MAN - Vaihtoautot

20 latauspisteen alue avautui Ideaparkiin

Lempäälän Ideaparkiin avautui lauantaina 11. elokuuta 20 latauspisteen ilmainen latausalue yhteensä 40 sähköautolle. Kyseessä on uudentyyppinen järjestelmä, joka muun muassa tasapainottaa sähkönsyötön portaattomasti suhteessa kysyntään. Ideaparkin latausalue on tiettävästi Suomen suurin latauspisteiden keskittymä. Alue vihittiin käyttöön Autoareenan avajaisten yhteydessä.

Schneider Electric toteutti älykkään latauspistejärjestelmän yhdessä Plugit Oy:n kanssa vastaten latauslaitteistoista ja Plugitpuolestaan järjestelmäosaamisesta sekä käytönaikaisista palveluista.

- Ideapark investoi merkittävään sähköauton latauspisteiden kokonaisuuteen asiakkaiden toiveiden pohjalta. Ideaparkissa on luontevaa täydentää päivittäistä lataustarvetta – meillä viihdytään keskimäärin 3,5 tuntia kerrallaan ja olemme valtaväylien varrella, logistisesti sujuvassa kohdassa, kuvaa Visa Vainiola, Ideaparkin kauppakeskusjohtaja.

Lue lisää...


Volvo Trucksin raskaat ratkaisut FinnMetko-näyttelyssä

 

Volvo Trucksin puutavarakuljetusten ja maansiirtotehtävien raskaat ratkaisut ovat vahvasti esillä FinnMetko 2018 -tapahtumassa. Messuosaston kalustoesittelyn lisäksi Volvot ovat mukana Puunkuormaajamestari 2018 -kilpailun finaalissa.

Volvon messuosastolla juhlistetaan yhtiön 90-vuotista taivalta Suomessa ja Volvo FH:n 25 vuotta kestänyttä menestystarinaa sekä kerrotaan Aitojen Volvo varaosien 2 vuoden täystakuun hyödyistä.

Metsä- ja maanrakennusaloihin keskittynyt FinnMetko-suurtapahtuma järjestetään Jämsässä 30.8.–1.9. Näyttely on avoinna päivittäin kello 9–17.  Volvo Trucksin, Volvo Construction Equipmentin ja Volvo Pentan yhteisosasto sijaitsee tutulla paikalla 308. Näyttelyalueen osoite on Metsäoppilaitoksentie 14.

Volvon osastolla voi tutustua Volvo FH16 750hv 8x4 -puuautoon, Volvo X-Pro FH 540hv 10x4 -maansiirtoautoon ja Volvo FMX 540hv 10x4 -koneenkuljetusautoon sekä Volvo L180HL -pyöräkuormaajaan ja Volvo EC140ELM -kaivinkoneeseen. Lisäksi osastolla on aiempien vuosien tapaan motorhome-puoliperävaunu Volvo tuotteiden esittelyä varten ja Volvo merchandise -teltta, josta voi ostaa Volvo brändituotteita.


Volkswagen toimitti 41 900 hyötyajoneuvoa heinäkuussa

Volkswagen myi 41 900 hyötyajoneuvoa maailmanlaajuisesti heinäkuussa (kasvua viime vuoteen verrattuna 13,4 %). Länsi-Euroopassa myynti kasvoi peräti 21,6 %, kun Volkswagen toimitti 28 400 hyötyajoneuvoa asiakkailleen. Volkswagenin hyötyajoneuvojen heinäkuun maailmanlaajuinen myynti jakautui seuraavasti: 17 600 Transporteria (+9,6 %), 13 300 Caddyä (+15,8 %), 6 600 Amarokia (4,1 %) ja 4 300 Crafteria (+44,7 %).

Volkswagen on toimittanut tammi-heinäkuussa kaikkiaan 300 700 hyötyajoneuvoa, joka 4,8 % paremmin vuoden 2017 vastaavaan aikaan verrattuna.



