MAN - Vaihtoautot

Suomessa matkataan junilla leveästi

Suomen rautateillä junat kulkevat raideleveydellä, joka poikkeaa Euroopassa yleisesti käytössä olevasta raideleveydestä 1 435 mm. Suomessa on käytössä niin kutsuttu leveä raideleveys 1 524 mm.

Ensimmäinen rautatie Helsingistä Hämeenlinnaan avattiin vuonna 1862. Jo vuonna 1851 oli avattu rautatie Pietarista Moskovaan jonka raideleveys oli 1 524 mm. Oli luontevaa, että Suomessa otettiin käyttöön venäläinen raideleveys, olihan Suomi osa Venäjää. 

Leveä raide tuli Venäjälle Yhdysvalloista. Pietarin Moskovan rautatietä oli rakentamassa yhdysvaltalainen insinööri Georg Whistler. Hän oli kotoisin etelävaltioista, joissa oli käytössä leveys 1 524 mm. Raideleveys kuitenkin standardisoitiin Yhdysvalloissa 1880-luvulla ja etelävaltioiden rautatiet muutettiin leveyteen 1 435 mm.

Seuraavaksi Suomessa otettiin käyttöön rata Riihimäeltä Pietariin vuonna 1870. Ennakkoon käytiin laajaa keskustelua raideleveydestä. Monet olivat Suomessa kapeamman raiteen kannalla.

Keskustelu loppui lyhyeen kun keisari antoi käskykirjeen radan rakentamisesta. Keisarillisen majesteetin 9. joulukuuta 1867 antama armollinen julistus erinäisistä määräyksistä rautatien rakentamisen suhteen määräsi, että Suomen Suuriruhtinaskunta rakentaa rautatien ”viisi jalanmittaa” leveänä Riihimäeltä Pietariin.

Lue lisää...


Äänekosken liikenneyhteydet -hankkeen rataosuus valmistui

Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet -hankkeen rataosuus valmistui 15.8.2017 – suunnitelman mukaisessa aikataulussa ja valmiina palvelemaan Metsä Groupin biotuotetehdasta sekä alueen muuta elinkeinoelämää.

Ratahankkeessa Keski-Suomen ratayhteyksiä peruskorjattiin vastaamaan alueen kasvavia liikennemääriä. Samalla rataliikenteen turvallisuus parani ja ympäristökuormitus pieneni.

Työmaa työllisti kaikkiaan 1 500 ammattilaista, jotka tekivät töitä kolmessa vuorossa, 350–400 henkilöä kerrallaan.

Hanke painottui noin 47 kilometrin mittaiselle Jyväskylä - Äänekoski välille. Parannustöitä tehtiin myös yksittäisissä kohteissa välillä Tampere - Jyväskylä.

Lue lisää...


VW toimittanut heinäkuuhun mennessä jo 286 800 hyötyajoneuvoa

Vuoden ensimmäisinä seitsemänä kuukautena Volkswagen hyötyajoneuvot on toimittanut jo 286800 ajoneuvoa ympäri maailman. Näihin kuuluvat T, Caddy, Crafter ja Amarok mallisarjan autot.

Maailmanlaajuisesti määrä on noussut 5.3 prosenttia ja Euroopassa 4.3 prosenttia.

Mallikohtaisesti myyntimäärät ovat seuraavat:

• 121,200  T - mallia (114,500; +5.8 prosenttia)

• 97,100 Caddya  (90,200; +7.6 prosenttia)

• 44,100 Amarokia (40,600; +8.3 prosenttia)

• 24,500 Crafteria (26,900; -8.9 prosenttia)

Pudotus Crafterin myyntitilastoissa johtuu mallin vaihdoksesta.



Itseohjautuvien laivojen kokeilu täyteen vauhtiin

Suomen länsirannikolle avattavalla testialueella voi vastaisuudessa testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. Luvan kokeiluun on myöntänyt Länsi-Suomen ELY-keskus. Maailmassa ainutlaatuinen kaikille avoin testialue on ristitty Jaakonmereksi yllättäen edesmenneen tohtori Jaakko Talvitien työn kunniaksi.

Yritykset, tutkimuslaitokset ja muut tahot, jotka haluavat tehdä Jaakonmerellä testejä, voivat ottaa DIMECC Oy:hyn yhteyttä One Sea -verkkosivuston kautta.

