MAN - Vaihtoautot

Vuodenvaihteen muutokset LVM:n hallinnonalalla

Liikennepalvelulain tietojen ja tietojärjestelmien yhteen toimivuutta koskevat säännökset tulevat voimaan 1.1.2018. Laki tulee muilta osin voimaan 1.7.2018. Liikennepalvelulaki kokoaa yhteen liikennemarkkinoiden lainsäädännön ja luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Liikennepalvelulain keskeisenä tavoitteena on asiakaslähtöiset liikennepalvelut.

Liikennepalvelulailla avataan liikkumispalveluja koskevat olennaiset tiedot. Henkilöliikenteen liikkumispalveluiden tarjoajan on tarjottava liikkumispalvelua koskevat olennaiset reitti-, pysäkki-, aikataulu-, hinta-, esteettömyys- ja saatavuustiedot. Tiedot on tarjottava avoimen rajapinnan kautta ja koneluettavassa vakiotietomuodossa. Rajapinnat tulee tarjota oikeudenmukaisin, kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin kaikille eri toimijoille. Valtioneuvoston asetuksella liikkumispalveluita koskevista olennaisista tiedoista (643/2017) on avattavat tiedot määritelty tarkemmin. Asetus tulee myös voimaan vuodenvaihteessa.

Lue lisää...


Henkilö- ja pakettiautoille tiukemmat päästörajat - Julkisiin hankintoihin "puhtaita ajoneuvoja"

EU:n komissio esittää, että uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen tulisi vuonna 2025 olla 15 prosenttia alempana vuoden 2020 tasosta, ja 30 prosenttia alempana vuonna 2030.

Henkilöautoille on aikaisemmassa asetuksessa asetettu vuodelle 2020 raja-arvoksi 95g CO2/km ja pakettiautoille 147g CO2/km. Uuteen asetusehdotukseen ei ole esitetty numeerisia raja-arvoja vuosille 2025 ja 2030, koska päästöjen mittaustapa on parhaillaan muuttumassa. Tästä syystä raja-arvot esitetään prosentuaalisesti.

Valtioneuvosto pitää EU:n tasolla tehtäviä toimia päästövähennysten saavuttamiseksi liikennesektorilla tärkeinä. Valtioneuvoston mukaan on kuitenkin huomioitava, että Suomessa autokannan tulisi uudistua huomattavasti nykyistä nopeammin, jotta päästövähennystavoite ja ajoneuvojen energiatehokkuuden parantaminen saavutettaisiin.

Lue lisää...


KAHA: Apuaskelma helpottaa kattoboksin käyttöä

Paketti- ja tila-auton katolle kurkotteleminen helpottuu Antec-apuaskelmalla. Apuaskelma kiinnitetään lujilla hihnoilla renkaaseen, minkä jälkeen apuväline on käyttövalmis. Antec-askelma soveltuu 13”- 19” renkaille ja sen saa taitettua kokoon, joten se ei vie tilaa ja sitä on vaivatonta säilyttää jatkuvasti autossa. Apuaskelma on kestävä ja sen kantavuus on 136 kg, joten sitä voivat käyttää monen kokoiset ihmiset. Tuotteella on kahden vuoden takuu.

Apuaskelman hankkimisesta hyötyvät myös pidemmät henkilöt, sillä suksiboksin kiinnittäminen helpottuu, kun kädet eivät väsy kurottelusta. Tavarat on myös helpompi pakata järkevästi, kun näkee kunnolla, miten ne asettuvat kuljetuslaatikkoon. Myös vaatteet pysyvät puhtaina, kun ei tarvitse nojata kuraantuneeseen autoon, kun tarvitsee jotain kattoboksin sisältä.



Tekniikalla ja osaamisella

Volvo järjesti viime keväänä Älykäs kuljetus -testijakson. Testissä järjestettiin 28 yritykselle, jotka eivät olleet Volvo-kuorma-auton käyttäjiä, viikoksi mahdollisuuden käyttää autoa normaaleissa yrityksen ajoissa.

Autot olivat suorituskyvyn ja polttoainetalouden suhteen optimoituja ja varustettu muutamin käyttöä ja taloudellisuutta parantavin varustein, jotka ovat vapaasti lisävarusteina tilattavissa. Käytössä pyöri kaksi puoliperävaunun vetoautoa ja kaksi tasakuorma-autoa malliltaan FH 500 6X2 i-Shift Dual Clutch-vaihteistolla. Kaikkiaan 51 kuljettajaa osallistui testiin.

