Ultralujasta teräksestä polttoainesäästöjä työkoneille
- Luontiaika
- 23.11.2018 10:12
Oulun yliopiston Tulevaisuuden tuotantoteknologiat (FMT) -tutkimusryhmä on käynnistänyt hankkeen, jossa suunnitellaan yhteistyössä metallialan yritysten kanssa ultralujista teräsmateriaaleista rakennettavia teräsrakenteita sekä niille soveltuvia valmistusmenetelmiä. Siirtyminen teräsrakentamisessa 3-4 kertaa nykyistä lujempiin teräsmateriaaleihin mahdollistaa entistä kevyempien ja kestävämpien teräsrakenteiden valmistuksen. Samalla kun terästä tarvitaan vähemmän, voidaan pienentää teräksestä valmistetun tuotteen koko elinkaaren hiilijalanjälkeä.
Pääosin Nivalassa toimiva Tulevaisuuden tuotantotekniikat (FMT) -ryhmä on osa Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituuttia ja Terästutkimuskeskus CASR:a. Oulun yliopistossa tutkittavissa seuraavien sukupolvien ultralujissa teräksissä pyrkimyksenä on saada rakenneteräksen myötölujuus yli 2000 Mpa:n eli yli viisinkertaisesti nykyiseen perusteräkseen verrattuna (n. 400 Mpa).
Lujimmat tällä hetkellä markkinoilla saatavilla olevat kuumavalssatut rakenneteräkset ovat myötölujuudeltaan yli 1300 MPa:ta. Tällaista ultralujaa terästä käytetään muun muassa metsänhakkuukoneen kuormaimessa. Kevyemmän teräksen käyttö merkitsee esimerkiksi säästöjä polttoainekuluissa.
Teleste rakentanut älykkään ja turvallisen bussipysäkin Espoossa
- Luontiaika
- 23.11.2018 10:06
Turku, - 23. marraskuuta 2018 - Teleste on rakentanut älykkään ja turvallisen bussipysäkin Espoon Nokia kampuksella osaksi LuxTurrim5G-ekosysteemiä. Innovatiivinen bussipysäkki on suunniteltu parantamaan julkisten paikkojen turvallisuutta osana Telesten uutta Connected Zone -konseptia. Konsepti otettiin käyttöön lokakuussa Telesten Ruotsin tietoturva-seminaarissa, jossa sitä kehitetään edelleen ja testataan osana Telesten Älykaupunki- suunnitelmaa.
Videovalvonnan ja 5G- yhteyden avulla bussipysäkki vastaa ihmisten yhä kasvavaan turvattomuuden tunteeseen julkisilla paikoilla. Henkilökohtaisia hälyttimiä ja sisäänrakennettuja kameroita hyödyntämällä Connected Zone mahdollistaa bussipysäkkien muuttamisen turva-alueiksi palvelun käyttäjille, jotka voivat muodostaa yhteyden vyöhykkeisiin älypuhelimiensa kautta. Suuren nopeuden 5G-yhteyden ja älykkäiden näyttöjen avulla konsepti antaa turvallisuushenkilöstölle mahdollisuuden kommunikoida bussipysäkkien kanssa ainutlaatuisella tavalla. Tämä mahdollistaa hälytysten vastaanottamisen, reaaliaikaisen bussipysäkin ja sen ympäristön seurannan, sekä turvallisuushälytyksiin vastaamisen reaaliaikaisesti.
Kalmar avasi innovaatiokeskuksen Ljungbyssä
- Luontiaika
- 23.11.2018 09:32
Kalmar on avannut uuden innovaatiokeskuksensa Ljungbyssä Etelä-Ruotsissa. Uuden keskuksen moderni arkkitehtuuri ja tekniikka on suunniteltu tukemaan uusia työskentelymalleja. Rakennuksessa työskentelee jatkossa noin 200 henkeä.
