MAN - Vaihtoautot

Valiokunta kehotti Malmin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamisen

Liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö Lex Malmi -kansalaisaloitteesta valmistui 13. maaliskuuta. Valiokunta ehdotti, että kansalaisaloite hylätään.

Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdotti mietinnössään eduskunnan hyväksyttäväksi lausuman, jonka mukaan eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä.

Lue lisää...


Tasoristeyksien parantamiseen 8 miljoonaa euroa vuonna 2018

Liikennevirasto kohdistaa tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen vuonna 2018 kahdeksan miljoonaa. Koko nelivuotinen ohjelma kattaa 65 kohdetta eli toimenpiteitä 28 miljoonan euron edestä. Tasoristeyksiä parannetaan tai suljetaan, lisäksi selvitetään satelliittinavigoinnin hyödyntämistä sekä lisätään STOP-merkkejä tasoristeyksiin. Työt on jo aloitettu.

Lue lisää...


Päivitetty Volvo Trucks FE -matalalattiamalli kaupunkikuljetuksiin

Volvo Trucks täydentää Volvo FE ‑matalalattiamallistoa uusilla ominaisuuksilla, jotka on tarkoitettu vaativiin kaupunkikuljetustehtäviin. Useimmat niistä parantavat turvallisuutta ja kuljettajien tuottavuutta. Samalla kaikkiin Volvo FE ‑ohjaamo- ja ‑alustayhdistelmiin on nyt saatavana kaasukäyttöisiä moottoreita.

Volvo Trucksin matalalattiamallin matala ajoasento parantaa yleisnäkyvyyttä. Matala askelma tehostaa myös kuljettajan työtä ja pienentää samalla polvi- ja nilkkavammojen riskiä.

– Näkyvyys kuorma-auton ympärille ja katsekontaktin saaminen jalankulkijoihin, pyöräilijöihin ja muihin suojaamattomiin tienkäyttäjiin on turvallisen ajon kannalta haasteellista vilkkaassa kaupunkiympäristössä. Nyt tuomme näihin ongelmiin helpotusta monissa erilaisissa kuljetustehtävissä, kertoo Anders Edenholm, Volvo Trucksin  jakelusegmentin johtaja.

Lue lisää...



Roadscanners Group 20 vuotta

Roadscanners Oy aloitti toimintansa Rovaniemellä alkuvuodesta 1998 neljän hengen voimin. Nyt 20 vuoden jälkeen yhtiöstä on kasvanut teiden, rautateiden, katujen, siltojen ja lentokenttien väyläomaisuuden diagnostiikkaan ja hallintaan erikoistunut globaali laitteistoja, ohjelmistoja ja konsultointipalveluita tuottava konserni. Yhtiön Road Doctor® tuotemerkin alla olevat tuotteet tunnetaan kaikkialla maailmassa.

-Meille on tärkeää, että pyrimme koko ajan olemaan ajassa mukana ja ennakoimaan tulevaisuutta.  Tiedämme, että lähivuosien aikana liikenne ja liikenneväylät tulevat käymään läpi historiansa suurimman ja nopeamman murroksen – ja se murros on jo alkanut. Uskomme, että jatkossa älykkäässä väyläomaisuuden hallinnassa menestystekijöinä tulevat olemaan digitalisaatio, koneäly, pilvipalvelut, IOT, robotiikka ja älyliikenne sekä liikenneväylien diagnostiikkapohjainen ennakoiva kunnossapito ja täsmäkorjaus, sanoo Roadscanners Groupin toimitusjohtaja Timo Saarenketo.

Hänen mukaansa yhtiön viime vuosina tekemät pilotit sekä tie- että rautatiealalla ovat osoittaneet, että toimintojen taloudellista tehokkuutta voidaan parantaa jopa useilla kymmenillä prosenteilla sekä väylien kuntoa parantaa jos ja kun nämä tekniikat ja käytännöt otetaan käyttöön.

