MAN - Vaihtoautot

Dräger Alcotest 5000 suurten massojen alkoholiseulontaan

Alkotestereistään ja -lukoistaan tunnetun, saksalaisen Drägerin tuotevalikoima on kasvanut täysin uudenlaisella Alcotest 5000 -pikatesterillä, joka on tarkoitettu alkoholin pikaseulontaan viranomaisille, työmaille, satamiin ja ylipäätään paikkoihin, joissa on tarpeellista saada testattua nopealla tahdilla useita henkilöitä.

Dräger Alcotest 5000 -testerin ydinideana on, että testeri ilmoittaa nopeasti, onko näytteessä alkoholia vai ei. Testeri ei kuitenkaan ilmoita promilleja lukemana, vaan tarkempi testaus tulee tehdä toisenlaisella Dräger-testerillä. Testerillä saadaan puhallutettua jopa 12 henkilöä minuutissa, mikä on moninkertainen määrä perinteisiin testereihin verrattuna. Alcotest 5000 -testerillä puhalluttamista nopeuttaa myös se, että yksilöllisen suukappaleen sijaan testerissä puhalletaan erikoismuotoiltuun suppiloon, jota voidaan käyttää lukuisia kertoja.

Alcotest 5000 -testerin raja-arvoksi on asetettu 0,06 promillea. Laitteen kalibrointiväli on 24 kuukautta.


Saksa: Dieselien arvo vapaassa pudotuksessa

Puhutaan diesel-henkilöautoista. Osin myös pakettiautoista. Muutaman suurkaupungin saatua luvan rajoittaa ja jopa kieltää dieselautojen tulon keskusta-alueille, ja yhä useamman valmistellessa samaa, etenkin käytettyjen diesel-henkilöautojen hinnat ovat syöksyneet hurjaan alamäkeen. Arvonmenetys koskee jo vain vuodenkin vanhoja autoja.

Leasingmarkkinat kuvaavat tilannetta täydelliseksi katastrofiksi. Jäännösarvo on jokaisen leasingtarjouksen lähtökohta. Väärä jäännösarvo horjuttaisi suurimpiakin leasingyhtiöitä. Leasing on houkutteleva ratkaisu suuryritysten autojen hallintaan.

Autoleasing tuottaa etuja koko autokaupalle. Liian korkeaksi arvioitu jäännösarvo johtaa leasingistä vapautuvien autojen hintaromahdukseen, joka vuorostaan vaikuttaa suoraan autokaupan kaikkien autojen hintojen pudotukseen. Tässä tapauksessa välittömästi kevyen dieselkaluston vaihtoautojen hintoihin.

Diesel ei tule poistumaan edes kevyen kaluston moottoriratkaisuna. Mutta nykyisen, vanhaan päästöpuhdistustekniikkaan perustuvien dieselien hintaromahdus on hyvää matkaa toteutumassa Saksassa ja sen seurauksena pian myös muissakin Euroopan ilmastonmuutoksen koskettamissa suurissa automaissa.

 

 


Pikapanssari-Sisu GTP 112 km/t, Latviaan kuun lopulla

Sisu Auto Oy:n huolella pimitetty panssari-Sisu GTP on Rukajärven testien jälkeen (vrt. Kuljetusnet.fi 2.3.2018 ja KN-Uutiskirje 9/2018) nähty rajussa käytössä Sisun omalla maastoradalla Karjaan tehtaan aitojen suojassa. Vähin erin tippuu kuitenkin tiedon sirpaleita hakevan käteen.

Lue lisää...



Sisulta uutta teknologiaa erikoiskuljetuksiin

Sisun vahva panostus kaikkein raskaimpiin ajotehtäviin tuottaa jälleen uutta, asiakasvaatimuksiin vastaavaa ajoneuvoteknologiaa. Norjaan Johs. J. Syltern as:lle toimitettu Sisu Polar Hauler 8x4 raskasveturi on varustettu uudella 10 tonnin kantavuuden omaavalla nousevalla ja ohjaavalla kakkosakselilla.

