Sesongit tasaisiksi
- Luontiaika
- 21.06.2018 09:19
Kausivaihtelut luovat epävarmuutta kuljetusyrityksen työvoiman saannille. Lomautuksen päätyttyä aiempia työntekijöitä ei ehkä saada takaisin. Parinkymmenen henkilön suuruisen kuljetusyrityksen toimitusjohtaja kertoo, miten yritys on onnistunut poistamaan työvoiman tarpeen vaihtelut. Uuden tietotekniikan ansiosta toiminta on tehostunut ja kuljettajien tyytyväisyys kasvanut. Henkilökunnan kouluttamisen täytyy oikeasti olla hyödyllistä. Asiasta enemmän 28.6. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018:ssa.
Rengasmarkkinoita ravistellaan
- Luontiaika
- 21.06.2018 09:01
Toukokuun 2018 alussa EU asetti kiinalaisille kuorma- ja linja-autonrenkaille useiden kymmenien euron suuruisen polkumyyntitullin. Tämä pysäyttää myös monen halparenkaan maahantuonnin Suomeen vähintään hetkeksi tai jopa lopullisesti. Rangaistustullin vaikutukset saattavat heijastua laatumerkkien hinnoitteluun saakka. Mitä rengasmarkkinoilla tapahtuu? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018, joka ilmestyi 28.6.
Auto, tekniikka ja kuljetus testasi Sisu GTP panssarikiiturin!
- Luontiaika
- 20.06.2018 15:11
Suomalainen 2+8 -paikkainen miina- ja luotisuojattu nelivetoinen panssarimaasturi Sisu GTP aiheutti pienen sensaation Latvian puolustusvoimien vertailutesteissä. Se pesi useimmissa osasuorituksissa kovien kriisipesäkkeiden kehittämät huipputuotteet, mm. Israelin, Turkin, Etelä-Afrikan vastaavat erikoisjoukkojen panssariautot.
Sisu GTP:n monitoimiratkaisu on lajissaan nerokas. Samalla siinä on tilaa merkittävällekin tuotekehitykselle yksityiskohdissa. Maantiekiitäjänä se etenee kuin susi maastossa, on ketterä kuin ilves ja samalla kameleontti autoksi todetaan Sisu GTP:n ensimmäisessä siviilikoeajossa.
Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018 antaa yksityiskohtaisen koeajoraportin. Lehti ilmestyy 28.6.
Toyota Material Handling kasvattaa huoltoverkostoa Etelä-Karjalaan
- Luontiaika
- 20.06.2018 15:09
Toyota Material Handling Finland Oy:n (TMHFi) oma huoltoverkosto on laajentunut. TMHFi on perustanut kenttähuoltoyksikön Imatran ja Lappeenrannan alueelle. Tämä parantaa TMHFi:n kykyä palvella erityisesti Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson alueen kasvanutta asiakaskuntaa.
Trukkien huollot ja korjaukset pyritään suorittamaan kenttämekaanikkojen toimesta asiakkaan tiloissa trukkien käytettävyyden optimoimiseksi.
Valmet Automotive on valmistanut jo 100 000 GLC-katumaasturia
- Luontiaika
- 20.06.2018 14:58
Kuvassa automyyjä Roope Rousu ja 100 000. GLC:n ostaja Päivi Andvik.
Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla on valmistunut jo 100 000. Mercedes-Benz GLC-katumaasturi. GLC:n tuotanto käynnistyi Suomessa helmikuussa 2017, ja se on saavuttanut 100 000 auton valmistusmäärän nopeammin kuin mikään muu Valmet Automotiven tuotantomalli. GLC:n päätuotantopaikka on Mercedes-Benzin Bremenin tehdas Saksassa.
GLC on Valmet Automotiven historian vaativin tuotantoprojekti. Sen osina ovat olleet muun muassa Suomen suurimman, yli 300 robotin hitsaamon suunnittelu ja rakentaminen, lähes 100 miljoonan euron investoinnit, autotehtaan toimintamallin uudistaminen sekä yli 2000 henkilön rekrytoinnit vuosina 2016 ja 2017.
