MAN - Vaihtoautot

Uusi pienikokoinen konttien seurantalaite PPO AssetOne

Paikannusratkaisujen kokenut asiantuntija PPO-Elektroniikka on tuonut valikoimaansa uuden, edullisen vaihtoehdon konttien, koneiden, laitteiden ja arvokkaiden tavaroiden seurantaan. PPO AssetOne on pienikokoinen GSM/GPS -seurantalaite. Litiumparisto tarjoaa jopa kolmen vuoden toiminta-ajan pitkän aikavälin käyttöön.

Seurantalaite voidaan ohjelmoida lähettämään sijaintia esimerkiksi tietyin väliajoin tai kellonajan mukaan. PPO AssetOne on IP67-luokitettu ja se kestää hyvin pölyä, vesisadetta ja lämpötilan vaihtelua. Seurantalaitteesta voidaan tarpeen vaatiessa räätälöidä myös erikoisversio, jossa on esimerkiksi suurempi paristo ja matalampi kotelo.


DB Schenker lanseeraa Premium 10 -lisäpalvelun kellonaikatakuulla

DB Schenker lanseeraa ainutlaatuisen kuljetuspalvelun, joka takaa aiempaa nopeamman ja tehokkaamman kuljetuksen. DB SCHENKERsystem premium -tuotteen lisäpalveluna saatava Premium 10 takaa lähetyksen jakelun aamulla kello 10 mennessä.

DB Schenker uudisti kappaletavaraverkostonsa viime vuonna ja otti käyttöön uudet tuotteet DB SCHENKERsystem ja DB SCHENKERsystem premium. Premium 10 -palvelun avulla yhtiö optimoi tuotteensa ja tarjoaa asiakkailleen uuden edun toimituksiin.

- Uudessa Premium 10 -lisäpalvelussa on kyse nopeudesta ja luotettavuudesta. Se on tehokas ratkaisu kaikille yrityksille, jotka haluavat saada lähetyksensä nopeasti, eivätkä voi odottaa puoleen päivään. Tämä antaa asiakkaillemme etulyöntiaseman käytettävissä olevan ajan suhteen, sanoo Euroopassa DB Schenkerin maakuljetuksista vastaava johtaja Christian Drenthen.

DB Schenkerin verkosto yhdistää 430 toimipistettä 38 Euroopan maassa. Verkostoa on kehitetty vastaamaan erityisesti lisääntyvään rajat ylittävien kuljetusten tarpeeseen. Yli 20 000 työntekijää vastaa päivittäin noin 300 000 lähetyksen kuljettamisesta. Monipuolisen seurantateknologian ansiosta jokaista lähetystä voidaan myös seurata missä ja milloin tahansa.


Irizar valmistautuu julkaisemaan ensimmäisen sähkökuorma-autonsa

Linja-autovalmistaja Irizar on sekin tulossa kuorma-auto markkinoille sähköisellä 6x2 veturilla, johon voi lisävarusteena tilata myös toimintamatkaa pidentävän CNG- eli maakaasumoottorin.

IE-kuorma-auto rakennetaan Irizarin E-Mobility tehtaassa Espanjan Adunassa. Auto on mahdollista tilata vasemman, tai oikeanpuoleisella ohjauksella. IE:ssä on yhden askeleen kyytiin nousu, eli lattia on hyvin matalalla. Myös sisäänpäin aukeavat automaattiovet ovat kuin bussista. Kuljettajanpaikalle on myös helppo päästä, koska ohjaamo on tilava, ja apukuljettajan penkit mahdollista nostaa ylös. Irizarin mukaan autoon nousu on matalampi kuin kenelläkään kilpailijalla. 

