MAN - Vaihtoautot

Tuhkarakeita kokeillaan

Porin Söörmarkun kiertoliittymässä testataan Ecolan Oy:n valmistaman Tuhkarakeen teknisiä ominaisuuksia. Tavoitteena on edistää voimalaitostuhkien hyödyntämistä sekä vähentää neitseellisten materiaalien käyttöä infrarakentamisessa. Tuhkalannoitteen nimi on sittemmin vaihdettu markkinointinimeksi Ecolan Silva. 

Noin 100 metriä pitkä osuus kiertotiestä rakennettiin tuhkarakeella syyskuussa 2018 ja otettiin käyttöön lokakuussa. Rakenne on instrumentoitu, ja seuraaminen ja mittaaminen jatkuvat kesään 2019 saakka, jolloin kiertotie puretaan. Koerakenteella voidaan tutkia mm. deformaatiota ja dynaamisen kuormituksen aiheuttamia vauroita materiaalissa.

Koerakenteen valmistelu on toteutettu osana Circwaste-hanketta, ja Peittoon aluetta on hyödynnetty materiaalien välivarastointiin. "Circwaste – Kohti kiertotaloutta” on monivuotinen hanke, joka edistää materiaalivirtojen käyttöä, jätteen synnyn ehkäisyä ja resurssien hallinnan konsepteja. Circwasten koordinaattorina toimii Suomen ympäristökeskus SYKE. 


Ammattikuljettajat tyytymättömiä

Liikenneviraston teettämä tutkimus tienkäyttäjien tyytyväisyydestä teiden kuntoon viime kesältä kertoo, että korjausvelkarahoitus ei riittänyt tyytyväisyyden parantamiseen. Yksityisautoilijat olivat kohtalaisen tyytyväisiä pääteiden kuntoon, mutta raskaan liikenteen kuljettavat suhtautuivat lähes kaikkien tietyyppien kuntoon hyvin kriittisesti. Pääteiden hoidon priorisointi näkyy vastauksissa.

Tutkimuksen mukaan yksityisautoilijoista noin puolet oli tyytyväisiä pääteiden (valtatiet ja kantatiet) kuntoon. Raskaan liikenteen kuljettajat olivat yksityisautoilijoita paljon kriittisempiä. Pääteiden kuntoon ammattiautoilijoista alle kolmannes oli tyytyväisiä ja peräti 44 % oli tyytymättömiä. Muiden maanteiden kuntoon ammattikuljettajista tyytyväisiä oli vain 9 % ja tyytymättömiä peräti 67 %.

Raskaan liikenteen tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden tilaan ja kuntoon kokonaisuudessaan on heikko: tyytyväisiä oli vain 18 % ja yli puolet vastaajista oli tyytymättömiä maanteiden kuntoon kokonaisuutena.

Lue lisää...


Trafilta yhä enemmän tietoja julkisiksi

Trafin katsastustilastoista voi nyt itse tehdä erilaisia hakuja omien hakukriteerien kautta. Aikaisemmin vastaavia tilastotietokantahakuja on voinut tehdä mm. ajoneuvoista, ajokorteista ja veneistä. Katsastusaineistoa voi ladata myös omaan käyttöönsä ja hyödyntää uusien palveluiden kehittämisessä.

Trafin henkilöautojen määräaikaiskatsastusten tilastointia on kehitetty ja tiedot ovat nyt saatavilla Trafin tilastotietokantapalvelussa, jossa käyttäjä voi omilla valinnoillaan rajata haluamansa tilastoaineiston tietokantataulukoista.

Palvelusta löytyvät tällä hetkellä tiedot vuoden 2017 henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista. Mukana ovat henkilöautojen käyttöönottovuodet 2002-2012 sekä 2014 ja mallisarjat, joita on katsastettu vuoden aikana 100 kappaletta tai enemmän. Vuoden 2018 tilastot päivittyvät tammi-helmikuun vaihteessa 2019.

