MAN - Vaihtoautot

Solutrans 2017 - Vaihtoehtoja dieselille

Lyonissa järjestetty Solutrans 2017 -näyttely tarjosi mainiot puitteet kuljetuselinkeinon elinvoimaisuuden vahvistamiseen monella eri tasolla. Näyttelyn viesti innovaatioiden osalta oli vahva etenkin nykyistä puhtaamman liikenteen ja itsenäisesti liikkuvien ajoneuvojen alueella. Uusia tuoteinnovaatioita laskeskeltiin esitellyn nyt yli 150 kappaletta. Joukkoon mahtui myöskin maailmanlaajuisia ensiesittelyjä. Näyttelyn tarjonta selviää uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 10/17.


Makeinta ajo-opetusta

Koulutusteemaan sopivasti kysyimme autokoulunjohtaja Markku Kähköseltä hänen näkemyksiään ajokoulutuksen nykytilasta sekä yleisesti heidän tarjoamistaan kursseista. Koulutuksiin on tulossa jonkin verran muutoksia lähitulevaisuudessa.

Maken autokoulu ja sen ympäristöystävällinen kalusto sijaitsee keskeisellä paikalla Espoon Iso Omena -kauppakeskuksessa. Lue lisää Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden uusimmasta koulutusteemaisesta numerosta 10/17!

 

 

 


Uusi Transit Custom Suomeen keväällä

Ford uusii 18 kuukauden aikana kaikki hyötyajoneuvonsa. Ensimmäinen uusi tulokas on Ford Transit Custom, samassa yhteydessä uudistuu Tourneo Custom. Uuden Transit Customin tuotanto alkaa ensi vuoden alussa ja asiakastoimitukset vuoden 2018 keväällä.

Ford uusi hyötyajoneuvojen voimalinjansa jo vuoden 2016 puolella. Uuden Ford Customin sydämenä toimii 2-litrainen Ford EcoBlue dieselmoottori, 105, 130 ja 170 hevosvoiman tehovaihtoehdoilla. Kuusivaihteisen manuaalin lisäksi valikoimassa on viime vuonna esitelty, niin ikään kuusiportainen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto.

Lue lisää...



Sähkölataus mahdollista 30 Neste-asemalla

Neste arvioi, että vuonna 2030 maailmanlaajuisesta autokannasta 10 prosenttia on sähköautoja. Tulevaisuudessa osa ajoneuvoista kulkeekin edelleen perinteisillä polttoaineilla, osa uusiutuvilla ja osa sähköllä ja muilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Jo nyt sähkö- ja hybridiautojen lataaminen on mahdollista lähes 30 Neste-asemalla. Neste K -liikenneasemien osalta tavoitteena on seuraavien vuosien aikana asentaa sähköauton latauspisteet kaikille Neste K -asemille. 


Björn Andler, DSV Road: Kuljetuskustannukset nousevat

Vientivolyymit ovat tänä vuonna nousseet kiireisimpinä kuukausina peräti 16 prosenttia viime vuodesta. Volyymien kasvu on tuonut kuljetusyrityksille myös uusia haasteita. Muun muassa vetäjistä on ollut pulaa koko Euroopassa.

Kuljettamisen kustannukset Euroopassa ovat nousseet tämän vuoden aikana jo lähes kuusi prosenttia. Samaan aikaan lainsäädännön uudistukset ovat tuoneet logistiikkapalvelujen tuottajille aivan uusia kustannuksia. Esimerkkinä mainittakoon Ranskan, Belgian ja Saksan uudet säännökset kuljettajien viikkolevosta. Sitä ei saa enää viettää auton makuutiloissa. Tämän seurauksena kuljettajien viikkokilometrit ovat pudonneet, ja alalta on lyhyessä ajassa hävinnyt noin neljännes kulettajista. Myöskään uusia kuljettajia ei tule enää alalle kysyntään nähden tarpeeksi.

