MAN - Vaihtoautot

Suomalainen K.Hartwall on voittanut tuotekehityskilpailun

Suomalaisen K.Hartwall Oy Ab:n kehittämä postirullakko on voittanut englantilaisen pakettitoimijan neljä vuotta kestäneen tuotekehityskilpailun. Projektin ensimmäinen vaihe, joka sisältää K.Hartwallin uuden postirullakon käyttöönoton yhdellä Euroopan suurimmista logistiikkamarkkinoista on arvoltaan yli 18 miljoonaa euroa. Uuden postirullakon kehitys ja sarjavalmistus tapahtuu K.Hartwallin tehtaalla Sipoossa.

– Asiakkaamme uuden postirullakon ensimmäinen testisarja valmistettiin alkuvuodesta Sipoossa, minkä jälkeen se kävi läpi mittavan testiohjelman Englannissa. Uuden rullakon sarjavalmistus alkaa Sipoossa nyt syksyllä ja koko projektin työllisyysvaikutus tulee olemaan merkittävä seuraavien vuosien aikana. Uusi postirullakko avaa K.Hartwallille varmasti myös uusia mahdollisuuksia tulevaisuudessa, kertoo liiketoimintayksikön johtaja Eero Heinonen K.Hartwallilta.  

K.Hartwallin kehittämä uusi postirullakko on suunniteltu erittäin käyttäjäystävälliseksi, tukemaan uutta pakettiautomaatiota postiterminaaleissa sekä varmistamaan mahdollisimman tehokas täyttöaste myös kuljetuksessa.


Scania esittelee uuden sukupolven järeät

Scania jatkaa uuden kuorma-autosukupolven esittelyä – vuorossa on nyt erityisesti maansiirto- ja rakennusalaan liittyvät tuotteet sekä palvelut. Etulinjassa on Scania XT, järeä varustepaketti. XT:n voi valita kaikkien P-, G-, R- ja S-ohjaamojen yhteyteen, moottorista riippumatta. Scania XT:n perustana toimii erittäin järeä puskuri, joka ulottuu 150 mm auton eteen. Varustukseen kuuluu myös liukulevy ja ajovalojen suojaverkko, joten auto kestää pieniä töytäisyjä rakenteiden vaurioitumatta. Lisäksi Scania XT:n ostajat voivat täydentää autoa ulko- ja sisätilojen varustepaketilla.

- Scania XT-varustus on räätälöity erilaisissa tehtävissä oleviin maansiirto-, rakennus- ja metsäkuljetusautoihin, jotka usein joutuvat kestämään vaativia olosuhteita niin tiellä kuin maastossa, Scania Trucksin tuotejohtaja Anders Lampinen sanoo.

XT:n moottorivalikoima ulottuu Scanian hiljattain esittelemistä uuden sukupolven V8-moottoreista ja 9-litraisista rivimoottoreista kolmeen eritehoiseen viime vuonna esiteltyyn polttoainetaloudelliseen 13 litran moottoriin (joiden valikoima kasvoi alkukesästä Miller-nokka-akselilla ja SCR-pakokaasunkäsittelyjärjestelmällä varustetulla 370 hevosvoiman versiolla). Scanian uuden kuorma-autosukupolven moottorivalikoimassa on nyt kolmessa moottoriperheessä yhteensä kolmetoista Euro 6 -moottoria, teholtaan 280–730 hevosvoimaa. Kesäkuussa myyntiin tulleita moottoreita seurasi suurin osa niistä akseli- ja vaihteistokonfiguraatioista, jotka tarvitaan räätälöitäessä maansiirto- ja rakennusalan ajoneuvoja, täysipainoisia puutavarayhdistelmiä ja raskaiden kuljetusten vetoautoja.


