MAN - Vaihtoautot

VR:n uusi veturi matkustajaliikenteeseen

VR Groupin uusin sähköveturi Vectron on aloittanut matkustajaliikenteessä. Sr3-sähköveturin voi nähdä jatkossa vetämässä myös pääradalla Helsinki−Oulu-välin matkustajajunia.

Vectron on VR Groupin tehokkain veturi. Sen huippunopeus on 200 km/h ja veturi on yhteensopiva VR Groupin nykykaluston kanssa. Energiapihi työjuhta on ollut jo kesän alusta lähtien tavaraliikenteen käytössä ja kahdella dieselmoottorilla varustettu sähköveturi on toiminut tavaraliikenteessä hyvin.

VR Group on tilannut 80 Vectron-sähköveturia Siemensiltä. Kymmenen ensimmäistä on saapunut Suomeen vuonna 2017. Kaikki veturit toimitetaan vuoteen 2026 mennessä.

Lue lisää...


Niinivirrat Satakunnan Vuoden yrittäjäperhe

Harjavaltalainen MN Kuljetus Oy:n Niinivirran perhe on palkittu Satakunnan Vuoden yrittäjäperhe -palkinnolla Satakunnan Yrittäjien Yrittäjägaalassa 2.12. Satakunnan ammattikorkeakoulussa Porissa.

Oy Niinivirta Transport Ltd:n ajauduttua vuonna 2001 talousvaikeuksiin perustettiin myöhemmin samana vuonna Oy Niinivirta International Ltd, jossa oli mukana mm. Transportin entisiä omistajia. Vuonna 2004 Niinivirrat tekivät sukupolvenvaihdoksen ja Mikko Niinivirta osti osan Niinivirta International -yhtiöstä ja perusti MN Kuljetus Oy:n.

Lue lisää...


Nesteen ja Ponssen videolle 100 000 katselukertaa 32 tunnissa

Neste ja Ponsse julkaisivat 4.12.2017 Suomen 100-vuotisen itsenäisyyden ja suomalaisen työn kunniaksi uuden version Jean Sibeliuksen säveltämästä Finlandia-hymnistä. Video on osa kampanjaa, jolla Neste haluaa konkreettisella tavalla tukea suomalaista työtä. Sen tavoite, 100 000 videon katselukertaa, saavutettiin vain 32 tunnissa. Tämän johdosta Neste haluaa laajentaa kampanjaa ja haastaa siihen mukaan myös muita yrityksiä.

Finlandia by Forest Machines -kampanja on käynnissä vuoden 2017 loppuun asti. Jokainen saavutetun 100 000 jälkeinen katselukerta kerryttää lahjoituspottia aina 40 000 euroon asti. Nesteen aiemmin lupaama summa 20 000 euroa on jo saavutettu. Työttömien keskusjärjestö ry on kampanjan virallinen kumppani, ja kampanjan lahjoitus tehdään yhdessä järjestön kanssa tammikuussa 2018.

Katsele video tästä



Rengas-soppi Oy on ostanut Vantaan Rengas Oy:n liiketoiminnan

Rengas-Soppi Oy on ostanut 1.12.2017 solmitulla kaupalla Vantaan Rengas Oy:n Vantaan toimipisteen liiketoiminnan Kiitoradantie 9, 01530 Vantaa. Vantaan Rengas Oy on toiminut Vantaalla lentokentän läheisyydessä jo 20 vuotta.

- Tulemme toimimaan Vantaalla nimellä Rengas-Soppi, Point S- brändin alla. Eli, samalla tavalla, kuin mitä jo aiemmin olemme toimineet Helsingissä. Vantaan Aviapoliksen läheisyys, sekä alueen suuri autokanta antaa paljon mahdollisuuksia kannattavaan palvelutoimintaan. Vantaalle laajentuminen merkitsee myös palvelutason parempaa peittoa asiakkaillemme, kertoo Rengas-Soppi Oy:n toimitusjohtaja Timo Laukkanen.


Uusi DAF myyjä Kaakkois-Suomeen

Nordic Truckcenter saa uutta myyntivoimaa. Ilpo Varha aloitti 4.12. DAF kuorma-automyyjänä Kouvolan ympäristössä. Ilpo on työskennellyt parikymmentä vuotta kuorma-automyynnin parissa.