Samaan aikaan toimitusaikavaatimukset ovat kiristyneet entisestään. Monilla lähetyksillä on tiukasti määritelty aikaikkuna noudolle tai purulle. Se tarkoittaa, että saman volyymin kuljettamiseen tarvitaan enemmän kapsiteettia. Pitkällä aikavälillä viennin ja tuonnin epäsuhta aiheuttaa kalustopulaa ja lisää omalta osaltaan kustannuspaineita vientihintoihin.


Rekrykoulutuksella raskaan kaluston mekaanikoksi

Scania hakee rekrytointikoulutuksella yhteistyössä TTS:n kanssa uusia raskaan kaluston mekaanikkoja vakituisiin työsuhteisiin. Rekrytointikoulutuksen tavoitteena on hankkia monipuolinen perusosaaminen mekaanikon työhön ja työllistyä Scanialle huolto- ja asennustehtäviin. Opiskelu on käytännönläheistä ja koulutukseen kuuluu työssäoppiminen Scanian korjaamoilla. Työpaikkoja on Helsingissä, Jyväskylässä, Turussa ja Kokkolassa.

RekryKoulutukseen haetaan 8.1.2018 mennessä osoitteessa www.mol.fi (hakunumero 675395)

Lue lisää...


Trafi julkaisi Autoilija-sovelluksen beta-version

Autoilija on Trafin älypuhelimelle ladattava sovellus, joka sisältää mobiiliajokortin ja erilaisia ajoneuvopalveluita. Autoilijan beta-versio otettiin testikäyttöön joulukuun puolivälissä. Testaajia on noin tuhat.

Testivaiheen alussa sovellus toimii vain iPhonessa. Android-version testauksen aloittamisesta tiedotetaan myöhemmin. Tavoitteena on, että sovellus julkaistaan kesällä 2018, jolloin kuka tahansa voi ladata sen App Storesta tai Google Play -kaupasta.

Mobiiliajokortissa ajo-oikeustiedot kulkevat aina ajantasaisina mukana ja valokuva on tuorein mahdollinen. Visuaalisten turvaelementtien avulla katsoja voi helposti arvioida kortin luotettavuutta. Turvaelementtejä ovat mm. animoitu taustakuvio, joka muuttuu näyttöä kosketettaessa, sekä kännykkää käänneltäessä muuttuvat hologrammimaiset kuviot, kuten Trafin tunnus. Lisäksi QR-koodin avulla tuodaan varmennukseen lisäturvaa.

Ensimmäisenä ajoneuvopalveluna Autoilijaan tulee Suomessa rekisteröidyn ajoneuvon teknisten tietojen haku rekisteritunnuksella.  Haku on maksuton. Näytettäviä tietoja ovat mm. ajoneuvon merkki ja malli, ajoneuvon mitat ja massat, moottorin tiedot, rengastiedot ja katsastustiedot. Näitä tietoja voi hakea myös tunnistautumatta Autoilijaan.

Myöhemmin Autoilijasta voi nähdä ne omat ajoneuvot, joissa on omistajana tai haltijana. Näille ajoneuvoille voi myös tehdä tiettyjä rekisteröinnin ja ajoneuvoverotuksen toimenpiteitä Trafin Oma asiointi -palveluiden tapaan.

Autoilijaan tulee myöhemmin myös erilaisia ajokorttia ja omia ajoneuvoja koskevia ilmoituksia ja muistutuksia.

Katso tästä video mobiiliajokortin käytöstä


Kylmää kyytiä

Volvo esitteli uusinta LNG- tekniikkaansa vuoristoisella kilparadalla Espanjassa. Kaasukoneet toimivat vakuuttavasti suurista korkeuseroista huolimatta.

Tutustu LNG:hen tarkemmin uudessa 21.12. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa 10/17!