Kansainvälinen Vuoden Turistibussi 2018 valitaan Ruotsin Mantorpissa

22 Euroopan maan bussilehtien erikoistoimittajista koostuva International Bus & Coach of the Year tuomaristo on kutsunut kuusi turistibussia vertailutesteihin Ruotsin Mantorpiin 4.-7.9. Vertailutesteissä eniten ääniä saanut bussi julistetaan Vuoden Turistibussiksi 2018. Tulos julkistetaan Kortrijkin suuressa bussinäyttelyssä lokakuussa.

Vertailutestiin on kutsuttu Neoplan Tourliner, Mercedes-Benz Tourismo, Scania Interlink HD, Iveco Evadys, VDL FDD2 ja Irizar i8.

Kiihtyvyys- ja jarrutus-testit sekä käyttäytymistä äärinopeuksissa Mantorp Parkin kilparadalla mitattiin maanantaina 4.9. Seuraavina päivinä kilpailijoita verrataan ajossa 34 km:n mittaisella moottoritie-, valtatie- ja kylätie-osuudella. Arvostelussa noin 60% keskittyy matkustajan matkustusmukavuuteen. 40% arvostelusta jakautuu ajotuntumaan ja bussin teknisiin ominaisuuksiin omistajan, kuljettajan ja oppaan kannalta.

Suomen edustaja Bus & Coach of the Year tuomaristossa on Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti.



Mercedes-Benz taksimyynnin ykkösenä

Mercedes-Benz on toimittanut kuluneen vuoden aikana taksikäyttöön 528 autoa, ja markkinaosuus on 28,4 %. Seuraavana listalla tulevat Volvo (17,9 %) ja Volkswagen (13,2 %). Elokuussa Mercedes-Benzin markkinaosuus nousi jopa 31,9 prosenttiin 81 rekisteröidyllä autolla.

Mercedes-Benzin E-sarja on kuukaudesta toiseen säilyttänyt asemansa suomalaisen taksikaupan suosikkimallina. Tämän vuoden tammi-elokuun aikana E-sarjalaisia on myyty takseiksi 339 kappaletta. E-sarjan markkinaosuus on 18,2 prosenttia, ja viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna E-sarjan kysyntä on kasvanut 118 autolla eli 53,4 %. 


Kuumuutta kestävä erikoisrasva

Sytytystulppien ja hehkutulppien kierteiden vaurioituminen on harmillista ajoneuvon omistajalle. Vioittuneiden kierteiden korjaaminen ei aina ole aivan helppoa tehdä irrottamatta sylinterinkantta. Korjaus maksaa joka tapauksessa paljon enemmän kuin vaurioriskin minimoiminen voitelemalla kierteet tarkoitukseen sopivalla erikoisrasvalla.

Tähän tarkoitukseen Kaasutinexpertti toimittaa nyt jopa 1200 astetta kestävää rasvaa, joka vähentää sytytystulppien ja hehkutulppien kierteiden leikkautumista ja korroosiota. Samaa kovaa kuumuutta kestävää rasvaa voidaan käyttää myös pakosarjan ja pakoputkiston ruuveissa ja muttereissa. Rasvaa on saatavana Kaasutinexpertin nettikaupasta ja asiantuntevilta autokorjaamoilta.


ETSC:n SMART- projekti Helsingissä 5. lokakuuta

Trafi ja Liikenneturva järjestävät yhdessä ETSC:n (European transport safety council) kanssa kansainvälisen konferenssin rattijuopumisten torjumiseksi. Konferenssi on osa SMART (Sober Mobility Across Road Transport) projektia.

Keskusteluun osallistuu ja puheenvuoroja pitävät muunmuassa Liikenne ja viestintäministeriön, poliisin ja lääkäreiden edustajat.


Saksa: Dieselin vastaisku

Nyt kaikki joukolla dieseliä ostamaan.

Saksan autoteollisuus ja diesel-henkilöautojen myyjät ovat paniikissa maan suurimpien kaupunkien aikeista kieltää ydinkeskustat diesel-henkilöautoilta. 82% autojen vähittäiskaupasta pelkää kahden vuoden notkahdusta myynnissä, hintaromahdusta ja leasingpalautuksia. Puhutaan jopa 40% alennuksista uusien dieselien myynnissä.

