MAN - Vaihtoautot

Retro Trucks Rekkakukossa 5.5.2018

Retro Trucks Rekkakukossa -tapahtuma järjestetään Hollolan Kukonkoivussa lauantaina 5.5.2018 nyt jo viidettä kertaa. Tälläkin kerralla tapahtuma rakentuu vahvasti entisaikojen hyötyautojen ympärille. Vapaamuotoiseen ja tunnelmaltaan välittömään tapahtumaan ovat yhtälailla tervetulleita niin pieteetillä entistetyt museoajoneuvot kuin edelleen työkäytössä olevat työkalutkin. Entisaikojen loistoon kiillotettujen silmäterien ohella paikalle on siis suotavaa saapua myös vahaamattomalla ajokilla – sellaisella huomisen museoautolla. Tapahtuma on suunnattu rippikouluikäisille, siis yli 15 vuoden ikään yltäneille hyötyautoille.

Lue lisää...


Vaisala valvoo ajokeliä valtatiellä 21

Vaisalan RWS200-tiesääaseman avulla havannoidaan E8-tien pinnan tilaa Muoniossa: pinnan kuivuutta, märkyyttä, jäisyyttä, lumisuutta, lämpötilaa sekä tuulta ja näkyvyttä tiellä. Tutkimustiesääasema on osa Liikenneviraston Aurora-älytietä, joka on varusteltu älyliikenteen tutkimus- ja kehittämistoiminnan tarpeisiin. Tieto tien pinnan tilasta on keskeistä, kun arktisen liikenteen automatisaatiota, tuettua ajamista ja kunnossapitoa tutkitaan ja kehitetään. Kerätty tieto jaetaan Liikenneviraston Digitraffic-palvelun kautta, jossa se on kaikkien testaajien ja kokeilijoiden saatavilla ja hyödynnettävissä.

Lue lisää...


Dräger-alkotesteri nopeaan seulontaan

Dräger Alcotest 5000 on tarkoitettu alkoholin pikaseulontaan viranomaisille, työmaille, satamiin ja ylipäätään paikkoihin, joissa on tarpeellista saada testattua nopealla tahdilla useita henkilöitä. Dräger Alcotest 5000 poikkeaa käytöltään täysin tutuista 3820-, 5820- ja 6820-malleista, sillä perinteisen, yksilöllisen suukappaleen sijaan Alcotest 5000 -testerissä puhalletaan suppiloon, jota voidaan käyttää lukuisia kertoja.

Lue lisää...



Tuplanivel-bussit valloittavat Euroopan kaupunkeja, 4xkalliimpi raideliikenne Helsinkiä

Helsingin peittäminen raideliikenneverkolla perustuu valheisiin. RaideJokeen päädyttiin mm. perustelulla, että "RaideJoken vaunuihin mahtuu 2-3 kertaa enemmän matkustajia kuin tavalliseen bussiin".

Lue lisää...


9000 km ilman kuljettajakeskeytystä. Autonomiset autot testattiin.

Valtiollinen teknillinen tutkimuslaitos Kaliforniassa testasi eri valmistajien autonomisia autoja.

Googlen tytäryhtiöllä Waymo:lla testaajat joutuivat "pelastamaan tilanteen" eli puuttumaan autonomisen auton menoon liikenteessä 63 kertaa vuoden 2017 loppuun mennessä. Waymon autonominen auto kulki siten keskimäärin 9000 km ilman kuljettajan keskeytystä.

Lue lisää...


Solaris esitteli sähkö-tuplanivelbussinsa

Puolalainen Solaris, kansainvälisen bussiteollisuuden huipputekijä mahtavalla mallivalikoimalla laidasta laitaan, on esitellyt 24 m pitkän tuplanivelbussinsa. Se kulkee vaihtoehtoisesti johdinsähköllä, akkusähköllä tai sähköhybridinä. 

Lue lisää...


Volkswagen Crafter on Vuoden Pakettiauto Suomessa 2018

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Pakettiauto Suomessa 2018 on Volkswagen Crafter. Volkswagen Crafterin toinen sukupolvi esiteltiin vuoden 2016 loppupuolella ja Suomeen ensimmäiset rantautuivat vuoden 2017 alussa. Uusi malli on Volkswagenin itse suunnittelema ja tuotanto tapahtuu Crafteria varten rakennetussa tehtaassa Puolassa. Toisen sukupolven Crafter sai heti ilmestyessään International Van of the Year 2017 -palkinnon.

Lue lisää...