75 Kwh:n akut vievät vähän tilaa ja 26-tonninen voikin kuljettaa jopa 18 tonnin lasteja. Kuorma-auto jakaa saman sähkövoimansiirron Irizarin bussien kanssa. Siinä käytetään Irizar Groupin tytäryhtiön Alconzan valmistamaa sähkömoottoria ja akut valmistetaan Adunan tehtaalla Toshiban toimittamista osista. Toimintamatkapidennyksen valittaessa on autossa Ivecon Cursor 8 CNG -moottori. Irizar suunnittelee myös, että kuorma-autoa voitaisiin ladata heidän busseissaan käytetyissä pantograph-latureissa. Valmistus on suunniteltu alkavaksi 2019.



Raskaiden luokkien käsittelykokeet uudistuvat heinäkuussa

Kuljettajantutkintojen käsittelykokeisiin ja käsittelytehtäviin tulee muutoksia 1.7.2018 alkaen. Heinäkuussa voimaan tulevat muutokset koskevat kevyen yhdistelmän eli BE-kortin, raskaiden luokkien eli kuorma- ja linja-autoyhdistelmien käsittelykokeita sekä linja-auton käsittelytehtävää.

Raskaiden luokkien käsittelykokeiden aika pysyy entisellään 15 minuutissa ja ne suoritetaan ennen ajokoetta. Ajoneuvojen pituuden vaihtelut on pyritty huomioimaan tehtävissä aikaisempaa paremmin. Linja-autoluokan eli D-luokan käsittelykoe muuttuu täysin, jotta se vastaisi entistä paremmin kuljettajan arkea.

Myös kevyen yhdistelmän eli henkilöautolla vedettävän, BE-korttia vaativan ajoneuvoyhdistelmän käsittelykokeita päivitetään.


Ruotsi: Rekka tukki liikenneympyrän 11 tuntia - kuljettaja nukkui ohjaamossa

Baltialaisen kuljetusliikkeen rekka tukki liikenneympyrän Ruotsin Tidaholmissa 11 tuntia tiistaina 15.5. Skanskan henkilökunta osallistui liikenteen ohjaukseen seisahtuneen rekan ympäri. Rekassa ei ollut varoitusvilkkuja kytkettynä eikä varoituskolmiota oltu asetettu varoittamaan muuta liikennettä. Rekan kuljettaja nukkui ohjaamossa siihen asti, että poliisi murtautui ohjaamoon.

Auto oli kärsinyt moottorivaurion. Se hinattiin pois poliisin toimesta. Baltialaiselle kuljetusliikkeelle lähtee melkoinen lasku, Skövden poliisin Mariene Blom toteaa.


Tanska: 59 tuntia ratissa ilman lepoa

Tanskan TV Midtvest seurasi kuutta rekkaa, jotka hakivat teollisuuskalaa Ruotsista Gävlen pohjoispuolelta Hyllantiin. Autojen todettiin ajavan neljän tunnin lepoajalla 59 tuntia yhtä soittoa. Kuorma-autot omistaa tanskalainen kuljetusyitys, joka ajaa kalaa tehtaalle Tyborössä. Kuljetus- ja vastaava huolintaliike pitävät kuljettajia yksin syyllisinä.


Ruotsalainen Scania suurin mallioikeuksien haltija Suomessa

Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) ylläpitämässä rekisterissä Scania CV AB:llä on 79 mallia. Scania on suojannut autoihin liittyvää muotoilua, kuten puskurin suojuksia, kohdevalojen kehyksiä ja taustapeiliyhdistelmiä.

Seuraavaksi eniten rekisteröityjä malleja on kahdella suomalaisella yrityksellä: Abloy Oy:llä 30 mallia ja Kaavin Kivi Oy:llä 29 mallia. Abloylla on avaimiin liittyviä rekisteröityjä malleja, mutta myös muihin tuotteisiin liittyviä malleja, kuten postiluukkuun ja wc-paperitelineeseen. Kaavin Kivellä on erilaisiin hautamuistomerkkeihin liittyviä rekisteröityjä malleja.