Toyota siirtää kehitystyötään sähköiseen voimansiirtoon

Toyota aikoo myydä vuoteen 2030 mennessä vuosittain yli 5,5 miljoonaa autoa, joissa hyödynnetään sähköenergiaa ajamiseen. Näistä yli miljoona on täyssähkö- ja vetyautoja, noin 4,5 miljoonaa erilaisia hybriditoteutuksia. Toyota Motor Corporation on esitellyt sähkömoottoria hyödyntäviä autoja koskevista aikeistaan, koskien 2020-lukua. Sähköistyvän strategian sydämessä ovat hybridi-, lataushybridi-, täyssähkö- ja vetyautoihin liittyvät kehitys- ja lanseerausaikeet.

Vuoteen 2025 mennessä kaikista Toyota- ja Lexus-malleista on saatavilla hybridi- tai täyssähköversio. Hybridi-, lataushybridi-, täyssähkö- ja vetymallien määrää kasvatetaan, ja lisäksi näitä ratkaisuja tuodaan vaihtoehdoksi eri mallien perinteisemmille voimanlähteille. Tästä johtuen kehitystyötä tehdään jatkossa vain automalleille, jotka hyödyntävät voimansiirrossaan sähköä.

Toyota kiihdyttää täyssähköautojen yleistymistä tuomalla maailmanlaajuisesti myyntiin yli 10 täyssähkömallia 2020-luvun alkupuoleen mennessä. Myynti alkaa ennen muita maita Kiinasta, siirtyen asteittain Japaniin, Intiaan, Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan. Vetyautomallistoa Toyota aikoo laajentaa sekä henkilö- että pakettiautoajoneuvoissa 2020-luvulla.

Lue lisää...


Start/stop-VDL Lehtimäen Liikenteelle

Lehtimäen Liikenne Oy:lle start/stop-linja-auto VDL Citea LLE 127/255VDL Bus & Coach Finland on toimittanut Päijät-Hämeessä paikallisliikennettä harjoittavalle Lehtimäen Liikenne Oy:lle dieselmoottorin start/stop-järjestelmällä varustetun täysikokoisen linja-auton, Citea LLE:n.

Kevytrakenteinen ja etuosastaan matalalattiainen Citea LLE on VDL Bus & Coach Finlandin yli kymmenen vuotisen historiansa aikana Suomeen yleisimmin toimittama kaupunkiliikenneauto. Citea LLE:n start/stop-järjestelmä laskee auton kulutusta jopa kahdeksan prosenttia.

Lue lisää...


Ford F-150 Raptor

Kun rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm testaa Fordin tehokkainta lava-autoa F-150 Raptoria, on tiedossa melko haipakkaa. Autossa on muun muassa 450 hevosvoimaa, 691 Newtonia vääntöä sekä maastokykyisempi alusta.

Lue tarkempi koeajo Fordin petomaisesta pickupista 21.12 ilmestyvästä uusimmasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 10/17!


Postin Pakettipalveluihin uusi kaupallinen johtaja

Posti on nimittänyt Pakettipalveluiden kaupalliseksi johtajaksi Henrik Hahtovirran (KTM). Hän siirtyy Postin palvelukseen 1.2.2018 mennessä Let’s Deal Finlandin maajohtajan tehtävistä. Let's deal on osa kansainvälistä Schibsted Media Groupia. Suomessa Schibsted-yhtiöihin kuuluvat Tori.fi, Lendo.fi ja Hintaopas.fi. Aiemmin Hahtovirta on vastannut verkkokauppaliiketoiminnasta ja kaupallisista toiminnoista mm. Anttilassa, Keskolla ja Tallink Siljalla.

Hahtovirran päävastuulla on Postin strategian mukaisesti kasvun luominen pakettipalveluiden verkkokauppaliiketoiminnassa. Hänen tehtäviinsä kuuluvat Postin verkkokaupan palveluiden kaupallistaminen ja go to market -konseptien luominen. Hän raportoi Postin Pakettipalveluiden johtaja Toni Laaksoselle.

Hahtovirran mukaan nyt käsillä olevan kaupan alan murros, eri kaupan muotojen digitalisoituminen ja etäkaupan kasvu tuo "once in a life time" -mahdollisuuden muokata niin kuluttajakokemusta kuin logistista infrastruktuuria.

