MAN - Vaihtoautot

Helsingin Sataman meriliikenne osoittaa talouden hyvää kasvua

Helsingin meriliikenteen kasvu jatkuu voimakkaana. Tammi–syyskuussa Helsingin Sataman kautta kuljetettiin rahtia yhteensä 10,5 miljoonaa tonnia. Kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan oli siten 12,7 %. Tuontia siitä on 5,5 miljoonaa tonnia (+ 13,2 %) ja vientiä 5,0 miljoonaa tonnia (+11,5 %).

Helsingin Sataman kautta kulkee pääasiassa yksikköliikennettä, eli merikonteissa, kuorma-autoissa ja perävaunuissa kulkevaa rahtia. Syksyllä alkaneen Metsä Groupin Äänekosken tehtaan selluviennin odotetaan näkyvän vasta vuoden viimeisellä neljänneksellä sekä irtotavara- että yksikköliikenteen tilastoissa.

Matkustajia Helsingin Sataman säännöllisessä linjaliikenteessä oli tammi-syyskuussa 9 miljoonaa. Luvussa oli hieman kasvua edelliseen vuoteen verrattuna (+1,8 %).


Suomalaiselle Aurelia Turbinesille merkittävä sopimus Iso-Britanniaan ja Irlantiin

Pieniä ja hyötysuhteeltaan maailman tehokkaimpia kaasuturbiineja kehittävä suomalainen Aurelia Turbines on solminut merkittävän yhteistyösopimuksen Greenray Energy Solutionsin kanssa. Brittiläinen Greenray on maailmanlaajuisesti toimiva kaasu- ja höyryturbiinijärjestelmien kokonaisratkaisujen toimittaja ja markkinoija. 

Aurelia Turbinesin ensimmäisen A400-kaasuturbiinimallin kaupallistaminen etenee myötätuulessa, kun yhtiö allekirjoitti markkinointiyhteistyösopimuksen brittiläisen Greenray Energy Solutionsin kanssa. Englannin Lincolnissa pääkonttoriaan pitävä Greenray on yksi maailman johtavista kaasu- ja höyryturbiinitoimijoista.  

Greenray ja Aurelia Turbines markkinoivat yhdessä A400-kaasuturbiinia Ison-Britannian ja Irlannin markkinoilla. Samalla tarkoitus on selvittää yhteistyömahdollisuuksia myös muissa maissa, missä Greenray on jo läsnä.

Aurelia Turbines on aloittanut kaasuturbiinien tuotannon Lappeenrannassa tänä vuonna. 


MAN TGE BMC taksiin ja erikoistehtäviin

VW Crafterin kaksoisveli MAN TGE tulee markkinoille 3 ja 5,5 tonnin kokonaispainoissa suoraan keskenään kilpailevina. MAN TGE:n odottaessa ensi vuoteen omaa pikkubussiaan, MAN:n BMC-osasto (Bus Modification Center) on tuotttanut oman erikoistakenteisen TGE-pikkubussin taksi-, limousine- ymv. erikoiskäyttöön kaksi- tai nelivetoisena.

Lue lisää...



Savonlinjan palveluliikenne PALI Kuopiossa

Savonlinja ajaa Kuopiossa palveluliikenne PALI:aSavonlinjan kesäkuussa tilaamat neljä VDL MidCity -linja-autoa ovat aloittaneet liikennöinnin Kuopion palveluliikenteessä lokakuun alussa. VDL toteutti Mercedes-Benz Sprinter 516 CDI -alustaan pohjautuvien autojen korimuunnokset.

Mercedes-Benzin valtuuttamana VDL jatkoi Sprintereiden koria 700 millimetrillä keskeltä autoa. Lopputuloksena syntyi kokonaispituudeltaan kahdeksanmetriset autot, joissa on poikkeuksellisen suuri esteetön matalalattia-osa, johon mahtuu kaksi pyörätuolia. Pyörätuolipaikkojen lisäksi autoissa on 14 kiinteää turvavöillä varustettua istumapaikkaa sekä neljä esiin käännettävää klaffi-istuinta. Seisomapaikkoja on rekisteröity kymmenelle matkustajalle.

