MAN - Vaihtoautot

EK ja SAK: Suomi tarvitsee päätöksen liikenteen runkoverkosta

Työmarkkinakeskusjärjestöjen EK:n ja SAK:n mukaan Suomen liikennestrategiasta puuttuu keskeinen kulmakivi – valtakunnallisen runkoverkon määrittely.

Järjestöt toivovat hallitukselta päätöstä liikenteen pääväylistä: Mitkä ovat tärkeimmät maantiet ja rautatiet, jotka yhdistävät Suomen suurimmat keskukset ja tukevat myös yhteyksiä ulkomaille? Miten näihin pääväyliin sitoudutaan panostamaan niin palvelutason kuin tulevien investointien näkökulmasta?

Järjestöjen mukaan olennaista on riittävän tiukka priorisointi. Tärkeimpien väylien valinnassa on huomioitava eri reittien kansantaloudellinen merkitys. Päätöksenteossa tulee huomioida elinkeinoelämän eri toimialojen tiedot kuljetusten volyymeistä ja massoista mutta myös eri reiteillä liikkuvien kuljetusten euromääräisestä arvosta. Samoin henkilöliikenteen määristä on saatavilla kattavat tiedot ja tulevaisuuden ennusteet.

Lue lisää...


Arctic drone labs sai digital innovation hub- hyväksynnän

Euroopan ensimmäisen drone-liiketoimintaan keskittyneen hubin tavoite on nostaa Suomi drooniteknologian ja siihen kehitettävien palvelujen kärkimaiden joukkoon.

Euroopan komission Smart Specialisation Platform on hyväksynyt Arctic Drone Labs -ekosysteemin (ADL) osaksi kasvavaa Digital Innovation Hub (DIH) -verkostoaan. Eurooppalaisessa DIH-verkostossa on lähes 200 täysin toiminnallista hubia, joista nyt seitsemän sijaitsee Suomessa. Arctic Drone Labs on osa kansallisen HILLA-ohjelman ekosysteemien verkostoa ja sitä koordinoi Oulun ammattikorkeakoulu. Aiemmin HILLA-ohjelman ekosysteemeistä DIH-statuksen on saanut SuperIoT vuonna 2016.

DIH-status antaa toimivan kanavan tutkimusorganisaatioiden ja yritysten yhteistyölle drooniteknologioiden ja -palveluiden kehittämiseksi. Tarkoituksena on käynnistää välittömästi laaja kansainvälinen yhteistyö useiden hubien kanssa uuden liiketoiminnan kehittämiseksi.

Tampereen teknillisessä yliopistossa on yksi Suomen johtavia droonien tutkimuskeskuksia. Drooneihin liittyvässä kehityksessä painopiste on siirtymässä itse laitteista niiden sovellusten, analytiikkaratkaisujen ja uudentyyppisten sensoreiden kehittämiseen ja käyttöönottoon. Arctic Drone Labs hakee uusia partnereita jatkuvalla haulla.

(Latvian Riika on aiemmin ilmoitettu olevan Itä-Euroopan johtava drone-kehityksen hub. Siitä seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2017 numerossa. Myyntiin ja tilaajille 6.4. Toim.huom.)


Seinäjoki-Oulu radan nopeus- ja akselipainonnosto

Seinäjoki-Oulu välin viimeistenkin rataosuuksien radan sallima kulkunopeus kasvaa 25.3.2018, kun Eskola-Ylivieska ja Liminka- Oulu osuuksien sallittu nopeus kasvaa 140 kilometristä tunnissa enimmillään 200 kilometriin tunnissa. Samanaikaisesti koko Seinäjoki-Oulu välin sallittu akselipaino tullaan nostamaan 22,5 tonnista 25 tonniin.

Nopeuden nostot on toteutettu vaiheittain rataosuuksien valmistumisen myötä. Kulkunopeutta on nostettu Lapualta Pännäisiin vuonna 2011 ja Pännäisistä Kokkolaan vuonna 2013. Vuonna 2016 nopeudet nostettiin väleillä Seinäjoki-Lapua, Kokkola-Eskola, Ylivieska-Oulainen sekä Vihanti-Hirvineva. Viimeisten nopeuden nostojen jälkeen enimmillään 200 kilometrin tuntivauhti on sallittu koko matkalla Seinäjoelta Ouluun.

