MAN - Vaihtoautot

Näyttävällä jäteautolla innostetaan tulevaisuuden kuljettajia

Suomen teillä on saattanut kesällä törmätä astetta näyttävämpään jäteautoon. Kyseessä on Lassila & Tikanojan The Kierrätysnaattori -nimellä kulkeva ajoneuvo. Erikoisjäteauto on toiminnoiltaan tyypillinen pakkaaja-auto, mutta se eroaa ulkoisesti hyvinkin paljon muista L&T:n tuotantoautoista. Scanian L-sarjaa oleva jäteauto on maalattu nurmijärveläisen Karhuline Truck Customsin toimesta käsin L&T:n henkeen sopivalla tyylillä. Käsinmaalattujen yksityiskohtien lisäksi autoa koristavat lukuisat erikoistehosteet kuten LED-valot ja erikoistuunatut penkit.

The Kierrätysnaattori on hankittu tuomaan näkyvyyttä L&T:lle kuljetusalalla, ja lisäksi sen tarkoitus on houkutella potentiaalisia kuljettajia kiinnostumaan työstä L&T:llä. L&T:n ympäristöpalvelujen toimialajohtaja Petri Salermon mukaan myös jätehuollon puolella näkyy koko kuljetusalaa vaivaava kuljettajapula.


Ruotsi: Kiinalainen sähköpakettiauto testissä

Widrikssonin kuljetusliike Tukholmassa on päätynyt testaamaan kiinalaista sähköpakettiautoa. Sillä kuljetetaan Ikean huonekaluja asiakkaille. Ajokki on merkiltään SAIC Maxus EV80, ja toimintamatkaksi ilmoitetaan 200 km.

Widrikssons toimii jo tänään täysin fossiilivapailla polttoaineilla kuten HVO 100:lla ja biokaasulla.

- SAIC on yksi vaihtoehto tulevaisuudelle, Widrikssonin tiedotuspäällikkö Christel Grip sanoo.

- Tämä testi on askel kohti Ikean tavoitetta kokonaan sähkötoimisiin tuotejakeluihin vuoteen 2025 mennessä, Ikean Thomas Briggman perustelee.

Autoteollisuuden piirissä tiedetään sähkötoimisen tavarajakelun suurkaupungeissa  olevan Kiinassa useita vuosia edellä vastaavaa eurooppalaisissa kaupungeissa. Wilfridssonin SAIC-testausta seurataan tarkasti Ruotsin lisäksi myös Suomessa ja Norjassa.


Saksa: Enemmistö vastustaa autonomisia autoja

Yougov Instituutin laaja kyselytutkimus paljastaa, että 52% vastaajista vastustaa autonomisia nk. robottiautoja. 37% kannattava niitä vahvasti.

Kyselyn tulokset vahvistivat, että saksalaiset suhtautuvat epäluuloisesti keinoälyyn. Vain joka seitsemäs - 15% - uskoo, että teknologian hyväksikäyttö eliminoi riskit. 45% vastauksista näkee useita vaaroja ja riskejä. 26% pitää riskejä suurempina kuin saavutettavia etuja. Epäilyt kasvavat iän myötä. 18% alle 36-vuotiaista pitää saavutettavia etuja riskeja painavampina, 54-vuotta täyttäneistä vain 13% uskoo samoin.



Scania esittelee IAA:ssa pistokehybridin

IAA:ssa on esillä koko Scanian uuden sukupolven kuorma-automallisto, jossa on ajoneuvoja kaukoliikenteeseen, maansiirtoon ja kaupunkiliikenteeseen. Kaikissa ajoneuvoissa käytetään vaihtoehtoisia polttoaineita. 

Scania esittelee myös uuden pistokehybridikuorma-auton (PHEV), joka perustuu uuteen kuorma-autosukupolveen. PHEV:ssä ja sen sisarmalliksi kutsutussa hybridikuorma-autossa (HEV) voidaan hyödyntää Scania Zone -palvelua, joka helpottaa päästö- ja nopeusrajoitusten noudattamista saumattomasti tietyillä vyöhykkeillä.