Kuopiossa ja muissakin keskisuurissa kaupungeissa toimiva palveluliikenne PALI on perinteisen linja-autoliikenteen ja taksiliikenteen välimuoto. PALIssa on erityisesti otettu huomioon iäkkäämpien ja toimintaesteisten henkilöiden esteettömyys tarpeet. Se onkin saavuttanut erityisesti vanhusväestön ja vammaisten suosion, vaikka onkin osa kaikille avointa


Olli Heikkinen Scania Suomi Oy:n markkinointi- ja lehdistöpäälliköksi

Olli Heikkinen on 2.10.2017 aloittanut uutena markkinointi- ja lehdistöpäällikkönä Scania Suomi Oy:ssä. Heikkinen on edeltäneet seitsemän vuotta ollut kuljetusliikenteen töissä. Sitä ennen hän toimi Suomen Scanialla mm. erikoismyynnin johtajana.


KAHA: Polttoainejärjestelmän puhdistus säännöllisesti!

Polttoainejärjestelmään kerääntyy helposti kosteutta ja kosteus edesauttaa tehokkaasti bakteerien ja karstan syntyä. Järjestelmään kerääntynyt bakteerimassa voi puolestaan aiheuttaa suuriakin ongelmia mm. tukkimalla pahimmillaan polttoainesuodattimen kokonaan. Nämä ongelmat voidaan helposti ennaltaehkäistä käyttämällä säännöllisesti polttoainejärjestelmän puhdistusaineita. Puhdas polttoainejärjestelmä kuluttaa vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän haitallisia päästöjä.

SONAX Diesel System Cleaner dieselajoneuvoille ja SONAX Fuel Injection & Carburetor Cleaner bensiiniajoneuvoille.


Ympäristöystävällisempiä autonrenkaita nanotäyteaineilla

Autonrenkaiden valmistuksessa käytetään kumin lujittamiseen useimmiten hiilimustaa. Rengasteollisuudessa tarvitaan kuitenkin sen rinnalle muita täyteainevaihtoehtoja, joilla voidaan parantaa renkaiden dynaamisia ominaisuuksia, kuten pitoa ja vierintävastusta.

- Hiilimustan korvaamiselle on myös ympäristöllisiä syitä. Sen valmistuksessa käytetään fossiilisia polttoaineita, joten myös siksi uusien täyteainevaihtoehtojen kehittäminen on tärkeää, kertoo Tampereen teknillisellä yliopistolla väittelevä Minna Poikelispää

Poikelispää tutki materiaaliopin alan väitöskirjassaan hiilimustan osittaista korvaamista nanotäyteaineilla. Hän käytti materiaaleina hiilinanoputkia sekä luonnosta peräisin olevia savimineraaleja, kerroksellisia silikaatteja ja halloysiittinanoputkia.

- Tavoitteena on parantaa sellaisten kumilaatujen ominaisuuksia, joita voidaan käyttää esimerkiksi raskaiden ajoneuvojen renkaissa, Poikelispää sanoo.

Savimineraaleista valmistetut nanotäyteaineet pienentävät kumin häviökerrointa korotetuissa lämpötiloissa.

- Renkaissa tämä pienentäisi vierintävastusta ja laskisi siten autojen polttoaineen kulutusta, Poikelispää sanoo.


Simeon kasvaa Ruotsissa

Huom, joko luit Simeon Truck-Oil-ostosta 1.10.2020?

Kiitosimeon Oy on hankkinut Petroleum Logistics i Mittskandinavien Ab:n koko osakekannan 29.9.2017. Myyjänä on Östersundissa päätoimipaikkaa pitävä Lundstams Återvinning Ab. Ostetun yhtiön kautta Simeon vahvistaa markkinaosuuttaan polttonesteiden kuljetuksissa Ruotsissa.

Kiitosimeon Oy:n toimitusjohtaja Juha Lehtinen on myös tyytyväinen syntyneeseen kauppaan.

- Petroleum Logistics Ab:n eli tuttavallisemmin PLM:n osto tukee strategiaamme kasvattaa Ruotsin kuljetustoimintaamme. Olemme saaneet Simeonin joukkueeseen nyt hyvän lisän polttoainekuljetuksen ammattilaisia, joiden avulla pystymme palvelemaan nykyisiä ja tulevia asiakkaita laadukkaasti.