Panostus tutkimus- ja tuotekehitystyöhön ja kansainväliseen yhteistyöhön alkaa tuottaa tuloksia. Roadscannersin vuoden 2018 taloudellinen ennuste on lupaava ja yhtiö neuvottelee parhaillaan useista suurista ohjelmisto-, laite- ja konsultointiprojekteista.


Nordliftillä nostaa vaikka junan

Sodankyläläisen Nordlift Oy:n tarina alkoi 40 vuotta sitten kevyillä ajoneuvonostimilla. Seuraavassa vaiheessa tuotantoon tuli kuorma-autojen nostin, ja 2004 valmistui ensimmäinen junanostin.

Viennistä tulee 80 prosenttia yrityksen liikevaihdosta. Katsastusnostimet menevät lähinnä kotimarkkinoille, Ruotsiin ja nyttemmin myös Saksaan. Junanostimia menee erityisesti Ruotsiin ja Malesiaan. Turkin markkina on kiinnostava, sillä maassa on tekeillä miljardien investoinnit rataverkkoon.

Junanostimien tekijät ovat eurooppalaisia, Nordliftin kovimmat kilpailijat löytyvät Saksasta ja Italiasta. Rautatieyhtiöissä ollaan konservatiivisia. Hydraulista nostinta voi tarjota, mutta usein sitä ei edes huomioida tarjouskilpailussa, kun ollaan totuttu ostamaan ja käyttämään ruuvinostimia. Sellainen piti siis kehittää. Junanostimissa on myös digiä ja etävalvontaa, vikatilanteiden diagnoosit ja ohjelmistopäivitykset voidaan tehdä etänä.


Jäämeren rautatieksi jatkoselvitetään Kirkkoniemi-Rovaniemi-yhteyttä

Liikenne- ja viestintäministeriön tilaama selvitys Jäämeren rautatiestä on valmistunut. Ministeriö on valinnut Jäämerelle Oulun, Rovaniemen ja Kirkkoniemen kautta kulkevan ratalinjauksen jatkoselvitettäväksi. Linjauksen ratkaisi Kirkkoniemen eduksi Suomen logistisen aseman, saavutettavuuden ja huoltovarmuuden parantuminen vaihtoehtoihin verrattuna. Kirkkoniemen linjaus oli kahdesta kärkiehdokkaasta edullisempi.

- Jäämeren rata on tärkeä eurooppalainen hanke, joka kytkisi pohjoisen, arktisen Euroopan kiinteämmin osaksi Manner-Eurooppaa. Ratayhteys parantaisi useiden pohjoisen alueen elinkeinojen edellytyksiä. Työryhmä alkaa nyt selvittää tarkemmin Kirkkoniemeen tehtävää ratalinjausta, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

- Haluamme jatkaa erinomaista yhteistyötä Norjan ja Suomen välillä ja osallistumme mielellämme Rovaniemi-Kirkkoniemi-ratalinjauksen vaihtoehtoja pohtivan työryhmän työhön, sanoo Norjan liikenneministeri Ketil Solvik-Olsen.

Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi viime heinäkuussa Liikennevirastoa tekemään mahdollisesta Jäämeren radasta selvityksen yhdessä Norjan liikenneviranomaisten kanssa. Liikennevirasto arvioi viiden eri linjausvaihtoehdon toteuttamista ja taloudellista kannattavuutta.

Lue lisää...


Ford esittelee Genevessä uuden Edge SUVin ja KA+ Activen

 

Ford käynnisti Geneven autonäyttelyn esittelemällä uutuuksiaan kuten Edge SUV:in sekä uuden KA+ Activen (malli ei tulossa myyntiin Suomessa).

Uusi Edge SUV on yhtiön teknisesti edistyksellisin maasturi, jossa on kattava valikoima kameroiden ja sensorien avulla kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka on suunniteltu tekemään matkoista mukavampia, vähentämään stressiä ja auttamaan kuljettajaa välttämään tai lieventämään törmäyksien vaikutuksia. Uudessa Edgessä on ensimmäistä kertaa Euroopassa myös uusi tehokas ja polttoainetaloudellinen 238-hevosvoimainen bi-turbo-versio Fordin 2.0-litraisesta EcoBlue-dieselmoottorista.