DIMECC pyytää halukkailta testaajilta tarvittavat tiedot ja auttaa mm. dokumentaation suunnittelussa. Kun luvat ja sopimukset ovat kunnossa, testit voivat alkaa. Yksittäiset testit voivat kestää yhdestä maksimissaan kuuteen viikkoon.

Esimerkiksi startup tai jopa yksittäinen ihminen voi asiallisella hakemuksella päästä testaamaan ideansa tai teknologiansa toimivuutta. DIMECC käy jo keskusteluja ensimmäisistä testeistä, joista tullaan ilmoittamaan tuonnempana. Testien odotetaan käynnistyvän keväällä 2018, mutta tarvittaessa testaaminen on mahdollista jo syksyllä.

Vuonna 2016 perustettu One Sea -ekosysteemi edustaa poikkeuksellisen edistynyttä yhteistyötä, jossa toimialojensa globaalit johtajat edistävät yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Meriteollisuus Ry on tukenut työtä ja TEKES on investoinut ekosysteemiin.


Hakonen tuo markkinoille uuden kuljetus- ja kantopalvelun

Hakonen tuo markkinoille kuluttajille suunnatun kuljetus- ja kantopalvelun, joka on helppo ja nopea tapa tilata isojen, tilaa vievien ja hankalasti käsiteltävien tuotteiden kuljetuspalveluita.

Hakosen uusi Circular -palvelu (kiertotalous) on suunnattu erityisesti viime vuosina nopeasti suosiotaan kasvattaneiden nettikirpputorien myyjille ja ostajille sekä vertaiskauppaporttaaleille.

Circular -palvelu ratkaisee kuluttajien haasteet isojen ja vaikeasti käsiteltävien tavaroiden kuljettamisessa ja kantamisessa. Hakonen Solutions Oy:n toimitusjohtaja Juha Wallin kuvaa 15. elokuuta markkinoille lanseerattavaa palvelua kuluttajalle helpoksi ja vaivattomaksi käyttää. Palvelu on tilattavissa verkosta ja hinnoittelu sekä aikataulut näkyvät kuluttajalle yhdellä klikkauksella. Hakonen noutaa ja jakaa perille asti kuluttajien kalusteita ja tuotteita, joissa hän tarvitsee kuljetus- ja kantoapua.

Circular-palvelu on saatavissa Hakosen verkkokaupasta. Ensivaiheessa palvelu on käytössä pääkaupunkiseudulla ja laajenee loppuvuoden aikana kaikkialle Suomeen. Lisäksi myöhemmin kuluttajapalvelua tullaan laajentamaan mm. kodinkalusteiden ja laitteiden kierrätykseen.

Palvelu on käytettävissä myös tori.fi -sivustolla, jossa kuluttaja voi tulevaisuudessa myydä tai ostaa huonekalunsa tai muun ison ja hankalasti käsiteltävän tuotteensa kuljetettuna.


Taksi Helsingillä kaikki autot ajossa veturinkuljettajien lakkopäivänä

Veturinkuljettajien mielenilmaus pysäyttää junaliikenteen maanantaina 14.8. klo 18 alkaen. Taksi Helsinki varautuu lakkoon laittamalla kaikki yli 1300 taksiaan ajoon tiistaina klo 5.30-20.00.

Taksinkäyttäjiä suositellaan tekemään ennakkovarauksen tiistaille numerosta 0100 0600

Taksin saa myös tilattua numerosta 0100 0700 tai Taksi Helsinki -sovelluksella. Taksin voi myös aina ottaa taksitolpalta tai lennosta.


Hollanti: Muurahaishappobussi!

Einhovenin teknisen yliopiston suunnittelutiimi on kehittänyt menetelmän, jolla muurahaishaposta tehdään energiaa polttokennolla. Muurahaishappo tulee paljon halvemmaksi kuin vety. Muurahaishappoa tavataan luonnossa ja karboksyyli-nomellä sitä käytetään mm. nahka- ja tekstiiliteollisuudessa. Muurahaishappo polttokennon hyödyntämänä tuottaa päästönä veden lisäksi jonkin verran CO2:ta.

300 litran muurahaishapposäiliöllä on VDL-bussilla saavutettu 200 km:n toimintamatka. Vastaavalla vetysäiliöllä toimintamatka on ollut 400 km.


Turkki: Karsan valmistamaan busseja USA:ssa

Turkissa hyötyajoneuvoja valmistava Karsan on Kanadan Montrealissa esitellyt 14 metrisen CNG-maakaasulla toimivan " Sunshine" bussinsa, jonka valmistukseen USA:ssa se on hakemassa "Buy America" tuotantotukea.

