MAN - Vaihtoautot

PostNord: Seitsemän suositusta rahdin turvaamiseksi

PostNordin turvatiimi on julkistanut seitsemän suositusta maantierahtien turvaamiseksi.

- Kuljettajat eivät koskaan saa käsitellä käteistä rahaa.

- Kuljettajat kantavat mukanaan henkilöhälytintä.

- Ajoneuvoihin asennetaan mahdollisimman vahvoja, automaattisesti lukittuvia lukkoja.

- Kaikki älypuhelimet, lukulevyt ja IMEI-tunnuksin varustetut modeemit lukitaan ja tehdään arvottomiksi heti kadotessaan. Toimenpide on tulos yhteistyöstä kaikkien operaattorien kanssa.

- Kuormatilat, perävaunut ja vaihtolavat varustetaan gps-laitteistolla, joka hälyttää luvattomasta avaamisesta ja ilmoittaa autojen kuljetusreitit.

- Koko henkilökunta saa palvelukseen astuessaan turvaperuskoulutuksen, kuljettajat sen lisäksi tehostetun jatkokoulutuksen.

- Käytetään DNA-suojausta jakelukalustossa.

PostNord toteaa, että DNA-suojaus on puolittanut varkaustapaukset ja että menetelmä on Ruotsissa Vuoden turvatekijä -palkittu.  


Postnord nappasi rekkavorot täydessä vauhdissa

Ruotsin Postnordia vaivasi varasliiga, joka ryösti arvorahtia täydessä vauhdissa olevista rekoista. Yrityksen turvatiimi Alexis Larssonin johdolla keräsi tiedot tapahtumisa, ajankohdista ja paikoista, ja löysi yhteisiä piirteitä. Sen jälkeen asennettiin rekkohin turvakameroita.

Varasliiga pidätettiin itse teossa aamuyön pimeydessä viime syyskuussa. Turvatiimin valvoessa toimistossa näyttöruudussa nähtiin, kuinka rekan takaovet avattiin täydessä vauhdissa. Varasliigan saattoauto oli ajanut pimeänä tiiviisti kiinni rekan perään. Saattoauton nokkapellillä seisovat kaksi voroa avasivat rekan ovet, hyppäsivät vauhdissa rekkaan ja ryhtyivät penkomaan sen kuormaa. 

Turvatiimin soitto rekan kuljettajalle ja varuilla olleille poliisiautoille pani rekkakuljettajan jarruttamaan ja pysäyttämään rekan kesken ajon päätielle. Poliisi nappasi erkaantumaan pyrkineen saattoauton ja rekan piirittäneet poliisit ottivat valonheittimien valossa rekan takaovet avanneet ja pakoon pyrkineet vorot huostaansa.

Katso Postnordin vauhdikas video hurjasta pidätyksestä!

(Transportnet.se)


TÜV: Hakkereista liikenneturvallisuusvaaraa!

Saksan suuri "autokatsastuslaitos" ja autotekniikan turvajärjestö TÜV (Technishe Überwachungsverein) vaatii turvavarmistusten lisäämistä autojen alati lisääntyvälle elektroniselle ohjaus- ja turvalaitteistolle. Kyse on autojen dataturvallisuuden ja -suojan varmistamisesta hakkerien varalta, TÜV vaatii.

Auto on päivittäistuote eikä verrattavissa teollisuuslaitokseen. Ulkopuolisilla servereilä data ei ole turvassa manipuloinnilta, TÜV toteaa. Jo yksin pakokaasumittauksissa emme voi olla varmoja tuloksista, jos niitä ohjavaan dataan päästään ulkoa vaikuttamaan, TÜV perustelee.

- Sataprosenttista turvallisuutta ei enää ole, mutta oikealla suojauksella kokonaista automallistoa ei voisi hakkeroida, mikä nyt on mahdollista cyber-hyökkäyksellä autonvalmistajan Backend-serveriin, TÜV'n johtajiston jäsen Richard Goebelt sanoo.

(Vogel)



Tesla ei petä. Uusia "myöhästymisiä" Tesla 3:lla

Tulevaisuuden näkijä, monimiljonääri Elon Musk ei petä. Hänen aikataulunsa pettävät aina. "Olemma syvällä tuotantohelvetissä" on hänen selityksensä tällä kertaa suurille odotuksille rakennetun keskikokoisen Tesla 3:n tulon myöhästymiselle. 

