MAN - Vaihtoautot

UTA:lla Kroatian tiemaksut hoitoon

UNION TANK Eckstein GmbH & Co. KG:n (UTA:n) asiakkaat voivat hoitaa Kroatian tiemaksut OBU-laitteen kautta. Kertyneet maksut suoritetaan Post-Pay-menetelmällä laskutuksena UTA:n kautta. OBU mahdollistaa noin 90 prosentin peiton Kroatian tiemaksullisesta tieverkosta. Näin säästyy aikaa ja rahaa.

Kroatia on kansainväliselle tavaraliikenteelle tärkeä läpikulkumaa. Tämän syy: Kansainvälisesti liikkuvien kuljetusliikkeiden täytyy kulkea maan läpi, kun he ajavat esimerkiksi Kaakkois-Euroopasta Keski- tai Pohjois-Eurooppaan.
Siksi UTA tarjoaa nyt yrityksille, joiden kalustoon kuuluu 3,5 tonnin sallitun kokonaispainon ylittäviä ajoneuvoja, tiemaksulaskutuksen myös Kroatiassa. Siihen tarvittava ENC-OBU -laite luokkien III ja IV ajoneuvoille on saatavana nopean ja helpon rekisteröinnin jälkeen UTA-kortilla Kroatian tiemaksuyhtiön HAC myyntipisteistä. Sitä voidaan käyttää yhteisesti moottoriteiden hallintayhtiöiden HAC ja ARZ tiemaksuverkoissa. Tiemaksut lasketaan ajokilometrien mukaan. Tällöin kuljettajat saavat automaattisesti jopa 35 prosenttia hallintayhtiöalennusta ja voivat lisäksi käyttää aikaa säästäviä ENC-kaistoja, joilla ei tarvitse pysähtyä tiemaksuasemalla.

Yhteyshenkilö tiedusteluja varten: Stefan Horst +49 6027 509-106


Ford F-150 pickup myös sähköautoksi, 11 miljardia dollaria sähköautoihin

Ford tarjoaa toistaiseksi vain yhtä sähkö-Focusta ostettavaksi. USA:n toiseksi suurin autovalmistaja on kuitenkin päättänyt sijoittaa 11 miljardia US-dollaria vuoteen 2022 mennessä hybridi- ja täyssähkö-Fordeihin. Näin Ford lisää tuntuvasti sijoitussuunnitelmiaan aiemmin päätetystä 4,5 miljardista vuoteen 2020 mennessä.

Suunnitelmissa on nyt tarjota jopa maailman toiseksi eniten myytyä autoa, Ford F-150 PickUpia sähköhybridinä.

Kilpailija GM on ilmoittanut tuovansa markkinoille vähintään 20 sähköautomallia vuoteen 2023 mennessä.

 


Lada parantaa, painaa päälle vientiä

2013 alkaneen mustan lamakauden jälkeen Venäjän automarkkinat ovat löytäneet noususuhdanteen viime vuoden puolivälistä. Samalla Venäjän suurin henkilöautovalmistaja Avtovaz on saanut uutta vauhtia myös vientiponnisteluihin. 2017 joka 5. myyty henkilöauto Venäjällä oli Lada, kokonaismyynti 311 000 kpl ja kasvua 17% vuodesta 2016 .

Vienti on kohdistunut Lähi-Itään, Keski-Aasiaan ja Latinalaiseen Amerikkaan. Kuuba on 2017 avautunut Ladalle monen vuoden poissaolon jälkeen. Saksa on ollut Euroopassa Ladalle tärkeä. 24 000 Ladan vienti puhuu pienistä luvuista.

Lada Avtovaz kuuluu ranskalaisen Renaultin hallintaan. Ranskalaiset havittelevat Ladasta Dacian tapaista menestyjää myös Euroopassa.

- Toistaiseksi automyynnin kustannukset ovat Euroopassa niin korkeat, että vientiponnistelut on vielä keskitettävä Euroopan ulkopuolelle, konsernijohtaja Nicolas Maure sanoo.



