MAN - Vaihtoautot

Tienkäyttäjän linja 112 Suomi -sovellukseen

Hätäpuhelujen paikantamiseen kehitetty 112 Suomi -sovellus laajenee turvallisuustoimijoiden yhteiseksi palvelukokonaisuudeksi. Nyt myös Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle on mahdollista soittaa sovelluksen kautta.

Tienkäyttäjän linjan numero on lisätty 112 Suomi -sovelluksen yhteystietolistalle. Puhelinnumero löytyy päivystysnumerot-välilehdeltä, jossa ovat myös muun muassa Kansalaisneuvonnan, Meripelastuksen ja Myrkytystietokeskuksen numerot. Sovelluksen on kehittänyt Digia.

Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle voi ilmoittaa maanteiden kunnosta ja liikenteen ongelmista. Puhelu ohjautuu Liikenneviraston tieliikennekeskuksen päivystäjälle, joka välittää ilmoitukset alueurakoitsijalle.

Lue lisää...


Hiabin Puunkuormauskiertue 2018 käynnistyy huhtikuussa

Hiab sekä Volvo Trucks ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry käynnistävät 13. huhtikuuta vuoden 2018 Puunkuormauskiertueen. Sen ensimmäinen osakilpailu järjestetään Tampereella Mansen Mörinöillä 13.-14.4.2018. Osakilpailuja järjestetään yli 20 paikkakunnalla kesäkuun alkuun mennessä. Puunkuormaajamestari selviää Jämsässä järjestettävillä FinnMetko-messuilla 31.8.2018.  Finaaliin osallistuu viisi parasta entisen läänijaon mukaista lääninmestaria sekä kilpailuaikojen perusteella viisi parasta osallistujaa.

Tänä vuonna Puunkuormaajamestari-kilpailussa on tehty uudistuksia. Niistä tärkein koskee naisten mestaruuden voittajaa, joka ratkaistaan vasta elokuussa FinnMetkon yhteydessä.  Naisten finaaliin pääsee kuusi parasta osakilpailuaikojen perusteella.

Tutuksi tullut LOGLIFT 118S -puutavaranosturi toimii kilpailunosturina sekä karsinnoissa että finaalissa. Kiertueella on tänä vuonna mahdollisuus myös koeajaa uutta sähköohjattua LOGLIFT 150Z -nosturia. Kiertuepaikkakunnilla on esillä runsaasti myös muiden yhteistyökumppaneiden kalustoa sekä henkilöstöä. Yhteistyökumppaneista Volvo viettää 90-vuotisjuhlia ja Volvon koeajokiertue kulkee Puunkuormaajamestari-kilpailun mukana. Koeajettavana on Volvon mallistoa raskaisiin kuljetuksiin. 


Renault Trucks sähkökuorma-autot myyntiin 2019

Renault Trucks lanseeraa sähköajoneuvojen malliston vuonna 2019. Mallistossa hyödynnetään kokemusta, jota on kertynyt kymmenen vuotta kestäneessä sähkökuorma-autojen testaustyössä todellisissa olosuhteissa asiakaskumppanien kanssa. Nämä täysin sähkökäyttöiset, kaupunkiympäristöön ja kaupunkien lähialueille tarkoitetut kuorma-autot valmistetaan Renault Trucksin tehtailla Blainville-sur-Ornessa, Ranskan Normandiassa.

Lanseerauksessa myyntiin tulevat D- ja D Wide mallit. Kokeellisten ajoneuvojen lisäksi Renaultilla on ollut markkinoilla 4,5 tonnin sähkökuorma-auto jo vuodesta 2010: Electric Maxity

Paitsi että Renault Trucks on päässyt pitkälle asiakkaiden käyttötehtävien ja markkinoiden vaatimusten ymmärtämisessä, yhtiö voi myös ottaa hyödyn irti Volvo Groupin mittavista kehitys- ja tutkimusresursseista. Renault Trucks voi muun muassa hyödyntää käytössä hyviksi todettuja teknologioita sekä valjastaa käyttöönsä synergiaetuja, sillä yhtiössä on sähkökäyttöisten ajoneuvojen kehitystyötä myös muilla osa-alueilla, muun muassa linja-autojen parissa. Näiden mittakaavaetujen ansiosta Renault Trucks uskoo voivansa tarjota asiakkailleen kustannustehokkaan ajoneuvomalliston vuonna 2019.

Renault Trucksin tehtaille Blainville-sur-Orneen Ranskan Normandiaan rakennetaan erillinen kokoonpanolinja täysin sähkökäyttöisten kuorma-autojen valmistusta varten.