Hollannisssa dieselvastustus näyttäisi seuraavan Saksan esimerkkiä.

Saksan rautakansleri Angela Merkel on avoimesti asettunut vastustamaan dieselkieltoja ja rauhoittaa kansalaisia. Autoteollisuus on julkaissut dieselien muutosohjelmia. Saksan autoteollisuusliitto ZDK on julkaissut kirjasen, jossa se kohta kohdalta erittelee diesel-henkilöautoihin kohdistettua arvostelua ja kertoo tulevista toimenpiteistä ja muutoksista tuotannossa.

Saksan autoteollisuuden parannukset pikkudieseleihin ovat niin vahvoja ja välittömiä, että uskotaan kauppa- ja hintanotkahduksen jäävän lyhytaikaiseksi. Autoteollisuuden merkitys Saksan hyvinvoinnissa on niin suuri, että nopea suunnankorjaus on välttämätön.


Mika Puustinen vaihtoautomyyjäksi Vantaan Volvo Truck Centeriin

Mika Puustinen on nimitetty vaihtoautomyyjäksi toimipisteenään Vantaan Volvo Truck Center. Mika siirtyy tehtävään Etelän alueen aluemyyntipäällikön tehtävästä. Hän on toiminut Volvolla kuorma-automyynnissä eri tehtävissä yli 20 vuotta. Siirtyminen uuteen tehtävään tapahtuu vaiheittain syyskuun 2017 aikana.

- Vahvistamme strategian mukaisesti vaihtoautojen myyntitiimiämme, osana kasvusuunnitelmaa, Volvo Truck Center Vantaan vaihtoauto- ja Rental toiminnoista vastaava päällikkö Mikko Nevala kertoo.


VR Group parantaa häiriöviestintäänsä CGI:n kanssa

VR Group parantaa poikkeustilanteiden häiriöviestintää yhteistyössä IT-palveluyhtiö CGI:n kanssa. Uusi liikennetietojärjestelmä pitää niin matkustajat, henkilökunnan kuin yhteistyökumppanitkin ajan tasalla aiempaa paremmin ja nopeammin.

Uuden järjestelmän hyödyntäminen on alkanut kesäkuussa 2017. Pelkästään VR:llä järjestelmällä on tuhansia sisäisiä käyttäjiä.

CGI:n kehittämä liikennetietojärjestelmä näyttää tilannekuvan, jonka avulla koko henkilöstö veturinkuljettajasta ja konduktööristä alkaen pysyy häiriötilanteissa ajan tasalla. Kehitetty automaatio tuottaa häiriötilanteissa valmiita viestipohjia, joita hyödyntämällä VR:n Liikennetiedotus voi nopeasti muokata omat täsmäversiot esimerkiksi konduktööreille ja matkustajille. Mobiilisovelluksen kautta vastaanottajat saavat push-viestejä ja ruudulla näkyvät kaikki tilanteeseen liittyvät viestit.

Liikennetietojärjestelmään on kytketty muun muassa lipunmyynti- sekä junien paikka- ja kulkutietojärjestelmä, samoin työvuorojärjestelmä ja kalustonseuranta. Häiriötiedotteita jaetaan useisiin eri kanaviin, kuten VR.fi, VR Mobiili, Facebook, Twitter ja teksti-tv.

Junankuljettajille ja konduktööreille ensisijainen kanava reaaliaikaisten häiriöviestien vastaanottamiseen on Liito-niminen mobiilisovellus. Siitä he saavat myös tiedot vaihtomatkustajien määrästä junassa ja seuraavalla asemalla sekä mahdollisuuden lähettää operaatiokeskukseen viestiä ja valokuvia kentältä.