GLC:n vahvan kysynnän vuoksi tavoitteena oli mahdollisimman nopea tuotannonaloitus. Valmistussopimus allekirjoitettiin Daimlerin kanssa marraskuussa 2015, ja ensimmäinen GLC valmistui helmikuussa 2017. Tämän jälkeen tuotantotavoitteita nostettiin toistuvasti, jonka ansiosta Valmet Automotive teki 2017 uuden tuotantoennätyksen 90 000:llä GLC- ja A-sarjan autolla.
- Mercedes-Benzin GLC-katumaasturi on jo nyt yksi Uudenkaupungin autotehtaan tärkeimmistä automalleista, vaikka sitä on valmistettu vasta puolentoista vuoden ajan. Tulevat vuodet näyttävät, kuinka suuriin valmistusmääriin GLC Suomessa vielä nousee, kertoo Valmet Automotiven valmistustoiminnan johtaja Pasi Rannus.
Ford ja Volkswagen keskustelevat mahdollisesta hyötyajoneuvoyhteistyöstä
- Luontiaika
- 20.06.2018 14:36
Volkswagen ja Ford tutkivat edellytyksiä hyötyajoneuvopuolen strategiselle yhteistyölle, jonka olisi julkilausuman mukaan tarkoitus vahvistaa kummankin yhtiön kilpailukykyä ja parantaa asiakaspalvelua maailmanlaajuisesti. Yhtiöiden suunnitelmissa on erilaisia yhteistyöprojekteja, johon kuuluu muun muassa yhteisen hyötyajoneuvomalliston kehittäminen. Yhtiöiden julkaiseman tiedotteen mukaan yhteistyöhön ei liity pääoman tai osakkeiden siirtoja.
Matkailualalla voi kuljettaa asiakkaita ilman taksinkuljettajan ajolupaa
- Luontiaika
- 20.06.2018 14:20
Hallitus antoi eduskunnalle liikennepalvelulain muutosesityksen 20.6.2018, jolla helpotetaan matkailualan yrittäjien asiakaskuljetuksia.
Muutoksen myötä koti- ja matkailupalveluyritysten osana palvelukokonaisuutta tarjoamissa kuljetuksissa kuljettaja ei tarvitsisi jatkossakaan taksinkuljettajan ajolupaa. Yritykset tarvitsisivat kuitenkin taksiluvan.
Esityksellä vähennettäisiin koti- ja matkailupalveluyritysten hallinnollista taakkaa ja muita sääntelystä aiheutuvia kustannuksia. Lisäksi esitys helpottaisi työvoiman saatavuutta ja kausityöntekijöiden työllistymistä alalle. Esityksellä olisi siten myönteisiä vaikutuksia suomalaiselle koti- ja matkailupalvelutoiminnalle.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan heti kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
Liikennepalvelulaki tulee pääosin voimaan 1.7.2018.
Michiel Kuijs DAF Alankomaiden ja Pohjoismaiden toimitusjohtajaksi
- Luontiaika
- 20.06.2018 14:18
Michiel Kuijs nimitettiin DAF Alankomaiden ja Pohjoismaiden toimitusjohtajaksi 1. heinäkuuta alkaen. Hän on Jan van Keulenin seuraaja, joka puolestaan valittiin DAF-myynnin pääjohtajaksi samasta päivämäärästä lähtien. Jan van Keulenistä tulee Itä-Euroopan ja Euroopan unionin ulkopuolisten markkinoiden vastuuhenkilö.
Michiel Kuijsilla on yli 20 vuoden kokemus markkinoinnista ja myynnistä DAF:illa. Vuodesta 1997 vuoteen 2009 saakka hän toimi markkinointi- ja aluepäällikkönä DAF Alankomaissa, ennen kuin hänet nimitettiin DAF myynnin pääjohtajaksi yhdeksän vuotta sitten.
