MAN - Vaihtoautot

Etelä-Suomen rataverkolla käynnissä 300 miljoonan investoinnit

Liikenneviraston tämänhetkisillä Etelä-Suomen ratahankkeilla pyritään parantamaan liikenteen sujuvuutta. Raideliikenteellä vastataan muun muassa laajeneviin työssäkäyntialueisiin ja pääkaupunkiseudun kasvavan asukasmäärän liikkumistarpeeseen.

- Lisääntyvät matkustajamäärät vaativat sujuvampaa ja nopeampaa liikennettä ja niihin näillä tämänhetkisillä yhteensä yli 300 miljoonan euron ratainvestoinneilla tähdätään, kertoo projektien toteutusosaston johtaja Pekka Petäjäniemi Liikennevirastosta.

Helsingin seutu sekä Riihimäki-Tampere ovat Suomen vilkkaimmin liikennöityjä rataosia. Kun näillä alueilla tehdään junaliikenteen seassa ratatöitä, mahdolliset häiriöt vaikuttavat laajasti liikenteeseen sekä pääkaupunkiseudulla että Tampereelta pohjoiseen.

Lue lisää...


Ruotsi: Biokaasu ja etanoli kustannustehokkaimmat päästövähentäjät

IVL Svenska miljöinstitutet ja Luulajan teknillinen yliopisto ovat verranneet eri vaihtoehtopolttoaineiden kustannuksia suhteessa haitallisten päästöjen vähenemään. Tulokset palvelevat Ruotsin valintoja eri kuljetusvaihtoehtojen suhteen. Tavoitteena on haitallisten päästöjen vähentäminen 40 prosentilla 2030 mennessä.

Tänään biopolttoaineiden valmistaminen maksaa enemmän kuin fossiiliset polttoaineet, todetaan. Yhdistettynä päästöjen vähentämistavoitteeseen, biopolttoaineiden arvo kuitenkin kohoaa.

Tehty selvitys osoittaa, että paras tulos ilmastovaikutuksen kannalta saadaan markkinoilla olevista biopolttoaineista biokaasulla, joka tuotetaan hajoavista biojätteistä.

Tärkeä näkökohta, jota selvityksessä ei ole erityisesti huomioitu, on bioraaka-aineen riittävyys. Ruotsi kuluttaa suuren osa Euroopan markkinoilla tarjotusta HVO-dieselistä. Kasvava suosio Euroopan markkinoilla voi johtaa HVO:n raaka-ainepulaan. 

- Silloin tekniikka, joka hyödyntää kotimaista metsäperäistä raaka-ainetta, voi muodostua tärkeäksi tekijäksi Ruotsin kuljetusvaihtoehtojen ohjailussa, tutkija Erik Furusjö sanoo.


GM: Autonominen Cruise sarjatuotantoon 2019

GM haluaa olla ensimmäinen tuottamaan liukuhihnalla autonomista autoa. Sitä varten GM sijoittaa 90 miljoonaa euroa kahteen tehtaaseen Michiganissa tuottamaan autonomista Cruise AV henkilöautoa. Cruise perustuu GM:n Chevrolet Bolt'iin, joka Euroopassa tunnetaan Opel Ampera-E'nä. Bolt on kuitenkin tunnistintekniikaltaan pari askelta edellä Amperaa.

Cruise AV tulee liikenteeseen ilman rattia ja polkimia, ja alkuun vain valitulle kohderyhmälle taksi- ja kimppa-autoksi. Cruise AV on ensimmäisen muunnoksensa jo kolmas kehitysaskel. 



Poliisi: Uber-onnettomuus vaikea välttää

USA:ssa Arizonen osavaltion Tempessä sattui ensimmäinen kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus, jossa "tekijänä" pidetään testiajossa olevaa Uberin autonomista SUV-Volvoa.

Onnettomuus sattui, kun sunnuntai-iltana katua ylittävä nainen jäi itsenäisesti kulkevan robotti-Volvon yliajamaksi. Nainen menehtyi myöhemmin saamiinsa vammoihin kaupungin sairaalassa.