Sisu Polar on Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2018

Sisu Polar on Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2018

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2018 äänestyksen voittaja on Sisu Polar. Sisu Polar saa arvostusta muun muassa monipuolisuudestaan ja sopivuudestaan koviinkin työtehtäviin. Kiitosta Sisu saa räätälöityvyydestä. Sisu Polar tehdään juuri tilaajan tarpeiden mukaiseksi, aina rungon vahvisteista ja lavakiinnitysrei’istä lähtien. Näin Polar kestää raskaammissakin ja erikoista rasitusta vaativissa työtehtävissä.

Lue lisää...


Veneiden “airbnb” Skipperi rantautuu Suomeen

Skipperi lanseerattiin keväällä 2017 Suomessa sekä loppukesästä Ruotsissa. Aplikaation tavoitteena on saada niin veneet kuin ihmiset laitureilta vesille.

-Suomessa ja Ruotsissa veneet seisovat laiturissa yli 90% kaudesta, innokkaita ja osaavia veneettömiä veneilijöitä tälle kalustolle kuitenkin riittäisi”, sanoo toinen Skipperin perustajista Kristian Raij.

Skipperi on pyrkinyt tekemään veneen vuokraamisesta molemmille osapuolille mahdollisimman helppoa ja turvallista. Kaikki Skipperin käyttäjät tekevät vahvan tunnistautumisen kirjautuessaan palveluun, maksuliikenne ja vuokrasopimus hoituvat Skipperin puolesta. Veneen omistaja itse päättää kenelle vuokraa veneensä ja vuokraajan osaamisen voi arvioida helposti Skipperin omasta veneily-cv:stä.

Skipperi teki onnistuneen ensimmäisen vaiheen rahoituskierroksen. Kierroksen tavoitteet tulivat täyteen ja tulevaan kauteen lähdetään 230 000 € markkinointi- ja myyntikassalla.

Tulevalla kaudella veneen voi vuokrata myös kipparin tai opettajan kanssa, tai voi valita myös erilaisia opastettuja vesillä tapahtuvia retkiä kalastuksesta norpanbongaukseen. Valmisteilla on myös kolmannen maan avaaminen loppuvuodesta.


Saksa: Hallitus ja autonvalmistajat "nyrkkitappelussa" pakokaasukokeista

Uutiset joiden mukaan Saksan autoteollisuus olisi tehnyt eläin- ja jopa myös ihmiskokeita autojen pakokaasuilla, järkytti viime viikolla koko maailmaa. Nyt uutiset ovat saaneet enemmän "lihaa luille".

Lue lisää...


Sisu Polar raskaiden maansiirtoautojen kärkeen

Sisu Polar Rock S -maansiirtoautoPäättyneen vuoden 2017 tuloksena Sisu nousi runsaan sadan auton ensirekisteröintimäärällä ja 8,5 % markkinaosuudella raskaiden, 4- ja 5-akselisten kuorma-autojen kotimarkkinoiden kolmoseksi. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli ennätykselliset 66 %. Sisu Polar Rock -maansiirtoautojen 71 kpl rekisteröintimäärä tuotti huikean 87 % kasvun ja 23 % markkinaosuuden. Kaikkein raskaimpiin tehtäviin suunnattujen, yli 550 hv maansiirtoautojen luokassa Sisu palasi 69 auton rekisteröintimäärällään markkinajohtajaksi.

Lue lisää...


Spektrikameralla itseajaville autoille parempi näkö

Hyperspektrikamera voi esimerkiksi erottaa raa’at avokadot kypsistä.

VTT kehitti erittäin kustannustehokkaan hyperspektriteknologian, joka mahdollistaa uudet tekoälysovellukset kuluttajalaitteisiin. Spektrierotteluteknologia hyödyntää lähi-infrapuna-alueen (VNIR) aallonpituuksia, joita jopa edulliset kännykkäkamerat pystyvät mittaamaan. Tämän ansiosta tekoälyä voidaan käyttää tulkitsemaan kuvien sisältämää ympäristön spektridataa, jota paljain silmin ei näe. aan kuvien sisältämää ympäristön spektridataa, jota paljain silmin ei näe. Teknologiaa voi käyttää monenlaisissa sovelluksissa. kuten esimerkiksi roboteissa ja itseajavissa autoissa, joiden täytyy osata luokitella visuaalista kamerainformaatiota oikein toimiakseen turvallisesti.

- Tulevaisuudessa entistä suurempi osa liikkumisvälineistä ja roboteista tulee olemaan autonomisia, jolloin tarve kameroiden tuottamalle kuvainformaatiolle osana laitteiden automatisoitua päätöksentekoa kasvaa. Autonomiset järjestelmät, joiden konenäkösovellukset perustuvat tekoälyn tulkitsemaan kameradataan, voivat olla entistä luotettavampia, kun kuvadataan yhdistyy kolmas informaation ulottuvuus eli spektridata, sanoo VTT:n tutkimustiimin johtaja Anna Rissanen.