Unimog puhdistaa kiskot lumesta

Suomen rautateiden rakentamisesta ja kunnossapidosta vastaava VR Track on saanut käyttöönsä sekä tiellä että kiskoilla liikkuvan Unimog-kaksitieajoneuvon. Erikoisvarusteltu Unimog voi ajaa tietä pitkin tasoristeykseen ja liikkua siitä suoraan työkohteeseen kiskoja pitkin.

Unimog U427 Road-Rail-kaksitieajoneuvossa on 220 kW:n tehoinen 6-sylinterinen moottori. Auto on varusteltu 12 tonnimetrin nosturilla, lumiauralla ja -lingolla sekä harjalaitteella, jotka soveltuvat erityisesti käytettäviksi rautatieympäristössä. Unimog toimii missä tahansa Suomen 6000 kilometrin pituisilla kiskoreiteillä – sekä tarvittaessa länsirajan toisella puolella Ruotsissa, sillä sen raideleveys on tarvittaessa säädettävissä Suomen 1524 millistä Ruotsin 1435 milliin. Unimogin etuina ovat selvästi perinteistä raskasta ratakonekalustoa edullisemmat huolto- ja operointikustannukset.


Neste: Tankkaa Apple Paylla

Nesteen asemilla tankkaaminen on mahdollista entistä useammalla eri maksuvaihtoehdolla, kuten Apple Payn kaltaisilla mobiililompakkosovelluksilla sekä lähimaksuominaisuuksilla varustetuilla korteilla. Näiden lisäksi Nesteen mobiilisovellus, Neste-äppi, mahdollistaa maksamisen nyt myös American Expressin luottokorteilla. Mobiilimaksaminen Neste-äpissä on tähän asti ollut mahdollista Visan sekä Mastercardin credit- ja debit -korteilla käyttäjän pankista riippumatta sekä Neste-kortilla. 

Mobiililompakolla voi maksaa jo kaikilla Neste K- ja Neste Automaatti -asemilla, jotka sijaitsevat yleensä Citymarketien ja K-Supermarketien yhteydessä. Tavoitteena on, että mobiililompakolla maksaminen on mahdollista vielä vuoden 2018 aikana myös muilla Nesteen asemilla Suomessa ja Baltian maissa. Apple Payn lisäksi Neste K ja Neste Automaatti -asemilla toimivia mobiililompakkoja ovat muun muassa Nordea Pay ja Pivo.

Mobiililompakolla ja lähimaksukortilla tankkaaminen ovat osa Nesteen asemien maksutapojen palettia, johon kuuluvat myös käteismaksut, korttimaksut pankki-, luotto- ja polttoainekorteilla sekä Nesteen sovelluksella Neste-äpillä maksaminen.

 


Meriliikenteen viennin kasvu reipasta vuonna 2017

Liikenneviraston mukaan ulkomaan meriliikenteen vienti- ja tuontikuljetukset lisääntyivät vuonna 2017 edelliseen vuoteen verrattuna. Vientikuljetuksissa kasvua oli 6,4 prosenttia ja tuonnissa 1,7 prosenttia. Myös matkustajamäärät ulkomaan meriliikenteessä lisääntyivät.

Ulkomaan meriliikenteessä kuljetettiin tavaraa vuonna 2017 yhteensä 98,8 miljoonaa tonnia. Vientiä oli 51,5 miljoonaa tonnia ja tuonnin osuus 47,3 miljoonaa tonnia.

Viennissä lisääntyivät erityisesti malmien, lannoitteiden, kappaletavaran, metallien ja sahatavaran kuljetukset. Vanerin ja viljan kuljetukset puolestaan vähentyivät hieman vuoteen 2016 verrattuna. Tuonnissa lisääntyivät raakaöljyn, kappaletavaran, kemian teollisuuden ja raakamineraalien kuljetukset, kun taas malmien, metallien ja öljytuotteiden kuljetukset vastaavasti vähentyivät.

Lue lisää...


Proventia perustaa tuotantotehtaan Tsekkiin

Pakokaasun puhdistusjärjestelmiä raskaisiin työkoneisiin ja ajoneuvoihin valmistava oululainen teknologiayritys Proventia perustaa tuotantotehtaan Tsekkiin. Brnon alueelle perustettavasta tehtaasta tulee yhtiön ensimmäinen oma ulkomainen tuotantoyksikkö. Uusi tehdas aloittaa toiminnan jo vuoden 2018 aikana.