- Kuljettajat perehdytettiin etukäteen auton taloudelliseen käyttöön. Dynafleet-seurantajärjestelmällä seurattiin kunkin kuljettajan ajoa. Muutama kuljettaja ei päässyt koulutukseen, mikä näkyi korkeampana polttoaineen kulutuksena, kertoo kuljettajakouluttaja Teemu Hämäläinen.

Palvelupäällikkö Vesa Somppi kertoi, että testissä ajettiin kaikkiaan noin 1 000 tuntia keskinopeudella 67,45 km/h. Polttoaineen kulutus vaihteli 24–43 litraa/100 km, keskikulutuksen ollessa 31,86 l/100 km. Yleinen kommentti oli tyytyväisyys kulutukseen verrattuna yrityksen omaan kalustoon.

- Kaluston oikealla valinnalla ja sen optimaalisella käytöllä saadaan tuloksia. Testin päätteeksi tuli jo muutama tilaussopimus, joten myös tältä osin tavoite saavutettiin, sanoo Vesa Somppi.


Iveco Stralis NP460 - Kaasukäyttöinen haastaja

13 litran kaasumoottorilla varustettu Stralis NP460, jossa polttoaineena voidaan käyttää GNG:tä, GNG:n ja LNG:n yhdistelmää tai puhdasta LNG:tä mahdollistaa kuljetusyrityksille aiheuttamansa hiilijalanjäljen kutistamisen.

Ivecon mukaan CO2-päästöt jäävät uudella Cursor 13 -kaasukoneella fossiilipohjaista maakaasua polttoaineena käyttäen 10 % ja biometaanilla ajettaessa 95 %  dieselkonetta alhaisemmiksi. NOx-päästöjen kohdalla pudotus on 60 % ja hiukkasten 99 % Euro6-moottoreille asetettuihin raja-arvoihin nähden. 

Lue lisää...


Caravan-messut laajenee nelipäiväiseksi

Lahden Messukeskuksessa vuosittain järjestettävä matkailuajoneuvoalan tapahtuma kasvaa ensi vuonna vastaamaan positiivisessa kasvusuunnassa olevan matkailuajoneuvoalan toiveita. Messut avaavat ovensa perjantain sijaan jo torstaina tarjoten näin messuvieraille enemmän aikaa tutustua tapahtuman tarjontaan.

Yhteistyössä Matkailuajoneuvotuojat ry:n kanssa toteutettava Caravan on Suomen suurin matkailuajoneuvojen ja tarvikkeiden erikoisnäyttely, jossa tehdään merkittävä osa alan vuosittaisesta kaupasta. Caravan 2017 -messut olivat myynniltään ennätyksellisen vilkkaat. SF-Caravan Lahden seudun järjestämä perinteinen yhteistapaaminen, yöpymiset läheisillä leirintäalueilla ja lähialueilla sekä päivävierailut matkailuajoneuvolla keräävät messuviikonlopuksi Lahden seudulle yli 2500 matkailuauto- ja vaunukuntaa ympäri Suomea. Messutapahtumassa vierailee vuosittain n. 18 000 kävijää.

Caravan 2018 järjestetään Lahden Messukeskuksessa 20.-23.9.2018.


DAF XF FT 4x2 Hybrid - Huomisen tekniikkaa jo tiellä

Raskaan liikenteen aiheuttamat päästöt ovat haaste. Paikallisesti päästövaatimuksia ollaan kiristämässä monissa Euroopan kaupungeissa. DAF FX Hybrid edustaa teknologiaa, joka muutaman vuoden kuluttua lienee ainakin paikallis- ja aluekuljetuksissa arkipäivää.

DAF:n koeajettu protoyhdistelmä ei käytöltään juurikaan eroa perinteisistä sisaruksistaan. Havaittavin eroavaisuus on muutama kojetauluun ilmestynyt lisäkytkin ja energiantuotto- ja talteenottojärjestelmien tilasta ja toiminnoista kertova näyttö. Lisäkytkimillä kuljettaja ohjaa veturin energiantuottoa ja talteenottoa.

Lue lisää...


