VTT:n robottiauto Martti ”puhuu 5G:tä”
- Luontiaika
- 24.08.2018 09:58
VTT ja Nokia ovat yhdessä toteuttaneet robottiauto Marttiin 5G-yhteyden, jonka ansiosta auto voi havaita yhä kauempana olevat kohteet ajoympäristössään ja lähettää omia havaintojaan tiedoksi muille autoille. Martti ottaa samalla askeleen kohti turvallisempaa ajamista. Myös tielläliikkujien liikenneturvallisuus paranee, kun 5G-teknologiaan perustuvat uudet ratkaisut ja palvelut saadaan laajemmin käyttöön.
5G-teknologiaan perustuvat uudet palvelut liittyvät tiesääpalveluihin, teiden kunnossapitoon, automaattiajamiseen ja ajoneuvojen väliseen nopeaan 3D-näkymien välittämiseen.
Uusilla ajoneuvoverkkoratkaisuilla ja niiden mahdollistamilla paikallisilla tiesää- ja tieturvallisuuspalveluilla tuetaan kuljettajien, teiden ylläpitäjien ja automaattiautojen hallintajärjestelmiä. Ne eivät edellytä autoilijalta ajonaikaisia toimia, vaan tietojen keräys ja varoitusten lähettäminen käyttäjille tapahtuvat automaattisesti.
VTT tarjoaa maailman johtavia tutkimus- ja tuotekehityspalveluja yritysten 5G-hankkeisiin.
DAF: Uusi Tridem Elmiassa
- Luontiaika
- 23.08.2018 15:16
Uudella 8x4 Tridem-akselirakenteella DAF tuo markkinoille vielä yhden haastajan pohjoismaisille markkinoille. Kyseinen Tridem-yhdistelmä löytyy DAF FAT CF/XF:ssä akseliväleillä 3900 mm - 5550 mm. Kolmannen ja neljännen akselin väli keskeltä keskelle on1450 mm.
Moottorivaihtoehtoja on tarjolla 300 - 530 hv. Ohjaamovaihtoehtoja tarjotaan CF:n päiväohjaamosta XF SuperSpace ohjaamoon.
DAF on kehittänyt trideminsä yhteistyössä S.T. System Truck Spa:n kanssa. Siinä on kaksi ohjaavaa akselia ja kaksi vetävää akselia. Vahtoehtoina on HR1670- tai SR1360-tandem. Keveys yhdistettynä kahteen ohjaavaan akseliin tekevät kuorma-autosta erityisen sopivan rakennustoimintaan, rakennusmateriaalien tai -jätteiden kuljetukseen pohjoismaisen mallin mukaan.
(Trailer.se)
Scania: V8-moottorin tuotanto käynnistyy jälleen
- Luontiaika
- 23.08.2018 14:59
Scania on aloittanut V8-moottoreiden ruuhkautuneen tilauskannan purkamisen. Tilauskanta kasvoi, kun kuorma-auto- ja merimoottoreita ei väliaikaisesti pystytty toimittamaan V8-moottorilohkoja valmistaneessa tehtaassa olleen pitkittyneen lakon vuoksi.
"Tämä on luultavasti pahin katkos vuosikymmeniin yhtiömme tuotteiden toimituksissa", sanoo Scania Trucksin johtaja Alexander Vlaskamp. "Haluan kiittää asiakkaitamme suuresta kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä, jota he ovat osoittaneet tämän hirvittävän tilanteen aikana. Me Scanialla teemme nyt kaikkemme voidaksemme palauttaa tilanteen normaaliksi ja tarjota V8-kuorma-autoja ja -moottoreita mahdollisimman pian. "
Scania on nyt turvannut rajoitetut, mutta säännöllisesti tapahtuvat moottorilohkotoimitukset, jotka ovat Ruotsin Södertäljessä rakennettavien V8-moottoreiden perusta. Tämän suuruusluokan tuotantohäiriö aiheuttaa kuitenkin kaikenlaisia logistisia haasteita ja kestää jonkin aikaa, ennen kuin kasautunut tilaus- ja toimituskanta saadaan puretuksi.