Oman tehtaan perustaminen tuli ajankohtaiseksi uusien EU:n päästömääräysten mukaisten pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmien siirtyessä sarjatuotantoon 2019 alkaen.

- Proventian strategiana on valmistaa tuotteet pääsääntöisesti alihankintana, mutta tietyt erikoistuotteet ja komponentit valmistamme kuitenkin itse. Tuotantomäärien kasvaessa meidän on vahvistettava myös näiden tuotteiden valmistuskapasiteettiamme, kertoo Proventian toimitusjohtaja Jari Lotvonen.

- Tsekissä on paljon autoteollisuutta, vahvaa teknistä osaamista ja edulliset tuotantokustannukset. Hyvän sijainnin ansiosta voimme hyödyntää myös Puolan ja Slovakian osavalmistusta ja raaka-aineita. Lisäksi Tsekki on logistisesti lähellä myös asiakkaitamme Keski-Euroopassa, perustelee Lotvonen uuden tehtaan sijaintia.


Rolls-Royce menee maastoon, Cullinan esitellään 2018

BMW:n tytäryhtiö Iso-Britanniassa, Rolls-Royce ilmoitti jo kolme vuotta sitten aikovansa valloittaa myös maastoajomarkkinat omalla huipputuotteella ja vähättelevänsä SUV-nimitystä. RR:n tarjoama vastine on " all-terrain, high-sided vehicle" eli lähinnä "korkearakenteinen maastoajoneuvo".

Uutuuden nimeksi on nyt ilmoitettu "Cullinan". Muita tietoja salataan yhä. Korin arvellaan kuitenkin lepäävän uudella aluminikehyksellä kesällä 2017 esitellyn uuden Phantom'n tapaan. Ja että "Cullinnan tulee viihtymään missä tahansa maastossa". Ensiesittely luvataan loppuvuodelle.


EU: Erikoistukea akkuteknologian kehittämiseen

EU valmistelee 23.2. julkistettavaa strategiaa EU-alueen akkuvalmistajien yhteistyön edistämiseksi tavoitteena jouduttaa akkuteknologian kehitystä. "Sähköliikenteen (E-Mobility) kannalta kennot ja akut ovat keskipisteessä. Joka kuvittelee, että näitä tulevaisuudessa vain ostetaan, on sokea, jopa lapsellinen. Sen vuoksi euroopalaisten yritysten on tehtävä yhteistyötä yli kansallisten rajojen", strategian tarvetta perustellaan energiakomissaari Maros Sefcovic'n toimistosta.

EU-komissio tulisi tietyin ehdoin tukemaan akkuteollisuutta. Vuoteen 2025 mennessä arvioidaan akkumarkkinoiden vuositasoksi 250 miljardia euroa. Tuolloin Euroopan tulee olla vahvasti edustettuna markkinoilla, Sefcovic korostaa.


Niinivirralle toinen sähkökuorma-auto

Niinivirta European Cargo Oy jatkaa toimintaansa kohti päästötöntä jakeluliikennettä. 12.2.2018 yhtiö ottaa käyttöön toisen 100 prosenttisesti sähköllä toimivan jakelukuorma-auton. Auto tulee pk-seudun jakeluliikenteeseen ja on Emoss B.V:n valmistama, kuten yhtiön ensimmäinen sähköinen jakeluauto Tampereella. Auton alustana toimii tällä kertaa MAN 18250. Molemmat sähköiset kuorma-autot on varustettu IoT-tekniikalla joka mahdollistaa kehitystyön edistyneen kaupunkilogistiikan ympärillä.

Niinivirran uuden sähkökuorma-auton kokonaispaino on 18 tonnia ja moottorin teho 230 kW. Auton akuston kapasiteetti on 200 kWh, latausteho 44 kW ja ajosäteen täydellä akulla pitäisi olla 250 kilometriä.


Neste MY diesel vähensi kasvihuonepäästöjä vuodessa yli 20 miljoonaa kiloa

Kokonaan jätteistä ja tähteistä valmistettu Neste MY uusiutuva diesel™ on vähentänyt ilmastopäästöjä Suomessa jo vuoden ajan. Tänä aikana se on auttanut suomalaisia autoilijoita, yrityksiä, kaupunkeja ja tapahtumia vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä yli 20 miljoonaa kiloa, joka vastaa lähes 7 000 henkilöauton vuosittaisia päästöjä.

Lue lisää...


