MAN - Vaihtoautot

Kaikki jäänmurtajat parhaimmillaan töissä talvena 2017-18

Liikenneviraston mukaan jäänmurtokausi 2017-2018 on päättynyt avustusrajoitusten poistuttua viimeisimmästäkin Perämeren satamasta. Leutona alkanut talvi muuttui helmikuussa ankarammaksi, jolloin kaikki Suomen jäänmurtajat oli otettava käyttöön, jotta laivaliikenne saatiin toimimaan.

Kuluneella kaudella Liikenneviraston käytössä oli Arctian kuusi perinteistä ja kaksi monitoimijäänmurtajaa sekä Alfons Håkansin kaksi alusta. Kaikki jäänmurtajat olivat liikenteessä 28.2. – 29.3. välisen ajan, jonka jälkeen lukumäärää alettiin asteittain vähentämään. Edellisen kerran kaikki murtajat ovat olleet samaan aikaan töissä talvella 2010-2011.

Avustuskausi oli 154 vuorokauden pituinen Perämerellä ja 66 vuorokauden pituinen Suomenlahdella. Saimaalla kausi jäi lyhyeksi (13.-31.12.2017) johtuen Saimaan kanavan kolmen sulun alaporttien vaihtotöistä.

Lue lisää...


Huoltoasemien määrä väheni

Huolto- ja automaattiasemia oli Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilastossa vuoden 2017 lopussa kaikkiaan 1 848. Vuoden aikana huoltoasemien määrä pieneni jonkin verran ja automaattisemien määrä puolestaan kasvoi.

Asemien kokonaismäärässä ei tapahtunut suurta muutosta: huolto- ja automaattiasemien kokonaislukumäärä väheni vuodessa yhdeksällä.

Tilaston kokonaismäärästä 744 oli huoltoasemia, joilla toimii henkilökuntaa. Huoltoasemien lukumäärä pieneni vuoden aikana 48 asemalla. Automaattiasemien osuus oli viime vuoden lopussa 1 104. Automaattiasemia oli 39 enemmän kuin vuotta aiemmin.

Lue lisää...


Moskova sähköistää julkista liikennettään

Moskovassa sähköistetään julkista liikennettä ottamalla käyttöön sähkökäyttöisiä linja-autoja. Kamaz on voittanut kilpailutuksen 100 sähköbussin ja latauslaitteiden toimittamisesta valtio-omisteiselle Mosgotransille.

Moskovan apulaiskaupunginjohtaja Maksim Liksutovin mukaan ensimmäiset sähköbussit tulevat pääkaupungin teille tänä syksynä. Sähköisen liikenteen reitit sijoitetaan Moskovan koillis- ja pohjoisosiin. Vuoden 2019 loppuun mennessä pääkaupungissa on tarkoitus olla noin 600 sähköbussia. Vuodesta 2021 alkaen kaupungin viranomaiset taas aikovat lopettaa dieselautojen ostamisen henkilöliikenteeseen ja keskittyä sähköajoneuvoihin.

Vaatimuksia tilatuille matalalattiasähköbusseille oli muun muassa monipuolinen varustelu, 85 ihmisen kuljetuskyky, vähintään 30 istumapaikkaa ja akkujen lataus alhaisissa lämpötiloissa. KAMAZ-6282 sähköbusseja on testattu Moskovassa viimeisen kahden vuoden aikana.

Uusi tarjouskilpailu 100 sähköbussille Moskovaan avataan joulukuussa.



DHL laajentaa pyöräjakelua

Puoli vuotta jatkuneen onnistuneen polkupyöräjakelun jälkeen Tukholmassa DHL on valmis laajentamaan pyöräjakelua nelipyöräisillä rahtipyörillä Malmössä.

DHL on kerännyt kokemuksia nelipyöräisillä Cubicycle rahtipyörillä Manner-Euroopassa. Kolme viikkoa sitten DHL ryhtyi käyttämään kahta Cubicycleä Malmössä. Rahtipyörät tulevat toimimaan Bulltoftan lentoaseman ja Malmön keskustan välillä. Välimatka on pyörällä taitettuna 10-15 minuuttia.

Nelipyöräisten käyttö on seurausta DHL:n jo puoli vuotta kestäneestä ja tehokkaaksi osoittautuneesta pakettijakelusta kaksipyöräisillä polkupyörillä Tukholman keskustassa. Keskimäärin kaksipyöräisillä on tehty 75-80 jakelua päivässä verrattuna jakeluautojen keskimäärin 50 jakelun tulokseen.

