MAN - Vaihtoautot

Toyota julkaisi Proacen tarkastuskampanjoita

Toyota Motor Corporation julkaisi 18.12.2018 viisi tarkastuskampanjaa liittyen Proace- ja Proace Verso -malleihin. Yksittäiseen autoon voi kohdistua yhdestä neljään kampanjaa. Kampanjoiden piiriin kuuluu Suomessa kokonaisuudessaan 3 482 autoa. Tyoyota haluaa vaikuttaa tilanteeseen mahdollisimman nopeasti, mikäli autoissa havaitaan turvallisuuteen liittyviä potentiaalisia ongelmia. Toyotan tietojen mukaan Suomessa ei ole ollut yhtään tarkastuskampanjoihin liittyvää ongelmatilannetta.

Lue lisää...


EU-tuella 14 uutta kaasutankkausasemaa

Euroopan unioni on myöntänyt Gasumille 2,9 miljoonaa euroa tukea kaasutankkausasemaverkoston laajentamistyöhön Suomessa. Tuki on merkittävä askel yhtiön pohjoismaisen kaasuekosysteemin rakentamiseen. Uusia asemia tarvitaan vastaamaan kaasuautojen kasvaneeseen kysyntään, ja jotta liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän ILMO45-loppuraportissa linjattuihin päästötavoitteisiin päästään.

EU:n väylä- ja liikennehankkeiden Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility) -hanke on myöntänyt Gasumille 2,9 miljoonaa euroa uusien kaasutankkausasemien rakentamiseen. Tuen myötä yhtiö jatkaa uusien tankkausasemahankkeiden toteuttamista ja pohjoismaisen asemaverkoston laajentamista.

- Myönnetty tuki mahdollistaa entistäkin paremmin kaasuinfrastruktuurin kehittämisen kasvavaa kysyntää vastaavaksi. Viimeisen parin vuoden aikana huimasti kasvanut kaasuajoneuvojen kysyntä niin kuluttaja- kuin yrityspuolellakin on osoittanut, että lisäasemille on tarvetta. Biokaasun liikennekäyttö edesauttaa myös Suomen kunnianhimoisten ympäristötavoitteiden saavuttamista, sanoo Jussi Vainikka, Gasumin biokaasuliiketoiminnan kehityspäällikkö.

Lue lisää...


DAF CF Electric -kuorma-auto kauppaketjulle koekäyttöön

DAF Trucks on tänään toimittanut ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen kuorma-autonsa Jumbolle, alankomaalaiselle supermarketketjulle. CF Electric on DAF:n ja VDL:n kehitysyhteistyön tulosta, ja Jumbo tulee käyttämään sitä Alankomaiden eteläosissa sijaitsevien myymälöidensä tavarantoimituksiin. Jumbon toimitusjohtaja Frits van Eerd vastaanotti DAF CF Electric -kuorma-auton avaimet DAF Trucksin puheenjohtajalta Harry Woltersilta ja VDL Groepin puheenjohtajalta ja toimitusjohtajalta Willem van der Leegteltä.

Ensimmäisen DAF CF Electric -kuorma-auton käyttöönotto on iso merkkipaalu DAF Trucksille, VDL:lle ja Jumbolle. Täysin sähkökäyttöisen DAF-hyötyajoneuvon toimitus käynnistää sarjan sähkö- ja hybridikuorma-autojen pitkän aikavälin kenttätestejä.

Lue lisää...



Neste kehitti mobiilimaksun ammattiliikenteelle

Erilaiset vaihtoehdot maksamiseen Nesteen asemilla laajenevat jatkuvasti. Tammikuusta lähtien mobiilimaksaminen on mahdollista myös Nesteen yritysasiakkaille, jotka ovat olleet tiiviisti mukana sen kehitystyössä.

- Lanseerasimme puolitoista vuotta sitten Neste-äpin kautta tapahtuvan mobiilimaksamisen. Sen jälkeen olemme laajentaneet maksamisvaihtoehtoja ensin credit- ja debit -maksuominaisuuksille, ja tämän vuoden alussa vielä Apple Payn kaltaisille mobiililompakoille. Olemme saaneet paljon hyvää palautetta Neste-äpin kautta tapahtuvan maksamisen vaivattomuudesta, nopeudesta ja turvallisuudesta, Nesteen Head Of Digital Transformation Juho Korpela kertoo.

