MAN - Vaihtoautot

VW hakee yhteistyöllä uusia ratkaisuja pysäköintiin ja lataamiseen

Volkswagen-konsernin tutkimusyksikkö ja automaatioasiantuntija Kuka tehostavat strategista kumppanuuttaan tulevaisuuden autojen palvelukonseptien osalta. Yksi tutkimusyhteistyön tavoitteista on kehittää robottipohjaisia innovaatioita sähköautoihin sekä autonomisiin autoihin.

Uusi yhteistyö liittyy olemassa olevaan yhteiseen tutkimushankkeeseen, jossa tarkastellaan ihmisen ja robotin välistä yhteistyötä. E-smart Connect -projekti sisältää käytännöllisen ja käyttäjäystävällisen ratkaisun Volkswagen-konsernin valmistamien sähköautojen suurjänniteakkujen lataamiseen. Projektissa Kuka-robotti liittää ajoneuvon latausasemaan erityisesti tähän kehitetyllä sovelluksella. Kuljettajan tarvitsee vain ajaa sähköauto merkitylle pysäköintipaikalle ja robotti huolehtii auton latauskaapelin kiinnittämisestä kuljettajan puolesta.

Teknisten perusasioiden lisäksi uudessa strategisessa kumppanuudessa suunnitellaan uusien innovatiivisten konseptien kehittämistä. Yhteistyösopimuksen robottipohjaisten innovaatiokonseptien kehittämisestä tulevaisuuden ajoneuvoihin allekirjoittivat Volkswagen-konsernin pääjohtaja Matthias Müller, Volkswagen-konsernin tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Ulrich Eichhorn ja Kuka AG:n toimitusjohtaja Till Reuter.

Lue lisää...


Drone voi auttaa maanviljelijöitä

Droneja hyväksi käyttävillä kaukokartoitusmenetelmillä voidaan mitata tarkasti pellon ja kasvuston ominaisuuksia. Täsmämaanviljely onkin yksi drone-teknologian uusista sovelluksista.

– Peltojen tilannetta on mitattu aiemmin käsin, esimerkiksi ottamalla maaperänäytteitä tai mittaamalla ruohon pituus mittanauhalla. Pian maanviljelijä pääsee katsastamaan peltojensa tilanteen kauko-ohjattavien drone-lennokkien avulla kätevästi ilmasta käsin, sanoo DroneKnowledge-hankkeen johtaja, tutkimuspäällikkö Eija Honkavaara.

DroneKnowledge, Tekesin Challenge Finland kisan voittajahanke, kehittää suomalaista huipputeknologiaa uusiksi vientituotteiksi. Hankkeeseen osallistuu neljä tutkimusryhmää: Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus (MML), Jyväskylän yliopisto, Luonnonvarakeskus ja VTT. Lisäksi mukana on yli 15 yritystä, mm. Valio, Apetit, Boreal Kasvinjalostus ja Yara (yksi maailman suurimmista typpilannoitteiden valmistajista). Vuonna 2016 alkaneessa hankkeessa on jo saatu lupaavia tutkimustuloksia mm. maataloudessa.

Lue lisää...


Sähköbussiliikenne menestys Turussa

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen Fölin tilaama sähköbussiliikenne on osoittautunut hyvin onnistuneeksi. Päivittäisessä liikenteessä noin vuoden olleiden sähköbussien yhteinen kilometrimäärä on noussut jo yli 300 000 kilometrin, ja busseissa on tähän mennessä ollut jo noin 500 000 matkustajaa.

Fölin sähköbussit liikennöivät linjalla 1, joka kulkee satamasta Kauppatorin kautta lentoasemalle. Linjan perusliikennöinti perustuu kokonaan sähköbusseihin, joita on liikenteessä kuusi kappaletta. Lisäksi sataman ruuhka-aikoina ajetaan täydentäviä vuoroja sataman ja Kauppatorin välillä kahdella vähäpäästöisellä dieselautolla. Kokonaisen linjan sähköistäminen oli pioneeriteko Suomessa voin vuosi sitten, sillä siihen asti sähköbusseja oli ollut liikenteessä ainoastaan kokeiluluontoisesti ja muuta liikennöintiä täydentävänä.