"Epävarmuustekijöitä on vielä ja kestää muutaman viikon, ennen kuin olemme saaneet kokonaiskuvan tilanteesta. Tämän jälkeen alamme lisätä tuotantoamme", Vlaskamp vahvistaa. "Tuotanto on jo käynnistynyt ja lisäämme sitä vähitellen. Tavoitteenamme on vahvistaa lähiviikkojen aikana tarkka toimitusaikataulu olemassa oleville tilauksille. Otamme myös luonnollisesti uusia tilauksia vastaan. Valitettava tilanne osui ajankohtaan, jolloin olimme erittäin kiireisiä uusien V8-moottoreiden valmistuksessa. Voin vain syvästi pahoitella, että tämä tapahtui Scanian uskollisille asiakkaille.
Scanian uuden kuorma-autosukupolven V8-moottorit sekä Scanian teollisuus- ja merimoottorit valmistetaan Södertäljessä. Kuorma-autojen moottorimallisto koostuu neljästä erillisestä versiosta, joiden teho vaihtelee 520 hevosvoimasta 730 hevosvoimaan, merimoottoreissa jopa yli 1 150 hevosvoimaan.
Scanian ensimmäinen 350 hv: n V8-moottori lanseerattiin vuonna 1969, ja legendaarinen moottori täyttää ensi vuonna 50 vuotta.
Lisätietoja antaa:
Seppo Hallikainen, myyntijohtaja
puh. 050 64 258
sähköposti: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Trafi ja Tilaajavastuu pilotoivat uutta palvelua ammattikuljettajille
- Luontiaika
- 23.08.2018 14:56
Trafi, Liikennelabra ja Tilaajavastuu aloittavat kokeilun, jossa hyödynnetään MyData-periaatetta uudessa Mun tiedot -palvelussa. MyData-periaatteen mukaisesti ammattikuljettajat voivat itse jakaa, hallita ja hyödyntää kokeilun aikana omia ajo-oikeus- ja ammattipätevyystietojaan.
Trafi ja Tilaajavastuu pilotoivat palvelua, jossa ammattikuljettajat voivat hyödyntää MyDataa työmailla tarvittavien ajo-oikeustietojen esittämisessä. Kokeilussa mukana oleva kuljettaja voi itse osoittaa sähköisesti työtehtävissään vaaditut pätevyydet. Nykyisen korttipinon sijaan kuljettaja vahvistaa Tilaajavastuun myöntämällä Valttikortilla, että hänellä on oikeus käsitellä vaativia kuljetuksia turvallisesti sekä liikenteessä että tehdas- ja työmaa-alueilla.
Kokeilun aikana kuljettaja päättää itse Trafin ylläpitämien kuljettajan omien ajo-oikeustietojen sähköisestä jakamisesta pilotoitavalla Mun tiedot -palvelulla. Palvelussa Tilaajavastuu pyytää kuljettajalta oikeutta tietojensa hyödyntämiseen Valttikortilla.
”Nyt testattava palvelu on hyvä esimerkki siitä, miten MyData-periaatetta voidaan hyödyntää palvelujen tuottamisessa. Viranomaisena Trafi haluaa olla tässä vahvasti mukana. Haluamme rekistereistämme olevan tiedon käyttöön ja samalla antaa mahdollisuuden päättää omien tietojen käytöstä,” kertoo Trafin kehityspäällikkö Päivi Väisänen.
”Henkilö- ja pätevyystietojen sähköinen jakaminen sekä hyödyntäminen ovat aiempaa keskeisemmässä roolissa digitalisaatiokehityksessä. Harva kuitenkaan miettii, miten tämä tehdään moraalisesti oikein. Haluamme tehdä palvelun, jossa tavallisella ihmisellä on päätäntävalta omien tietojensa käytöstä. Pilotissa kokeillaan ensimmäistä kertaa maailmassa, miten MyData -periaate toimii ajo-oikeustietojen hyödyntämisessä ammattikäytössä”, varatoimitusjohtaja Mika Huhtamäki Tilaajavastuulta.
MyData tuo kaikille mahdollisuuden hallita omia tietojaan
Tulevaisuuden palvelukehitys sekä asiakaskokemus nojaavat vahvasti erilaisten henkilötietojen hyödyntämiseen ja jakamiseen. Asiakaslähtöiset palvelut vaativat yhä enemmän tietojen jakamista ja hyödyntämistä. MyDatan periaatteena on, että jokaisella on mahdollisuus hallita, hyödyntää ja luovuttaa eteenpäin omia henkilötietojaan.