Tammikuussa lanseerattavat uudet yritysasiakkaille suunnatut maksamisen palvelut ovat täysin digitaaliset. Mobiilitankkauksen lisäksi uusi yritysasiakkaille suunnattu nykyaikainen mobiilimaksamisen palvelu tekee paperien pyörittämisestä turhaa, sillä laskut ja raportit saa vastedes kokonaan sähköisinä. Järjestelmän hallinta on reaaliaikainen, ja mobiilimaksut ovat sen kautta välittömästi asiakkaan käytössä.

- Digitaaliset palvelut kehittyvät nopeaa tahtia eteenpäin, ja myös yritysten on pysyttävä muutoksessa mukana. Yritykset pääsevät nyt hyötymään mobiilimaksamisen eduista, kun Neste-yrityskortin maksuominaisuudet voi asteittain liittää Neste-äppiin. Uudet maksamiseen liittyvät palvelut on kehitetty nimenomaan yritysasiakkaidemme tarpeita ajatellen, ja niiden avulla he voivat tehostaa raportointiaan ja liiketoimintaansa ympäri Suomen, Korpela jatkaa.

Lue lisää...


SKAL: Kuljetusyrittäjät vaativat realismia päästökeskusteluun

Ilmastopoliittisen työryhmän toimenpideohjelman sisältämät keinot liikenteen päästöjen poistamiseksi eivät ole realistisia, arvioi SKAL. Kuljetusyritysten edunvalvoja vaatii, että tavaraliikenteen kaluston erityispiirteet ja niiden soveltuvuus vaihtoehtoisille käyttövoimille otetaan huomioon keskustelussa.

- Kuljetusala haluaa ehdottomasti olla mukana torjumassa ilmastonmuutosta. Nyt tarvitaan todellisuuspohjaa laskelmiin ja rakentavaa keskustelua, sanoo toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Lue lisää...


Houkutus Infra-alalle

Liikenne- ja infra-alan toimijat ovat yhdistäneet voimansa nuorille suunnatussa #Infrasankarit-kampanjassa. Tavoitteena on tuoda esiin infra- ja liikennealan merkityksellisyyttä, monipuolisuutta ja ammattilaisten arkea.

Alan vetovoimaisuuden parantaminen ja tietoisuuden lisääminen nuorten keskuudessa koetaan liikenne- ja infra-alalla erittäin tärkeäksi. Kampanjalla tavoitellaan erityisesti peruskoulun ja lukion päättäviä, jotka pohtivat ammatinvalintaa. Infra-alan työn merkityksellisyyttä tuodaan esille kampanjassa vahvasti. #Infrasankarit-kampanjan näkyvin osa on somevideo, joka kertoo infrastruktuurin merkittävästä roolista yhteiskunnassa ja esittelee alan monipuolisia työnkuvia.

– Viestimme on kirkas: Infra- ja liikennealalla pääsee rakentamaan parempaa yhteiskuntaa. Me varmistamme ihmisten elämän sujuvuuden ja elinkeinoelämän toimintamahdollisuudet. Ja töitä riittää taatusti tulevaisuudessakin, MANK ry:n projektipäällikkö Antti Knuutila sanoo.

Työhön Infra-alan tulevaisuuden puolesta tarvitaan kaikkien panosta; järjestöjen, yritysten, sekä koulutusten järjestäjien. Yhteistyöllä saadaan aikaan tulosta.

-Houkuttelevat oppimisympäristöt, hyvin markkinoitu koulutus, selkeät koulutuspolut, sekä oppilaitosten ja yritysten välinen yhteistyö tuo koulutukseen laatua ja vetovoimaa, Knuutila kertoo.

Lue lisää kampanjan toteutuksesta 21.12 ilmestyvästä uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!


Miljoonia tonneja ilmansaasteita turhaan

Pääkaupungin vihreä liikennesuunnittelu luo kasapäin turhia liikennetukoksia. Ne panevat tuhansittain autoja tupruttelemaan ilmoille kaikkein kuluttavimmalla ajotavalla tonneittain ilmastonmuutosta edistäviä päästöjä vuorokaudessa. Vastaavaa heikkotasoista suunnittelua ei ole muualla Euroopassa. Tahalliseksi kiusanteoksi, autoilija sanovat sitä Helsingissä. Samalla Helsingin liikennepoliisi vain katselee. Se ei ymmärrä välittää eteenpäin syitä ja seurauksia.

Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2018 kartoitti 11 pahaa tukoskohtaa pelkästään Helsingin länsilaidalla. Lue että opit - myös välttämään


Yli 3000 uutta ammattikuljettajaa vuodessa

Puolustusvoimien "autokoulu" on Suomen suurin. Se antaa "ilmaiseksi" ammatin yli 3000 varusmiehelle: 2000 kuorma-autonkuljettajaa C-ajokortilla, 1000 CE-yhdistelmäkortillista ja 200 bussikuljettajaa DE-ajokortilla. Koulutuspaikkoja on 10 eripuolilla Suomea. Se maksaa paljon Puolustusvoimien budjetista. Varusmiesajan jälkeen sijoittuminen kuljetusalalle ei ole ongelmatonta ja hyödyntämättömäksi jäävä voimavara on suuri. Sen luulisi kiinnostavan myös Valtiovarainministeriöä ja Työmininisteötä erityisen paljon.

Luulo ei ole tiedon väärtti. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2018, niin tiedät. Lehti ilmestyy ensi viikon lopulla.


Tavaratila tarpeiden mukaan

Modul-System tekee monenlaisia varusteluita pakettiautoihin. Saatavilla on hyllyjä, työkalutelineitä ja lattiarakenteita. Koeajoimme uutta Toyota ProAcea jossa oli Modul-Systemin hyvin työmiehelle soveltuva hyllyvarustelu.

Hyllykköjen lokerikot ovat laadukasta materiaalia ja mekanismit valmistettu siten, että ne tuntuvat hyvin kestäviltä, eivätkä rämise ajettaessa. Itse ProAce on sekin asiallinen työkalu. Modul-System hyllyt on valmistettu ultralujasta teräksestä (UHSS), joka on sekä kevyttä että kestävää materiaalia, varmistaen törmäysturvallisuuden, suuremman kuormakapasiteetin ja pienemmän polttoaineenkulutuksen. Lue lisää Modul-Systemin mahdollisuuksista ja ProAcen ominaisuuksista 21.12 ilmestyvästä uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!

Lue lisää...


Säätiedoilla älykkäämpää liikennettä

Kuva: Kari Mäenpää/Ilmatieteen laitos

Suomen korkea teknologinen osaaminen ja ymmärrys arktisten olosuhteiden luomista haasteista yhdistyvät Ilmatieteen laitoksen Pohjois-Suomessa käynnissä olevissa älyliikenteen testeissä, joissa kehitetään liikenneturvallisuutta parantavia sovelluksia.

Ilmatieteen laitos on kehittänyt Sod5G- ja Älykkäät Arktiset Rekat -hankkeissa tutkimus- ja talvitestausympäristön älykkään liikenteen sää- ja turvallisuuspalveluihin. Sodankylässä sijaitsevalla suljetulla talvitestausradalla voidaan testata olemassa oleviin matkapuhelinjärjestelmiin sekä tuleviin 5G- ja ITS-G5-verkkoihin perustuvaa viestintää ja palveluita.

- Kyseessä on ainoa puhtaasti arktisiin talviolosuhteisiin keskittynyt älyliikenteen testirata, jossa kerätään myös sääinformaatiota, vanhempi tutkija Timo Sulkuvaara Ilmatieteen laitokselta toteaa.

Lue lisää...


Nesteeltä robottitankkausasema!

Neste tuo ensimmäisenä Suomessa automaattikaupan ja robottitankkauksen liikenneasemalle. Pilottiasemalla Vantaan Siltamäessä testataan täysin uudenlaista asiakaskokemusta. Se on yksi visio tulevaisuuden liikenneasemasta, jossa ostokset hoituvat automaateista ja auton tankkaa robotti.

- Me Nesteellä olemme uteliaita kehittämään tuotteitamme ja palveluitamme tulevaisuuden tarpeita silmällä pitäen. Siltamäen pilottiasemalla on kyse nimenomaan tästä: asiakaskokemuksen täydellisestä uudistamisesta ja asiakkaiden nopeasti muuttuvien tarpeiden ja odotusten tunnistamisesta, Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen johtaja Panu Kopra kertoo.

Lue lisää...


Scania, Iveco, Shell maakaasua edistämään

Viiden yrityksen yhteenliittymä BioLNG EuroNet tiedotti 6. joulukuuta pyrkimyksestään laajentaa LNG:n eli nesteytetyn maakaasun käyttöä tieliikenteen polttoaineena Euroopassa. Yhteenliittymä rakentaa uuden infrastruktuurin, jonka tarkoituksena on varmistaa LNG:n laajamittainen käyttöönotto.

