MAN - Vaihtoautot

Maersk aloitti liikennöinnin Raumalle uusilla aluksilla

Liikennöinnin aloittaa kaksi alusta, jotka ajavat reittiä Bremerhaven - Rauma - Pietari - Bremerhaven. Rotaatio mahdollistaa tehokkaan tyhjien konttien syötön sekä nopean transiittoajan. Suomen tuonti ja vienti ovat epätasapainossa ja esimerkiksi tyhjien konttien puute saattaa muodostaa pullonkaulan, joka lisää kuluja, mahdollisia viiveitä ja vaikeuttaa suunnittelua.

– Tähänkin ongelmaan näiden uusien alusten liikennöinnin aloittaminen on yksi ratkaisu, Maersk Finlandin johtaja Michael Enberg toteaa.

Uusin tekniikka tarkoittaa tehokkuutta muun muassa polttoainekuluissa ja sitä kautta myös ympäristöasioissa. Alukset käyttävät vähärikkistä polttoainetta ja ovat optimoituja juuri näille liikenne- ja konttimäärille. Lisäksi uudet laivat ovat myös helpompia ja tehokkaampia operoida satamassa, millä on tietysti positiivisia vaikutuksia myös satamaoperaattorin, Rauman tapauksessa, Europortsin toimintaan.

Michael Enberg on tullut logistiikka-alalle vuonna 1980 ja vuodesta 1985 tehnyt yhteistyötä Rauman sataman toimijoiden kanssa. Maersk on ollut jo pitkään näkyvästi Rauman satamassa, ja liikennöinti omilla aluksilla on alkanut jo 2000-luvun alussa.


Sisu-panssariajoneuvot

Sisu-panssariajoneuvot

Sisu Auton valmistamat panssariajoneuvot ovat kautta historian olleet panssariautoja. Kaksi-, kolme- tai neliakselisina niissä on vastaavasti neljä, kuusi tai kahdeksan pyörää. Kaikki ajoneuvot ovat jokapyörävetoisia. 

Monipuolinen Sisu GTP 4x4

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti 1/2020 testasi kaksiakselista Sisu GTP 4x4 -panssariautoa (pdf) niin maastossa kuin kestopäällystetyllä tiellä. Lehden mukaan "GTP 4x4 on Sisun taidonnäyte panssaroidusta armeija-ajoneuvosta". Lehti jatkaa: "Vaativat maasto-olot päihittänyt ajoneuvo yllätti mukavuudellaan myös maantiellä."

 

 


Raskaspari Oy:n omistajuus vaihtuu

Raskaspari Oy:n omistajat Kalle Salonen ja Jyrki Hakkarainen myyvät yrityksensä liiketoiminnan. Tänään allekirjoitetun kauppakirjan mukaan Raskaspari Oy:n omistajuus siirtyy Volvo Truck Center Kuopion huoltopäällikkö Mikko Rytköselle, kuorma-automyyjä Heikki Tuomaiselle, sekä sijoitusyhtiö Canelco Capital Oy:lle. Raskaspari Oy:n liiketoiminta jatkuu entisellään ilman keskeytystä. Kauppa saatetaan loppuun huhtikuun aikana. Uudet omistajat aloittavat yhtiössä viimeistään 6.5.2019.

Raskaspari Oy:n uutena toimitusjohtajana tulee aloittamaan Mikko Rytkönen ja kuorma-automyynnistä tulee Raskasparin toimialueella vastaamaan Heikki Tuomainen. Volvo Truck Center Kuopion uudeksi huoltopäälliköksi on nimitetty Juha Nuutinen, joka aloittaa tehtävässään 2.5.2019. Aktiiviset rekrytointitoimet Volvo Truck Center Kuopion alueen kuorma-automyyjän löytämiseksi on jo aloitettu.

Raskaspari Oy toimii Kotkan, Kouvolan ja Mikkelin alueilla Volvo ja Renault Trucks kuorma-autojen valtuutettuna myynti, huolto- ja varaosapalveluyrityksenä ja vastaa Iisalmessa ja Joensuussa Volvo ja Renault Trucks huoltotoiminnoista. Raskaspari on yrittäjävetoisesti ja asiakaslähtöisesti toimiva yritys. Yrityskaupan taustalla on nykyisten omistajien Jyrki Hakkaraisen ja Kalle Salosen halu pitkän yrittäjäuran jälkeen luopua yritystoiminnasta.



