletta (-1,9 %) ja Caddyä 158 000 (-4,7 %) sekä Amarokia 81 000 (+2,7 %).


MacGregorilta kansilaitteita laivaston raskaaseen sarjaan

Cargoteciin kuuluva MacGregor on solminut sopimuksen kansilaitteiden toimittamisesta Yhdysvaltojen Naval Sea Systems Command (NAVSEA) T-ATSX-luokan alukseen, joka rakennetaan Gulf Island -telakalla Houmassa, Louisianan osavaltiossa. Yhdysvaltojen laivasto luottaa MacGregorin kestäviin ja luotettaviin ratkaisuihin sekä ainutlaatuiseen globaaliin huoltopalveluverkostoon. Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2018 neljännen vuosineljänneksen tilauskantaan ja laitteiden toimitus on suunniteltu vuoden 2020 ensimmäiselle vuosineljännekselle.

Tämä sopimus Gulf Island -telakan kanssa sisältää seitsemän aluksen optiot. Telakka on Gulf Island Fabrication Inc:n tytäryhtiö. Hinaus- ja pelastusalus (T-ATSX) on uuden luokan alus, jota käytetään maailmanlaajuisesti merivoimien avomerihinauksissa, pelastusoperaatioiden tukemisessa ja vedenalaisissa pelastustehtävissä.

NAVSEA-vaatimusten mukaisesti aluksessa on oltava vähintään 118 tonnin pollariveto. MacGregorin kansilaitetoimitus sisältää hinaus- ja vetovinssin, offshore-nosturin ja erilaisia Triplex-apulaitteita. Toimitukseen sisältyy miehistön koulutus ja integroidut logistiikkapalvelut.

MacGregorin maailmanlaajuinen korkeasti koulutettujen huoltohenkilöiden verkosto on asiakkaiden palveluksessa 24 tuntia päivässä 365 päivänä vuodessa. MacGregorin laitteita on useissa erilaisissa merivoimien aluksissa, muun muassa yli 200 Sealift Command  -aluksessa, telakointi- ja maihinnousualuksissa sekä logistiikan tuki- ja rannikkovartioston laivoissa.



Raahen sataman kokonaisliikenne vahvassa kasvussa

Raahen satamassa kävi vuonna 2018 yhteensä 600 laivaa. Määrä on kasvanut vuotta aiemmasta, jolloin sataman kautta kulki 541 laivaa. Raahe on tavaraliikenteeltään Perämeren toiseksi suurin satama.

Tavaraliikennettä oli yhteensä 5,5 miljoonaa tonnia, joten verrattuna edellisvuoden tulokseen, 4,9 milj.tonnia, kasvoi kokonaistavaraliikenne vuoden 2018 aikana noin 600.000 tonnia. Tuonnin osuus tavaraliikenteestä on 4,5 milj. ja viennin 1,0 milj. tonnia, kun vuoden 2017 vastaavat luvut olivat 3,99 ja 0,9 miljoonaa tonnia.

Puutavaraa ja haketta vietiin Raahen Satamasta yhteensä noin 197. 600 m³. Kasvua tällä sektorilla syntyi lähes 95%, kun vuoden 2017 vienti oli 101.400 m³.

-Raahen satama odottaa myös vuodelle 2019 tavaraliikenteeseen hyvää virettä ja hienoista kasvua, toteaa sataman toimitusjohtaja Kaarlo Heikkinen.


Ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudeksi 34,5 metriä

Ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu pituus tieliikenteessä nousee 25,25 metristä 34,50 metriin. Suurin sallittu massa 76 tonnia säilyy ennallaan. Lisäksi tiellä saa käyttää uudentyyppisiä, nykyisistä poikkeavia ajoneuvoyhdistelmiä. Valtioneuvoston asiaa koskeva asetus tulee voimaan 21. tammikuuta 2019.

Muun ajoneuvon kuin linja-auton suurin tiellä sallittu pituus nousee 12 metristä 13 metriin, puoliperävaunun uusi vetopituus on 18 metriä ja varsinaisen perävaunun pituus 16 metriä.

Kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmän suurin sallittu pituus nousee 16,50 metristä 23 metriin. Auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmän suurin tiellä sallittu pituus on jatkossa 20,75 metriä nykyisen 18,75 metrin sijaan.

Ennen asetusmuutosta nykyisistä poikkeavan mittaisia ja painoisia niin sanottuja HCT-rekkoja on kokeiltu vuodesta 2013 lähtien. Suurimpien sallittujen massojen osalta nykyisen tieverkon alustava tarkastelu osoitti, ettei nykyistä suurinta sallittua yhdistelmämassaa (76 tonnia) ole mahdollista korottaa kestävästi koko tieverkolla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi jatkossakin myöntää yleisesti sallitut raja-arvot ylittäville ajoneuvoyhdistelmille määräaikaisia poikkeuslupia.

Lue lisää...


Volvon etäyhteydet, logistiikka ja huoltopalvelut kehittyvät

Volvo on investoinut merkittävästi kuorma-autojensa etäyhteyksien kehittämiseen. Tällä hetkellä etäyhteys on vakiovaruste kaikissa uusissa Volvo kuorma-autoissa. Maailmassa on noin miljoona etäyhteydellä varustettua Volvoa, ja määrä kasvaa 100 000:lla joka vuosi. Volvon Truck Monitoring Center valvoo etäyhteyden yli kuorma-auton komponenttien kuntoa.

– Renkaat ovat myös tulossa etävalvonnan piiriin. Tekoäly, koneoppiminen ja algoritmit mahdollistavat tulevaisuudessa entistä edistyksellisempien palveluiden kehittämisen, Volvo Finland Ab:n jälkimarkkinajohtaja Tommy Lindholm sanoo.

Lindholm korostaa, että huoltoverkosto, palvelut ja etäyhteydet varmistavat kuorma-auton käyttöasteen. Merkitys on niin suuri, että kuorma-auton hankinnassa kannattaa huomioida huoltopalvelujen vaikutus. Ne varmistavat, että auto on tien päällä tuottavassa työssä.

Volvo investoi jatkuvasti myös verkostonsa kehittämiseen, jotta palveluiden laatu voidaan varmistaa. Vantaan Volvo Truck Centerin viereiselle tontille rakennetaan par aikaa uutta logistiikkakeskusta, joka valmistuu vuoden 2019 loppuun mennessä. Se parantaa varaosien saatavuutta entisestään koko Suomessa.

– Olemme lanseeranneet Truck Monitorin -palvelun, joka valvoo etäyhteyden kautta tiettyjen komponenttien tilaa. Suomi on ensimmäinen maa, jossa Volvo seuraa raskaiden kuorma-autojen (76 GCW) komponentteja etäyhteyden avulla. Algoritmi analysoi datan ja kertoo, milloin komponentit tarvitsee vaihtaa, Lindholm kertoo.

Tämä palvelu on tarjolla vuonna 2018 toimitettuihin ja sitä uudempiin autoihin. Truck Monitoring Center sijaitsee Belgian Ghentissä. Paikallinen Service Center ottaa tarvittaessa yhteyden asiakkaaseen ja suunnittelee, mitkä komponenttien vaihdot tehdään huollon yhteydessä.

Lue lisää...


AGCO Powerin moottoritehtaalle yli 100 miljoonan euron investointi

Maatalouskoneiden ja -palveluiden suunnittelija, valmistaja ja myyjä AGCO toteuttaa laajan investointiohjelman AGCO Powerin moottoritehtaalla Linnavuoressa. Viidelle vuodelle ajoittuvien investointien avulla kehitetään täysin uusi moottoriperhe, hankitaan tuotantokoneita ja työkaluja, uudistetaan prosesseja sekä laajennetaan kokoonpanotehdasta. Yhdessä tuotekehitykseen jo tehtyjen investointien kanssa investointiohjelman kokonaissumma nousee merkittävästi yli 100 miljoonaan euroon.