Karsanin tuotanto- ja kehitysjohtaja Levent Erdogan neuvottelee parhaillaan tuotantopaikasta. Sunshine CNG on läpäissyt Altoona-testin ja on täydentämässä FMVSS/CMVSS sertifikaatiota valmistellen myynnin alkua vielä 2017 aikana.


Venäjä: Isuzu Rus aloittamassa myös bussien kokoonpanon

Isuzu Rus ja Uljanovskin aluehallinto ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen myös Isuzun mini- ja paikallisbussien kokoonpanosta Isuzun NQR90LK alustalle. Sopimuksen mukaan valmistettaisiin 500 bussia vuoden aikana.

Isuzu Rus'n kokoonpanotehtaassa valmistetaan ennestään kokonaispainoltaan 3,5 - 33 tonnin kuorma-autoja.

Isuzu Motorsilla on 75% ja  venäläisellä Sojiz Corporationilla 26% lsuzu Rus'n osakekannasta.


Saksa: Vasemmisto vaatii lisää maksuja ja kieltoja kuorma-autokuljetuksille

Eduskuntavaaleihin valmistautuvassa Saksassa sikäläinen vasemmistopuolue Die Linke vaatii kuorma-autoliikenteelle ajokieltoa perjantai-iltapäivisin ja öisin. Lisäksi puolue vaatii kuorma-autoille ajokieltoa pääteillä ja paikallisteillä, jotka kulkevat yhdensuuntaisesti moottoriteiden kanssa. Puolue vaatii myös pidennettyjä lepoaikoja ja työehtoja ammattikuljettajille. Myös kuorma-autojen tiemaksuja vaaditaan korotettaviksi ja laajennettaviksi. Kaupunkikeskustoissa kuorma-autoilta olisi kiellettävä jakeluajo, puolue toteaa kaupunkiohjelmassaan. Busseilta olisi puolueen vaatimuksesta kiellettävä rahtikuljetukset. 25,25 m ja sitä pitemmät "hirviökuorma-autot" (Monster-trucks) tulisi kieltää kokonaan.

Perusteluina Die Linke näkee kansainvälisten suuryritysten kärkevän yhä enemmän rahtikilometrejä tuotteiden hintaan. Kokonaishinta on korkea: onnettomuuksia, melua, päästöjä, ympäristö- ja ilmastohaittoja.

"Haluamme kääntää kehitystä, tehdä kuljetukset nykyistä kalliimmiksi ja vahvistaa paikallista elinkeinotoimintaa", Die Linke toteaa.

(Vogel)


Automatisoitua pysäköimistä pilotoidaan Mercedes-Benz-museossa

Bosch ja Daimler ovat rakentaneet Mercedes-Benz-museon pysäköintihalliin maailman ensimmäisen täysin automatisoidun, todellisissa olosuhteissa toimivan pysäköintipalvelun. Kuljettajat voivat ratkaisun avulla pysäköidä auton pelkän älypuhelinratkaisun avulla – valvomatta sen liikkeitä ja istumatta sen sisällä. Alkuvuodesta 2018 lähtien yleisö pääsee kokeilemaan automatisoitua pysäköimistä siihen varatuilla testiautoilla älypuhelinsovelluksen avulla museossa.

Lue lisää...


Savonlinja aloittaa HSL-liikennöinnin

HSL on kilpailuttanut bussiliikennöitsijöitä elokuussa 2017 käynnistyvään liikenteeseen. Tarjouskilpailu 39/2016 koski yhteensä 95 bussia kahdeksassa eri kohteessa, joihin sisältyi Helsingin ja Vantaan sisäisiä linjoja sekä seutulinjoja Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Useat tarjouskilpailussa mukana olleet linjat sisältyvät HSL:n hallituksen hyväksymään Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmaan.

Tarjouskilpailun voitti Savonlinja-yhtiöihin kuuluva Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy. Tarjouksia vertailtiin niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

- Voitto tarkoittaa Savonlinjalle mittavia, liki sadan kuljettajan rekrytointeja sekä 45 uuden auton hankintaa, toteaa liiketoimintajohtaja Harri Leskinen. Kalustohankinta Volvolta onkin Savonlinjan historian suurin yksittäinen investointi ja merkittävä myös Volvolle, kertoo Leskinen.

