MAN - Vaihtoautot

Auto, tekniikka ja kuljetus Trailer Innovation juryn jäseneksi

Auto, tekniikka ja kuljetus on hyväksytty Suomen edustajaksi 20 Euroopan maan erikoistoimittajista koostuvaan Trailer Innovation juryyn.

Trailer Innovation -tuomaristo jakaa palkinnot kahden vuoden välein, ja vuonna 2018 jo yhdeksännen kerran. Hannover IAA:n avajaispäivänä 21.9. palkitaan parhaat perävaunuinnovaatiot seitsemässä eri luokassa, mm. parhaalle säiliö-, lavetti-, kylmäkuljetus- jne. perävaunulle.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden tavoitteena on nostaa tuomariston pöydälle ja tietoisuuteen myös Suomessa valmistettavien perävaunujen ja päällirakenteiden uusia ratkaisuja, päätoimittaja Henri Pakarinen perustelee.


Lyko tulee Suomeen

Hiustenhoito- ja kauneusspesialisti Lyko, on-line markkinajohtaja Ruotsissa ja ykköshaastaja Norjassa, on tulossa Suomeen. Lyko sijoittaa 85 miljoonaa kruunua 2018-2020 uuteen automatisoituun keskusvarastoon logistiikkaketjun tehostamiseksi ja saavutettaviin kustannussäästöihin.

- Lykon vahvalla ja laajalla tuotevalikolimalla meillä on hyvät mahdollisuudet nousta johtavaan asemaan myös Suomen markkinoilla, Lykon toimitusjohtaja Joanna Hummel sanoo lehdistötiedotteessa.


Autonominen perävaunu vie kontin itsenäisesti tilaajan pihalle!

Safer liikenneturvallisuuskeskus Viaredin teollisuuspuistossa puolen tunnin ajomatkan päässä itään Göteborgista luo yhä uusia autonomisia projekteja kuljetusalalla. Sen iDolly-projektissa kuorma-autojen perävaunut kulkevat tilaajilleen itsenäisesti, kokonaan ilman ihmistä kuljettajana.

iDolly-projektia kehittelevät Chalmersin ja Volvokonsernin tutkijat yhteistyössä usean muun asiantuntija- ja tutkijaryhmän kanssa.Tavoitteena on kehittää autonomista tekniikkaa perävaunuille kuljettamaan itsenäisesti kontteja.

Dolly kytketään perävaunuun etuakseliksi. Dolly varustetaan sähkömoottorilla ja tarvittavilla sensoreilla sekä ohjausjärjestelmällä. Ratkaisu tekisi dollyyn kytketyn vetoauton tarpeettomaksi. Sähkömoottorilla vähennetään päästöjä, ilman kuljettajaa vähennetään kustannuksia mikä osaltaan mahdollistaa kuljetukset kaikkina vuorokauden aikoina ilman lisäkustannuksia.

Testejä suoritetaan Astazeron koeradalla ja Viaredin teollisuuspuistossa. Kuorma-auto kahdella perävaunulla dolly-kytkennällä ajaa rahdin Göteborgin satamasta. Viaredissä dolly ja takimmainen perävaunu irroitetaan automaattisesti, minkä jälkeen dolly vetää perävaunun itsenäisesti haluttuun osoitteeseen Viaredin teollisuuspuistossa.

Safer arvioi testien alkavan syksyllä 2019.

(Transportnet.se)



Scania voittajaksi 1000 Point Testissä

Scanian uuden sukupolven kuorma-autot tulivat ykköspaikalle Euroopan perusteellisimmassa kuorma-autovertailussa 1000 Point Testissä jo toisena vuotena peräkkäin. Tämän vuoden testi keskittyi autoihin, joissa on keskikokoinen ohjaamo ja teho 450 hv. Scanian R 450 -mallia vastaan asetettiin Mercedes Actros 1845 ja Volvo FH 460.

1000 Point Testissä kansainvälinen joukko kuorma-autotoimittajia pisteyttää autot subjektiivisesti, ja nämä arviot yhdistetään objektiivisiin mittaustuloksiin. Testi suoritetaan 180 kilometrin pituisella reitillä Lounais-Saksassa.

Uusi Pulse & Glide -toiminto ja alamäkinopeussäädin sekä päivitetty ennakoiva vakionopeussäädin ovat parantaneet Scanian polttoainetaloutta. P & G -toiminto auttaa maksimoimaan rullausmatkat. Näin ajoneuvon liike-energia saadaan entistä paremmin hyödynnettyä mäkisillä teillä. Uuden ominaisuuden ansiosta polttoaineen kulutus vähenee, ja se myös siivitti Scanian 1000 Point Testin voittajaksi.

