MAN - Vaihtoautot

VR Transpoint ja Yara sopimukseen rikastekuljetuksista

VR Transpoint jatkaa pyriittitoimituksia Pyhäsalmen kaivokselta Yaran Siilinjärven tehtaille vuoden 2019 alusta alkaen. Sopimus kattaa vuositasolla noin 350 000 tonnin rikastekuljetukset.

Pyriitti kulkee kaivokselta tehtaalle konteissa. Ensi kevään aikana kuljetuksiin saadaan lisää tehoa, kun kuljetuksissa otetaan käyttöön uusi Finnowagon-vaunusto. VR Transpoint on kehittänyt yhteistyössä itävaltalaisen Innofreight GmbH-kalustotoimittajan kanssa uudentyyppistä tavaravaunua, Finnowagonia, suomalaiseen rautatielogistiikkaan.

– Finnowagon-vaunualusta ja sen vaihdettavat kuormatilat tuovat joustavuutta kuljetuksiin. Finnowagonin modulaarinen rakenne tehostaa toimintaa ja tarjoaa monia erilaisia konttiratkaisuja samalle alustalle ja vaunualustan päällä voidaan käyttää muun muassa rikaste- tai säiliökontteja. Vaunualusta kontteineen on painoltaan kevyempi kuin nykyiset vaunuratkaisut. Tämä mahdollistaa tarvittaessa vaunukohtaisesti suurempien kuormien kuljettamisen, mikä lisää rautatiekuljetusten tehokkuutta ja kilpailukykyä, kertoo VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen.


Jyväskylässä kehitetty teknologia mahdollistaa tulevaisuuden älytiet

JAMKissa kehitettyä ja testattua, tavallisiin liikennemerkkeihin liitettävissä olevaa teknologiaa on otettu käyttöön Kroatiassa osana Zagrebin Yliopiston ja JAMKin yhteistä projektia. Projekti sai kansainvälistä huomiota, kun se sai Kansainvälisen tieliiton (IRF) myöntämän Global Road Achievement Award -palkinnon laadunhallinta-kategoriassa Las Vegasissa järjestetyssä konferenssissa torstaina aamulla Suomen aikaa.

Projektissa on JAMKin toimesta luotu automaattinen syöttöjärjestelmä tietokantaan, johon on lopulta tarkoituksena liittää Kroatian kaikki liikennemerkit. Jokainen liikennemerkki liitetään tietokantaan omalla, yksilöllisen sarjanumeron sisältävällä RFID-tagilla. RFID-tekniikka on tuttu esimerkiksi luottokorteista, joissa se mahdollistaa lähimaksun.

– Tässä käytetään samaa passiivista RFID-tekniikkaa kuin luottokorteissakin, mutta vahvistettuna. Liikennemerkkien metalli vahvistaa signaalia niin, että se on luettavissa jopa 30 metrin päästä, kertoo projektissa JAMKin osalta vetovastuussa ollut teknologian lehtori Mikko Keskinen.

Käytännössä tekniikka mahdollistaa sen, että esimerkiksi ohiajava auto sopivalla lähettimellä varustettuna saa luettua kaikki teiden varsille sijoitettujen liikennemerkkien tiedot. Tiedot lukemalla selviää esimerkiksi, mikä merkki on kyseessä, milloin se on asennettu ja milloin se tulisi vaihtaa uuteen. Järjestelmä huomaa myös puuttuvat liikennemerkit, sillä jokaisen liikennemerkin sijaintitieto on tietokannassa.

Lue lisää...


Kamux haluaa Euroopan suurimmaksi, taas kaksi uutta myymälää Hampuriin

Suomalaisen 3-5 vuotta vanhojen käytettyjen autojen myyntiin keskittyvän Kamux -yhtiön päätä ei palele. Se ilmoitta selkeästi pyrkivänsä alallaan Euroopan suurimmaksi!

Sen uusin tiedote kertoo aikomuksesta avata kaksi uutta myyntipistettä Hampurissa. Sillä on vanhassa Hansakaupungissa jo ennestään kaksi myyntipistettä, eli ensi vuoteen mennessä neljä Kamux-pistettä Hampurissa. 

- Saksassa tullaan avaamaan vielä lisää Kamux-autokauppoja, Kamuxin maajohtaja Saksassa, Oliver Michels sanoo ja jatkaa: " Me pyrimme käytettyjen autojen myyjänä ykköseksi Euroopassa"!

