MAN - Vaihtoautot

Näyttö hyötyajoneuvon tuulilasiin

Pilkington Automotive Finland Oy on kehittänyt elektroluminenssinäytön, joka parantaa maatalous- ja maanrakennusalan hyötyajoneuvoissa työskentelyn ergonomisuutta ja turvallisuutta. Tuulilasin sisään upotettava heijastamaton matriisinäyttö on muunneltavissa käyttäjän tarpeiden mukaan, ja siihen voidaan tuoda haluttua dataa näkökenttää häiritsemättä vaativissakin olosuhteissa.

Koska näytöstä näkee läpi, se ei tuki näkökenttää. Näytön keltainen väri saa aikaan selvän kontrastin mitä tahansa taustaa vasten ja auttaa kuljettajaa hahmottamaan tarvittavan tiedon säällä kuin säällä. Pois päältä kytkettynä näyttöä ei näe, ja tarvittaessa sen voi kääntää toisinpäin, jotta näyttö on luettavissa myös koneen ulkopuolelta. 60 mm korkea ja 160 mm leveä näyttö sopii kaikkiin kulkuneuvoihin ja ruutuja voi sommitella tuulilasiin useamman kerrallaan. Näyttölasi toimii niin 40 asteen pakkasessa kuin 100 asteen kuumuudessa.


Suomi edelläkävijä automaattibussien tutkimuksessa

Itseajavien ajoneuvojen mahdollisuudet tulevaisuuden kulkuvälineinä kiinnostavat kaikkialla maailmassa. Käyttäjäkokemuksista ei ole kuitenkaan aikaisempaa tutkimustietoa. Maailman ensimmäinen robottibussien matkustajien kokemuksiin perustuva tutkimus julkaistiin 6.11.2017 arvostetussa Transport Policy -lehdessä.

Tutkimus toteutui osana liikenne- ja viestintäministeriön, Trafin, Liikenneviraston ja Metropolia Ammattikorkeakoulun rahoittamaa MaaS (Mobility as a Service) -tutkimushanketta. Hankkeesta vastaa Metropolian tutkimusjohtaja ja Helsingin yliopiston dosentti Arto O. Salonen.

Tutkimuksessa haastateltiin 197 robottibussimatkustajaa, jotka matkustivat noin kilometrin pituisen reitin, joka yhdisti Kivistön juna-aseman ja Vantaan asuntomessualueen. Itseajavan ajoneuvon liikenneturvallisuus koettiin tavanomaista bussia paremmaksi. Sen sijaan henkilökohtaista turvallisuutta matkustajat pitivät robottibussissa tavanomaista bussia heikompana. Tämä ilmeni etenkin naismatkustajien kohdalla. Hätätilanteissa toimimisen suhteen eroa robottibussin ja tavanomaisen bussin välillä ei juuri ollut.


Taksi Helsinki irtautuu Valopilkku-sovelluspalvelusta

Taksi Helsinki lopettaa Valopilkku-sovellustilausten välittämisen helsinkiläisille takseille maanantaina 20.11.2017 klo 12 lähtien. Irtautumisen jälkeen Valopilkku-sovelluksella tehdyt tilaukset eivät enää ohjaudu helsinkiläisiin takseihin. Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla voi Valopilkun sijasta käyttää taksin tilaamiseen Taksi Helsinki -sovellusta.

- Haluamme tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua sekä toimivia digitaalisia ratkaisuja. Selvitystemme mukaan ulkopuolisten tarjoajien tilauskanavien käyttäminen on aiheuttanut ongelmia ja pitkiä odotusaikoja asiakkaillemme, sanoo Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen.



Tasapainoinen Talento

Fiat Talento on sisarmalli Renault Traficille kuin myös Opel Vivarolle ja Nissan NV300:lle. Auto, tekniikka ja kuljetus testasi, mitä ominaisuuksia Fiat on halunnut pakettiautossaan painottaa.

Hyväksi todettiin muun muassa näppärät tieopasteet navigaattorissa sekä keskikonsolin asiakirjateline. Lue tarkempi arvostelu Talentosta uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehden numerosta 9/17!


Mercedes-Benz X-sarja lanseerataan 22.11.

Mercedes-Benz täydentää hyötyajoneuvomallistonsa lava-autolla, kun uusi X-sarja esitellään marraskuussa Euroopassa. Suomessa Mersun pick-upin lanseeraus tapahtuu 22.11. X-sarjaa valmistetaan ainoastaan pitkällä hytillä, eli viisipaikkaisena versiona. Ajoneuvon saa myös kaksipaikkaisena pakettiautoversiona. Markkinoille tuodaan X-sarjan lava-autosta kolme varustelutasoa: Pure, Progressive ja Power.