Aiemmin määräaikaiskatsastuksista on tuotettu tilastoja katsastusten lukumääristä, ajetuista kilometreistä ja hylkäysprosentista käyttöönottovuosittain ja mallisarjoittain. Nämä tiedot löytyvät nyt tietokantataulukosta.

Lue lisää...



Saksa: Johdinkuorma-autotestit alkoivat

Etelähessenissä moottoritie 5:llä alkoivat viime tiistaina kello 21:30 ensimmäiset johdinhybridi-kuorma-autojen testiajot.Virtajohdot on vedetty noin viiden kilometrin matkalle kahteen suuntaan Erzhausenin kohdalla lähellä Darmstadtia.

Nk. Elisa-projekti tulee jatkumaan ensimmäisen testivaiheen jälkeen useammalla erimerkkisellä johdin-hybridikuorma-autolla aina vuoteen 2022.

Autoilla halutaan johdinosuudella tapahtuvan akkujen latauksen jälkeen jatkaa ajoa 10-15 km.

(Vogel)


Toyotan trukeista vakiona älykkäitä

Telematiikka on vakiovarusteena kaikissa Toyotan uusissa varastotrukeissa marraskuun 2018 alusta lähtien ilman lisäkustannusta asiakkaalle. Kaikki Ruotsin Mjölbyn-tehtaalla valmistetut Toyotan varastotrukit ovat tästä lähtien "älykkäitä trukkeja" (“Smart Truck”). Trukeissa on tarvittava telematiikkateknologian varustus muun muassa suorituskyky- ja diagnostiikkatietojen keräämiseen ja välittämiseen pilvitietokantaan. Sinne kertynyttä tietoa Toyota ja sen asiakkaat voivat hyödyntää asiakkaan sisälogistiikka- ja materialinkäsittelytoimintojen kehittämiseksi.

- Tarjoamme teknologiaa, joka auttaa asiakkaitamme keräämään tietoa ja kehittämään toimintaa sen perusteella , toteaa Toyota Material Handling Europen toimitusjohtaja Matthias Fischer.

Erillistä kustannusta telematiikkalaitteistosta ei veloiteta enää uutta trukkia hankittaessa. Lisäksi kaikki Smart Truck -asiakkaat saavat käyttöönsä koneluettelon, käyttötuntilukemat ja mobiiliappin huoltopyyntöjen lähettämiseksi ilman erillisveloitusta. Lisäarvopalvelun kuukausimaksua vastaan asiakkaat voivat hyödyntää raportteja, jotka ovat saatavilla Toyota I_Site -portaalin ja sen mobiilisovellusten kautta.

Lisäksi Toyota voi hyödyntää kertynyttä tietoa ennakoivaan huoltoon, jonka ajankohdan määrittelee todellinen reaaliaikainen tieto trukin kunnosta ja käyttötunneista ottaen huomioon muun muassa vuokrasopimuksien ehdot.


USA: Trump uhkasi sulkea rahahanat

Maailman suurimman autonvalmistajan, GM:n, ilmoitus useamman autotehtaan sulkemisesta ja liki 15 000 työpaikan lakkauttamisesta tuotantosuunnitelmissa, joiden mukaan GM haluaa nykyistä painokkaammin kehittää ja valmistaa sähköautoja, on saanut presidentti Donald Trumpin raivostumaan.

- USA on pelastanut GM:n, ja tässä on kiitos! Meksikossa ja Kiinassa GM ei sulje mitään tehtaita, Trump raivosi Twitterissä.

- Me voimme sulkea kaikki tukiaiset GM:lle, myös sähköautojen kohdalla, Trump uhoaa.

GM:n suunnitelmat sulkea useita tehtaita ravistavat myös Kanadaa tuntuvasti.

GM perustelee saneeraussuunnitelmaansa paitsi pikkuautojen myynnin taantumisella myös kasvaneilla materiaalikustannuksilla ja erityisesti presidentti Trumpi nostattamilla terästulleilla.