Mallioikeus on teollisen muotoillun merkittävin oikeudellinen suojakeino. Muotoilu suojataan rekisteröimällä malli, jolloin mallioikeuden hakija saa vahvistettua itselleen yksinoikeuden muotoilemiinsa tuotteisiin. Mallioikeutta käytetään pääasiassa elinkeinotoiminnassa, mutta mallioikeuden hakijana ja haltijana voi yhtä hyvin olla vaikka yksityishenkilö.


GPS-lähetin perävaunussa paljasti suuren huumelähetyksen

Ruotsin poliisi pysäytti 23.3. Lernackenissa klo. 03:28 hollantilaisen rekan, jonka perävaunuun oli sijoitettu gps-lähetin. Lähetin kertoo sen omistajalle tarkkaan, missä perävaunu kulloinkin kulkee ja sijaitsee. Se sai poliisin epäilemään, että perävaunussa oli piilotettuna jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Perävaunusta löytyikin 499 kg kannabishartsia, 111 kg amfetamiinia, 42 kg kannabista, 6 kg kokaiinia ja 5 kg MDMA-ekstaasia jaettuna viidelle eri lavalle. Huumeiden arvoksi laskettiin n. 90 miljoonaa Ruotsin kruunua. 

67-vuotiaan hollantilaisen kuljettajan taskusta löytyi hollanninkielinen lappu, jossa luki: "Kööppenhamina-Malmö. Odota OK:ta. Yritä ylittää raja klo. 04:00". Entinen ratsastuskoulun omistaja, nyt Espanjassa asuva kuljettaja kertoi saaneensa tehtäväksi ajaa kuorma-auto Osloon. Miehen todettiin omistaneen perävaunun, joka aikaisemmin napattiin Norjassa kuormassaan huumausaineita.

Hollantilaisen ajaman vetoauton omistaja on eri kuin sen vetämän perävaunun omistaja. Poliisi ei ole tavoittanut kumpaakaan omistajaa. Yhdistelmän arvoksi arvioidaan miljoona kruunua.

- Näin toimii järjestäytynyt rikollisuus, tullin rikosselvittäjä Cyris Stewart kommentoi.


Gasum: Nesteytetty maakaasu ja biokaasu ratkaisijan paikalla

Nesteytetty maakaasu ja biokaasu ovat ratkaisijan paikalla EU:n määräämien kovien päästötavoitteen saavuttamisessa, Gasum uskoo.

Nesteytetty maakaasu (LNG) ja nesteytetty biokaasu (LBG) tarjoavat kilpailukykyisen vaihtoehdon vähentää merkittävästi hiilidioksidi-, typenoksidi- ja hiukkaspäästöjä. LNG:llä raskaan liikenteen päästöt ovat jopa 15 prosenttia dieseliä pienemmät, ja LBG:llä päästään jopa 85 prosentin vähennykseen.

- Raskaassa liikenteessä keinoja merkittäviin päästövähennyksiin on niukalti. Käyttämällä nesteytettyä maakaasua tai nesteytettyä biokaasua komission asettamat tavoitteet on mahdollista saavuttaa jo nyt. On myös hyvä huomata, että LNG-käyttöisten raskaiden ajoneuvojen moottoriteknologia kehittyy tällä hetkellä vauhdilla, sanoo Gasumin biokaasutuotteiden ja -ratkaisujen johtaja Matti Oksanen.

Verkosto laajenee Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa – investointituen avulla Ruotsiin jopa 16 uutta tankkausasemaa

Tällä hetkellä LNG:tä on mahdollista tankata Helsingissä, Vantaalla, Turussa ja Jyväskylässä, ja uusia asemia on suunnitteilla liikenteellisesti keskeisille paikoille muun muassa Kuopioon, Lahteen, Ouluun ja Seinäjoelle.