49-vuotias nainen oli lähtenyt ylittämään varjoisesta kohdasta yllättäen katua polkupyörää taluttaen. Lähin suojatie oli 100 m edempänä. Onnettomuus-Volvo oli tapahtumahetkellä kulkenut 61 km/t nopeudella kadulla, jolla oli 56 km/t (35 mailia/h) nopeusrajoitus.

- Videokuva onnettomuuspaikalta osoitti, että nainen oli astunut auton eteen yllättäen suoraan "varjosta". On selvää, ettei onnettomuus olisi ollut vältettävissä riippumatta siitä, oliko auto autonomisesti kulkeva tai ihmisen ohjaama, poliisipäällikkö Sylvia Moir vahvistaa.

Onnettomuustutkijalautakunta ihmettelee, ettei autonomisen auton High-Tech tunnistimet varoittaneet, että polkupyörää taluttava nainen kulki jalkakäytävän poikki suoraan ajoradalle. Onhan autonomisen auton tekniikka tehty varta vasten havainnoimaan liikennettä jalkakäytäviä yksittäisiä jalankulkijoita myöten. Asiantuntijat ovat pitäneet vaikeimpana tehtävänä autonomisesti kulkevalle autolle ratkaista, miten se törmäyksen uhatessa valitsee väistöliikkeensä törmäämättä saman tien toiseen esteeseen.

Selitystä haetaan myös kysymykseen, miksi robotti-Volvo saattoi kulkea selvää ylinopeutta yleisessä liikennevirrassa.

Onnettemuuden jälkeen Uber pysäytti toistaiseksi kaikki yleiseen liikenteeseen hyväksytyt testiautonsa.


Täysin uudistunut Nokian Hakka -kesärengasvalikoima

Tänä keväänä esitellään täysin uudistunut Nokian Hakka -tuoteperhe, kun Nokian Renkaiden kesän 2018 premium-uutuudet Nokian Hakka Black 2, Nokian Hakka Black 2 SUV ja Nokian Hakka Blue 2 SUV rullaavat asvalttibaanoille ja sorateille.

Pakettiautoihin suunnattu Nokian Hakka C2 -kesärengas saa myös sivupintoihinsa vahvan aramid-kuidun. Painaville kuormille ja kovaan käyttöön optimoitu Nokian Hakka C2:n teräsvyöpaketti ja kumisekoitus tuovat pohjoisen ankarille teille rakenteellista kestävyyttä, turvaa ja ajomukavuutta, jotka säilyvät myös renkaan kuluessa. Ajotuntumaltaan miellyttävä Nokian Hakka C2 pihistelee myös polttoainekuluissa.

Aramid Sidewall -teknologia kehitettiin tuomaan lisäkestävyyttä haastaviin olosuhteisiin. Kestävää aramid-kuitua sisältävä sivupintarakenne laajennettiin vuoden alusta koskemaan myös Nokian Renkaiden paketti- ja matkailuautojen renkaita. Teknologian vahva ydin on aramid-kuitu, jota sivupinnan kumisekoitus sisältää. Aramid-kuitu vahvistaa sivupinnan kestämään entistä paremmin ulkopuolisia iskuja ja viiltoja ja voi jopa estää rengasvahingon kokonaan.


Helsinki-Vantaa äänestettiin Pohjois-Euroopan parhaaksi

Helsinki-Vantaa on äänestetty Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi 2018 SKYTRAX World Airport Awardseissa. Tulokset julkistettiin Tukholman Passenger Terminal EXPO -tapahtumassa 21.3.2018.

Vuoden 2018 World Airport Awards -tulokset perustuvat 13,73 miljoonaan lentoasemakyselyyn, jossa vastaajat edustivat yli 100 kansallisuutta. SKYTRAX:n kysely toteutettiin vuoden 2017 elokuun ja vuoden 2018 helmikuun välisenä ajanjaksona yli 500 lentoasemalla, joilla matkustajat arvioivat kokemuksiaan eri lentoasemapalveluista ja lentoasemien avaintoiminnoista, kuten lähtöselvitys, saapuminen, vaihtomatkustaminen, ostosten tekeminen, turvallisuus ja siirtyminen portille.

