MAN - Vaihtoautot

Alan vanhin vitsi: "Heräsi tankki tyhjänä"

Sitä sanotaan jo kuorma-autokuljetuksissa alan "vanhimmaksi vitsiksi" koko Euroopassa, tunnetaan myös Suomessa: "heräämistä tankki tyhjänä".

Tuorein, vain ei viimeinen, esimerkki tulee Ruotsista. Q8 huoltoaseman pihalla Kungsgatan´lla Kungsörissä kuljettaja heräsi rekkansa ohjaamossa, hieroi unet silmistään ja täräytti kiesin käyntiin jatkaakseen matkaa. Matkanteko jäi kuitenkin siihen moottorin sammuessa. Osoittautui että viimeiset runsaat 100 litraa dieseliä oli yön aikana juoksutettu imuletkulla säiliöstä.

Paikalliselle poliisille jäi todettavaksi, ettei ollut todistajia, ei epäiltyjä - eikä ollut ensimmäinen kerta. Poliisi totesi, että samanlaisia polttoainevarkauksia on sille ilmoitettu toistuvasti.


Ruotsi: Ankara vastalause varallisista teistä

Ammattikuljettaja on liikenneonnettomuustilaistoissa todettu Ruotsin vaarallisimmaksi ammatiksi. Tilastot nousevat taas pintaan puuauton kaaduttua ojaan kyljelleen kaksi viikkoa sitten tiellä 941 Smålannissa tienreunan pettäessä kuormatun auton alla. Tie on keskeinen väylä puunkuljettajille. Paikoin se on niin kapea, ettei kaksi vastakkain kulkevaa mahdu ohittamaan. Liikenneviraston suunnitelmien mukaan tietä parannetaan vuoteen 2029 mennessä.

Lue lisää...


Autonominen Scania testeissä Australiassa

Scania testaa autonomista kuljetusjnärjestelmäänsä suolakaivoksessa Australiassa. Testiautona on itseajava Scania XT 8x4 jäteauto.

Alkuvaiheessa itseajavan auton kulkua varmistaa henkilö ohjaamossa tarkkailen auton suorituskykyä ja kulkua. Testin edetessä mukaan tulee useampia autonomisia Scanioita kehittämään autojen koneesta-koneeseen ja toiminnasta-toimintaan yhteispeliä.

- Kaivokset tarjoavat ihanteellisen testiympäristön autonomisille kuolrma-autoille ja niiden käytölle. Olemme ilolla seuranneet autonomisen Scaniamme selviytymistä testin alkuvaiheessa. Kokemuksilla joita täällä saadaan useammankin itsenäisesti toimivan auton yhteistyöstä ovat ratkaisevia, kun kehitämme autonomisia ratkaisuja muihin kuljetussovellutuksiin, Scania Miningin johtaja Björn Winblad sanoo.



Käytettyjen litiumparistojen virtanavat on teipattava!

Litiumparistojen oikosulusta voi syntyä pahoja tulipaloja, kun paristojen suojaamattomat päät joutuvat kosketuksiin toistensa kanssa. Vastaavat palot voitaisiin välttää teippaamalla paristojen virtanavat ennen kierrätykseen viemistä.

– Litiumparistot ovat paristoista häijyimpiä. Niiden virtanavat ovat niin lähellä toisiaan, että ne reagoivat helposti osuessaan toisiin paristoihin. Siksi napojen teippaaminen on ehdottoman tärkeää, ja siitä muistutetaan myös paristonkeräyslaatikossa, Paristokierrätystä hoitavan tuottajayhteisö Recser Oy:n toimitusjohtaja Helena Castrén muistuttaa.

Lue lisää...


Uusi Traffic Management Finland vastaa kaikkien kulkumuotojen liikenteenohjauksesta

Vuoden 2019 alussa aloittaa toimintansa valtion liikenteenohjauskonserni Traffic Management Finland Group, jonka muodostavat emoyhtiö Traffic Management Finland Oy (TMF) sekä sen liikennemuotokohtaiset tytäryhtiöt.

Traffic Management Finland on valtion kokonaan omistama erityistehtäväkonserni, joka toimii liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa.

Lue lisää...


Kirsi Karlamaa uuden Traficomin pääjohtajaksi

Valtioneuvosto on nimittänyt DI Kirsi Karlamaan 1.1.2019 toimintansa aloittavan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtajaksi viiden vuoden määräajaksi.

