MAN - Nopeaan toimitukseen

2000 kertaa oman painonsa vetävä pienoisrobotti

Stanfordin yliopistossa on kehitetty pienoisrobotteja, jotka pystyvät vetämään jopa 2000 kertaa oman painonsa kokoisia lasteja. Micro Tugien suunnittelussa on haettu inspiraatiota eläinmaailmasta. Vaikuttavat vetovoimat omaavat robotit ovat tosin pieniä. 12 gramman painoinen robotti, jonka toiminnassa on matkittu muurahaisten käyttämää hallittua liimautumista, pystyy vetämään maata pitkin 2000 kertaa oman painonsa kokoista tavaraa. Tämä vastaa sitä, että ihminen vetäisi sinivalasta.

Toinen Micro Tug on yhdeksän grammainen ja pystyy kantamaan yli kilon painoa pystysuoraa lasiseinämää pitkin. Tämä taas vastaa sitä, että ihminen pystyisi kiipeämään pilvenpiirtäjään vetäen elefanttia perässään. Muurahaisten ja gekkojen ominaisuuksia matkivia robotteja saatetaan tulevaisuudessa käyttää tehtaissa ja rakennuksilla.

Kuva: Karen Ladenheim


Puusta polttoainetta ensimmäisenä maailmassa

UPM:n biojalostamo Lappeenrannassa aloitti vuodenvaiheessa puupohjaisen dieselin valmistuksen ensimmäisenä maailmassa. UPM:n oman kehitystyön tuloksena syntyneen tuotteen hiilidioksidipäästöt ovat yhtiön mukaan jopa 80 prosenttia pienemmät kuin fossiilisten polttoaineiden.

Puupohjaista dieseliä UPM BioVernoa voidaan tankata kuluvana vuonna ABC- ja ST1 -huoltoasemilta. Tuote sopii kaikkiin dieselmoottoreihin joko sellaisenaan tai sekoitettuna tavallisen dieselin joukkoon.

UPM BioVerno on yksi esimerkki UPM:n ja metsäteollisuuden uusiutumisesta ja bio- ja metsäteollisuuden yhdistämisestä. UPM:n biodiesel, jonka tuotekehitys aloitettiin noin viisi vuotta sitten, valmistetaan sellun valmistuksen tähteenä syntyvästä raakamäntyöljystä, joka on alun perin puun pihkaa.


Verottaja laittoman liikenteen kimpuun Ruotsissa

Laiton kabotaasi ja muu laiton liikenne saa uuden kovan vastustajan Ruotsissa, kun verottajakin lähtee poliisin ja tullin rinnalle. Ruotsin tulli ja poliisi ovat jo ennestään ratkaisevasti tiukempia ja ahkerampia laittoman liikenteen valvonnassa kuin virkaveljensä Suomessa. Nyt myös Ruotsin veroviranomainen on ilmoittanut  ryhtyvänsä syynäämään suurennuslasilla ulkomaisten liikenteenharjoittajien verovelvollisuutta Ruotsissa.

- Me näemme "paperittomia" kuljettajia ja huonokuntoisia kuorma-autoja ja perävaunuja teillämme. Näemme että ajetaan kielletyllä ja verottomalla polttoaineella, ja näemme tämä kaikki tuhoaa omien kotimaisten liikenteenharjoittajien veronmaksukykyä, Pia Bergman Ruotsin verohallinnosta sanoo. 180 kuljetusyritystä kärsi Ruotsissa viime vuonna vararikon.

ENTÄ SUOMESSA? Unohda koko juttu.

 



Tiukennettu valvonta puree varkauksiin Ruotsissa

Raskaiaden kuorma-autojen ja perävaunujen varkaudet vaihtelevat 400 ja 600 välillä vuosina 2006-2014 Ruotsissa. Huippuvuonna 2007 varkauksia oli 599, vuonna 2014 vastaavasti 499 kpl. Dieselvarkauksia ilmoitettiin 9268 vuonna 2014, 25 päivässä, eli vähennystä 3% edellisvuodesta.


Sähköasvaltti lataamaan sähköautoja

Asvaltti voidaan sähköistää siten, että sähköajoneuvoja voidaan ladata langattomasti ajon aikana tulevaisuudessa. Lataaminen tapahtuu induktion kautta sähkömagneettisen kentän välityksellä. Lumen eristävä vaikutus on poistettavissa, toteaa tutkija Nicole Kringos, joka johtaa Road2Science tutkimuksia KTH tutkimuskeskuksessa Ruotsissa. eRoad työnim ellä kulkeva projekti on realiteetti 4-5 vuoden kuluttua, Kringos sanoo.


Rumpuputken uusiminen katkaisee tien vuorokaudeksi

Sastamalan kunnan Halkivahantiellä, eli maantiellä 2521. Vanha betonirumpu korvataan uudella muovirummulla. Remontin ajaksi tie suljetaan työmaan kohdalta kokonaiseksi vuorokaudeksi.     


