MAN - Tapahtumat

Finnlines tilaa kolme ympäristöystävällistä roro-alusta

Finnlines jatkaa operatiivisen toimintansa kehittämistä ja on tilannut kolme roro-alusta kiinalaiselta Jinling-telakalta. Ensimmäisten laivojen odotetaan valmistuvan vuosina 2020-2021.

Kokonaisinvestointi tulee olemaan yli 200 miljoonaa euroa.

Lue lisää...


Country Sisters Power Truckiin 10.-11.8.

Tsekistä kotoisin oleva kuuden naisen countrybändi Country Sisters saapuu elokuussa Kauhavalle, Härmään Power Truck Show’hun. Country Sisters on perustettu jo vuosia sitten mutta nykyisellä kokoonpanolla yhtye on kiertänyt ympäri maailmaa esiintymässä vuodesta 2013 asti.

Country Sisters esiintyy Power Truck Show’ssa U4-alueen American Truck Stage lavalla sekä perjantaina että lauantaina. Yleisö pääsee nauttimaan countrymusiikista kumpanakin päivänä kaksi kertaa.


Ilkka Lehtikallio Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjäksi

1.4.2018 alkaen kuorma- ja pakettiautomyyjä Mika Saaren lisäksi Etelä-Suomen Renault Trucks kuorma- ja pakettiautoasiakkaita palvelee Ilkka Lehtikallio. Ilkan päätoimipisteenä on Volvo Truck Center Vantaa osoitteessa Osumakuja 4.

Ilkka on monelle Volvo Truck Center asiakkaalle jo ennestään tuttu, sillä hän on työskennellyt Volvo Truck Center Vantaalla

vuodesta 2011 korjaamo- ja varaosamyynnissä, sekä Vantaan asiakaspalvelutiimissä. Ennen uraa Volvo Truck Centerissä, Ilkka työskenteli neljä vuotta kuorma-auton kuljettajana jakelu- ja asennustehtävissä.

Sekä Mika Saari että Ilkka Lehtikallio palvelevat pääkaupunkiseudun, Porvoon, Hämeenlinnan, Raaseporin ja Riihimäen alueiden Renault Trucks
kuorma- ja pakettiautoasiakkaita. Molempien esimiehenä toimii Volvo Truck Center Etelän aluejohtaja Juha Tahvanainen.



Kuorma-autojen ensimmäisten CO2-standardien vastattava markkinoiden moninaisuutta

European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) vaatii kunnianhimoista, mutta realistista lähestymistapaa Euroopan komission ehdotukseen raskaiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästöstandardeista. ACEA on tyytyväinen, että nämä ensimmäiset EU:n hiilidioksidipäästöt on otettu käyttöön kuorma-autojen osalta, jotka ovat osa komission laajempaa strategiaa tieliikenteen päästöjen torjumiseksi.

Vuodesta 2019 alkaen kaikki EU:n raskaiden ajoneuvojen valmistajat tulevat käyttämään samaa laskentatyökalua (VECTO) ilmoittamaan monien erilaisten kuorma-autojen hiilidioksidipäästöistä. VECTO tarjoaa standardoidun, sertifioidun menetelmän kuorma- ja täysperävaunujen CO2-päästöjen ja polttoainetehokkuuden mittaamiseksi. Kuorma-autojen tulevien hiilidioksidimäärästandardien asettamisessa perustason olisi perustuttava tähän tilastollisesti vakaaseen VECTO-tietoon, jonka ensimmäiset arvot ovat saatavissa vuonna 2019.

Tätä silmällä pitäen ACEA:n jäsenet uskovat, että realistinen tavoitetaso olisi 16 prosentin pakoputkihiilidioksidipäästöjen vähennys vuosien 2019 ja 2030 välillä, ja välitavoitteena 7 prosenttia vuonna 2025.


Volvo Polestar 1 markkinoille 2019

Se ei ole halpa. Se maksaa vähintään 155 000 euroa: uusi Volvo Polestar 1, coupe-tyyppinen 2+2 paikkainen 600 hv:n sähkömoottori-bensamoottori (4-sylinterinen) hybridi. 500 kappaleen vuosituotantoon tähdätään. Suunnitteilla on myös plug-in hybridi Polestar 1.

