MAN - Vaihtoautot

Kiina kehittää kapteenittomia laivoja

Kiina kehittää ankarasti autonomista laivastoa, jotka ovat kuin jättimäisiä droneja merellä. Tänä vuonna maa aloitti valtavan testikentän rakentamisen autonomisille aluksille Guangdongin provinssiin Etelä-Kiinan rannikolla.

Kiinalainen tiimi esitteli maailman nopeimman miehittämättömän aluksen, Tianxing-1: n, joulukuussa China Marine Economy Expossa, China Daily kertoo. 12,2 metrinen alus voi liikkua jopa 93 km/h ja kuljettaa 7,5 tonnia lastia.

Tavoitteena on kauko-ohjatut "kummituslaivat" jotka kuljettaisivat kontteja tai jopa toimisivat Kiinan armeijan palveluksessa, ja kattaisivat koko maapallon. Kiina on kuitenkin Eurooppaa jäljessä, koska maailman ensimmäinen autonominen alus lähtee tänä vuonna tekemään toimituksia kaupunkien välillä Norjan rannikolla.

Merenkulkualan yritys MacGregor ja moottorinvalmistaja Rolls-Royce allekirjoittivat viime vuonna sopimuksen selvittääkseen tapoja, joilla autonominen teknologia auttaisi laivojen navigointi- ja lastijärjestelmiä, MacGregorin Suomen emoyhtiö Cargotec Oyj totesi lausunnossaan.


Nokian Renkaat 120 vuotta: Talvirenkaiden kehittäjästä maailmanluokan liiketoimija

Nokian Renkaiden vaiheet muodostavat vahvan tarinan suomalaisen kumiteollisuuden historiasta. Vuonna 1898 Suomen Gummitehdas Osakeyhtiöstä alkunsa saanut yritys valmisti aluksi mm. kalosseja, kumitiivisteitä, erilaisia letkuja, poliisipamppuja ja myöhemmin myös pyöränrenkaita. Auton renkaiden valmistus tuli mukaan 1900-luvun alkupuolella, kun autokanta alkoi kasvaa.

Lue lisää...


Kaha: Autocom ratkaisu ajoneuvon diagnosointiin

Autocom-diagnostiikkalaitteisto koostuu ajoneuvoon kiinnitettävästä CDP+-testeristä ja CARS-, TRUCKS- tai GENERIC-ohjelmasta. CDP+-testeri liitetään ajoneuvon OBD-pistorasiaan, minkä jälkeen se lähettää ajoneuvon tiedot langattomasti tietokoneelle ja ohjelman avulla pääset analysoimaan testerin välittämiä tietoja. Autocom-ohjelmiin päivitetään säännöllisesti uusia ajoneuvomalleja ja toimintoja. Laite toimii sekä uusissa että vanhoissa ajoneuvoissa.

Lue lisää...



Jari Soukkio Carsportin tuotepäälliköksi


Ari Jonasson (vas.) toivottaa Jari Soukkion lämpimästi tervetulleeksi Carsport Designin myyntitiimiin.

Jari Soukkio (55) on nimitetty Carsport Designin myyntitiimiin tuotepäälliköksi. Hän toimii Volkswagen, Mercedes-Benz ja Ford hyötyautojen koritöiden myyjänä. Hän on ollut toimialalla lähes 30 vuotta.

Lisää Carsport Design -kuulumisia KuljetusNetissä. 


Volvo myynyt yli 4000 sähköistettyä bussia

Volvo Buses on myynyt maailmanlaajuisesti yli 4 000 linja-autoa, jossa on sähköistä voimansiirtotekniikkaa. Viimeisin tilaus on 90 Volvo 7900 hybridibussin osto Brysseliin. Brysselin aikomuksena on uusia kaupungin julkinen liikenne niin, että vuoteen 2030 mennessä koko linja-autokalustossa on sähköistä voimansiirtotekniikkaa.

Volvon sähköbussien mallivalikoima sisältää hybridibusseja, ladattavia sähköhybridibusseja ja täyssähköbusseja.

Volvo 7900 Hybridi lähtee liikkeelle 15-20 km/t saakka täyssähköisesti ja ilman päästöjä. Nopeuden kasvaessa pienikokoinen dieselmoottori aktivoituu. Bussi kulkee 30-40% vähemmällä polttoaineella ja CO2 päästöillä kuin vastaava dieselbussi. Hiukkas- ja typenoksisipäästöjä syntyy vastaavasti 50% vähemmän.