Suomen vaikeudet pitää kylä- ja valtatiensä ajettavassa kunnossa

Vuonna 1979 valmistunut, yleisölle vuodesta 1986 avoinna ollut Karakoramin moottoritie on 1300 km pitkä ja yksi maailman kahdeksasta ihmeestä. Se ulottuu Hasan Abdalista Pakistanin Punjabin provinssissa Gilgit-Baltistanin Khunjerab-kadulle, josta se kulkee Kiinaan ja muuttuu Kiina National Highway 314:ksi.


Euroopan hyötyautomarkkinat jatkavat korkealentoaan

Eurooüan autonvalmistajien yhdistys ACEA vahvistaa, että 30 eurooppalaista hyötyautovalmistajaa ovat myyneet yhteensä 187 920 hyötyautoa vuonna 2018. Keveiden hyötyautojen myynti kasvoi 4,4% ja raskaiden myynti kasvoi 5,2% edellisvuodesta. Brexit ja kauppasota USA:n kanssa eivät näytä vaikuttaneet pahasti myynnin kasvuun.

Kasvu keskittyy enemmän Itä- (+8,5%) kuin Länsi-Euroopaan. Sveitsissä kasvu oli  kuitenkin peräti 11,5%. Isobritannia noteerasi vain 0,5% kasvua ja Espanja putosi -3,8%. Puola, Tsekki ja Romania kasvoivat eniten Itä-Euroopassa.


UPS sairaalakuljetuksiin droneilla

USA:ssa Amazon on jo parin vuoden ajan kuljettanut pienimuotoisesti verkkokaupan tuotteita ja jopa lääkkeitä mantereelta saariin droneilla.

Nyt UPS tekee ison harppauksen eteenpäin yhdessä sveitsiläisen Matternet-yhtiön kanssa aloittaessaan lääke- ja sairaalatarvikekuljetukset droneilla Wakermeds'n sairaalan ja lääketieteellisen campuksen alueella Pohjois-Carolinan Raleigh'ssa.

Lue lisää...


PSA ja FCA tekivät jatkosopimuksen

Peugeot-Citroen-Opel ryhmä PSA ja Fiat-Chrysler ryhmä FCA ovat sopineet yhteistyön jatkamisesta ainakin vuoteen 2023. Sen myötä Fiat Ducato, Peugeot Boxer ja Citroen Jumper kehittyvät edelleen yhdessä tuumin.

PSA ja Fiat ovat tehneet yhteistyötä keveiden hyötyautojen osalta jo 40 vuotta. Mukaan on viime vuodesta tullut PSA:n hallintaan siirtyneet Opel ja Vauxhall.


VW ja Toyota voimien mittelössä: sähkö vai vety!

VW-konserni on kiihdyttänyt tiedotustoimintaansa äärimmilleen. Media autoalan ulkopuolellakin täyttyy VW:n tiedotteista, jotka kertovat  jättivalmistajan keskittymisestä tulevaisuudessa sähköautoihin kaikilla tuotemerkeillään.

Samalla maapallon toisella puolella toimiva autoalan jättiläinen Toyota kiihdyttää tidotustoimintaansa keskittymisestään polttokenno/vety-tekniikan kehittämiseen sähköautojensa voimanlähteeksi.

Lue lisää...


ZF ostaa WABCO:n

Maailman suurimpiin auto- ja ajoneuvoalan yrityksiin kuuluvat ZF ja WABCO ovat tehneet sitovan sopimuksen WABCON siirtymisestä Z:n hallintaan. ZF tulee ostamaan WABCOn osakkeet 136,50 US-dollarilla/osake yhteensä noin 7 miljardilla US-dollarilla. Kaupan toteutuminen kantaa aina vuoteen 2020. ZF ja WABCO tulevat yhdessä muodostamaan hyötyautotekniikan järjestelmiä tarjoavan yksikön liikevaihdolla, jonka suuruudeksi arvioidaan noin 40 miljardia euroa.

Lue lisää...


Nikola kehittämään täyssähkörekkaa

Jenkkivalmistaja Nikola tunnetaan jo hyvin Euroopassakin raskaimman sarjan sähkötoimisista kuorma-autoistaan. Nikola on kehittänyt Norjassa erityisesti Euroopan teille ja olosuhteisiin tarkoitettua vetoautoaan ja saanut jo sille merkittäviä ennakkotilauksia.

Lue lisää...


Gigantti ottaa Ruotsissa kaasuautoja käyttöön

Elgiganten, Gasum ja Volvo Lastvagnar aloittavat kaasukuorma-autojen testausjakson. Elgigantenin uudessa liikennesopimuksessa on vaatimuksia, jotka koskevat nestemäisen biokaasun käyttöönottoa ajoneuvokannassa. Ratkaiseva tekijä on Gasumin investointi pohjoismaiseen kaasun asemapaikkaverkkoon, jossa tulee olemaan yhteensä 50 asemaa vuoteen 2020 mennessä ja joista yksi sijaitsee Torsvikissa lähellä Elgigantenin pohjoismaista jakelukeskusta.

