Liikkuvien generaattoreiden valmistaja Denyo ja Toyota ovat kehittäneet yhdessä polttokennokäyttöisen sähkönjakeluajoneuvon, joka käyttää vetyä sähkön tuottamiseen. Yhtiöt aloittavat ajoneuvoratkaisun testit syksyllä 2020 tähtäimessä tuotteen kaupallistaminen. Japanin ympäristöministeriö on valinnut projektin "vähähiilisen teknologian tutkimus- ja kehitysohjelmaksi".
Liikkuvana "sähkövoimalaitoksena" toimiva polttokennoajoneuvo voi toimia virtalähteenä ja viedä sähköä mihin vain, esimerkiksi tapahtumiin tai ilman sähköä oleville onnettomuusalueille. Polttokennoratkaisu mahdollistaa jopa noin 72 tunnin jatkuvan virransyötön ja tarjoaa sähköntuotannon sivutuotteena vettä suihkulle ja muuhun käyttöön.
Toyota/Denyo-polttokennovirtalähde perustuu Toyotan kevyisiin Dyna-kuorma-autoihin, joissa on virtalähteenä Toyota-moottorin Mirai Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) polttokennojärjestelmä. Sähköntuotannossa se käyttää Denyon kehittämiä polttokennovirtalähdelaitteita. Ajoneuvo kuljettaa 27 vetysäiliössä noin 65 kiloa vetyä.
Ajoneuvon tekniset tiedot:
Ajoneuvo:
Pituus/leveys/korkeus: 6 380/2 220/2 240 mm
Kokonaismassa: 7 265 kg
Vetykapasiteetti:
Vetytankkien lukumäärä: 27 kpl
Tankkien tilavuuus: 1 626 l
Vedyn varastointimassa: Noin 65 kg
Virtalähde:
Nimellisteho: 8,5 kW
Kapasiteetti: Noin 612 kWh
Mitoitusjännite/taajuus: 100/200 VAC/50/60 Hz
Jatkuva voimansiirto (max: 8,5 kWh): Noin 72 tuntia
Max. veden tuotanto: Noin 450 litraa