”Tulevaisuudessa palveluiden muodostamisen yhtenä lähtökohtana ovat saatavilla olevat rajapinnat. Tässä kokeiluissa on kuitenkin kyse ennen kaikkea luottamuksen muodostamisesta yritysten, julkisen sektorin ja yksittäisen kansalaisen välille MyDatan periaatteiden mukaisesti, jotta käyttäjälähtöisiä palveluja voidaan muodostaa,” toteaa Trafin johtava asiantuntija ja Liikennelabraa koordinoiva Noora Lähde.
Kokeilussa on mukana Trafin ja Tilaajavastuun lisäksi Tilaajavastuun partnereita ja asiakasyrityksiä. Tavoitteena on saada mukaan noin 200 kuljettajaa ja työmaakokeilu on tarkoitus käynnistää vuoden 2018 loppuun mennessä. Kokeilu on esillä MyData-konferenssissa 29.–31.8.2018 Helsingissä.
Ruotsi: Nykyistä pitempiä yhdistelmiä liikenteeseen
- Luontiaika
- 23.08.2018 14:51
Ruotsin liikenneministeri Tomas Eneroth lupasi lisää pituusmittaa ruotsalaisille ajoneuvoyhdistelmille avatessaan Elmia Lastbil näyttelyn. Paljonko mittaa sallitaan lisää, sitä Eneroth ei vielä määritellyt. Lupaus oli kuitenkin niin selvä suuren yleisön edessä ja painottaen, miten nykyhallitus tulee edistämään kuljetuksia, ettei lupauksesta ole perääntymistä.
Samalla ministeri kehui rikkomuksesta epäiltyjen kuorma-autojen lukitsemisajan pidennystä 36 tuntiin. Hän lupasi lisätoimenpiteitä, joilla parannetaan "kuria ja järjestystä" kuljetuselinkeinon piirissä ammattiliikennetarkastuksella, jos hänelle tarjoutuu tilaisuus jatkaa nykyisessä tehtävässä vaalien jälkeen.
(Transportnet.se)
Euroopan lentoturvallisuuslainsäädäntö vahvistuu entisestään
- Luontiaika
- 23.08.2018 09:46
Uusi Euroopan unionin lentoturvallisuuslainsäädännön kulmakivi, uudistettu EASA-asetus julkaistiin 22.8.2018. Uusi asetus tulee voimaan 11.9.2018 ja sen vaikutukset näkyvät asteittain niin lentomatkustajille kuin kaikille ilmailun toimijoillekin.
Suomen ilmailun turvallisuuspolitiikassa turvallisuus ja matkustajien luottamus lentoliikennejärjestelmään ovat keskeisiä päämääriä. Matkustajan näkökulmasta uudet teknologiat ja digitalisaation kehitys lisäävät usein asiakasystävällisyyttä ja matkustusmukavuutta.
Uutuutena tulevat olemaan muun muassa yhteiset säännöt miehittämättömässä ilmailussa, kyberturvallisuudessa ja maahuolinnassa eli lentoasematoiminnoissa. Uusi asetus korostaa turvallisuustiedon roolia, riskiperusteista lähestymistapaa muun muassa valvonnassa sekä joustavaa reagointia vaikeasti ennakoitaviin ilmiöihin. Nämä kehittyneet turvallisuudenhallinnan mekanismit edellyttävät toimijoiden, kansallisten viranomaisten ja Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn vuoropuhelua ja yhteistyötä kuten myös yhteisiä sekä kansallisia turvallisuusohjelmia ja -suunnitelmia.