Halkivahantien ja Pokluntintien risteyksestä noin 300 metriä Vesilahdentien suuntaan sijaitseva työmaa aiheuttaa haittaa Halkivahantien liikennöintiin. Tie on suljettu työmaan kohdalla liikenteeltä torstaiaamusta 7.5. klo 9:stä perjantaiaamuun 8.5. klo 8:aan asti.

Liikenteen katkaisun ajaksi ei ole järjestetty kiertotietä. Työmaan voi kiertää maanteiden 12849 (Liitsola-Sammaljoki) ja 2986 (Punkalaidun-Lietsamo) kautta.


Suomi ja Venäjä rautatieliikennesopimukseen

Suomi ja Venäjä ovat allekirjoittaneet valtiosopimuksen kansainvälisestä rautatieliikenteestä.

Sopimuksen allekirjoittivat liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen ja Venäjän federaation liikenneministeriön varaministeri Sergei Aristov 28.4. Pietarissa.

Uusi sopimus selkeyttää rautatieliikenteen sääntöjä ja toimivuutta. Sopimuksen mukaan kaikki Suomeen tai muualle Euroopan talousalueelle sijoittuneet rautatieyritykset voivat toimia Suomen ja Venäjän välisissä rautatiekuljetuksissa Suomen rataverkolla.

Sopimus ei avaa Venäjän sisäisiä rautatiemarkkinoita EU:ssa toimiville yrityksille, eikä myöskään Suomen markkinoita venäläisille rautatieyrityksille.

Sopimus on tarkoitus viedä eduskunnan käsiteltäväksi syksyllä 2015 ja se tulisi voimaan aikaisintaan vuoden 2016 puolella. 


Rattijuopoille oma koodi ajokorttiin

Toukokuun puolivälissä koko EU:n alueella voimaan astuva direktiivi tuo yhdenmukaistetun numerokoodin alkolukon käyttöpakosta ajokortteihin.

Koodi "69" paljastaa että kuljettajalla on ajo-oikeus vain alkolukolla varustettuun ajoneuvoon. Jäsenmaat voivat kansallisesti päättää alkolukonkäyttöpakosta. Uusi asetus ei vaikuta jäsenmaiden lainsäädäntöön.

Suomessa ei ole alkolukon käyttöpakkoa, vaan sellaista on itse anottava. Tähän asti se on merkitty ajokorttiin koodilla 111. Ja jatkossa koodilla 69.


Uuden sukupolven vaihtolavalaite

Ruotsalainen kuormankäsittelylaitteiden valmistaja Hiab on julkaisemassa uuden sukupolven vaihtolavalaitetta. Hiab Multilift Futura –vaihtolavalaitteessa on yli sata innovaatiota, joilla yhtiön mukaan parannetaan tuotteen tuottavuutta. Vaihtolavan täysin uusittu EvoLightTM–teräsrakenne kestää 300-500 kilogrammaa enemmän painolastia. SwanNeckTM –muotoilu parantaa vaihtolavalaitteen ulottuvuutta ja vakautta. Turvallisuutta taas parantavat SafetyPlusTM –innovaatiot.


Uutta Volvolta – Liikkuva vianhaistaja


Janne Nevalainen, vasemmalla ja Jarmo Seppälä ovat olleet kuukauden päivät liikkeellä uudella diagnostiikka-autolla. Pikkujutut ja ohjelmistopäivitykset onnistuvat asiakkaan pihalla. Isot hommat tehdään korjaamolla mutta kokemuksen mukaan aika moni vika saa ensiavun diagnostiikka-auton avulla.

Volvo Finland on ottanut käyttöön ainakin pääkaupunkiseudulla liikkuvan diagnostiikka-auton. Se on rakennettu Renault Master umpipakettiauton pohjalle.

Auto on varustettu tuoreimmalla saatavissa olevalla diagnostiikkalaitteistolla. Sen avulla pystytään tutkimaan autoa vaivaavat viat ja tekemään pikkukorjauksiakin. Samalla hoituvat esimerkiksi moottorin ja vaihteiston ohjelmistopäivitykset. Auto voi tulla esimerkiksi bussivarikolle yöaikaan ja päivittää kaikki varikolla olevat autot ajan tasalle. Kuukauden verran liikkeellä olleen auton tehtäviin on kuulunut paitsi suunniteltuja päivityskäyntejä myös esimerkiksi avainten koodauksia ja pienten vikojen korjauksia.

Diagnostiikan avulla voidaan tilata osat valmiiksi varsinaisia korjauksia varten. Se vähentää korjaamolla vietettävää aikaa.

Auto palvelee Volvon ja Renaultin kuorma- ja linja-autoja.


