MAN - Vaihtoautot

Täyssähköisen eActrosin käyttötestit laajenevat Euroopassa

Mercedes-Benzin eActros-sähkökuorma-auton käyttötestit laajenevat nopeasti Keski-Euroopassa. Auton uusiin käyttäjiin lukeutuu esimerkiksi Meyer-Logistik, joka toimittaa sähköautolla elintarviketäydennyksiä Hampurin keskustan supermarketeille. Saksalainen EDEKA testaa autoa vastaavassa käytössä Berliinissä ja sen ympäristössä. Mannheimissa toimiva TBS Transportbeton puolestaan kokeilee eActrosin sopivuutta rakennustyömaiden märkäbetonikuljetuksiin. Täyssähköisen eActrosin toimintamatka latauksella on noin 200 kilometriä, ja auton litiumioniakkujen kapasiteetti on 240 kWh. Lataus kestää virtalähteestä riippuen 2–11 tuntiin. Autojen pilotointi kestää kaksi vuotta, ja siihen osallistuu yhteensä 20 kuljetusalan yritystä eri toimialoilta. Testattavat autot ovat sekä 18- että 25-tonnisia.

- Testiaika on tärkeä virstanpylväs matkalla kohti eActrosin sarjatuotantoa ja sen hyödyntämiseen kaupunkien sisäisessä jakeluliikenteessä dieselkuorma-auton kustannustasolla vuodesta 2021 alkaen, Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Stefan Buchner määrittää.

Uusien eActrosin ja eCitaro-linja-auton suorituskykyä ja ominaisuuksia on hiljattain esitelty myös EU-päättäjille Mannheimissa järjestetyssä kuljetusalan kongressissa.


Silta vaihtui toiseen vuorokaudessa

Kreate vaihtoi marraskuun alkupuolella 2018 vanhan Vt6:n 16 metrisen, metallirunkoisen ratasillan uuteen 35 metriseen betonisiltaan.  Työaikaa tarvittiin runsas vuorokausi. Kalustoa oli työssä mukana eri vaiheissa noin kaksikymmentä kappaletta erilaisia raskaita koneyksikköjä sekä nelisenkymmentä työntekijää. Työ suoritettiin nykyisen Vt6:n vieressä Joutsenossa.

Uuden sillan kokonaispituus 35,5 metriä ja paino vajaa 1,8 miljoonaa kiloa.  Sillan osuus mukaan luettuna uusia maamateriaaleja tarvittiin melkoiset määrät.  Sepeliä reilu 1400 tonnia ja välikerroshiekkaa reilu 1700 tonnia.  Porapaalujen halkaisija on 914 mm ja pituudet noin 50 metriä.  Ne on porattu 3 metriä ehjän peruskallion sisään ja valettu täyteen betonia.


Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhön

Raskone toimii jatkossa Autoklinikan kumppanina henkilö- ja pakettiautojen huolloissa. Samalla Autoklinikka huolehtii tarvittaessa Raskoneella olevien henkilö- ja pakettiautojen vauriokorjauksista. Uusi yhteistyö parantaa molempien yritysten palvelua, sillä jatkossa asiakkaat saavat tarvitsemansa korjaus- ja huoltopalvelut autolleen yhdellä kertaa aiempaa sujuvammin.

Raskone ja Autoklinikka allekirjoittivat 1. marraskuuta yhteistyösopimuksen, jolla Raskone ohjaa Autoklinikalle huoltojen yhteydessä ilmenevät henkilö- ja pakettiautojen vauriokorjaukset. Vastaavasti kolarikorjaukseen keskittyvän Autoklinikan asiakkaat voivat jatkossa yhteistyön ansiosta huollattaa autonsa vauriokorjauksen yhteydessä aiempaa sujuvammin.

Autoklinikka-yhtiöt on autojen pelti- ja kolarivaurioiden korjaamiseen erikoistunut, kaikkien vakuutusyhtiöiden hyväksymä monimerkkikorjaamoketju. Vuonna 1992 perustettu Autoklinikka palvelee asiakkaitaan jo yli 30 toimipisteessä. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna noin 30 MEUR ja se työllistää 225 alansa ammattilaista.