Ruotsi: Kuorma-auton kuljettajalla tappavin ammatti

Missään muussa ammatissa ei ole yhtä paljon kuolemantapauksia kuin kuorma-auton kuljettajilla. Ruotsin työympärisöviraston tilastojen mukaan Ruotsissa on viimeksi kuluneen 10 vuoden aikana kuollut 70 ruotsalaista ja 14 ulkomaista kuorma-auton kuljettajaa työssään.

Tilaston mukaan eniten kuolemia on sattunut kuormaustilanteessa kuljettajan jouduttua puristuksiin tai jäätyään kuorman alle. Toiseksi tavallisin surmanloukku on kolari toisen ajoneuvon kanssa tai törmäys seisovaan ajoneuvoon.

Työhön liittyvät kuolemantapaukset ovat tilastollisesti vähenemään päin, mutta kuljetuselinkeinossa aleneva suunta ei ole yhtä selvä. Tietyissä tapauksissa se on jopa kasvava, toteaa työympäristöviraston asiantuntija Carl Axel Sundström.

Tavallsimpia kuoleman aiheuttajia yksittäistapauksissa ovat väsymystila, stressi ja yötyö. Ajotilanteissa stressi, huono koulutus ja kuluneet renkaat johtavat kuolemiin. Kuormaustilanteissa riittämättömät apuvälineet ja hunot työrutiinit ovat tavallisimpia syitä kuolemiin.


Mercedes Lab1886 Elmiassa

Mercedes-Benz tuo autonomisen Lab1886 kuorma-auton näytösajoon suljetulla alueella Ruotsin Elmia-näyttelyssä. Lisäksi Mersu järjestää joukon keskustelutilaisuuksia autonomisen kuorma-auton aiheesta.

Lehdistötiedotteessa Mersu toteaa monien uskovan, että autonominen kuorma-auto tulee liikenteeseen ennen henkilöautoa. Mersu kuitenkin uskoo autonomisen kuorma-auton tulevan ensisijaisesti suljetuille alueille esimerkiksi kuljetuksiin teollisuusalueilla eri rakennusten väliin. Vastaavasti kehitetään esimerkiksi auraista lentokentillä neljällä aura-autolla, joista ensimmäisenä kulkevalla on kuljettaja ratissa ja kolme seuraavat sitä autonomisesti.

Mersun Lab1886 kuorma-auto kiertää nyt Eurooppaa lähinnä " keskustelemassa" ammattiväen kanssa tulevaisuuden vaatimuksista, tarpeista ja mahdollisuuksista.

(Trailer.se)


Tutkijat: Täysautonominen auto odotuttaa vielä vuosikymmeniä

Suuri yleisö ryntää teknisen kehityksen edelle yhä uudestaan. Tämä koskee erityisesti kulkuneuvokehitystä. Sähköauton tie 1900-luvun alusta on parhaita esimerkkejä. Autonominen auto ei jää siitä varjoon.

Jos huimimpiin ennusteisiin olisi ollut uskominen, autonominen auto olisi täällä jo nyt. Yhä uudestaan luvataan täysin omillaan liikenteessä toimeen tulevan autonomisen auton toteutuvan jo vuonna 202X - mm. Volvon ja Audin taso 5:n autonomisten autojen tuloon.

Kansainväliset tutkimuslaitokset suhtautuvat täysautonomisen auton tuloon yhäsuurella varauksella. Saksalainen Fraunhofer IAO mainitsee vuoden 2025, Saksan teknisten tieteiden akatemia ennustaa vuotta 2030 ja alan kansainvälinen konsulttitoimisto Oliver Wyman vuotta 2035. Samalla moni arvostettu sisäpiirin toimija uskoo täysautonomisen auton tuloon vasta 2050, jopa sitäkin myöhemmin.

