MAN - Vaihtoautot

Euro NCAP on yhdessä mm. Ruotsin Trafikverket'n kanssa testannut 19 erimallista umpi- ja myös avolava-pakettiautoa, lähinnä niiden kolaria välttäviä ja lieventäviä ominaisuuksia. Tulokset osoittavat, että pakettiautojen turvallisuus laahaa vuosia henkilöautojen perässä.

Pakettiautojen tarjoama turvallisuus korostuu niiden lukumäärän kasvaessa liikenteessä nopeasti mm. verkkokaupan ja jakeluliikenteen kasvun myötä. Kasvu keskittyy erityisesti asutuskeskuksiin, jossa myös suojaton kevyt liikenne, pyöräily ja jalankulku on jatkuvasti läsnä. Samalla pakettiautoista puuttuu usein järjestelmät pyöräilijöiden ja jalan liikkuvien tunnistamiseksi.

Kolaritirvallisuuden kehittäminen pakettiautojen osalta kestää verraten kauan, mutta kuljettajia tukevien turvajärjestelmien soveltaminen pakettiautoihin on mahdollista huomattavasti nopeammin - etenkin kun monet pakettiautomallit tarjoavat niitä vastaavien henkilöautomallien valmiuksia heti tuotantolinjoilta lähtiessä. Usein niitä on tarjolla heti lisävarusteina.

On saatava ostajat näkemään niinden tärkeys ja valitsemaan niitä lisähinnastaan huolimatta.

Testin 19 pakettiautolle oli tarjolla platina-, kulta-, hopea-, pronssimitalilla sekä "ei suositeltava" arvosanalla. Turvallisuus arvioitiin myös prosenteissa 0 - 100%, jossa 100% edustaa parasta mahdollista turvallisuutta.

Mikään testatuista ei saavuttanut platinaa. Kultaa saavuttivat VW Transporter (65%), Ford Transit (63%) ja MB Vito (61%).

Hopeaa saavuttivat Transit Custom, Sprinter, Expert, Crafter, Vivaro, (58 - 42%). Pronssia Jumpy Dispatch, Proace, Boxer, Jumper Relay, Daily, Ducato, (37 - 28%). "Ei suositeltavia" olivat Master, NV400, Trafic, Movano, Talento.

(Ralph Andersson/Trailer.se)