MAN - Vaihtoautot

MacGregor tehostamaan Mediterranean Shipping Companyn laivojen tuottavuutta

Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut konttien kuljetuskyvyn optimointia koskevia tilauksia Mediterranean Shipping Company (MSC):ltä kuuden eri laivasarjan 31 laivaan. Tilaus käsittää laivojen lastijärjestelmien ja ansaintamahdollisuuksien optimoinnin. Tilaukset on kirjattu Cargotecin kolmannen ja neljännen vuosineljänneksen tilauskantaan ja MacGregorin toimitukset saatetaan päätökseen vuoden 2018 loppuun mennessä.

Yksityisessä omistuksessa oleva MSC on globaalin konttilaivaliikenteen yksi maailman johtavista varustamoista 490 konttilaivallaan. MSC ja MacGregor ovat monen vuoden ajan tehneet yhteistyötä ja useissa MCS:n laivoissa on MacGregorin ratkaisut.

Laivojen parannustyö suoritetaan MacGregor Cargo Boost -palveluliiketoimintamallin mukaan, joka kuuluu MacGregorin PlusPartner -konseptiin. Cargo Boost -palvelu on suunniteltu parantamaan olemassaolevien konttilaivojen ansaintamahdollisuutta. Parannukset sisältävät yksilöllisen suunnitelman kunkin laivan ansaintamahdollisuuden ja tehokkuuden parantamiseksi.

MSC ja MacGregor ovat sopineet, etteivät he julkaise tilausten arvoa tai muita sopimuksen yksityiskohtia. Työ suoritetaan vaiheittain etenevän aikataulun mukaisesti ja laivat palaavat liikenteeseen vuoden 2018 loppuun mennessä.


Ensimmäinen LNG-rekka DB Schenkerille

DB Schenker -konsernin yhtenä strategian peruspilarina on ympäristöystävällisyys kaikissa toiminnoissa. Heidän suunnitelmanaan on vähentää Suomen organisaation maakuljetuksien päästöjä 34 % vuodesta 2006 vuoteen 2030 mennessä.

Autoilija Ossi Tiilikainen on toiminut DB Schenkerin sopimusliikennöitsijänä jo 20 vuoden ajan. Kokemusta alasta ja yhteistyöstä riittää useiden miljoonien kilometrien verran. Tiilikaisella on ollut nesteytettyä maakaasua käyttävä LNG-vetoauto ajossa nyt muutamien viikkojen ajan ja kokemukset ovat positiiviset.

-Veturissa riittää tehoa saman verran kuin dieselillä toimivissa laitteissa.  Parasta on kuitenkin se, että pakoputkesta tulee ulos vain lämmintä ilmaa ja vettä, Ossi Tiilikainen kertoo. Veturissa on kaksi tankkia, maa- ja LNG-kaasulle ja täysillä tankeilla ajaa helposti 1 500 kilometriä. Kulutuskin on samaa tasoa dieselmoottoreiden kanssa, Tiilikainen lisää.

LNG tankkauspisteitä on tärkeissä kuljetusristeyksissä Vuosaaren ja Turun satamissa sekä nyt myös Vantaalla, aivan DB Schenkerin Viinikkalan pääterminaalin vieressä. Läheinen latauspiste on DB Schenkerin ajoille suurenmoinen etu.


Scanian uusi sukupolvi täydentyy

Scania täydentää uuden sukupolven mallistoaan L- ja P-malleilla. 9-litraisen moottorin vaihtoehdoksi tulee Cumminsin valmistama 7-litrainen, jota on käytetty jo Scanian kaupunkibusseissa. Kuusisylinterisellä 7-litraisella moottorilla saa painosäästöä 360 kiloa verrattuna viisisylinteriseen 9-litraiseen. Kulutuksen pitäisi uudella moottorilla tippua 10 prosenttia. 

7-litraisesta on teholuokat 220, 250 ja 280 hv. 280-hevosvoimainen versio on myös 9-litraisesta, joka tarjoaa 200 Nm parempaa vääntöä. Uutuudet tulevat tuotantoon huhtikuun lopulla.



Sisulta lisää ajoneuvotoimituksia vaativiin olosuhteisiin Venäjälle

Viime vuosikymmenen lopulla Irkutskin alueelle Ust-Ilimskiin, Siperiaan, karuihin ja vaativiin olosuhteisiin toimitetut runsaat sata Sisu puu-, sora- ja tienhoitoautoa ovat osoittautuneet toimiviksi ratkaisuiksi poikkeuksellisen haastavissa tehtävissä. Nämä 7-akseliset, 80 tonnin kokonaispainolla toimivat ajoneuvoyhdistelmät ovat vastanneet suuresta osasta Ilim Groupin Ust-Ilimskissä sijaitsevan sellutehtaan raakapuukuljetuksista.