Uusi Jetta ensin Meksikoon ja USA:han

VW-konserni sijoittaa yhä enemmän panoksia Amerikkojen markkinoille. Uusin "ase" on 17,5 miljoonan valmistetun yksilön jälkeen täysin uudistettu keskikokoluokan "Amerikan-Jetta", joka on tuoreeltaan ensiesitelty Detroitin autonäyttelyssä 14 - 28.1.

1,4 litran bensamoottorilla 150 hv:n uusi Jetta on varustettu 6-vaihteisella käsivalintaisella tai uudella 8-vaihteisella automaattivaihteistolla.Varusteisiin kuuluu Front Assist ja Blind spot näytöt, digitaliset mittarit ja edistyksellinen näyttöruutujärjestelmä.

Amerikan-Jetta tuodaan markkinoille ensiksi Meksikossa ja toisella vuosineljänneksellä USA:ssa. Tässä vaiheessa VW ilmoittaa, ettei Amerikan-Jettaa myydä Euroopassa.

 


KAHA: SONAX SX90 PLUS -monitoimiöljy myös ylösalaisin

SONAX SX90 PLUS -öljy on varustettu kätevällä Easy Spray -suuttimella, joka mahdollistaa aineen tarkan suihkuttamisen myös hankalampiin kohteisiin ilman erillistä, vaihdettavaa suutinta. Käyttö on mahdollista myös pullon ollessa ylösalaisin, mikä on i avuksi esimerkiksi kun öljyä tarvitsee suihkauttaa auton alla sijaitseviin kohteisiin.

SONAX SX90 PLUS -monitoimiöljy puhdistaa ja voitelee jumittuneita muttereita, natisevia ovia ja kiinniruostuneita osia, ovien saranoita korjaamolla, autotallissa kuin kotikäytössäkin.

Lisätiedot: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. 09 615 68254

 


Taksi Helsinki yhteistyöhön kommunikaatioteknologiayhtiö Benemenin kanssa

Taksi Helsingin ja Benemenin yhteistyön avulla taksin tilaus nopeutuu ja asiakas saa parempaa palvelua. Benemenin älykäs kommunikaatioteknologia mahdollistaa asiakkaille täysin uusia tilauspalveluja, esimerkiksi vakiotilaajan tunnistamisen puhelinnumeron perusteella sekä jopa Suomen rajojen ulkopuoliset palvelut.

- Puhelin on edelleen yleisin kanava taksia tilattaessa ja nyt saamme taksipalveluihin täysin uusia ulottuvuuksia, toteaa Taksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Jari Kantonen.

Vakiotilaaja tunnistetaan puhelinnumeron perusteella ja välittäjä saa ruudulleen automaattisesti asiakkaan tiedot. Vakioasiakkaasta järjestelmä tietää hakuosoitteen ja mahdollisen erityistarpeen, esimerkiksi suuremman auton tai vaikkapa suosikkikuljettajan.

Lue lisää...


Tampereen raitiovaunujen muotoilija valittu

Teollisen muotoilun toimisto Idis Design Oy on valittu Tampereen raitiovaunujen muotoilijaksi. Muotoilijan suunnittelutyö näkyy raitiovaunujen ulkomuodon lisäksi ohjaamossa ja matkustamossa. Raitiovaunujen pääratkaisut suunnitellaan kuluvan vuoden alkupuoliskolla ja loppuvuoden aikana muotoilun toimivuutta hiotaan valmistamalla todellisen kokoinen malliraitiovaunu eli maketti, joka kuvaa raitiovaunun tärkeimmät osa-alueet. Maketin avulla muotoiluratkaisuja tarkastellaan ennen vaunutuotannon käynnistymistä.

Joukkoliikennevälineiden muotoiluun erikoistunut Idis Design Oy on toiminut myös Helsinkiin suunnitteilla olevan Raide-Jokerin raitiovaunujen ja HKL:n tilaamien raitiovaunujen muotoilijana.