Uusien hybridikuorma-autojen voimanlähteinä ovat Scanian 5-sylinterinen DC09-rivimoottori, jossa voidaan käyttää HVO:ta (vetykäsiteltyä kasviöljyä) tai dieseliä ja 130 kW:n (177 hv) sähkömoottori, joka tarjoaa 1 050 Nm:n vääntömomentin. Ladattavan litiumioniakun energiakapasiteetiksi on asetettu 7,4 kWh, mikä takaa akulle pitkän käyttöiän. Sähköisen ohjaustehostimen ja sähköisen jarruilmantuoton ansiosta kuorma-autoja voidaan käyttää kokonaan sähkökäytöllä ilman polttomoottorin tukea. Scanian HEV-ajoneuvot ovat tilattavissa marraskuusta 2018 alkaen ja PHEV-ajoneuvot vuonna 2019.


Junamatkustus 10 prosentin kasvussa

Elokuussa kotimaan kaukoliikenteen junissa matkustettiin 1,1 miljoonaa matkaa, joka on 10 % viime vuotta enemmän. Erityisesti Helsingistä matkustettiin Itä- ja Keski-Suomeen. Myös VR lähijunien matkustus on kasvanut vuoden alusta 10 %.

Kaukoliikenteessä matkustus kasvoi eniten Helsingin ja Kuopion (+16 %), Helsingin ja Joensuun (+16) sekä Helsingin ja Jyväskylän (+15 %) välillä. Ratatyökausi jatkui elokuulle, ja näkyi kaukoliikenteen täsmällisyyshaasteina erityisesti rantaradalla ja pääradalla. Tilanne on korjaantunut vaiheittain töiden valmistuttua, ja syyskuussa kaukoliikenne on kulkenut 87,3 % täsmällisyydellä.

Helsingin ja Pietarin välillä liikennöivissä Allegro-junissa suomalaisten matkustajien määrä jatkoi kasvua jalkapallon MM-kisojen jälkeenkin. Elokuussa suomalaisten matkustus kasvoi 10 % ja myös turistien määrä nousi hieman. Venäläisten matkustus Allegrossa taas väheni 9 %.


ZF: Kuolleen kulman tutka varotoimenpiteillä kaupunkiajoon

ZF esittgelee Hannoverin IAA:ssa oman ratkaisunsa nk. kuolleen kulman tutkasta kuorma-autoihin (Side Vision Assist). Se valvoo auton koko kylkeä ja varoittaa muista liikenteeseen osallistuvista, jotka ovat törmäysvaarassa. Laite välittää kameran kuvan ohjaamoon. Järjestelmä voidaan kytkeä väistöohjaukseen ja suorittamaan hätäjarrutus. Järjestelmää pidetään tärkeänä turvallisuustekijänä myös autonomisesti kulkeville autoille.


DHL hyödyntämään aurinkopaneeleja perävaunujen katolla

Aurinkopaneeli perävaunun tai kuorma-auton katolla

Aurinkopaneeli perävaunun katolla vähentää rekan polttoaineen kulutusta noin 5 %. Se vähentää vastaavassa suhteessa CO2-päästöjä sekä rekan alentaa huoltokustannuksia. Idean ensiesittely tapahtuu Hannoverin IAA-näyttelyssä, DHL ilmoittaa.

Uusi ratkaisu on syntynyt yhteistyössä TRAILAR-nimisen yrityksen kanssa. Ratkaisussa folion ohuet huippunykyaikaset aurinkopaneelit syöttävät energiaa akkuihin. Auton lisävarusteita, kuten ilmastointia voidaan käyttää näin saadulla lisäenergialla.

(Vogel)

Toimituksen huomautus: Aurinkopaneelien ohuuden korostaminen viitannee orgaanisiin aurinkopaneelimoduuleihin. Tutut rakennusten katolla käytettävät paneelit on valmistettu epäorgaanisista aineista. Orgaanisten aurinkopaneelien luonteeseen kuuluu alempi hyötysuhde, taipuisa rakenne, rajoitettu käyttöikä ja alempi kosteudensietokyky verratessa niitä epäorgaanisiin aurinkopaneeleihin. (SA)


Sitra: Digitaalinen vallankumous ja poliittinen ohjaus mahdollistavat päästöjen puolittamisen vuoteen 2030

Maailman päästöt on mahdollista puolittaa vuoteen 2030 mennessä, mutta se vaatii johdonmukaista politiikkaa, laaja-alaista ilmastojohtajuutta ja digitaalisen vallankumouksen valjastamista vähähiilisyyden ajuriksi, toteaa torstaina 13.9. San Franciscon Global Climate Action Summit -ilmastohuippukokouksessa julkaistu selvitys.