Simeonin Ruotsin maajohtaja Andreas Andersson vahvistaa Juha Lehtisen näkemykset.

- Tehty kauppa tuo runsaasti synenergiaetuja. Lisäksi meillä on mahdollisuus hyödyntää ja ottaa käyttöön Simeonissa PLM:n hyväksi todettuja toimintamalleja, Andersson sanoo.

Lue lisää...


Ruotsi: Kovempia otteita kuljetusrikollisia vastaan!

Epärehelliset kuljetusyritykset on pysäytettävä. Enemmän poliiseja ja enemmän osaamista viranomaisille on ratkaisu. Tätä vaativat Ruotsissa keskustapuolueen kansanedustajat Staffan Danielsson ja Per Lodenius aloitteesaan, jolla vaaditaan maantiekuljetusten ehtojen parantamista ja asettamista etusijalle.

Aloitteessaan Danielsson ja Lodenius toteavat, että säännöstö sanoo selvästi, missä kunnossa autojen tulee olla ja mitä kuljettajilta vaaditaan koulutuksen ja ammattitaidon osalta, samoin ajo- ja lepoajoilta. Ongelmana on, että kuljetustehtävissä tien päällä liikkuu liian paljon yrityksiä ja kuljettajia, jotka järjestelmällisesti jättävät noudattamatta sääntöjä ja määräyksiä.

- Sekin ettei kuljettajalle makseta sopimuksen mukaista palkkaa, kiristää nopeuksia ja aikarajoja seurauksena lepoaikojen laiminlyöntejä ja kabotaasirikkomuksia. Tarvitaan työolojen asettamista samalle viivalle kilpailuehtojen tasapuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden nimissä. Tarvitaan enemmän poliiseja tien päälle katsastusoikeuksin ja enemmän tietoa asianomaisille viranomaisille, Danielsson ja Lodenius toteavat aloitteessaan.


Sisu Metsärahtipäivillä Laukaalla

Metsärahtipäivät järjestetään jälleen Laukaan Tupaswillassa 7.10.2017 klo 12 alkaen. Tapahtuma tarjoaa monipuolista ohjelmaa koko perheelle.

Sisulta näytille on tulossa 5-akselinen Sisu Polar Carrier (10×4) koneenkuljetusauto ja tehdasvalmis neliakselinen Sisu Polar Timber (8×4) – puuauto.

Carrierissa on mm. tehdasvalmis hydrauliikka- ja sähköjärjestelmä, lisäksi varusteisiin kuuluu 2. akselin painatus ja takakääntyvän akselin paineenpuolitus. Carrieriin tarjolla olevat toiminnot tekevät siitä ketterän, suorituskykyisen ja monipuolisen.

Timber on TurboClutchilla ja Powershift 3 vaihteistolla varustettu tehdasvalmis korkearunkoinen puuauto, jossa yhdistyy ajettavuus, maastokyky ja luotettavuus. Sisun kiertojäykkä runko tekee puutavarakuormaamisesta miellyttävän tukevaa ja tarjoaa markkinoiden parhaan paino/lujuus suhteen.

Sekä Timber että Carrier on varustettu Sisun telivedolla vedonkatkaisun ja hydraulisen telinnoston kera. Hydraulinen nosto mahdollistaa erittäin suuren painonsiirron, mikä edelleen parantaa ajoneuvon liikkumiskykyä ja ketteryyttä.


Kiinalainen sähköpakettiauto Eurooppaan

Kiinalaisen SAIC:n sähköpakettiautoja aletaan nähdä vielä tämän vuoden puolella Saksan ja Itävallan kaduilla. Shanghaissa päämajaansa pitävä autovalmistaja on perustanut Luxemburgiin SAIC Mobility Europe -yhtiön ja ensimmäiset Maxus EV80 -sähköpakettiautot tulevat Euroopan teille yhteistyössä saksalaisen autovuokrausyhtiö Maske Fleet GmbH:n kanssa. Kiinalaisen sähköpakettiauton virallinen julkistus Euroopan markkinoille on kaavailtu vuodeksi 2019.

