MAN - Vaihtoautot

Finrail Oy suunnittelee ohjauskeskustoimintojensa uudistamista seuraavien vuosien aikana. Rautatieliikenteenohjauksen kehittämisellä tähdätään entistä turvallisemman, sujuvamman ja ympäristöystävällisemmän junaliikenteen varmistamiseen.

Rautateiden liikenteenohjausjärjestelmiä on uudistettu voimakkaasti viimeisen 10 vuoden aikana. Käynnissä on tällä hetkellä muun muassa Kaakkois-Suomen kauko-ohjausjärjestelmän uudistushanke, joka saadaan päätökseen vuoden 2023 loppuun mennessä. Kauko-ohjausjärjestelmien uudistuksen lisäksi liikenteenohjauksen varautumiskykyä ja automaatioastetta lisätään muillakin keinoin. Jatkossa entistä laajempia maantieteellisiä alueita voidaan ohjata eri työpisteistä liikennetilanne ja kuormitus huomioiden. Tämä parantaa liikenteenohjauksen laatua, tehokkuutta, varautumiskykyä ja häiriötilanteiden hoitoa.

Jotta järjestelmäkehityksestä saatavat hyödyt ja uusi liikenteenohjauksen toimintamalli voitaisiin parhaiten viedä toteutukseen, vaatisi se Finrailin liikenteenohjauksen ohjauskeskusrakenteen uudistamista. Tähän liittyen Finrail suunnittelee Kouvolan ohjauskeskuksen operatiivisen palvelun tuottamista vuoden 2024 alusta lähtien pääkaupunkiseudulta.

Suunnitellun muutoksen toteuttamiseen liittyisi Helsingin ohjauskeskuksen vanhentuneiden ja ahtaiden toimitilojen korvaaminen tai uusiminen moderneilla toimitiloilla. Tätä kautta mahdollistetaan toimitilojen puolesta liikenteenohjauksen uuden toimintamallin toteutuminen laadukkaasti.

- Tavoitteenamme on yhdessä henkilöstömme kanssa etsiä ratkaisuja, joiden avulla parannamme palvelutasoamme laatu- ja tehokkuusvaateet huomioiden. Haluamme samalla tarjota ammattilaisillemme laadukkaan ja turvallisen työympäristön. Rautatieliikenteen ohjauksen kehittämisellä on keskeinen merkitys junaliikenteen sujuvuuden ja toimintavarmuuden parantamisessa. Tämä tukee osaltaan sitä, että Suomessa voidaan kasvattaa junaliikenteen suosiota henkilöliikenteessä vähitellen kohti EU:n keskitasoa, toteaa Finrailin toimitusjohtaja Pertti Saarela.

Finrail käynnistää suunnitelmiin liittyvät yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat Kouvolan ja Helsingin henkilökuntaa. Mikäli yhtiön suunnitelmat toteutusivat, henkilöstölle tarjottaisiin lähtökohtaisesti mahdollisuutta jatkaa työssä uudella sijaintipaikalla erikseen sovittujen tukitoimien avulla.

Mahdollinen Kouvolan ja Helsingin operatiivisten toimintojen keskittäminen ja toimintojen tehostuminen aiheuttaisi arviolta noin 15 henkilön vähennystarpeen nykyiseen verrattuna. Yhtiön pelkkä luonnollinen poistuma on kuitenkin muutosajankohtaan mennessä huomattava. Tämä antaisi osaltaan mahdollisuuden toteuttaa työnantajan suunnittelema järjestely ilman huomattavia irtisanomisia.

Yhtiölle jäisi mahdollisesti Kouvolaan ja Lappeenrantaan työpisteet, jotka mahdollistaisivat työskentelyn paikkakunnilla sellaisten henkilöiden osalta, joiden läsnäolo operatiivisessa työpisteessä ei ole välttämätöntä. Tällaisia henkilöitä on mm. suunnittelu- ja asiantuntijatehtävissä. Yhtiössä on suunnitelmien mukaan tulevaisuudessa mahdollista työskennellä myös laajamittaisesti etätyössä ja sitä suositaan mahdollisuuksien mukaan.

Yhteistoimintaneuvottelut aloitetaan 15.12.2020 ja niiden on arvioitu kestävän vuoden 2021 tammikuun loppupuolelle. Mahdolliset päätökset tehdään yhteistoimintaneuvottelujen päätyttyä.

Finrail Oy:n suurimmat ohjauskeskukset sijaitsevat Helsingissä, Tampereella, Kouvolassa ja Oulussa. Lisäksi sillä on pienempiä erillistoimipisteitä.