Sitran päärahoituksella toteutettu selvitys kartoittaa eri sektoreilla (energia, maatalous ja ruuantuotanto, teollisuus, rakennukset ja liikenne) tarvittavat toimet kasvihuonekaasupäästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä. Selvityksen mukaan sähköntuotannon energiamurros voi seuraavan vuosikymmenen aikana tapahtua huomattavasti ennusteita nopeammin, kun uusiutuvien halpa hinta työntää fossiiliset polttoaineet ulos markkinoilta. Tahdin ylläpitäminen vaatii kuitenkin tiukkoja politiikkatoimia, kuten fossiilitukien poistoa ja hiilidioksidipäästöjen hinnoittelua. Muillakaan sektoreilla muutokset eivät nykytoimin tapahdu tarvittavaa vauhtia.

Lue lisää...


Amazon tilaa 20 000 Sprinteriä

Mercedes-Benzin uusi tuotantolaitos Charlestonissa Yhdysvalloissa on saamassa lentävän lähdön jo startista alkaen. Päätös tehdasinvestoinnista tehtiin maaliskuussa 2015, ja se on luomassa kaupunkiseudulle 600 uutta työpaikkaa. Koko tehtaan työntekijämäärä nousee 1 300:aan vuoden 2020 loppuun mennessä.

Mercedes-Benz Vans on solminut toimitussopimuksen peräti 20 000 uudesta Sprinteristä verkkoyhtiö Amazonille. Yhtiön tunnuksilla varustettuja autoja käyttävät kuriiri- ja jakeluyhtiöt, jotka ovat mukana Amazonin Delivery Service Partner -palvelussa. Amazon päätyi laajentamaan alkuperäistä kalustotilaustaan Mercedes-Benziltä.

- Yhdysvallat on jo Sprinterin toiseksi tärkein markkina-alue. Uusi tuotantolaitoksemme nopeuttaa ja joustavoittaa asiakastoimituksiamme Pohjois-Amerikassa entisestään, Mercedes-Benz Vansin pääjohtaja Volker Mornhinweg sanoo.


Turun tulevaisuuteen vahvasti vaikuttava joukkoliikenneratkaisu valmistumassa

Turussa pitkään selvitetty hanke rakentaa kaupunkiin raitiotie tai superbussi alkaa olla valmis päätöksentekoon. Lisäselvitykset ovat nyt valmistuneet ja ne esitellään Turun kaupunginhallitukselle maanantaina 17.9.2018.

Raitiotien ja superbussin vertailua on tarkennettu kaupunginhallituksen keväällä edellyttämin tavoin sekä muun saadun lisätiedon perusteella. Kaupunginhallitukselle esitetään valmistuneen raportin lähettämistä lausunnoille siten, että kirjalliset lausunnot on annettava 2.11.2018 mennessä.

Työn laadinnan aikana taustaoletukset erityisesti Turun kasvunopeuden ja määrän osalta ovat muuttuneet merkittävästi. Turun uusimman väestöennusteen mukainen kapasiteettitarve edellyttäisi vuonna 2040 viittä minuuttia tiheämpää vuoroväliä, muutoksia linjastorakenteessa, superbussin muuttamista raitiotieksi tai raitiovaunujen pidentämistä, joilla olisi myös merkittävä taloudellinen vaikutus.

Turun joukkoliikenneratkaisun tueksi on laadittu selvitys myös muiden pohjoismaisten kaupunkien raitiotie- ja superbussiratkaisuista. Raitiotiekaupungeista haastateltiin Lundin, Bergenin, Aarhusin ja Odensen edustajia sekä kehittyneen bussiratkaisun kaupungeista Helsingborgin, Malmön, Stavangerin, Trondheimin ja Aalborgin edustajia. Lisäksi haastateltiin pääkaupunkiseudun HSL:n ja Malmön seudun Skånetrafikenin edustajia.