Uusi innovaatiokeskus keskittyy Kalmarin pienempien lastinkäsittelylaitteiden ja niihin liittyvien huoltopalveluiden digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen, tuotekehitykseen sekä prototyyppituotantoon ja -testaukseen. Se palvelee myös digitalisaatio-osaamisen, päästöttömien laitteiden ja automaatioteknologioiden kehityspaikkana. Innovaatiokeskus tarjoaa myös asiakkaille mahdollisuuden tutustua Kalmarin uusimpiin innovaatioihin sekä testata Kalmarin ratkaisuja upouudella testikentällä, jossa laitteita voi ajaa täyttä vauhtia.
Scanian kuljetusyritys tähtää fossiilittomuuteen
- Luontiaika
- 23.11.2018 09:21
Scania osoittaa oman sisäisen kuljetusyrityksensä avulla, miten nykyisellä tekniikalla voidaan saavuttaa yli 95 prosentin vähennys hiilidioksidipäästöihin.
Scania käyttää Scania Transport Laboratory -yksikköä yhtiön sisäisissä kuljetuksissa. Toiminta koostuu 45 kuorma- ja linja-autosta, joista 14 on pitkän matkan kuljetukseen käytettäviä vetoautoja. Vuodesta 2018 alkaen autokanta on käyttänyt pääasoassa HVO- ja biopolttoaineita ja hybridimoottoreita, mikä mahdollistaa hiilidioksidipäästöjen vähentämisen yli 95 prosenttia.
Laboratorio perustettiin vuonna 2008 yhtiön tutkimus- ja tuotekehitysosaston jatkeeksi. Tarkoituksena oli oppia omakohtaisesti, minkälaisia haasteita asiakkaat kohtaavat ja miten kannattavuutta voidaan parantaa. Jo ensimmäisen viiden toimintavuotensa aikana laboratorio onnistui vähentämään polttoaineenkulutusta 20 prosenttia ja hiilidioksidipäästöjä 50 prosenttia kuljetettua tonnia kohden.
Idescon lukija estää varasta pääsemästä rahtikuljetukseen
- Luontiaika
- 23.11.2018 08:05
Tanskalainen Evotec ApS on kehittänyt lukitusjärjestelmän, joka auttaa kuljetusyritystä estämään varkauksia jakeluautosta. Suomalainen Idesco toimittaa järjestelmään lukijat, jolla autonkuljettaja ohjaa lukkoja. Kuljettaja voi jättää ajoneuvon hetkeksi tietäen, että rahti pysyy varmasti turvassa.
Evotec päätyi Idescon RFID-teknologiaan, jota ei voi hakkeroida ja jonka avaimia ei voi kopioida. Ajoneuvon kylkeen asennetut
Idesco-lukijat kestävät iskuja, kosteutta, likaa ja vaihtelevia lämpötiloja.
Ajoneuvon kuljettaja saa kuormatilan auki näyttämällä ajoneuvokohtaista tunnistetta kuormatilan sivuseinään ulkopuolelle asennetulle lukijalle. Tavaratilan avautuessa ohjaamo lukittuu automaattisesti. Kun kuormatilan ovi suljetaan, se lukittuu automaattisesti. Kuormatila pysyy lukittuna aina, kun ajoneuvo on käynnissä.
Järjestelmä toimii myös nosto-ovilla varustetuissa ajoneuvoissa. Ajoneuvon omalla avaimella pääsee ohjaamoon, mutta ei tavaratilaan, joka avautuu vain tunnisteella.
Jos tunniste katoaa tai se varastetaan, ajoneuvoon asennettu lukija voidaan uudelleenohjelmoida kuljetuskaluston hallintaohjelmistolla
siten, ettei se enää hyväksy tunnistetta.
(SA)
Sisu GTP voitti Latvian armeijan 220 miljoonan euron hankintakilpailun!