Alkuvaiheessa Mercedes-Benz X-sarjan nelisylinterisen 2,3-litraisen commonrail-dieselmoottorin saa 163 tai 190 hevosvoiman tehovaihtoehtona. Vuoden 2018 loppupuoliskolla moottorivalikoima täydentyy 258 hevosvoimaisella, 3-litraisella V6-dieselmoottorilla. Lue laajempi esittely Mercedes-Benzin lava-autosta Auto, tekniikka ja kuljetuksen 17.11. ilmestyvästä numerosta.


Iveco-Skoda BRT trollikka-nivelbussi uusin raiteiden kumoaja

Iveco on aloittanut yhteistyön tsekki-Skodan kanssa Crealis johdin-nivelbussin tuottamiseksi. Iveco on Euroopan vahvoja bussivalmistajia yli 800 kaupunkibussilla liikenteessä Euroopan kaupungeissa, niistä 49 Crealis nivelbusseja.

Skoda Electricin kanssa valmistettava Crealis tulee eri malleissa 12-18 metriä pitkinä nk. jatkuvasti-latautuvina. Ne sovitetaan ennen kaikkea BRT (Bus Rapid Transit) linjoille eli aidatuille väylille, joilla perinteisesti on nähty raidejunia (vrt. Raidejokeri Helsingissä, "Nysse" Tampereella).

BRT-väylien läpimurto on tapahtunut Etelä-Amerikan suurkaupungeissa, Kiinassa, Japanissa jo 4-5 vuotta sitten. Euroopassa 2-3 vuotta sitten.


Länsimetro valmistuu? Helsingin liikenne saman luokan katastrofi

Pääkaupunkiseudun Länsimetrosta on tullut pilailun ja ilveilyn kohde koko maassa: Josse tulee? "Josse" on projektina alusta alkaen Vihreät-puolueen nuorten masinoima ent. Kaupunkirakenteista vastaavan apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri'n (Vihreät)  johdolla - vahvasti myös Espoon puolella.

Samalla Helsingin kolme päätulo-menokatua on tulpattu loputtomilla rakennustyömailla. Niillä näkee hyvin vähän työntekoa, kello kolmen jälkeen ei mitää, öisin ja pyhinä ei mitään - paitsi kilometrien mittaisia ruuhkia ja autojonoja aamuin illoin, myös pyhinä.. Kaupunki on tukehtumassa pakokaasuihin ja pahoihin päästöihin. Samaa on jatkunut alkuvuodesta ja jatkuu ainakin ensivuoden syksyyn.

Helsingin Vihreät vastaavat yksiselitteisesti pääkaupungin liikennesuunnittelusta ja -järjestelyistä. Saurin seuraaja, Vihreiden apulaispormestari Anni Sinnemäki vastaa nyt yksiselitteisesti liikennejärjestelyistä, joilla myös Helsingin neljästä satamasta kolme tulpataan tukkoisella pääsyllä ja ruuhkilla.

Näin Vihreät toteuttavat autonvihaohjelmaansa ei vain asukkaiden ja elinkeinoelämän haitaksi vaan sitä kautta myös koko Suomen haitaksi, tulkitsee BREMER kolumnissaan. Lue yksityiskohdista tarkemmin seuraavassa Atk 9/2017 lehdessä, ilmestyy 17.11.


Maailman suurin merisilta Suomesta, rahdeissa mättää

Ensi vuodenvaihde sen paljastaa: ohittaako Helsinki-Tallinna merisiltana maailman tähän asti suurimman, Dover-Calais'n. Helsinki-Tallinna, 86 km, lähestyy 9,5 miljoonaa matkustajaa. Dover-Calais, 38 km, matkustajamäärät ovat laskussa noin 9,5 miljoonasta.

Rahdeissa Helsinki-Tallinna jää kuitenkin pahasti Dover-Calais'sta. Millä rahtimäärät saadaan vastaamaan matkustajamääriä? Ratkaisu olisi mahtava lisä Suomen vientiväylällä. Ongelmista suurimpia on Helsingin surkea liikennejärjestelmä, joka tulppaa Katajanokan sekä Etelä- ja Länsisataman. Kuka johtaa Helsingin liikennesuunnittelua?

Lue "Maailman suurin merisilta" teemassa Satamat ja kv-kuljetukset seuraavassa Atk 9/17 lehdessä, ilmestyy 17.11.


Vain 53 miljoonasta kiinni: Hangosta Suomen ykkössatama!


Koverharin satama: 600 ha laajennukseen, suroa väylä sisään Itämeren ulapalta. 75 km Paldiskiin.