Nopeuden nostaminen, akselipainonnosto ja perusparantaminen ovat olleet vuonna 2007 alkaneen yhden Suomen suurimman infrahankkeen päätavoitteita. Hankkeen tavoitteet on saavutettu aikataulussa ja budjetissa. Seinäjoki-Oulu-ratahanke alkoi vuonna 2007 ja sen kustannukset ovat n. 880 miljoonaa euroa.



Skånen poliisi keräsi yksin 3,2 miljoonaa valtiolle kuljetusrikollisuudesta

Ruotsin Skånen luoteiskulman maantiepoliisi on pieni yksikkö. Se valvoo tiestössään liikennettä, joka suurelta osin kulkee Kööppenhaminan ja Oslon välillä Ruotsin länsirannikolla.

Vuonna 2017 se tilitti Ruotsin valtiolle 3,2 miljoon kruunua ulkomaisille kuljetusliikkeille ja kuljettajille määrämillään sakoilla ja rikemaksuilla. Rikkomukset loostuivat pääasiassa ajo- ja lepoaikarikkomuksista, ylikuormista ja laittomasta kabotaasista.

- Meillä katsotaan, että kuljetusliiikkeet maksavat sakkonsa ja rikemaksunsa paikalla ennen kuin niiden sallitaan jatkaa matkaansa, jollei maksua tule, kytkemme pyörät sementtiin neuvoteltuamme asiasta Transportstyrelsen (Kuljetusvirasto) kanssa, Rahat saammme käteisenä, pankkisiirtona tai korttimaksuna, yksikön johtaja Joakim Hugosson sanoo ja jatkaa:

- Usein kuljetuksilla on kova kiire vastaanottajan painaessa päälle, joten maksut suoritetaan nopeasti. Toisinaan käy niinkin, että tavaran vastaanottaja suorittaa rangaistusmaksut.

Suomessa korkein poliisijohto ja Tulli eivät tunne, että Suomessa olisi lainkaan raskasta kuljetusrikollisuutta kuten Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa, (Toim.huom.)


Ruotsi rätkäisi kunnolla kakkua!

Moni muistaa vielä viime marraskuussa näytetyn videon, jossa kolme ulkomaalaista ryöstäjää viime syyskuussa kiipesi oman autonsa nokkapellin yli edellä ajavaan Postnordin rekkaan, avasivat rekan takaoven ja kipusivat täydessä vauhdissa rekan sisään, ryöstivät rahdista arvotavaraa, jonka veivät edelleen täyttä vauhtia ajavan rekan takaovesta oman auton nokkapeltiä pitkin omaan autoonsa ja katosivat. Sulkivat vielä rekan takaovenkin mennessään.

Neljä ulkomaalaista miestä pidätettiin paikan päällä ja tuomittiin kahdesta muusta, jo aiemmin samalla tavalla tehdystä rahtivarkaudesta. Kolme tuomittiin 21 kuukauden ehdottomaan vankeuteen, ja koplan neljäsjäsen 18 kuukauden ehdottomaan vankeuteen. Lisäksi vankeuden jälkeen maasta karkoitettaviksi seuraavan viiden vuoden ajaksi.

Lyhimmän tuomion saanut valitti tuomiosta hovioikeuteen vaatien vapautusta rangaistuksesta tai ainakin tunuvasti lyhyempää tuomiota. Hovioikeus ymmärsi miehen pettymyksen, mutta tuomitsi hänet tasan samanmittaiseen vankeuteen kuin kolmelle rikoskumppanilleen eli 21 kuukauden ehdottomaan vankeuteen ja maasta karkoitukseen videksi vuodeksi.


DAF 90 vuotta

1. huhtikuuta 1928 hollantilainen insinööri Hub van Doorne perusti pienen metallipajan Eindhoveniin. Vaatimattomasti alkaneesta yrityksestä on kasvanut maailman merkittävä kuorma-autojen valmistaja. Vuonna 1949 valmistettiin ensimmäinen DAF-kuorma-auto ja yrityksen nimi vaihdettiin muotoon Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Vuotta myöhemmin valmistui erillinen kuorma-autotehdas, jossa yritys alkoi valmistaa kolmen, viiden ja kuuden tonnin kuorma-autoalustoja.

Lue lisää...


