MAN - Vaihtoautot

Voith Turbolta uusi sähköinen voimalinja busseille

Voith Turbo esitteli 25.5. uuden sähköisen voimalinjan. Sähköbusseihin tarkoitettu voimalinja on valmistettu alkujaan prototyyppinä Solaris Urbino kaupunkibussille. Se on nyt asennettavissa myös kilpailijoille rajoituksetta.

2250 Nm vääntöä ja 260 lW tehoa kehittävä nestejäähdytteinen magneettimoottori korkeateho-inverterillä antaa väkevää suorituskykyä eikä vaadi erillistä voimansiirtoa. Järjestelmä sopii hyvin myös nivelbusseihin. Järjestelmä on kevyt ja samalla myös äänitaso ja huoltovaatimukset vähäisiä. Kevyt rakenne säästää energian kulutusta ja kasvattaa toimintamatkaa. Esittelybussin toimintamatkan ilmoitetaan ylittävän 200 km.

Voith arvioi, että vuoteen 2030 mennessä sähköveto on hallitseva bussimarkkinoilla. Sähköbussimarkkinoiden odotetaan kasvavan merkittävästi kaikkialla maapallolla. Sähkö-kaupunkibussi on vasta ensimmäinen askel kohti päästötöntä kaupunki-ilmaa, Voith toteaa tiedotteessaan.


Neste osti I H Demeter B.V.:n

Neste on sopinut 51 prosentin hallinnasta eläinrasvoihin ja proteiineihin keskittyvän hollantilaisen I H Demer'n osakekannasta saaden samalla täyden määräämisoikeuden Demeteristä. Nykyiset omistajat jäävät yhtiöön vähemmistöosakkaina. Nesteen omistusoikeus odottaa kansallista hyväksyntää.

Neste pitää Demeterin hallintaa tärkeänä askeleena varmistamaan riittävää jäte- ja raaka-ainevarantoa kilpailukykynsä säilyttämiseksi. Nesteellä on jo ennestään pitkä yhteistyöhistoria Demeterin kanssa. Uusi yhtiö saa nimen Neste Demeter B.V.

Demeter on perustettu 1924 Se on kasvanut suureksi kaupantekijäksi eläinrasvoilla ja proteiineilla. Demeterin verkostoon kuuluu noin 150 tuotantopistettä, joista se ostaa ja kuljettaa eläinrasvoja ja proteiineja omiin varastotiloihin.


600 000 kuorma-autonkuljettajan lakko lamautti Brasilian

Brasiliassa noin 600 000 ammattikuljettajaa menivät lakkoon polttoainehintojen takia. Viikon pituisen lakon jälkeen presidentti Michel Temer on ilmoittanut suostuvansa lakkoilijoiden vaatimuksiin alentaa dieselin hintoja.

Lakkoa edeltävällä viikolla polttoaineen hinnat olivat nousseet viisi kertaa. Kuljettajat ilmoittivat lakosta ja jopa tukkivat moottoriteitä ilmaistakseen tyytymättömyyttään. Maassa julistettiin hätätila ja armeija määrättiin avaamaan tietukkoja, kun maa kamppaili jo elintarvike- ja polttoainepulan kanssa. Lisäksi kansainvälisiä lentokenttiä jouduttiin sulkemaan eivätkä lääkelähetykset päässeet perille mikä sai presidentin myöntymään lakon termeihin.



Scania: Ammattiliikenne voi olla fossiillivapaata 2050

Scanian teettämän tutkimuksen mukaan fossiilivapaa kaupallinen liikenne ei ole pelkästään mahdollista Pariisin sopimuksen aikarajassa, vaan myös taloudellisesti kannattavaa yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsottuna.

- Nollataso CO2-päästöissä on sektorillamme saavutettavissa Pariisin sopimuksen mukaisissa aikarajoissa, mutta se vaatii erittäin nopeaa muutosta ja todellista yhteistä sitoutumista sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta, Scanian toimitusjohtaja Henrik Henriksson toteaa.

Analyysin mukaan hiilipäästöjen poistamiseksi on useita eri keinoja. Scanian teettämä tutkimus kattaa kolme liikennesegmenttiä: pitkät kuljetukset, jakelun ja kaupunkibussit, sekä neljä maata: Ruotsin, Saksan, Kiinan ja Yhdysvallat.

- Pystymme vähentämään CO2-päästöjä yli 20 prosenttia toimimalla älykkäämmin olemassaolevalla liikennejärjestelmällä, esimerkiksi paremman reitittämisen tai rahdinhallinnan avulla. Lisäksi erilaiset polttoaine- ja voimansiirtoratkaisut vievät fossiilivapaaseen tulevaisuuteen. Biopolttoaineet vähentävät nopeimmin CO2-päästöjä, kun taas sähköistäminen on kustannustehokkainta, Henriksson sanoo.