Bussit on hankittu Turun kaupunginhallituksen myöntämän rahoituksen ja Työ- ja elinkeinoministeriön myöntämän investointituen avulla. Hankinnan kokonaisarvo on noin 3,8 miljoonaa euroa. Sähköbussien hankintahinta on korkeampi kuin dieselbussien, mutta sähköbussien käyttökustannukset ovat dieselbusseja pienemmät.

Sähköbussiliikenteen toteuttaminen Turussa on perustunut laaja-alaiseen yhteistyöhön. Busseja liikennöi Turun Kaupunkiliikenne Oy ja autojen akkujen lataustoiminnoista vastaa Turku Energia Oy. Turun ammattikorkeakoulu on mukana sähköbussiprojektin tutkimus- ja kehitysyhteistyössä. Sähköbussit on toimittanut suomalainen Linkker Oy.



Tispol: 43 liikennekuolemaa "Päivänä ilman liikennekuolemia"

Euroopan maiden liikennepoliisien yhteistöelin Tispol'in "Päivä ilman liikennekuolemia" torstaina 21.9. joutui tilastoimaan yhteensä 43 liikennekuolemaa päivään osallistuneissa 31 maassa. 16 maata tilitti "nolla kuolemaa".

"Päivä ilman liikennekuolemia" syntyi Tispolin järjestämänä 21.9.2015. Tuolloin kuolemia sattui liikenteessä 71, 2016 luku oli 43 kuten myös 2017. Kolmen vuoden "nollakerhoon kuuluu Suomen lisäksi Itävalta, Kypros, Viro, Latvia, Liettua ja Slovenia. Eniten kuolemia kolmen vuoden 21.9. aikana on sattunut Puolassa (25), toiseksi eniten Saksassa, Romaniassa ja Italiassa (15)


Jost osti 500 LNG-Stralista

Belgialainen kuljetusjättiläinen Jost Group on ostanut 500 Iveco Stralis LNG:tä. Ensimmäiset 150 LNG-Stralista toimitetaan ostajalle 2018 aikana. Loput 850 tulevat ostajan käyttöön 2020 mennessä.

Iveco aloitti maakaasulla kulkevien kuorma-autojen kehittelyn 1991. Tähän päivään mennessä Iveco on myynyt yli 22 000 kaasulla kulkevaa hyötyautoa.

Jost Group on perheyhtiö, joka työllistää yli 2800 työntekijää. Sillä on omat toimipisteet 10 maassa Euroopassa ja Pohjois-Afrikassa. Yrityksellä on 1400 kuorma-autoa, joista 132 Stralis'ta, ja 3000 perävaunua. 


Helsingin ja Savonlinnan välisen lentoliikenteen tarjouskilpailu

Liikennevirasto kilpailutti Helsingin ja Savonlinnan välisen säännöllisen lentoliikenteen vuosille 2018–2020. Tarjouskilpailuun tuli kaksi hyväksyttyä tarjousta. Näistä Liikennevirasto valitsi halvemman eli Maavoima Oy:n hieman alle 6,6 miljoonan euron tarjouksen.

Hankintaan sisältyy kolmen vuoden aikana arkipäivisin kaksi edestakaista lentoa Helsingin ja Savonlinnan välillä (yhteensä 1282 edestakaista lentoa).

Hankinnan kustannukset jakautuvat siten, että Savonlinnan kaupunki vastaa vähintään 50 % kustannuksista ja Liikennevirasto korkeintaan 50 % kustannuksista.

Nyt tehty hankintapäätös on ehdollinen. Päätöksen voimaantulon edellytyksenä on, että eduskunta myöntää hankintaa varten ennen vuoden 2017 päättymistä yhden miljoonan euron suuruisen määrärahan vuodelle 2018. Lisäksi päätöksen voimaantulon edellytyksenä on, että Savonlinnan kaupunki myöntää hankkeeseen tarvittavat määrärahat.