Kamux-ketjuun kuuluu nyt 57 myyntipistettä Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Vuonna 2017 liikevaihto oli noin 455 miljoonaa euroa. Ajalla 1-6/2018 lasvua oli 17,5% verrattuna edellisvuoden vastaavaan. Liikevaihtotavoite 2018 on 700 miljoonaa euroa.



Uusi Teboil Syncrogear 75W-80 Autokorjaamomessuilla

Messu-uutuutena julkistetaan uusi Teboil Syncrogear 75W-80 -vaihteistoöljy. Uusi täyssynteettinen Teboil Syncrogear 75W-80 on suunniteltu henkilö- ja pakettiautojen vaihteistoöljyksi niihin käsivalintaisella vaihteistoilla varustettuihin ajoneuvoihin, joissa edellytetään käytettäväksi SAE 75W-80 -viskositeettiluokan öljyä. Tämä viskositeettiluokan öljyjen käyttö on yleistynyt voimakkaasti.

- Perinteisiä 75W-90- ja 80W-90 -luokkien öljyjä alhaisemman viskositeettinsa ansiosta öljy vähentää voimansiirron tehohäviöitä ja näin parantaa auton polttoainetaloudellisuutta,” tuoteryhmäpäällikkö Juha-Pekka Riihimäki kertoo.

Tuote on suunniteltu kattamaan mahdollisimman laaja autokanta. Öljy sopii käytettäväksi esimerkiksi useissa Peugeot-, Citroën- ja Renault-malleissa sekä monissa japanilaisissa ja saksalaisissa automerkeissä, joissa on valmistajan suosituksena on polttoainetta säästävä SAE 75W-80 -viskositeettiluokan öljy.

- Laajan soveltuvuutensa ansiosta öljy sopii hyvin yleisöljyksi monimerkkikorjaamoille, jotka huoltavan useita eri automerkkejä ja -malleja ja haluavat että yksi vaihteistoöljy sopii mahdollisemman moneen autoon, Riihimäki toteaa.


Saksa: Sähköauton tankkauksessa jopa 20% "maahan"


14,5 tai 20,1 kWh/100 km.

Auton kuluttamaa bensaa ja dieseliä on helppo laskea, koska se mitä tankataan myös kulutetaan. Sähköauton "tankkauksessa" käy toisin. Sähkö joka ladataan autoon, ei koskaan päädy täysimääräisenä akkuihin johtuen lämmön menetyksenä sähköjohtojen ja kaapelien vastuksena. Siihen vaikuttavat muun muassa sähkökaapelien halkaisija ja pituus, lämpötila, akkujen varaustilanne ja latauksen teho. Esimerkiksi lyhytkestoinen suurteholataus antaa yleensä huonomman tuloksen kuin useamman tunnin kestävä hidas lataus. Myös latauslaite vaikuttaa tulokseen. Lataus kotipistokkeesta johtaa tavallisesti suurempaan energiahävikkiin kuin nk. Wallbox-laitteesta ladattuna.

Energiahävikki sähköauton latauksess voi olla jopa 20%. Sähköauton omistajan kannalta hävikki on vähintäänkin harmillinen, koska omistajan on se maksettava. Esimerkiksi Smart Fortwo EQ:n kulutus 14,5 kWh ladattuna 22 kW:n Wallboxista nousee 20,1 kilowattituntiin ladattuna tavallisesta kotipistokkeesta. 5,6 kWh:n ero on keskimääräisellä autosähkön hinnalla n. 1,70 euroa/100 km Saksassa.

Kaikki autonvalmistajat eivät ilmoita kulutuseroa yhtä läpinäkyvästi kuin Daimler. Yleensä sähköautolle ilmoitetaan vain sen edullisin kulutuslukema.

(Vogel)


Tanska: Hallitus kiristää otetta kabotaasiin Beier-tapauksen jälkeen

Viime keskiviikkona Tanskan hallitus ilmoitti kiristävänsä entisestään kabotaasi- ja kombikuljetusten valvontaa. Tämä on suoraa seurausta paljastuksista, jotka osoittivat Kurt Beier Transport kuljetusyrityksen pitäneen Filippiineiltä ja Sri Lankasta lähteneitä kuorma-autonkuljettajiaan pakolaisleiriä muistattavissa olosuhteissa.