Uudella akselistorakenteella saavutetaan suurempi tieliikenteessä sallittu kokonaispaino ja akselipainojen tasaisempi jakautuminen. Tällä toteutuksella ajoneuvon teknisesti suurimmat sallitut akselimassat ilman nopeudenrajoitusta ovat 10 t + 10 t + 16 t + 16 t. Nostettava 2-akseli yhdessä vedonvapautuksen ja hydraulisen telinnoston kanssa lisäävät entisestään Sisun polttoainetaloudellisuutta sekä parantavat ajoneuvon etenemiskykyä Norjan haastavissa olosuhteissa.

Johs. J. Syltern as:lle luovutettu SISU Polar Hauler on uuden 2-akselin lisäksi varustettu valmiudella irrotettavalle viidennelle akselille. Asiakkaan toivomusten mukaisesti uuden SISU Polar Haulerin ohjaamosta löytyy 2-akselin ja 5-akselin portaaton jousipaineensäätö. Portaattomasti säädettävissä olevan jousituspaineen avulla ajoneuvolle saavutetaan aina optimaalinen akselipainojakauma.

Lue lisää...


Kiina kehittää kapteenittomia laivoja

Kiina kehittää ankarasti autonomista laivastoa, jotka ovat kuin jättimäisiä droneja merellä. Tänä vuonna maa aloitti valtavan testikentän rakentamisen autonomisille aluksille Guangdongin provinssiin Etelä-Kiinan rannikolla.

Kiinalainen tiimi esitteli maailman nopeimman miehittämättömän aluksen, Tianxing-1: n, joulukuussa China Marine Economy Expossa, China Daily kertoo. 12,2 metrinen alus voi liikkua jopa 93 km/h ja kuljettaa 7,5 tonnia lastia.

Tavoitteena on kauko-ohjatut "kummituslaivat" jotka kuljettaisivat kontteja tai jopa toimisivat Kiinan armeijan palveluksessa, ja kattaisivat koko maapallon. Kiina on kuitenkin Eurooppaa jäljessä, koska maailman ensimmäinen autonominen alus lähtee tänä vuonna tekemään toimituksia kaupunkien välillä Norjan rannikolla.

Merenkulkualan yritys MacGregor ja moottorinvalmistaja Rolls-Royce allekirjoittivat viime vuonna sopimuksen selvittääkseen tapoja, joilla autonominen teknologia auttaisi laivojen navigointi- ja lastijärjestelmiä, MacGregorin Suomen emoyhtiö Cargotec Oyj totesi lausunnossaan.


Nokian Renkaat 120 vuotta: Talvirenkaiden kehittäjästä maailmanluokan liiketoimija

Nokian Renkaiden vaiheet muodostavat vahvan tarinan suomalaisen kumiteollisuuden historiasta. Vuonna 1898 Suomen Gummitehdas Osakeyhtiöstä alkunsa saanut yritys valmisti aluksi mm. kalosseja, kumitiivisteitä, erilaisia letkuja, poliisipamppuja ja myöhemmin myös pyöränrenkaita. Auton renkaiden valmistus tuli mukaan 1900-luvun alkupuolella, kun autokanta alkoi kasvaa.

Lue lisää...


Kaha: Autocom ratkaisu ajoneuvon diagnosointiin

Autocom-diagnostiikkalaitteisto koostuu ajoneuvoon kiinnitettävästä CDP+-testeristä ja CARS-, TRUCKS- tai GENERIC-ohjelmasta. CDP+-testeri liitetään ajoneuvon OBD-pistorasiaan, minkä jälkeen se lähettää ajoneuvon tiedot langattomasti tietokoneelle ja ohjelman avulla pääset analysoimaan testerin välittämiä tietoja. Autocom-ohjelmiin päivitetään säännöllisesti uusia ajoneuvomalleja ja toimintoja. Laite toimii sekä uusissa että vanhoissa ajoneuvoissa.

Lue lisää...


Jari Soukkio Carsportin tuotepäälliköksi


Ari Jonasson (vas.) toivottaa Jari Soukkion lämpimästi tervetulleeksi Carsport Designin myyntitiimiin.

Jari Soukkio (55) on nimitetty Carsport Designin myyntitiimiin tuotepäälliköksi. Hän toimii Volkswagen, Mercedes-Benz ja Ford hyötyautojen koritöiden myyjänä. Hän on ollut toimialalla lähes 30 vuotta.