Bussit ovat Euro VI -normin täyttäviä uusia busseja, jotka on varustettu matkustamotilan ilmastoinnilla, automaattisella palosammutusjärjestelmällä ja ajotavan seurantajärjestelmällä. Lisäksi kuljettajan turvallisuutta parannetaan turvaohjaamolla ja kameravalvonnalla. Tämän lisäksi kaikissa busseissa on HSL:n määräysten mukainen alkolukko ajonestolaitteena.

Maanantaista 14.8. alkaen Savonlinjan bussit ajavat linjoilla 79B, 506, 73, 73N, 74, 74N, 611 ja 611B.


LVM:n budjettiehdotus 3,4 mrd. euroa

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa hallinnonalalleen 3,37 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2018. Lisäystä vuoden 2017 varsinaiseen talousarvioon on 144 miljoonaa euroa.

Liikenneverkolle ehdotetaan 2 miljardia euroa, liikenteen tukemiseen ja ostopalveluihin 212 miljoonaa euroa, viestintäpalveluihin ja -verkkoihin sekä viestinnän tukemiseen 523 miljoonaa euroa, liikenteen viranomaispalveluihin 56 miljoonaa euroa, hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin 495 miljoonaa euroa sekä sää-, meri- ja ilmastopalveluihin 45 miljoonaa euroa.

Väylänpidossa panostetaan erityisesti liikenneväylien kuntoon ja laatuun. Liikenneverkon ylläpitoon eli perusväylänpitoon ehdotetaan osoitettavaksi 1,4 miljardia euroa. Tästä määrärahasta 453 miljoonaa euroa on hallituksen strategisten kärkihankkeiden korjausvelan vähentämiseen kohdennettua rahoitusta. Tavoitteena on korjausvelan kasvun taittuminen.

Kehittämisinvestointeihin osoitetaan 505 miljoonaa euroa. Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että vuonna 2018 käynnistetään kuusi uutta kehittämishanketta: Kehä I Laajalahden kohta (20 milj. euroa), Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt (7 milj. euroa), Vuosaaren meriväylä (12,5 milj. euroa), valtatie 4 Kirri-Tikkakoski (139 milj. euroa), Kokkolan meriväylä (45 milj. euroa) ja Hailuodon kiinteä yhteys (76 milj. euroa). Valtiovarainministeriö ehdottaa, että näistä hankkeista käynnistetään Kehä I Laajalahden kohta, Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt ja Vuosaaren meriväylä.

Lue lisää...


MAN:in uusi hytti bongattu koeajossa

MAN:in uusi hytti on ollut koeajossa ja päätynyt heti kuviin, vaikkakin naamioituna. Nämä eksklusiiviset otokset antavat esimakua siitä, miltä MAN:in uusi ohjaamo tulee näyttämään.

Katso kuvat täältä

Edessä ilmanottoaukoille on tehty pieniä muutoksia. Ovissa on uusi sileä kaari ikkunan alareunassa, oven kahva on niin ikään uudelleenmuotoiltu.

Aikaisemmassa tasaisessa pyöränkaaressa on nyt selkeä taitos ja hytin takaosan tunnusomaiset viisi aaltoa ovat vaihtuneet kolmeen, vähemmän selväpiirteiseen viivaan. 

 


Renault Trucks esittelee Power Truck Showssa Aaveajajan ja Maxispace-ohjaamon

Renault Trucks osastolla Power Truck Showssa on esillä T-sarjan asiakasautoja ja uutuutena erikoisvarusteltu Maxispace-ohjaamoinen esittelyauto. Palace hallissa on lisäksi näytillä tämän vuoden Suomen markkinoille tuotu maansiirron järeä uutuusmalli: Renault Trucks C-sarja.

Renault Trucks osastolla on esittelyssä saksalaisen SDL Lager & Logistik GmbH / Dirk Müllerin omistuksessa oleva näyttävä T Ghostrider. Käsin tehty kynäruiskumaalaus oli yhteensä 160 työtunnin projekti, joka työllisti maalausyrityksen koko henkilökunnan kolmeksi kuukaudeksi. T-sarjalainen kynäruiskumaalattiin omistaja Müllerin suosikkielokuvan, Ghost Rider – aaveajaja mukaan, joka perustuu Marvel-kustantamon Aaveajaja-supersankarisarjakuviin. Vuonna 2007 ilmestyneen elokuvan pääosaa näytteli Nicolas Cage.

Lue lisää...