EcoBlue-dieselmoottori saa parikseen uuden kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston, jossa on Adaptive Shift Scheduling- ja Adaptive Shift Quality Control -toiminnot. Yhdessä Ford Intelligent All Wheel Drive -nelivedon kanssa ne takaavat optimoidun ajokokemuksen. Vakiovarusteena oleva pakokaasujen jälkikäsittely vähentää NOx-päästöjä.

Ford tuo Geneveen myös täysin uudistetun Tourneo-henkilökuljetusmalliston. Tilavat Tourneo Courier-, Tourneo Connect- ja Tourneo Custom -mallit tuovat tyyliä, kehittyneitä teknologioita ja edistyksellisiä moottoreita eurooppalaisille asiakkaille.

Uusi Tourneo Courier ja Tourneo Connect ovat saatavana vuoden 2018 puolivälistä lähtien.

Lue lisää...


Kaikille avointa pakettipalvelua pilotoidaan Tampereella

Suuren kapasiteetin pakettiautomaatit ovat avoimessa yhteiskäytössä kaikille pakettipalvelujen tarjoajille. Kansainvälinen pikakuljettaja DHL Express on yksi ensimmäisistä yrityksistä, joka toimittaa paketteja suoraan uusiin automaatteihin. Asiakas hyötyy siitä, kun saa kaikki verkko-ostoksensa samaan paikkaan, voi valita itse noutoajan kaupan aukioloaikojen puitteissa ja hoitaa samalla kertaa myös muut arjen ostoksensa.

- K-ryhmä lähtee nyt yhdessä merkittävien suomalaisten yrityskumppanien ja Smartmilen kanssa pilotoimaan uutta palvelua ensimmäisenä Suomessa. Tavoitteena on tarjota asiakkaille helppo ja vastuullisia arvoja edistävä tapa noutaa eri verkkokauppatilaukset yhdestä pisteestä, sanoo K-ryhmän palvelujohtaja Petri Toivonen.

Automaatit rakentaa suomalainen Konecranes. Niissä on hyödynnetty uudenlaista robotiikkaa, joka tuo paketit noutopisteelle. Laite mittaa leveyden ja syvyyden lisäksi myös pakkauksen korkeutta, jolloin sinne mahtuu samanaikaisesti jopa 300 lähetystä.


Iveco satsaa täysillä kaasuun, vaikuttava esittely Båstadissa

Iveco esittelee parhaillaan eurooppalaiselle ammattilehdistölle koko hyötyautomallistoaan CNG/LNG kaasukäyttöisinä Ruotsin Båstadissa. Autot täyttävät jo nyt tulossa olevat, 2020 voimaan astuvat RDE-normin vaatimukset.

Koeajojen tähtinä esiintyvät uusi Daily ja järeä Stralis. Varsinkin Stralis 460 hv Cursor 13 moottorilla, jopa 1600 km:n toimintamatkalla ja 90 000 km huoltovälillä on lyömässä itsensä läpi Manner-Euroopassa. Kiinnostus on herännyt myös Suomessa ja Ruotsissa. Kummassakin maassa ollaan laajentamassa kaasutankkausverostoa tuntuvasti. Kulkisihan kaasu-Stralis Suomessakin vaikkapa Helsinki-Rovaniemi välin yhdellä tankkauksella. Stralis voi lisäksi täyttää sekä CNG:tä että LNG:tä säiliöihinsä ja ajaa kummallakin syöttöä vaihtamalla.

Tarkemmin kaasu-Ivecoista Båstadissa Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2018 lehdessä.


Harvinainen jäätie syntyi Kittilään

Kittilässä Raattaman kylän kupeessa Telanivassa on avattu tänä talvena jäätie Ounasjoen ylitse. Jäätie kestää 60 tonnin kuorman ja sitä ajavat päivittäin kolmen yrittäjän tukkirekat kymmenisen kertaa.