Lue lisää...



SEO juhlii 40-vuotista taivaltaan Lahden Sibeliustalolla

Suomalainen Energiaosuuskunta, SEO, perustettiin 17.11.1978. Nyt, 40 vuotta myöhemmin, SEO-asemia on Suomessa jo 215 kappaletta, ja verkosto ulottuu kattavasti koko maahan.

Tasavuosia juhlitaan SEO:n kotikaupungissa Lahdessa koko lauantaipäivän ajan. Lauantaina päivällä kello 12.30–15.30 kauppiailla, yhteistyökumppaneilla ja median edustajilla on vapaa pääsy SEO-näyttelyyn, joka on pystytetty juhlia varten Lahden Sibeliustalolle. Illalla järjestetään 40-vuotisgaala, johon saapuu satoja vieraita SEO-toiminnan eri sidosryhmistä.

Lue lisää...


Finavian Tekniset liittyy YTYyn

Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY vahvistuu ilmailualalla, kun Finavian Tekniset FT liittyy YTYn jäsenyhdistykseksi. YTYn hallitus hyväksyi Finavian Tekniset FT ry:n jäsenhakemuksen 13. marraskuuta.

- Muutokset järjestökentässä johtivat siihen, että yhdistys päätti hakea uutta kotia akavalaisesta YTYstä, kertoo Finavian Tekniset FT:n puheenjohtaja Tuomo Linnanto.

Finavian Tekniset FT on kuulunut Tekniikan ja Tiedon Toimihenkilöt TTT ry:n kautta STTK:laiseen Pardiaan. Pardian hallitus päätti kesällä esittää kaikille jäsenyhdistyksilleen liittymistä Ammattiliitto Prohon vuodenvaihteeseen mennessä.

- Tämä ei saanut tukea meidän jäsenten keskuudessa, kertoo Linnanto. YTYn viime vuosien kasvu ilmailualalla herätti kiinnostusta ja muodostui hyväksi vaihtoehdoksi meille, hän jatkaa.

Lue lisää...


UPS laajentaa palvelujaan nopean kasvun markkinoilla

UPS Worldwide Express -palvelu laajenee 14 uuteen maahan Intian niemimaalla, Lähi-idässä, Afrikassa, Amerikan mantereella sekä Euroopassa. UPS Worldwide Express -palvelu takaa nopeat aika- ja päiväkohtaiset toimitukset. Uusi kansainvälisten palveluiden laajennus sisältää myöhäisempiä noutoaikoja, parannettuja kuljetusaikoja sekä lauantaijakelun seitsemässä maassa. UPS keskittyy kansainvälisiin nopean kasvun markkinoihin ja haluaa strategiansa mukaisesti yhdistää yrityksiä yhä paremmin kansainvälisten palveluidensa verkostolla.

UPS:n kuljetusaikoihin tulee parannuksia 24 maassa ja lauantain jakelupalvelu aloitetaan seitsemässä maassa Intian, Lähi-idän ja Afrikan alueilla.


Suomalaiskeksintö punnitsee kontit kätevästi

1. heinäkuuta 2016 voimaantullut päivitys SOLAS (Safety of Life at Sea) yleissopimukseen vaatii rahdinlähettäjiä esittämään VGM (Verified Gross Mass) todistuksen kontin vahvistetusta bruttomassasta ennen kontin lastaamista laivaan.

ConFoot Oy esitteli uusimman tuotteensa, ConFoot CFW setin prototyypin viime viikolla Intermodal Europe 2018 messuilla Rotterdamissa. Setin kaikissa neljässä jalassa on sähköinen vaaka, joiden avulla kontin kokonaispaino saadaan helposti ja luotettavasti punnittua missä vain, milloin vain, ilman raskasta kalustoa tai muita lisälaitteita.

CFW malli on kevyt ja kannettava kuten kaikki ConFoot tuotteet, ja edustaa perinteistä suomalaista suunnittelua, innovointia ja teollista muotoilua parhaimmillaan.

ConFoot CFW settiin kuuluu tableteilla ja älypuhelimilla käytettävä sovellus, jonka avulla punnitsemisen lisäksi myös vaadittu SOLAS päivityksen vaatima raportointi on helppoa.            