- Luontiaika
- 22.11.2018 21:32
Latvian puolustusministeriö on päättänyt ostaa suomalaisia Sisu GTP 4x4 nopeakulkuisia taktisia miehistönkuljetus- ja monikäyttöajoneuvoja, paljastaa nimeämätön tietolähde Latvian hallituksessa.
Tekoälyyn perustuva ajopäiväkirja tunnistaa työajot
- Luontiaika
- 22.11.2018 16:01
Tekoälyyn pohjautuvaa ajopäiväkirjaa on kehitetty Kiholla jo kahden vuoden ajan. Kuvassa Kihon tuotekehitystiimi: Antti Koponen (vas.), Henri Hartikainen, Miika Antikainen, Ville Nuutinen, Henry Säisä ja Petteri Jokinen.
Kuopiolainen teknologiayhtiö Kiho on kehittänyt tekoälyyn perustuvan ajopäiväkirjan, joka oppii parissa viikossa erottamaan kuljettajan työajot vapaa-ajan ajoista. Innovaatio tehostaa paljon autoilevien ammattilaisten ajankäyttöä ja poistaa ajojen manuaaliset kirjausvaiheet.
Liikkuvan työn digitalisointiin erikoistunut Kiho on panostanut tekoälypohjaisten sovellusten tuotekehitykseen kahden viimeisen vuoden ajan. Aikaisemmin yhtiön työnhallintajärjestelmissä on hyödynnetty telematiikkaa ja IoT:tä.
- Tekoälyä hyödyntävän ajopäiväkirjan ansiosta liikkuvaa työtä tekevien ajankäyttö tehostuu entisestään. Virheet poistuvat, kun tekoäly oppii tunnistamaan paikannuksen avulla tallennetut ajot ja pitää ajopäiväkirjan kaikki tiedot reaaliajassa. Kuljettajan tehtäväksi jää tekoälyn kirjaaman ajosyyn hyväksyminen, kertoo Kihon toimitusjohtaja ja innovaation pääarkkitehti Antti Koponen.
Liikennejärjestelmästä vastaamaan uusi virasto
- Luontiaika
- 22.11.2018 15:53
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala uudistuu vuoden 2019 alusta. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Viestintävirasto sekä Liikenneviraston tietyt toiminnot yhdistetään uudeksi Liikenne- ja viestintävirastoksi (Traficom). Nykyinen Liikennevirasto jatkaa Väylävirastona.
Liikenne- ja viestintävirasto toimii valtakunnallisena tietoyhteiskunnan ja liikennejärjestelmän kehittäjänä. Se valvoo ja edistää liikenteen ja viestinnän markkinoita ja -palveluja. Virasto on kansalaisia ja yrityksiä palveleva liikenteen ja viestinnän lupa-, rekisteröinti- ja hyväksyntä- sekä turvallisuusviranomainen. Se vastaa myös tarvittavien tutkintojen järjestämisestä. Viraston henkilöstömäärä on noin 900.
Yhteistyökoulutuksella nuoria taksinkuljettajaksi
- Luontiaika
- 22.11.2018 15:47
Nuorten keikkatyöpalvelu WorkPilots ja taksialan henkilöstövuokrausyhtiö Taksi Solutions alkavat yhteistyössä kouluttaa nuoria ammattikuljettajiksi. Käynnistyvällä kahdeksan päivän ammattipätevyyteen tähtäävällä koulutuksella on tarkoitus tarjota nuorille kokopäivätyö, joka koostuu sekä taksinkuljettajan työstä että muista kuljettajan tehtävistä.
Yhteistyö vastaa sekä taksialan huutavaan työvoimapulaan että nuorten tarpeeseen löytää mielekästä työtä ja vaihtoehtoisia tapoja työllistyä.