Liikenne- ja viestintävirastoon yhdistyvät Viestintävirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja osa Liikennevirastosta. Uusi virasto yhdistää asiantuntijoiden osaamisen ja tuo aiempaa paremman kyvyn vastata toimintaympäristön muutoksiin ja asiakkaiden tarpeisiin: ilmastonmuutos, digitalisaatio ja nopea teknologinen kehitys vaikuttavat myös liikenteeseen ja viestintään kohdistuviin vaatimuksiin.

Lue lisää...


Bosch testaa Nesteen uusiutuvaa dieseliä

Bosch  kokeilee Nesteen uusiutuvaa dieseliä, jonka avulla ajoneuvojen kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 90 % dieseliin verrattuna.

- Uusiutuvista ja synteettisistä polttoaineista voi olla suurta hyötyä ilmastonmuutoksen hidastamisessa. Niillä saadaan aikaan nopeita ympäristövaikutuksia, sillä olemassa olevia ajoneuvoja tai infrastruktuuria ei tarvitse uusia, vaan esimerkiksi nykyiset ajoneuvot ja huoltoasemat voivat jäädä käyttöön, sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner.

Bosch on tutkinut jo jonkin aikaa uusiutuvia ja synteettisiä polttoaineita. Yrityksen dieselmoottoreiden polttoainetta kuljettavia osia, kuten polttoainepumppuja ja -ruiskuja, on testattu perusteellisesti, ja ajoneuvovalmistajat voivat ottaa ne käyttöön uusiutuvien ja synteettisten polttoaineiden kanssa.

Lue lisää...


Tekoälyllä tehoa liikennehäiriöiden tunnistamiseen

Liikennevirasto ja Tieto toteuttivat keväällä̈ 2018 kokeilun, jossa testattiin tekoälyn ja nousevan LiDAR-mittausteknologian käyttökelpoisuutta liikennevirtojen analysoinnissa. Sensorifuusioon perustuva kokeilu osoitti, että tekoälyn avulla voidaan analysoida liikennevirtaa ja tuottaa reaaliaikaista tietoa liikenneturvallisuuden tueksi ilman merkittäviä lisäkustannuksia.

Tavallisuudesta poikkeavat liikennetilanteet muodostavat merkittävän liikenneturvallisuusriskin. Tällä hetkellä liikennetilanteiden automaattinen valvonta perustuu vahvasti kameraperustaiseen videodataan ja kehittyneimmät ratkaisut kohdentuvat lähinnä tunneleiden turvallisuuden valvontaan. Tekoälyä ja sensoridataa yhdistäviä järjestelmiä ei käytetä vielä yleisesti tavallisuudesta poikkeavien liikennetilanteiden reaaliaikaiseen valvomiseen. Sensorifuusiota hyödyntävät ja automaattisesti tekoälyn avulla dataa analysoivat järjestelmät voivat jatkossa tuoda uusia mahdollisuuksia turvallisen tienpidon helpottamiseksi.

Lue lisää...


Taksi Helsingille yhteistyökumppani

Taksi Helsinki on tehnyt yhteistyösopimuksen Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa toimivan Länsi-Suomen Lähitaksi Osk:n taksivälityksen siirtymisestä Taksi Helsingin palvelukeskukseen. Taksi Helsingin ja Länsi-Suomen Lähitaksi Osk:n yhteistyösopimus sisältää matkaketju- sekä teknologiayhteistyötä ajovälityksen osalta. Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella taksitilaukset voi tehdä 1.2.2019 alkaen puhelinnumerosta 0100 0700. Soitto ohjautuu Taksi Helsingin palvelukeskukseen, josta taksitilaukset välitetään Varsinais-Suomeen sekä Satakuntaan.

Ensi vaiheessa palvelu ei kata koko aluetta, mutta kesäkuuhun 2019 mennessä numerosta 0100 0700 voi tilata taksin aina Turkua ja Poria myöten. Puhelinpalvelun lisäksi asiakkaat voivat kesästä alkaen tilata taksin Varsinais-Suomessa sekä Satakunnassa myös ilmaisella 0100 0700 -sovelluksella. 0100 0700 -sovellus on Taksi Helsinki -sovelluksen kevytversio, joka on kehitetty erityisesti valtakunnallisille toimijoille. 


Kevytautot tulevat sittenkin

Kevytautot tulevat jo ensi vuonna, uusi laki hyväksyttiin eduskunnassa. Laki astuu voimaan 1. marraskuuta 2019. Lain puolesta äänesti 167 ja vastaan 12 kansanedustajaa.

Kevytautojen kuljettaminen onnistuu AM-kortilla. Autojen maksiminopeus on 60 km/h ja niillä ei saa ajaa moottori- tai moottoriliikennetiellä. Kevytautoiksi voi muuttaa vain varsin uusia henkilöautoja. Auton tulisi olla 2014 jälkeen käyttöönotettu.