Valtionavustusta Lappeenrannan ja Seinäjoen lentoasemille

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt 1 milj. euroa valtionavustusta Lappeenrannan Lentoasema Oy:lle ja 150 000 euroa Seinäjoen lentoasema Oy:lle.

Avustusta haki yhteensä seitsemän tahoa. Hakijat olivat Lappeenrannan Lentoasema Oy, Seinäjoen lentoasema Oy, Mikkelin kaupunki (Mikkelin lentoasema), Malmin lentokenttäyhdistys ry (Helsinki-Malmin lentokenttä), Redstone Aero Oy (Pyhtään lentokenttä), LSK Business Park Oy (Kauhavan lentokenttä) ja Hyvinkään ilmailukerho ry (Hyvinkään lentokenttä).

Valtion talousarvioon on vuodeksi 2018 varattu 1,15 miljoonaa euroa harkinnanvaraista tukea lentopaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon. Tehdyt valtionavustuspäätökset perustuvat kokonaisharkintaan. Harkinnassa on painotettu reittiliikenteen merkitystä ja liiketoimintasuunnitelmassa esitettyjä suunnitelmia reittiliikenteen ja toiminnan kehittämiseksi.

EU:n lentoasemia koskevat valtiontukisäännöt muuttuivat vuonna 2017. Muutoksella vapautettiin pienten lentoasemien toiminta- ja investointituki ennakkoilmoitusvelvollisuuden piiristä, joten tuen myöntämiselle ei enää tarvitse hakea ennakkoon Euroopan komission hyväksyntää. Myönnetyt tuet tulee kuitenkin raportoida komissiolle jälkikäteen.


Etelä-Suomen rataverkolla käynnissä 300 miljoonan investoinnit

Liikenneviraston tämänhetkisillä Etelä-Suomen ratahankkeilla pyritään parantamaan liikenteen sujuvuutta. Raideliikenteellä vastataan muun muassa laajeneviin työssäkäyntialueisiin ja pääkaupunkiseudun kasvavan asukasmäärän liikkumistarpeeseen.

- Lisääntyvät matkustajamäärät vaativat sujuvampaa ja nopeampaa liikennettä ja niihin näillä tämänhetkisillä yhteensä yli 300 miljoonan euron ratainvestoinneilla tähdätään, kertoo projektien toteutusosaston johtaja Pekka Petäjäniemi Liikennevirastosta.

Helsingin seutu sekä Riihimäki-Tampere ovat Suomen vilkkaimmin liikennöityjä rataosia. Kun näillä alueilla tehdään junaliikenteen seassa ratatöitä, mahdolliset häiriöt vaikuttavat laajasti liikenteeseen sekä pääkaupunkiseudulla että Tampereelta pohjoiseen.

Lue lisää...


Ruotsi: Biokaasu ja etanoli kustannustehokkaimmat päästövähentäjät

IVL Svenska miljöinstitutet ja Luulajan teknillinen yliopisto ovat verranneet eri vaihtoehtopolttoaineiden kustannuksia suhteessa haitallisten päästöjen vähenemään. Tulokset palvelevat Ruotsin valintoja eri kuljetusvaihtoehtojen suhteen. Tavoitteena on haitallisten päästöjen vähentäminen 40 prosentilla 2030 mennessä.

Tänään biopolttoaineiden valmistaminen maksaa enemmän kuin fossiiliset polttoaineet, todetaan. Yhdistettynä päästöjen vähentämistavoitteeseen, biopolttoaineiden arvo kuitenkin kohoaa.

Tehty selvitys osoittaa, että paras tulos ilmastovaikutuksen kannalta saadaan markkinoilla olevista biopolttoaineista biokaasulla, joka tuotetaan hajoavista biojätteistä.

Tärkeä näkökohta, jota selvityksessä ei ole erityisesti huomioitu, on bioraaka-aineen riittävyys. Ruotsi kuluttaa suuren osa Euroopan markkinoilla tarjotusta HVO-dieselistä. Kasvava suosio Euroopan markkinoilla voi johtaa HVO:n raaka-ainepulaan. 

- Silloin tekniikka, joka hyödyntää kotimaista metsäperäistä raaka-ainetta, voi muodostua tärkeäksi tekijäksi Ruotsin kuljetusvaihtoehtojen ohjailussa, tutkija Erik Furusjö sanoo.