Posti on vahvistanut uuden strategiansa, jonka avulla Posti jatkaa voimakasta uudistumistaan ja asiakaskokemuksen parantamista. Suurin kasvumahdollisuus yhtiön mukaan on verkkokaupassa, joka kasvaa sekä Suomessa että kansainvälisesti. Ensi vuonna verkkokaupan volyymikasvu on Suomessa noin 10 % luokkaa.


Fordin uudet Tourneo Connect- ja Tourneo Courier -henkilökuljetusmallit tulevat kesällä

Ford julkisti tänään uudet Tourneo Connect- ja Tourneo Courier -henkilökuljetusmallit, jotka tulevat osaksi Tourneo-perhettä kesällä 2018. Uuden Tourneo Connectin viisi- ja seitsemänpaikkaisten mallien sekä viisipaikkaisen Tourneo Courierin esittely saa päätökseen Fordin koko Tourneo-malliston uudistuksen. Malliston huippua edustava ja täysin uudet sisätilat saanut kahdeksan-/yhdeksänpaikkainen Tourneo Custom julkistettiin aiemmin tänä vuonna ja on nyt tilattavissa ympäri Euroopan.

- Uudet Tourneo Connect ja Tourneo Courier ovat tilavia, muunneltavia ja niissä on uusia teknologioita, kuten SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä. Hienostuneet moottoriteknologiat, mukaan lukien paranneltu 1.0 EcoBoost-bensiinimoottorimme sylintereiden lepuutuksella, tekevät uusista Tourneo-malleista entistä parempia ajo-ominaisuuksiltaan ja myös käyttökustannuksiltaan edullisempia, Ford Europen varamarkkinointipäällikkö Roelant de Waard sanoo.

Lue lisää...


Valtatie 5:n parantamistyön urakoitsijaksi Destia Oy

Mikkeli–Nuutilanmäki urakka päästään aloittamaan keväällä. Alue alkaa Mikkelin Tuppuralan eritasoliittymästä ja päättyy Tuhkalan risteyksen eteläpuolelle. Varsinaiset rakennustyöt alkavat huhtikuun alussa ja urakka valmistuu vuonna 2021. Hankintapäätöksellä on 14 vuorokauden valitusaika.

Valtatie 5 on itäisen Suomen pääväylä, joka palvelee henkilöliikenteen lisäksi alueen talouselämää ja teollisuutta. Yhteensä 37 kilometrin pituinen väylä Mikkelin Tuppuralan ja Juvan Vehmaan yhteysvälillä on vilkasliikenteinen, ja sitä pitkin kulkee päivittäin noin 7800–13 300 ajoneuvoa. Tieosuuden liikennemäärän ennustetaan tulevaisuudessa kasvavan, sillä vuonna 2040 sen arvioidaan olevan noin 10 600–17 900 ajoneuvoa vuorokautta kohden.

Tieosuuden ensisijaisia ongelmia ovat liikenteen sujumattomuus, turvattomuus sekä haitat tien varren asutukselle ja maankäytön kehittämiselle. Yhteysvälillä tapahtuu vuosittain keskimäärin kahdeksan henkilöonnettomuutta.

Mikkeli–Nuutilanmäki osuuden kustannukset ovat noin 75 miljoonaa euroa. Kokonaisuudessaan Vt 5 Mikkeli–Juva hanke on arvoltaan 121 miljoonaa euroa, josta kuntien rahoitusosuus voimassa olevan suunnitelmien mukaan on yhteensä 6,9 miljoonaa euroa

Hankkeen hyöty-kustannussuhde on 1,82, eli hankkeeseen investoitava raha saadaan tällä kertoimella yhteiskunnalle takaisin sillä saavutettujen hyötyjen kautta lähes kaksinkertaisena.

Lue lisää...


Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi Q3/2017

Tilastokeskuksen laatiman Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston mukaan vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 80 miljoonaa tonnia, mikä oli 17 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 19 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 16 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen.

Vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 7,0 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 7 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 93 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 7 prosenttia yksityisessä liikenteessä.