Alusta alkaen on ollut selvää, että Tesla 3 on projektina ollut paljon ilmoitettua vaikeampi ja kalliimpi. Silti sen suuri rahantarve on yllättänyt.

Sähkö-henkilöauto Tesla on valloittanut loistoautoluokkaa paitsi hyvillä ominaisuuksilla myös huimilla tuotannollisilla tappioilla. Muskin yritys valloittaa suuret autonomistajamassat Tesla 3:lla on painanut punaiset luvut odotettuakin syvemmälle. Yksin heinä-syyskuu 2017 teki 619 miljoonan US-dollarin (533 miljoonaa euroa) tappion.


Uusi WLTP kulutustesti sattuu. Madaltavat, kapeat renkaat muotiin?

1.9.2018 voimaan astuva uusi WLPT kulutustesti (Worldwide harmonized Light Vehicle Test Procedure) tulee muuttamaan rajusti nykyisin ilmoitettavia autojen NEFZ-kulutuslukemia. On sinänsä hämmästyttävää, että todellisuudelle vieraita laboratoriokokeiden tuloksia yhä ilmoitetaan virallisesti kulutuslukemiksi, vaikka ne tiedetään täysin virheellisiksi. 

WLTP-mittauksen arvioidaan nostavan henkilö- ja pakettiautojen virallisina pidettyjä kulutuslukemia keskimäärin 20% ja yli. Tämä nostaa vastaavasti arvioitua CO2-arvoa ja siihen perustuvia autoverolaskelmia. Jokainen 95 g CO2 rajan ylittävä gramma tulee maksamaan 2€!

Mielenkiintoiseksi yksityiskohdaksi nousee mm. mitä tulevat maksamaan verona leveät 19-tuuman renkaat verrattuna pienemmällä kitkalla ja ilmanvastuksella kulkeviin madaltaviin, kapeisiin renkaisiin?

(Vogel)


Tuore ACEA-katsaus tarjoaa isoja lukuja

Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA on julkistanut uunituoreet lukunsa Eurooppakatsauksessa.

- Henkilöautojen lukumäärä on 5 vuoden aikana kasvanut 4,5% 241 miljoonasta 253 miljoonaan.

- 31 miljoonaa pakettiautoa kulkee EUn alueella. Ranskalla niitä on eniten, 6 miljoonaa. Seuraavina Espanja, Isobritannia.

- 6 miljoonaa kuorma-autoa kulkee EUssa. Puolalla on eniten, 1 miljoona. Italialla on toiseksi eniten.

- 725 000 bussia kulkee EUn teillä. 

- Henkilöautojen keski-ikä on 10,7 vuotta. Vanhin henkilöautokanta on Puolassa, Latviassa ja Liettuassa. Nuorin kanta on Luxemburgissa ja Belgiassa.

- Pakettiautojen keski-ikä EUssa on 10,7 vuotta. Vanhin pakettiautokanta on Espanjassa.

- kuorma-autojen keski-ikä EUssa on 11,7 vuotta. Keikassa on vanhin kuorma-autokanta, 18,7 vuotta.

- Huolimatta kasvavasta myynnistä vaihtoehto-polttoaineilla kulkevien henkilöautojen määrä on vain 3% EUssa.

- Diesel hallitsee EUn pakettiautoissa. 88% EUn pakettiautoista kulkee dieselillä. Ainoa poikkeus on Kreikka.

- Kuorma-autoista 95,5% kulkee dieselillä EUssa.

- EUssa on keskimäärin 494 henkilöautoa 1000 asukasta kohti. Eniten 1000 asukasta kohti on Luxemburgissa, vähiten Romaniassa.

- EUssa on keskimäärin 74 hyötyautoa 1000 asukasta kohti. Suurin luku on Portugalissa.

- Unkarissa liki puolet kotitalouksista on ilman henkilöautoa. Vastakohtana Ranskassa 29%:lla kotitalouksista on kaksi autoa!

Lisää tietoa mm. vaihtoautojen osuudesta, keskimääräisestä ajomatkasta ja omistusajasta jne. tarjoaa ACEA'n "Vehicles in use" 2017.