Ajoneuvoyhdistelmien 24/7-rytminen toiminta on tuottanut joidenkin autojen osalta jo lähes kahden miljoonan kilometrin ajosuoritteen ja matka jatkuu edelleen. Alueella toimivat muut kuljetusyhtiöt ovat luonnollisesti seuranneet tarkkaan näiden Sisujen suoriutumista tehtävistään.

Venäjän taloudellisen tilanteen vakiinnuttua on mielenkiinto vaativissa olosuhteissa työskenteleviin Sisu-ajoneuvoihin kasvanut ja nyt myös johtanut uusiin kauppoihin. Oy Sisu Auto Ab ja Vantage Commerce Pte. Ltd. ovat solmineet sopimuksen raskaiden erikoiskuorma-autojen toimituksesta poikkeuksellisen vaativiin olosuhteisiin Jakutskiin, Sahan tasavaltaan Venäjälle. Tämä alue tunnetaan maanosan kylmimmistä olosuhteista, jossa alimmat mitatut lämpötilat ovat lähes -70 Celsiusastetta ja tammikuun keskilämpötila lähentelee 50 pakkasastetta.

Nyt solmitun tilaussopimuksen mukaisesti toimitettavat Sisu Polar-ajoneuvot ovat jokapyörävetoisia, 8×8-tyyppisiä malminkuljetusajoneuvoja sekä 8×4-tyyppisiä raskaita lavetinvetureita. Sopimuksen arvo on n. 1,5 M€, ajoneuvojen toimitukset tapahtuvat tulevan kevään kuluessa.

Sisut tositoimissa

Lue lisää...


Ruotsi: 7000 kuorma-autokuljettajan vajaus lähivuosina!

- Kuljetusyritykset joutuvat kieltäytymään kuljetustarjouksista kuljettajapulan vuoksi. Pula on historilallinen. Lähivuosina tarvitaan 7000 kuljettajaa lisää, TYA:n projektijohtaja Lasse Holm sanoo. TYA arvioi 10 vuoden sisällä tarvittavan 50 000 uutta kuorma-autokuljettajaa.

Syyksi ilmoitetaan vähäisen kiinnostuksen kuljettaja-ammattia kohtaan. Työnvälitystoiminta ei liioin ole onnistunut kouluttamaan työttömiä ammattikuljettajiksi. Myös vaatimus ammattipätevyyskoulutuksesta on osoittautunut kompastuskiveksi kuorma-auton C- ja CE-kortin jo omistaville kuljettajille.

(Trailer)


Skal vaatii korjauksia talvitienhoidon vakaviin puutteisiin

Talventulon viivästyessä liikennesää vuorottelee lauhasta pakastuvaan ja vesisateesta pikkupakkaseen. Liukkaasta tienpinnasta kärsii kaikkina vuorokaudenaikoina erityisesti raskas liikenne, ja seuraukset ovat pahimmillaan olleet kohtalokkaita. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry vaatii tienpitoon muutosta: liikenteen turvallisuuden vaarantava liukkaus on kyettävä torjumaan ennalta.

Ammattikuljettajalle normaali talvisää, pakkanen ja lumi eivät ole ongelma turvallisella kuljetuskalustolla. Sen sijaan sulan tienpinnan nopea jäätyminen tai loskaisen tien auraamisen viivyttäminen aiheuttaa sietämättömän tilanteen raskaalle liikenteelle. Jos tienhoitaja ei riittävästi ennakoi kelin muutoksia tai ajoissa ryhdy liukkaudentorjuntaan, tien liukkauden aiheuttamaa vaaraa liikenneturvallisuudelle ei kompensoi kokeneinkaan kuljettaja.

Tilannetta on pahentanut rannikkoseuduilla ja sisämaassa avoinna olevista vesistöistä nouseva kosteus, mikä on aiheuttanut tien jäätymistä. Talvitienhoidon on kyettävä vastaamaan jatkuvasti muuttuviin talviolosuhteisiin, vaikka se tarkoittaisi tienhoidon kustannusten nousua ja tienhoidon luokituksen uudelleenarviointia.

SKAL vaatii Liikennevirastolta välittömiä toimenpiteitä asian korjaamiseksi. Liikenneviraston tulee asettaa lisävaatimuksia liukkauden torjuntaan siten, että kaikkien tienkäyttäjien, mukaan lukien raskas liikenne, turvallisuus voidaan taata.

-Raskas liikenne ei voi odottaa tuntikausia tienposkessa suola-auton käyntiä. Tienhoitokalustoa on laitettava liikkeelle riittävästi ja hyvissä ajoin ennen vaarallisen liukkauden syntymistä, puheenjohtaja Teppo Mikkola sanoo. Uudet toimintatavat on otettava käyttöön välittömästi, jotta vältetään mahdolliset suuronnettomuudet, Mikkola lisää.