Tuotteen toimitukset aloitetaan syksyllä 2019 lopullisen hinnan ollessa noin 6 500 euroa.

ConFoot Oy on suomalainen yritys jonka päätoimipaikka on tällä hetkellä Espoossa, ja jolla on  jälleenmyyjiä yli 20 maassa.


Suomen luotsaamalla Pohjoisella Silkkitiellä tavaraliikenteen pilotteja

Corridor as a Service (CaaS) -ekosysteemissä muodostetaan Suomeen pohjoismaista hubia tavaraliikenteen tehostamiseksi ja tavaralogistiikan sujuvoittamiseksi digitaalisten toimenpiteiden avulla. Liikennelabran mahdollistamassa julkisen ja yksityisen sektorin ekosysteemissä edistetään parhaillaan pilotteja PKV-AIKO-rahoituksen tuella Pohjoisella Kasvuvyöhykkeellä Suomessa sekä rajojen yli Venäjään ja Kiinaan.

Myös tavarakuljetusten rajanylitystä tullaan sujuvoittamaan ensi vaiheessa Suomen ja Norjan välillä. Pilotit rakentuvat TT-Säätiön rahoittaman CaaS-esiselvityksen, Tullin kehitystyön sekä Liikennelabran työpajan tuloksiin. Tarkemmin Corridor as a Servicestä on mahdollisuus kuulla Liikennelabran seminaarissa 16.11.2018 Finlandia-talolla.

- Luomme kansalliseksi kilpailueduksemme Suomesta toimivimman portin Aasian ja Euroopan välillä tehostuvissa logistisissa liikennekäytävissä. Mahdollistamme entistä sujuvampia, luotettavampia sekä turvallisempia toimitusketjuja. Tehostamme rajanylitystä yhdistämällä CaaS-alustoilla standardoituvaa ja digitalisoituvaa logistiikkaa sekä automatisoitua rajanylitystä, kommentoivat Tullin johtaja Sami Rakshitsekä Vediafi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Matti Lankinen yhdessä alkavien pilottien osalta.


ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen

Kiinassa rakennettavan Viking Linen matkustaja-autolautan teknologiatoimitusta on laajennettu sisältämään myös ABB Ability™ System 800xA -automaatiojärjestelmä. Järjestelmä integroi voimantuotannon, Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän ja aluksen hallintajärjestelmät kaikki yhdelle alustalle. Näin sekä aluksen miehistöllä että maahenkilöstöllä on laaja näkymä kaikkiin turvallisen ja tehokkaan operoinnin edellyttämiin tietoihin. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin Turun ja Ahvenanmaan saariston sekä Tukholman välillä vuonna 2020.

Uudella aluksella on tilaa 2 800 matkustajalle. Sen bruttorekisteritilavuus on 63 000 tonnia ja se käyttää polttoaineenaan luonnonkaasua. Automaation lisääminen teknologiatoimitukseen parantaa projektinhallintaa sekä lisää aluksen tehokkuutta ja digitaalisaatioastetta.

Lue lisää...


Lidlin uusi biokaasurekka käy yhtiön omilla jätteillä

Päivittäistavaraketju Lidl ja energiayhtiö Gasum edistävät kiertotaloutta yhteistyössä. Osana yhteistyötä Lidl toimittaa myymälöidensä biojätteet biokaasulaitoksille, joissa niistä tuotetaan liikennekäytössä hyödynnettävää uusiutuvaa kotimaista energiaa, ympäristöystävällistä biokaasua.

Lidl on ottanut tavarakuljetuksia varten käyttöönsä nesteytetyllä biokaasulla (LBG) kulkevan rekan, johon tankataan myymälöiden jätteistä tuotettua biokaasua.  

- Myös päivittäistavarakaupat voivat toteuttaa kiertotaloutta tuottamalla kauppojen biojätteistä uusiutuvaa energiaa. Kun esimerkiksi biojätteestä tuotetaan biokaasua, se saadaan tehokkaasti hyötykäyttöön ja yritys voi käyttää sitä energiana toiminnassaan, kertoo Gasumin myyntiyksikön päällikkö Jani Arala.

Lue lisää...