Helsinki-Vantaalla on parhaillaan käynnissä 900 miljoonan euron kehitysohjelma, jonka tavoitteena on valmistautua palvelemaan 30 miljoonaa vuosimatkustajaa.


Norjalaista lohta vietiin Suomen kautta Eurooppaan ennätysmäärä

Suomesta vietiin kalaa ja kalatuotteita 77 miljoonaa kiloa vuonna 2017. Viennin määrä kasvoi viidellä miljoonalla kilolla edellisvuodesta. Viennin arvo, 148 miljoonaa euroa, kasvoi peräti 90 miljoonaa euroa.

– Kalan viennin arvon kasvu johtui suurimmaksi osaksi siitä, että Norjasta tuodun tuoreen kokonaisen lohen edelleen vienti muualle Eurooppaan lisääntyi kahdeksasta miljoonasta eurosta 96 miljoonaan euroon. Vientimäärä oli yli 15 miljoonaa kiloa, kertoo yliaktuaari Pentti Moilanen Luonnonvarakeskuksesta (Luke).

Tärkeimmät kalan ja kalatuotteiden vientimaat olivat Viro, Iso-Britannia, Ranska, Puola, Tanska, Liettua ja Valko-Venäjä. Yli puolet tuoreen kokonaisen lohen viennistä suuntautui Iso-Britanniaan ja Ranskaan.


Posti varustaa autoja keräämään dataa

Postin älykaupunkihankkeessa tiestön kuntoa valvotaan ja liikenne - ja henkilövahinkoja ehkäistään elinympäristöä havainnoivalla teknologialla varustettujen autojen keräämällä datalla. Autoihin kytketty keinoäly on valjastettu yhdistämään tarkat tien olosuhdemittaukset ja videokuvaa analysoiva konenäkö palvelemaan teiden kunnossapitoa ja kelihavainnointia, ja siten lisäämään turvallisuutta liikenteeseen.

Tämä on todellisuutta Espoossa, jossa Posti aloittaa jakelutyön yhteydessä laaja-alaisen tiedon keräämisen tiestöstä ja kaupunkiympäristöstä. Tietoa kerääviä antureita yhdessä Android-puhelimen kanssa on noin 40 Postin autossa Espoossa.

Älykaupunkihanke on herättänyt paljon kiinnostusta, ja Postin tavoitteena on laajentaa toimintaa useampaan kaupunkiin kuluvan vuoden aikana. Postilla on ympäri Suomea 3 300 ajoneuvoa, joiden kilometreistä kertyy päivässä yli kuusi kertaa maapallon ympärys. Sen lisäksi Postin rekat ajavat Suomen teillä päivittäin neljä ja puoli kertaa maailman ympäri.

- Roolimme älykaupungin ekosysteemin luojana on luonteva. Postin laajan maantieteellisen läsnäolon takia voimme kerätä suuria määriä dataa elinympäristöstämme, ja rakentaa osaltamme yhteiskuntaamme älykkäämmäksi, kertoo Postin digitaalisista palveluista vastaava johtaja Pasi Ilola.

Lue lisää...


If korvaa polttoainevarkaudet Rausteelin turvatankista

Dieselvarkaudet hyötyajoneuvoista ovat harmaata taloutta pahimmillaan ja kuljetusalan piina. Vakuutusyhtiö Ifin arvion mukaan Rausteel-turvatankki on erinomainen tapa ennaltaehkäistä polttoainevarkauksia ja samalla vähentää varkauksista ja tankin rikkomisista aiheutuvia turhia liiketoiminnan häiriöitä.