Uusi Transit Custom asiakkaille ensi vuonna

Uuden Transit Customin tuotanto alkaa vuoden 2018 alussa ja asiakastoimitukset vuoden 2018 keväällä. Nollapäästöinen ladattava hybridi (PHEV) julkistetaan 2019. Transit Customissa on merkittäviä uusia ominaisuuksia ja uusi polttoainetaloudellinen ECOnetic-malliversio, jonka CO2-päästöt ovat 148 g/km, sekä 2.0-litrainen Ford EcoBlue -dieselmoottori.

Autossa on uusi keulan muotoilu ja kolmisäleinen Transit-etusäleikkö. Ohjaamossa on parannetut säilytystilat, ja se on entistä mukavampi ja ergonomisempi. Autoon on saatavana SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä ja MyFord Dock -laitetelakka. Muita ensimmäistä kertaa hyötyajoneuvossa esiteltäviä teknologioita ovat mm. älykäs Intelligent Speed Assist -nopeudenrajoitin.

Lue lisää...


VW-Moia sähkö-pikkubussi Split Finland Oy:n softalla

Uusi VW-merkki Moia on esitellyt ensimmäisen oman ajoneuvonsa. Se on kuusipaikkainen täyssähkö-pikkubussi. Se on syntynyt suunnittelusta kehitysvaiheen kautta toteutukseen vain 10 kuukaudessa. Ilmoituksen mukaan sen toimintamatka peruslatauksella on yli 300 km ja noin30 minuutin välilatauksella reilut 200 km lisää.

- Olemme valmiit kansainväliseen aloitukseen 2018 tavoitteena toimittaa miljoona pikkubussia Euroopan ja USA:n suurkaupunkeihin 2025 mennessä, Moia-johtaja Ole Harms sanoo.

Aloitus tapahtuu Hampurissa 200 pikkubussilla. Kolmessa vuodessa Hansa-kaupungissa olisi 1000 Moia-ajokkia.

Moia-bussi perustuu VW Crafteriin. Sisätilat ja korin erityisosia on kehitetty täysin uusiksi. Litium-ioniakut tulevat vastaisuudessa käyttöön myös Audin sähköautomalleissa. VW-Moian omistukseen siirtynyt suomalainen start-up yritys Split Finland on toimittanut Moiaan tärkeitä komponentteja.


Huippuasiantuntijat: Sähkörekkojen läpimurtoon vielä hyvin pitkä aika"

- Kokonaispainoltaan 40 tonnin sähkörekan akut painavat reilut 10 tonnia, VW-hyöytyautojen johtaja Andreas Renschler sanoo.

- Sen lisäksi siitä tulee hyvin, hyvin kallis, Volvo kuorma-autojen tekninen johtaja Lars Stenqvist lisää.

- Linja-auton kohdalla 50% sähköstä kuluu lämmitykseen, MANin johtokunna puheenjohtaja Joachim Drees toteaa.

- Me tuomme uuden tuotteen markkinoille vasta, kun siillä on merkitystä asiakkaille, ei yksin finanssimarkkinoille, Scanian johtaja Henrik Henriksson sanoo viitaten Tesla Semi sähkörekan esittelyyn.

Daimler on luvannut enemmän. Se on esitellyt Urban E-Truck visionsa ilmoittaen, että sen sarjavalmistus voisi alkaa jo 2020.

Yksimielisiä suurten hyötyautovalmistajien johtajat ovat sähköllä kulkevien kaupunkibussien ja jakeluautojen nopeasta tulosta.

- Raskaalle kuorma-autolle hybridiveto viimeisille kaupunkikilometreille olisi tarkoituksenmukainen ratkaisu. Sähköllä toimiva johdin-kuorma-auto voisi toimia maantiekuljetuksissa, Volvon Stenqvist myöntää

- Kaukoliikenteessä polttomoottori on kuitenkin vierlä pitkään korvaamaton. Dieselin sijaan polttoaineena voisi olla biometaani tai muita synteettisiä polttoaineita, Renschler ja Iveco-johtaja Pierre Lahutte sanovat.

Saksassa arvioidaan autoilla kuljetettavan tavaramäärän kasvavan 2030 mennessä jopa 30%. Samalla poliitikot haluavat CO2-päästöjen vähenevän 40%. "Poliitikkojen pitäisi nähdä kehitystä realistisesti. Valtavasti kasvavavien kuljetusmäärien rinnalle asetetut epärealistiset ympäristötavoitteet panevat koko Euroopan sekaisin", Saksan autoteollisuusliiton johtaja Matthias Wissmann sanoo.