Vantti ajaa biokaasukäyttöisillä pakettiautoilla

Energiayhtiö Gasum ja Vantti aloittavat yhteistyön, jossa Vantti ottaa käyttöönsä neljä biokaasulla kulkevaa Iveco Daily -pakettiautoa. Kaasuautoilla ajaminen tukee Vantaan kaupungin tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Biokaasu on kotimainen ja vähäpäästöinen polttoaine, jonka tuotanto edustaa kiertotaloutta parhaimmillaan.

Vantaan kaupungin omistama Vantti ottaa käyttöönsä neljä kaasukäyttöistä Iveco Daily -pakettiautoa, joihin tankataan vähäpäästöistä biokaasua. Vantti tuottaa ateria-, puhtaus-, kiinteistö-, kuljetus- sekä aula- ja turvapalveluja Vantaan kaupungille. Postien, kirjeiden ja pakettien nouto sekä jako kattaa yli 200 toimipisteen jakelualueen. Biokaasulla kulkevat autot valittiin erityisesti niiden ympäristöystävällisyyden vuoksi. 

- Vantaan kaupungin tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä ja haluamme olla edelläkävijöitä sekä suunnannäyttäjiä tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Kustannustehokkaat biokaasuautot auttavat hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjen vähentämisessä, toteaa Vantin kuljetuspalveluiden palveluesimies Jari Mielonen.

Lue lisää...


Maastokykyisempi uusi Mitsubishi L200

Mitsubishi on esitellyt Bangkokissa uuden version L200-lava-autostaan, joka tunnetaan tietyillä markkinoilla myös Triton-nimellä. Tänä vuonna 40-vuotispäiväänsä viettävän L200:n uusi malli tulee myyntiin valmistusmaassaan Thaimaassa 17.11. Thaimaan julkaisun jälkeen lava-automalli tulee myyntiin muualla Aasiassa, Lähi-Idässä, Afrikassa, Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Ussi L200 tulee myyntiin kaikkiaan 150 maassa maailmanlaajuisesti.

Uudistuneen muotoilun lisäksi uudessa L200:ssa on muun muassa parannettu nelivetojärjestelmä sekä uusia turvallisuutta parantavia ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Nelivetovaihtoehtoina ovat Super-Select 4WD ja Easy-Select 4WD, joissa molemmissa on uusittu maasto-ominaisuus, josta löytyy ajotavat soralle, mudalle/lumelle, hiekalle ja kalliolle. Nelivetojärjestelmässä on myös alamäkiavustin.

Lue lisää...


Iveco Stralis NP kulki ennätyspitkän matkan yhdellä LNG-tankilla

Iveco Stralis NP 460hp -kuorma-auto on kulkenut tiettävästi kaikkien aikojen pisimmän matkan yhdellä LNG-tankillisella osoittaakseen maakaasuajoneuvojen soveltuvuuden tiekuljetuksiin. Lontoosta liikkeelle lähtenyt Stralis NP 4x2 -vetoauto veti perässään kolmiakselista umpiperävaunua, ja yhdistelmän kokonaispaino oli 30 tonnia. Ylitettyään Englannin kanaalin lautalla Doverista Calais’hin se kulki koko 1728 km:n tieosuuden ilman lisäpolttoaineen tarvetta – tämä ylittää ajoneuvon ilmoitetun 1600 km:n toimintasääteen, ja on samalla uusi ennätys. Suoritus vastaa vaikuttavaa noin €230:n tai 40%:n LNG-polttoaineen säästöä menomatkalla dieseliin verrattuna.

-Viime vuonna ajoimme koko Iso-Britannian saaren päästä päähän 400-hevosvoimaisella Stralis NP:llä ilman välitankkauksia, mutta tällä kertaa halusimme asettaa tavoitteen vielä korkeammalle. Meillä oli mahdollisuus näyttää kuinka polttoainetehokas Stralis NP on, ja testata samalla uusinta 460-hevosvoimaista kaasumoottoriamme äärimmäisellä tavalla, Iveco:n vaihtoehtoisten polttoaineiden johtaja Martin Flach kertoo.