Metsuri Martti Vaara on jäädyttänyt Telanivan jäätien jo neljästi, noin viiden vuoden välein. Yhteensä hän on tehnyt urallaan kymmenen jäätietä. Hän on Lapin kokenein jäätiemestari. -Olen pumpannut vettä jäälle marraskuun puolivälistä loppiaiseen saakka lähes joka pakkaspäivä, Vaara kertoo.

Jään vahvuus 200 metrin matkalla on jo yli 1 m 40 cm. Jotta jään voi ylittää 60-tonnisella rekalla, on jään paksuuden oltava VTT:n ohjeiden mukaan vähintään 1 m 5 cm. Jäätien tekeminen on tarkkaa työtä ja siksi jään paksuusmittaukset ja kuormien koko ovat turvallisuussyistä tarkasti säädeltyjä. Kulumisesta syntyneet railot jäädytetään umpeen jään vahvistamiseksi. Tien huolto jatkuu koko käyttöiän ajan, säistä riippuen maaliskuun loppuun tai huhtikuun alkuun saakka.

Lue lisää...


Mercedes valmistaa 100 Actros 1 erikoismallia

 

Mercedes-Benz Trucks UK on paljastanut Actros 1: n, mallin jota valmistetaan vain 100 kappaletta. Mallin erikoisuus on sen varustelutaso ja ulkonäkö.

Mercedes-Benzin mukaan uusi tulokas on suunniteltu erityisesti omistajakuljettajille. Sen ostajakunta on esimerkiksi pitkän matkan kuljetuksia hoitavat perheomisteiset yritykset, jotka hakevat parhaiten varusteltua autoa. Lisäksi Mercedes toivoo suurten kuljetusyhtiöiden hankkivan sen lippulaivakseen.

Actros 1:ssä on 6x2 alusta, ja valikoiman paras ja tilavin GigaSpace ohjaamo. Nupin voi tilata joko mustana tai puoliksi hopeisena. Valmistaja olettaa suurimman osan tilaajista valitsevan 625 hevosvoimaisen 2563LS moottorin.

Autossa on Safety Pack, joka sisältää Active Brake Assist 4- ja Proximity Control Assist -järjestelmät sekä kuljettajan turvatyynyn. Actros 1: ssä on tehokkain moottorijarru ja rengaspaineiden valvontalaite. Polttoainetehokkuutta parannetaan Predictive Powertrain Control -järjestelmällä ja Daimler Fleetboard -tekniikan laitteistolla.

Ulkoisia muutoksia ovat lisäksi turkoosit linjat ympäri auton ja Alcoa Dura-Bright kevytmetallivanteet (leveämmät kuin tavallisesti) maalatuilla navoilla. Bi-xenon-ajovalaisimet, LED-takavalot ja valaistu Mercedeksen tähti edessä täydentävät huomiotaherättävää ulkoasua.

Lue lisää...


Valtio myy Raskoneen monialakonsernille

Suomalainen monialakonserni Lease Deal Group Oyj ostaa Raskone Oy:n koko osakekannan Suomen valtiolta ja valtion omistamalta Governia Oy:ltä. Kauppahinta on 7,7 miljoonaa euroa, joka sisältää Raskoneelle myönnetyn pääomalainan takaisinmaksun.

Raskone Oy on hyötyajoneuvoja huoltava ja korjaava yritys, jolla on 19 toimipistettä eri puolilla Suomea. Yhtiön liikevaihto on noin 60 miljoonaa euroa ja sillä on noin 450 työntekijää. Uuden omistajan mukaan kaupalla ei ole välitöntä vaikutusta yhtiön henkilöstöön.

- Raskone sopii hyvin Lease Deal Groupin strategiaan sillä se laajentaa ajoneuvoliiketoimintaa myös raskaan kaluston puolelle. Yhtiö hakee synergiaetuja huoltoliiketoimintaan Vaunulan ja Raskoneen prosessien yhtenäistämisen kautta sekä keskittämällä hallintoa konsernin nykyisiin hallintopalveluihin, sanoo Lease Deal Groupin toimitusjohtaja Mikko Aaltonen.