 

 


Danfoss ostaa sähköisiä voimansiirtoratkaisuja valmistavan Visedon

Tanskalainen Danfoss ostaa Lappeenrannassa pääkonttoriaan pitävän sähköisten ratkaisujen asiantuntijan Visedon. Visedo valmistaa älykkäitä sähköisiä ja hybridivoimalinjaratkaisuja meriteollisuudelle, kaupallisille ajoneuvoille ja raskaille työkoneille. Visedo on tehnyt muun muassa sähköisen voimansiirron Sisun hybridikuorma-autoon.

- Uuden teknologian hankkiminen on tärkeä osa kasvuinvestointejamme, ja olen innoissani siitä, että saamme Danfossille hienon tiimin Visedolta kulkemaan tätä kasvun tietä. Sähköistäminen on nopeasti kehittyvä ja erittäin lupaava ala, ja Visedo on erinomainen esimerkki siitä, miten voimme vastata asiakkaiden tarpeisiin ja samalla vahvistaa ja laajentaa tarjontaamme, sanoo Danfossin toimitusjohtaja Kim Fausing.

Visedo yhdistetään Danfoss Power Solutions -liiketoimintayksikköön. Yrityskauppa seuraa Danfossin strategista linjaa tehdä sähköisistä ratkaisuista yhtiön avainosaamisalue ja keskeinen tapa mahdollistaa sähköistäminen maailmanlaajuisessa liiketoiminnassa. Yrityskauppa koskee kaikkia Visedon kansainvälisiä tytäryhtiöitä sekä suunnittelu- ja tuotantolaitosta yrityksen pääkonttorissa Lappeenrannassa. Kaupan osapuolet eivät ole kertoneet kauppahintaa tai kaupan muita ehtoja.


Kuljettajantutkinto uudistuu

Liikenne- ja viestintäministeriön käynnissä oleva ajokorttikoulutuksen uudistus tuo muutoksia myös kuljettajantutkinnon sisältöön. Jatkossa tutkinnossa painotetaan aikaisempaa enemmän kokonaisvaltaista osaamista ja riskitilanteiden tunnistamista.

Trafi kehittää kuljettajantutkintoa vastaamaan aikaisempaa paremmin tulevaisuuden liikennehaasteisiin. Uudistuksessa kokeiden sisältöä kehitetään siten, että ne mittaavat entistä paremmin kuljettajan valmiuksia kehittyä turvalliseksi kuljettajaksi.

Uudistuksen myötä ajamisen riskeihin ja niiden hallintaan kiinnitetään myös aikaisempaa enemmän huomiota sekä teoria- että ajokokeessa.

Tutkintojen rakenne säilyy entisellään. Suoritettavasta ajokorttiluokasta riippuen kuljettajantutkinto muodostuu teoriakokeesta, ajokokeesta ja käsittelykokeesta tai näiden yhdistelmistä.

Merkittävimpiä suunnitteilla olevia muutoksia ovat henkilöauton ajokortin ajokoeajan pidentyminen, jotta koe mittaisi aikaisempaa paremmin kokeen suorittajan selviytymistä erilaisissa liikennetilanteissa, sekä moottoripyörän käsittelykokeiden muutokset, jotta koe vastaisi moottoripyöräilijän kokemia liikennehaasteita entistä tarkemmin. Myös teoriakokeiden sisältöä uudistetaan, kuten myös raskaiden ajoneuvoluokkien käsittelykokeita.

Kuljettajantutkinnon uudistus on tarkoitus tulla voimaan yhtä aikaa ajokorttikoulutuksen uudistuksen kanssa 1.7.2018, mutta esimerkiksi moottoripyörien käsittelykokeen muutosten on suunniteltu tulevan voimaan jo ajokauden alussa 1.4.2018.

Lue lisää...


Pilottiprojektilla Suomen kattava reittiopas

Koko Suomen kattava joukkoliikenteen reaaliaikainen reittiopas on askeleen lähempänä toteutumistaan. Liikennevirasto selvitti IT-palveluyhtiö CGI:n kanssa, miten kaupunkien reaaliaikadatan tuottamis- ja tiedonvälitysprosesseja kannattaa kehittää sekä millaisilla reunaehdoilla joukkoliikenteen kilpailutukset on parasta hoitaa.