Kuluvan vuoden aikana Gasum laajentaa LNG-tankkausasemaverkostoa myös Ruotsiin ja Norjaan. Helmikuussa Ruotsin ympäristöviranomainen Naturvårdsverket myönsi Gasumille yli 9 miljoonan euron investointituen, joka mahdollistaa 16 uuden kaasutankkausaseman rakentamisen Ruotsiin.

- Gasum on laajentanut kaasutankkausinfrastruktuuria määrätietoisesti, sillä kaasu on keskeinen keino saavuttaa tiukkenevat päästötavoitteet niin maanteillä kuin meriliikenteessä. Komission esitys uusista päästörajoista on tervetullut: yhdessä vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin toimintasuunnitelman kanssa esitys vauhdittaa LNG:n ja LBG:n yleistymistä raskaan maantieliikenteen polttoaineena, Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen sanoo.

 


EU-Komissio: Päästörajoituksia raskaille ajoneuvoille

Komission esityksen mukaan raskaan liikenteen päästöjä on vähennettävä 15 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä – vuoden 2019 tasoon verrattuna. Tällä hetkellä raskaiden ajoneuvojen eli kuorma-autojen ja bussien osuus on noin viisi prosenttia EU:n kokonaispäästöistä.

Komission esitys raskaan liikenteen päästörajoista etenee seuraavaksi Euroopan parlamentin ja Euroopan unionin neuvoston käsittelyyn.


Ministeri Bernerin mukaan teiden kunto on jo hälyttävällä tasolla

Tienkäyttäjien tyytyväisyys talvihoitoon ja tienpitoon on laskenut viimeisen kolmen vuoden aikana selvästi. Kuluvan talven tulokset ovat ennätyksellisen huonot. Tämä käy ilmi Liikenneviraston tutkimuksessa, jossa selvitettiin tienkäyttäjien tyytyväisyyttä talvella 2017-18.

- Teiden kunto on monin paikoin hälyttävä ja tämä näkyy tuloksissa selvästi. Kuluneen talven sääolosuhteet olivat ennätysvaikeat liikenteelle ja tienpidolle. Tilanteen helpottamiseksi talvihoidon tason nostamiseen osoitettiin yhteensä 2,5 miljoonan euron lisärahoitus, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.

Myös maanteiden kelirikko on tänä keväänä ollut pahin 20 vuoteen. Painorajoituksia on ollut lähes koko maassa, yhteensä noin 4 000 soratiekilometrillä.

Lue lisää...


Täyssähköinen roska-auto eCollect liikenteeseen Britanniassa

Dennis Eagle Limited, Iso-Britannialainen jäteautovalmistaja jonka omistaa Terberg RosRoca Group, on esitellyt täysin sähköisen roska-auton, eCollectin. Auto on suunniteltu päästöttömään ja hiljaiseen roskankeruuseen.

ECollect tulee olemaan saatavilla 26 tonnisena 6x2-akselisena ja 2,25 m leveänä kokoonpanona. Sen takaosa on kapea, mutta tilaa on silti 19 m³. Perässä on automaattinen split-bin-nostin.


Irizar avasi sähköbussitehtaan Baskimaahan

Irizar on virallisesti avannut Adunaan, Pohjois-Espanjaan uuden sähköisiä voimansiirtoratkaisuja valmistavan tehtaan. 75 miljoonan euron investointi levittäytyy 18 000 neliön alalle neljän hehtaarin tontilla. Linja-autonvalmistajana tunnetun Irizarin tehdas ei valmista pelkästään sähköbusseja, vaan myös muita sähköisen liikkumisen ratkaisuja, kuten infrastruktuuriin liittyviä sähkön lataus- ja varastointiratkaisuja. Irizar on kehittänyt sähköbussin lisäksi myös täyssähköisen kuorma-auton.