Suomessa noin 1900 huoltoasemaa

Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilaston mukaan huolto- ja automaattiasemia oli vuoden 2014 lopussa kaikkiaan 1 892. Huoltoasemia, joilla on henkilökuntaa, oli vuoden lopussa 823. Automaattiasemia oli 1 069. Huoltoasemien kokonaismäärä tilastossa ei ole suoraan verrattavissa vuotta aiempaan lukuun 1 877, koska tilastointi on entistä kattavampi.

Erikseen tilastoidaan raskaan liikenteen jakelupisteet. Niitä oli vuoden 2014 lopussa 664, kun määrä vuotta aiemmin oli 682. Osa raskaan kaluston dieselpolttoaineen tankkauspisteistä sijaitsee huoltoasemien yhteydessä ja osa on erillisiä jakelupaikkoja.


Taksilupia avoinna Hangossa

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus julistaa taksilupien ylimääräisen hakuajan Hankoon. Syynä ylimääräiseen hakuun on se, että moni autoilija on lopettanut liikennöinnin tämän vuoden aikana.

Luvat myönnetään ensisijaisesti taksinkuljettajana hankitun työkokemuksen pituuden perusteella ensiluvanhakijoille.

Lisätietoja luvanmyöntämisen edellytyksistä ja hakumenettelystä löytyy Internetistä osoitteesta: www.ely-keskus.fi.


Ivecon uusin ajoneuvo nelivetorintamalle

Iveco esitteli uuden Daily 4x4:n kuljetus- ja logistiikka-alan Transpotec Logitec -messuilla Veronassa, Italiassa.

Uusi Daily 4x4 on saatavilla kahtena versiona, tavallisella ohjaamolla kahdella eri akselivälillä (lyhyt 3050 mm ja pitkä 3400 mm) sekä 7 henkilön crew cab -versiona 3400 mm akselivälillä. Kokonaispainoluokkia on kaksi 3,5 t ja 5,5 t Lisäksi markkinoille tuodaan matkailu-, linja- sekä erikoisajoneuvojen alustaksi soveltuva riisuttu chassis cowl –versio.

4x4 mallin 3-litraisen koneen jatkeena on 6-nopeuksinen vaihteisto. keskusjakovaihteistossa on entisen 4x4 mallin tapaan neljä eri hitaan ajon nopeusaluetta, jotka luovat yhteensä 24 välityssuhdetta. Tasauspyörästön lukkoja on kolme.

Lisäksi 4x4 malliin on saatavilla laaja valikoima voimanottoratkaisuja sekä vaihdelaatikon että keskusjakovaihteiston osalta, siinä voidaan käyttää sekä maastoon että tielle suunniteltuja renkaita ja keulaan voidaan kiinnittää lisävarusteita (esim. vinssi, lumiaura).

4x4 Dailyn tuotanto on käynnistymässä ja Suomen hinnat varmistuvat toukokuun aikana.


Flybe Finlandista Nordic Regional Airlines

Flybe UK:sta irtaantumisen myötä Flybe Finlandin nimi muuttuu toukokuussa. Flybe Finlandista tulee Nordic Regional Airlines. Nimenmuutos vaatii vielä Kaupparekisterin hyväksynnän, jonka odotetaan tapahtuvan toukokuun alussa. Nimenvaihdoksen myötä myös yhtiön ilme tullaan uusimaan. Uusi ilme julkistetaan alkukesästä, ja uudistus toteutetaan vaiheittain vuoden 2015 aikana.

Flybe Finlandin emoyhtiö Flybe Nordic siirtyi 31. maaliskuuta väliaikaisesti Finnairin omistukseen, kun Flybe UK myi 60 prosentin osuutensa Finnairille. Finnairin, Staffpointin ja G.W. Sohlbergin väliset neuvottelut yhtiön lopullisesta omistuksesta ovat edelleen käynnissä. 1.5.2015 lähtien kaikki Flybe Finlandin omat reitit muuttuvat Flyben lennonnumerolta Finnairin lennonnumerolle ja samalla Finnairin ostoliikenteeksi.


MacGregorilta nostureita merenpohjan louhintaan tarkoitettuun alukseen

Cargoteciin kuuluva MacGregor sai kahden merenalaiseen kuormankäsittelyyn tarkoitetun nivelpuominosturin tilauksen Fujian Mawei Shipbuilding Limited -telakalta. Nosturit asennetaan maailman ensimmäiseen merenpohjan louhintaan tarkoitettuun alukseen. Nosturit toimitetaan vuoden 2017 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Tilaus on kirjattu vuoden 2015 ensimmäiselle vuosineljännekselle.

MacGregorin saama tilaus käsittää kaksi nivelpuominosturia: yhden merenkäynnin liikkeiden kompensointijärjestelmällä varustetun kapasiteetiltaan 200 tonnin nosturin, joka on suunniteltu käytettäväksi 2 500 metrin syvyydessä, sekä pienemmän 100 tonnin nosturin.

Lue lisää...