Maxus EV80:lle luvataan 200 km:n toimintamatkaa täydellä latauksella. Pakettiauton tavaratilan pituus on 3 300 mm, korkeus 1 700 mm ja tilavuus 10,2 m3. Maxus EV80:n kantavuus on 950 kg.

 


Teemu Tirronen Nokian Tyres GmbH:n johtajaksi Saksassa

Teemu Tirronen on siirtynyt 1.7.2017 suomalaisen rengasvalmistajan Nokian Tyres GmbH:n johtajaksi Saksassa. Thorsten Herzog ehti siten johtaa Nokian toimintoja Saksassa vain runsaan vuoden ajan.

Tirronen on ollut Nokian Tyres palveluksessa 12 vuotta. Hän on toiminut useassa vastuunalaisessa johtotehtävässä Keski-Euroopassa. Nokian on kasvattanut toimintaansa merkittävästi viimeksi kuluneiden vuosien aikana Saksassa.

(Vogel)


Ford leikkaa rajusti, sijoittaa sähköautoihin

Toukokuussa virkaan astunut uusi Ford-pomo Jim Hackett on ilmoittanut dramaattisista leikkauksista Fordin saattamiseksi takaisin menestysuralle. Massiiviset kustannusleikkaukset, houkuttelevia tuotteita ja radikaali strategiamuutos parantavat autojättiläisen kilpailukuntoa tulevaisuudessa, Hacket vakuutti sijoittajakonferenssissa New Yorkissa.

Hackett haluaa seuraavien viiden vuoden aikana leikata menoja 14 miljardilla US-dollarilla (12 miljardia euroa), materiaalikustannuksia 10 miljardilla ja kehitysmäärärahoja 4 miljardilla dollarilla. 7 miljardia dollaria sijoitetaan pienempien mallien korvaamiseen uusilla SUV-malleilla ja pickupeilla. Polttomoottorikehityksestä vähennetään kolmannes kustannuksista ja siirretään sähköautokehitykseen.


GM haastoi Teslan: 20 uutta sähköautomallia 2023 mennessä

GM:ltä tulee kaksi uutta sähköautomallia puolentoista vuoden sisällä. Molemmat perustuvat ajankohtaiseen Chevrolet e-Bolt'iin. Nämä aloittavat vähintään 20 uuden sähköautomallin sarjan, jonka GM aikoo tuoda markkinoille vuoteen 2023 mennessä. 

- GM uskoo täyssähköiseen tulevaisuuteen, GM-johtaja Mark Reuss julistaa. Kehitys ei tapahdu yön yli, mutta asiakkaiden käyttötarpeita ja tekniikan kehitystä halutaan viedä tulevaisuuden vaatimusten mukaan. Sähköistämisen tiellä USA:n johtava autonvalmistaja haluaa nostaa akkusähkön rinnalle myös polttokenno-sähkön eli vetyauton.

(Vogel)


Range Rover Sport mallistoon ladattava hybridi

Jaguar Land Rover esitteli Range Rover Sportiin ensimmäisen PHEV ladattavan hybridimallinsa. Hybridiuutuus on aito Range Rover Sport, jossa on jatkuva älykäs neliveto, kahluusyvyys täydet 850 mm ja se soveltuu myös vetotehtäviin 2500 kilon vetopainon myötä.

PHEV hybridissä sähkömoottoriin on yhdistetty uusi 2,0 litrainen Ingenium bensiinimoottori. Mallinimen P400e tuntevassa hybridissä yhdistelmä tuottaa 404hv (221kW) kokonaistehon ja 640 Nm:n väännön.

Hybridin toimintasäde pelkän sähkön voimin on NEDC-mittaustavan mukaan 51 kilometriä, jolloin ajon aikaiset CO2-päästöt ovat nollassa. Yhdistetty CO2-päästöarvo on 64 g/km ja yhdistetty EU-kulutus 2,8 l/100 km. Pikalatauspisteessä akkujen lataus täyteen vie vain 2 tuntia ja 45 minuuttia. Tavanomaisessa 10 ampeerin latauspisteessä lataus täyteen vie noin 7,5 tuntia.

Lue lisää...