Valiokunta kehotti Malmin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamisen

Liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö Lex Malmi -kansalaisaloitteesta valmistui 13. maaliskuuta. Valiokunta ehdotti, että kansalaisaloite hylätään.

Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdotti mietinnössään eduskunnan hyväksyttäväksi lausuman, jonka mukaan eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä.

Lue lisää...


Tasoristeyksien parantamiseen 8 miljoonaa euroa vuonna 2018

Liikennevirasto kohdistaa tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen vuonna 2018 kahdeksan miljoonaa. Koko nelivuotinen ohjelma kattaa 65 kohdetta eli toimenpiteitä 28 miljoonan euron edestä. Tasoristeyksiä parannetaan tai suljetaan, lisäksi selvitetään satelliittinavigoinnin hyödyntämistä sekä lisätään STOP-merkkejä tasoristeyksiin. Työt on jo aloitettu.

Lue lisää...


Päivitetty Volvo Trucks FE -matalalattiamalli kaupunkikuljetuksiin

Volvo Trucks täydentää Volvo FE ‑matalalattiamallistoa uusilla ominaisuuksilla, jotka on tarkoitettu vaativiin kaupunkikuljetustehtäviin. Useimmat niistä parantavat turvallisuutta ja kuljettajien tuottavuutta. Samalla kaikkiin Volvo FE ‑ohjaamo- ja ‑alustayhdistelmiin on nyt saatavana kaasukäyttöisiä moottoreita.

Volvo Trucksin matalalattiamallin matala ajoasento parantaa yleisnäkyvyyttä. Matala askelma tehostaa myös kuljettajan työtä ja pienentää samalla polvi- ja nilkkavammojen riskiä.

– Näkyvyys kuorma-auton ympärille ja katsekontaktin saaminen jalankulkijoihin, pyöräilijöihin ja muihin suojaamattomiin tienkäyttäjiin on turvallisen ajon kannalta haasteellista vilkkaassa kaupunkiympäristössä. Nyt tuomme näihin ongelmiin helpotusta monissa erilaisissa kuljetustehtävissä, kertoo Anders Edenholm, Volvo Trucksin  jakelusegmentin johtaja.

Lue lisää...


Roadscanners Group 20 vuotta

Roadscanners Oy aloitti toimintansa Rovaniemellä alkuvuodesta 1998 neljän hengen voimin. Nyt 20 vuoden jälkeen yhtiöstä on kasvanut teiden, rautateiden, katujen, siltojen ja lentokenttien väyläomaisuuden diagnostiikkaan ja hallintaan erikoistunut globaali laitteistoja, ohjelmistoja ja konsultointipalveluita tuottava konserni. Yhtiön Road Doctor® tuotemerkin alla olevat tuotteet tunnetaan kaikkialla maailmassa.

-Meille on tärkeää, että pyrimme koko ajan olemaan ajassa mukana ja ennakoimaan tulevaisuutta.  Tiedämme, että lähivuosien aikana liikenne ja liikenneväylät tulevat käymään läpi historiansa suurimman ja nopeamman murroksen – ja se murros on jo alkanut. Uskomme, että jatkossa älykkäässä väyläomaisuuden hallinnassa menestystekijöinä tulevat olemaan digitalisaatio, koneäly, pilvipalvelut, IOT, robotiikka ja älyliikenne sekä liikenneväylien diagnostiikkapohjainen ennakoiva kunnossapito ja täsmäkorjaus, sanoo Roadscanners Groupin toimitusjohtaja Timo Saarenketo.

Hänen mukaansa yhtiön viime vuosina tekemät pilotit sekä tie- että rautatiealalla ovat osoittaneet, että toimintojen taloudellista tehokkuutta voidaan parantaa jopa useilla kymmenillä prosenteilla sekä väylien kuntoa parantaa jos ja kun nämä tekniikat ja käytännöt otetaan käyttöön.

Panostus tutkimus- ja tuotekehitystyöhön ja kansainväliseen yhteistyöhön alkaa tuottaa tuloksia. Roadscannersin vuoden 2018 taloudellinen ennuste on lupaava ja yhtiö neuvottelee parhaillaan useista suurista ohjelmisto-, laite- ja konsultointiprojekteista.