- AGCO Power on tärkeä osa AGCO-konsernia ja tulemme lisäämään AGCO Powerin moottoreiden käyttöä AGCO:n traktoreissa, leikkuupuimureissa ja muissa koneissa. Investointi myös parantaa mahdollisuuksia tarjota AGCO Powerin moottoreita konsernin ulkopuolisille asiakkaille, sanoo moottoreista vastaava AGCO:n varapääjohtaja Helmut Endres.

Uudet moottorit ovat aiempaa polttoainetaloudellisempia, puhtaampia ja helpompia valmistaa. Ne täyttävät viimeisimmät päästömääräykset. Uusi moottoriperhe on myös monikäyttöisempierilaisiin työkone- ja maantiekäyttöihin. Uuden moottoriperheen valmistus alkaa uudistetulla tehtaalla vuonna 2022. 

Lue lisää...


Hertz-vuokraamoketju kasvatti tarjontaansa 542 uudella Ategolla Saksassa

Hertz-autovuokraamoille Saksassa toimitettiin vuoden 2018 lopussa viimeiset 55 kappaletta kaikkiaan 542 Mercedes-Benz Ategon sarjasta. Kaikkiaan Hertzillä on näin käytössä noin 1 200 Mercedes-Benz kuorma-autoa yli 7,5 tonnisten segmentissä. Uudet ja entiset autot sijoittuvat 7,5- ja 15-tonnisten kuorma-autojen painoluokkiin, joissa ne tunnetaan Mercedes-Benz kuorma-autojen avainasiakasjohtaja Oliver Kraftin mukaan hyvästä kuormankantokyvystään ja helposta käsiteltävyydestään erityisesti urbaanissa ympäristössä.

- Luotamme kaluston uusimisessa erityisesti Mercedes-Benziin, koska meillä on siitä hyvät kokemukset koko kuorma-autosegmentissämme”, Hertz-ketjun kuorma-autokalustosta vastaava johtaja Joachim Verheugen sanoo.


Daimler Trucks toimitti viime vuonna yli 500 000 uutta kuorma-autoa

Vuosi 2018 oli yksi parhaista Daimler Trucksin historian aikana. Ennakkotietojen mukaan uusien kuorma-autojen myynti nousee yli puolen miljoonan kappaleen, kun vuonna 2017 luku oli 470 700 autoa. Marraskuun loppuun mennessä asiakkaille oli toimitettu jo 466 900 uutta autoa (+ 11 %). Vuoden 2018 kokonaismyyntiluvut julkaistaan 6. helmikuuta. Hyvä tulos on seuraus Daimlerin ja erityisesti Mercedes-Benzin menekistä Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Brasiliassa, jonka lisäksi kasvu Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa on jatkunut kaksinumeroisin luvuin.


Renault Trucks tavoitteen mukaisessa kasvussa

Renault Trucks juhlii tänä vuonna merkin 125 -vuotista historiaa. Juhlavuoteen lähdetään Suomessa positiivisen kasvun ja uudistuneiden sekä parempaan polttoainetalouteen yltävien kuorma-autopuolen uutuuksien voimin. Renault Trucks kuorma-autojen myynti kasvoi vuonna 2018 kaikki kokonaispainoluokat yhteenlaskettuna peräti 24 prosentilla vuoden 2017 myyntiin verrattuna.

Vuosi 2018 sujui myönteisesti ja asetettujen kasvutavoitteiden mukaisesti. Raskaissa, yli 16 tonnin kuorma-autoissa Renault Trucksin myynti kasvoi liki neljänneksen edellisvuodesta. Pykälää kevyemmässä 6 - 16 tonnin kokonaispainoluokassa kysyntä pysyi tavoitteen mukaisesti edellisvuoden tasolla. Master pakettiautojen ja kevyiden 3,5 - 5,99 tonnin Master kuorma-autojen markkinat kasvoivat niin ikään odotusten mukaisesti, uusia asiakkuussuhteita rakentaen. 