Lue lisää...


KHO lykkäsi Malmin kentän asuttamista ja kaupunkibulevardeja

Korkein Hallinto-oikeus on päättänyt tarkistaa Helsingin kaupungin yleikaavaavastaan esitettyjä valituksia. Päätös voi antaa aikalisää jopa neljä vuotta kentän lentotoiminnalle. Samalla KHO päätti myös tarkistaa Helsingin Vihreiden hallitseman kaupunkirakentamisen kaupunkibulevardien perustamista vastaan tehtyjen valitusten lainmukaista käsittelyä kaupungin virkamiesvalmistelussa.

Lue lisää...


Inquire tulee Suomeen, avaa Helsingissä

Kotielekroniikan kotiinkuljetuksiin erikoistunut ruotsalainen logistiikka- ja jakelutehtäviin erikoistunut Inquire perustaa yhtiön Suomessa ja avaa toimipisteen Helsingissä. Ennestään Inquirella on Yhtiö Ruotsin lisäksi myös Norjassa. 

- Suomen kohdalla varmistamme omien ratkaisujemme toiminnan myös Suomen markkinoilla ja suomenkielisellä palvelulla Pohjoismaiden suurimpiin kotielektroniikka-ketjuihin kuuluvat asiakkaamme puolesta, Inquiren toimitusjohtaja ja omistajiin kuuluva Christer Strand sanoo.

(Transportnet.se)


Raskaan liikenteen pysäköintiä tehovalvotaan Jätkäsaaressa

Jätkäsaaressa on viime aikoina aiheuttanut keskustelua raskaiden ajoneuvojen luvaton pysäköinti ja kuljettajien yöpymiset ajoneuvoissa. Helsingin kaupunki, poliisi ja Helsingin Satama ovat nyt aloittamassa tehostettua valvontaa luvattoman pysäköinnin estämiseksi alueella.

Jätkäsaaressa alkoi toukokuun 2018 lopussa tehostettu pysäköinninvalvonta ja poliisin suorittama tehostettu valvonta. Poliisi kirjoittaa tarvittaessa sakkoja muun muassa liikenteen vaarantamisesta. Sakot voidaan periä myös ulkomaalaisilta kuljettajilta ja ne estävät maahan saapumisen, jos niitä ei ole maksettu. Raskaan liikenteen ajoneuvoja voidaan myös hinata alueelta pois, mikäli pysäköintivirhemaksuja kertyy.

Muina pysäköintiä selkeyttävinä toimenpiteinä alueelle toimitetaan kesäkuun alussa betoniporsaita, joilla katutilaa rajataan erityisesti niiden asuintalojen kohdalta, jossa luvatonta pysäköintiä ja yöpymisiä tapahtuu. Alueelle lisätään alueellisen pysäköintikieltomerkkien lisäksi myös erillisiä pysähtymisen kieltäviä merkkejä. Tekstit niissä ovat useilla eri kielillä sekä infograafina. Merkeissä kerrotaan selkeästi, että alueella ei saa pysäköidä, nukkua ja tyhjäkäyttää ajoneuvoja.

Lue lisää...


Teboilin uusi 5W-30 sai Scania-hyväksynnän

Raskaille kuorma-autoille ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu Teboilin uusi XLD EEV 5W-30 moottoriöljy on saanut virallisen Scania LDF-4 (Long Drain Field) hyväksynnän. Scania hyväksyy sen 9- ja 13-litraisiin Euro1-6 moottoreihinsa pidennetyillä vaihtoväleillä.

Öljy täyttää myös MB 228.51-, MAN M3677- ja Volvo VDS -4 suorituskykyvaatimukset.


Bussit ja pakettiautot hidastelevat siirtymistä vaihtoehtoisiin polttoaineisiin

ACEAn tuore tilasto osoittaa vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien henkilöautojen määrän liki nelinkertaistuneen kymmenvuotiskaudella 2005-2015. Vastaavasti bussien määrä on kasvanut alle 20% ja jopa taantunut vuodesta 2011. Kevyiden pakettautojen määrä on alle kaksinkertaistunut ja on määrältään noin 1/3 vaihtoehto-polttoaineita käyttävien henkilöautojen määrään verrattuna.