Shell, Disa, Scania, Osomo ja Iveco antavat kukin oman panoksensa yhteiseen tavoitteeseen saada liikenteeseen 2 000 LNG-kuorma-autoa sekä rakentaa 39 LNG-tankkauspistettä Eurooppaan sekä nesteytetyn biokaasun BioLNG (LBG) -tuotantolaitos Alankomaihin.

Lue lisää...


Scanialta johdinkuorma-autoja Saksaan

Saksassa otetaan kolme eri tieosuutta yläpuolisilla voimajohdoilla koekäyttöön johdinkuorma-autoilla. Scania toimittaa kokeisiin yhteensä 15 johdinkuorma-autoa.

Ensimmäisenä käynnistyy johdinkuorma-autoliikenne Hessenin liittovaltiossa viiden kilometrin osuudella kumpaankin suuntaan autobahnalla A5. Seuraavana avataan kesällä 2019 testiosuus autobahnalla A1 Lübeckissä. Kolmas testitie avataan 2020 alussa Baden-Würtenbergissä valtatiellä B463.

15 Scaniaa varustetaan Siemensin valmistamalla pantografilla ohjaamon takaseinällä. Ensimmäinen sähköhybridi-Scania R540 toimitetaan Hesseniin toukokuussa 2019.

Scania on yhteistyökumppani tutkimusprojektissa, jota johtaa Volkswagen Group Research. Johdinjärjestelmällä ladataan akkupakettia, jonka varassa on mahdollista jatkaa ajoa ilman voimajohtimia esimerkiksi kuormauspaikalle, maaliikennekeskukseen , jne.

(Trailer.se)


Ruotsi: Kuljetusrikokset häiritsevät lepoa

Ruotsissa ilmoitetaan vuoden ympäri jo keskimäärin neljä murtoa vuorokaudessa kuorma-autoihin. Pelko ryöstetyksi tulemisesta, väkivallasta ja murrosta pilaa kuljettajien yöunia ja on tehnyt ammattikuljettajan työn ja ryöympäristön turvattomaksi selviää Aftonbladet -lehden artikkelista kuljetusrikollisuudesta Ruotsissa. "On kuljettajia jotka nukkuvat puukko tyynyn alla", Kuljetustyöntekijäliiton Gustaf Järsberg toteaa.

Syy kuljettajien unihäiriöihin ja väsyneenä ajamiseen on turvallisten lepopaikkojen puute. Tiukat ajo- ja lepoaikasäännöt pakottavat usein kuljettajia pysähtymään turvattomiin paikkoihin, koska ajoaikaa on liian vähän lähimpään turvalliseen taukopaikkaan.

- Periaatteessa ostajan ja myyjän tulisi sopia keskenään turvallisesta kuljetuksesta. On pelottavaa miten vähän turvallisuus painaa kun sopimuksia tehdään, Rutsin kuljetusyritysten liiton (Sveriges Åkeriföretag) Ingemar Resare sanoo. 

Lue lisää...


Jakelukuljetusten tulevaisuus: Viimeiset kilometrit ratkaisevat

DHL ja Euromonitor'n yhteinen markkinatutkimus päätyy tulokseen, että kaupungistumisen ja verkkokaupan raju kasvu tekee viimeisten kilometrien tavarantoimituksista alati vaativampia ja ratkasevampia menestystekijöitä kuljetusalalla. Kaupungeissa arvioidaan asuvan yli 600 miljoonaa ihmistä ennen vuotta 2030. On-line myynti ja logistiikka joutuvat hakemaan uusia rohkeita ratkaisuja menestyäkseen kilpailussa.

Selvitys tunnistaa neljä pääasiaa, jotka muotoilevat viimeisten kilometrien tavarajakelua: lähiaöuejakelut, joustavat verkkojakelut, ajankohtaislogistiikka ja kehittynyt tekniikka. 

Suurkaupunkien asiakkaat vaativat nopeutta ja mukavuutta. Myyjien on sovitettava varastotoimintonsa, tehostettava paikallisia toimintojaan, teknisiä valmiuksiaan, henkilöstöään ja investoitava tarkalla harkinnalla. Kustannusten hallinnasta tulee entistä ratkaisevampi tekijä. Nopea ja kilpailukykyinen verkkokauppa on jatkuvasti hyvin vaikea ennustettava.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!