- Asiakkaidemme osoittama kiinnostus ajan tasalla olevaa mallistoamme kohtaan paljastaa, että olemme tehneet oikeita asioita myynnin ja jälkimarkkinan kehityksen eteen. Nyt saavutettua lähes 25 prosentin kasvua kuorma-autojen ensirekisteröintien määrässä voidaan pitää erittäin positiivisena tuloksena Suomen haastavilla hyötyautomarkkinoilla, maahantuontiyhtiö Volvo Finland Ab:n Renault Trucks myyntijohtaja Pasi Gerpe sanoo.

Lue lisää...


Volvo Kuorma-autot oli Suomen markkinajohtaja vuonna 2018

Volvo Kuorma-autot oli markkinajohtaja Suomen kuorma-automarkkinoilla kaikissa painoluokissa vuonna 2018. Vuonna 2019 kuorma-automyynnin volyymin ennakoidaan pysyvän viime vuoden tasolla.

Vuonna 2018 Volvo kuorma-autot oli suurin merkki Suomen kuorma-automarkkinoilla yli 10-, 16- ja 28-tonnisissa malleissa. Kuorma-autojen myynti oli kappalemääräisesti samaa luokkaa kuin vuonna 2017, sillä kokonaismarkkinat kasvoivat 1 prosentin.

– Myynnin kasvu oli suurinta raskaimmissa ajoneuvoissa. Suuremmat kokonaismassat kasvattivat 4- ja 5-akselisten kuorma-autojen kysyntää. Volvon kyky vastata asiakkaiden tarpeisiin kaikissa kolmessa painoluokassa oli vahva, Volvo Finland Ab:n myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

Lue lisää...


"Näkymätön näkyväksi" -konseptiauto elektroniikkanäyttelyssä

Las Vegasin tämänvuotisessa kuluttajaelektroniikkaa esittelevässä CES-näyttelyssä (International Consumer Electronics Show) Nissan raottaa tulevaisuuden visiotaan ajoneuvosta, joka auttaa kuljettajaansa näkemään vaikeasti havaittavia kohteita. Oikeaa ja virtuaalimaailmaa yhdistävän teknologian avulla kuljettaja pääsee kokemaan todellisen tietoverkkoon kytketyn auton.

Invisible-to-Visible eli lyhyesti i2V hyödyntää tulevaisuuden teknologiaa, jonka perustana on Nissan Intelligent Mobility eli Nissanin visio siitä, kuinka autoilla ajetaan, mistä ne saavat käyttövoimansa ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa. Nissanin ständillä nähtävä i2V havainnollistaa autoilun tulevaisuutta CES-näyttelyn kävijöille interaktiivisen ja kolmiulotteisen elämyksen avulla.

i2V avustaa autoilijaa yhdistämällä auton ulko- ja sisäpuolilla olevien sensorien keräämää tietoa pilvipalveluista saatavaan dataan. Tämän ansiosta järjestelmä seuraa ajoneuvon lähiympäristöä ja ennustaa myös sitä, mitä saattaa olla odotettavissa esimerkiksi rakennuksen toisella puolella tai kulman takana. Ajokokemuksesta tulee entistä miellyttävämpi myös interaktiivisen ja ihmisläheisen, auton sisätiloihin ilmestyvän avatar-hahmon ohjauksen ansiosta.

Lue lisää...


Kuljettajakoulutusalan toimijat yhdistivät voimansa

Pohjoismaiden suurin kuljettajakoulutusketju CAP-Group Oy sekä valtakunnallisesti ammattiliikennepuolelle koulutuspalveluita tuottava Suomen ammattiliikenneakatemia Oy yhdisti voimansa ja aikoo kasvaa Suomen johtavaksi ammattipätevyyspuolen koulutustaloksi.