Man Neoplan Skyliner 50 vuotta

5000. Man Neoplan Skyliner toimitettiin asiakkaalle bussin 50 vuotispäivänä.

Tästä lähtien vuosipäivä-bussi tulee olemaan Baltour konsernin omistuksessa sekä kuljettamaan turisteja ja paikallisia italialaisia turvallisesti kohteisiinsa pääasiassa Italiassa, mutta myös muissa Euroopan maissa.

Puhtaan valkoinen bussi tulee varmasti keräämään katseita. Moottorina on Euro 6 dieselmoottori, jonka teho on 500hv. Bussissa on kaikki tarpeelliset turvallisuus ominaisuudet kuten ESP, ACC eli adaptiivinen vakionopeudensäädin, hätäjarrutusapu (EBA) sekä MAN LGS- kaistavahti. Lisäksi MAN Attentionguard seuraa kuljettajan vireystilaa.

Matkustajien mukavuudeksi Baltour valitsi bussiin Exclusive Plus- istuimet joissa on keskikäsinojat ja jalkatuet.


St1:ltä uusia maksupalveluita

St1 tuo tänään asiakkailleen Suomessa ja Ruotsissa Apple Pay -palvelun, joka tekee mobiilimaksamisen mahdolliseksi. Mobiilimaksamisen lisäksi Suomessa ja Ruotsissa on nyt saatavilla myös uusi St1 Mastercard ja se voidaan myöntää asiakkaalle virtuaalisesti muutaman minuutin sisällä sen jälkeen, kun korttia on anottu ja se on myönnetty. Korttia voidaan käyttää välittömästi Apple Pay:ssa. Asiakas saa luonnollisesti myös fyysisen kortin. St1 Mastercardista ei veloiteta kuukausimaksua, jos korttia käytetään vähintään kerran kuussa yhtiön St1- tai Shell-asemilla.

Turvallisuudella ja tietosuojalla on keskeinen rooli Apple Pay:ssä. Kun asiakas käyttää St1 Mastercardia Apple Pay:ssä, varsinaiset korttinumerot eivät tallennu laitteelle tai Applen palvelimiin. Sen sijaan laite saa yksilöivän tilinumeron (Device Account Number), joka salataan ja tallennetaan turvallisesti laitteen Secure Element -tietoturvakomponenttiin. Jokainen tapahtuma saa yksilöivän kertakäyttöisen dynaamisen turvakoodin.


Mega-Auto Oy aloittaa uusien Peugeot-autojen edustuksen Lahdessa

Lahden alueella tunnettu autoliike Mega-Auto Oy kasvattaa merkkivalikoimaansa, kun uusien Peugeot henkilö- ja hyötyajoneuvojen jälleenmyynti sekä valtuutetut huoltopalvelut aloittavat Lahden toimitiloissa. Mega-Auto Oy ja Peugeot- sekä Citroën-merkkien maahantuoja Auto-Bon Oy ovat tehneet pitkään yhteistyötä Mega-Auton toimittua jo vuosia Citroën-jälleenmyyjänä.

Lahden seudun Peugeot-edustus siirtyy Mega-Autolle jälleenmyynnistä aiemmin vastanneelta LänsiAutolta. Peugeot tuotteiden jälleenmyynti Lahdessa jatkuu hetken päällekkäin kahdessa liikkeessä Mega-Auton aloittaessa jälleenmyynnin sekä huolto- ja varaosapalvelut 1.12.2017. Länsiauto jatkaa Peugeot jälleenmyyjänä ja valtuutettuna huoltona vuoden 2017 loppuun saakka.


Talvinopeudet voimaan loppuviikosta

Maanteillä siirrytään talvinopeuksiin pääosin torstain 26.10. aikana. Yksittäisillä tieosuuksilla merkkejä saatetaan vaihtaa vielä perjantaina. Liikennevirasto ja Liikenneturva muistuttavat, että pimeys ja syksyn ensimmäiset liukkaat kelit vaativat kuljettajilta varovaisuutta.

