MAN - Vaihtoautot

Puunkuormauksen suomenmestaruus ratkesi Tuurissa

Puunkuormauksen suomenmestaruus 2017 ratkaistiin 30. syyskuuta käytävässä finaalissa Tuurissa Keskisen Kyläkaupalla. Kilpailun voitti Kai Sirén ajalla 06:33. Toiseksi tuli Petri Varkoi (07:00) ja kolmanneksi Reijo Niskanen (07:02). Alkukilpailujen perusteella ratkottiin myös veteraani- ja naistensarjojen voittajat. Veteraanisarjan voitti Kari Rahikka. Naistensarjan paras oli Maija Pohjankivi.

Kilpailuautona toimi Volvo FH16 8x4R 750hv WoodPro tehdasvalmis puutavara-auto, jonka erittely on optimoitu suomalaisiin haastaviin ajo-olosuhteisiin. Kyseinen erittely oli suosituin "Volvon täydellinen puuauto" -kilpailussa, joka järjestettiin viime vuoden Puunkuormaajamestari 2016 -kilpailun yhteydessä. Puuauto on varusteltu I-Shift -ryömintävaihteilla, Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmällä ja markkinoiden suosituimmalla akselistoratkaisulla, ilmajousitetulla tridem-ratkaisulla. Päällirakenteet ja pankot on toimittanut Alucar ja perävaunut Jyki.


Nürburgringin ennätys uusiksi nelivedolla

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglion uusin saavutus on Nürburgringin radalla ajettu yhden kierroksen ennätysaika sarjavalmisteiselle nelivetoautolle. Stelvio Quadrifoglion ennätyksellinen kierrosaika radan 12,9 mailia (20,76 kilometriä) pitkällä pohjoisella osuudella oli 7 minuuttia 51,7 sekuntia. Aika on tasan kahdeksan sekuntia nopeampi kuin edellinen ennätys.

Kuljettajana ennätysautossa toimi Fabio Francia. Sama mies hankki Alfa Romeo Giulia Quadrifogliolle neliovisten sarjavalmisteisten autojen ennätyksen, 7 minuuttia 32 sekuntia, samaisella Nürburgringin radalla.

Stelvio Quadrifogliossa on käytetty paljon erikoiskeveitä ja erikoislujia materiaaleja, jotka mahdollistavat 50/50 -painojakauman, erinomaisen vääntöjäykkyyden, hiilikuidusta valmistetun kardaaniakselin ja äärimmäisen tarkan ohjauksen.

Suorituskyvyn sydän ja sielu on sen alumiinista valmistettu, 2.9-litrainen, 24-venttiilinen välijäähdytetty ja kahdella turboahtimella varustettu V6 moottori, joka tuottaa 510 hevosvoimaa. Moottori on yhdistetty kahdeksan nopeuksiseen automaattivaihteistoon joka pystyy Race-tilassa vaihtamaan vaihdetta ainoastaan 150 millisekunnissa.


Esimakua traktori-Unimogista

Veho on tuonut Suomeen Saksassa traktoriksi rekisteröidyn Unimog-näyttelyajoneuvon, joka on esitteillä KoneAgria-näyttelyssä Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 12.-14.10.2017. Suomessa Unimog voidaan rekisteröidä T1b-luokan traktoriksi vuoden 2018 alusta.

Monikäyttöisen työkoneen voi muuntaa moneen eri työtehtävään spveltuvaksi ja Veho hakeekin uutta asiakaskuntaa Unimogille erityisesti työkonemaailmasta.



Mercedes-Benz paljasti ensimmäisiä yksityiskohtia uudesta Sprinteristä

Mercedes-Benz paljasti Pohjois-Amerikan hyötyajoneuvonäyttelyssä Atlantassa ensivilkaisun uudistuvasta Sprinteristä. Yleisö sai nähdä piirroskuvan, josta Sprinterin muotoilu tulee esiin.

Uudessa Sprinterissä tulee olemaan entistä monipuolisemmat kokovaihtoehdot ja uuden sukupolven liitettävyyspalvelut.