Lisää Carsport Design -kuulumisia KuljetusNetissä. 


Volvo myynyt yli 4000 sähköistettyä bussia

Volvo Buses on myynyt maailmanlaajuisesti yli 4 000 linja-autoa, jossa on sähköistä voimansiirtotekniikkaa. Viimeisin tilaus on 90 Volvo 7900 hybridibussin osto Brysseliin. Brysselin aikomuksena on uusia kaupungin julkinen liikenne niin, että vuoteen 2030 mennessä koko linja-autokalustossa on sähköistä voimansiirtotekniikkaa.

Volvon sähköbussien mallivalikoima sisältää hybridibusseja, ladattavia sähköhybridibusseja ja täyssähköbusseja.

Volvo 7900 Hybridi lähtee liikkeelle 15-20 km/t saakka täyssähköisesti ja ilman päästöjä. Nopeuden kasvaessa pienikokoinen dieselmoottori aktivoituu. Bussi kulkee 30-40% vähemmällä polttoaineella ja CO2 päästöillä kuin vastaava dieselbussi. Hiukkas- ja typenoksisipäästöjä syntyy vastaavasti 50% vähemmän.


Valiokunta kehotti Malmin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamisen

Liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö Lex Malmi -kansalaisaloitteesta valmistui 13. maaliskuuta. Valiokunta ehdotti, että kansalaisaloite hylätään.

Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdotti mietinnössään eduskunnan hyväksyttäväksi lausuman, jonka mukaan eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä.

Lue lisää...


Tasoristeyksien parantamiseen 8 miljoonaa euroa vuonna 2018

Liikennevirasto kohdistaa tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen vuonna 2018 kahdeksan miljoonaa. Koko nelivuotinen ohjelma kattaa 65 kohdetta eli toimenpiteitä 28 miljoonan euron edestä. Tasoristeyksiä parannetaan tai suljetaan, lisäksi selvitetään satelliittinavigoinnin hyödyntämistä sekä lisätään STOP-merkkejä tasoristeyksiin. Työt on jo aloitettu.

Lue lisää...


Päivitetty Volvo Trucks FE -matalalattiamalli kaupunkikuljetuksiin

Volvo Trucks täydentää Volvo FE ‑matalalattiamallistoa uusilla ominaisuuksilla, jotka on tarkoitettu vaativiin kaupunkikuljetustehtäviin. Useimmat niistä parantavat turvallisuutta ja kuljettajien tuottavuutta. Samalla kaikkiin Volvo FE ‑ohjaamo- ja ‑alustayhdistelmiin on nyt saatavana kaasukäyttöisiä moottoreita.

Volvo Trucksin matalalattiamallin matala ajoasento parantaa yleisnäkyvyyttä. Matala askelma tehostaa myös kuljettajan työtä ja pienentää samalla polvi- ja nilkkavammojen riskiä.

– Näkyvyys kuorma-auton ympärille ja katsekontaktin saaminen jalankulkijoihin, pyöräilijöihin ja muihin suojaamattomiin tienkäyttäjiin on turvallisen ajon kannalta haasteellista vilkkaassa kaupunkiympäristössä. Nyt tuomme näihin ongelmiin helpotusta monissa erilaisissa kuljetustehtävissä, kertoo Anders Edenholm, Volvo Trucksin  jakelusegmentin johtaja.

Lue lisää...


Roadscanners Group 20 vuotta

Roadscanners Oy aloitti toimintansa Rovaniemellä alkuvuodesta 1998 neljän hengen voimin. Nyt 20 vuoden jälkeen yhtiöstä on kasvanut teiden, rautateiden, katujen, siltojen ja lentokenttien väyläomaisuuden diagnostiikkaan ja hallintaan erikoistunut globaali laitteistoja, ohjelmistoja ja konsultointipalveluita tuottava konserni. Yhtiön Road Doctor® tuotemerkin alla olevat tuotteet tunnetaan kaikkialla maailmassa.