Jo VR-pääjohtaja Eino Saarinen sen aikoja sitten totesi: "Ei voi ymmärtää, miksei Suomen valtio sijoita Hangon satamaan: suora väylä sisään Itämeren ulapalta, lähimpänä Euroopan tärkeitä markkinoita, jääesteistä vapaa läpi talven!"

Sitä ymmärtää vielä vähemmän, kun Hangon satamaan on liitetty jättimahdollisuuksien Koverhar, junaraiteiden kantokyky on suurinta 100 tonnin luokkaa maassa, ja paljon muuta. Jopa EU antaa taloudellista tukea hangon sataman kehittämiseksi. Vain ei Suomen valtio.

Vain 53 miljoonaa euroa puuttuu Suomen valtiolta, että viimeinen sähköistys saadaan aikaan raiteille, ja rahat tulisivat moninkertaisesti valtiolle takaisin verotuloina.

Lue "Mahdollisuuksien tyhjiö" teemassa Satamat ja kv-liikenne seuraavassa Atk 9/2017 lehdestä, ilmestyy 17.11.


Länsimetro aloittaa vihdoin liikennöinnin

HSL ilmoitti tänään, että Helsingin metron Ruoholahti-Matinkylä -osuus, eli Länsimetro, avataan matkustajaliikenteelle lauantaina 18.11.. Ensimmäinen juna metron uudella osuudella lähtee matkaan Matinkylästä kohti Vuosaarta aamulla kello 5.09. HKL jatkaa tulevan viikon aikana metron käyttöönoton valmistelevia töitä. Asemilla tehdään esimerkiksi koneistojen, laitteiden ja järjestelmien tarkastuksia, huoltoja ja koekäyttöjä. Samoin koeajot koko metrolinjalla jatkuvat varsinaisen matkustajaliikenteen alkuun saakka.


Clever-E.ON: Pikalatausverkko Euroopan halki

Tanskalainen sähköalan toimija Clever ja saksalainen energiayritys E.ON ovat sopineet yhteistyöstä, jolla syntyy sähköajoneuvoille pikalatausverkko Norjasta Tanskan läpi Saksaan, Ranskaan, Italiaan ja myös Isobritanniaan. Suurin osa 180 latausasemasta sijoittuu Saksaan. EU tukee projektia 10 miljoonalla eurolla.

Pikalatausasemat sijoitetaan voittopuolisesti moottoriteiden varsille. Ne tarjoavat 150 kW:n lataustehoa. Sähkö-henkilö/pakettiauton akut latautuvat näin täyteen 20-30 minuutissa. Latausasemaan asennetaan 2-6 latauspistettä.  Latausasemiin liitetään mahdollisuus lisätä tehoa 350 kW: iin. 

Norjassa pikalatausasemat sijoitetaan YX huoltoasemaverkostoon.


Puunkorjuuyrityksille uusi palvelu johtamisen tueksi

Puunkorjuualan Koneyrittäjille valmistetaan uutta Koneyrittäjien Datapankki -palvelua. Sen avulla yritys voi seurata omia tuottavuuden tunnuslukujaan ja verrata niitä muiden palveluun liittyneiden yritysten keskimääräiseen tasoon. Datapankki-palvelun tuotanto on tarkoitus aloittaa ensi vuoden alussa.

Työaika- ja tuottavuustietoa kerätään palveluun liittyneistä metsäkoneista yhteiseen tietovarastoon, josta sitä jalostetaan palvelun ostaneen yrityksen käyttöön. Yksittäisen yrityksen tieto on vain sen itsensä käytössä, mutta palvelu tuottaa käyttäjälle keskimääräistä vertailutietoa kaikista palveluun liittyneistä alan yrityksistä.

Palveluun liittynyt koneyritys saa Datapankista raportteja omasta toiminnastaan. Poimintaraporttien avulla yritys voi tarkastella toimintaansa hyvinkin yksityiskohtaisesti esimerkiksi työkoneittain tai hakkuutavoittain. Palvelun tavoitteena on helpottaa ja parantaa puunkorjuuyritysten toiminnan raportointia ja näin tukea yrityksen johtamista.

Lue lisää...


Goodyear saattanut loppuun yrityskaupan Ventech Systemsistä

Goodyear ilmoitti tänään saaneensa valmiiksi aiemmin ilmoitetun yrityskaupan Ventech Systems GmbH:sta. Ventech on johtava yritys automaattisen rengastarkastuksen alalla. Andre Weisz on nimitetty Ventech Systemsin toimitusjohtajaksi.

Ventech Systems tarjoaa täysin automaattisen renkaiden tarkastusjärjestelmän, joka tarkistaa nopeasti ja helposti rengaspaineen, kulutuspinnan syvyyden ja ajoneuvon painon linja-autoille, kuorma-autoille, autoille ja muille ajoneuvoille.