Mercedes-Benzin vuonna 2016 julkaisema adVANce-ohjelma pyrkii tarjoamaan sopivia liikkumisratkaisuja jokaiseen tarpeeseen. Tämä on otettu huomioon myös uudessa Sprinterissä.

Uuden Sprinterin ominaisuuksiin kuuluvat kehittyneet ajohallintajärjestelmät sekä liitettävyyspalvelut, jotka tuovat ajokaluston hallinnan ammattimaiselle tasolle. Myös Sprinterin laaja korivalikoima kasvaa entisestään; tarkoituksena on palvella yhä useampia aloja.

Mercedes-Benz Sprinter lanseerattiin vuonna 1995, jolloin se loi pakettiautojen markkinoille uuden ajoneuvosegmentin. Sprintereitä on myyty 3,3 miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa ja se on Mercedes-Benz pakettiautojen myydyin tuote.

Uuden Sprinterin lanseeraus on Euroopassa vuoden 2018 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Tarkempia tietoja autosta julkistetaan tulevina kuukausina.


Mersu testaa pakettijakelua dronella

Mersu on ryhtynyt testaamaan pakettien jakelua droneilla pakettiautosta. Yhteistyökumppanina Zürichissä on dronetekniikkaan perehtynyt Matternet sekä sveitsiläinen verkkokauppa Siroop. Testattavat dronet on erikoisvalmisteita kaksi kiloa painavien pakettien lennättämiseen GPS kauko-ohjauksella. Tavoitteena on nettitilauksen vieminen perille kuuden tunnin sisällä.

Mersulle asia ei ole uusi. Se esitteli jo syyskuussa 2016 visionsa pakettijakelusta pakettiautosta droneilla. Nyt jatkuvat testaukset vahvistavat uskoa suuriin muutoksiin pikkupakettien jakelussa.


Alibaba valloitti Cainiaon

Maailman suurin verkkokauppa Alibaba panostaa rajusti parantaakseen kuljetus-, logistiikka- ja jakelutoimintojaan. Se on lisännyt omistusosuuttaan Kiinan suurimpiin kuuluvassa kuljetus- ja logistiikkayritys Cainiaossa enemmistöosakkaaksi ja määräävään asemaan. Kaikkiaan Alibaba aikoo investoida noin 120 miljardia Ruotsin kruunuissa jakelutehonsa lisäämiseksi Kiinassa ja muualla maailmassa.

Kesko on ilmoittanut yhteistyöstä Alibaban kanssa elintarvikevientinsä merkittävästä kasvattamisesta Kiinassa.

(Transportnet.se)


Vuoden Kaupunkibussi 2019 -valinta alkaa vertailutestillä Zagrebissa

Vuoden Kaupunkibussin valitseva kansainvälinen Bus & Coach of the Year tuomaristo on ilmoittanut Kroatian Zagrebin kaupungiksi, jonka kaduilla ja bussilinjalla suoritetaan ensimmäinen vertailutesti. Vertailutestiin kutsuttavien kaupunkibussien ehdokasluetteloa aletaan täyttää 21-25.10.2018 Kortrijkin Kansainvälisestä Bussinäyttelystä. Koeajojen ja teknistren tietojen perusteella edetään äänestykseen, jonka 5-6 parhaaksi katsottua kutsutaan Zagrebiin vertailtaviksi.

Vuoden Kaupunkibussi 2019 on tarkoitus julistaa Hannoverin IAA hyötyautonäyttelyssä syksyllä 2018.


Kaukoliikennejunien matkamäärät jatkavat kasvuaan

Tänä vuonna kotimaan kaukoliikenteessä on tehty jo 8 miljoonaa matkaa, kasvua koko verkostolla on 8 prosenttia. Joulukuussa alkavalla aikataulukaudella yhteydet Helsingistä Turkuun ja Turusta Tampereelle paranevat lisävuorojen myötä. Uudet vuorot parantavat myös yhteyksiä Turusta Oulun, Jyväskylän ja Porin suuntaan.

Helsingin ja Turun väliselle rantaradalle lisätään 12 uutta viikoittaista junavuoroa. Uudet vuorot Helsingistä Turun suuntaan sijoittuvat aamupäiviin, jolloin vuorotiheys on ollut harvempaa. Uudet vuorot Turusta Helsingin suuntaan sijoittuvat vastaavasti alkuiltapäivään.