Asiakkaiden ja suuren yleisön palaute on ollut yksinomaan positiivista, DHL:stä kerrotaan. Suunnitelmissa on laajentaa polkupyörillä suoritettavaa pikkupakettijakelua myös Göteborgiin.

(Transportnet.se)


Ekeri muotoili perävaunuvarusteet polttoainetta säästäviksi

Ilmanvastuksen huomioiva perävaunujen ja puoliperävaunujen muotoilu ei ole yhtä yleistä kuin virtaviivaisissa urheiluautoissa, mutta Ekeri haluaa tähän muutoksen lanseeraamalla Aeroline-sarjan. Aeroline-sarjan varusteet asennetaan umpikoreihin, perävaunuihin ja puoliperävaunuihin ja niiden muotoilu vähentää ilmanvastusta.

- Suunnittelimme useita uusia tuotteita tehostamaan ajoneuvoa ympäröivää ilmavirtausta ja parantamaan vakautta. Niiden asentaminen perävaunuun, puoliperävaunuun tai umpikoriin vähentää ilmanvastusta, joka puolestaan vähentää polttoainekustannuksia, kertoo myyntipäällikkö Stefan Ketola Ekeriltä.  

Lue lisää...


Kaasuautojen suosio kasvanut tänä vuonna

Škoda-kaasuauto kaasutankkausasemallaKaasuautojen määrä kasvaa nopeasti. Ensirekisteröityjä kaasuautoja oli vuoden ensimmäisen neljän kuukauden aikana 445, kun viime vuonna vastaava luku oli 64. Viime vuoden kaasuautojen hankinta kiihtyi loppuvuonna, mutta tällä vauhdilla kaasuautojen määrä kasvaa nopeasti viime vuotta selvästi suuremmaksi.

Kaasuautokannan kasvunopeutta lisää käytettyjen kaasuautojen yleistynyt tuonti.  Käytettyjä autoja tuotiin ensimmäisen kolmanneksen aikana 381, eli lähes saman verran kuin ensirekisteröityjä autoja. Lisäksi on alkuvuonna tehty ainakin kymmeniä konversiota bensa-autoista kaasuautoiksi.

Myönteisen kehityksen myötä on odotettavissa, että autovalikoima laajenee ja maahantuojat ovat kertoneet lukuisista uusista kaasuautomalleista. Kaasuautojen määrällinen tavoite vuonna 2030 on 50 000, mikä on nykyvauhdilla uskottava.

Lue lisää...


Volvo Trucks Driver Challenge alkaa tänään Seinäjoella

Volvo Trucks Driver Challenge 2018 pyörähtää käyntiin tänään 22.5.2018 Käyttöauto Trucksin toimipisteessä Seinäjoella. Volvo Trucks Driver Challenge on kilpailu, jossa kuljettajan taidot nostetaan parrasvaloihin – kisassa etsitään turvallisen, taloudellisen ja tuottavan ajotavan Suomen ja maailman mestaria.

Driver Challenge -ajotaitokilpailu kannustaa kuljettajia oppimaan uutta ja hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla nykyaikaisten kuorma-autojen kaikkia ominaisuuksia.

Suomen finaali kisataan 18.8.2018. Finaaliin pääsee kaksi kuljettajaa kustakin semifinaalista.
Maailman finaali järjestetään Göteborgissa syyskuussa 2018.

Suomen kilpailukalusto koostuu kahdesta Volvo FH500 6x2 rekkaveturista nousevilla paripyöräteleillä, kilpailussa perävaunulla ja lastattuina. Molemmissa autoissa on Globetrotter korkeat makuuohjaamot, 500hv D13K500 moottorit (2500Nm) sekä Dual Clutch kaksoiskytkinvaihteistot. Autojen kokonaismassat 28t ja yhdistelmämassat 68t, autoissa Fontaine 150SF siirrettävät vetopöydät.

Lue lisää...


Uusi pienikokoinen konttien seurantalaite PPO AssetOne

Paikannusratkaisujen kokenut asiantuntija PPO-Elektroniikka on tuonut valikoimaansa uuden, edullisen vaihtoehdon konttien, koneiden, laitteiden ja arvokkaiden tavaroiden seurantaan. PPO AssetOne on pienikokoinen GSM/GPS -seurantalaite. Litiumparisto tarjoaa jopa kolmen vuoden toiminta-ajan pitkän aikavälin käyttöön.

