MAN - Vaihtoautot

Rolls-Royce menee maastoon, Cullinan esitellään 2018

BMW:n tytäryhtiö Iso-Britanniassa, Rolls-Royce ilmoitti jo kolme vuotta sitten aikovansa valloittaa myös maastoajomarkkinat omalla huipputuotteella ja vähättelevänsä SUV-nimitystä. RR:n tarjoama vastine on " all-terrain, high-sided vehicle" eli lähinnä "korkearakenteinen maastoajoneuvo".

Uutuuden nimeksi on nyt ilmoitettu "Cullinan". Muita tietoja salataan yhä. Korin arvellaan kuitenkin lepäävän uudella aluminikehyksellä kesällä 2017 esitellyn uuden Phantom'n tapaan. Ja että "Cullinnan tulee viihtymään missä tahansa maastossa". Ensiesittely luvataan loppuvuodelle.


EU: Erikoistukea akkuteknologian kehittämiseen

EU valmistelee 23.2. julkistettavaa strategiaa EU-alueen akkuvalmistajien yhteistyön edistämiseksi tavoitteena jouduttaa akkuteknologian kehitystä. "Sähköliikenteen (E-Mobility) kannalta kennot ja akut ovat keskipisteessä. Joka kuvittelee, että näitä tulevaisuudessa vain ostetaan, on sokea, jopa lapsellinen. Sen vuoksi euroopalaisten yritysten on tehtävä yhteistyötä yli kansallisten rajojen", strategian tarvetta perustellaan energiakomissaari Maros Sefcovic'n toimistosta.

EU-komissio tulisi tietyin ehdoin tukemaan akkuteollisuutta. Vuoteen 2025 mennessä arvioidaan akkumarkkinoiden vuositasoksi 250 miljardia euroa. Tuolloin Euroopan tulee olla vahvasti edustettuna markkinoilla, Sefcovic korostaa.


Niinivirralle toinen sähkökuorma-auto

Niinivirta European Cargo Oy jatkaa toimintaansa kohti päästötöntä jakeluliikennettä. 12.2.2018 yhtiö ottaa käyttöön toisen 100 prosenttisesti sähköllä toimivan jakelukuorma-auton. Auto tulee pk-seudun jakeluliikenteeseen ja on Emoss B.V:n valmistama, kuten yhtiön ensimmäinen sähköinen jakeluauto Tampereella. Auton alustana toimii tällä kertaa MAN 18250. Molemmat sähköiset kuorma-autot on varustettu IoT-tekniikalla joka mahdollistaa kehitystyön edistyneen kaupunkilogistiikan ympärillä.

Niinivirran uuden sähkökuorma-auton kokonaispaino on 18 tonnia ja moottorin teho 230 kW. Auton akuston kapasiteetti on 200 kWh, latausteho 44 kW ja ajosäteen täydellä akulla pitäisi olla 250 kilometriä.



Neste MY diesel vähensi kasvihuonepäästöjä vuodessa yli 20 miljoonaa kiloa

Kokonaan jätteistä ja tähteistä valmistettu Neste MY uusiutuva diesel™ on vähentänyt ilmastopäästöjä Suomessa jo vuoden ajan. Tänä aikana se on auttanut suomalaisia autoilijoita, yrityksiä, kaupunkeja ja tapahtumia vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä yli 20 miljoonaa kiloa, joka vastaa lähes 7 000 henkilöauton vuosittaisia päästöjä.

Lue lisää...


Goupil sähköhyötyajoneuvot Wihurilla

Goupil-G1 on pelkistetty malli ilman hyttiä. Se soveltuu hyvin sisäkäyttöön esimerkiksi teollisuuslaitoksiin huolto ja tavaran kuljetukseen, jossa ympäristön päästö/melu halutaan vähäisiksi. Jousituksen ansiosta kuljettajamukavuus ja kuormankantokyky ovat huippuluokkaa.

Lue lisää...


DB Schenker avaa uuden terminaalin Poriin

DB Schenker avaa Porin Honkaluotoon (Rahtitie 2) uuden terminaalin, joka palvelee koko Satakunnan aluetta kansainvälisissä ja kotimaan kuljetuksissa. Rakennetusta pinta-alasta 2800 neliömetriä on lämmintä terminaali- ja toimistotilaa, minkä lisäksi on rakennettu 1000 neliömetrin lämmittämätön halli. Yhteensä investoinnin arvo on yli neljä miljoonaa euroa. DB Schenker muuttaa Satakunnan uuteen terminaaliin Porin Helmentieltä ja Rauman Hakunintieltä maanantaina 12.2.2018.