Saksan Dorstenissa sijaitseva yritys integroidaan Goodyear Proactive Solutions:iin Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa.

Goodyear käynnisti Proactive Solutions -ratkaisun viime vuonna. Se tarjoaa laajan valikoiman hallintaratkaisuja, jotka tukevat kuljetusyrittäjiä ja kuljettajia turvallisuuden parantamiseksi, polttoaineen käytön vähentämiseksi, hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja kaluston digitaalisen muutoksen tukemiseksi.

Tämä hankinta varmistaa, että Goodyearilla on kaikki tarvittavat palvelut oman kattonsa alla. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasyrityksistä. Se työllistää noin 65 000 ihmistä ja valmistaa tuotteitaan 48 toimipisteessä 22 maassa eri puolilla maailmaa. Sen innovaatiokeskukset Akronissa, Ohiossa ja Colmar-Bergissä, Luxemburgissa pyrkivät kehittämään huipputeknologian tuotteita ja palveluja, jotka pyrkivät asettamaan alan teknologian ja suorituskyvyn standardit.


Veteraanikuorma-autoseura ry:lle ensimmäinen kunniapuheenjohtaja

Kolmekymmentä vuotta toiminut Veteraanikuorma-autoseura ry nimitti Tuusulassa 29.10.2017 pidetyssä syyskokouksessa yhdistyksen ensimmäiseksi kunniapuheenjohtajaksi kangasalalaisen Veikko Hoppulan, 69. Hoppula liittyi VETKUn jäseneksi sen perustamisvuonna 1987, tullen jo 1988 valituksi myös johtokunnan ulkopuoliseksi asiantuntijajäseneksi ryhdyttäessä valmistelemaan seuran ensimmäistä julkisuuspanostusta, matka-ajoa (Pitkä Keikka 1989 Rovaniemi – Lappeenranta).

Veteraanikuorma-autoseura valitsi tämän syyskokouksen yhteydessä myös kolme uutta kunniajäsentä kiitoksena heidän henkilökohtaisesta panostuksestaan suomalaisen kuorma-autoperinteen ja historiantallennuksen hyväksi.

Lue lisää...


Sähkö-nivelbussit tyrmäävät raideliikenteen kiihtyvästi


Irizar johdin-nivelbussi kaataa raidesuunnitelmia.

Sen jälkeen kun kansainvälinen Coach&Bus of the Year jury kaupunkibussien vertailutestissä 2016 Brysselin keskustassa ylisti Van Hool Excui City'n 18 m pitkän sähkö-nivelbussin kääntyvyyttä, ketteryyttä ja helppoa käsiteltävyyttä Vanhan kaupungin ahtailla ja kapeilla kaduilla, Van Hool on mennyt myyntimenestyksestä toiseen Excui Cityllään.

Van Hool tiedottaa jälleen uudesta myyntimenestyksestä. Belfast ostaa nyt 30 Van Hool Excui City diesel-hybridibussia. Toimitukset alkavat syyskuusta 2018. Bussit tulevat vastaamaan pikaliikenteestä Belfastin uudella "Glider" BRT-linjalla, joka yhdistää Itä- ja Länsi-Belfastin ja nk. Titanic-kortteliston 7-8 minuutin vuorovälein. Busseissa on 105 matkustajapaikkaa, ilmastointi, WiFi ja USB-liitännät.

Irizar, tuoreeltaan Vuoden Turistibussi 2018 voittaja i8 mallillaan, esittelee 18 m pitkän sähköjohdin-nivelbussinsa. Autoalan jätti, monialayritys Irizar Group on maailman merkittävimpiä myös sähköbussien valmistajia esiteltyään takavuosina i3 ja i4 hybridi-kaupunkibussinsa, sitten täyssähköisen i2 kaupunkibussin, joka on menestynyt paitsi Espanjan suurkaupungeissa myös Ranskassa.

Solaris, Vuoden Kaupunkibussi 2017 voittaja sähköbussillaan, on mennyt myyntimenestyksestä toiseen sähkö-nivelbussillaan ja sähköjohdin-nivelbussillaan etenkin Saksan kaupungeissa.

VDL kuuluu niin ikään uusiin suurmenestyjiin sähkökaupunki- ja nivelbussimalleillaan.

Volvo on menestynyt sähköhybridi-kaupunkibusseillaan Euroopan suurkaupungeissa. Myös sen täyssähkö- kaupunkibussi on saanut ostajia Euroopassa.

Linkkeri, suomalaisrakenteinen sähkö-kaupunkibussi odottaa edelleen ulkomaisia ostajia. Se esiintyi edukseen ja sai myönteisen vastaanoton lokakuussa Kortrijkin kansainvälisessä bussinäyttelyssä.