Selvitys perustui pilottiprojektiin, jossa laajennettiin Digitransit-alustaa käyttämään joukkoliikenteen reaaliaikaista dataa Oulusta, Jyväskylästä ja Lahdesta.

- Pilotin tuloksena syntyi parempi ymmärrys reaaliaikaisen reittioppaan vaatimuksista sekä joukko laadukkaan reaaliaikadatan varmistamiseen ja jakamiseen liittyviä ohjeita. Kaupungit voivat hyödyntää niitä kilpailuttaessaan liikennöitsijöitä sekä järjestelmätoimittajia, hankepäällikkö Elsi Sarjo Liikennevirastosta sanoo.

Lue lisää...


YIT ja VR Track rakentamaan Raide-Jokeria

HKL:n johtokunta ja Espoon kaupungin teknisen toimen johtaja ovat päättäneet valita YIT:n ja VR Trackin muodostaman ehdokasryhmittymän Raide-Jokerin rakennusurakoitsijaksi. Hankkeen kokonaisbudjetti on 275 miljoonaa euroa, josta rakentamiskustannusten osuus on tilaajan arvion mukaan noin 205–225 miljoonaa euroa. Tilaaja saattaa liittää urakkaan myös optioita esimerkiksi varikon rakentamisesta. Urakka kattaa Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen kulkevan pikaraitiotien rakentamisen. Sopimus on tarkoitus allekirjoittaa marraskuun loppuun mennessä.

25 kilometriä pitkän, koko osuudeltaan kaksiraiteisen radan rakennustöiden arvioidaan alkavan vuonna 2019. Hanke toteutetaan allianssimallilla. Hankkeen osapuolina toimivat Helsingin ja Espoon muodostama tilaajaorganisaatio, kesällä valittu suunnitteluryhmittymä (Ramboll, Sito ja VR Track) sekä nyt valittu urakoitsijaryhmittymä.

Helsingin seudun väestön ennustetaan kasvavan voimakkaasti tulevaisuudessa, mikä luo haasteita liikenteelle ja yhdyskuntarakenteelle. Raide-Jokeri on tärkein poikittaisista joukkoliikennehankkeista, joka lisää matkustamisen luotettavuutta ja mukavuutta. Nopea raideyhteys mahdollistaa aluerakentamisen tiivistämisen.


Koneyrittäjät varoittavat nurkkakuntaisuudesta väyläkysymyksissä

Tiestön korjausvelan taittaminen vaatii Koneyrittäjien pujeenjohtaja Asko Piiraisen mukaan pitkäjänteistä väyläpolitiikkaa. Huolta Koneyrittäjissä herättää myös se, kuinka väyläverkon hallinnointi järjestetään maakuntauudistuksen yhteydessä.

- Nurkkakuntaisuuteen ei ole varaa, Piirainen sanoi Koneyrittäjien liittokokouksen avajaisissa Lappeenrannassa.

Piirainen totesi, että tiestön korjausvelan taittamiseen tälle vaalikaudelle luvatut varat tulevat todella tarpeeseen. Huolimatta valtion satsauksista huonokuntoisten sorateiden määrä ei lyhene eikä painorajoitettujen siltojen määrä laske.

- Asiaan pitää saada pidempiaikaisia linjauksia ja ratkaisuja, Piirainen sanoi.

Lue lisää...


Finnair kerää tietoa matkustajien ja käsimatkatavaroiden painoista

Finnair aloittaa Helsinki-Vantaan lentokentällä projektin, jossa kerätään tietoa matkustajien ja heidän käsimatkatavaroidensa keskimääräisestä painosta. Tiedot kerätään vapaaehtoisin punnituksin lähtöporteilla kierrätettävällä vaa’alla, ja ensimmäinen tiedonkeruuvaihe on loka-marraskuun vaihteessa vuonna 2017.

Projektin taustalla on halu saada ajantasaista, Finnairin omaan reittiverkostoon ja asiakasprofiiliin perustuvaa dataa matkustajien ja heidän käsimatkatavaroidensa painosta. Matkustajien ja käsimatkatavaran keskipainoja käytetään erilaisissa lentokoneen kuormaukseen ja tasapainoon liittyvissä laskelmissa.