Suojausteräksinen tankki on lukittu, sekä iskun- ja luodinkestävä. Se tuo vapauden toimia lainkuuliaisten säännöillä. Mikäli polttoaine kaikesta huolimatta onnistutaan varastamaan Rausteel-turvatankista, If korvaa myös polttoaineen arvon, jota ei muuten vakuutuksesta korvata. Edellytyksenä on vähintään osakaskon tasoinen vakuutus sekä vakuutuksesta korvattava tankin vahinko.

- Ammattiautoilijan tankillinen on 500, jopa 700 litraa ja rahallisesti siis kelpo saalis varkaalle. Joskus tankki myös rikotaan ja polttoainetta valuu maahan. Tällöin laskuun lisätään ympäristövahingon siivous, sekä tankin korjaus ja ajoneuvon käyttökatkos. Summa on jopa viisinumeroinen, arvioi Rausteel Oy:n toimitusjohtaja Samu Rautiainen.

Lue lisää...


Dräger Alcotest 5000 suurten massojen alkoholiseulontaan

Alkotestereistään ja -lukoistaan tunnetun, saksalaisen Drägerin tuotevalikoima on kasvanut täysin uudenlaisella Alcotest 5000 -pikatesterillä, joka on tarkoitettu alkoholin pikaseulontaan viranomaisille, työmaille, satamiin ja ylipäätään paikkoihin, joissa on tarpeellista saada testattua nopealla tahdilla useita henkilöitä.

Dräger Alcotest 5000 -testerin ydinideana on, että testeri ilmoittaa nopeasti, onko näytteessä alkoholia vai ei. Testeri ei kuitenkaan ilmoita promilleja lukemana, vaan tarkempi testaus tulee tehdä toisenlaisella Dräger-testerillä. Testerillä saadaan puhallutettua jopa 12 henkilöä minuutissa, mikä on moninkertainen määrä perinteisiin testereihin verrattuna. Alcotest 5000 -testerillä puhalluttamista nopeuttaa myös se, että yksilöllisen suukappaleen sijaan testerissä puhalletaan erikoismuotoiltuun suppiloon, jota voidaan käyttää lukuisia kertoja.

Alcotest 5000 -testerin raja-arvoksi on asetettu 0,06 promillea. Laitteen kalibrointiväli on 24 kuukautta.


Saksa: Dieselien arvo vapaassa pudotuksessa

Puhutaan diesel-henkilöautoista. Osin myös pakettiautoista. Muutaman suurkaupungin saatua luvan rajoittaa ja jopa kieltää dieselautojen tulon keskusta-alueille, ja yhä useamman valmistellessa samaa, etenkin käytettyjen diesel-henkilöautojen hinnat ovat syöksyneet hurjaan alamäkeen. Arvonmenetys koskee jo vain vuodenkin vanhoja autoja.

Leasingmarkkinat kuvaavat tilannetta täydelliseksi katastrofiksi. Jäännösarvo on jokaisen leasingtarjouksen lähtökohta. Väärä jäännösarvo horjuttaisi suurimpiakin leasingyhtiöitä. Leasing on houkutteleva ratkaisu suuryritysten autojen hallintaan.

Autoleasing tuottaa etuja koko autokaupalle. Liian korkeaksi arvioitu jäännösarvo johtaa leasingistä vapautuvien autojen hintaromahdukseen, joka vuorostaan vaikuttaa suoraan autokaupan kaikkien autojen hintojen pudotukseen. Tässä tapauksessa välittömästi kevyen dieselkaluston vaihtoautojen hintoihin.

Diesel ei tule poistumaan edes kevyen kaluston moottoriratkaisuna. Mutta nykyisen, vanhaan päästöpuhdistustekniikkaan perustuvien dieselien hintaromahdus on hyvää matkaa toteutumassa Saksassa ja sen seurauksena pian myös muissakin Euroopan ilmastonmuutoksen koskettamissa suurissa automaissa.