Kuljetusministeri Ole Birk Olesen ja työministeri Troels Lund Poulsen ilmoittivat, että Tanska tulee esittämänn tiukennettuja vaatimuksia ja nykyistä selvempiä sääntöjä koskien kabotaasi- ja kombikuljetuksia Tanskan osalta juuri päättymässä olevissa neuvotteluissa EU:n uudesta kuljetussopimuksesta. Muun muassa Tanska vaatii kabotaasi- ja kombikuljetuksiin sovellettaviksi Tanskan palkka ja työsuhdesopimuksia.

- Nämä ovat kuljetuksia, jotka suoraan kilpailevat Tanskan omien kuljetusyrittäjien kanssa. Tiellä suoritettujen tarkastusten tulee olla nykyistä tarkempia, tavoitetietoisia ja niiden pitää iskeä kovalla kädellä vakaviin laittomuuksiin, Tanskan ITD:n poliittisen osaston johtaja Jörn-Henrik Carstens sanoo.

(Tanska poliisin suorittamat rahtikuljetusten tarkastukset Tanskan tieverkossa ovat jo tätä ennen olleet kaikkein kovimmat kaikista pohjoismaista. Toim.huom.)

 


Norja: Slovakialaiset Bring-kuljettajat saivat koevastaukset ennen koetta

Norjan Postille kuljetuksia suorittavat Bring-yhtiön slovakialaiset kuorma-autonkuljettajat saivat oikeat vastaukset eteensä ennen heille määrätyn liikenneturvallisuuskokeen suoritusta. 

Romanialainen kuljettaja Lucian Mititelu, joka oli töissä Bring Truckingilla vuosina 2012-2015 videoi tapauksen maaliskuussa 2015. Kokeeseen määrityt kuljettajat olivat kerääntyneet koetta suorittamaan, mutta kokeen valvoja saapui paikalle myöhästyneenä. Silloin naispuolinen Bring Truckingin työntekijä ehdotti kokeen aloittamista ajan säästämiseksi. Hän luki osanottajille oikeat vastaukset ennen kokeen suorittamista. Koetapahtuma jota piti edeltää liikennetuvallisuusluento, kesti kaikkiaan 20 minuuttia usean tunnin sijaan.

Lucian Mititelun mukaan tapaus ei ollut ainutkertainen. Hän ei ollut aiemmin videoinut koetilaisuuksia, koska ei ollut varautunut siihen.

Norjan Postin lehdistöpäällikkö Johan Eckhoff vahvistaa, että video on olemassa ja että se on otettu liikenneturvallisuuskokeen yhteydessä. Hän sanoo, että kaikki väärin perustein hyväksytyt kuljettajat joutuvat uusimaan kokeen.

Lucian Mititelu arvostelee Norjan Postia myös sosiaalisesta alennusmyynnistä. Kuljettajat jotka ajavat eninmäkseen Pohjolassa, saattavat joutua ajamaan jopa kuusi viikkoa peräjälkeen ja slovakialaisilla palkoilla eli 34 Norjan kruunun tuntipalkalla (vajaat 37 Ruotsin kruunua).

Johan Eckhoff kiistää väitteen sosiaalisesta alennusmyynnistä.


Puolalainen "kuljetusyrittäjä" narutti Ruotsilta 1,6 miljoonaa alv-petoksena

Miehellä oli seitsemän kuljetusyritystä Puolassa ja hän pyysi 1,6 miljoonaa alv-rahoina Ruotsin veroviranomaiselta yritystensä kuorma-autoille ostetusta poöttoaineesta Ruotsissa. Kuljetusyrityksiä ei ollut olemassa. Eikä liioin kuorma-autoja. Polttoainelaskut olivat väärennettyjä. Miestä syytetään nyt törkeästä veronkavalluksesta Malmön käräjäoikeudessa.

Mies oli lähettänyt 21 polttoainelaskua Ruotsissa tehdyistä ostoista huhtikuun 2016 ja  marraskuun 2017 väliseltä ajalta. Mies oli pyytänyt alv-palautusta ostolaskuista. Verovirasto oli maksanut miehelle 1,1 miljoonaa ennen kuin petos paljastui. Maksuun oli menossa vielä 500 000 kruunua lisää, mutta maksu onnistuttiin keskeyttämään.