Ei riitä, että autonominen auto selviytyy nykyliikenteen kaikista tilanteista. Myös liikenne saa uusia tekijöitä ja kehittyy teknisesti ihmisen ohjaamana koko ajan. Autonomiselta autolta vaaditaan keinoäly, joka myös oppii kaiken aikaa uutta ja hallitsemaan lliikennekehityksen uusia asioita. Haasteita luonnehtii mm. tunnetun Nutonomy start-up yrityksen johtaja Karl Iagnemma: "Välttämättömän kehityksen viimeisen prosentin ratkaisu voi kestää yhtä kauan kuin edeltäneen 99 %:n".

Tärkeimpänä onnistumisen edellytyksenä pidetään riittävän suorituskykyistä tietoverkkoa. Vasta alkuaskelia tapaavassa 5G:ssä nähdään mahdollisuuksia autonomisen auton lopulliseen tuloon. 

(Lähde: Vogel)


Autonominen sähkö-konttialus Yara:lle

Maatalouskemikaaleja ja keinolannoitteita valmistava Yara on tilannut autonomisen akkuvoimalla kulkevan konttialuksen. Tavoitteenaon korvata sillä 40 000 vuotuista kuorma-autokuljetusta ympäristövaikutuksineen tehtaalta Heröyasta Brevikin ja Larvikin satamiin.

Aluksen rakentajiksi on valittu norjalaiset laivanrakentajat Vard ja Kongsberg. Yara maksaa 250 miljoonaa Norjan kruunua ja valtiollinen Enova tukee 130 miljoonalla. Alus saa nimen Yara Birkeland. Se valmistuu vuonna 2020 ja muutetaan asteittain täysautonomiseksi vuoteen 2022 mennessä.

(Transportnet.se)


Autoklinikan omistaja laajenee Norjaan

Werksta Group ostaa Oslossa toimivan, autojen kolarikorjaukseen erikoistuneen Bulk Bilskadeservice AS:n sen nykyisiltä omistajilta Lasse Skaretilta ja Trung Le’ltä. Molemmat omistajat jatkavat Werkstan palveluksessa. Bulkilla on toimipisteet Oslon keskustassa ja Gjerdrumissa lähellä Gardemoenin lentokenttää. Norjan korjaamoissa työskentelee yhteensä 25 ammattilaista. Yrityskaupan jälkeen Werkstalla on Pohjoismaissa jo 60 toimipisteen verkosto.

Werksta Group toimii Ruotsissa Werksta-brändin alla ja Suomessa Autoklinikka-nimellä. Yritys on kaksinkertaistanut toimintansa kahden viime vuoden aikana. 


SKAL-yhdistykset yhteistyöhön - Keski-Suomen kuljetusyrityksille palvelua Itä-Suomesta

Keskisuomalaisten tavaraliikenteen kuljetusyrittäjien oma toimialajärjestö SKAL Keski-Suomi ry, on solminut yhteistyösopimuksen sisarjärjestö SKAL Itä-Suomi ry:n kanssa. Sopimuksen nojalla yhdistys hankkii Itä-Suomesta mm. asiantuntija-, viestintä- ja edunvalvontapalveluja jäsenyritystensä hyväksi.

Järjestely tuo järjestöjen välille uutta synergiaetua ja mahdollistaa itsenäisten yhdistysten tehokkaan toiminnan. SKAL Keski-Suomi ry:n nykyinen toiminnanjohtaja Mikko Voutilainen siirtyy Etelä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtajaksi 1.9. alkaen.