-Tällä hetkellä käytämme laskelmissa muiden lentoyhtiöiden tavoin EASA:n standardipainoja vuodelta 2009. Haluamme nyt varmistaa, että meillä on paras mahdollinen data käytössämme tässäkin asiassa, ja siksi keräämme dataa omasta verkostostamme, sanoo Finnairin asiakasprosessista lentokentillä vastaava Sami Suokas.

Nyt käynnistyvässä projektissa kerätään ensin tiedot noin 150 asiakkaan ja heidän käsimatkatavaransa keskipainosta portilta toiselle kierrätettävällä vaa’alla. Sen jälkeen voidaan arvioida lopulliseen datankeruuseen loppuvuonna 2017 ja keväällä 2018 tarvittavien punnitusten määrä.

Punnitukset tehdään lähtöportilla, ja ainoastaan asiaa hoitava asiakaspalvelija näkee punnitustuloksen. Asiakkaasta kirjataan tietokantaan asiakkaan ja matkatavaran yhteispaino, asiakkaan ikä, sukupuoli, matkan tarkoitus, matkustusluokka ja ruumassa kuljetettavat matkatavat.


Ruotsi: Ennätysvuosi järeille kuorma-autoille

Uusien järeiden kuorma-autojen rekisteröintiennustetta vuodelle 2017 on nostettu 6200:een. Luku on 600 suurempi kuin alkuvuoden ennuste. Syyskuuhun mennessä luku oli 4669 kpl eli 7% enemmän kuin samana aikana 2016. Kasvua pidetään todisteena Ruotsissa vallitsevasta korkeasuhdanteesta.

Jos 6220 järeän luokan kuorma-autojen myynti toteutuu, se olisi uusi ennätys. Edellinen ennätys on 6133 uusrekisteröintiä vuonna 1989.

(Transportnet.se)


Ruotsi: Kuljettajapula kasvaa

Henkilökuntapula ja hintakilpailu pistävät esille Ruotsin "Kuljetusbarometrissä". 700 kuljetusyritystä vastasi kuljetusalan suureen kyselyyn arviosta tulevan 6 kuukauden kehityksestä.

Kuljettajapula on tuntuva. Joka viides vastaajista on työllistänyt uusia kuljettajia kuluneen puolivuotiskauden aikana. 60% ilmoittaa hakevansa uusia kuljettajia tulevan kauden aikana. Henkilöstöpula estää kuljetusyrityksiä laajentamasta toimintaansa.

Rakennusteollisuuden korkeasuhdanne vaikuttaa kuljetusyrityksiin. Samalla markkinoita hallitsee ankara hintakilpailu laatukilpailun sijaan.

(Transportnet.se)


Koneyritysten taloustilanne on parantunut hieman

Koneyrittäjien markkinakyselyn ja kannattavuusselvityksen mukaan konetyöalojen kannattavuus on keskimäärin yhä heikko, vaikka se onkin hieman parantunut.
Kannattavuus vaihtelee paljon yrityksittäin. Kannattavuusselvityksen mukaan koneyritysten palkkakorjattu liiketulostaso oli vuonna 2016 päättyneillä tilikausilla toimialasta riippuen -4 prosentista +3 prosenttiin. Omavaraisuusaste on parantunut kautta linjan ja maksujärjestelyt ovat lievästi vähentyneet. Yleisestä linjasta poikkeaa turpeen tuotanto, sen kannattavuus romahti viime vuonna. Turvetuotanto kokee poliittisten päätösten, kysynnän laskun ja huonojen nostosäiden vaikutukset samanaikaisesti.

- Turpeen kysyntä on vähentynyt noin puoleen viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden keskimääräisestä tasosta ja tuotantoa on vähennetty. Kun tähän yhdistetään viimeksi kuluneiden kolmen vuoden kehnot säät, lopputulos on karua luettavaa. Turvetuotantoalan koneyritysten tulostaso romahti viime vuonna reilusti pakkaselle. Kulunut kesä ei tilannetta helpottanut, Koneyrittäjien liiton puheenjohtaja Asko Piirainen sanoo.