Trump on uudistanut vaatimuksensa GM:lle tehtaiden sulkemiseksi Kiinassa.

(Vogel)


Opelin Baltian toiminnot Opel Finlandin haltuun

Opelia Suomeen maahantuova Opel Finland on keskiviikkona 28. marraskuuta ostanut Opelin maahantuontitoiminnot Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Liiketoimintakauppa liittyy merkin kansainväliseen strategiaan terävöittää liiketoimintaa muun muassa Pohjoismaiden ja Baltian alueella.

- On erittäin luontevaa, että Baltian liiketoiminnot tulevat osaksi toimintaamme. Baltian maat ovat monessa suhteessa hyvin lähellä Pohjoismaita, mikä helpottaa toimimista monissa asioissa. Liiketoimintaa ajatellen saamme myös useita mittakaavaetuja, kuten lisävolyymia, joka taas puolestaan takaa entistäkin paremman neuvotteluaseman valmistajan suuntaan, toteaa Opel Finlandin toimitusjohtaja Rami Kittilä.

Opelin Baltian liiketoimintojen vetovastuun ottaa 1. joulukuuta alkaen Rasmus Tali. Kauppa on osa isompaa järjestelyä, jossa Opel Finland Oy:n liiketoiminta siirtyy 1. joulukuuta LänsiAuto-konsernille. Vantaalla aukeaa joulukuun alussa myös Opelin uusi varaosavarasto.


Ford: Syksyllä luntakin liukkaampaa

Ford on tutkinut liukkaudentorjuntaa uudelle Ford Focus Active autolleen testikeskuksessaan Ruotsissa. Siinä yhteydessä haluttiin selvittää myös lehtiliukkauden vaikutuksia auton vakauteen.

Kokeita varten Fordin tutkijainsinöörit keräsivät säkeittäin lehtiä ja veivät ne Fordin testiradalle Belgiaan. Kitkamittaukset antoivat hämmstyttäviä tuloksia. Pahimmillaan autolle mitattiin lehtiliukkaalla kitka-arvoja 0,3 ja 0,4 myyn välillä eli samoja arvoja kuin lumella.

Lehtikeleillä petollinen liukkaus tunnetaan hyvin kiskoliikenteessä. Myös bussiliikenne tuntee lehtiliukkaat kelit. Nyt vahvistuivat epäilyt lehtiliukkauden vaaroista myös kuorma-, paketti- ja henkilöautojen kohdalla.

(Transportnet.se)


Ruotsi: Kaupunkiruuhkien aiheuttaja yllätti tutkijat

Ruotsin ympäristöinstituutti IVL on tutkinut kaupunkien liikenneruuhkia löytääkseen niiden aiheuttajat korjaustoimenpiteitä varten. Lähtökohtaisesti epäiltiin verkkokaupan räjähdyksenomaisesti kasvaneita tavarantoimituksia syyllisiksi lisääntyneisiin liikenneruuhkiin. Tutkimuksen tulos yllättä tutkijat.

Tutkimuksen tarkoitus oli tuloksen avulla osallistua uuden kaupunginosan, Frihamnen´in liikennesuunnitteluun Göteborgissa.

Tutkimus paljasti, etteivät verkkokaupan kuljetukset enempää kuin henkilöautojenkaan määrä ollut suurin syyllinen pahoihin liikenneruuhkiin. Syylliseksi osoittautui kiinteistöihin tuleva huoltoajo (tavaratoimitukset, remonttipalvelu, kiinteistöpalvelut, siivous, jätehuolto, ymv.) ja etenkin sen pysäköinti.

- Suurin ongelma syntyy näiden ajoneuvojen vaatimasta suuresta pysäköintitilasta. Kilpailu katutilasta on rajallinen ja siitä kilpailevat myös joukkoliikenne, viheralueet, ulkotarjoilutilat, kasvava rakennustoiminta ymv.,IVL:n tutkija Sönke Behrends sanoo.