Moottoriteiden suurin sallittu ajonopeus alennetaan 100 kilometriin tunnissa ja valtaosalla maanteistä 80 kilometriin tunnissa. Poikkeuksiakin on. Sadan kilometrin nopeusrajoitus jää voimaan osalla maanteistä. Joillakin tieosuuksilla nopeusrajoitus taas pudotetaan 70 tai 60 kilometriin tunnissa. Poikkeuksiin vaikuttavat muun muassa tien kunto ja liikenteen määrä.


Konecranesille 18 RTG-nosturin lisätilaus

PSA International Pte Ltd:n kokonaan omistama tytäryhtiö Bharat Mumbai Container Terminals Pte Ltd (BMCT) käytti elokuussa 2017 optionsa ja tilasi vielä 18 Konecranes Noell -kumipyöräkonttinosturia (RTG).

Uusi tilaus on jatkoa kahdeksantoista RTG- ja neljän RMG-nosturin tilaukselle, joka toimitetaan vuoden loppuun mennessä. Nyt tilatut 18 RTG-nosturia toimitetaan kahdessa erässä: laitteista yhdeksän toimitetaan vuonna 2018 elokuun loppuun mennessä ja loput yhdeksän saman vuoden loppuun mennessä. Näiden toimitusten jälkeen BMCT:llä on käytössään yhteensä 36 Konecranes Noell -RTG:tä ja 4 Konecranes Noell -RMG:tä.

RMG-nosturit tulevat käyttöön BMCT:n ratapihalle, jossa käsitellään jopa 1,5 kilometrin pituisia, kaksikerroksisia konttijunia. Nosturit saavat käyttövoimansa terminaalin sähköverkosta, joten ne eivät tuota ollenkaan paikallisia pakokaasupäästöjä.

RMG-nostureiden ulottuvuus on 37,6 metriä (kuuden junaradan leveys), nostokapasiteetti 65 tonnia ja nostokorkeus 12,5 metriä. Nosturit voivat pinota yksi yli kolmen konttia päällekkäin.

BMCT:n konttipihalle toimitettavien RTG-nostureiden nostokapasiteetti on 40 tonnia. Ne voivat pinota yksi yli viiden konttia päällekkäin, ja jalkojen väliin mahtuu ajotien lisäksi kuusi konttia rinnakkain. RTG:t on varustettu dieselgeneraattorilla ja portaattomalla moottorilla, jonka ansiosta polttoaineenkulutus on jopa kolmanneksen alhaisempi käyttöolosuhteista riippuen.

Ensimmäisen tilauserän ensimmäiset RTG-nosturit toimitettiin BMCTPL:lle 22. syyskuuta ja RMG-nosturit 23. syyskuuta 2017.


Keski-Euroopan raidekuljetukset edelleen pahoin ruuhkautuneita

Uusin tilannepäivitys Keski-Euroopan intermodaaliliikenteen ruuhkista kertoo yhä karua kieltä.

Keski-Euroopan raidekuljetukset ovat erittäin pahoin ruuhkautuneet Reininlaakson tunnelivaurion vuoksi, vaikka tunneli saatiinkin avattua liikenteelle lokakuun alussa. Ruuhkan purkamista ovat hidastaneet merkittävästi Xavier-myrskyn jälkiraivaukset ja ratojen kunnostustyöt. Näistä aiheutuu lisää paineita kiertoreiteille. 

Tilanteen korjaamiseksi raide- ja junakapasiteettia priorisoidaan ruuhkan purkuun ja uusia kuljetuksia ei oteta vastaan tietyille reiteille. 