Puola luovutti miehen lokakuussa Ruotsiin viime torstaina alkautta oikeudenkäyntiä varten.

(Trailer.se)


Schenkerin ja Einriden autonominen T- pod yleiselle tielle Jönköpingissä

Huhtikuussa Schenkerin ja Einriden esittelemän autonomisen sähköllä toimivan T-pod rahtiajoneuvon asennustyöt ovat alkaneet Ruotsin Jönköpingissä rahtiterminaalin ja varaston välisellä tiellä. Osa matkasta kulkee yleisellä tiellä. Autonominen rahtiliikenne on lajissaan ensimmäinen kaupallisessa muodossa Ruotsissa.

Schenker ja Einride odottavat enää viranomaisen, Transportstyrelsenin, lupaa liikenteeseen yleisellä tiellä. Schenkerillä on varaus useammalle vastaavalle asennukselle maailmanlaajuisesti.

(Transportnet.se)


481 Scania kaasu-nivelbussia Bogotaan

Bogotan bussijärjestelmä TransMilenio on tilannut 481 Euro6 kaasubussia Scanialta.  Tilauksesta 179 on Scania K320 IA 6x/2 320 hv:n  nivelbussia 162 matkustajapaikalla. 302 Scania F340 HA 8x2  tuplanivelbussia 340 hv:n moottorilla tarjoavat tilaa 250 matkustajalle. Busscar - yhtiö korittaa kaikki bussit.

TransMileniolla on 12 bussilinjaa Bogotassa yhteispituudeltaan 112 km. Päivittäinen matkustajamäärä on 1,7 miljoonaa. Scaniat asetetaan kolmelle linjalle: Suba, Calle 80 ja Norte. Scaniat aloittavat liikenteen alkuvuonna 2019.

- CO2-päästöt vähenevät jopa 20%, hiukkaspäästöt 50-30% ja typenoksidit 75-80% vähemmän kuin entisillä Euro5 busseilla, Scania Colombian toimitusjohtaja Juan Carlos Ocampo sanoo.

 (Transportnet.se)


Dieselautojen myynti laskussa EU:ssa

ACEA:n tilaston mukaan vuoden 2018 kolmannella neljänneksellä kaikista EU:ssa myydyistä uusista henkilöautoista 58 prosenttia kulki bensiinillä, kun taas dieselin osuus myytyjen uusien henkilöautojen voimanlähteenä oli karkeasti kolmannes. Niin sanottujen vaihtoehtoisten voimalinjojen osuus oli 7,8 prosenttia. Ladattavia sähköautoja oli 2 prosenttia kaikista myydyistä uusista henkilöautoista.

Uusien dieselautojen myynti laski 15,8 prosenttia viime vuoden kolmanteen neljännekseen verrattuna, kun taas bensiiniautojen myynti kasvoi 15,2 prosenttia ja sähköautojen myynti kasvoi 30 prosenttia.

Vastaava trendi näkyi Suomessakin vuoden 2018 kolmannella neljänneksellä. Dieselautojen myynti laski Suomessa 21,1 prosenttia viime vuotiseen verrattuna, kun bensiinikäyttöiset kasvattivat myyntiään 3,6 prosenttia ja täyssähköautot jopa 58,8 prosenttia. Huima prosenttimääräinen kasvu selittyy tosin Suomen suhteellisen pienillä sähköautojen myyntimäärillä. 2018 kolmannella neljänneksellä täyssähköhenkilöautoja myytiin Suomessa 189 kappaletta ja tammi-syyskuussa 541 kappaletta.


Etäluotsauksen sallimista esitetään

Hallitus esittää luotsauslakia muutettavaksi siten, että lailla mahdollistettaisiin etäluotsaus, jossa luotsi hoitaa tehtäviään muualla kuin luotsattavassa aluksessa. Luvan etäluotsaukseen myöntäisi Liikenne- ja viestintävirasto luotsausyhtiön hakemuksesta enintään viideksi vuodeksi.

Esitys annettiin eduskunnalle 8. marraskuuta 2018.

Etäluotsauksen arvioidaan olevan alkuvaiheessa pienimuotoista kokeilutoimintaa, jolla selvitettäisiin, miten etäluotsausta voitaisiin hyödyntää ja miten se kannattaisi järjestää tulevaisuudessa.