Hallintoneuvosto otti kantaa venäläisten tavaravaunujen käyttöön Suomen liikenteessä
- Luontiaika
- 23.08.2018 09:27
VR-Yhtymän hallintoneuvosto on käsitellyt kokouksessaan 14.8.2018 liikenne- ja viestintäministeriön aloitetta venäläisten tavaravaunujen käytöstä laajasti Suomen sisäisissä kuljetuksessa ja toteaa sen johdosta seuraavaa:
Tällä hetkellä venäläisen kaluston käyttö Suomen rataverkolla on sallittu vain Suomen ja Venäjän välisessä yhdysliikenteessä. Hallintoneuvosto haluaa nostaa esille seuraavia huomioita venäläisten tavaravaunujen käyttöönottoon sisäisessä liikenteessämme:
Hallintoneuvosto toivoo aloitteen käsittelyssä huomioitavan turvallisuuteen, raidekapasiteetin käyttöön ja radan kulumiseen vaikuttavat tekniset erot venäläisten ja suomalaisten vaunujen välillä, mitkä Trafi on todennut esiselvityksessään vuonna 2016.
Venäläinen jarrujärjestelmä ja jarrujen suorituskyky eivät nykyisellään täytä EU-standardeja. Venäläistä kalustoa joudutaan kuljettamaan teknisten rajoitusten vuoksi alhaisemmalla nopeudella kuin suomalaista kalustoa, minkä vuoksi se varaa tavallista enemmän ratakapasiteettia ja hidastaa muuta liikennettä. Venäläinen pyöräprofiili kuluttaa rataa kotimaista kalustoa enemmän, mikä todennäköisesti johtaisi radan kunnossapitotarpeen kasvamiseen entisestään.
Miehittämätön traktori aurasi lunta 73 kilometrin tuntinopeudella
- Luontiaika
- 22.08.2018 14:17
Nokian Renkaat ja Valtra tekivät uuden lumenaurauksen maailmanennätyksen automaattiohjauksella toimivalla traktorilla. Nopeusennätys saavutettiin maaliskuussa 2018 miehittämättömällä Valtra T254 Versu -traktorilla, jossa oli Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaat. Traktori aurasi lunta suljetulla tiellä eteläisessä Suomessa ilman kuljettajaa 73,171 kilometrin tuntinopeudella.
Valtra T254 Versu -traktori on voittanut myös Tractor of the Year 2018 -palkinnon. Traktorissa on vakiona kosketusnäyttöön perustuva SmartTouch-hallintajärjestelmä, jota traktorinkuljettajat ovat kehuneet sen intuitiivisuudesta.
Nopeusennätys tehtiin suljetulla tieosuudella ja sen järjestivät Nokian Renkaiden ja Valtran tuotekehitystiimit yhdessä. Kiinnostus automaattiohjausteknologiaa kohtaan on kasvussa monilla teollisuudenaloilla, kuten logistiikassa, tieliikenteeseen tarkoitetuissa ajoneuvoissa ja maanviljelyssä. Pohjoismaiden johtavana traktorinvalmistajana Valtralla on pitkä historia kylmiin olosuhteisiin sopivien tienhoitokoneiden valmistajana. Nopeusennätyksessä saatiin arvokasta tietoa, joka palvelee tulevaisuuden automaattiohjausteknologoiden tutkimustyötä.
Tavanomaisen ajonopeuden ylittäminen liukkaalla pinnalla traktorilla, jossa on keulaan asennettuja työvälineitä, on haastavaa sekä traktorille että sen renkaille. Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaiden palakuvioinen kulutuspinta on suunniteltu erityisesti vakauden parantamiseksi jäisillä ja lumisilla pinnoilla.
Kyseessä on toinen Nokian Renkaiden ja Valtran yhdessä saavuttama pakkasolojen maailmanennätys. Suomalaiset valmistajat yhdistivät voimansa rallilegenda Juha Kankkusen kanssa vuonna 2015 ja tekivät voimassaolevan traktoreiden nopeusennätyksen 130,165 kilometriä tunnissa. Ennätysajossa oli käytössä Valtran T234 Versu -traktori ja Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaat.
Opel GT X konsepti esittelee Opelin tulevaisuuden tyylisuuntausta
- Luontiaika
- 22.08.2018 11:38
Opel on esitellyt konseptiauton, joka kuvastaa yhtiön tulevaisuuden tyylisuuntausta ja panostusta sähköteknologiaan. Opel GT X Experimental on 4,06 metriä pitkä viisiovinen sähköcitymaasturi. Yhtiö mainitsee, että ainakin keulan ja perän desiginiä tullaan käyttämään lähes samanlaisena tulevissa malleissa. Opel myös aikoo tarjota sähköversion joka mallistaan vuoteen 2024 mennessä.