Tampereelle on tilattu 19 raitiovaunua. ForCity Smart Artic X34 -mallin raitiovaunut ovat 37 metriä pitkiä, kolmiosaisia ja kahteen suuntaan ajettavia. Raitiovaunussa on kauttaaltaan matala lattia, ja vaunuun on esteetön pääsy pyörätuolilla ja lastenvaunujen kanssa. Transtech Oy aloittaa raitiovaunujen valmistuksen Kajaanin Otanmäessä kevättalvella 2019. Ensimmäisen raitiovaunun arvioidaan valmistuvan vuoden 2020 alussa. Raitiovaunuliikenne käynnistyy Tampereella vuonna 2021.


Proventian pakokaasujen puhdistusjärjestelmälle teknologiapalkinto

Frost & Sullivan on myöntänyt Best Practices 2017 -teknologiapalkinnon Proventia NOxBuster® City -pakokaasujen puhdistusjärjestelmälle. Euroopan markkinolle levittäytyvä tuote vähentää terveydelle vaarallisia dieselmoottoreiden päästöjä yli 90 prosenttia ja se on suunniteltu erityisesti kaupunkiliikenteen tarpeisiin.

Proventia NOxBUSTER® City soveltuu kaupunkiliikenteen mataliin pakokaasulämpötiloihin ja se voidaan jälkiasentaa esimerkiksi vanhoihin dieselbusseihin. Kaupunkibussien pakokaasujen puhdistusjärjestelmien uusiminen on monissa maailman suurkaupungeissa todettu nopeaksi ja toimivaksi tavaksi parantaa kaupunkien ilmanlaatua lyhyellä aikavälillä. Esimerkiksi Saksa on päättänyt tukea joukkoliikenteen dieselbussien jälkiasennusta 150 miljoonalla eurolla.

- Yksistään Euroopassa puhdistusjärjestelmälle on satojen miljoonien eurojen markkinat eikä toimijoita ole kovin monta. Meillä on tälle vuodelle jo 6 miljoonan euron tilauskanta jälkiasennusjärjestelmistä. Englanti, ja erityisesti Lontoo, on ollut meille merkittävä markkina-alue jo useamman vuoden ajan. Lähivuosina keskitymme erityisesti Saksaan, jossa on kymmeniä kaupunkeja, jotka kamppailevat päästöongelmien kanssa, kertoo Proventian toimitusjohtaja Jari Lotvonen.

Lue lisää...


Mercedes G-sarja uudistuu laajamittaisesti

Mercedes-Benz on 15.01 esitellyt kauan odotetun uuden G-sarjan Detroitin NAIAS- autonäyttelyssä. Mersun luksusmaasturia on valmistettu yli 300 000 kappaletta vuodesta 1979 lähtien, ja sen tuotantokaari on kaikista mallisarjoista pisin koko Mercedes-Benzin historiassa. Uusinkin G-sarja valmistetaan Itävallan Grazissa Magna Steyrin tehtaalla.

Alkuperäisen, vuonna 1979 ensiesitellyn G-sarjan ulkonäkö on säilynyt melkein ennallaan kohta neljä vuosikymmentä. Keskeiset G-sarjan ominaispiirteet kuten näyttävät ovenkahvat, ulos näkyvät saranat, G:lle tyypillinen oven sulkeutumisääni, kylkien vankat kolhusuojalistat ja takaoveen sijoitettu varapyörä ovat tallella myös uudessa versiossa. Kaikki muu onkin uutta.

Varusteuutuuksia ovat esimerkiksi LED-ajovalot ja monipuoliset ajoavustimet sekä uusi alustarakenne. Uusi G-sarja on 53 milliä pidempi ja peräti 121 milliä leveämpi kuin edeltäjänsä.

Uuden G 500:n voimanlähteenä on 4-litrainen V8-bensiinimoottori. Kaksoisahdettu moottori tuottaa 310 kW (422 hv) tehon ja 610 Nm:n väännön 2000­–4750 rpm alueella. Yhdistetty polttoaineenkulutus on 11,1 litraa/100 km ja vastaavat CO2-päästöt 263 g/km. Moottoripaletti laajenee muilla bensiini- ja dieselmoottoreilla myöhemmin.