Mercedes-Benzin minibussien uusi sukupolvi esittelyssä

Mercedes-Benz Sprinterin uudistuminen on tuonut uusia vaihtoehtoja myös minibussi-asiakkaille. Saatavana ovat uudet Sprinter City-, Sprinter Transfer-, Sprinter Mobility- sekä Sprinter Travel -sarjat. Nimensä mukaisesti ne tarjoavat vaihtoehdot esimerkiksi hotellien ja lentokenttien shuttle-kuljetuksiin, pienoislinja-autotarpeisiin tai turistikuljetuksiin. Esimerkiksi 8,5 metriä pitkä Sprinter City 75 tarjoaa tilat jopa 38 matkustajalle. Samaan aikaan Mercedesin minibussit ovat saavuttaneet 25 000 valmistuneen auton rajapyykin. Juhla-auto Sprinter City 65 on osa 30 auton sarjaa, joka toimitetaan Busitalia-yhtiölle Italian Salernoon. Mercedes-Benz-minibusseja on valmistettu 20 vuoden ajan. Autoja valmistuu 1 200–1 600 vuodessa, ja tehdas työllistää noin 260 ihmistä. Minibusseja toimitetaan yli 40 maahan, ja tärkeimmät markkina-alueet ovat läntinen Eurooppa, Australia sekä Kaakkois-Aasia.


DAF:ilta 3D kuorma-autojen kokoonpano-ohjelma

 

DAF Trucks tarjoaa uudenlaisen tavan luoda kuorma-auto verkossa. DAF:n uusi kuorma-autojen 3D-kokoonpano-ohjelma näyttää kaikki saatavana olevat akselien kokoonpanot ja ohjaamotyypit 3D-näkymässä, minkä lisäksi se sisältää myös kaikki mahdolliset tehdaslisävarusteet. Luodun kuorma-auton kokoonpanon voi jakaa suoraan jälleenmyyjälle ja päällirakentajalle, mikä lyhentää läpimenoaikaa ja takaa parhaan tehokkuuden.

DAF:n kuorma-autojen 3D-kokoonpano-ohjelman käyttämät tiedot haetaan verkosta suoraan DAF:n alkuperäisistä luonnoskuvatiedostoista. Sen ansiosta tiedot ovat täysin oikeat, mikä on ainutlaatuista autoteollisuudessa. Verkkopohjainen 3D-kokoonpano-ohjelma mahdollistaa optimaalisen kuorma-auton luomisen jokaiseen käyttötarpeeseen. Kaikki mahdolliset kuorma-auton ja alustan kokoonpanon muunnelmat voidaan luoda verkossa: siinä voi olla kaksi, kolme tai neljä akselia, yksikkö- tai paripyörät, kääntyvä tai kääntymätön teliakseli sekä Day, Sleeper, Space tai Super Space Cab -ohjaamo. Lisäksi valittavissa ovat kaikki tehdaslisävarusteet. Ohjelma mahdollistaa myös komponenttien, kuten polttoainesäiliöiden, pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden ja akkukoteloiden, tarkan sijoittelun ja tarkastelun.

Virtuaalista kuorma-autoa voi kääntää 360 astetta verkkopohjaisen ominaisuuksien valintaprosessin aikana, minkä ansiosta on mahdollista tarkistaa heti, sopivatko valittu alusta, ohjaamo ja lisävarusteet käyttökohteeseen ja mahdolliseen päällirakenteeseen. Erityistä hyötyä tästä on päällirakentajalle, joka näkee heti, ovatko oikeat komponentit niiden optimaalisissa sijainneissa.

DAF-jälleenmyyjä auttaa tarvittaessa mielellään kuorma-auton teknisten tietojen kanssa. Kuljetusyritys voi myös lähettää valitun kokoonpanon suoraan DAF-jälleenmyyjälle kilpailukykyistä tarjousta varten. Kuorma-auton 3D-kokoonpano-ohjelma on saatavana eurooppalaisilla DAF-verkkosivustoilla mukaan lukien Nordic Truckcenter Oy:n kotisivut www.nordictruckcenter.fi


SISU Polar Hybrid -mallisto vie kuorma-autojen huipputehot uuteen luokkaan

Raskaiden kuorma-autojen tulevaisuus on nyt nähtävissä ja koettavissa loppukesän messuilla. Sisu Polar Hybrid puuauton ensiesittely tapahtui Sisun osastolla Power Truck Show:ssa. Hybrid Sisuihin pääsee kuitenkin tutustumaan myös elokuun lopussa FinnMETKO näyttelyssä Sisun osastolla numero 17.