Lue lisää...


Airflow-Shell Starship 4500 km yhdellä tankkauksella!

Optimaalisella aerodynamiikalla raskas rekka-auto voisi säästää uskomattomasti polttoainetta. Amerikkalainen Airflow-yhtiö ja öljy-yhtiö Shell näyttävät mallia Starship-konseptirekallaan.

Erikoisvalmisteinen hiilikuitumantteli peittää sentintarkasti veturin ja perävaunun välin. Suippoperä pienentää perävaunun loppupään imun minimiin. Taka-akselien pyörät samoin kuin yhdistelmän pohja keulasta perään ovat kokonaan sileän pinnan peitossa. Automaattinen rengaspaineen säätäjä pitää renkaiden ilmanpaineet vierintävastuksen kannalta optimaalisena. Polttoaineen kulutusta vähentää sähkömoottoreita syöttävä 5000 W vahva aurinkokennomatto pitkin pituuttaan katolla. Moottorina on 400 hv:n R6 diesel.

36 tonnia painava Starship lähtee toukokuussa testattavaksi Kalifornia-Florida väliselle pääreitille. Tavoitteeksi ilmoitetaan 4500 km:n välin ajaminen yhdellä tankkauksella.


Nikola vaatii yli kaksi miljardia Teslalta mallivarkaudesta


Vasemmalla Tesla Semi, oikealla Nikola One.

Teslan ensimmäinen rekka ei ole ehtinyt tien päälle kun toinen futuristisen rekan tekijä, Nikola Motor, on nostanut vahingonkorvaussyytteen Arizonassa Teslaa vastaan.

Nikola vaatii Teslalta yli kaksi miljardia dollaria korvauksena kuuden eri muotoilupatentin rikkomisesta. Nikola osoittaa Teslan tuulilasin, oven, perämuotoilun, lokasuojien ja sivupeitteiden sekä kokonaismuotoilun rikkovan Nikolalle helmi-huhtikuussa myönnettyjä patentteja. Nikola syyttää Teslaa myös pääsuunnittelijansa värväysyrityksestä.

Nikola One on vetykuorma-auto, jonka sarjatuotannon on ilmoitettu alkavan 2022. Nikola One esiteltiin julkisuudessa 2016, Tesla ensi kerran 2017.

Nikola Two on niinikään jo työn alla. Vetykuormurilla on yhdessä Boschin kanssa kehitetty 320 kWh:n litium-ioni akkupaketti kuten edeltäjällään. Kummallakin on noin 735 kW:n (noin 1000 hv) sähkömoottori. Toimintamatkaksi Nikola ilmoittaa 800-1600 km. Tankkaus kestää ilmoituksen mukaan noin 15 minuuttia. Hinnasta ei ole annettu tietoa.


Ruotsi: TWS valitsi ensimmäisen Veloven, Norjassa jo 20

TWS Logistics on ottanut Malmössä käyttöön hollantilaisen nelipyöräisen jakelupolkupyörän Veloven. Kevyen rahtitavaran jakeluun kaupunkikeskuksissa kehitetty Velove on lyönyt läpi Hollannin ja Belgian isoissa kaupungeissa ennen kaikkea DHL:n väreissä.

TWS Logistics on edelleen kehittänyt Velovensa. Sen konttimainen päällirakenne on varustettu säädettävällä sisälämmityksellä. GPS-seurannalla on mahdollista seurata sen kulkua jakelutoimissa.

Lue lisää...


Rauman väylä ja konttiterminaalin laajennus käyttöön

Rauman meriväylän syvennys 12 metriin, konttiterminaalin laajennus sekä konttilaiturissa tehdyt parannukset ovat palvelleet merikuljetuksia viime vuoden lopulta. Kahdella metrillä syvennetty väylä mahdollistaa huomattavasti tehokkaammat kuljetukset, kun aluksiin voidaan lastata jopa kaksi kertaa enemmän tavaraa. Parannettu satama puolestaan palvelee tavaran tehokkaampaa liikuttelua ennen ja jälkeen merikuljetusten. Rauman satamassa vietettiin vihkiäisiä 26.4.2018.