Tällä hetkellä tuotantovauhti on yksi sähköbussi kahdessa päivässä, olemassa olevien tilauksien perusteella tuotanto kiihtyy bussiin päivässä syyskuussa. Maksimikapasiteetti laitoksella on 1 000 ajoneuvoa vuodessa. Irizarin uuden tehtaan henkilökunnan määrä kasvaa 200 tämän vuoden aikana ja sen ennustetaan kasvavan 300-500 välille seuraavan viiden vuoden kuluessa.


365. Scania nivelbussi Berliiniin

 

Scania myi ensimmäisen 18 m pitkän Citywide nivelbussinsa vuonna 2014. Nyt se on luovuttanut 356. Citywide LFA nivelbussinsa Berliinin liikennelaitokselle.

Scania on vain yksi Euroopan suurista 18-24 m pitkien nivelbussien valmistajista. Muita ovat Volvo, Solaris, VDL, Van Hool, Iveco, Irizar, Daimler, MAN, SOR, Hess lukuisten pienempien valmistajien lisäksi. Jättiläisenä Euroopassa on myös maailman suurin bussivalmistaja, kiinalainen BYD, jolla on tehdas myös Unkarissa ja rakenteilla Ranskassa.

Kaikissa suurissa ja pienissä kaupungeissa Euroopassa ja maailmassa luotetaan keskustojen väkirikkailla linjoilla nivelbusseihin, myös Tukholmassa, Göteborgissa, Malmössä, Oslossa, Bergenissä, Kööppenhaminassa, jne. jne.

Paitsi Suomessa.

Helsingissä, Espoossa, Tampereella rakennetaan neljä kertaa kalliimpia raideliikennejärjestelmiä. Kansa maksajana. Mikä mättää suomalaisten kaupunkien liikennesuunnittelijoissa? (Toim.huom.)

PS. Samalla Daimler ilmoittaa myyneensä Berliinin liikennelaitokselle 950 bussia, joista 600 on 18-21 m pitkiä Mercedes CapaCity nivelbusseja.


Kajber-sovellus osa-aikaisen taksiliikenteen harjoittamiseen

Taksiliikenteen vapautuminen tuottaa uusia palvelukokonaisuuksia suomalaiseen henkilö- ja tavaralogistiikkaan. Suomalainen Kajber lanseeraa 2.7.2018 alkavan, osa-aikaiseen taksi- ja liikkumispalveluiden harjoittamiseen suunnitellun teknisen alustan. Kajber varmistaa kuljetusten lainmukaisuuden niin ajoneuvon kuin kuljettajankin osalta. Sovellus pyrkii helpottamaan alalla osa-aikaisena tai satunnaisesti toimimista.

Kajber-kuljettajat ajavat kuljetukset omilla ajoneuvoillaan. Kuljetukset ovat kiinteähintaisia. Kuljetus maksetaan helposti ennen kyydin alkamista. Kajber varmistaa teknisten rajapintojen kanssa, että autoilijalla on riittävät vakuutukset ja että kaikki lakisääteiset maksut tulee hoidetuksi. Kajber-kuljetus arvostellaan asiakkaan toimesta joka kyydin päätyttyä ja asiakaspalaute toimii kuljettajan kyydinsaantiparametrinä. Kajber tilittää autoilijalle 85 prosenttia matkan loppuhinnasta.

Sovellus on tuotettu lukuisien yhteistyökumppaneiden kanssa, joista merkittävimmät palveluntarjoajat ovat vakuutusasioihin erikoistunut LähiTapiola sekä kevytyrittäjyyteen erikoistunut Ukko.fi. Käytön helppous korostuu yhteistyössä Svea Ekonimin kanssa, he mahdollistavat mm. ”Taksipiikki”-koontilaskun saatavuuteen applikaatiossa.

Palvelulla pyritään vastaamaan kansainvälisten yhtiöiden kilpailukenttään. Palvelulla uskotaan olevan myös erittäin merkittävä vaikutus haja-asutusalueiden kuljetuspalveluiden saatavuuteen sekä työllisyyteen.

Lue lisää...