Seurantalaite voidaan ohjelmoida lähettämään sijaintia esimerkiksi tietyin väliajoin tai kellonajan mukaan. PPO AssetOne on IP67-luokitettu ja se kestää hyvin pölyä, vesisadetta ja lämpötilan vaihtelua. Seurantalaitteesta voidaan tarpeen vaatiessa räätälöidä myös erikoisversio, jossa on esimerkiksi suurempi paristo ja matalampi kotelo.


DB Schenker lanseeraa Premium 10 -lisäpalvelun kellonaikatakuulla

DB Schenker lanseeraa ainutlaatuisen kuljetuspalvelun, joka takaa aiempaa nopeamman ja tehokkaamman kuljetuksen. DB SCHENKERsystem premium -tuotteen lisäpalveluna saatava Premium 10 takaa lähetyksen jakelun aamulla kello 10 mennessä.

DB Schenker uudisti kappaletavaraverkostonsa viime vuonna ja otti käyttöön uudet tuotteet DB SCHENKERsystem ja DB SCHENKERsystem premium. Premium 10 -palvelun avulla yhtiö optimoi tuotteensa ja tarjoaa asiakkailleen uuden edun toimituksiin.

- Uudessa Premium 10 -lisäpalvelussa on kyse nopeudesta ja luotettavuudesta. Se on tehokas ratkaisu kaikille yrityksille, jotka haluavat saada lähetyksensä nopeasti, eivätkä voi odottaa puoleen päivään. Tämä antaa asiakkaillemme etulyöntiaseman käytettävissä olevan ajan suhteen, sanoo Euroopassa DB Schenkerin maakuljetuksista vastaava johtaja Christian Drenthen.

DB Schenkerin verkosto yhdistää 430 toimipistettä 38 Euroopan maassa. Verkostoa on kehitetty vastaamaan erityisesti lisääntyvään rajat ylittävien kuljetusten tarpeeseen. Yli 20 000 työntekijää vastaa päivittäin noin 300 000 lähetyksen kuljettamisesta. Monipuolisen seurantateknologian ansiosta jokaista lähetystä voidaan myös seurata missä ja milloin tahansa.


Irizar valmistautuu julkaisemaan ensimmäisen sähkökuorma-autonsa

Linja-autovalmistaja Irizar on sekin tulossa kuorma-auto markkinoille sähköisellä 6x2 veturilla, johon voi lisävarusteena tilata myös toimintamatkaa pidentävän CNG- eli maakaasumoottorin.

IE-kuorma-auto rakennetaan Irizarin E-Mobility tehtaassa Espanjan Adunassa. Auto on mahdollista tilata vasemman, tai oikeanpuoleisella ohjauksella. IE:ssä on yhden askeleen kyytiin nousu, eli lattia on hyvin matalalla. Myös sisäänpäin aukeavat automaattiovet ovat kuin bussista. Kuljettajanpaikalle on myös helppo päästä, koska ohjaamo on tilava, ja apukuljettajan penkit mahdollista nostaa ylös. Irizarin mukaan autoon nousu on matalampi kuin kenelläkään kilpailijalla. 

75 Kwh:n akut vievät vähän tilaa ja 26-tonninen voikin kuljettaa jopa 18 tonnin lasteja. Kuorma-auto jakaa saman sähkövoimansiirron Irizarin bussien kanssa. Siinä käytetään Irizar Groupin tytäryhtiön Alconzan valmistamaa sähkömoottoria ja akut valmistetaan Adunan tehtaalla Toshiban toimittamista osista. Toimintamatkapidennyksen valittaessa on autossa Ivecon Cursor 8 CNG -moottori. Irizar suunnittelee myös, että kuorma-autoa voitaisiin ladata heidän busseissaan käytetyissä pantograph-latureissa. Valmistus on suunniteltu alkavaksi 2019.


Raskaiden luokkien käsittelykokeet uudistuvat heinäkuussa

Kuljettajantutkintojen käsittelykokeisiin ja käsittelytehtäviin tulee muutoksia 1.7.2018 alkaen. Heinäkuussa voimaan tulevat muutokset koskevat kevyen yhdistelmän eli BE-kortin, raskaiden luokkien eli kuorma- ja linja-autoyhdistelmien käsittelykokeita sekä linja-auton käsittelytehtävää.

Raskaiden luokkien käsittelykokeiden aika pysyy entisellään 15 minuutissa ja ne suoritetaan ennen ajokoetta. Ajoneuvojen pituuden vaihtelut on pyritty huomioimaan tehtävissä aikaisempaa paremmin. Linja-autoluokan eli D-luokan käsittelykoe muuttuu täysin, jotta se vastaisi entistä paremmin kuljettajan arkea.