Super-Sisu Syötteelle

Jari Särkelän Syötteen Maansiirto Oy:lle on luovutettu tehdasvalmis neliakselinen Sisu Polar Works. Se on varustettu 8-lohkoisella tienhoitohydrauliikalla sisältäen kippi-, perälauta-, etuaura-, alusterä-, sirotin- ja automaattikasettihydrauliikan. Erikoisvarusteisiin lukeutuvat mm. lämmitettävät tuulilasinpyyhkijät, joiden ansiosta  pyyhkijöihin ei kerry lunta ja jäätä. Ohjaamosta säilyy näin hyvä näkyvyys ulos tehtävään työhön säällä kuin säällä.

Lue lisää...


Ammattipätevyyskoulutukselle huutia ja parannuksia

 EU 2003/59/EC direktiivi, nk. ammattipätevyysdirektiivi määrää kuorma- ja linja-autokuljettajien pakollisesta ammattipätevyyskoulutuksesta. Ilman sitä ei ole asiaa ratin taakse suorittamaan kaupallisia kuljetuksia.

Ammattipätevyysdirektiivi kilpailee EU:n epäonnistuneimman direktiivin tittelistä.

Kaikki koulutusvaihtoehdot ovat kalliita sekä kuljettajalle että työnantajalle halvimmallakin aineyhdistelmällä. Kaikki on mahdollista läpäistä pelkällä läsnäololla - vaikka pelaisit kulkurishakkia tai näppäilisit älypuhelinta koulutuksen alusta loppuun.

Oppi ja osaaminen pitäisi todistaa kokeissa. Koulutuksen sisältö ja laatu on nostettava ratkaiseviksi.

Tuloksena pitää olla "Diplomiammattikuljettaja", jonka arvostus nousee ratkaisevasti korkeammalle tasolle kuin kouluttamattomien ammattikuljettajien.

Lue "Harkitsemattomuuden kukkanen" ja parannusehdotukset juuri ilmestyneessä Auto, tekniikka ja kuljetus 10/2017 lehdessä.


NIO ES8 e-SUV räjäyttää pankin!

NIO EP9, sähköurheiluauto (1341 hv, 335,25 hv/pyörä, toimintamatka 427 km, akkupaketin vaihto 8 minuuttia, peruslataus 45 minuuttia, akkupaketin paino 635 kg, omapaino 1735 kg, huippunopeus 313 km/t, 0-100 km/t 2,7 sekuntia, 0-200 km/t 7,1 sekuntia, 0-300 km/t 15,7 sekuntia), on kiinalaisen start-up autonvalmistajan  maailmankuulu tuote; Nürnburgringin, Paul Ricardin, Circuit of the Americas ja Shanghai International Circuitin kierrosennätysten haltija. Sillä on myös Circuit Americasilla autonomisten autojen ylivoimainen kierrosennätys.

Lue lisää...


Hiabilta sykloniteknologiaa hyödyntävä öljysäiliön

Hiabian uusi öljysäiliö hyödyntää sykloniteknologiaa. Yhtiön mukaan tekniikka vähentää öljyn kulutusta, nosturin painoa, vie vähemmän tilaa ja alentaa käyttökustannuksia.

Uutuuden myötä markkinoille esitellään aivan uusi tehokkaiden hydrauliöljysäiliöiden sukupolvi. Säiliön syklonijärjestelmä poistaa ilmaa säiliöön palaavasta hydrauliöljystä, mikä tekee siitä jopa kymmenen kertaa tehokkaamman perinteisiin järjestelmiin verrattuna.

Tekniikka kierrättää ja suodattaa öljyä aiempaa useammin, jolloin säiliön kokoa voidaan pienentää merkittävästi. Tällöin myös tarvittavan öljyn määrää voidaan vähentää huomattavasti. Hienoinen ylipaine järjestelmän ulostulossa estää myös hydraulipumpun kavitaation, mikä pidentää pumpun, öljyn ja hydraulijärjestelmän käyttöikää.

Lue lisää...


Alstomilta Citadis-junat Nizzan avautuvaan metroon

Alstom toimittaa 19 kpl 44 m pitkää metrojunaa á 300 matkustajapaikkaa sekä 22 latausasemaa Nizzan uuteen metroon.

Nizzan Est-Ouest metro yhdistää keskustan itäpuolella sijaitsevan sataman ja lentoaseman kaupungin länsilaidalla. Metrolla on mittaa 11,3 km, josta 3,2 km Nizzan keskustan alittavassa tunnelissa. Maan alla on neljä asemaa, maan pinnalla 16 asemaa. Matka-aika pääteasemien välillä on 26 minuuttia.