-Uskon, että Ilpo on tarvitsemamme vahvistus alueen DAF myyntiin. Tulemme jatkamaan vahvan DAF kannan kasvattamista Kaakkois-Suomessa ja lisäksi saamme uuden alueen haltuun kun Ilpo toimii Kouvolasta käsin. Kymenlaaksossa meillä ei ole aiemmin ollut toimintaa, mutta kalustomme sopii varmasti alueen monipuolisiin tehtäviin, kertoo DAF kuorma-autojen myyntipäällikkö, Juho Aapro.


Sprinterin 3. sukupolvessa liitettävyyttä ja sähköistymistä

Mercedes-Benz Sprinterin 3. sulkupolvi esitellään helmikuussa 2018. Malli uudistuu perusteellisesti, ja uudistuksen suuntaviivoja esitellään Stuttgartissa Sprinter Innovation Campus -tapahtumassa.

Mercedes-Benz Vans käy läpi yhtä historiansa suurinta murrosta, kun perinteinen ajoneuvovalmistaja muuttuu integroitujen kuljetus- ja liikkuvuusratkaisujen tarjoajaksi. Uusi Sprinter on ensimmäinen automalli, joka edustaa vuonna 2016 ensi kertaa esiteltyä adVANce-filosofiaa, jossa on viisi toimintaperiaatetta: digital@vans (yhdistettävyys ja digitaaliset palvelut), solutions@vans (varusteratkaisut tehostamassa asiakkaiden toimintaa), rental@vans (uudet innovatiiviset vuokrauspalvelut), sharing@vans (uudet julkisen liikenteen konseptit) sekä eDrive@vans (kokonaisvaltainen lähestymistapa sähköiseen liikkumiseen).

Lue lisää...


Ari Penttinen on nimitetty NR Rail Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi

Ari Penttinen on nimitetty Nurminen Logisticsin tytäryhtiön NR Rail Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Penttinen aloittaa uudessa tehtävässään 4.12.2017. NR Railin väistyvä toimitusjohtaja Harri Mustonen jatkaa NR Railin palveluksessa uuden toimitusjohtajan tukena päävastuualueenaan myynnin kehitystyö. Vuosina 2002–2017 Penttinen työskenteli Kiitosimeon-konsernissa, jonka toimitusjohtajana hän toimi vuodesta 2009 alkaen.

NR Rail tulee panostamaan voimakkaasti asiakashankintaan ja uuden liiketoimintamallin kehittämiseen. Tarkoituksena on aloittaa veturiliiketoiminta vuoden 2018 aikana. Nurminen Logistics pystyy jatkossa tarjoamaan omia vetureita osana kokonaispalvelua, johon kuuluvat vaunut, terminaalit, ratapihat ja huolintapalvelut rajanylityspaikoilla Imatralla, Niiralassa ja Vainikkalassa.


DHL: Sähköpyörillä paketit jakoon Tukholmassa

DHL ilmoittaa ryhtyvänsä jakamaan paketteja Tukholmassa sähköpolkupyörillä. Alkuun pyöriä on neljä kappaletta ja niillä tullaan jakamaan noin 200 pakettia päivässä Tukholmassa alueilla, jonne pääsy pakettiautoilla on vaikeaa.

Pyörä jota käytetään on "DHL E-Parcycle" 150 litran kokoisella lukittavalla kuljetuslaatikolla.

- Sähköpyörän käyttö on nopeuttanut ja sujuvoittanut jakelutoimituksiamme tiettyihin paikkoihin Tukholman keskustassa. Pakettiautohin verrattuna pyörillä päästään vastaanottajan ovelle saakka eivätkä mahdolliset liikenneruuhkat estä pyörillä etenemistä. Niillä on mahdollista hyödyntää myös oikoteitä keskustassa, Ruotsin DHL Expressin Ted Söderholm sanoo.

DHL suunnittelee pyörien hankkimista lisää samoin kuin niiden käyttöä muissakin kaupungeissa Ruotsissa.


Tesla Semi kuluttaa pienen kylän verran sähköä

Aurora Energy Finance on laskenut Teslan Semin sähköntarpeen. Asiasta kertoo Financial Times. Auroran mukaan Tesla Semin sähköntarve vastaa 4000 asuintalon tarvetta.

Nk. Megachargerin avulla Semillä olisi 650 km:n toimintamatka ja 30 minuutin latauksella uudestaan saman verran toimintaa. Auroran laskelman mukaan siihen tarvitaan tehoa 1600 kW eli 3000-4000 asuintalon sähkönkulutuksen verran.

