MAN - Vaihtoautot

Scania kaasu kuorma-auto, CNG ja LNG

Kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintatuen myöntäminen tuli mahdolliseksi joulukuun 2020 alussa. Hankintatuesta nousee sitä tarkemmin mietittäessä kysymyksiä erilaisten tilanteiden tulkinnoista.

Scania on julkaissut liudan ohjeita heille, jotka haluavat tankata kaasua kuorma-auton tankkiin. Useimmat tarkennukset soveltuvat kaikenmerkkisiin kaasukuorma-autoihin.

Gasum ja Vähälä Yhtiöt valaisivat yhteisessä webinaarissaan kaasun käyttämistä kuljetusyrityksen polttoaineena. Tiivistelmä tapahtumasta seuraa Scanian osuuden jälkeen. 

SCANIA

Millaiselle kuorma-autolle saa hankintatukea

Kaasukuorma-auton suurin sallittu massa tieliikenteessä on oltava vähintään 16 tonnia. Pääasiallisen käyttövoiman on oltava kaasu. Scanian autojen kohdalla nämä kriteerit täyttyvät.

Hankittavan ajoneuvon on oltava uusi ja se on ensirekisteröitävä Suomeen 1.12.2020 - 31.12.2022. Hankintukea saaneen kuorma-auton on pysyttävä rekisterissä vähintään yksi vuosi.

Paljonko hankintatukea saa

Tuen määrä riippuu polttoaineesta. Kun kaasukuorma-auto kulkee nesteytetyllä kaasulla, tukea saa 12 000 euroa. Autoon tankataan joko LNG:tä, nesteytettyä maakaasua, tai LBG:tä, nesteytettyä biokaasua.

Paineistetulla kaasulla kulkevan kuorma-auton ostoon tukea saa 5 000 euroa. Ajoneuvoon tankataan joko CNG:tä, paineistettua maakaasua, tai CBG:tä, paineistettua biokaasua.

Yksi henkilö voi saada tukea enintään viiden ajoneuvon ostoon.

Hankintatuki Scania kaasu kuorma-auto

Kuinka nopeasti tuen saa

Traficomin asiantuntija Susanna Sirkkala kuvailee asiaa näin: ”Pyrimme käsittelemään hakemukset viipymättä. Jos hakee tukea jo tilausvaiheessa, päätös tuen saamisesta tehdään, kun auto näkyy ensirekisteröitynä”.

Milloin hankintatukea saa

Tukea voi hakea 1.12.2020 - 31.11.2022. Sitä kuitenkin myönnetään enintään niin pitkään kuin määrärahaa on jäljellä. Katso tilanne tämän sivun lopusta. 

Tukea kannattaa hakea jo ajoneuvoa tilatessa. Tällöin hakemukseen liitetään mukaan tilaussopimus, jonka saat Scanialta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tekee tuesta valtionavustuspäätöksen ja maksaa sen hakemuksessa ilmoitetulle tilinumerolle. Mikäli autoa, jolle tuki on varattu, ei ole rekisteröity hakijan nimiin kuuden kuukauden sisällä hakemuksen jättämisestä, Traficom selvittää hakijalta, onko hakemus rauennut.

Kuka voi hakea tukea

Luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö hakee tuen. Autonostajalla tulee käytännössä olla joko henkilö- tai Y-tunnus. Myös rahoitetuissa autoissa tuki tulee auton haltijalle, ei rahoitusliikkeelle.

Mitä tietoja hakemukseen tarvitaan 

Liitä mukaan Scanialta saamasi tilaus- tai kauppasopimus. Auton vuokraaja liittää mukaan vuokrasopimuksen. Hakemuksessa kysytään auton merkki, malli ja rekisterinumero. Jälkimmäinen kirjoitetaan mukaan, jos se on jo saatu.

Kuka saa tuen vuokraukseen

Vuokrattavissa autoissa tuki tulee kuorma-auton pitkäaikaisvuokraajalle. Hän voi valtuuttaa palveluntarjoajan hakemaan tuen. Liisaaja siis voi hakea tukea valtakirjalla.

Myös leasingyhtiö tai autoliike voi hankkia kaasukuorma-auton itselleen hankintatuella. Pitkäaikaisvuokrauksen tulee kestää vähintään kolme vuotta.