GM: Autonominen Cruise sarjatuotantoon 2019

GM haluaa olla ensimmäinen tuottamaan liukuhihnalla autonomista autoa. Sitä varten GM sijoittaa 90 miljoonaa euroa kahteen tehtaaseen Michiganissa tuottamaan autonomista Cruise AV henkilöautoa. Cruise perustuu GM:n Chevrolet Bolt'iin, joka Euroopassa tunnetaan Opel Ampera-E'nä. Bolt on kuitenkin tunnistintekniikaltaan pari askelta edellä Amperaa.

Cruise AV tulee liikenteeseen ilman rattia ja polkimia, ja alkuun vain valitulle kohderyhmälle taksi- ja kimppa-autoksi. Cruise AV on ensimmäisen muunnoksensa jo kolmas kehitysaskel. 


Poliisi: Uber-onnettomuus vaikea välttää

USA:ssa Arizonen osavaltion Tempessä sattui ensimmäinen kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus, jossa "tekijänä" pidetään testiajossa olevaa Uberin autonomista SUV-Volvoa.

Onnettomuus sattui, kun sunnuntai-iltana katua ylittävä nainen jäi itsenäisesti kulkevan robotti-Volvon yliajamaksi. Nainen menehtyi myöhemmin saamiinsa vammoihin kaupungin sairaalassa.

49-vuotias nainen oli lähtenyt ylittämään varjoisesta kohdasta yllättäen katua polkupyörää taluttaen. Lähin suojatie oli 100 m edempänä. Onnettomuus-Volvo oli tapahtumahetkellä kulkenut 61 km/t nopeudella kadulla, jolla oli 56 km/t (35 mailia/h) nopeusrajoitus.

- Videokuva onnettomuuspaikalta osoitti, että nainen oli astunut auton eteen yllättäen suoraan "varjosta". On selvää, ettei onnettomuus olisi ollut vältettävissä riippumatta siitä, oliko auto autonomisesti kulkeva tai ihmisen ohjaama, poliisipäällikkö Sylvia Moir vahvistaa.

Onnettomuustutkijalautakunta ihmettelee, ettei autonomisen auton High-Tech tunnistimet varoittaneet, että polkupyörää taluttava nainen kulki jalkakäytävän poikki suoraan ajoradalle. Onhan autonomisen auton tekniikka tehty varta vasten havainnoimaan liikennettä jalkakäytäviä yksittäisiä jalankulkijoita myöten. Asiantuntijat ovat pitäneet vaikeimpana tehtävänä autonomisesti kulkevalle autolle ratkaista, miten se törmäyksen uhatessa valitsee väistöliikkeensä törmäämättä saman tien toiseen esteeseen.

Selitystä haetaan myös kysymykseen, miksi robotti-Volvo saattoi kulkea selvää ylinopeutta yleisessä liikennevirrassa.

Onnettemuuden jälkeen Uber pysäytti toistaiseksi kaikki yleiseen liikenteeseen hyväksytyt testiautonsa.


Täysin uudistunut Nokian Hakka -kesärengasvalikoima

Tänä keväänä esitellään täysin uudistunut Nokian Hakka -tuoteperhe, kun Nokian Renkaiden kesän 2018 premium-uutuudet Nokian Hakka Black 2, Nokian Hakka Black 2 SUV ja Nokian Hakka Blue 2 SUV rullaavat asvalttibaanoille ja sorateille.

Pakettiautoihin suunnattu Nokian Hakka C2 -kesärengas saa myös sivupintoihinsa vahvan aramid-kuidun. Painaville kuormille ja kovaan käyttöön optimoitu Nokian Hakka C2:n teräsvyöpaketti ja kumisekoitus tuovat pohjoisen ankarille teille rakenteellista kestävyyttä, turvaa ja ajomukavuutta, jotka säilyvät myös renkaan kuluessa. Ajotuntumaltaan miellyttävä Nokian Hakka C2 pihistelee myös polttoainekuluissa.

Aramid Sidewall -teknologia kehitettiin tuomaan lisäkestävyyttä haastaviin olosuhteisiin. Kestävää aramid-kuitua sisältävä sivupintarakenne laajennettiin vuoden alusta koskemaan myös Nokian Renkaiden paketti- ja matkailuautojen renkaita. Teknologian vahva ydin on aramid-kuitu, jota sivupinnan kumisekoitus sisältää. Aramid-kuitu vahvistaa sivupinnan kestämään entistä paremmin ulkopuolisia iskuja ja viiltoja ja voi jopa estää rengasvahingon kokonaan.