CAP-Group Oy osti noin 80 prosenttia Suomen ammattiliikenneakatemian toiminnasta. Toimitusjohtaja Tuomo Kauppinen sekä koulutuksista vastaava johtaja Sakari Kaikkonen jäivät omistajiksi molemmat noin kymmenen prosentin osuuksilla. Suomen ammattiliikenneakatemia jatkaa toimintaa CAP-Groupin tytäryhtiönä. Kauppinen ja Kaikkonen jäävät yhtiöön kehittämään ammattipätevyyskoulutuksia sekä koko kuljettajakoulutusalaa.

CAP-Group Oy:n toimitusjohtaja Pekka Kari näki, että vahvasti kuluttajamarkkinoilla toimivalla konsernilla alkoi olla riittävästi voimavaroja lähteä laajentamaan toimintaa yhä enemmän myös yrityspuolelle.

Lue lisää...


Helena Sauramo Delta Auton toimitusjohtajaksi

Delta Auto Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty yhtiön talousjohtaja Helena Sauramo, KTM, 37. Hän ottaa toimitusjohtajan tehtävän vastaan yhtiön nykyisen toimitusjohtajan Pekka Ryynälän jäädessä eläkkeelle. Siirtymävaiheessa Ryynälä jatkaa yhtiössä hallituksen neuvonantajana alkuvuoden ajan.

- Delta-konserni on viime vuosina käynyt läpi menestyksekkään rakennemuutoksen. Pekka Ryynälä on tehnyt erinomaista työtä erityisesti palveluverkostomme kehittämisessä. Kiitämme häntä lämpimästi ja toivotamme hänelle erinomaisia, hyvin ansaittuja eläkepäiviä, sanoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Pekka Pättiniemi.

Uuden toimitusjohtajan kanssa Delta Auto Oy keskittyy asiakaskeskeisen kulttuurin vahvistamiseen ja monikanavaiseen asiakaspalveluun.

Lue lisää...


Scanian kuljettajakilpailu käynnistyy Suomessa

Ilmoittautuminen Scanian kuljettajakilpailuun alkaa 7. tammikuuta. Kilpailuun voi osallistua suorittamalla teoriakokeen verkossa tai ajosuorituksen perusteella Fleet Management System -seurantajärjestelmän kautta. Runsaat 70 kilpailijaa jatkaa aluekilpailuihin ja näistä 12 parasta Suomen loppukilpailuun. Suomen paras kuljettaja osallistuu toukokuussa Euroopan finaaliin, jonka voittaja saa palkinnoksi 100 000 euron arvoisen uuden Scanian.

Scanian kuljettajakilpailu järjestetään Euroopassa nyt seitsemännen kerran. Vuosina 2003, 2005, 2007, 2010, 2012 ja 2015 kilpailu oli nimeltään Young European Truck Driver (YETD) ja siihen pystyi osallistumaan 35 vuotta ja sitä nuoremmat ammattikuljettajat. Nyt kilpailusta on poistettu ikäraja, ja kilpailun nimi on Scanian kuljettajakilpailu (Scania Driver Competitions - Europe).

Kilpailun tavoitteena on ammattikuljettajien osaamisen ja alan arvostuksen lisääminen. Kuljettaja on kuljetustoiminnan tärkein tekijä niin turvallisuuden, taloudellisuuden kuin ympäristönkin kannalta.

Kilpailuun voi osallistua joko tekemällä 36 kysymystä käsittävän teoriakokeen osoitteessa: www.scania.fi/sdc tai ajosuorituksen perusteella Fleet Management System -järjestelmän avulla. Jatkoon pääsee noin 70 kilpailijaa, jotka kutsutaan maalis-huhtikuussa järjestettäviin aluekilpailuihin Hämeenlinnaan, Jyväskylään ja Ouluun. Aluekilpailuissa testataan muun muassa kuljettajien turvallista ja taloudellista ajamista, ajoneuvon käsittelyä erilaisissa ajotaitotehtävissä sekä toimintaa onnettomuustilanteessa.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!