Droneilla rakennusteollisuuden tutkimuksia
- Luontiaika
- 20.06.2018 14:14
Drone-tutkimus tarkastaa vaivatta sellaiset paikat, joihin ei muuten ole helppoa päästä. Tällaisia ovat esimerkiksi korkeat rakennukset, sillat ja vesitornit, mutta myös hyvin ahtaat paikat, kuten putket ja säiliöt. Aikaa ja rahaa säästyy, kun julkisivu- ja rakennetutkimuksiin ei tarvita nosturiautoja ja monia henkilöitä.
- Droneen voi kiinnittää kameran tai kameroita, joiden avulla voidaan tutkia erilaisia pintoja ja rakenteita. Korkearesoluutioinen kamera löytää rakenteiden ongelmat tehokkaasti, selvittää Kiwa Inspectan rakennetun ympäristön toimialan Etelä-Suomen aluepäällikkö Terhi Hirvikorpi.
Kuvien perusteella voidaan myös löytää ne kohdat, joita on syytä tutkia tarkemmin esimerkiksi laboratorionäyttein.
- Dronen ottamista kuvista voidaan rakentaa 3D-malli, joka on kaiken muun tutkimusdatan kanssa myös asiakkaan käytettävissä pilvipalveluna. Tutkimusaineiston ja Kiwa Inspectan asiantuntijoiden analyysin ja suositusten pohjalta asiakas saa hyvän ja monipuolisen kokonaiskuvan kiinteistönsä rakenteiden ja pintojen kunnosta.
Drone-tutkimus riittää joissain tapauksissa aivan sellaisenaan kertomaan kaiken olennaisen kohteesta, jolloin sen lisäksi ei tarvitse tehdä enää muita tutkimuksia. Drone-tutkimus yhdistetään kuitenkin usein muihin rakenteiden ja pintojen tutkimuksiin.
Euroopassa kuolee tieliikenteessä ison matkustajakoneen verran ihmisiä joka päivä
- Luontiaika
- 20.06.2018 13:29
ETSC:n (European Transport Safety Council) uusin raportti paljastaa, että EU:n teillä kuolee liikenneonnettomuuksissa 70 ihmistä päivässä, 500 kuolemaa/viikko. 25 250 ihmistä menetti henkensä liikenneonnettomuuksissa EU:ssa vuonna 2017.
Vaikka liikennekuolemien määrä väheni viime vuodesta 2%, vähenemä on neljässä vuodessa vain 3%. Se on paljon vähemmän kuin EU:n asettama vuotuinen tavoite -6,7%/vuosi aina vuoteen 2020.
EU-komissio julkisti viime kuussa sarjan toimenpide-ehdotuksia, joilla tavoitellaan 2000 liikennekuoleman vuotuista vähenemää EU:n teillä. Nyt odotetaan EU:n jäsenmaiden ja EU-parlamentin hyväksyntää ehdotetulle ohjelmalle.
ETSC peräänkuuluttaa liikenneturvallisuuden parantamisen nostamista pinnalle ja yleiseksi puheenaiheeksi EU-jäsenmaissa. Nyt kahden henkilön hengen vaatinut lento-onnettomuus saa mediaraportoinnissa enemmän palstatilaa kuin EU:n 70 ihmisen kuolema päivittäin tieliikenteessä.
EU:n ulkopuoilella olevien Euroopan maiden liikennekuolemien määrä on vielä pahempi kuin EU:ssa. Niiden teillä 96 ihmistä kuolee päivittäin tieliikenneonnettomuuksissa. Euroopassa kiuolee siten keskimäärin 166 ihmistä joka päivä tieliikenteessä. Se vastaa ison matkustajalentokoneen surmansyöksyä joka päivä.