 

 


Pikapanssari-Sisu GTP 112 km/t, Latviaan kuun lopulla

Sisu Auto Oy:n huolella pimitetty panssari-Sisu GTP on Rukajärven testien jälkeen (vrt. Kuljetusnet.fi 2.3.2018 ja KN-Uutiskirje 9/2018) nähty rajussa käytössä Sisun omalla maastoradalla Karjaan tehtaan aitojen suojassa. Vähin erin tippuu kuitenkin tiedon sirpaleita hakevan käteen.

Lue lisää...


Sisulta uutta teknologiaa erikoiskuljetuksiin

Sisun vahva panostus kaikkein raskaimpiin ajotehtäviin tuottaa jälleen uutta, asiakasvaatimuksiin vastaavaa ajoneuvoteknologiaa. Norjaan Johs. J. Syltern as:lle toimitettu Sisu Polar Hauler 8x4 raskasveturi on varustettu uudella 10 tonnin kantavuuden omaavalla nousevalla ja ohjaavalla kakkosakselilla.

Uudella akselistorakenteella saavutetaan suurempi tieliikenteessä sallittu kokonaispaino ja akselipainojen tasaisempi jakautuminen. Tällä toteutuksella ajoneuvon teknisesti suurimmat sallitut akselimassat ilman nopeudenrajoitusta ovat 10 t + 10 t + 16 t + 16 t. Nostettava 2-akseli yhdessä vedonvapautuksen ja hydraulisen telinnoston kanssa lisäävät entisestään Sisun polttoainetaloudellisuutta sekä parantavat ajoneuvon etenemiskykyä Norjan haastavissa olosuhteissa.

Johs. J. Syltern as:lle luovutettu SISU Polar Hauler on uuden 2-akselin lisäksi varustettu valmiudella irrotettavalle viidennelle akselille. Asiakkaan toivomusten mukaisesti uuden SISU Polar Haulerin ohjaamosta löytyy 2-akselin ja 5-akselin portaaton jousipaineensäätö. Portaattomasti säädettävissä olevan jousituspaineen avulla ajoneuvolle saavutetaan aina optimaalinen akselipainojakauma.

Lue lisää...


Kiina kehittää kapteenittomia laivoja

Kiina kehittää ankarasti autonomista laivastoa, jotka ovat kuin jättimäisiä droneja merellä. Tänä vuonna maa aloitti valtavan testikentän rakentamisen autonomisille aluksille Guangdongin provinssiin Etelä-Kiinan rannikolla.

Kiinalainen tiimi esitteli maailman nopeimman miehittämättömän aluksen, Tianxing-1: n, joulukuussa China Marine Economy Expossa, China Daily kertoo. 12,2 metrinen alus voi liikkua jopa 93 km/h ja kuljettaa 7,5 tonnia lastia.

Tavoitteena on kauko-ohjatut "kummituslaivat" jotka kuljettaisivat kontteja tai jopa toimisivat Kiinan armeijan palveluksessa, ja kattaisivat koko maapallon. Kiina on kuitenkin Eurooppaa jäljessä, koska maailman ensimmäinen autonominen alus lähtee tänä vuonna tekemään toimituksia kaupunkien välillä Norjan rannikolla.

Merenkulkualan yritys MacGregor ja moottorinvalmistaja Rolls-Royce allekirjoittivat viime vuonna sopimuksen selvittääkseen tapoja, joilla autonominen teknologia auttaisi laivojen navigointi- ja lastijärjestelmiä, MacGregorin Suomen emoyhtiö Cargotec Oyj totesi lausunnossaan.


Nokian Renkaat 120 vuotta: Talvirenkaiden kehittäjästä maailmanluokan liiketoimija

Nokian Renkaiden vaiheet muodostavat vahvan tarinan suomalaisen kumiteollisuuden historiasta. Vuonna 1898 Suomen Gummitehdas Osakeyhtiöstä alkunsa saanut yritys valmisti aluksi mm. kalosseja, kumitiivisteitä, erilaisia letkuja, poliisipamppuja ja myöhemmin myös pyöränrenkaita. Auton renkaiden valmistus tuli mukaan 1900-luvun alkupuolella, kun autokanta alkoi kasvaa.

Lue lisää...