Teslan nykyinen latausverkosto pystyy tällä hetkellä noin kymmenesosaan. Nykyinen infra vaatisi valtavaa lisäystä Semin toiminnan takaamiseksi.

(Transportnet.se)


IVECO:lle 250 Stralis NP kaasuajoneuvon tilaus

IVECOn tiedotustilaisuudessa Solutrans-messuilla Transports Jacky Perrenot, yksi Euroopan suurimmista kuljetusyrityksistä, on virallisesti ilmoittanut tilanneensa 250 Stralis NP -ajoneuvoa. Autoista lähes 200 on tilattu uudella 460 hevosvoiman IVECO Cursor 13 NP -moottorilla.

IVECO ja Transports Jacky Perrenot vahvistavat näin pitkäaikaista kumppanuuttaan – viime vuonna Madridissa julkaistun 250 kappaleen Stralis NP 400 hv -tilauksen tapaan – ja vakiinnuttavat asemaansa kestävän kuljetuksen alalla.

Nesteytetyn maakaasun (LNG) kysyntä kasvaa nopeasti Euroopassa, sillä Saksan liikenne- ja infrastruktuuriministeriö (Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure) on nimennyt LNG:n parhaaksi kaukokuljetusten ratkaisuksi lyhyellä aikavälillä sekä seuraavien 10–15 vuoden aikana. Fossiiliperäistä maakaasua käyttämällä Stralis NP:n CO2-päästöt saadaan jopa 10 prosenttia diesel autoja alhaisemmiksi kaasun toiminnasta ja koostumuksesta riippuen – ja biometaania käyttämällä päästöeroja dieseliin syntyy jopa 95 prosenttia.

IVECOn maakaasuteknologian ansiosta hiukkastasot ovat häviävän pieniä ja NOx-päästöt ovat 60 prosenttia Euro VI:n kaukokuljetusrajoja alhaisemmat. Kuorma-auto on myös huomattavasti hiljaisempi: melutasoa on vähennetty noin 50 prosenttia, mikä helpottaa kuljetuksia kaupungeissa.

Lue lisää...


Volkswagen vihki käyttöön uuden tuulitunnelitestikeskuksen

Osana laajinta malliston ja teknologian kehittämishankettaan, Volkswagen avasi Wolfsburgiin uuden tuulitunnelitestikeskuksen, joka on yksi alan moderneimmista ja tehokkaimmista. Keskuksen pinta-ala on 8 800 m2 ja se on sertifioitu myös uusien WLTP-mittausten mukaisesti (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures). Ajoneuvoja voidaan testata jopa 250 km/h tuulennopeuksilla simuloiden todellisia liikenneolosuhteita ilmanvastuksen, polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi. Lisäksi voidaan tehdä ajosimulaatioita kaikissa ilmasto- ja ympäristöolosuhteissa, joita löytyy eri puolilla maailmaa – lämpötila voi vaihdella 30 pakkasasteesta 60 lämpöasteeseen.

Maantieolosuhteita muistuttava, liikkuvalla alustalla ja vaa'alla varustettu tuulitunneli varmistaa, että testeissä pystytään simuloimaan todellisia olosuhteita aerodynamiikkaa ja akustiikkaa kehitettäessä. Testattavan auton jokainen pyörä on omalla liikkuvalla hihnallaan, jolloin renkaiden pyörimisliikkeet ovat samanlaisia kuin oikealla tiellä. Vaaka ja integroitu kamerajärjestelmä kohdistavat testattavan mallin alle viidessä minuutissa. Aiemmalla järjestelmällä tähän kului noin 30 minuuttia. Tunnelin äänieristys tekee siitä yhden maailman hiljaisimmista autoteollisuuden tuulitunneleista: 160 km/h tuulennopeudella melutaso tunnelissa on vain 65 desibeliä, joka on verrattavissa normaaliin television tai puheäänen voimakkuuteen.

Termodynaamisessa tuulitunnelissa voidaan simuloida vesisateen ja auringonpaisteen lisäksi lumisadetta, joten testit ovat huomattavasti aiempaa todenmukaisempia. Tunnelin pääkomponentti on edistyksellinen nelipyörädynamometri.  

Uuden keskuksen ansiosta Volkswagen säästää testauskustannuksissa. Lisäksi yhteistyö eri kehitysalueilla, kuten ajoneuvoturvallisuudessa, suunnittelussa, akustiikassa ja mukavuudessa helpottuu, kun kaikki työ tehdään samassa paikassa. Tuulitunneleilla on edelleen merkittävä rooli ajoneuvojen tyyppihyväksynnässä ja eri mallien yksityiskohtien parantamisessa.