Eniten hämmästystä nyt julkistettu pylväsgrafiikka herättääkin pääasiassa asutuskeskuksissa jakeluajoja suorittavien kevyiden paketiautojen hidas siirtyminen päästöiltään vähemmän saastuttaviin polttoaineisiin. Pakettiautoista vain 1,7% käytti vaihtoehto-polttoaineita vuonna 2015. Bussien vastaava määrä oli 2,0%.

 


Rakennuskoneiden vuokramarkkinat hyvässä kasvussa

Rakennuskoneiden vuokrakysyntä jatkuu edelleen vahvana tänä ja ensi vuonna. Rakentamisen kapasiteetin käyttöaste on korkea ja muun muassa työvoiman saatavuusongelmat näkyvät koneiden käytön kasvuna. Myös rakennuskoneiden myynti ja tuonti ovat kysynnän myötä edelleen lievässä kasvussa.

Foreconin uusimman ennusteen mukaan rakentamisen määrä kasvaa tänä vuonna viimevuotista nopeammin kääntyen ensi vuonna lievästi miinukselle. Kuluvan vuoden ennustetta on korotettu viime marraskuusta.

Talouden suhdanne on Suomessa kehittynyt myönteisesti kaikilla toimialoilla ja alueilla. Rakentaminen painottuu muutamaan suureen kaupunkiin ja niiden ympäristökuntiin.

Lue lisää...


Fleetboard etsii parhaita taloudellisen ajotavan kuljettajia

Mercedes-Benzin Fleetboard Drivers´ League -ajotaitokilpailu käydään 1.5.–31.7.2018. Kilpailussa etsitään parhaita taloudellisen ajotavan kuljettajia ja kansallisia joukkueita kaikkiaan 19 maassa, myös Suomessa.

Drivers´ League -ajotaitokilpailun arvostelu tapahtuu kuljettajakohtaisesti Fleetboard-käyttöanalyysiin perusteella. Päämääränä on ajaa mahdollisimman säästeliäästi, joka arvioidaan ajoneuvon kulutus- ja jarrutustietojen perusteella. Kulutuskriteerejä on esimerkiksi ajaminen mahdollisimman alhaisella moottorin kierrosluvulla (mahdollisimman suurella vaihteella). Jarrutusta koskevia arviointikriteerejä ovat jarrujen kulumisen, pysähdysten ja liikkeellelähtöjen välttäminen. Ajoreitilläkin on vaikutusta sen mukaan, ajetaanko tasaisella tiellä vierintäkitkaa vastaan vai mäkeä ylös täydellä kuormalla.

Pyrkimällä taloudelliseen ajotapaan kuljettaja voi säästää jopa 15 prosenttia kalustonsa polttoaineenkulutuksesta. Kilpailun avulla kuljettaja voi oppia säästävää ajotapaa, syventää jo hankittuja tietojaan sekä vertailla omaa ajotapaansa kollegoiden ja alan muiden yritysten kesken.

Fleetboard Drivers´ League -ajotaitokilpailun kolme parasta suomalaista kuljettajaa palkitaan. Voittajalle luvassa on perehdytysmatka Saksaan Wörthin tehtaalle. Toinen sija tuo 500 euron ja kolmas sija 300 euron lahjakortin Mercedes-Benz Collection -tuotteille.

Lue lisää...


Toyotan työntömastotrukki sai Red Dot: Best of the Best -palkinnon

Toyotan BT Reflex E-sarjan työntömastotrukille on myönnetty Red Dot: Best of the Best -palkinto. BT Reflex E-sarja on maailman ainoa työntömastotrukkien mallisto, jossa on kallistuva ohjaamo. Se on suunniteltu erityisesti korkeisiin nostoihin, sillä kallistuvan ohjaamon ansiosta kuljettaja näkee maston ohi haarukoille. Tämä lisää työskentelyn turvallisuutta ja nopeutta. Näkyvyyttä edesauttaa myös läpinäkyvä katto ja maston malli. E-sarja on erityisesti suunniteltu vähentämään kuljettajan niskahartiaseudun rasitusta toistuvissa korkean tason nostoissa.

Tuomaristo kommentoi Toyotan työntömastotrukkia seuraavasti: "BT Reflex E-sarjan työntömastotrukit vaikuttavat tasapainoiselta kokonaisuudelta, jonka jokainen yksityiskohta täydentää toistaan täydellisesti. Hyvin suunniteltujen toimintojen ansiosta tämä trukki takaa korkeimman mahdollisen suorituskyvyn korkeissa nostoissa. Trukin muotoilu ja tekniset ominaisuudet takaavat kuljettajalle erinomaisen ergonomian. Tämä kaikki kertoo tuotteen erinomaisesta kokonaislaadusta."