Scania osoittautui myös nopeimmaksi kuorma-autoksi kaikissa vertailuissa. Testeissä mitattiin muun muassa kiihtyvyyttä, matkanopeutta moottoritiellä ja ajoa ylämäessä. Scanian uuden sukupolven kuorma-auto pärjäsi niin ikään ohjaamo-, voimansiirtolinja-, ja hyötykuormakategorioissa. Scanian kokonaispistemäärä vuoden 2018 1000 Point Testissä oli 954,5 pistettä. Seuraavaksi tuli Mercedes 943,2 pisteellä, ja Volvon pistemäärä oli 941,9.


Järeät Renault Trucks kuorma-autot Road Show 2018 -kiertueella

Viime vuonna Suomeen saapunut Renault Trucks C-sarja on lähdössä kotimaan kiertueelle. Maaliskuusta toukokuulle kestävä Renault Trucksin Road Show 2018 -kierros vierailee yhteensä 25 paikkakunnalla aina Raaseporista Rovaniemelle. Mukana ovat tridem-alustainen C 520 8x4 -koukkuauto, C 520 8x4 -kasettiyhdistelmä sekä T 520 High 6x2 -takateliveturi.

Raskaiden Renault Trucks kuorma-autojen odotettu kiertue käynnistyy tiistaina 6. maaliskuuta Mikkelistä ja päättyy Kotkaan 9. toukokuuta 2018.


Ulla Tapanisen kirja "Logistiikka ja liikennejärjestelmät" ja tulevaisuuden liikenne

Suomen liikennejärjestelmä on suurten muutosten kourissa. Maan kuljetusvolyymit eivät enää kasva, ja pian liikenteen digitalisaatio mullistaa liikennettä yhtä paljon kuin rautateiden käyttöönotto aikanaan. Liikenteestä tulee yhä itsenäisempää, älykkäämpää ja paremmin kuluttajan tarpeisiin sovitettua. Samalla muutokset tarjoavat mahdollisuuksia innovaatioille ja yritystoiminnalle.

Ulla Tapanisen kirjoittama kirja Logistiikka ja liikennejärjestelmät kertoo, miten ympäristönäkökulmat, palvelullistuminen ja jakamistalous ovat vaikuttaneet liikenneajatteluun. Siinä pohditaan, millainen tulevaisuuden liikennejärjestelmän tulisi olla, jotta se vastaisi elämäntavan ja yhteiskunnan muutoksiin sekä palvelisi koko Suomen kuljetustarpeita. On elintärkeää tarkastella maamme liikennejärjestelmää kokonaisuutena.

Logistiikka ja liikennejärjestelmät -julkaisutilaisuus to 1.3.2018 klo 17:00
Kaisa-talon Kirja & Kahvi, Vuorikatu 7, Helsinki
Ulla Tapanisen kanssa kirjan teemoista keskustelee Liikenneviraston investoinneista vastaava ylijohtaja (emeritus) Kari Ruohonen ja kommenttipuheenvuoron esittää Tkt, kaupunkivaikuttaja ja Aalto Living+ projektipäällikkö Mikko Särelä.


ADAC: Rengasvalmistajien kakkosmerkit menestyivät testissä

Saksan "Autoliiton", ADAC:n suuressa kesärengastestissä, johon osallistui 30 erimerkkistä rengasta kahdessa kokoluokassa, tarjosi yllätyksiä nk. kakkosmerkkien osalta. Ne todettiin lähes yhtä hyviksi kuin "isäntiensä" eli varsinaisten suurmerkkien ykkösrenkaat.

205/55 R 16 Bridgestonen kakkosmerkin, Firestonen Roadhawk rengas saavutti saman yhteistuloksen kuin Bridgestone Turasnnza T001 Evo.

Continentalin kakkosmerkki Semperit Speed-Life 2 hävsii vain 0,1 pisteellä Continental Premium-Contact 5:lle. Luokan kokonaisvoittaja oli Michelin Primacy.

Kokoluokassa 175/65 R14 Semperit Confort-Life 2 sijoittui toiseksi voittajan, Sumitomo-konsernin Falken Sincera SN832 Ecorun jälkeen.

Suurimmat erot syntyivät kulumisarvoissa. Siten testivoittaja Michelin Primasylle arvioitu 45 000 kmm kulumiskesto on lähes 20 000 km enemmän kuin "riittäväksi" arvioidulla Infinity Ecosis´lla.