Lue lisää...


Originator ja Hiab jälkimarkkinointiyhteistyöhön

Kuvassa vasemmalta oikealle Originator Oy:n korjaamopäällikkö Kai Saarikoski ja toimitusjohtaja Oskari Hentilä sekä Hiabin aluemyyjä Matti Jokela ja tekninen tukihenkilö Kari Asikainen.

Lahdessa ja Hollolassa toimiva raskaan kaluston varaosa- ja korjaamotoimija Originator Oy on aloittanut jälkimarkkinayhteistyön Hiabin kanssa. Tammikuussa 2018 alkanut yhteistyö kattaa koko laajan Hiab-tuotevalikoiman. Originator Oy tarjoaa osaamistaan ja ammattitaitoaan Hiab-kuormausnostureiden, Loglift- ja Jonsered-puutavara- ja kierrätysnostureiden, Moffett-ajoneuvotrukkien, Multilift-vaihtolavalaitteiden sekä Zepro- ja Focolift-takalaitanostimien käyttäjille.

- Tuote- ja palveluvalikoiman laajentamisella haluamme tarjota asiakkaillemme aiempaa kattavampaa ja samalla laadukkaampaa palvelua, sanoo Originator Oy:n toimitusjohtaja Oskari Hentilä.

Hentilän mukaan varaosien perusvarasto perustetaan tulevan kevään aikana Lahden toimipisteeseen, joka tukee samalla myös Hollolan pistettä. Varaston rakentaminen aloitetaan yleisimmistä huolto- ja varaosista, mutta tavoitteena on kasvattaa varastoa alueen laitekannan mukaan. Hentilän mukaan varaston ylösajossa tehdään tiivistä yhteistyötä Hiabin myynti- ja jälkimarkkinaorganisaation sekä asiakaskunnan kanssa.


Aurinkopaneloitu tie Kiinassa

Kiina rakentaa tietä, jonka alle olisi mahdollista asentaa aurinkopaneelit. Tie pystyisi lisäksi lataamaan sähkökäyttöisiä autoja.

Projekti on osa Jinan City Expressway- tieosuuden rakennusta, jossa asennetaan läpinäkyvää betonia aurinkopaneelikerroksen päälle. "Aurinkotie" koostuu kolmesta kerroksesta. Ylimmäinen kerros on läpinäkyvää betonia, jolla on samat ominaisuudet kuin tavallisella asfaltilla. Seuraavassa kerroksessa ovat aurinkopaneelit, ja alimmassa eristekerros, joka estää aurinkopaneelien kosketuksen kosteaan maahan.

Tien väitetään tulevan olemaan tarpeeksi kestävä jopa keskikokoisille kuorma-autoille.


Destia vakuuttaa vieremäläisille: Maanteiden kunnossapito laatuvaatimusten mukaisesti

Pohjois-Savon Vieremällä maanviljelijät järjestivät torstaina 11.1.2018 tempauksen, jolla halusivat tuoda esiin tyytymättömyyttään teiden talvikunnossapitoon. Vieremä kuuluu Iisalmen alueurakkaan, joka on yksi Destian kunnossapitämistä alueurakoista. Mediassa julkaistu video on Kauppilanmäentieltä (5910), joka kuuluu II-talvihoitoluokkaan.

– Destia urakoitsijana huolehtii siitä, että kunnossapidon toimet toteutetaan Liikenneviraston määrittelemien laatuvaatimusten mukaisesti. Keinoja pitää tiet turvallisina liikenteelle on useita ja ne vaihtelevat niin sään kuin tien kunnossapitoluokan mukaisesti, esimerkiksi liukkauden torjunnasta lumen ja sohjon poistoon, lumi- ja jääpolanteen tasaamisesta liikennemerkkien ja opasteiden puhdistamiseen, kertoo Destian kunnossapidosta vastaava johtaja Seppo Ylitapio.