Est-Ouest metron rakentamisen valmistelu alkoi 2013 tavoittena avajaiset 2017 lopulla. Aikataulu on pitänyt niin, että avajaiset myöhästyvät arviolta kuukaudella. Myös arvioitu kokonaiskustannus 650 M€ näyttäisi toteutuvan.

Koko rakentamisen ajan kaupungin keskustassa, idässä ja lännessä, on seissyt kaksi konttia, joissa avoimet ovet kaupunkilaisille, kahvitarjoilua ja päiväntarkkaa tilannetietoa rakentamisen edistymisestä jakamassa kaksi tiedottajaa.

(Vrt. Helsingin Länsimetro: pituus 13,9 km, rakentaminen aloitettu 2009, avattu liikenteelle 2017 lopulla, ensiesitelty hinta-arvio 452 M€, valtuustojen hyväksymänä jo yli 800 M€ ja toteutunena noin 1200 M€. Rakentamisen yksityiskohtia on tietoisesti ja keinoja kaihtamatta pimitetty maksajilta, Espoon ja Helsingin veronmaksajilta.)


ZF:ltä autonomisen ajamisen ratti

ZF:n prototyyppi autonomisen ajoneuvon ohjauspyöräksi tunnistaa kädenliikeohjauksen ja käsitunnistimen. Ohjauspyörän keskellä on LCD-kuvaruutu, joka tunnistaa käden viittelöintiliikkeen. Ajoneuvon ja ajajan yhteistoimintaa tehostetaan edistyksellisellä käsitunnistimella. Ajaja saa vastavuoroisesti ruudulta graafista näyttötietoa olosuhteisiin sovittautuvalla valaistuksella. Onnettomuustapauksissa näyttötaulusta purkautuu ilmatyyny.

Sormiliike äänimerkin antamiseen voisi laukaista äänimerkin. Toistettu sormiliike tai sormikosketus ohjauspyörän tiettyyn kohtaan voisi käynnistää ilmastoinnin, pyyhkijät, jne. Näyttöruutu kertoisi kulkeeko ajoneuvo autonomisesti vai ajajan ohjaamana.

Kaikkiaan ohjauspyörään voidaan liittää kaikkin toiminnot, jotka nyt löytyvät auton mittaristossa ja sähkökytkimissä.


10 VDL Citea Electrics Groningeniin

VDL tarpoo tasatahtia Solaris´n ja Irizarin kanssa sähköbussiensa myynnissä suuriin ja pieniin kaupunkeihin ympäri Eurooppaa. VDL:n uusin kaappaus on Groningenin kaupunki Hollannissa. 10 VDL Citea Electrics täyssähkö-nivelbussia vastaa jatkossa matkustajakuljetuksista kaupungin halki BRT-tyyppisellä (Bus Rapid Transit - kuin Raide-Jokeri Helsingissä) reitillä.

Groningenin 10 VDL Citea Electrics nivelbussia ovat 18,1 m pitkiä ja tarjoavat kyytiä jopa 140 matkustajalle. Latausta on tarjolla pitkin reittiä. Peruslataus suoritetaan yötauolla.

Citea nivelmallistoon kuuluu myös 18,7 m pitkä. Tarjolla on myös monta erilaista täyssähkö- ja hybridiratkaisua, erilaisia moottorivaihtoehtoja ja akkupaketteja.


Stena Line palkittiin digitalisaatiopyrkimyksistään

Stena Line voitti vuoden digitaalinen projekti -palkinnon vuoden 2017 Gala CIO Awards:ssä Ruotsissa. Yhtiö sai palkinnon pyrkimyksestään tulla ensimmäiseksi kognitiiviseksi laivayhtiöksi ja siitä, että se on täysin omaksunut aiemman lausumansa, jonka mukaan "yhtiö tulee olemaan täysin tekoälyn avustama vuoteen 2021 mennessä."

– Aloitimme muutoksen digitaalisoidumpaan suuntaan kaksi vuotta sitten ja se on nyt keskeinen osa strategiaamme, joka tulee valmistamaan meidät tulevaisuuteen ja lisäämään kilpailukykyämme. Työskentelemme automaation kanssa satamissamme ja laivoillamme sekä käytämme olemassa olevia tekoälyn ja koneoppimisen tekniikoita, sanoo Stena Linen transformaatiojohtaja Jari Virtanen.

Palkinto luovutettiin gaalaillassa Berns Salonger -hotellissa Tukholmassa 18.12.2017.