Goupil sähköhyötyajoneuvot Wihurilla

Goupil-G1 on pelkistetty malli ilman hyttiä. Se soveltuu hyvin sisäkäyttöön esimerkiksi teollisuuslaitoksiin huolto ja tavaran kuljetukseen, jossa ympäristön päästö/melu halutaan vähäisiksi. Jousituksen ansiosta kuljettajamukavuus ja kuormankantokyky ovat huippuluokkaa.

Lue lisää...


DB Schenker avaa uuden terminaalin Poriin

DB Schenker avaa Porin Honkaluotoon (Rahtitie 2) uuden terminaalin, joka palvelee koko Satakunnan aluetta kansainvälisissä ja kotimaan kuljetuksissa. Rakennetusta pinta-alasta 2800 neliömetriä on lämmintä terminaali- ja toimistotilaa, minkä lisäksi on rakennettu 1000 neliömetrin lämmittämätön halli. Yhteensä investoinnin arvo on yli neljä miljoonaa euroa. DB Schenker muuttaa Satakunnan uuteen terminaaliin Porin Helmentieltä ja Rauman Hakunintieltä maanantaina 12.2.2018.

Uusi terminaali parantaa DB Schenkerin toimintaedellytyksiä ja antaa tilaa kasvulle Porissa ja laajemmin koko Satakunnassa. Terminaali on neljänneksen vanhaa Porin terminaalia suurempi. Rakentamisessa on huomioitu ekologiset tekijät ja siinä käytetään ympäristön kannalta kestäviä ratkaisuja. Aiempien kiinteistöinvestointien tapaan myös Poriin rakennettiin geoenergiaa hyödyntävä lämmitys- ja viilennysjärjestelmä. Lisäksi sähköntuotannossa käytetään aurinkoenergiaa, jota täydennetään vesivoimalla. Näin terminaali toimii täysin hiilineutraalisti. Hiilijalanjälkeä pienennetään myös moderneilla rakenneratkaisuilla kuten led-valaistuksella, oviautomatiikalla ja vedenkulutusta vähentämällä.

Kiinteistöinvestointien lisäksi DB Schenkerillä on parhaillaan käynnissä noin 20 miljoonan euron kalustoinvestointi, johon kuuluu muun muassa kaksi normaalia pidempää HCT-ajoneuvoyhdistelmää. 


Ruotsin SKALin uusi työkalu

Uusi digitaalinen työkalu antaa tietoa ja rohkaisee ilmoittamaan poliisille seksi- ja ihmiskauppaepäilyistä Ruotsin teillä. Aloite tulee Värmlannin Lääninhallitukselta ja poliisilta yhteistyössä Sveriges Åkeriföretag järjestön kanssa ja kohdistuu ensi sijassa ammattikuljettajiin.

- Ammattikuljettajat ovat joka päivä tien päällä. Rikollisuus kulkee teillämme. Jos vain ammattikuljettajamme tietävät mitä tarkkailla, he voisivat vihjaista poliisille rikosepäilyistä. Digitaalisella työkalulla ammattikuljettajat saavat koulutusta ja ohjausta poliisilta miten havaita ja toimia epäilyttävissä tapauksissa. Mitä useampi oppii näkemään epäilyttäviä tilanteita ja toimimaan sen mukaan, auttaa meitä kaikki saavuttamaan turvallisemman ja tasa-arvoisemman yhteiskunnan, Sveriges Åkeriföretagin paikallisjohtaja Thomas Broström sanoo.


Arctic Test 2018 - lava-autot maastossa

Lava-autot vertailussa Auto, tekniikka ja kuljetuksessa

Auto, tekniikka ja kuljetuksen vuoden 2018 Arctic Test keskittyi lava-autoihin. Ajankohta oli 31.1--9.2- jolloin myös säät suosivat kirpakalla pakkasella. Testissä mukana olivat Nissan Navara, Toyota Hilux, Isuzu D-Max, VW Amarok, Mitsubishi L-200, Fiat Fullback ja Ford Ranger.

Testit koostuivat maantieajosta ilman lastia, maastoajosta, maantieajosta lastin kanssa, peräkärryn vedosta sekä kiihtyvyys ja ohjaamomelutesteistä. Lastina toimi 500 kiloa soraa. Lisäksi joka testiaamuna tehtiin kylmästarttaus- sekä ohjaamon lämpenemiskokeita. Maastotestit ajettiin Mil-Safarit Oy:n tiluksilla Pornaisissa. Testi tarkkoine yksityiskohtineen julkaistaan 9.3. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa.

Lue lisää...