Helsinki-Vantaa äänestettiin Pohjois-Euroopan parhaaksi

Helsinki-Vantaa on äänestetty Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi 2018 SKYTRAX World Airport Awardseissa. Tulokset julkistettiin Tukholman Passenger Terminal EXPO -tapahtumassa 21.3.2018.

Vuoden 2018 World Airport Awards -tulokset perustuvat 13,73 miljoonaan lentoasemakyselyyn, jossa vastaajat edustivat yli 100 kansallisuutta. SKYTRAX:n kysely toteutettiin vuoden 2017 elokuun ja vuoden 2018 helmikuun välisenä ajanjaksona yli 500 lentoasemalla, joilla matkustajat arvioivat kokemuksiaan eri lentoasemapalveluista ja lentoasemien avaintoiminnoista, kuten lähtöselvitys, saapuminen, vaihtomatkustaminen, ostosten tekeminen, turvallisuus ja siirtyminen portille.

Helsinki-Vantaalla on parhaillaan käynnissä 900 miljoonan euron kehitysohjelma, jonka tavoitteena on valmistautua palvelemaan 30 miljoonaa vuosimatkustajaa.


Norjalaista lohta vietiin Suomen kautta Eurooppaan ennätysmäärä

Suomesta vietiin kalaa ja kalatuotteita 77 miljoonaa kiloa vuonna 2017. Viennin määrä kasvoi viidellä miljoonalla kilolla edellisvuodesta. Viennin arvo, 148 miljoonaa euroa, kasvoi peräti 90 miljoonaa euroa.

– Kalan viennin arvon kasvu johtui suurimmaksi osaksi siitä, että Norjasta tuodun tuoreen kokonaisen lohen edelleen vienti muualle Eurooppaan lisääntyi kahdeksasta miljoonasta eurosta 96 miljoonaan euroon. Vientimäärä oli yli 15 miljoonaa kiloa, kertoo yliaktuaari Pentti Moilanen Luonnonvarakeskuksesta (Luke).

Tärkeimmät kalan ja kalatuotteiden vientimaat olivat Viro, Iso-Britannia, Ranska, Puola, Tanska, Liettua ja Valko-Venäjä. Yli puolet tuoreen kokonaisen lohen viennistä suuntautui Iso-Britanniaan ja Ranskaan.


Posti varustaa autoja keräämään dataa

Postin älykaupunkihankkeessa tiestön kuntoa valvotaan ja liikenne - ja henkilövahinkoja ehkäistään elinympäristöä havainnoivalla teknologialla varustettujen autojen keräämällä datalla. Autoihin kytketty keinoäly on valjastettu yhdistämään tarkat tien olosuhdemittaukset ja videokuvaa analysoiva konenäkö palvelemaan teiden kunnossapitoa ja kelihavainnointia, ja siten lisäämään turvallisuutta liikenteeseen.

Tämä on todellisuutta Espoossa, jossa Posti aloittaa jakelutyön yhteydessä laaja-alaisen tiedon keräämisen tiestöstä ja kaupunkiympäristöstä. Tietoa kerääviä antureita yhdessä Android-puhelimen kanssa on noin 40 Postin autossa Espoossa.

Älykaupunkihanke on herättänyt paljon kiinnostusta, ja Postin tavoitteena on laajentaa toimintaa useampaan kaupunkiin kuluvan vuoden aikana. Postilla on ympäri Suomea 3 300 ajoneuvoa, joiden kilometreistä kertyy päivässä yli kuusi kertaa maapallon ympärys. Sen lisäksi Postin rekat ajavat Suomen teillä päivittäin neljä ja puoli kertaa maailman ympäri.

- Roolimme älykaupungin ekosysteemin luojana on luonteva. Postin laajan maantieteellisen läsnäolon takia voimme kerätä suuria määriä dataa elinympäristöstämme, ja rakentaa osaltamme yhteiskuntaamme älykkäämmäksi, kertoo Postin digitaalisista palveluista vastaava johtaja Pasi Ilola.

Lue lisää...