(Vogel)


Kotimaiset keraamiset pinnoitteet autonhoitoon

Kotimainen Korrek uudistaa perinteistä autonhoitoa uusilla keraamisilla pinnoitteilla. Innovaatiolla on myös laajat vientitavoitteet.

Uusi KORREK PRO Ceramic TFC -tuoteperhe on suunniteltu autonhoitoalan ammattilaisille. Sarjaan kuuluu keraamisia pinnoitteita sekä ammattitason autonpuhdistusaineita. Keraaminen pinnoitekäsittely vie vahaustarpeet 2-6 vuodeksi ja samalla pesujen tarve vähenee merkittävästi. 

- Käsittelyn tuoma suoja sekä kestävä ja kiiltävä maalipinta vaikuttaa positiivisesti auton jälleenmyyntiarvoon ja ympäristöön, valmistaja Berner Oy sanoo.


Ruotsi: Vihreää valoa 74 tonnille kesäksi 2019

Ruotsin hallituksen päätös avaa tietä kokonaispainoltaan 74 tonnin kuorma-autoille. Ruotsin Trafikverket tulee päättämään teistä, joille hyväksytään 74 tonnin ajoneuvot.

- Sekä työt että ilmasto hyötyvät 74 tonnin kuorma-autoista. Teollisuuden kuljetukset tehostuvat, mikä on eduksi sekä työllisyydelle että Ruotsin kuljetuselinkeinon kilpailukyvylle, infrastruktuuriministeri Tomas Eneroth sanoo.

Trafikverket arvoi, että 10% tieverkosta ja 900 siltaa vaativat vahvistamista ennen liikenteen avaamista suunnitelmien mukaan.

(Transportnytt.se)


Ruotsi: HVO 100 kasvattaa biopolttoaineiden suosiota

Biopolttoaineeiden käyttö kasvoi 12% 2017. HVO hallitsee markkinoita Ruotsissa.

Samalla kun fossiilivapaan dieselin, HVO:n myynti kasvoi 20% viime vuonna, muiden biopolttoaineiden menekki väheni. Biopolttoaineiden kokonaismyynti oli lähes kaksi miljoonaa m3. Siitä 1,4 miljoonaa m3 oli HVO:ta. HVO 100 vastasi koko kasvusta, matalasekoitteinen HVO menetti hiukan osuuttaan.

Etanolin myynti oli 0,2 miljoonaa m3, -4%. FAMEn myynti oli 0,3 miljoonaa m3, -3%.


Suomi otollisessa asemassa Kiinan Uuden silkkitien suhteen

Kiinan presidentti Xi Jinping asetti vuonna 2013 tulevaisuuden visioksi Uuden silkkitien rakentamisen. Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkijana työskennellyt Markus Holmgren analysoi kirjoittamassaan Impulsseja-julkaisussa Kiinan suurhanketta ja tarjoaa laajan suomenkielisen katsauksen aihepiiriin.

Holmgrenin mukaan Uusi silkkitie -hanke on toistaiseksi pysähtynyt EU:n rajoille, sillä kiinalaisten yritysten suosimiseen perustuva malli on osoittautunut sopimattomaksi suhteessa EU:n vapaan kilpailun sääntöihin. EU:n jättäytyminen pois hankkeen piiristä vahingoittaisi hanketta vakavasti, sillä EU on merkittävä kauppakumppani useimmille Uuden silkkitien valtioille.

Jos Uusi silkkitie selviää taloudellisista ja poliittista ongelmistaan, niin Suomi on Holmgrenin mukaan ”otollisessa paikassa, sillä sijaitsemme suunnitellun arktisen radan ja Itämeren laivareittien risteyskohdassa. Suomen kannattaisikin yrittää varmistaa, että Uuden silkkitien Itämeri-kytkökset kulkisivat mahdollisimman laajalti Suomen kautta.”

Raportti on ladattavissa Säätiön verkkosivuilta: http://sorsafoundation.fi/fi/markus-holmgren-tieton-taival-kiinan-uusi-silkkitie/

Lue lisää...


Mercedes ja MAN käynnistivät sähkökuorma-autojen kenttätestit

Mercedes Benz ja MAN ovat alkaneet testata sähkökuorma-autojaan päivittäisessä toiminnassa asiakkaiden kanssa. Mercedekseltä logistisille toimijoille luovutetaan ryhmä eActroksia kenttätesteihin.

Kymmenen autoa joista osa 18, osa 25 tonnisia, luovutetaan asiakkaiden käyttöön. Asiakkaiden tehtävänä on arvioida niiden käytettävyyttä ja taloudellista tehokkuutta jokapäiväisessä työrutiinissa.