Nordliftillä nostaa vaikka junan

Sodankyläläisen Nordlift Oy:n tarina alkoi 40 vuotta sitten kevyillä ajoneuvonostimilla. Seuraavassa vaiheessa tuotantoon tuli kuorma-autojen nostin, ja 2004 valmistui ensimmäinen junanostin.

Viennistä tulee 80 prosenttia yrityksen liikevaihdosta. Katsastusnostimet menevät lähinnä kotimarkkinoille, Ruotsiin ja nyttemmin myös Saksaan. Junanostimia menee erityisesti Ruotsiin ja Malesiaan. Turkin markkina on kiinnostava, sillä maassa on tekeillä miljardien investoinnit rataverkkoon.

Junanostimien tekijät ovat eurooppalaisia, Nordliftin kovimmat kilpailijat löytyvät Saksasta ja Italiasta. Rautatieyhtiöissä ollaan konservatiivisia. Hydraulista nostinta voi tarjota, mutta usein sitä ei edes huomioida tarjouskilpailussa, kun ollaan totuttu ostamaan ja käyttämään ruuvinostimia. Sellainen piti siis kehittää. Junanostimissa on myös digiä ja etävalvontaa, vikatilanteiden diagnoosit ja ohjelmistopäivitykset voidaan tehdä etänä.


Jäämeren rautatieksi jatkoselvitetään Kirkkoniemi-Rovaniemi-yhteyttä

Liikenne- ja viestintäministeriön tilaama selvitys Jäämeren rautatiestä on valmistunut. Ministeriö on valinnut Jäämerelle Oulun, Rovaniemen ja Kirkkoniemen kautta kulkevan ratalinjauksen jatkoselvitettäväksi. Linjauksen ratkaisi Kirkkoniemen eduksi Suomen logistisen aseman, saavutettavuuden ja huoltovarmuuden parantuminen vaihtoehtoihin verrattuna. Kirkkoniemen linjaus oli kahdesta kärkiehdokkaasta edullisempi.

- Jäämeren rata on tärkeä eurooppalainen hanke, joka kytkisi pohjoisen, arktisen Euroopan kiinteämmin osaksi Manner-Eurooppaa. Ratayhteys parantaisi useiden pohjoisen alueen elinkeinojen edellytyksiä. Työryhmä alkaa nyt selvittää tarkemmin Kirkkoniemeen tehtävää ratalinjausta, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

- Haluamme jatkaa erinomaista yhteistyötä Norjan ja Suomen välillä ja osallistumme mielellämme Rovaniemi-Kirkkoniemi-ratalinjauksen vaihtoehtoja pohtivan työryhmän työhön, sanoo Norjan liikenneministeri Ketil Solvik-Olsen.

Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi viime heinäkuussa Liikennevirastoa tekemään mahdollisesta Jäämeren radasta selvityksen yhdessä Norjan liikenneviranomaisten kanssa. Liikennevirasto arvioi viiden eri linjausvaihtoehdon toteuttamista ja taloudellista kannattavuutta.

Lue lisää...


Ford esittelee Genevessä uuden Edge SUVin ja KA+ Activen

 

Ford käynnisti Geneven autonäyttelyn esittelemällä uutuuksiaan kuten Edge SUV:in sekä uuden KA+ Activen (malli ei tulossa myyntiin Suomessa).

Uusi Edge SUV on yhtiön teknisesti edistyksellisin maasturi, jossa on kattava valikoima kameroiden ja sensorien avulla kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka on suunniteltu tekemään matkoista mukavampia, vähentämään stressiä ja auttamaan kuljettajaa välttämään tai lieventämään törmäyksien vaikutuksia. Uudessa Edgessä on ensimmäistä kertaa Euroopassa myös uusi tehokas ja polttoainetaloudellinen 238-hevosvoimainen bi-turbo-versio Fordin 2.0-litraisesta EcoBlue-dieselmoottorista.

EcoBlue-dieselmoottori saa parikseen uuden kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston, jossa on Adaptive Shift Scheduling- ja Adaptive Shift Quality Control -toiminnot. Yhdessä Ford Intelligent All Wheel Drive -nelivedon kanssa ne takaavat optimoidun ajokokemuksen. Vakiovarusteena oleva pakokaasujen jälkikäsittely vähentää NOx-päästöjä.