Deleten uusi lavakeksintö tehostaa työmaalogistiikkaa

Delete on kehittänyt uuden lavajärjestelijän, jonka avulla työmaalla oleva täysi vaihtolava voidaan korvata tyhjällä lavalla samalla, kun täysi lava nostetaan auton kuljetettavaksi. Keksintö tehostaa työmaalogistiikkaa jopa puolella, jolloin logistiikan päästöt voivat jopa puolittua. Myös lavojen säilyttämiseen tarvittavan lavakenttätilan tarve vähenee merkittävästi, kun vaihtolavat laitetaan päällekkäin

Lavajärjestelijä sopii erityisesti rakennustyömaiden materiaalikierrätykseen. Lavajärjestelijä helpottaa myös logistiikkayritysten lavakenttien tilankäyttöä, sillä järjestelmän ansiosta lavoja voidaan pinota kolme päällekkäin varastoinnin ajaksi. Näin lavakenttä saadaan tehokkaampaan käyttöön ja tilantarve vähenee.

YouTube-video Deleten vaihtolavoja esittelevästä keksinnöstä on osoittautunut varsin suosituksi. 


Land Rover mukana kehittämässä autonomista ajoa maastoon

CORTEX-projekti vie itsestään ajavat autot maastoon ja erilaisiin sääoloihin; muta, sade, jää, lumi ja sumu – projektin tarkoituksena on varmistaa, että itseajavat autot pärjäävät kaikissa olosuhteissa. Osana projektia kehitteillä on 5D-tekniikka, joka yhdistää reaaliajassa akustiikkaa, videota, tutkaa sekä valon ja etäisyyden havainnointia (LiDAR). 5D-tekniikalla rikastettu data antaa autolle paremman käsityksen sen ympäristöstä. Tekoäly mahdollistaa sen, että itsestään ajava auto käyttäytyy älykkäästi, mahdollistaen ajamisen kaikissa maasto- ja sääolosuhteissa.

Jaguar Land Rover kehittää sekä täysin itseajavia sekä osittain itseajavia ajoneuvoteknologioita, tarjoten asiakkaalle mahdollisuuden valita eri automaation tasoista. Tämä projekti muodostaa osan yhtiön visiosta luoda itsestäänajavien ajoneuvojen malliston, joka pärjää markkinoiden parhaiten erilaisissa oikean elämän haasteissa, tie- ja maasto-olosuhteissa ja säässä.

CORTEX kehittää uutta algoritmiteknologiaa, sensoreiden optimointia sekä fyysistä testaamista Iso-Britannian haastavissa maastoajo-olosuhteissa. Mukana projektissa on Birminghamin yliopisto, jolla on osaamista autonomisten alustojen tutkista ja tunnistimista sekä Myrtle AI teköalystä ja koneoppimisen asiantuntemusta.


Nesteeltä ja Telialta käyttöliittymä raskaalle liikenteelle

Neste ja Telia kehittävät ratkaisuja asiakkaiden haasteisiin liikenteessä uudenlaisella yhteistyöllä. Yhteistyön tarkoituksena on vastata kasvavien kulutustarpeiden, digitalisaation ja päästöjen vähentämisen liikenteelle luomiin haasteisiin.

Yhteistyön ensimmäinen konkreettinen ratkaisu on raskaalle liikenteelle suunnattu Neste SmartTruck -palvelu. Se mahdollistaa yrityksille yhden käyttöliittymän kautta erilaisia sovelluksia kuten polttoaineen kulutuksen optimoinnin, ajopiirturin tietojen siirron automatisoinnin ja ammattiautoilijalle kehitetyn mobiilitankkauksen. Mobiilitankkaus nopeuttaa tankkaamista ja tekee siitä entistä turvallisempaa, kun maksamiseen ei vaadita erillisiä kortteja tai käteistä. Lisäksi palvelun tarjoama GPS-paikannus auttaa kaluston hallinnassa sekä ajojen suunnittelussa ja toteutuksessa.

- Neste SmartTruck -palvelun on tarkoitus toimia tulevaisuuden alustana yhä uusille ominaisuuksille ja sovelluksille. Se on ensimmäinen yhteinen askel kohti uudenlaisia palveluita. Raskaan liikenteen digitalisointi on vasta alkanut, ja mikä vain on mahdollista esimerkiksi turvallisuuden parantamisen saralla. Yksi erittäin mielenkiintoinen avaus on EEE Innovationsin, Liikenneviraston ja Trafin hanke raskaan liikenteen valjastamisesta säätietojen keräämiseksi ja tieturvallisuuden parantamiseksi, Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen kertoo.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!