Erittäin hyvä yhteistyö hankkeen eri osapuolten välillä töiden ja liikenteen yhteensovituksessa mahdollisti turvallisen ja sujuvan alusliikenteen töiden aikana ja osaltaan vaikutti myös siihen, että väylä otettiin käyttöön jopa hieman edellä alkuperäistä aikataulua.


Finnairilla nopea kasvu jatkui

Vertailukelpoinen liiketulos on parantunut jo 14 vuosineljännestä peräkkäin ja oli 3,9 miljoonaa euroa.

Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan kasvavan voimakkaasti vuonna 2018. Finnair odottaa kilpailun lisääntyvän erityisesti Euroopan ja Aasian välisillä reiteillä sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välisillä reiteillä, kun nykyiset ja uudet toimijat lisäävät kapasiteettia.

Finnair suunnittelee kasvattavansa kapasiteettiaan yli 15 prosentilla vuonna 2018, suurimman osan tästä kasvusta osuessa vuoden ensimmäiselle puoliskolle. Matkustajamäärän odotetaan kasvavan jokseenkin saman verran kuin kapasiteetin, kun taas liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman kapasiteetin kasvua hitaammin.


Volvon uusi LNG-kuorma-auto tankattiin ensimmäistä kertaa Suomessa

Volvo on tuonut Suomeen ensimmäistä kertaa raskaan runkoliikenteen kuljetuksiin sopivan LNG-käyttöisen ajoneuvon. Vuoden 2017 lopulla julkaistu Volvo FH LNG tarjoaa konkreettisen vaihtoehdon dieselajoneuvoille pitkän matkan ajoon, myös täysperävaunun vetoon. Nesteytetty maakaasu eli LNG, on puhtaana ja kustannustehokkaana vaihtoehtona yleistymässä Suomen maanteillä raskaassa liikenteessä.

- Uusien Volvo FH LNG -kuorma-autojen ajosta syntyvät hiilidioksidipäästöt ovat vähintään 20 prosenttia pienemmät kuin fossiilisten polttoaineiden käytöstä aiheutuvat. Uuden mallin kysyntä on yllättänyt positiivisesti ja ensimmäiset tilaukset ovat jo lähteneet tehtaalle, sanoo Volvon palvelutuotteista vastaava Vesa Soppi.

Suomen ensimmäinen Volvo FH LNG -kuorma-auto tankattiin Gasumin Turun kaasuasemalla. Ruotsin Göteborgissa valmistettavaa kaasukäyttöistä 6x2 -rahtiautoa voi tilata Suomessa Volvo Finland AB:n jälleenmyyjiltä.

Lue lisää...


Yalelta uusi trukin esteentunnistinjärjestelmä

Yale on tuonut markkinoille uuden esteentunnistinjärjestelmän, joka varoittaa kuljettajaa lähestyvistä esteistä silmin ja korvin havaittavilla varoitusmerkeillä. Uusi järjestelmä on yhteensopiva 1.6-5.5T ICE Class V ja 1.6.-5.5T electric Class I -vastapainotrukkien kanssa.

Yalen uusi trukin esteentunnistinjärjestelmä lisää trukin käytön turvallisuutta. Selkeät varoitusmerkit ilmaisevat trukkia peruuttaessa, mikäli suoraan trukin takana on este. Järjestelmä ilmoittaa esteen etäisyyden kolmen eri tarkkailtavan alueen perusteella – alue 1 on kauimpana trukista ja alue 3 lähimpänä. Mikäli kaikki tarkkailtavat alueet ovat vapaita esteistä, järjestelmä viestii kuskille vihreällä valolla.

Tarkasteltavien alueiden koot ja trukin nopeuden hidastuminen voidaan kustomoida vastaamaan kunkin työmaan tarpeita. Järjestelmä ei kuitenkaan koskaan pysäytä trukkia täysin. Kuljettaja on siis aina loppukädessä itse vastuussa trukin pysäyttämisestä ennen estettä. Mikäli este on aivan trukin takana, järjestelmä estää trukkia peruuttamasta enempää. Kuski voi kuitenkin halutessaan kiertää järjestelmän.

Lue lisää...


