Pengerretty tie Merenkurkussa, näkymä lounaasta koilliseen, taustalla Valassaari?
(Kuva: Vis Graphics)
Auto, tekniikka ja kuljetus (Atk) 6/2020 jatkaa Kvarkentie-suunnitelman käsittelyä kahden suomalaisen väylärakennuksen huippuasiantuntijan lisäaineistolla.
Esa Eranti, veteen rakentamisen erikoistuntija jo Juutinrauman sillan rakentamisessa, ja Antti Talvitie, maankamaralla rakennettavien kuljetusväylien osaaja ja alan erikoistuntija Maailmanpankissa, ovat toimittaneet laajan aineiston Kvarkentien vaihtoehdoista ja hinta-arvioista Ruotsi-Suomen yhteiselimen, Merenkurkun neuvoston käyttöön.
Tiettävästi Merenkurkun neuvosto käsittelee Kvarkentie-suunnItelmaa kokouksessaan 18.8.
Atk 6/2020 paljastaa mm. kaksi vaihtoehtoa ajotieksi Merenkurkun yli. Noin 3 miljardilla eurolla toteutettava tie (vrt. esim. Turun Tunnin juna, 3 miljardia euroa) on 76,2 km pitkä ja kulkee sekä Suomen että Ruotsin puolella osin luonnonsuojeltujen saarien läpi. Ruotsissa tiedetään yhteiskunnan edun vapauttavan verraten usein luonnonsuojelualueilta tien leveyden verran kuljetuksille. Suomessa vastaava tulkinta on toistaiseksi vapauttanut ainoastaan RaideJokerin kulkemaan liito-oraville suojellun alueen läpi.
Toinen vaihtoehto Kvarkentieksi kiertää luonnonsuojelualueet. Se on alle 60 km pitkä, mutta vaatii pengerrettyjen tieosuuksien lisäksi kaksi pitkää siltaa. Sen kustannusarvio on 5 miljardia euroa.
Atk 6/2020 on haastatellut myös päättäjiä sekä Uumajan että Vaasan talousalueella. Merkittävään joukkoon puolestapuhujia mahtuu vain jokunen vastustava ääni. Näyttää siltä, että nopea tieyhteys Suomesta Ruotsiin ja Norjaan Atlanttisatamiin, ja Ruotsin puolelta Suomeen ja Venäjään saakka, on 60 vuotta kestäneen suunnittelun jälkeen toteutumassa.
Atk 6/2020 ilmestyy 19.8. 2020.