- Tungos ja pysäköinti kuuluvat kasvavien ja tiivistyvien kaupunkien suureen haasteeseen. On kehitettävä ratkaisuja huoltopalveluille. Miten ratkaistaan pysäköintivaatimukset autottomilla alueilla? Miten palveluja voidaan toteuttaa ilman pysäköintiä suoraan asiakkaan edessä tai vieressä, Behrends hahmottaa haasteita.


Pohjolan Liikenne lisää sähköbusseja HSL-liikenteeseen

Syksyllä 2019 Espoon Leppävaaran ja Keravan ympäristössä liikennöidään HSL-liikennettä 30 sähköbussin voimin. Helmikuussa 2020 bussien määrä kasvaa 35:een. VR-konserniin kuuluva Pohjolan Liikenne voitti HSL:n kilpailutuskierroksella 47 muun muassa Leppävaaran liikennöintikohteen, jossa vaatimuksena oli viiden sähköbussin liikennöinti. Vaaditun viiden bussin lisäksi Pohjolan Liikenne tarjosi 20 ylimääräistä sähköbussia Leppävaaraan ja 10 Keravalle. 

Molempien kohteiden liikennöinti alkaa syksyllä 2019. Sähköbussien liikennöinti on uusi aluevaltaus Pohjolan Liikenteelle. Bussien ja niiden päätepysäkeille sijoitettujen latauspisteiden toimivuutta on kuitenkin testattu jo vuosia. Lisäksi vuonna 2017 valmistuneelle Pasilan varikolle on jo rakennusvaiheessa tehty valmiudet laajamittaiseen sähköbussien käyttöönottoon.

- Olemme jo pitkään tehneet työtä sähköbussien toimintaedellytysten selvittämiseksi. Tällä HSL:n kilpailutuskierroksella pystyimme ensimmäisen kerran hyödyntämään usean vuoden ajalta kartutettua osaamista, sano Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko.

 


Posti sähköskootterilla ovelle tunnissa tilauksesta

Posti aloittaa verkkokaupan pikakuljetusten pilotoinnin kovimpaan sesonkiaikaan. Verkkokaupan ostokset saa kotiin jopa 1-2 tunnin kuluttua ostosten tekemisestä. Verkkokauppaostokset kuljetetaan perille sähköskoottereilla. Palvelu aloitetaan Helsingin keskustassa ja palvelu laajenee kysynnän mukaan myös muihin kaupunkeihin. Pikakuljetus mahdollistaa myös verkkokaupalle epätyypilliset heräteostokset.

Verkkokauppaostosten perille viemisessä Posti testaa sveitsiläistä Kyburz-sähköskootteria. Testissä oleva DX Cargo on prototyyppi, jota Posti testaa Trafin luvalla. Postilla on jo entuudestaan yli 200 muita Kyburzin sähkörahtiskootteria normaalissa postinjakelukäytössä ympäri Suomen. Sähköskoottereista ei synny lainkaan hiilidioksidipäästöjä.

Pikatoimituksiin käytettävään sähköskootteriin ja sen peräkärryyn mahtuu yli 300 kg edestä paketteja ja kaikki tavaratilat ovat lukittavat. Täyteen ladatuilla akuilla voi ajaa jopa 100 km ilman välilatausta, sähköajoneuvo on hiilineutraalia kuljetusta. Enimmäisnopeus skootterilla on 45 km/h ja energiakulut ilman kuormaa ovat alle 1 €/100 km.

Lue lisää...


Sähköautojen latauspisteitä suunnitteilla joka viidenteen taloyhtiöön

Sähköautojen latauspisteitä suunnittelee noin viidesosa taloyhtiöistä, selviää Kiinteistöliiton tuoreesta Korjausrakentamisbarometrista. Kerrostaloyhtiöistä runsaat 20 prosenttia ja rivitaloyhtiöistä vajaat 20 prosenttia suunnittelee latauspisteiden rakentamista vuosina 2018-2022. Lukemat ovat nousseet verrattuna vuotta aiemmin tehtyyn kyselyyn.