Lue lisää...


Suomalaisten verkko-ostoista lähes puolet ulkomailta

PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa -tutkimuksen mukaan pohjoismaiset kuluttajat ostivat vuonna 2017 verkkokaupoista yhteensä 21,7 miljardilla eurolla. Ahkerimmin verkko-ostoksia tekivät ruotsalaiset, joilla ostosten arvo oli 8,7 miljardia. Suomalaiset ostivat 2,7 miljardilla eurolla.

44 prosenttia suomalaisista verkkokuluttajista tekee kuukausittain ostoksia ulkomaisilta sivustoilta, mikä on selvästi enemmän kuin muissa Pohjoismaissa. Suosituimmat ostosmaat vaihtelevat hieman maittain, mutta kaiken kaikkiaan pohjoismaalaisten suosituimpia verkkokauppakohteita ovat Kiina, Iso-Britannia, Saksa, Yhdysvallat ja Ruotsi.  

Tanskalaiset käyttivät verkko-ostoksiin vuonna 2017 enemmän rahaa henkeä kohden kuin muut pohjoismaalaiset: 229 euroa. Vähiten rahaa käyttivät suomalaiset: 159 euroa henkeä kohden.

Lue lisää...


eActros asiakastesteihin


Actros runko sähkövarustelulla.

2016 Daimler esitteli sähkö-jakeluauton prototyypin. Aivan lähiaikoine rullaavat ensimmäiset 10 eActros jakeluautoa valikoitujen kuljetusliikkeiden testikäytössä Saksassa ja Sveitsissä. Testikäytössä keskitytään jakeluajoon kaupunkien keskustoissa, alueilla joissa melun ja päästöjen rajoittaminen on tärkeintä.

Testattavat eActrosit ovat kaksi- ja kolmiakselisia, kokonaispainoltaan 18 - 25 tonnia. Autot on varustettu 11 akkupakettia. Päällirakenteina on kaappi-, säiliö- ja kapellilavoja.

(Vogel)


VTT testaa Helsingissä - Sähköbussi energiatehokkaammaksi

Helsingissä HSL:n linjalla 23 kokeillaan kahta sähköbussin energiankulutusta vähentävää VTT:n innovaatiota osana isoa eurooppalaishanketta. Ne perustuvat bussista ajon aikana taustajärjestelmään langattomasti kerättävän informaation analysointiin, ja sen pohjalta kehitettyihin ohjeisiin ja sääntöihin.

- Tulevaisuudessa yhä suurempi osa busseista kulkee sähköllä, ja myös niiden energiankulutusta voidaan pienentää. Tämä voidaan toteuttaa oikean ajotavan ohjeistuksella ja apulaitteiden käytön optimoinnilla, sanoo hankkeen Suomen osuudesta vastaavan VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.

Nyt liikenneolosuhteissa kokeiltava ajajan avustinlaite kertoo kuljettajalle, ajaako tämä liian hitaasti tai liian lujaa. Tavoiteltava ohjenopeus vaihtelee kullakin reitin osuudella sallitun maksiminopeuden, bussin sijainnin ja aikataulun ohjeajan mukaan. Seuraamalla avustinlaitteen näyttöä kuljettaja voi ajaa mahdollisimman energiataloudellisesti ja pysyä paremmin aikataulussa.

Vastaavasti bussin apulaitteiden, kuten paineilmakompressorin ja ohjaustehostimen, käyttämää energiaa voidaan vähentää niin sanotulla tilannetietoisella ohjauslogiikalla. Siinä pyritään muun muassa maksimoimaan hidastettaessa liike-energiasta takaisin sähköksi muutettavan energian suora ohjaus apulaitteiden käyttämiseen sen sijaan, että sillä ladattaisiin akustoa. Suorakäytöllä voidaan välttää häviötä, joita syntyy akkua ladattaessa ja taas purettaessa.

Lue lisää...