Turun ja Tampereen välille lisätään kymmenen vuoroa viikossa. Kello 18.05 Turusta lähtevä vuoro mahdollistaa matkan jatkamisen Ouluun asti nykyistä selvästi myöhemmin. Uudet vuorot Tampereelta Turun suuntaan palvelevat erityisesti työmatkustajia, sillä jatkossa Tampereelta ehtii perille Turun suuntaan jo viideksi klo 15.11. lähtevällä junalla.

Helsinki–Joensuu-vuoroja taas joudutaan rataosuuden heikon kunnon vuoksi hidastamaan 5-10 minuuttia 10.12.2017 alkaen. Erityisesti Lappeenranta–Joensuu-välillä on voimassa lukuisia radan heikosta kunnosta johtuvia nopeusrajoituksia, minkä vuoksi rataosan matka-aikaa joudutaan pidentämään. Rataverkkoa hallinnoi ja kehittää Liikennevirasto, jonka kanssa VR tekee tiivistä yhteistyötä.

Uudet aikataulut julkaistaan 12.10. ja ne tulevat voimaan 10.12. Aikataulut ovat voimassa 17.6.2018 asti.


Liikennevirastolta Suomen ensimmäinen julkisenhallinnon ICT-allianssihankinta

Liikennevirasto uudistaa tierekisterin nykyaikaiseksi tiestötietojärjestelmäksi, jonka avulla tieto valtion tieverkon kunnosta saadaan helposti käyttöön. Allianssihankinnan toteuttajaksi on valittu Solita Oy:n, Sito Oy:n sekä Ramboll Finland Oy:n muodostama Tietäjäryhmittymä.

Uuden tiestötietojärjestelmän rakentaminen alkaa lokakuussa ja valmista tulisi olla kolmen vuoden päästä. Uusi järjestelmä korvaa muun muassa vanhan tierekisterin. Hankkeessa luodaan myös kaikkia väylämuotoja palveleva suunnitelma- ja toteutumatietovarasto.

-Jatkossa saamme tien päältä kerättävän sekä suunnittelun ja rakentamisen aikana tuotetun tiedon sujuvammin käyttöömme, kertoo hankepäällikkö Mika Stenmark Liikennevirastosta.

Hankkeen kehittämisbudjetti on viisi miljoonaa euroa. Ensimmäisten toteutusten on tarkoitus valmistua ensi vuonna. Sopimukseen sisältyy myös viiden vuoden ylläpito-optio.

Liikennevirasto sai osallistumishakemukset yhdeksältä ryhmittymältä, joista se valitsi kolme varsinaiseen kilpailutukseen. Näiden kolmen tarjoajan kanssa virasto piti kehitystyöpajat ennen lopullisen tarjouspyynnön lähettämistä. Kilpailutus päättyi elokuussa ja sen voitti Tietäjä-ryhmittymä. Liikennevirasto allekirjoittaa sopimuksen ryhmittymän kanssa lokakuun alussa.


Maailman suurin kuljetus- ja logistiikkayhtiö DHL, seuraavina K&N, Schenker, Robinson, DSV

Vuoden 2015 liikevaihdon mukaan mitattuna saksalainen DHL Logistics on yli 30 miljardilla USD:lla maailman suurin kuljetus- ja logistiikkayhtiö. DHL tunnetaan Saksan Postin logistiikkayhtiönä. 

Toiseksi sijoittui sveitsiläinen Kuehne & Nagel (21 mrd) ja kolmanneksi saksalainen DB Schenker (16,4 mrd). Schenker tunnetaan Saksan Rautateiden (Deutsche Bahn) logistiikkayhtiönä.

Neljäntenä oli USA:n C.H.Robinson (12,0 mrd) ja viidentenä tanskalainen DSV (11,2 mrd).