Miten hankintatuki merkitään kirjanpitoon

Tuki on arvonlisäveroton läpikulkuerä. Se käsitellään yrityksessä verottomana valtion avustuksena.

Tarkka päivän tilanne Traficomilta

Helmikuun 2021 alkuun mennessä tukihakemuksia on jätetty 29 kpl. Käyttövoimittain tarkasteluna hakemuksista 17 kappaletta on kohdistunut paineistettua kaasua (CNG) ja 12 kappaletta nesteytettyä kaasua (LNG) käyttävään kuorma-autoon.

Traficomin mukaan tukeen varattu miljoona euroa on huvennut seuraavasti:

- 15.12.2020 oli jäljellä 875 000 € 
- 23.12.2020 oli jäljellä 859 000 € 
- 05.01.2021 oli jäljellä 854 000 € 
- 12.01.2021 oli jäljellä 839 000 € 
- 27.01.2021 oli jäljellä 791 000 € 
- 01.02.2021 oli jäljellä 786 000 € 
- 03.02.2021 oli jäljellä 750 000 € 
- 09.02.2021 oli jäljellä 771 000 € (varoja vapautui)
- 26.02.2021 oli jäljellä 766 000 € 
- 23.03.2021 oli jäljellä 746 000 € 
- 30.03.2021 oli jäljellä 683 000 € 
- 01.04.2021 oli jäljellä 671 000 € 
- 12.04.2021 oli jäljellä 622 000 € 
- 20.04.2021 oli jäljellä 586 000 € 
- 23.04.2021 oli jäljellä 562 000 € 
- 06.05.2021 oli jäljellä 537 000 € 
- 10.05.2021 oli jäljellä 513 000 € 
- 28.05.2021 oli jäljellä 467 000 € 
- 11.06.2021 oli jäljellä 425 000 € 
- 18.06.2021 oli jäljellä 365 000 € 
- 08.07.2021 oli jäljellä 353 000 €
- 09.08.2021 oli jäljellä 312 000 €
- 16.08.2021 oli jäljellä 264 000 €
- 23.08.2021 oli jäljellä 252 000 €
- 01.09.2021 oli jäljellä 247 000 €
- 10.09.2021 oli jäljellä 213 000 €
- 28.09.2021 oli jäljellä 184 000 €
- 01.10.2021 oli jäljellä 179 000 €
- 15.10.2021 oli jäljellä 167 000 €
- 02.11.2021 oli jäljellä 143 000 €
- 04.11.2021 oli jäljellä 131 000 €
- 24.11.2021 oli jäljellä 107 000 €
- 30.11.2021 oli jäljellä 95 000 €
- 22.12.2021 oli jäljellä 73 000 €
- 30.12.2021 oli jäljellä 56 000 €  

Kaasua kuorma-autoon, hankintatuki auttaa

GASUM ja VÄHÄLÄ YHTIÖT

Yksikön päällikkö Jani Arala, Gasum, ja toimitusjohtaja Ville Vähälä, Vähälä Yhtiöt, keskittyivät liiketoiminnan suorittamiseen kaasukäyttöisillä ajoneuvoilla. Seuraavassa otteita ko. webinaarista:

Suomessa on tällä hetkellä n. 200 kaasukäyttöistä kuorma-autoa. Vuoden 2019 lopussa EU+EFTA-maissa oli LNG-asemia 249 kpl ja CNG-asemia 3732 kappaletta. 

Kaasukäyttöisä raskaita ja kevyitä kuorma-autoja myydään viittä merkkiä. Tehokkaimmat näistä yltävät 460 hv moottoritehoon. 

Kuljetusyrityksen on huomioitava kaasunjakeluverkoston saavutettavuus nyt ja lähitulevaisuudessa. 

Nesteytetyn kaasun eli LNG:n ja LBG:n tankkaamisessa käytetään suojavarusteita. Kuljettajalta tankkaamisen muuttuminen rutiiniksi kestää muutaman kerran. 

Kaasu herättää kiinnostusta asiakkaissa. Yli 500-hevosvoimaisia kaasumoottoreita odotetaan, jotta kuljetusyritykselle käyttökelpoista polttoainetta voitaisiin käyttää 76 tonnin kokonaismassoihin saakka. 

Tässä linkki Jani Aralan ja Ville Vähälän webinaariin 17.12.2020.