Lue lisää...


Saksa: Pula bussikuljettajista pelottaa, autonomisista busseista pelastus?

Saksassa ei käytännössä ole enää työttömiä bussikuljettajia. Tarve uusista kuljettajista kasvaa samalla kun nykyisesssä kuljettajakannassa noin 103 000 kuljettajaa lähestyy eläkeikää ja ajokortin 10 000 euron hinta ja epämukavat työajat karkoittavat uusia tulokkaita.

- Kielikysymys on lisäongelma. Matkustajat vaativat saksankielisiä kuljettajia. Se on johtanut tilanteeseen, jossa bussiyhtiöt ovat jo valmiit osallistumaan koulutus- ja ajokorttikustannuksiin, Saksan bussiyrittäjien yhdistyksen puheenjohtaja Karl Huelsmann sanoo.

Saksan bussiyrittäjät näkevät kuljettajapuutteen ratkaisuna autonomisten bussien yleistymisen. Se vaatisi busseihin vain saattajaksi koulutetun henkilön. Samalla nähdään tällaisen ratkaisun olevan vielä vuosien takana.


Uusi Renault Kangoo Z.E. nyt Suomessa

Renaultin Kangoo Z.E. sähköauton toinen sukupolvi on nyt saatavilla Suomessa. Kangoo Z.E:n linjat on säilytetty ennallaan, mutta auton tekniikka on kauttaaltaan päivitetty.

Uutta ovat niin ajoakku, sähkömoottori, laturi kuin lämpöpumpun ilmastointijärjestelmä. Kaikkien parannusten ansiosta Kangoo Z.E:n toimintamatka on pidentynyt NEDC-normin mukaan mitattuna peräti 60 prosentilla 270 kilometriin. Renaultin mukaan täyteen ladatuilla akuilla todellinen ajomatka on vaikeissa olosuhteissa noin 120 kilometriä ja hyvissä olosuhteissa reilut kaksisataa kilometriä. Aikaisemmalla mallilla pääsi vastaavasti 80 - 125 kilometriä.

Tärkein tekijä toimintamatkan pidentämisessä on Kangoo Z.E:n uusi Z.E. 33 -ajoakku, jonka kapasiteetti on akun mallimerkinnän mukaisesti 33 kWh. Uudessa ajoakussa käytetään samaa Renaultin ja LG Chemin kehittämää tekniikkaa, joka otettiin käyttöön uudessa Zoe Z.E:ssä.

Kangoo Z.E:ssä on uusi tehokkaasti energiaa hyödyntävä sähkömoottori, jossa akun hallintajärjestelmä on optimoitu. Järjestelmä rajoittaa sähkön kulutusta ajon aikana pitäen kuitenkin moottorin tehon maksimissa. Kangoo Z.E:n 44 kilowatin (60 hv) tehoinen R60-moottori, jonka suurin vääntömomentti on 225 Nm, perustuu Zoessa käytettävään moottoriin.

Lue lisää...


Toyota ja Mazda rakentavat yhdessä USA-tehtaan

Toyota ja Mazda ilahduttavat yhdessä presidentti Trump´ia. Ne rakentavat 1,3 miljardilla eurolla tehtaan USA:n Alabaman Huntsvilleen. Vuodesta 2021 uusi yhteinen tehdas tuottaa 300 000 uutta autoa vuodessa avaten näin 4000 uutta työpaikkaa seudulle.

Toyotalle seutu on ennestään tuttu. Sillä on tuotantolaitos vain 14 mailin päässä uudersta rakennettavasta tehtaasta. Sen myötä eteläisistä osavaltioista Texasista Etelä Caroliinaan muodostuu yhä vahvempi vastapaino USA:n perinteiseen GM:n, Fordin ja Chryslerin hallitsemaan autoteollisuusvyöhykkeeseen Detroitissa ja Kanadaan rajoituvalla alueella. Etelään ovat ennestään sijoittuneet sekä Daimler että BMW.