Seuraavina viiden kärkijoukon takana tulevat järjestyksessä CEVA (NL), Expeditors (USA), Dachser (DE), Panalpina (CH), XPO (USA), UPS (USA), J.B.Hunt (USA), Sinotrans (CN), SNCF Geodis (FR), Gefco (FR), Yusen (JP), Agility (KW), Bollene (FR), Toll (AU) ja USAn HUB 20. sijalla (3,5 mrd).

 


Hiab esittelee kuormankäsittelyyn suunnitellun digitaalisen ratkaisun

Cargoteciin kuuluva Hiab tuo markkinoille digitaalisen HiConnect(TM)-ratkaisun, joka on uusi innovaatio kuormankäsittelyalalla. Hiab lisää HiConnectin uutena ominaisuutena kuormankäsittelylaitteistoonsa. Sen avulla asiakas saa tietoa, jota hyödyntämällä hän voi tehostaa liiketoimintansa.

Ratkaisun avulla asiakkaat saavat reaaliaikaisen käsityksen laitteiston käyttöasteesta, toiminnasta ja kunnosta. Asiakkaat voivat hyödyntää näitä tietoja tehokkuuden optimoinnissa ja tarpeettoman seisonta-ajan minimoinnissa. Tällä hetkellä käytössä on rajallisesti ja usein manuaaliseen syöttöön perustuvaa tietoa laitteiston käyttöasteesta, kunnosta ja toiminnasta.

HiConnectia on kehitetty vuodesta 2015 alkaen läheisessä yhteistyössä ja pilottikokeiluissa useiden asiakkaiden kanssa. HiConnect-ratkaisuun kuuluu neljä liiketoiminnan kannalta tärkeää tietotasoa, jotka on mukautettu erilaisten liiketoiminnallisten tarpeiden ja kaluston koon mukaan. Vuoden 2017 viimeisen neljänneksen aikana Hiab tuo markkinoille HiConnect-jälkiasennusratkaisun, joka sopii tiettyihin jo markkinoilla oleviin HIAB-kuormausnostureihin ja MULTILIFT-vaihtolavalaitteisiin. Ratkaisu on suunnattu asiakkaille Yhdysvalloissa, Britanniassa, Ranskassa, Alankomaissa ja Saksassa. Vuoden 2018 aikana HiConnectin tarjontaa laajennetaan myös muille markkina-alueille.


Rauman meriväylästä tehtiin älykäs ja entistä turvallisempi

Meritaito Oy asensi Liikenneviraston ja Rauman sataman meriväylälle 33 älykästä merimerkkiä. Uudet merimerkit lisäävät väylän turvallisuutta ja säästävät rahaa. Ne myös tekevät meriväylästä yhden maailman uudenaikaisimmista. Suomi on kansainvälinen edelläkävijä meriväylien turvalaitteiden modernisoinnissa.

Meritaito on Rauman älyväyläprojektin urakoitsija ja SeaDatics järjestelmän kehittäjä. SeaDatics on järjestelmä, jolla valvotaan merenkulun turvalaitteiden tilatietoja ja tarvittaessa säädetään merimerkkien valotehoja. Kaikista valotehojen muutoksista jää muistiin tiedot. Jälkikäteen on siis mahdollista tarkistaa, kuka on tehnyt säätöjä, milloin ne on tehty ja mille intensiteetille valot on säädetty.

-Säätömahdollisuus lisää turvallisuutta, sillä luotsi voi valita juuri tilanteeseen sopivan valotehon koko väylälle tai vain yksittäiselle merimerkille. Esimerkiksi sumuisella kelillä merimerkin hämäräkytkin ei itse tietäisi, että valotehoa täytyy huonon näkyvyyden takia lisätä, toteaa Meritaidon asiantuntija Tero Tuominen.

Rauman meriväylän turvallisuuden parantaminen oli nyt erityisen tärkeää, sillä väylän kulkusyvyys kasvaa vuodenvaihteessa 10 metristä 12 metriin. Tämä tarkoittaa samalla, että satamassa käyvät alukset voivat olla huomattavasti nykyistä suurempia.

Lue lisää...


Mersu uudistaa, sijoittaa, keskittää bussituotantoaan

Kun Vuoden Kaupunkibussin valitseva kansainvälinen Bus & Coach of the Year tuomaristo teki vertailutestinsä Brysselin keskustassa kuudella kaupunkibussilla, vain Mercedes kulki kaasulla. Sillä ei ollut kilpailukykyistä sähköbussia. Kaikki sen kilpailijat kulkivat sähköllä.