DB Schenker tuplaa Tanskan vientilähdöt
- Luontiaika
- 20.06.2018 12:51
DB Schenker kasvattaa viikoittaisia Tanskan System-lähtöjään viennin osalta nykyisestä kahdesta lähdöstä neljään 2.7.2018 alkaen. Nykyisten suorien tiistain ja lauantain lähtöjen lisäksi heinäkuusta alkaen on maanantain ja keskiviikon lähdöt Värnamon kautta Kööpenhaminaan ja Aarhusiin.
Samaan aikaan tuonnin kappaletavaralähtöjen määrä muuttuu siten, että Aarhusin suorien lähtöjen määrä kasvaa kahdesta lähdöstä neljään lähtöön (ma/ti/ke/pe). Kööpenhaminasta on neljä viikoittaista suoraa kappaletavaralähtöä (ma/ti/ke/pe) aivan kuten ennenkin.
UPS:lle yli 700 maakaasulla toimivaa ajoneuvoa
- Luontiaika
- 20.06.2018 08:48
UPS on tänään ilmoittanut suunnitelmansa rakentaa viisi paineistetun maakaasun (Compressed Natural Gas, CNG) tankkausasemaa ja lisäävänsä yli 700 uutta CNG:a käyttävää ajoneuvoa kalustoonsa. Kalusto kasvaa 400 vetoautolla sekä 330 terminaalitraktorilla.
Tämä 130 miljoonan dollarin investointi CNG-kapasiteettiin on jatkoa UPS:n aiempaan 100 miljoonan dollarin investointiin vuonna 2016 ja 90 miljoonan dollarin investointiin vuonna 2017. UPS investoi yhteensä yli miljardi dollaria vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja teknologisesti edistyksellisiin ajoneuvoihin sekä tankkausasemiin vuosina 2008–2018.
CNG ja LNG (Liquified Natural Gas) kapasiteettien kasvattaminen on tärkeässä roolissa UPS:n uusiutuvan biokaasun käytössä. Uusiutuvat biokaasut vähentävät jopa 90 % kasvuhuonekaasupäästöjä elinkaarensa aikana verrattuna perinteiseen dieseliin. Viime vuonna UPS käytti noin 57 miljoonan litran edestä biokaasua. Yhtiö on suurin biokaasun käyttäjä kuljetussektorilla.
Viisi uutta CNG-tankkausasemaa tulevat olemaan Arizonassa, Indianassa, Kansasissa sekä kahdessa kohteessa Texasissa. Uudet 400 vetoautoa hankitaan valmistajilta Freightliner ja Kenworth sekä uudet 330 terminaalitraktoria valmistajalta TICO. UPS:n jo olemassa olevia ja uusia CNG-ajoneuvoja käytetään reiteillä, joilla ne voivat hyödyntää uusia CNG-tankkausasemia.
If lisäsi kilometrihinnoittelun taksivakuutuksensa
- Luontiaika
- 19.06.2018 15:16
Heinäkuun alussa uudistuva liikennepalvelulaki vaikuttaa merkittävästi taksiliikenteeseen. If uudisti taksivakuutuksensa vastaamaan entistä paremmin erityyppisten taksinkuljettajien tarpeita. Uutena taksien vakuutuksissa on ajokilometreihin pohjautuva hinnoittelu.
– Lakiuudistuksen myötä alalle tulijoiden määrä todennäköisesti lisääntyy ja erilaistuu, eli yhä useampi saattaa esimerkiksi ajaa taksia satunnaisesti viikonloppuisin. Tällaisille kuljettajille aikaisemmin tarjolla ollut perinteinen taksivakuutus on voinut olla suhteessa kallis vaihtoehto, kertoo yritysten ajoneuvovakuutuksista vastaava tuotepäällikkö Taija Halen Ifistä.