WABCO eTrailer hyödyntää jarrutusenergiaa

Perävaunujen jarrujen valmistaja WABCO esittelee syyskuussa IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä perävaunuihin tarkoitetun eTrailer-energianhallintajärjestelmän. Järjestelmä käsittää genenaattori-sähkömoottorilla varustetun peravaunun akselin, akun ja hallintalogiikan.  Energianhallintajärjestelmä muuntaa jarrutuksessa vapautuvaa liike-energiaa sähköksi, joka varastoidaan perävaunuun sijoitettuun akkuun. Sähköä voidaan käyttää avustamaan yhdistelmän liikkeellelähtöä, kiihdyttämistä tai mäennousua. WABCO eTraileria saa ohjauskäskynsä vetoautosta ISO-väylän kautta. WABCO kertoo, että lyhyillä ajomatkoilla järjestelmän avulla voidaan saavuttaa korkeimmillaan 20 % ja pitkillä ajomatkoilla 10 % polttoaineensäästö. 

Niin WABCO:n kuin Boschin järjestelmät muuttavat jarrutusenergiaa sähköksi. Sähkö varastoidaan akkuun ja käytetään joko kylmäkoneessa tai perävaunun liikkumiseen. Liikkuminen voi tarkoittaa yhdistelmän ajamista jarrutusenergialla. Bosch on varautunut terminaaleissa tapahtuvaan perävaunun itsenäiseen liikkumiseen. WABCO:n on liittänyt paketti perävaunun ajonvakautuksen.


Scania tukee uusien liiketoimintamallien kehittämistä

Scania ryhtyy 10-vuotiseen yhteistyöhön Tukholman Kauppakorkeakoulun kanssa tavoitteena kehittää uusia liiketoimintamalleja tulevaisuuden kuljetusten ekojärjestelmille.

Uusi tutkimuskeskus on saanut nimen Scania Center of Innovation and Operational Excellence. Sen johtamiseen on pestattu dosentti Martin Sköld, joka yhdessä tutkijoiden kanssa hakee ratkaisuja kuljetus- ja logistiikka-alan ekojärjestelmien vaatimuksiin.

- Sekä teollisuus että kuljetuspuoli seisovat suurten muutosten edessä. Muutokset vaativat tulevaaisuudessa uusia  liiketoimintamalleja ekojärjestelmien puitteissa, Scania konsernijohtaja Henrik Henriksson perustelee.


Gasum: 50 kaasutankkausasemaa lisää Pohjolaan

Gasum ilmoittaa rakentavansa 2020 mennessä 50 uutta nestemäisen kaasun tankkausasemaa raskaille ajoneuvoille Suomi-Ruotsi-Norjaan. Uudet tankkausasemat sijoitetaan raskaiden kuljetusten solmukohtiin.

Gasumin ilmoitusta tervehditään ilolla kaasulla kulkevien raskaiden ajoneuvojen käyttäjien piirissä Kaasuautojen pitkät toimintamatkat ovat saavuttaneet suosiota palmuöljy-, HVO-, Bio- ja sähköauto-arvostelujen varjossa.

- Luonnonsuojeluviraston alkuvuonna 2018 myöntämä investointituki on todistus kaasumarkkinoiden suurista mahdollisuuksista raskaiden kuljetusten matalapäästöisenä polttoaineena, Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen sanoo.

(Transportnet.se)


Ruotsi: Lisää sähköistettyjä teitä!

Ruotsissa on tällä hetkellä kaksi sähköistettyä koetietä raskaille kuljetuksille: Arlandassa ja Sandvikenissä, kumpikin muutaman kilometrin mittaisia.

Lue lisää...


Liikenteenohjaus- ja hallintapalvelut valtionyhtiöksi

Valtioneuvosto antoi päätöksellään 13.9.2018 liikenne- ja viestintäministeriölle valtuudet perustaa uusi valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, allekirjoittaa yhtiön perustamissopimus ja muut perustamiseen liittyvät asiakirjat sekä merkitä valtion puolesta kaikki yhtiön osakkeet.

Perustettavan erityistehtäväyhtiön nimeksi tulee Traffic Management Finland Oy. Sen toimialana ovat meri-, rautatie- ja tieliikenteenohjaus ja -hallinta sekä niihin liittyvä tiedon keruu, hallinta ja hyödyntäminen.

Eduskunta hyväksyi 27.6.2018 lain Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi. Laki tulee voimaan ja yhtiö aloittaa operatiivisen toimintansa 1.1.2019. Lain mukaan valtioneuvosto voi ennen lain voimaantuloa ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!