Ounaskosken silta suljetaan liikenteeltä maaliskuussa 2018

Rovaniemellä Ounaskosken silta ylittää Ounasjoen

Ounaskosken sillan remontti sulkee sillan liikenteeltä aiottua myöhemmin. Alun perin silta oli tarkoitus sulkea tammikuussa 2018. Urakoitsijan työsuunnitelmien tarkennuttua sillan hiekkapuhallus- ja maalaustöiden aloitusta on päätetty siirtää maaliskuulle. Silta suljetaan kokonaan liikenteeltä 5.3.2018 alkaen noin kahdeksaksi kuukaudeksi. Toisin kuin aiemmin kerrottiin, ajoneuvoliikenne ja kevyt liikenne voivat käyttää siltaa tammi- ja helmikuun ajan. 

Maaliskuussa alkavan sillan liikennekatkon aikana autot, bussit ja kevyt liikenne kulkevat Jätkänkynttilän sillan kautta. Jätkänkynttilän sillalle voi ajoittain muodostua ruuhkia, joten matkoihin kannattaa varata riittävästi aikaa. Väliaikaiset bussireitit suunnitellaan syksyn aikana, ja ne tulevat voimaan 5.3.2018. Junaliikenne sujuu remontin ajan pääosin normaalisti.

Lue lisää...


DB Schenkerille uusi varasto Viinikkalaan

Schenker Oy ja Nordea Henkivakuutus Suomi Oy ovat torstaina 19.10. allekirjoittaneet sopimuksen logistiikkakiinteistön vuokrauksesta. DB Schenkerin käyttöön tuleva varasto (Avia Distribution Centre, AviaDC) sijaitsee Vantaan Viinikkalassa DB Schenkerin Suomen pääkonttorin ja pääkaupunkiseudun terminaalin välittömässä läheisyydessä osoitteessa Tikkurilantie 154. Kiinteistössä on aiemmin toiminut Hobby Hallin varasto.

Varastokiinteistön pinta-ala on 22 700 m2. Tilat voidaan muotoilla DB Schenkerin asiakkuuksien tarpeiden mukaan muun muassa tehokkaan 13 metrin sisäkorkeuden ansiosta. Moniasiakkuusvaraston tilat otetaan käyttöön kesällä 2018.

Ensimmäinen uuteen varastoon tuleva asiakas on Antalis Oy, jolle DB Schenker tarjoaa paperituotteiden varastointia ja sen lisäarvopalveluita. Lisäksi Antaliksen käyttöön tulevat kiinteistön toimistotilat.  


Ruotsi: Turvallisempia pysäköintialueita

Rekat seisovat suojaamattomina jopa vaarallisilla aineilla kuormattuina, kun kuljettaja joutuu lain edellyttämälle lepotauolle. Ruotsin kuljetusyrittäjät vaativat muutosta välittömästi.

Kuljetusyrittäjien puheenjohtaja Mikael Nilsson sekä kuljetus- ja turvallisuusasiantunrija Patrick Magnusson vaativat hallitukselta kansallista strategiapäätöstä turvallisten kuorma-autojen pysäköinti- ja lepoalueiden tuntuvaksi lisäämiseksi Ruotsin tieverkossa sekä turvallisuusmääritelmää kyseisille alueille. Turvallisia pysäköintialueita on oltava kuljetusväylien solmukohdissa koko Ruotsissa.

Tänään hallitus asettaa vastuun pysäköintialueista ja turvallisuudesta kunnille, mitä pidetään täysin mahdottomana.

Kyseiset vaatimukset on esitetty jo neljä vuotta sitten, ja hallitus on luvannut vahvistaa kuljetusturvallisuutta. Mitään ei ole tapahtunut sen jälkeen, Magnusson ja Nilsson toteavat ja viittaavat alati pehenevaan turvallisuustilanteeseen maantiekuljetuksissa.

(Suomessa maantiekuljetuselinkeino on toistuvasti esittänyt samoja vaatimuksia kuin Ruotsissa kuljetusten turvaamiseksi lain edellyttämällä tavalla, turhaan. Suomessa tilanne on vielä huonompi kuin Ruotsissa. Toim.huom.)