-Täytimme tankin ennen Lontoosta lähtöä, ja pysähdyimme tankkaamaan seuraavan kerran Madridissa, kaksi ja puoli päivää lähtömme jälkeen. 100-prosenttisen maakaasun käyttö tarkoittaa, että dieselistä tai AdBlue:sta ei tarvitse huolehtia, eli kyseessä on yksinkertaisin ratkaisu sekä kaluston haltijalle että kuljettajalle.

Huolimatta raskaasta liikenteestä Englannin puolella kanavaa, kovasta vastatuulesta Ranskassa sekä reitin mäkisestä Espanjan-osuudesta, Stralis NP kulutti polttoainetta keskimäärin vain 22,6 kg sataa kilometriä kohti.

Lue lisää...


Tanska: Ruotsalaisessa kuorma-autossa piirturia peukaloitu, hirmusakot!

Tanskan poliisin raskaan liikenteen valvontayksikkö Tungvogncenter Öst pysäytti lokakuun alussa Kööpenhaminan eteläpuolella Karlslundessa ruotsalaisen kuorma-auton, jota kuljetti puolalainen kuljettaja. Kaikki asiapaperit - ajokortti, auton paperit, lähetysluettelo, ajo- ja lepoajat - näyttivät olevan kunnossa. Poliisi kuitenkin haistoi vilppiä. Tarkemmassa tarkastuksessa löytyi järjestelmä, jonka avulla autolla voitiin ajaa ilman että piirturi rekisteröi ajon.

Tanskan poliisi ei anna yksityiskohtaisia tietoja uudesta järjestelmästä. Se oli ennalta tietoinen uudesta ratkaisusta ja oli etsinyt sitä, mutta vasta nyt sitä onnisti. Poliisin ilmoituksen mukaan ko. tapauksessa oli nähty erityisen paljon vaivaa manipuloinnin salaamiseksi.

Ruotsalainen kuljetusliike ja puolalainen kuljettaja tuomittiin maksamaan 3324 000 Tanskan kruunua (vastaa 470 000 Ruotsin kruunua) sakkoa. Ruotsalainen kuljetusliike ei ole vielä ilmoittanut maksaako vai jättääkö tapauksen oikeuden ratkaistavaksi.

(Trailer.se)


Effer Hiabin omistukseen

Cargoteciin kuuluva Hiab on saattanut päätökseen Effer S.p.A:n oston CTE Groupilta. Kaupan allekirjoittaminen julkistettiin 31. heinäkuuta 2018. Hiabille yritysosto on merkittävä askel kohti tavoitetta olla kuormausnosturien globaali markkinajohtaja ja asiakkaiden ensisijainen yhteistyökumppani. 

Effer, jonka pääkonttori sijaitsee Minerbiossa, Italiassa, ja jonka henkilöstöön kuuluu noin 400 työntekijää, on tunnettu korkealuokkaisten nivelpuominosturien valmistaja. Efferin tuotevalikoimaan kuuluvat ajoneuvoalustaiset kuormausnosturit ja erikoisnosturit sekä laivanosturit painottuen raskaisiin nostureihin, joiden nostokapasiteetti on yli 100 tonnimetriä. Jakelusta huolehtii yli 100 jälleenmyyjän verkosto, joka kattaa maailmanlaajuisesti noin 60 eri maata. 

Efferin mukaantulo vahvistaa entisestään Hiabin tuotekehitys- ja innovointikapasiteettia, laajentaa nosturivalikoimaa sekä lisää toisiaan täydentävien verkostojen ansiosta myynnin ja jakelun kattavuutta sekä kasvattaa Hiabin osaamista. Nämä yhdistetyt voimavarat vahvistavat merkin ja liiketoiminnan kasvua sekä parantavat kummankin merkin asiakaskokemusta.

Effer jatkaa toimintaansa tunnetun brändinsä ja identiteettinsä puitteissa sekä vakiintuneen jälleenmyyjä- ja jakeluverkostonsa kautta. Effer tulee olemaan osa Hiabin maailmanlaajuista nosturiorganisaatiota. Lorenzo Cipriani jatkaa Efferin toimitusjohtajana ja raportoi Joakim Anderssonille, Senior Vice President, Cranes, Hiab. 


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!