Lue lisää...


Scanian kuljettajakilpailussa kisataan kaasulla

Scanian kuljettajakilpailu kokoaa yhteen Suomen taitavimmat kuljettajat vertailemaan ajotaitojaan. Jo noin 300 kuljettajaa on osallistunut alkukarsintoihin, joista valitaan yhteensä 72 kuljettajaa kansallisiin aluekilpailuihin. Tämän vuoden kuljettajakilpailussa keskitytään ympäristöystävällisiin polttoainevalintoihin ja kisassa käytetään ensimmäistä kertaa biokaasukäyttöisiä rekkavetureita.  

Scanian kuljettajakilpailun aluekilpailut lähestyvät kovaa vauhtia. Kuljettajakilpailuun osallistutaan joko tekemällä teoriakoe Scanian nettisivuilla tai ajosuorituksen perusteella Free Management System -järjestelmän avulla. Aluekilpailut järjestetään kolmella eri paikkakunnalla ja jokaiseen valitaan mukaan 24 osallistujaa.

- Tiesimme alusta asti, että haluamme käyttää kilpailussa ympäristöystävällisiä ajoneuvoja. Ajatus biokaasukäyttöisistä rekkavetureista tuli automaattisesti, koska kuljettajan näkökulmasta kaasulla kulkeva rekkaveturi ei eroa ajettavuudeltaan dieselkäyttöisestä ajoneuvosta. Ainoastaan käymisääni on hiukan hiljaisempi, kertoo Scanian kuorma-autojen tuotepäällikkö Mika Jukkara.

Lue lisää...


Ruotsalainen kevyt sähköhyötyauto tuotantoon

Ruotsalaisen Inzile startupin kehittämän sähkökäyttöisen, kevyen hyötyajoneuvon Pro4:n ensimmäisen sarjan pitäisi Trailer-lehden mukaan olla valmis toimitettavaksi tämän vuoden toisen neljänneksen aikana. Suuremmassa mittaluokassa toimitusten on kaavailtu alkavan vuoden loppupuolella.

Inzilen sähköauto on suunnattu eri toten yrityksille, jotka haluavat hävittää kasvihuonepäästöt "viimeisen mailin" kuljetuksista, sekä kunnallistekniikan tarpeisiin. Pro4:n modulaarisen rakenteen ansiosta se on muokattavissa erilaisiin käyttötarkoituksiin asiakkaan toimesta. Kantavuutta kevyellä sähköhyötyautolla on parhaimmillaan 1 000 kg. Pro4:n maksimitoimintasäde on 240 km ja huippunopeus 50 km/h.


Proterra teki sähköbussilla USA:n uuden tehoennnäyksen, Irizar ja MAN Euroopan ennätyksiin

Proterra on esitellyt 35-jalan (10,6 m) sähköbussinsa 440 kWh akkuteholla. Se on sähköbussien uusi tehoennätys USA:ssa.

Irizar ja MAN  ovat tehneet uusia tehoennätyksiä sähköbusseillaan Euroopassa. MAN Lion's City E tulee 12 m pitkänä 480 kWh:n akkupaketilla. MAN:n 18 m pitkä sähkönivelbussi tulee 640 kWh:n akkupaketilla. Sarjavalmistus alkaa vuoden 2020 toisella puoliskolla.

Irizar on saanut tilauksia 18 m pitkille nivelbusseilleen 525 kWh:n akkupaketilla.


Solaris eUrbino 18 sähkönivelbusseja Berliiniin

Solaris toimittaa vuoden 2020 toisella neljänneksellä 15 eUrbino18 sähkönivelbussia Berliinin liikenteeseen. Bussit varustetaan 174 kW:n korkeateho-akkupaketilla. Valot sisällä ja ulkopuolella ovat LEDiä. Sisälämmistys toimii sähköllä, ilmatointi lämpöpumpulla.

Viime vuonna Berliiniin toimitettiin jo 20 Solaris eUrbino 12 bussia. Tilausten kokonaishinta latausonfralla on 13,2 M€.

Solaris on toimittanut 300 bussia Berliniin vuodesta 2000. Myöhemmin tänä vuonna Solaris toimittaa vielä 15 eUrbino 12 bussia lisää Berliiniin. Kaikkiaan Solaris on toimittanut liki 100 sähköbussia asiakkailleen Saksassa.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!