Lue lisää...


Ari Eteläniemi on Vuoden Tieisännöitsijä 2018

Nivalalainen Ari Eteläniemi on Vuoden tieisännöitsijä 2018. Hän sai tunnustuspalkinnon ja siihen kuuluvan kunniakirjan Tampereella, johon oli kokoontunut maamme tieisännöitsijät vuosittaiseen neuvottelupäiväänsä.

Vuoden Tieisännöitsijä on valittu yksityisteiden tieisännöitsijöiden keskuudesta vuodesta 2008 alkaen. Hän on henkilö, joka omalla toiminnallaan on ollut esimerkillinen ja vaikuttava tieisännöitsijä. Valinta-arvoinnoissa painottuu myös, jos henkilö on ollut osaltaan kehittämässä tieisännöintiä. Valinnan suorittavat aikaisempina vuosina Vuoden Tieisännöitsijäksi valitut yhdessä Suomen Tieyhdistyksen edustajan kanssa.

Ari Eteläniemi aloitti tieisännöinnin vuonna 2006. Hän on vuosien ajan tarjonnut osaamistaan ja palvelujaan jo sadoille tiekunnille. Eteläniemi on ollut myös Yksityistieasioiden neuvontapuhelimessa neuvojana sekä ollut mukana kouluttamassa maahamme uusia tieisännöitsijöitä. Yksityisteiden ja muun infran tieisännöinti on laajentunut niin, että se työllistää Eteläniemen päätoimisesti ja myös kolmea muuta perheen jäsentä.

Lue lisää...


Yandex käynnistää Yango-kyytipalvelunsa Suomessa

Venäläinen tietotekniikkayhtiö Yandex käynnistää autojen tilaamiseen tarkoitetun mobiilipalvelunsa Suomessa. 

Nykyisin jo 13 maassa toimiva palvelu tunnetaan yleisesti Yandex.Taxi-nimisenä, mutta meillä se käynnistyy uuden Yango-tuotemerkin alla perjantaiaamuna 9. marraskuuta. Lähtöhinnaltaan kolme euroa maksavat kyydit ovat aluksi tarjolla Helsingissä.

Yango käyttää toiminnassaan täysin omaa teknologiaansa, kuten omia karttoja, navigaatiota ja tekoälyyn perustuvaa tilaustenjakojärjestelmää. Yandexin mukaan tämä vähentää autojen kuluja ja kuljettajan odotusaikaa tyhjänä sekä lisää kuljettajan tuloja ja auttaa pitämään matkojen hinnat edullisina.

Yango-kyytien lähtöhinta on kolme euroa, mikä sisältää auton saapumisen sekä ensimmäisen kilometrin ja kolmen minuutin ajomatkan. 

Lue lisää...


Rovaniemeläiselle Roadscannersille tiealan palkinto

Rovaniemeläinen Roadscanners on saanut kansainvälisen tiealan järjestön International Road Federationin palkinnon Global Road Achievement Award. Palkinto julistettiin illalla 7.112018. Las Vegasissa järjestetyssä IRF:n 70-vuotisgaalassa. Palkinto myönnettiin Suomeen ensimmäisen kerran.

Palkinto myönnettiin Roadscannersin ja Liikenneviraston yhteiselle PEHKO 2015-2025 -projektille. PEHKO-projektin (Päällysteiden ennakoivan hoidon ja kunnostuksen ohjelmointi) tavoitteena on ollut kasvattaa päällysteiden käyttöikää uusilla päällystettyjen teiden ylläpidon ja hoidon käytännöillä, joissa päätöksenteko perustuu pääosin Roadscanners-teknologiaan.

Roadscannersin kehittämällä menetelmällä pystytään paikantamaan teiden heikot kohdat, määrittämään ongelmien syyt ja korjaamaan ne ennen vakavien vahinkojen syntymistä. Ennakoivalla teiden huollolla on merkittävä vaikutus ylläpidon kustannustehokkuuteen. Suomessa käytetään vuosittain 130-150 miljoonaa euroa noin 50 000 kilometriä sisältävän päällystetyn tieverkoston ylläpitoon. Väyläverkoston korjausvelan arvioidaan olevan yli miljardi euroa.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!