Esimerkiksi ilmanvastuskerroin voidaan määritellä noin 20 minuutissa, kun sen laskeminen tietokoneella kestäisi päiviä. 

Lue lisää...


EU: D1-kortilla 22 matkustajaa!

EU-parlamentin liikennevaliokunta ehdottaa D1-bussiajokortilla kuljetettavien matkustajien enimmäismäärän korottamista 22 matkustajaan.

Kuuden matkustajan lisääminen nykyisestä 16 matkustajasta ei johtaisi merkittäviin muutoksiin nk. Midi-kokoluokan bussien rakenteisiin. Yleinen 8 m pituus riittäisi ilman ratkaisevia muutoksia 22 matkustajalle. Muutoksella ei liioin olisi vaikutuksia bussien liikenneturvallisuuteen.

Seuraavaksi ehdotusta käsitellään EU:n liikenneministerikolouksessa


EU: Ei ammattipätevyysdirektiiviä ka- ja la-kuljetuksille 100 km säteellä

Kuorma- ja linja-auton ammattimaiseen ajamiseen (C- ja D-ajokortit) sovellettavaa nk. CPC- eli ammattipätevyysdirektiiviä ollaan muuttamassa EU-parlamentin toimesta. Muutokset vaikuttavat Suomessa myös LVM:n ja Trafin tulkintoihin, jotka osin ovat olleet ko. direktiiviäkin kömpelömpiä ja mielivaltaisempia.

EU-tason muutoksista on tihkunut niukasti tietoa. Päällimmäisenä on, että "jotain tarttis tehdä" koko EU:ta haittaavan ja nopeasti kasvavan ammattikuljettajapulan torjumiseksi.

Siihen liittyen EU-parlamentin kuljetusvaliokunta on paljastanut ehdotuksen ammattipätevyysvaatimuksen poistamisesta 100 km säteellä tehtäville kuorma- ja linja-autokuljetuksille. Poikkeus olisi sovellettavissa kuljettajiin, joiden päätoimena ei ole ammattimainen ka:n tai la:n kuljettaminen.

Ehdotus on kohdannut vastustusta kuljetusalan edunvalvontajärjestöjä edustavan ETSC:n taholta. ETSC pelkää poikkeusluvan houkuttelevan väärinkäytöksiin, epäreiluun kilpailuun ja johtavan liiketurvallisuuden kannalta pahoihin seurauksiin. Nähdään että kaupallisia ka- ja la- kuljetuksia voisi suorittaa kuljettajilla, jotka eivät vuosikausiin ole ajaneet ko. ajoneuvoja. Suomesta ETSC:n jäseniä ovat mm. Liikenneturva, Trafi ja Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuuskeskus.

Myös Tispol (Euroopan liikennepoliisien yhteiselin) vastustaa ehdotusta liikenneturvallisuuteen vedoten.

Suomessa odotetaan jännityksellä EU:n ammattipätevyysdirektiivin remonttien tulkintoja LVM:n ja Trafin toimesta. Ne ovat olleet osin direktiiviäkin tiukempia, ristiriitaisia ja maan elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta haitallisia. Kuljetusalalla toivotaan, että tulkinnoista vastaava virkamiestaso jättäisi oman valtansa korostamisen ja näkisi paremmin maan yhteisen edun.


Mia Nykopp Trafin pääjohtajaksi

Valtioneuvosto on 30. marraskuuta 2017 nimittänyt Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin pääjohtajaksi varatuomari Mia Nykoppin. Nykoppin vuoden mittainen toimikausi alkaa 1.1.2018.

Mia Nykopp toimii tällä hetkellä Trafissa liikennejärjestelmä ja kehittäminen -toimialan johtajana. Trafin nykyinen pääjohtaja Kari Wihlman siirtyy Liikenneviraston pääjohtajaksi vuoden 2018 alusta.


Masats´n paineilmatoimiset tavaraluukut Van Hooliin

Irizar Groupiin kuuluva toinen bussivalmistaja Masats on kehitttänyt paineilmatoimisen bussin tavaratilaluukkujen avaus- ja sulkumekanismin. Belgialais-hollantilainene bussivalmistaja Van Hool on heti asentanut espanjalaisten kehittämän mekanismin käyttöön busseissaan valinnaisvarusteena.

Lue lisää...