Mercedes-Benzin Maxpo-osastolla esittelyssä monipuolinen off-road-mallisto

Vehon ja Mercedes-Benzin osastolla Maxpossa 7.-9.9. on esittelyssä monipuolinen off-road-mallisto. Kohokohtana on monikäyttöinen Unimog, josta on esittelyssä useampi malliversio erilaisilla lisälaitteilla varustettuna. Unimog on myös mukana Maxpon päivittäisissä työnäytöksissä.

Raskaista kuorma-autoista osastolla on esittelyssä muun muassa asiakkaan isolla maavaralla, 8 tonnin kääntyvällä taka-akselilla ja nosturilla varustettu Arocs 3558 8x4 -vaihtolava-auto. Kevyiden kuorma-autojen luokasta messuilla esitellään tehokkaan etenemiskyvyn, suuren hyötykuorman ja erinomaiset maastoajo-ominaisuudet yhdistävän Sprinter Oberaigner 6x6:n.

Pakettiautoista on esittelyssä mm. Sprinterin nelivetomalli, Sprinter One 4x4. Osastolla löytyy myös Kuljetusnäyttelyssä Suomen ensi-iltansa saanut G Professional -malli. Fuso Canterin 4x4 on myös nähtävänä.

Lue lisää...


Seinäjoki Postin elintarvikelogistiikan merkittävä solmukohta

Investointi uuteen lämpötilasäädeltyyn terminaaliin ja varastoihin palvelee kattavasti koko Suomen elintarviketeollisuutta.

- Toimimme yhteistyökumppanina niin päivittäistavaralogistiikassa kuin ruuan verkkokaupassa. Seinäjoen terminaalin ja varaston kautta kulkevat tuoretuotteet, vihannekset, hedelmät ja esimerkiksi lihatuotteet kattavasti koko Suomen päivittäistavarakauppoihin, yrityksiin, ravintoloihin, hotelleihin ja vaikkapa suomalaisille koteihin, Postin Kuljetuspalveluiden johtaja Jaakko Kaidesoja sanoo.

Tilojen lämpötilat on säädetty tarkasti vastaamaan tuotteiden lämpötilasäilytysvaateita ja -määräyksiä. Lämpötilat ovat +2 celsiusasteesta -20 celsiusasteeseen. Tuotteet ovat koko toimitusketjun ajan niille määritellyissä lämpötiloissa.

Posti otti vuonna 2016 harppauksen kohti elintarvikelogistiikan johtavaa asemaa neutraalina palvelukumppanina. Yritysostoilla osaksi Postia tulivat lämpötilasäädeltyyn logistiikkaan erikoistunut seinäjokelainen Veine ja Pohjois-Suomessa leipomoelintarvikkeiden kuljetukseen erikoistunut Kuljetus Kovalainen.

Posti on toiminut jo pitkään elintarvikelogistiikassa. Kuntien ja kaupunkien ateriakuljetuksissa Posti on palvellut vuodesta 1997 alkaen. Nykyisin Posti vastaa noin 100 kunnan ateriakuljetuksista.


Perusväylänpitoon 1,4 mrd. euroa - romutuspalkkion toteutustavasta päätetään myöhemmin

Hallitus on sopinut vuoden 2018 budjettiesityksestä. Budjettiin on varattu varoja autojen romutuspalkkiolle ja uusille väyläverkon kehittämishankkeille. Yksi väylähankkeista rahoitetaan elinkaarimallilla.

Hallitus sopi budjettiriihessä, että autojen romutuspalkkiota varten varataan 8 miljoonaa euroa vuodelle 2018. Palkkion toteutustavasta päätetään myöhemmin.

- Romutuspalkkion tavoitteena on edistää vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaa ja autokannan uusiutumista. Lisäksi olen tyytyväinen, että kehittämishankkeiden määrää saadaan vielä tällä hallituskaudella nousemaan. Tuemme hallituksen kilpailukyky-, kasvu- ja ilmastotavoitteita, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Vuonna 2018 käynnistetään seuraavat hankkeet: Kehä I Laajalahden kohta, Länsimetron jatkeen liityntäjärjestelyt, Vuosaaren ja Kokkolan meriväylien parannushankkeet sekä Hailuodon lauttayhteyden korvaaminen sillalla. Äänekosken biotuotetehtaan kuljetusyhteyksien parantamiseen varataan aiemman esityksen mukaisesti 5 miljoonaa euroa.