Kiinteistöliitto toteuttaa Korjausrakentamisbarometrin verkkokyselynä jäsentaloyhtiöilleen kaksi kertaa vuodessa. Sähköautojen latauspisteitä koskevia suunnitelmia kysyttiin taloyhtiöiltä ensimmäistä kertaa syksyllä 2017.

- Barometrin tulokset osoittavat, että taloyhtiöissä ymmärretään sähköautojen lisääntyvän ja nähdään, että kotilatauspisteille syntyy tarpeita, sanoo Kiinteistöliiton johtava asiantuntija Petri Pylsy.

Lue lisää...


Lahden uudenmaankadulla liikennejärjestelyjä

26.-27.11. välisenä yönä Lahden Uudenmaankadun ja Ajokadun risteyksessä (ns. Venetsian risteys) otetaan käyttöön työnaikainen kiertoliittymä. Nykyiset liikennevalot poistuvat käytöstä liikennevalojen uusimisen ajaksi. Uudet liikennevalot otetaan käyttöön joulukuun aikana. Venetsian liikennevalojen kanssa samaan aikaan käyttöön otetaan myös liikennevalot Uudenmaankadun-Orimattilankadun risteyksessä.

Lähiviikkoina, alustavan tiedon mukaan perjantaina 30.11. palautetaan liikennevalot käyttöön Uudenmaankadun-Apilakadun-Launeenkadun risteyksessä. Aikataulu riippuu siitä, salliiko sää tiemerkintöjen tekemisen.

Loppuvuoden 2018 aikana Uudenmaankatu on tavoitteena avata liikenteelle nelikaistaisena Renkomäen liikennevaloista Aukeankadun työnaikaisen kiertoliittymän eteläreunaan ja saman kiertoliittymän pohjoisreunasta Apilakadun risteykseen. Uudenmaankatu saataneen siis nelikaistaisena liikenteelle vielä loppuvuonna Aukeankadun työnaikaista kiertoliittymää lukuunottamatta.

Aukeankadun risteyksen liikennevalojen rakentaminen siirtyy kesälle 2019, sillä töitä on viivästyttänyt ennakoitua laajemmat johtosiirrot. Työt valmistuvat samassa aikataulussa Uudenmaankadun muiden viimeistelytöiden kanssa. Kokonaisuutena Uudenmaankadun työt valmistuvat suunnitellusti kesäkauden 2019 aikana.


Max1mu5 – poliisin uusi erikoisajoneuvo lentokentälle

Vuodesta 2016 on Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaaleissa voinut nähdä Segwaylla liikkuvan poliisipartion. Nyt Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen lentoaseman toimipisteen kalustoon kuuluu myös poliisin tunnuksilla varustettu golf-auto.

Golf-autossa on poliisin tunnusten lisäksi hälytysvalot ja -ääni. Auto otetaan operatiiviseen käyttöön kuluvan viikon aikana, kunhan partiot on ensin perehdytetty auton käyttöön ja sen ominaisuuksiin.

Helsinki-Vantaan lentoasema on yksi Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen erityiskohteista ja lentoaseman toiminnan turvaaminen yhdessä muiden alueella toimivien viranomaisten kanssa on Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen vastuulla.


FAW J7 Kiinalainen Vuoden Kuorma-auto 2018

Kiinalainen Vuoden Kuorma-auto (CTOY) on valittu kolmannen kerran. Tittelin voittajaksi on valittu 2018 FAW J7.  Voittaja kruunattiin Kiinan hyötyautonäyttelyssä Guangzhou'ssa. Valinnan alkuunpanija ja strateginen partneri on Kansainvälinen Vuoden Kuorma-auto (ITOY) organisatio.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!