Alkuvuonna aloitettu Sisu Polar Hybridien myynti on lähtenyt odotetun vahvasti käyntiin. Nyt ensimmäiset Hybridi Sisut rullaavat tuotantolinjalta ulos ja lähtevät töihin, missä asiakkaat pääsevät ulosmittaamaan Hybridien todelliset edut. -Joka kymmenes alkuvuonna myydyistä SISU Rock- ja Timber -malleista on ollut Hybrid-tekniikalla varustettuja. Tämän ansiosta uusia tehopakkauksia nähdään kuluvan syksyn aikana ympäri Suomea, summaa liiketoimintajohtaja Petri Kananen.

Ensimmäisen sukupolven Sisu Polar Hybrid kehittää yhdessä dieselmoottorin kanssa yhteistehoa yli 600 kW (900 hv). Dieselmoottorin tyhjäkäyntikierroksilta alkaen on vääntömomenttia tarjolla yli 3000 Nm ja maksimivääntömomentti 3600 Nm on tarjolla kierrosnopeusalueella 1000-1800 rpm. Rinnakkaishybridijärjestelmän tuottama ennen näkemättömän laaja vääntömomenttialue ja suuri huipputeho parantavat kuorma-auton käytettävyyttä. Jarrutusenergian varastointi ja uudelleen hyödyntäminen kiihdytyksissä ja ylämäissä parantaa raskaan ajoneuvoyhdistelmän polttoainetaloutta ja samalla vähentää kuorma-auton tuottamia hiilidioksidipäästöjä.

Sisu Polar Hybrid erottuu muusta mallistosta ohjaamon sisälle tulevasta Sisu PowerControl hallintapaneelista ja erillisestä PowerTouch näppäimestä, joka on sijoitettu ergonomisesti vaihdevalitsimen yhteyteen. Energiavarastona käytettävät superkondensaattorit sijaitsevat keskitetysti ohjaamon takana. Ne eivät syö kuormatilaa, eivätkä hankaloita muiden komponenttien sijoittelua. Hybrid-järjestelmä mahdollistaa muun muassa liikkeellelähdöt kytkintä kuormittamatta, nopean heijaamisen ja hidastintoiminnot. Järjestelmä sisältää myös älykkään käynnistystoiminnon, jolla dieselmoottori voidaan käynnistää sähkömoottorin avulla aina kun energiavarastoissa on kapasiteettia käytettävissä.

Lue lisää...


Kalle Hakala Volvo Truck Center Itä-Suomen Aluejohtajaksi

Kalle Hakala (41) on nimitetty Volvo Finland Ab:ssa Volvo Truck Center Itä-Suomen aluejohtajaksi. Kalle aloittaa tehtävässään 27.8.2018. Volvo Truck Center Idän alueeseen kuuluu Volvo Truck Center Tampereen, Lahden, Kuopion sekä Jyväskylän toimipisteet.

Hakalan aloittamiseen asti Volvo Trucks myyntijohtaja Reino Manninen tukee Pasi Ojakangasta automyynnin osalta. Volvo Finland Ab:n
jälkimarkkinajohtaja Tommy Lindholm vastaa Idän jälkimarkkinoista Hakalan aloitukseen asti.

Kalle tulee vastaamaan Volvo Trucks sekä Renault Trucks kuorma-automyynnin sekä jälkimarkkinaliiketoiminnan johtamisesta Itä-Suomen alueella.
Hakala raportoi Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklundille.

Kalle Hakala on toiminut kuljetusalalla koko työuransa ajan. Uran alussa hän työskenteli Kuopiolaisen Experant Oy:n laatupäällikkönä ja sai ensikosketuksen ympäristöhuollon kuljetuksiin.

