Poliisi valvoo rengasratsiaviikon aikana renkaiden kuntoa liikenteessä tehostetusti. Vuonna 1997 alkanut Rengasratsian valistustyö on parantanut renkaiden kuntoa, mutta rengastiedolle on edelleen suuri tarve. Huonoilla renkailla ajavat eivät tiedä omien renkaidensa puutteita.
Autonrengasliitto järjestää Rengasratsia-rengasturvallisuuskampanjan yhdessä Liikenneturvan ja poliisin kanssa. Koronaviruksen vuoksi Rengasratsia järjestetään tänä syksynä viikolla 37 tiedotuskampanjana.
Edellisvuosina renkaita on Rengasratsiaviikolla tutkittu Suomen suurimmissa kaupungeissa yhteisvoimin. Autoilijat on ohjattu Rengasratsian tutkimuspisteelle, missä renkaiden kunto on tarkastettu ja samalla jaettu tietoa autoilijoille renkaiden vaikutuksesta ajoturvallisuuteen.
- Tämän vuoden Rengasratsiassa poliisi valvoo tehostetusti renkaiden kuntoa tien päällä muun partioinnin ohessa, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta sanoo.
Poliisi kiinnittää huomiota renkaisiin huomiota ympäri vuoden. Ihalainen on huomannut, että huonokuntoiset renkaat kulkevat tavallisesti käsi kädessä ajoneuvon muiden turvallisuuspuutteiden kanssa. Tieliikennelain mukaan henkilö- ja pakettiauton renkaiden pääurien on oltava vähintään 1,6 millimetriä syvät, mutta sadekelillä jo alle 4 mm urat alkavat heikentää auton ajo-ominaisuuksia merkittävästi.
Rengasratsian aikana huonokuntoisilla renkailla ajavien osuus on laskenut noin 10,3 prosentin tuntumaan. Kääntöpuolena on tosin huomattava, että osuus merkitsee noin 314 000 ajoneuvoa, joiden renkaat ovat huonossa kunnossa.