- Puhumme jo 5G:stä vaikkei meillä vielä ole vakaasti toimivaa 3G-verkkoa, Renschler arvostelee.

(Vogel)


Marko Kolppanen Wetteri Power Oy:n jälkimarkkinapäälliköksi

Marko Kolppanen aloittaa Wetteri Power Oy:n jälkimarkkinapäällikkönä 1.1.2018 alkaen. Kolppanen tulee vastaamaan Wetteri Power Oy:n jälkimarkkinoista kaikissa toimipisteissä ja on huoltopäälliköiden esimies. Kolppasella on pitkä kokemus Wetteri Power Oulun työnjohdon avaintehtävistä.

Wetteri Power on osa suomalaista Wetteri Yhtiöt -autoliikekonsernia, joka toimii kahdeksalla paikkakunnalla seitsemässätoista pisteessä. Wetteri Yhtiöt työllistää noin 500 autoalan ammattilaista.


Conti: Kaksijakoinen taustakuva kojetauluun yhtenä

Continental teknologia on esitellyt toisen sukupolven digitalisen taustapeilinsä "ProViu Mirror´n". Se yhdistää ajoneuvon sivuille asennettujen kameroiden tausta-, lähi- ja laajakulmakuvat yhdeksi kojelaudan näyttötaulussa sekä kummallekin sivulle.

Ajoneuvon kummallekin sivulle on asennettu kaksi kameraa. Niistä syntyy kaksi kuvaa, jotka yhdistetään elektronisesti yhdeksi yhtenäiseksi kuvaks kojelaudassa. Kuvaruudut näyttävät myös näkymän ajoneuvon sivuista korvaten ulkopeilit.


Mereen pudonnut tukkilasti voi haitata meriliikennettä Kemin edustalla

Kemin Veitsiluodon edustalla noin 0,5 merimailia Keminkraaselin majakasta luoteeseen on tänään 8.12. aamulla pudonnut rahtialuksesta iso tukkilasti mereen. Tukkeja huuhtoutui mereen yhteensä 1500 kuutiometriä eli noin 1500 tonnia. Liikenneviraston Länsi-Suomen meriliikennekeskus varoittaa alueella liikkuvia meressä kelluvista tukeista ja kehottaa varovaisuuteen.


Gasumin tavoitteena tuottaaa biokaasua Ruotsin kuljetussektorille

Energiayhtiö Gasum selvittää biokaasun tuotantoa Stora Enson Ruotsin Nymöllassa sijaitsevan sellu- ja paperitehtaan jätevesistä. Gasumin tavoitteena on tuottaa biokaasua pääasiassa Ruotsin kuljetussektorin käyttöön. Ruotsin ympäristöviranomainen Naturvårdsverket on myöntänyt Gasumin Nymölla-hankkeelle 12,4 miljoonan euron investointituen ‘Klimatklivet’-ohjelmastaan. Gasum uskoo nesteytetyn biokaasun kysynnän nopeaan kasvuun Ruotsissa niin raskaassa maantieliikenteessä kuin meriliikenteessäkin.


Ruotsi: Raskaiden CO2-päästöt 2016 -11%

Raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöt vähenivät 3,75 miljoonasta tonnista 3,33 miljoonaan 2015-16 välillä. Pudotus on 11% eli noin puolet koko Ruotsin kasvihuonepäästöistä samana aikana.

Suotuisan kehityksen arvioidaan johtuvan ennen kaikkea HVO biodieselin lisääntyneestä käytöstä.

Autojen päästövähennys oli 3,3%, linja-autojen 7,6%, keveiden kuorma-autojen 7,6% sekä moottoripyörien ja mopojen 5%.

- Tulokset todistavat, että siirtyminen fossiilisista biopolttoaineisiin on nopea ja tehokas keino vähentää CO2-päästöjä liimenteessä, Svebio-yhtiön toimitusjohtaja Gustav Melin sanoo.


VR:n uusi veturi matkustajaliikenteeseen

VR Groupin uusin sähköveturi Vectron on aloittanut matkustajaliikenteessä. Sr3-sähköveturin voi nähdä jatkossa vetämässä myös pääradalla Helsinki−Oulu-välin matkustajajunia.

Vectron on VR Groupin tehokkain veturi. Sen huippunopeus on 200 km/h ja veturi on yhteensopiva VR Groupin nykykaluston kanssa. Energiapihi työjuhta on ollut jo kesän alusta lähtien tavaraliikenteen käytössä ja kahdella dieselmoottorilla varustettu sähköveturi on toiminut tavaraliikenteessä hyvin.

VR Group on tilannut 80 Vectron-sähköveturia Siemensiltä. Kymmenen ensimmäistä on saapunut Suomeen vuonna 2017. Kaikki veturit toimitetaan vuoteen 2026 mennessä.

Lue lisää...