Viimeisimmäksi Kalle on toiminut liiketoimintajohtajana Urbaser Oy:ssä joka oli 12.6. asti nimeltään RenoNorden. Urbaser/Renonordenilla Kallen vastuulla on ollut kuljetusliiketoiminta kokonaisuudessaan.

Kallen päätoimipisteenä on 27.8.2018 alkaen Volvo Truck Center Kuopio (Mestarinkatu 3, 70700 Kuopio).


Roclan uudet energiatehokkaat matalakeräilijät helpottavat keräilytyötä

Matalakeräilijän ainutlaatuinen ohjausjärjestelmä reagoi välittömästi ja tarkasti kuljettajan ajotapaan ja ajonopeuteen, mikä lisää ajon turvallisuutta ja sujuvuutta sekä kokeneilla että aloittelevilla kuljettajilla. Älykäs kaarrehidastus säätää automaattisesti ohjauksen herkkyyttä ja kaarrenopeutta eri kuljettajien tarpeiden mukaisesti, minkä ansiosta trukki pysyy aina vakaana. 

Kuljettaja voi valita itselleen sopivimman ajo-otteen säädettävästä ohjauspyörästä tilanteen ja käyttötottumusten mukaisesti. Innovatiivinen ohjauspyörä kääntyy 100 astetta, minkä ansiosta trukki ohjautuu tarkasti ja vaivattomasti myös ahtaissa tiloissa. Ohjauspyörän edistyksellinen säätimien sijoittelu varmistaa, että trukkia on helppo ohjata yhdelläkin kädellä. Kuljettajan ajoasento säilyy hyvänä myös peruutettaessa suuren ja hyvin suunnitellun kuljettajantilan ansiosta.

Suuren kuljettajantilan ansiosta käyttäjä voi ajaa trukkia eri asennoissa ja liikkua sujuvasti trukin läpi, mikä lisää työn ergonomisuutta ja nopeutta. Kaasuvipujen toimintojen ja kuljettajan läsnäolon tunnistavan lattian ansiosta kuljettaja voi kiihdyttää välittömästi kun astuu trukkiin (lentävä lähtö). Turbo-toiminto lisää enimmillään 13 km/h kulkevan trukin kiihtyvyyttä, mikä nopeuttaa työskentelyä. Roclan matalakeräilijät suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa.

Lue lisää...


Audi ja Ericsson testaavat 5G-teknologiaa autonvalmistuksessa

Audi ja 5G-teknologian edelläkävijä Ericsson ovat julkistaneet suunnitelmansa kokeilla ensimmäisenä maailmassa 5G-teknologiaa autojen valmistuksessa. Yhteisprojekti on ensimakua siitä, miten salamannopeat verkkoyhteydet mullistavat valmistavan teollisuuden prosesseja jo lähivuosina.

Audi ja Ericsson ovat aloittaneet Audin pääkonttorilla Saksan Ingolstadtissa sarjan toimintoja, jotka selvittävät 5G verkon hyödyntämisen mahdollisuuksia autoteollisuudessa. Audi ja Ericsson ovat allekirjoittaneet aiheesta aiepöytäkirjan. Tulevien kuukausien aikana molempien yhtiöiden asiantuntijat tekevät kenttätestejä Audin teknisessä keskuksessa Gaimersheimissa, Saksassa.

Lähivuosina aktivoituva 5G lisää mobiiliyhteyksien suorituskykyä vastaten kuluttajien ja teollisuuden tulevaisuuden tarpeisiin. Liiketoiminta- ja tuotantomalleja mullistava 5G-teknologia tarjoaa myös kuluttajille paremman ja nopeamman laajakaistakokemuksen.

(Ilmatieteen laitos ja VTT ovat Sodankylässä kehittäneet 5G-tekniikalla mm. tieverkon sää-, keli- ja kitkatietojen ajantarkkaa automaattista välitystä kulloisellakin tieosuudella kulkevalle tieliikenteelle. Toim.huom.) 


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!