Taksinkuljettajien liikenne- ja täyskaskovakuutuksissa ilmoitetaan Ifissä jatkossa vuosittaiset ajokilometrit. Uusi vakuutus kohtelee erilaisia taksinkuljettajia reilusti: Osa-aikaisesti tai vähän ajossa olevien taksien riski sille, että liikenteessä sattuu jotakin, on paljon pienempi kuin vuorokauden ympäri ajossa olevien taksien. Nyt myös vakuutuksen hinta huomioi tämän.
Daimler Trucks panostaa tuotekehitykseen 2,5 miljardia euroa vuosina 2018-2019
- Luontiaika
- 19.06.2018 15:12
Daimler Trucks otti tammi-maaliskuun välillä maailmanlaajusesti vastaan peräti 49 prosenttia enemmän tilauksia kuin vuotta aikaisemmin. Uusien kuorma-autojen myynti on kasvanut samana aikana 21 prosenttia. EU30-alueella myynti kasvoi ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 11 ja Brasiliassa jopa 66 prosenttia. Lisäksi taloudellisten tehostamistoimien odotetaan parantavan yhtiön tulosta 1,4 miljardilla eurolla vuoteen 2019 mennessä.
Daimler Trucks aikoo panostaa tutkimukseen ja tuotekehitykseen yhteensä 2,5 miljardia euroa vuosina 2018–2019. Summasta 500 miljoonaa käytetään sähköisen, liitettävyyden ja autonomisen liikenteen tutkimukseen ja edistämiseen. Konkreettinen askel tähän suuntaan on uuden EMG-yksikön perustaminen (E-Mobility Group) kiihdyttämään kuorma- ja linja-autojen sähköisten voimalinjojen kehitystä.
Tämän vuoden aikana asiakkaiden testikäyttöön toimitetaan jo 30 sähköistä hyötyajoneuvoa, ja sarjatuotannon on määrä alkaa vuonna 2021. Näihin ajoneuvoihin kuuluvat esimerkiksi Yhdysvalloissa juuri esitellyt yli 15-tonnisten luokkaan sijoittuva Freightliner eCascadia, 9–12-tonnisten luokan täyssähköinen Freightliner eM2 106, FUSO eCanter -kevytkuorma-auto sekä raskaan sarjan Mercedes-Benz eActros.
DHL Express ja R-kioski yhteistyöhön
- Luontiaika
- 19.06.2018 14:47
Pikakuljettaja DHL Express ja R-kioski ovat aloittaneet yhteistyön, joka laajentaa kansainvälisten pikakuljetusten toimitusvaihtoehtoja merkittävästi. Noin 300 R-kioskia ympäri Suomen toimii jatkossa DHL Expressin palvelupisteinä.
Ensimmäisessä vaiheessa R-kioskeista voi noutaa lähetyksiä. DHL ilmoittaa saapuvasta lähetyksestä tekstiviestitse vastaanottajalle, joka voi ohjata pakettinsa johonkin DHL-palvelupisteinä toimivista R-kioskeista. Syksyllä myös lähettäminen tulee mahdolliseksi, ja R-kioskeihin voi käydä viemässä valmiiksi maksettuja ja valmisteltuja lähetyksiä.
- Haluamme tarjota asiakkaillemme maan kattavimman ja monipuolisimman valikoiman palveluita. Kansainvälinen verkkokauppa kasvaa ja paketteja liikkuu R-kioskin kautta kasvavassa määrin. DHL:n paketit voi jatkossa noutaa R-kioskin laajasta kioskiverkostosta joustavasti silloin kuin se asiakkaalle parhaiten sopii, sanoo R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen.
DHL Express on laajentanut toimitusvaihtoehtojaan Suomessa voimakkaasti viime vuosina, ja yhteistyö R-kioskin kanssa parantaa niiden valtakunnallista kattavuutta entisestään. Asiakas voi nyt valita paketin kotiinkuljetuksen sijasta toimituksen esimerkiksi johonkin 35:stä DHL-pakettiautomaatista tai 430:sta palvelupisteestä.