Lue lisää...


VR tilaa 50 miljoonalla vaunuja Kainuusta

Kotimaan junamatkustus kääntyi selvään kasvuun 2016 keväällä hintojen laskun ja reittinopeutusten seurauksena. VR vastaa kysynnän kasvuun tilaamalla 20 uutta kaksikerroksista Intercity-päivävaunua Otanmäestä, Transtechin vaunutehtaalta. Tehdyn tilauksen arvo on yli 50 miljoonaa euroa. VR käyttää hankintaan aiemman vaunutilauksen yhteydessä sovittuja optioita. Škodan omistama, Kainuussa toimiva Transtech on valmistanut myös Helsingin uudet Arctic-raitiovaunut.

Yhdessä vaunussa on 113 istumapaikkaa, joten hankinta tuo lähes 2300 lisäpaikkaa juniin. Uudet vaunut tulevat liikenteeseen vuoden 2019 aikana ja niitä ohjataan nimenomaan kysytyimmille kaukoliikenteen vuoroille.


Suomen vienti veti myös kesäkuussa 2017

Suomen tavaraviennin arvo kasvoi kesäkuussa 2017 kaksi prosenttia edellisvuodesta Tullin ulkomaankauppatilastojen mukaan. Vienti oli arvoltaan lähes 5,1 miljardia euroa. Kasvu johtui sekä viennin volyymin että vientihintojen noususta. Volyymi kohosi 0,9 prosenttia ja vientihinnat 2,0 prosenttia. Tuonti kasvoi kesäkuussa yhdeksän prosenttia ja oli arvoltaan hieman yli 5,1 miljardia euroa. Tuonnin volyymi kasvoi 8,8 prosenttia ja tuontihinnat nousivat 2,1 prosenttia. Tammi-kesäkuun yhteenlaskettu vienti kohosi 15 prosenttia viime vuodesta. Yhteenlaskettu tuonti vuoden alusta suureni 13 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Vienti EU-maihin ei muuttunut viime vuodesta kesäkuussa, mutta vienti EU:n ulkopuolelle suureni kuusi prosenttia. Vienti kohosi tärkeimmistä vientimaista Ruotsiin, Alankomaihin, Yhdysvaltoihin, Kiinaan, Isoon-Britanniaan ja Ranskaan. Vienti Saksaan laski vertailukuussa toimitetun 481 miljoonan euron arvoisen laiva takia.

Lue lisää...


Ruotsi: 74 tonnia on kaukainen haave

Ruotsin liikennevirasto esitteli ajatuksiaan 74 tonnin kokonaispainon myöntämisestä Ruotsin teille Ljusdalenin Puunkuljetusmessuilla 28.8.

Selvisi että tässä vaiheessa tarkoituksena on myöntää 74 t kokonaispainolupia vain noin 8%:lle tieverkosta keskittyen hyvin paikallisesti suurten metsäteollisuuslaitosten puunhankintareitreille.

Ruotsin kuljetuselinkeinon toivomukset 74 tonnin hyväksymisestä 90% tieverkosta kaatuivat siten kovakätisesti.

- Nykyisillä tierahoilla kestää kaksi suuunnitelmakautta eli vuoden 2029 jälkeen, ennenekuin tiemäärärahat sallisivat 90% tieverkosta kantaai 74 t kuormia, liikenneviraston strategisestakehityksestä vastaava Lars Bergman totesi.

Ruotsin nykyhallitus ajaa kovalla kädellä raskaimpia kuljetuksia rauta- ja meriteille. Samalla se on päättänyt edetä myös suunnitelmissa asettaa erityisvero lentoliikenteelle.