Autossa on 50Kwh akut joita voidaan ladata myös induktiolla, mutta moottorin tehoista ei vielä puhuta. GT X kykenee tason kolme autonomiseen ajoon.
Ford Raptor tulee Eurooppaan, "pahis" Ranger esiteltiin
- Luontiaika
- 21.08.2018 15:43
Ford ilmoitti, että Ranger Raptor -pickup on tulossa myös Euroopan markkinoille. Julkistus tapahtui elokuussa 2018 Gamescom-pelitapahtumassa Kölnissä, Saksassa.
Raptor-mallissa Fordin kaksilitraisesta EcoBlue-dieselistä on otettu 213 hevosvoimaa ja 500 Newtonmetriä vääntöä. Voima välitetään Fordin uuden kymmenvaihteisen automaattilaatikon kautta.
Raptor on suunniteltu erityisesti rajuun ja vauhdikkaaseen maastoajoon. Ford Performance -alusta on vahvistettu kestämään nopean offroad-ajon rasitukset ja FOX-iskunvaimentimet varmistavat pehmeän kyydin kaikissa olosuhteissa.
Simo Laukkanen on Volvo Trucks Driver Challenge 2018 ajotaitokilpailun Suomen mestari
- Luontiaika
- 21.08.2018 15:18
Volvo Trucks Driver Challenge Suomen finaali järjestettiin 18.8.2018 Vaajakoskella. Kovatasoiseen finaaliin osallistui yhteensä 13 semifinaalin voittanutta kuljettajaa eri puolilta Suomea. Suomen mestariksi ajoi Kuljetus Laukkanen Ky:n kuljettaja Simo Laukkanen, joka matkaa seuraavaksi 13.-14.9.2018 Göteborgissa järjestettävään Volvo Driver Challenge maailmanfinaaliin.
Volvo Driver Challenge 2018 järjestettiin Suomessa tänä vuonna kutsukilpailuna. Suomen karsinnoissa pääpaino oli taloudellisessa ajotavassa. Syyskuun maailmanfinaalissa kuljettajia tullaan arvioimaan taloudellisen ajotavan lisäksi myös ajotaidon sekä turvallisuuden näkökulmasta.
Suomen finaalissa kilpailijoiden ajovuorot arvottiin ja finaalireittiä ajettiin kahdella identtisellä kuormatulla Volvo FH 6x2 rekanvetäjällä. Finaalireitti oli noin 42 kilometrin pituinen ja alkoi ja päättyi Vaajakoskelle. Molempien autojen parhaan tuloksen ajaneet kuljettajat etenivät Suomen superfinaaliin. Superfinaalin ajomatka oli 71 kilometriä ja polttoainetehokkaimman ajosuorituksen ajoi Simo Laukkanen. Kisa oli tiukka, sillä ero kisan toiseksi sijoittuneeseen oli vain 0,3 litraa.
Teppo Talvinko nimitetty Nurminen Logisticsin talousjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi
- Luontiaika
- 21.08.2018 14:26
Nurminen Logistics Oyj:n talousjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi on valittu KTM Teppo Talvinko (52). Hän raportoi toimitusjohtaja Marko Tuunaiselle. Talvinko aloittaa uudessa tehtävässään 1.10.2018.
Teppo Talvinko siirtyy Nurminen Logisticsiin Maintpartner Suomen ja Viron talousjohtajan paikalta. Talvingolla on yli 20 vuoden kokemus talousjohtamisesta eri toimialoilta ja eri yrityksistä, muun muassa SITA Finland Oy:stä, FCG Finnish Consulting Group Oy:stä ja Ixonos Oyj:stä.
Kivimyllyn Kone avattiin Nurmijärvelle
- Luontiaika
- 21.08.2018 14:24
Comarcon Oy on avannut Kivimyllyn Kone -myymälän Nurmijärvelle moottoritien liittymään Myllykukon viereen. Samassa kokonaisuudessa toimii peräkärryjen tarvike- ja varaosamyynti, sekä Kivimyllyn Rengas, jossa on täyden palvelun rengasliike ja rengashotelli.