Mersu korjaa nyt suuntaa rajusti. Omistaja Daimler sijoittaa 340 miljoonaa euroa bussituotantoonsa. Mannheimin tehdas keskittyy jatkossa kaupunkibusseihin ja sähkövoimaan. Neu-Ulmin tehdas keskittyy täysin turisti/matkabusseihin ja autonomiseen ajoon. Rahoista 200 miljoonaa on varattu uuteen tekniikkaan.

Daimlerin bussituotanto työllistää noin 18 000 työntekijää, joista 3440 sijoittuuMannheimiin ja 3860 Neu-Ulmiin. Lisäksi tehtaita on mm. Tsekissä. Daimler-bussien vuotuinen liikevaihto oli viimeksi 4,2 miljardia euroa.

Kortrijkin Kansainvälisessä Bussinäyttelyssä 20-25.10. Mersu esittelee uuden Citaro sähköhybridibussinsa. Se tulee uudella sähköhydraulisella ohjauksella. Valmistaja lupaa 8,5% vähemmän polttoaineen kulutusta hybridinä.

Myös kaksi muuta Mersu-uutuutta on näytillä: MB Tourismo RHD ja Sprinter City minibussi. Sprinter Cityä tarjotaan Jopa 7,36 pitkänä 15,3 m kääntöympyrän halkaisijalla ja pitkin pituuttaan matalalla kynnyksellä.


STARK tehostaa logistiikkatoimintoja – keskusvarasto ja tuotanto Postille

DT Finland Oy (STARK-ketju) siirtää Lahden keskusvarastonsa sekä varastopalvelujen tuotannon Postille. Stark-ketjun keskusvarastot siirtyvät Postin varastokeskukseen Orimattilan Pennalaan vuoden 2018 alussa. Yhteistyösopimuksen myötä keskusvaraston toiminnoissa työskentelevät henkilöt siirtyvät vanhoina työntekijöinä 1.10.2017 Postin sisälogistiikkaan erikoistuneeseen tytäryhtiöön, Flexo Palvelut Oy:n.

- Yhteistyösopimuksen myötä Posti vastaa tulevaisuudessa Starkin tuotevarastoinnista, varastointiin liittyvästä käsittelystä ja varastoinnin kehittämisestä kokonaispalveluna, kertoo DT Finland Oy:n toimitusjohtaja Harri Päiväniemi.


Continental huolehtii renkaista: digitaalinen rengasvalvontakeskus

Uusi järjestelmä mahdollistaa kuljetus yrittäjän tarkastelemaan ja seuraamaan kaikkien autojensa rengaspaine- ja lämpötilatietoja yhdestä verkkosivustolla.

Kaikki tiedot, joita kuljetusyrittäjä saattaisi tarvita, (matalapainehälytykset, korkean lämpötilan hälytykset jne.), kerätään renkaiden sisäpuolelle asennetuilla antureilla. Rengasanturit toimivat suoraan lukijan kanssa, joka on kuljetusyrityksen pihan ovella. Aina kun auto tulee tai poistuu pihalta, lukija hakee tietoja antureista ja lähettää ne web-portaaliin.

Continental mukaan järjestelmä säästää aikaa ja rahaa, sillä se tehostaa renkaiden huolto-ohjelmia, parantaa polttoainetehokkuutta ja estää kalliita rengasrikkoja.

– 34 prosenttia raskaasta kalustosta liikkuu vajaapaineisilla renkailla, kertoo Yhdysvaltojen Continentalin varatoimitusjohtaja Paul Williams. Oikein täytetyillä renkailla saavutettaisiin yhden prosentin polttoainesäästö, 15 prosentin kulumissäästö ja 20 prosentin säästö renkaan eliniässä. Puhumattakaan tienvarteen jäämisestä ja renkaiden vaihdosta siellä, Williams lisää.

Rengasantureita on tottakai mahdollista myös jälkiasentaa ajoneuvojen renkaisiin.