Uusi terminaali parantaa DB Schenkerin toimintaedellytyksiä ja antaa tilaa kasvulle Porissa ja laajemmin koko Satakunnassa. Terminaali on neljänneksen vanhaa Porin terminaalia suurempi. Rakentamisessa on huomioitu ekologiset tekijät ja siinä käytetään ympäristön kannalta kestäviä ratkaisuja. Aiempien kiinteistöinvestointien tapaan myös Poriin rakennettiin geoenergiaa hyödyntävä lämmitys- ja viilennysjärjestelmä. Lisäksi sähköntuotannossa käytetään aurinkoenergiaa, jota täydennetään vesivoimalla. Näin terminaali toimii täysin hiilineutraalisti. Hiilijalanjälkeä pienennetään myös moderneilla rakenneratkaisuilla kuten led-valaistuksella, oviautomatiikalla ja vedenkulutusta vähentämällä.

Kiinteistöinvestointien lisäksi DB Schenkerillä on parhaillaan käynnissä noin 20 miljoonan euron kalustoinvestointi, johon kuuluu muun muassa kaksi normaalia pidempää HCT-ajoneuvoyhdistelmää. 


Ruotsin SKALin uusi työkalu

Uusi digitaalinen työkalu antaa tietoa ja rohkaisee ilmoittamaan poliisille seksi- ja ihmiskauppaepäilyistä Ruotsin teillä. Aloite tulee Värmlannin Lääninhallitukselta ja poliisilta yhteistyössä Sveriges Åkeriföretag järjestön kanssa ja kohdistuu ensi sijassa ammattikuljettajiin.

- Ammattikuljettajat ovat joka päivä tien päällä. Rikollisuus kulkee teillämme. Jos vain ammattikuljettajamme tietävät mitä tarkkailla, he voisivat vihjaista poliisille rikosepäilyistä. Digitaalisella työkalulla ammattikuljettajat saavat koulutusta ja ohjausta poliisilta miten havaita ja toimia epäilyttävissä tapauksissa. Mitä useampi oppii näkemään epäilyttäviä tilanteita ja toimimaan sen mukaan, auttaa meitä kaikki saavuttamaan turvallisemman ja tasa-arvoisemman yhteiskunnan, Sveriges Åkeriföretagin paikallisjohtaja Thomas Broström sanoo.


Arctic Test 2018 - lava-autot maastossa

Lava-autot vertailussa Auto, tekniikka ja kuljetuksessa

Auto, tekniikka ja kuljetuksen vuoden 2018 Arctic Test keskittyi lava-autoihin. Ajankohta oli 31.1--9.2- jolloin myös säät suosivat kirpakalla pakkasella. Testissä mukana olivat Nissan Navara, Toyota Hilux, Isuzu D-Max, VW Amarok, Mitsubishi L-200, Fiat Fullback ja Ford Ranger.

Testit koostuivat maantieajosta ilman lastia, maastoajosta, maantieajosta lastin kanssa, peräkärryn vedosta sekä kiihtyvyys ja ohjaamomelutesteistä. Lastina toimi 500 kiloa soraa. Lisäksi joka testiaamuna tehtiin kylmästarttaus- sekä ohjaamon lämpenemiskokeita. Maastotestit ajettiin Mil-Safarit Oy:n tiluksilla Pornaisissa. Testi tarkkoine yksityiskohtineen julkaistaan 9.3. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa.

Lue lisää...


Citroën kasvattaa verkostoaan eri puolilla Suomea

Vuoden 2017 toisella puoliskolla Auto-Bon Oy:n maahantuomat, PSA Groupin valmistamat automerkit Peugeot sekä Citroën paransivat kumpikin tilauskantaansa Suomessa. Vastaavasti vuoden 2018 alku on tuonut positiivisia signaaleja ensirekisteröintilukuihin sekä kasvua edellisvuoden vastaavaan aikaan.

Kummallekin merkille on asetettu voimakkaat kasvutavoitteet ja tavoitteiden tueksi Citroën-verkosto jatkaa uudistumistaan.

Autokeskus Oy:n toimipisteissä Konalassa, Hämeenlinnassa sekä Turussa avautuu Citroën-huolto helmikuun alusta alkaen. Citroën-huoltopiste avataan myöhemmin myös Autokeskus Raisioon. Samaan aikaan Raision nykyiset huoltopisteet jatkavat toimintaansa ja Citroën-asiakkaille on tarjolla entistä kattavampi palvelu. Konalan huoltopiste palvelee Helsingin lisäksi myös espoolaisia.

Lue lisää...


Nokian Renkaat jälleen vastuullisimpien yritysten joukkoon

Nokian Renkaat on valittu jälleen maailman vastuullisimpien yritysten joukkoon. Yhtiö on listattu autokomponenttitoimittajien kategoriassa Bronze Class -luokkaan RobecoSAMin viime viikolla julkaisemassa kestävän kehityksen vuosikirjassa 2018. Vastuullisuusasiantuntija RobecoSAMin vuosittaista arviointia pidetään erityisen luotettavana ja kattavana selvityksenä kestävän kehityksen toteutumisesta yrityksissä eri puolilla maailmaa.