WorkPilots on tutkinut nuorten kiinnostuksen kohteita ja osaamisalueita ja todennut kiinnostusta löytyvän nykyaikaisiin kuljetusalan tehtäviin. Nuorten mielestä kuljetusala yleisesti ei ole aiemmin ollut kaikkein houkuttelevin uravaihtoehto, mistä johtuen alalla on huutava pula tekijöistä. Kuljetusala on kuitenkin viime aikoina uudistunut, ja tarjoaa uusia monipuolisia vaihtoehtoja työllistymiseen.
Minna Koisti Vehon henkilöstojohtajaksi
- Luontiaika
- 22.11.2018 15:04
Veho Oy Ab:n henkilöstöjohtajaksi on 2.1.2019 alkaen nimitetty KTM Minna Koisti. Hän siirtyy tehtävään Ramboll Suomen HR-johtajan paikalta. Hän on aikaisemmin toiminut henkilöstöhallinnon johtotehtävissä Nesteellä, Oriolassa ja Nokiassa. Tehtävässään Koisti raportoi toimitusjohtaja Juha Ruotsalaiselle ja on Vehon johtoryhmän jäsen.
Kevyiden kuorma-autojen opetusvaatimuksia kevennetään
- Luontiaika
- 22.11.2018 13:59
Kevyiden kuorma-autojen eli C1- ja C1E-ajokorttiluokkien opetusvaatimuksia kevennetään. Muutos alentaa kyseisten ajokorttien suorituskustannuksia ja parantaa näin tavaraliikenteen kuljettajien saatavuutta.
Hallitus antoi asetuksen ajokorteista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 22. marraskuuta 2018.
C1-luokan teoriaopetuksen uusi vähimmäismäärä on kaksi tuntia ja ajo-opetuksen vähimmäismäärä kolme tuntia. Nykyään vaaditaan vähintään yhdeksän tuntia teoriaopetusta ja vähintään viisi tuntia ajo-opetusta.
C1E-luokassa teorian ja ajo-opetuksen uudet vähimmäismäärät ovat molemmat kolme tuntia. Nykyään C1E-korttiin vaaditaan vähintään kahdeksan tuntia teoria- ja kymmenen tuntia ajo-opetusta.
Suomen autoala ja valtio tekivät ilmastosopimuksen
- Luontiaika
- 22.11.2018 11:29
Autoala, liikenne- ja viestintäministeriö sekä ympäristöministeriö solmivat vapaaehtoisen ilmastosopimuksen 22.11.2018. Sopimuksella tähdätään liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Tänään allekirjoitettu Green deal -sopimus on samalla osa kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumusta.
- Viidennes kasvihuonekaasupäästöistä tulee liikenteestä, ja siksi autoala ja valtio tarvitsevat yhteisiä konkreettisia ilmastotavoitteita, joiden avulla vähennämme autoilun ja raskaan liikenteen päästöjä. Nyt yhteinen tehtävämme on muuttaa autokantaa nolla- ja vähäpäästöiseksi. Teemme vaihtoehtoisista käyttövoimista valtavirtaa, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.
Vanhojen autojen päästöt ovat keskimäärin uusia autoja korkeammat. Autokantaa pyritään uudistamaan, että vähäpäästöinen ja vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävä teknologia saataisiin käyttöön.
- Yksi IPCC:n tuoreen raportin pääviesteistä on, että maapallon lämpeneminen on mahdollista rajoittaa 1,5 asteeseen, mutta tämä edellyttää entistä nopeampia ja suurempia päästövähennyksiä. Päästöjen vähentämiseen tarvitaan huikea määrä teknologista kehitystä. Meiltä kaikilta vaaditaan myös kestäviä valintoja ja vastuunottoa tulevaisuudesta. Autoalan kanssa solmittava Green deal on tärkeä askel liikenteen päästövähennysten polulla, asunto-, energia-, ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen sanoo.