-Meille on tärkeää, että pyrimme koko ajan olemaan ajassa mukana ja ennakoimaan tulevaisuutta.  Tiedämme, että lähivuosien aikana liikenne ja liikenneväylät tulevat käymään läpi historiansa suurimman ja nopeamman murroksen – ja se murros on jo alkanut. Uskomme, että jatkossa älykkäässä väyläomaisuuden hallinnassa menestystekijöinä tulevat olemaan digitalisaatio, koneäly, pilvipalvelut, IOT, robotiikka ja älyliikenne sekä liikenneväylien diagnostiikkapohjainen ennakoiva kunnossapito ja täsmäkorjaus, sanoo Roadscanners Groupin toimitusjohtaja Timo Saarenketo.

Hänen mukaansa yhtiön viime vuosina tekemät pilotit sekä tie- että rautatiealalla ovat osoittaneet, että toimintojen taloudellista tehokkuutta voidaan parantaa jopa useilla kymmenillä prosenteilla sekä väylien kuntoa parantaa jos ja kun nämä tekniikat ja käytännöt otetaan käyttöön.

Panostus tutkimus- ja tuotekehitystyöhön ja kansainväliseen yhteistyöhön alkaa tuottaa tuloksia. Roadscannersin vuoden 2018 taloudellinen ennuste on lupaava ja yhtiö neuvottelee parhaillaan useista suurista ohjelmisto-, laite- ja konsultointiprojekteista.


Nordliftillä nostaa vaikka junan

Sodankyläläisen Nordlift Oy:n tarina alkoi 40 vuotta sitten kevyillä ajoneuvonostimilla. Seuraavassa vaiheessa tuotantoon tuli kuorma-autojen nostin, ja 2004 valmistui ensimmäinen junanostin.

Viennistä tulee 80 prosenttia yrityksen liikevaihdosta. Katsastusnostimet menevät lähinnä kotimarkkinoille, Ruotsiin ja nyttemmin myös Saksaan. Junanostimia menee erityisesti Ruotsiin ja Malesiaan. Turkin markkina on kiinnostava, sillä maassa on tekeillä miljardien investoinnit rataverkkoon.

Junanostimien tekijät ovat eurooppalaisia, Nordliftin kovimmat kilpailijat löytyvät Saksasta ja Italiasta. Rautatieyhtiöissä ollaan konservatiivisia. Hydraulista nostinta voi tarjota, mutta usein sitä ei edes huomioida tarjouskilpailussa, kun ollaan totuttu ostamaan ja käyttämään ruuvinostimia. Sellainen piti siis kehittää. Junanostimissa on myös digiä ja etävalvontaa, vikatilanteiden diagnoosit ja ohjelmistopäivitykset voidaan tehdä etänä.


Jäämeren rautatieksi jatkoselvitetään Kirkkoniemi-Rovaniemi-yhteyttä

Liikenne- ja viestintäministeriön tilaama selvitys Jäämeren rautatiestä on valmistunut. Ministeriö on valinnut Jäämerelle Oulun, Rovaniemen ja Kirkkoniemen kautta kulkevan ratalinjauksen jatkoselvitettäväksi. Linjauksen ratkaisi Kirkkoniemen eduksi Suomen logistisen aseman, saavutettavuuden ja huoltovarmuuden parantuminen vaihtoehtoihin verrattuna. Kirkkoniemen linjaus oli kahdesta kärkiehdokkaasta edullisempi.

- Jäämeren rata on tärkeä eurooppalainen hanke, joka kytkisi pohjoisen, arktisen Euroopan kiinteämmin osaksi Manner-Eurooppaa. Ratayhteys parantaisi useiden pohjoisen alueen elinkeinojen edellytyksiä. Työryhmä alkaa nyt selvittää tarkemmin Kirkkoniemeen tehtävää ratalinjausta, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

- Haluamme jatkaa erinomaista yhteistyötä Norjan ja Suomen välillä ja osallistumme mielellämme Rovaniemi-Kirkkoniemi-ratalinjauksen vaihtoehtoja pohtivan työryhmän työhön, sanoo Norjan liikenneministeri Ketil Solvik-Olsen.

Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi viime heinäkuussa Liikennevirastoa tekemään mahdollisesta Jäämeren radasta selvityksen yhdessä Norjan liikenneviranomaisten kanssa. Liikennevirasto arvioi viiden eri linjausvaihtoehdon toteuttamista ja taloudellista kannattavuutta.

Lue lisää...