Volvo Trucks tuo käytettyjen kuorma-autojen Arrow Truck Sales-myyntikonseptin Eurooppaan

Volvo Trucks kehittää uusia tapoja kasvattaa käytettyjen kuorma-autojen myyntiä Euroopan markkina-alueilla. Yhdysvaltalainen Arrow Truck Sales ‑myyntikonsepti aloitetaan Euroopassa. Kaikenmerkkisten käytettyjen kuorma-autojen myyntiä johdetaan Berliinistä syksystä 2018 alkaen. Arrow Truck Salesin uudeksi osto- ja myyntijohtajaksi siirtyy Volvo Trucks Suomen vaihtoautopäällikkö Mikko Nevala.

- Suomen vaihto-automyyntiin Arrow Truck Sales ei suoraan vaikuta. Jatkossakin Volvo-jälleenmyyjät myyvät käytettyjä, mutta Volvo Trucks Europe tuo nyt rinnalle uuden vaihtoehdon, Nevala kertoo.

Pohjoisamerikkalaisen Volvo Group Holding North American tytäryhtiö Arrow Truck Sales, Inc. on perustettu vuonna 1950. Uusi Arrow Truck Sales GmbH toimii itsenäisenä yhtiönä erillään Pohjois-Amerikan Arrow-yhtiöstä ja eri puolilla Eurooppaa toimivien Volvo Trucksin markkinointiyhtiöiden ja Truck Centereiden nykyisistä käytettyjen kuorma-autojen myyntitoiminnoista. Alkuvaiheessa yhtiön toiminta on pienimuotoista, ja toimitilat sijaitsevat Saksassa lähellä Berliiniä lentokentän, kuorma-autoreittien ja Volvo Truck Center Wildaun tuntumassa. Andreas Gustafsson, joka on toiminut Volvon palveluksessa jo vuodesta 2004, on nimetty Arrow Truck Sales GmbH ‑yhtiön toimitusjohtajaksi.


Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pikkukasvussa v. 2017

Tilastokeskuksen laatiman Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston mukaan kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita vuonna 2017 kotimaan liikenteessä yhteensä 278 miljoonaa tonnia, mikä oli prosentin enemmän kuin edeltävänä vuonna. Kuljetusmatkoja ajettiin yhteensä 2,0 miljardia kilometriä, mikä oli 4 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna. Tonnikilometrejä kertyi yhteensä 26 miljardia, mikä oli 7 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna.

Ammattimaisen eli luvanvaraisen liikenteen osuus kaikista kuljetettujen tavaroiden tonneista oli vuoden 2016 tapaan 85 prosenttia. Luvanvaraisen liikenteen osuus kaikista tonnikilometreistä oli 94 prosenttia, mikä oli yhden prosenttiyksikön enemmän kuin edeltävänä vuonna.

Lue lisää...


Neljä suomalaista Ruotsin seitsemän eniten myydyn joukossa

Ruotsissa vuonna 2017 rekisteröityjen perävaunujen maahantuontitilastossa Ekeri on 3. sijalla (200 perävaunua), Närko 5. sijalla (113), NTM 6. sijalla (90) ja VAK 7. sijalla (90). Ekeri on parantanut 11 vaunulla vuodesta 2016, Närko pudonnut 6:lla, NTM pudonnut 9:llä ja VAK pudonnut 22 vaunulla noteerauksesta vuonna 2016.

2017 tuontitilastossa Scmitz on 1. sijalla 1135 perävaunulla ja Krone kakkosena 952 vaunulla. Ekerin jälkeen 5. sijalla on Fliegl 197 vaunulla.

Ruotsin omien perävaunuvalmistajien reisteröintitilastossa 2017 Translink on 1. sijalla 190 perävaunulla, Eksjövagnen 2. sijalla 83 vaunulla ja Parator 3. sijalla 74 vaunulla.

Vuoden 2017 kokonaistilastossa ruotsalaisista vain Translink mahtuu mukaan Närkon, NTM:n ja VAK:n edelle.

Ruotsissa rekisteröitiin yhteensä 4824 perävaunua vuonna 2017. Kasvua oli 10% vuodesta 2016.

Raskaita kuorma-autoja myytiin Ruotsissa 6196 kpl vuonna 2017. Kasvu on ollut tasaista vuoden 2013 pohjanoteerauksesta 4345 kpl.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!