Ford tuo Geneveen myös täysin uudistetun Tourneo-henkilökuljetusmalliston. Tilavat Tourneo Courier-, Tourneo Connect- ja Tourneo Custom -mallit tuovat tyyliä, kehittyneitä teknologioita ja edistyksellisiä moottoreita eurooppalaisille asiakkaille.

Uusi Tourneo Courier ja Tourneo Connect ovat saatavana vuoden 2018 puolivälistä lähtien.

Lue lisää...


Kaikille avointa pakettipalvelua pilotoidaan Tampereella

Suuren kapasiteetin pakettiautomaatit ovat avoimessa yhteiskäytössä kaikille pakettipalvelujen tarjoajille. Kansainvälinen pikakuljettaja DHL Express on yksi ensimmäisistä yrityksistä, joka toimittaa paketteja suoraan uusiin automaatteihin. Asiakas hyötyy siitä, kun saa kaikki verkko-ostoksensa samaan paikkaan, voi valita itse noutoajan kaupan aukioloaikojen puitteissa ja hoitaa samalla kertaa myös muut arjen ostoksensa.

- K-ryhmä lähtee nyt yhdessä merkittävien suomalaisten yrityskumppanien ja Smartmilen kanssa pilotoimaan uutta palvelua ensimmäisenä Suomessa. Tavoitteena on tarjota asiakkaille helppo ja vastuullisia arvoja edistävä tapa noutaa eri verkkokauppatilaukset yhdestä pisteestä, sanoo K-ryhmän palvelujohtaja Petri Toivonen.

Automaatit rakentaa suomalainen Konecranes. Niissä on hyödynnetty uudenlaista robotiikkaa, joka tuo paketit noutopisteelle. Laite mittaa leveyden ja syvyyden lisäksi myös pakkauksen korkeutta, jolloin sinne mahtuu samanaikaisesti jopa 300 lähetystä.


Iveco satsaa täysillä kaasuun, vaikuttava esittely Båstadissa

Iveco esittelee parhaillaan eurooppalaiselle ammattilehdistölle koko hyötyautomallistoaan CNG/LNG kaasukäyttöisinä Ruotsin Båstadissa. Autot täyttävät jo nyt tulossa olevat, 2020 voimaan astuvat RDE-normin vaatimukset.

Koeajojen tähtinä esiintyvät uusi Daily ja järeä Stralis. Varsinkin Stralis 460 hv Cursor 13 moottorilla, jopa 1600 km:n toimintamatkalla ja 90 000 km huoltovälillä on lyömässä itsensä läpi Manner-Euroopassa. Kiinnostus on herännyt myös Suomessa ja Ruotsissa. Kummassakin maassa ollaan laajentamassa kaasutankkausverostoa tuntuvasti. Kulkisihan kaasu-Stralis Suomessakin vaikkapa Helsinki-Rovaniemi välin yhdellä tankkauksella. Stralis voi lisäksi täyttää sekä CNG:tä että LNG:tä säiliöihinsä ja ajaa kummallakin syöttöä vaihtamalla.

Tarkemmin kaasu-Ivecoista Båstadissa Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2018 lehdessä.


Harvinainen jäätie syntyi Kittilään

Kittilässä Raattaman kylän kupeessa Telanivassa on avattu tänä talvena jäätie Ounasjoen ylitse. Jäätie kestää 60 tonnin kuorman ja sitä ajavat päivittäin kolmen yrittäjän tukkirekat kymmenisen kertaa.

Metsuri Martti Vaara on jäädyttänyt Telanivan jäätien jo neljästi, noin viiden vuoden välein. Yhteensä hän on tehnyt urallaan kymmenen jäätietä. Hän on Lapin kokenein jäätiemestari. -Olen pumpannut vettä jäälle marraskuun puolivälistä loppiaiseen saakka lähes joka pakkaspäivä, Vaara kertoo.

Jään vahvuus 200 metrin matkalla on jo yli 1 m 40 cm. Jotta jään voi ylittää 60-tonnisella rekalla, on jään paksuuden oltava VTT:n ohjeiden mukaan vähintään 1 m 5 cm. Jäätien tekeminen on tarkkaa työtä ja siksi jään paksuusmittaukset ja kuormien koko ovat turvallisuussyistä tarkasti säädeltyjä. Kulumisesta syntyneet railot jäädytetään umpeen jään vahvistamiseksi. Tien huolto jatkuu koko käyttöiän ajan, säistä riippuen maaliskuun loppuun tai huhtikuun alkuun saakka.

Lue lisää...