Lue lisää...


RaideJoke liikkeelle pahoissa merkeissä


Volvo Neobus, 260 matkustajaa.

Ensin oli Helsingin Metro, jonka rakentaminen päätyi lahjussyytteisiin ja vankeustuomioon. Sitä seurasi Länsimetro täynnä sekoiluja, huonoa hallintoa, miljoonamääräisiä budjettiylityksiä ja vuosien mittaisia myöhästymisiä. Hämäryyksillä ei ole loppua vieläkään.

Seuraavana on RaideJokeri. Sitä aletaan rakentaa valheellisilla väittämillä ja uskontoon verrattavalla vanhalla joukkoliikennetekniikalla. Kaikki ennusmerkit ovat ylen huonoja.

Samalla nykyaikainen ratkaisu, BRT, kehittyy rajusti kuluttamalla vain murto-osan energian tarpeesta, haitallisista päästöistä ja käyttökustannuksista ja tarjoamalla aivan eri luokan joukkoliikenteellistä joustavuutta RaideJokeen verrattuna.

Auto, tekniikka ja kuljetus 1/18 paljastaa hämäyksiä. Lue niin tiedät! Lehti ilmestyy 2. helmikuuta.


Scanioihin tehtaalta Hankookin rakennustyömaarenkaat

Hankook toimittaa nyt viittä työmaakäyttöön suunniteltua rengasta Scanialle, esimerkiksi XT-sarjaan. Näihin kuuluvat ohjaavan akselin SmartWork AM06, SmartWork AM09 ja SmartWork AM15+. Vetoakselille toimitetaan SmartWork DM06:ta ja SmartWork DM09:ää.

Hyötyajoneuvojen valmistaja on osa Volkswagen-konsernia ja nyt Hankook on sen uusin OE- eli alkuperäisosavalmistus yhteistyökumppani. Yhtiö toimittaa Scanialle 26 rengaskokoa 22,5 ja 24 tuuman vannekokojen väliltä. Rakennustyömaakäyttöön tarkoitettujen renkaiden lisäksi toimitetaan e-cube MAX:ia, joka soveltuu kaukoliikennettä varten ja SmartFlex:iä, joka sopii kokovuotiseen ajoon keskiraskaille autoille.

Valikoima on erityisesti sovitettu eurooppalaisiin olosuhteisiin ja tarjoaa sekä ekologisia että taloudellisia etuja. OE-yhteistyö Scanian kanssa ei ole Hankookin ensimmäinen Volkswagen-konsernin raskaassa hyötyajoneuvosegmentissä. Rengasvalmistaja on toimittanut useita malleja myös MAN Truck & Bus -yhtiölle vuodesta 2015 lähtien.

- Odotamme innolla yhteistyötä Scanian kanssa. Meidän on keskityttävä maksimaaliseen kestävyyteen, kun suunnittelemme renkaita rakennustyömaalle; tässä suhteessa SmartWork-mallisto onnistui vakuuttamaan Scanian insinöörit täysin, Hankook renkaan Euroopan johtaja Han-Jun Kim kertoi.


"BMW Isetta" legenda palaa sähkövoimalla!

Se nousi maailmanmaineeseen 1955-62 BMW:n valmistamana kääpiöautona Isetta-nimellä. Se kuitenkin syntyi Vespojen ja Lambrettojen, skootterien, syntymämaassa Italiassa Iso SpA:n tekemänä. Siitä BMW:lle diminutiivimuodossa Isetta.

Isettaa tehtiin lopulta Saksan lisäksi Argentinassa, Brasiliassa, Belgiassa, Ranskassa ja Isobritanniassa - Velam-, De Carlo-, Romi-Isetta-, Heinkel- ja Trojan-nimisinä.

Nyt sveitsiläinen mikroautojen tekijä on tuomassa sen sarjatuotettuna sähköautona takaisin nimellä Microlino syksyllä 2018. Kaksipaikkaisen hinnaksi on ilmoitettu noin 12 000 euroa. 12 hv:n sähkömoottori antaisi sille huippunopeudeksi 90 km/t ja 0-50 km/t kiihtyvyydeksi 5 sekuntia. 8 kWh:n akku antaisi toimintamatkaksi 120 km ja 14,4 kWh:n akku 200 km. Valmistaja kertoo saaneensa noin 4600 ennakkotilausta sen jälkeen kun prototyyppi esiteltiin vuosi sitten Geneven autonäyttelyssä.

Aikanaan BMW toi markkinoille myös nelipaikkaisen Isettan.