Volvo Lasvagnar sai uuden toimitusjohtajan

Volvo Lastvagnar yhtiön pitkäaikainen toimitusjohtaja Claes Nilsson menee eläkkeelle 1.1.2019. Uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Volvo Lastvagnarin Eurooppa-johtaja Roger Alm. Hänestä tulee samalla Volvon konsernijohdon jäsen. Alm tuli Volvo Lastvagnarin palvelukseen 1989. 

Sen jälkeen hän on ollut monessa huipputehtävässä, muun muassa vastuussa Volvo kuorma-autojen myynnistä Latinalaisessa Amerikassa ennen Eurooppa-johtajaksi tuloa.


Ruotsi lakkautta uunituoreen lentoveron

Ruotsin edellinen hallitus perusti demarien, ympäristöpuolueen ja vasemmistopuolueen voimin lentoveron viime kesänä. Vaikka Ruotsissa ei vieläkään ole vaalien jälkeen uutta hallitusta, on jo selvää, että maltillisen kokoomuksen ja kristillisdemokraattien budjettiehdotuksen tultua hyväksytyksi, lentovero kuopataan 1.7.2019 vain vuoden vanhana.

Matkanjärjestäjät ja elinkeinoelämä vastustivat raivoisasti lentoveroa alusta alkaen. Vain puoli vuotta sen voimaan astumisesta tiedetään jo, että se lakkautetaan. Lakkautuspäätöksestä tullaan varmasti käymään kovaa köydenvetoa heti Linköpingissä pidettävästä vuotuisesta kuljetusalan suurtapahtumasta, Transportforum'sta lähtien 9-10.1.2019.


Poliisille uusia panssaroituja ajoneuvoja

Poliisihallitus on hankkimassa vuosien 2018-2019 aikana poliisiyksiköiden käyttöön 15 kappaletta panssaroituja Mercedes-Benz G280 CDI LAPV 5.4 -ajoneuvoja. Autot on hankittu Hansel-sopimustoimittaja Veho Oy:ltä puitesopimuksen mukaisena hankintana. Ajoneuvoja tullaan sijoittamaan Suomen kaikkiin yhteentoista poliisilaitokseen.

Kyseiset uudet ajoneuvot ovat kuorma-autoiksi rekisteröitäviä panssaroituja poliisiautoja. Autoissa on Poliisihallituksen mukaan Suomen poliisille riittävä suojaustaso. Autot ovat väritykseltään tummansinisiä ja niissä on poliisin hälytysajoneuvojen normaali tekninen varustus.

Lue lisää...


Mikko Rantakare Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi

Mikko Rantakare (48) on nimitetty Volvo Finland Ab:ssa Volvo Truck Center Länsi-Suomen aluejohtajaksi. Rantakare aloitti tehtävässään 3.12.2018. Volvo Truck Center Lännen alueeseen kuuluu Volvo Truck Center Turun, Forssan ja Porin toimipisteet. Mikko vastaa kuorma-automyynnin sekä jälkimarkkinaliiketoiminnan johtamisesta Länsi-Suomen alueella. Rantakare raportoi Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklundille.

Rantakare on toiminut autoalalla lähes koko työuransa ajan. Ennen Volvo Truck Center Länsi-Suomen aluejohtajaksi siirtymistään Rantakare toimi huoltokorjaamon päällikkönä Turussa. 

Rantakareen päätoimipisteenä on Volvo Truck Center Turku.


Atrian teurasjätteistä biokaasua

Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt 17.12.2018 Nurmon Bioenergia Oy:lle energiatukea enintään 9 364 000 euroa biokaasulaitoksen rakentamiseen Nurmoon parin kilometrin päähän Atrian elintarviketehtaasta. Laitos on tähän mennessä suurin biokaasun liikennekäyttöön suunniteltu hanke Suomessa.

Biokaasulaitos käyttäisi raaka-aineena maataloudesta syntyviä lantoja, teurastamon biojätteitä, elintarviketeollisuuden jäte- ja sivuvirtoja, ruokajätettä ja pakattuja elintarvikkeita sekä kasvibiomassoja.

Tuotannon käynnistyessä kaasua käytetään aluksi lähinnä teollisuuden polttoaineena ja kysynnän kasvaessa vuoteen 2025 mennessä lähes koko tuotanto käytettäisiin liikennepolttoaineena. Laitoksen täysi tuotantoteho vastaa 6 000 henkilöauton keskimääräistä energiankulutusta.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!