- Green deal -sopimus tukee autoalan omaa autokannan uudistamiseen tähtäävää ilmastostrategiaa, jonka kärkitoimia ovat autoilun verorakenteen uudistaminen sekä sähkö- ja kaasuautojen hankintakannusteiden edistäminen, kertoo hallituksen puheenjohtaja Rami Kittilä Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Ruotsi: Erikoisoikeus ratkaisi 122 ammattiliikenteen rikkomusta 1-6/2018
- Luontiaika
- 22.11.2018 09:54
Lyckselen käräjäoikeus julkisti tällä viikolla tuomionsa, joka velvoittaa puolalaisen kuljetusyrityksen maksamaan 150 000 Ruotsin kruunua sakkona ajopiirturivilpistä. Samalla kuljettaja tuomittiin 60 päiväsakkoon laittomasta datapeukaloinnista. Kuljettajan kovin pienen palkan johdosta päiväskon määräksi vahvistettiin vain 50 kruunua eli sakon määräksi yhteensä 3000 kruunua.
Käräjäoikeuden käsittelyssä oli paikallisen syyttäjän lisäksi ammattiliikenteen "sakkorikosten" selvittelyyn erikoistunut yksikkö. Kyseessä on koetoiminta, jolla pyritään mahdollisimman oikeudenmukaisiin päätöksiin. Koetoiminnan perusteella päätetään jatketaanko vastaavaa oikeuskäytäntöä jatkaa vuonna 2019.
Alkuvuonna 2018 käsiteltiin näin 122 tapausta, joista 39 koski vaarallisen rahdin kuljetusta, 28 laitonta ammattiliikennettä, 5 ajopiirturivilppiä. 16 tapauksessa oikeuskäsittely lopetettiin, useimmissa tapauksissa koska epäilty oli poistunut maasta.
(Trailer.se)
Ruotsi: 52 tonnilla 106 m pitkän vain 7 tonnia kantavan sillan yli
- Luontiaika
- 22.11.2018 09:32
Västerbottenin Tängnäsin riippusilta on taas auki liikenteelle vuoden kestäneen korjauksen jälkeen. Lokakuun 16. päivänä 2017 ammattikuljettaja oli ajanut 52 tonnia painaneella yhdistelmällään 108 metriä pitkän sillan yli, jolla oli 7 tonnin painorajoitus. Kuljettajalla oli ilmiömäinen onni, ettei pudonnut autoineen Uumajanjokeen, Ruotsin Trafikeverket toteaa.
Koko sillan todettiin siirtyneen paikaltaan. Kantava palkki sillan alla oli vaurioitunut, sillankaiteet vääntyneet ja liitos sillan pohjoispään kynnyksen kohdalla vaurioitunut. Silta oli juuri peruskorjattu vajaalla miljoonalla kruunulla vuonna 2016.
Kuljettaja tuomittiin varomattomuudesta liikenteessä 6000 kruunun sakkoon ja maksamaan 24 000 kruunua vahingonkorvauksena Trafikverket´lle.
(Trailer.se)
Schenker Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu
- Luontiaika
- 22.11.2018 09:22
DB Schenkerin toimitusjohtaja vaihtuu Suomessa. Schenker Oy:n toimitusjohtaja Göran Åberg siirtyy eläkkeelle 30.11.2018. Uutena toimitusjohtajana aloittaa Petteri Nurmi 1.12.2018. Petteri Nurmi on toiminut useissa tehtävissä DB Schenkerin Suomen organisaatiossa. Tällä hetkellä hän toimii maakuljetuksista vastaavan johtajan tehtävässä, jossa hän on ollut vuodesta 2015. Tätä ennen hän on ollut muun muassa Suomen Kiitoautot Oy:n toimitusjohtaja ja DB Schenkerin Turun tuotantoalueen johtaja.
Göran Åberg on toiminut DB Schenkerin ja sen edeltäjäyhtiöiden palveluksessa lähes 30 vuoden ajan. Schenker Oy:n toimitusjohtajan tehtävän lisäksi hän on toiminut muun muassa DB Schenkerin Pohjoismaiden sekä Itä-Euroopan maiden liiketoiminnasta vastaavana johtajana.