- Alun perin olemme olleet vain peräkärrytarvikkeiden ja varaosien myyjiä. Myöhemmin mukaan tuli autojen renkaat sekä vanteet ja nyt aivan uusi Kivimyllyn Kone myymälä, yrityksen myyntijohtaja Petri Trygg sanoo.
Myymälän valikoimaan kuuluvat kaikki IKH:n maahantuomat tuotteet sekä paljon omia tuotteita. Valikoimassa on käsi- ja sähkötyökaluja, työkenkiä ja työvaatteita, autonhoitotuotteita, säilytysjärjestelmiä sekä paljon muuta. Myymälä palvelee yksityis- sekä yritysasiakkaita. Myymälän avajaisia vietetään 24.-26.8.2018.
Veho kasvattaa toimintaansa Ruotsissa
- Luontiaika
- 21.08.2018 14:16
Veho jatkaa toimintansa laajentamista Ruotsissa. Veho on allekirjoittanut sopimuksen, jolla se ostaa Auto-Centrum -hyötyajoneuvoliikkeen Västeråsin kaupungissa. Liiketoiminta Västeråsissa koostuu Mercedes Benz ja Isuzu-hyötyajoneuvojen myynnistä. Auto-Centrumin 24 työntekijää siirtyvät Vehon palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä.
Kaupan myötä Vehon asema Ruotsissa vahvistuu ja toiminta laajenee henkilö- ja pakettiautoista raskaisiin ajoneuvoihin. Nykyään Veho keskittyy Ruotsissa yksinomaan Mercedes-Benzin jälleenmyyntiin. Veho myykin Ruotsin Mercedes-Benzien osalta jo noin 12,8 % henkilöautoista, 13 % pakettiautoista ja 7 % kuorma-autoista.
- Olemme tyytyväisiä, että pääsemme laajentamaan toimintaamme Ruotsissa raskaisiin ajoneuvoihin. Västerås on Tukholman läheisyydessä oleva kasvava alue ja uskomme, että tulevaisuuden kehitys jatkuu positiivisena. Auto-Centrum on alueellaan tunnettu ja arvostettu liike, jolla on vakiintunut asiakaskunta. Näemme nykyisessä liiketoiminnassa paljon kehityspotentiaalia, toteaa Veho Bilin toimitusjohtaja Metin Basberber.
Nokian Renkaat esittelee uuden rengasperheen tie- ja maastokäyttöön
- Luontiaika
- 21.08.2018 11:12
120-vuotisjuhlaansa viettävä Nokian Renkaat on viime vuosina järjestelmällisesti laajentanut kuorma- ja linja-autotuotevalikoimaansa. Viimeisin lisäys valikoimaan on Nokian R-Truck -rengasperhe vaativaan tie- ja maastokäyttöön, kuten maansiirtotyömaille ja metsäautoteille.
- Tie- ja maastokäyttö vaatii renkaalta erityisiä, toisinaan jopa keskenään ristiriitaisia ominaisuuksia. Tasainen valtatie ja kivinen maansiirtotyömaa tai mutainen metsäautotie ovat hyvin erilaisia. Nokian R-Truck -tuotesarja iskee erinomaisesti näiden maailmojen välille, kertoo Nokian Raskaiden Renkaiden tuotepäällikkö Teppo Siltanen.
Maastokäytön näkökulmasta kaikissa Nokian R-Truck -renkaissa on avoin pintakuvio ja leveät urat, joiden myötä renkaan kuvion puhdistuvuusominaisuudet ovat hyvät pehmeässä maastossa, kuten mudalla, hiekalla ja lumella. Tämä parantaa sekä pitoa että luotettavuutta. Sen lisäksi renkaissa on erityinen kumiseos, joka suojaa poikkeuksellisen hyvin viilloilta ja halkeamilta. Tämä puolestaan vähentää rengasvaurioita kovemmassa maastossa. Renkaiden pääurissa on myös kivenpoistajat, jotka pidentävät renkaan käyttöikää.
Tiekäytössä Nokian R-Truck -rengas tarjoaa erinomaisen kilometrisuoritteen, kiitos tasaisen kulumismuodon ja alhaisen lämmönkehityksen. Lisäksi renkaiden ominaisuudet kestävät koko niiden käyttöiän. Symmetrinen pintakuvio on myös hiljainen ja sen vierinvastus on alhainen.