Nokian Renkaat pokkasi tänä vuonna myös Industry Mover -palkinnon. Palkinto jaetaan yritykselle, joka on alallaan parhaiten onnistunut edistämään kestävää kehitystä tukevia toimintojaan vuoden aikana.

Nokian Renkaiden erinomainen kehitys huomioitiin jo viime vuonna, kun yhtiö sai Dow Jonesin kestävän kehityksen arvioinnissa merkittävästi edellisvuotta paremmat ja lähes kaksi kertaa toimialansa keskiarvoa korkeammat vastuullisuuspisteet ollen näin vastuullisin Dow Jones Sustainability World -indeksiin valittu rengasvalmistaja.

– Olemme tehneet määrätietoista työtä kestävän kehityksen eteen monella saralla ja onnistuneet sisällyttämään sen luontevaksi osaksi globaaleja toimintojamme. Tuntuu hienolta saada tunnustusta tästä pitkäjänteisestä työstä. Huomionosoitukset antavat myös lisäpontta jatkaa valitsemallamme tiellä ja kannustavat meitä entistä vastuullisempiin suorituksiin, sanoo vastuullisuudesta Nokian Renkailla vastaava Teppo Huovila.

Merkittäviä edistysaskelia hiilidioksidipäästöjen alentamiseksi

Premium-rengasvalmistajana Nokian Renkaat haluaa olla suunnannäyttäjä vastuullisena ja kestävään kasvuun tähtäävänä yrityksenä. Yhtiön yhtenä vastuullisuustavoitteena oli vähentää vuoteen 2020 mennessä liikenteen CO2-päästöjä 500 miljoonalla kilolla alentamalla renkaiden vierintävastusta seitsemällä prosentilla. Tämä tavoite täyttyi jo vuonna 2017 reilusti ennen asetettua määräaikaa, samoin kuin tavoite vähentää tuotannon CO2-päästöjä 20 prosentilla.

Nokian Renkaiden tavoitteena on myös kaikkien merkittävien kumin prosessoijakumppanien auditointi sekä kaatopaikkajätteen nollataso tuotannossa syntyville jätteille vuoteen 2020 mennessä. Nokian-tehtaalla tuotantojäte kierrätetään jo nyt kokonaisuudessaan ja Venäjän-tehtaallakin lähes 90 prosenttisesti. Tutustu lisää Nokian Renkaiden vastuullisuustyöhön.

RobecoSAM arvoi vuosittain yli 2 000 pörssiyrityksen vastuullisuutta taloudellisesta, sosiaalisesta ja ekologisesta näkökulmasta. Tämän vuoden Sustainability Yearbookiin tarkasteltiin yrityksiä 43 eri maasta ja 60 teollisuudenalalta. Lue lisää RobecoSAMin vuosikirjasta 2018.

 


Venevienti vetää

Talouden elpyminen niin Suomessa kuin laajemmin ovat piristäneet veneiden viennin hyvään vauhtiin. Suomen venevienti on kasvanut viime vuonna llähes 10 prosenttia. Pienvenepainotteisen myynnin arvo on noin 250 miljoonaa euroa. Lähes 9000 kappaleen viennistä 4000 menee Ruotsiin ja 3000 Norjaan.

Yksi vientiin menevien veneiden valmistajista on Fenix Marin. Fenix Marin on vuonna 2004 perustettu yksityinen venevalmistaja, joka vastaa Yamarin-veneiden tuotannosta. Markkinointi tapahtuu Yamaha Europe Nv:n ostaman Inhan tehtaat Oy:n kautta, jolle Kesko myi Busterin valmistuksen ja Yamarin tuotemerkin vuoden 2016 lopussa. Valkeakoskella 4500 m2 tuotantotiloissa valmistuu 65 ammattilaisen toimesta 6-8 venettä per päivä kokoluokasta riippuen. Tuotannosta valtaosa menee vientiin. Mallistossa on useita eri malleja alkaen 4,6 metristä aina 7,5 metriin. Rakenne painottuu nyt alumiinirunkoisiin, lujitemuovikansirakenteisiin, Yamaha Cross-malleihin, joiden osuus on jo 2/3-osa tuotannosta. Alumiinirungot valmistaa alihankintana Campnou-yritys Ähtärissä.