Myös kevyen yhdistelmän eli henkilöautolla vedettävän, BE-korttia vaativan ajoneuvoyhdistelmän käsittelykokeita päivitetään.


Ruotsi: Rekka tukki liikenneympyrän 11 tuntia - kuljettaja nukkui ohjaamossa

Baltialaisen kuljetusliikkeen rekka tukki liikenneympyrän Ruotsin Tidaholmissa 11 tuntia tiistaina 15.5. Skanskan henkilökunta osallistui liikenteen ohjaukseen seisahtuneen rekan ympäri. Rekassa ei ollut varoitusvilkkuja kytkettynä eikä varoituskolmiota oltu asetettu varoittamaan muuta liikennettä. Rekan kuljettaja nukkui ohjaamossa siihen asti, että poliisi murtautui ohjaamoon.

Auto oli kärsinyt moottorivaurion. Se hinattiin pois poliisin toimesta. Baltialaiselle kuljetusliikkeelle lähtee melkoinen lasku, Skövden poliisin Mariene Blom toteaa.


Tanska: 59 tuntia ratissa ilman lepoa

Tanskan TV Midtvest seurasi kuutta rekkaa, jotka hakivat teollisuuskalaa Ruotsista Gävlen pohjoispuolelta Hyllantiin. Autojen todettiin ajavan neljän tunnin lepoajalla 59 tuntia yhtä soittoa. Kuorma-autot omistaa tanskalainen kuljetusyitys, joka ajaa kalaa tehtaalle Tyborössä. Kuljetus- ja vastaava huolintaliike pitävät kuljettajia yksin syyllisinä.


Ruotsalainen Scania suurin mallioikeuksien haltija Suomessa

Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) ylläpitämässä rekisterissä Scania CV AB:llä on 79 mallia. Scania on suojannut autoihin liittyvää muotoilua, kuten puskurin suojuksia, kohdevalojen kehyksiä ja taustapeiliyhdistelmiä.

Seuraavaksi eniten rekisteröityjä malleja on kahdella suomalaisella yrityksellä: Abloy Oy:llä 30 mallia ja Kaavin Kivi Oy:llä 29 mallia. Abloylla on avaimiin liittyviä rekisteröityjä malleja, mutta myös muihin tuotteisiin liittyviä malleja, kuten postiluukkuun ja wc-paperitelineeseen. Kaavin Kivellä on erilaisiin hautamuistomerkkeihin liittyviä rekisteröityjä malleja.

Mallioikeus on teollisen muotoillun merkittävin oikeudellinen suojakeino. Muotoilu suojataan rekisteröimällä malli, jolloin mallioikeuden hakija saa vahvistettua itselleen yksinoikeuden muotoilemiinsa tuotteisiin. Mallioikeutta käytetään pääasiassa elinkeinotoiminnassa, mutta mallioikeuden hakijana ja haltijana voi yhtä hyvin olla vaikka yksityishenkilö.


GPS-lähetin perävaunussa paljasti suuren huumelähetyksen

Ruotsin poliisi pysäytti 23.3. Lernackenissa klo. 03:28 hollantilaisen rekan, jonka perävaunuun oli sijoitettu gps-lähetin. Lähetin kertoo sen omistajalle tarkkaan, missä perävaunu kulloinkin kulkee ja sijaitsee. Se sai poliisin epäilemään, että perävaunussa oli piilotettuna jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Perävaunusta löytyikin 499 kg kannabishartsia, 111 kg amfetamiinia, 42 kg kannabista, 6 kg kokaiinia ja 5 kg MDMA-ekstaasia jaettuna viidelle eri lavalle. Huumeiden arvoksi laskettiin n. 90 miljoonaa Ruotsin kruunua. 

67-vuotiaan hollantilaisen kuljettajan taskusta löytyi hollanninkielinen lappu, jossa luki: "Kööppenhamina-Malmö. Odota OK:ta. Yritä ylittää raja klo. 04:00". Entinen ratsastuskoulun omistaja, nyt Espanjassa asuva kuljettaja kertoi saaneensa tehtäväksi ajaa kuorma-auto Osloon. Miehen todettiin omistaneen perävaunun, joka aikaisemmin napattiin Norjassa kuormassaan huumausaineita.

Hollantilaisen ajaman vetoauton omistaja on eri kuin sen vetämän perävaunun omistaja. Poliisi ei ole tavoittanut kumpaakaan omistajaa. Yhdistelmän arvoksi arvioidaan miljoona kruunua.

- Näin toimii järjestäytynyt rikollisuus, tullin rikosselvittäjä Cyris Stewart kommentoi.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!