Suurin sallittu akselipaino autoissa on tavallinen 11,5 tonnia. 200 kilometrin ajon mahdollistavat kaksi 240 kWh tehoista litiumioniakkua. Kenttätestaukseen osallistuvat yhtiöt ovat: Dachser, Edeka, Hermes, Kraftverkehr Nagel, Ludwig Meyer, Pfenning logistics, TBS Rhein-Neckar Rigterink Saksasta, ja Camion Transport Sveitsistä.

MAN taas on aloittanut yhteistyön Itävallan ympäristöystävällisen logistiikan neuvoston (CNL) kanssa testatakseen eTruck:iaan kaupunkien keskustojen ja esikaupunkien jakelutoiminnoissa. CNL: n jäsenyritykset testaavat eTruck:ia erilaisissa tarkoituksissa arkipäiväisessä palvelussa. Testeihin osallistuu yhdeksän CNL-kumppania: Gebrüder Weiss, Hofer, Magna Steyr, METRO, Quehenberger, REWE, Schachinger, SPAR ja Stiegl.


Huawei paljasti tekoälypuhelimella ajettavan auton

Huawei on julkistanut tekoälyä hyödyntävällä matkapuhelimella ohjattavan auton. “RoadReader”-projektilla Huawei haastaa kehittämäänsä esinetunnisteteknologiaa sekä tekoälylaitteensa oppimiskyvyn, nopeuden ja suorituskyvyn osalta.

Erona esteitä havaitseviin, ilman kuljettajaa liikkuviin autoihin, Huawei muunsi testaamansa Porcshe Panameran autoksi, joka ei vain näe mutta myös ymmärtää ympäristöään. Tämä tarkoittaa, että se voi tunnistaa 1 000 esinettä mukaan lukien kissan ja koiran, pallon sekä pyörän ja sopeuttaa toimintansa havaintonsa mukaan. 

Huawei RoadReader -projektissa on hyödynnetty Huawei Mate 10 Pron tekoälyominaisuuksia. Laite käyttää tekoälyä tunnistamaan muun muassa eläimiä sekä ruokaa ja auttaa havaintojensa perusteella ihmisiä ottamaan parempia kuvia.

Lue lisää...


Uusi Opel Combo Life

Citroën Berlingon esittelyä seuraa toinen PSA-konsernin ajoneuvo, eli Opel Combo Life. Viidenteen sukupolveen edennyt Combo perustuu uuteen arkkitehtuuriin. Tila-autoa saa lyhyenä (4,40 metriä) tai pitkänä (4,75 metriä) versiona ja viisi tai seitsemän istuimisena. Opel Combo Lifeen saa yksi tai kaksi liukuovea.

Tavaratilaa lyhyessä korimallissa on 597 litraa ja pitkällä akselivälillä 850 litraa. Takapenkit kenossa auton takaosa vetääkin jo lyhyellä mallilla 2 126 litraa ja pitkällä 2 693 litraa.

Lue lisää...


Bosch perustaa toimialan verkottuneille liikennepalveluille

Bosch jatkaa muutostaan liikkumiseen liittyvien ratkaisujen tarjoajaksi. Yhtiön uusi Connected Mobility Solutions -toimiala kokoaa yli 600 työntekijää digitaalisten liikkumispalveluiden – kuten ajoneuvojen yhteiskäytön, kimppakyytien ja autoilijoiden verkottuneiden palveluiden – kehittämiseen ja myyntiin.

- Verkottuminen muuttaa olennaisesti paikasta toiseen liikkumista ja auttaa samalla ratkaisemaan nykyiset liikenneongelmat. Pyrimme verkottumisen avulla toteuttamaan visiomme päästöttömästä, stressittömästä ja turvallisesta liikkumisesta, yhtiön toimitusjohtaja Volkmar Denner sanoo.

Verkottuminen avaa valtavat liiketoimintamahdollisuudet. Boschin arvion mukaan vuoteen 2025 mennessä maailman teillä liikkuu yli 470 miljoonaa verkottunutta ajoneuvoa ja vain neljän vuoden kuluttua liikkuvuuspalvelujen ja niihin liittyvien digitaalipalvelujen markkina on arvoltaan 140 miljardia euroa.

- Verkottunut ajaminen on Boschin kasvualue. Bosch pyrkii merkittävään kaksinumeroiseen kasvuun tarjoamillaan ratkaisuilla, Denner sanoo.

Lue lisää...