Kolmannen sukupolven Sprinter

Uusi Mercedes-Benz Sprinter esiteltiin Duisburgissa. Voimanlähteeksi kolmannen sukupolven Sprinteriin löytyy kaksi Mercedes-Benz OM651 turbodieselmoottoria: 4-sylinterinen 2,1-litrainen (114, 143, 163 ja 177 hv) ja 3-litrainen V6-moottori (190 hv). Mercedes-Benzin uusi OM654 dieselmoottori on tulossa Sprinteriin myöhemmin. Keskikulutus vaihtelee auton koosta, akselivälistä ja moottorista riippuen 6,9–9,7 litran välillä/100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 181–253 grammaa/kilometri. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit. AdBlue-lisäainesäiliön koko on malliuudistuksessa kasvanut 18:sta 22 litraan.

Perinteisten taka- ja nelivetovaihtoehtojen lisäksi saatavana on nyt myös etuvetoinen Sprinter. Etuvetoratkaisun ansiosta auton kuljetuskyky on 50 kiloa suurempi kuin takavetomallissa. Kuormaustaso on 80 milliä matalampi ja ovet vastaavasti 80 milliä korkeammat kuin takavetoisessa sisarmallissa. Sprinter-etuvetomallien huoltoväli on 40000 kilometriä/2 vuotta, takavetoisten Sprinterien puolestaan 60000 kilometriä/2 vuotta.

Etuvetoisen Sprinterin vaihteistovaihtoehdot ovat 9-vaihteinen automaattivaihteisto momentinmuuntimella (ensimmäinen isojen pakettiautojen luokassa) sekä uusi 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Kaikkiin taka- ja nelivetomalleihin on saatavana 7G-Tronic-automaattivaihteisto varustettuna Drive Select -käsivalintatoiminnolla.

Lue lisää...


E-bussivalmistajat lisäävät rajusti tuotantoaan


Irizar ie tram.

Euroopan suurimpiin bussivalmistajiin noussut puolalainen Solaris esittelee 23-25.4. Krakovassa erikoislehdistölle neljä kaupunkiliikenteeseen tarkoitettua e-bussimalliaan 8,9 metrin e-Urbinosta 18 metrin Urbino 18 Electric nivelbussiin koeajojen merkeissä.

Solaris on myynyt jo yli 200 e-bussiaan Euroopan kaupunkeihin. Krakovan liikennelaitoksella on käytössä 26 e-bussia, joista 23 on Solaris'ia. Krakova on ostamassa lisää 160 sähköbussia.

Samalla Volvo ilmoittaa Krakovan ostaneen 12 Volvo hybridisähkö-nivelbussia. Kauppa nostaa Volvo sähköbussien määrän Puolassa 50:een.

Espanjalainen Irizar esittelee 10-12.5. erikoislehdistölle uuden sähköbusseihin erikoistuneen tehtaansa Espanjan Adunassa sekä kolme kaupunkiliikenteeseen tarkoitettua e-bussimalliaan. Päätähtenä on uusi Irizar ie tram sähkönivelbussi. Irizar on myynyt toista sataa e-bussiaaan Espanjan ja Ranskan kaupunkeihin.


Tarkat merikartat mobiililaitteisiin

Karttakeskuksen uuden navigointisovelluksen meri- ja maastokarttanäkymät muistuttavat ulkonäöltään painettua karttaa. Ympäristön hahmottamista helpottaa 3d-näkymä, jonka ansiosta karttaa voi katsella myös lintuperspektiivistä.

Loisto Mariner on Suomen meri- ja järvialueilla liikkuville veneilijöille tarkoitettu helppokäyttöinen navigointisovellus, joka toimii sekä Android- että iOS-käyttöjärjestelmissä. Sovelluksen suunnittelussa on ollut mukana veneilyn asiantuntijoita sekä Karttakeskuksen omassa tuotekehitystiimissä että avustaneessa testiryhmässä.

Loisto Mariner sisältää Suomen merialueiden sekä suurimpien sisävesien tarkat vektorimuotoiset merikartat, jotka perustuvat Liikenneviraston alkuperäisaineistoon.

Lue lisää...


EU:n kuorma-autovalmistajat yhdessä platooningiin

EU:n kaikki kuusi kuorma-autovalmistajaa ovat liittyneet EU:n rahoittamaan Ensemble-projektiin. Sillä tavoitellaan teknisiä ratkaisuja, jotka mahdollistavat kolmen vuoden sisällä autonomisen letkassa ajamisen eli platooning'in.

- Meillä on jo nyt teknisiä ratkaisuja kahden automerkin paltooningiin. Meidän kannattaa kuitenkin kehittää järjestelmää, joka sallii platooningin kaikkien valmistajien kuorma-autojen kesken, Scanian autonomisten järjestelmien kehitysjohtaja Jan Dellrud sanoo.

Suurimmat ongelmat ovat tänään erimerkkisten kuorma-autojen keskinäisen tiedonvaihdon kehittämisessä.