MAN - Vaihtoautot

Kreate fuusioi radanrakennus- ja infrapuolella

Kreate Oy:n sataprosenttisesti omistamat Railtek Oy Insa ja Railtek Oy Rata yhdistyivät syyskuun lopussa ja jatkavat nimellä Kreate Rata Oy. Fuusion tavoitteena on selkeyttää Kreate-konsernin rakennetta sekä vahvistaa Kreaten tunnettuutta ratarakentamisen kilpailukykyisenä ja ratkaisukeskeisenä osaajana.

- Olemme toteuttaneet satoja kohteita vaativassa rataympäristössä sekä itsenäisesti että yhdessä Kreaten muiden yksiköiden kanssa erinomaisin lopputuloksin. Fuusio selkeyttää toimintaamme kaikella tapaa tiivistäen yhteistyötä entisestään, toteaa Kreate Rata Oy:n toimitusjohtaja Juha Salminen.

Lue lisää...


Lada nousi kuopasta

Viime vuoden alamäen jälkeen Renault-Nissaniin kuuluva venäläinen Autovaz-Lada on nostanut sekä koti- että ulkomaanmyyntiään tuntuvasti.

Kotimaassaan Ladan markkinaosuus on vakiintunut 20 prosenttiin. 1-9/2018 Ladoja ostettiin 259 129 kpl. Se on 17% enemmän kuin vastaavana aikana 2017.Lada Vesta mallisto on suurin yksittäinen menestyjä. Sen henkilöauto-, farmari- ja maastoajomallia (Lada Vesta SW Cross) myytiin yli 79 000 kpl, parannusta edelliseen vuoteen 39,5%.

Samana aikana Ladoja myytiin vientimarkkinoilla 27 400 kpl, kasvua 69%. Perinteisten vientimaiden Saksan ja eräiden pohjoisafrikkalaisten ja arabimaiden lisäksi uusiksi ostajiksi ovat tulleet Tunisia ja Chile.

(Vogel)


Scanian ensimmäinen bioetanolikuorma-auto liikenteessä

Scanian ensimmäinen 13-litraisella bioetanolimoottorilla varustettu kuorma-auto on aloittanut kuljetukset Lantmännen Agroetanolille Ruotsissa. Sopivasti bioetanoli-Scania kuljettaa etanolia Pohjoismaiden suurimmalle biojalostamolle. Bioetanoli-Scanian omistaa kuljetusliike Josef Lindberg i Sandarne.

- 410 hevosvoiman moottori tuntuu voimakkaalta. Ainoa huomattava ero on dieselin hajun puuttuminen, toteaa kuljettaja Mikael Söderqvist ajokokemuksistaan bioetanoli-Scanialla.

Scanian mukaan bioetanolin käyttö vähentää CO2-päästöjä 90 prosenttia sekä typenoksidi- ja partikkelipäästöjä huomattavasti. Uuden bioetanolimoottorin maksimivääntö on 2 150 Nm.



Volvo busseilla menee kovaa

Volvo Bussar teki historiansa suurimman kaupan Norjan kanssa, kun norjalainen Tide Buss AS tilasi siltä 303 bussia. Niistä 290 kpl Volvo 8900 Intercityä, 10 Volvo 9700 matkabussia ja kolme minibussia. Kaupan arvo on vähintään miljardi Ruotsin kruunua.

Volvo 8900 Intercityt ovat matalalattia- ja normaalilattiamallia sekä 2- että 3-akselisina. Niillä on Vyöhykehallintajärjestelmä (zone management), joka GPS:n avulla määrää bussin nopeutta eri vyöhykkeissä. Minibussit pohjauruvat Renault Masteriin. Buasit tulevat öiikenteeseen 2019 aikana.

Syksyllä 2017 Tide Buss osti 25 kpl Volvo 7900 Electric sähköbussia aloittamaan liikenteen Zrondheimissä elokuussa 2019.

Volvo 8900 Intercityä on myyty  ensiesittelynsä 2011 jälkeen yli 3700 kpl.

Samalla Volvo Bussar ilmoittaa myyneensä jo 150 uutta Volvo 9700 ja Volvo 9900 bussia Eurooppaan toukokuussa tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen. Liettuaan on myyty 40 kpl, Norjaan 23 kpl, Itävaltaan 11 kpl ja Ranskaan 20 kpl.


Ahvenanmaan paikallisliikenne kulkemaan jätteillä

Ahvenanmaan maakunnan paikallisliikenteessä siirrytään käyttämään kokonaan jätteistä ja tähteistä valmistettua Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoainetta. Ensimmäisenä tuote tulee paikallis- ja tilausliikenteeseen Viking Line Bussille ja Williams Bussille sekä Ahvenanmaan postin käyttöön.

- Pyrimme jatkuvasti vähentämään ympäristövaikutuksiamme, ja haluamme kantaa oman kortemme kekoon ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Siksi valitsimme puhtaamman liikkumisen ja Neste MY uusiutuvan dieselin, jonka avulla kasvihuonekaasupäästömme vähenevät jopa 90 % verrattuna perinteiseen fossiiliseen dieseliin, kertoo Viking Line Bussin toimitusjohtaja Jim Häggblom.

Nesteen mukaan Neste MY uusiutuvan dieselin käytöllä Ahvenanmaalla pystytään vähentämään liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä arviolta yhteensä yli 40 kilogrammaa asukasta kohti. Vähennys vastaa yli 400 henkilöauton poistamista tieliikenteestä vuodeksi.

Lue lisää...


Digitalisaation keinoin tietoa päällystystyön päästöistä

Lammin Mommilantiellä kokeiltiin syys-lokakuun 2018 vaihteessa digitalisaation hyödyntämistä tienpäällystystöiden energiankulutuksen ja päästöjen mittaamisessa. Kokeilu oli tiettävästi ensimmäinen laatuaan Suomessa. Tulokset vahvistivat aikaisemman käsityksen siitä, että tienpäällystyksessä eniten päästöjä aiheuttaa asfaltin valmistaminen. Mittaustavan laajempi käyttöönotto vaatii vielä monia selvittelyjä.

NCC Industry Oy toteutti digikokeilun testaamalla päällystysprosessin polttoaineenkulutuksen automaattista mittaamista ja reaaliaikaista raportointia CO2-päästölaskennan pohjana. Polttoaineen automaattinen mittaus rajattiin käsittämään asfalttimassan valmistus asfalttiasemalla, massan kuljettaminen kohteelle ja päällysteen levittämisen sekä tiivistämisen työvaiheet. NCC Industry Oy vastasi mittausjärjestelmän suunnittelusta ja toteutuksesta.

- Liikennevirasto halusi selvittää, miten pilottihankkeessa kehitetty teknologia voisi soveltua jatkossa päällysteiden hiilijalanjäljen laskentaan. Tietojeni mukaan vastaavia mittauksia ei ole tehty Suomessa aiemmin, joten kokeilumme oli edistyksellinen, kertoo päällystettyjen teiden ylläpidon ja hankinnan asiantuntija Ossi Saarinen Liikennevirastosta.

Lue lisää...


Ruotsi: Itsemurhaa kahdella rekkatörmäyksellä yrittänyt nainen tuomittiin yhteiskuntapalveluun

Masennuksesta kärsivä naisautoilija yritti itsemurhaa nokkakolarilla peräkanaa kahden kuorma-auton kanssa. Ensimmäinen rekka, jonka keulaan nainen yritti osua henkilöautollaan, onnistui niukin naukin väistämään, ja nainen törmäsi vain rekan perävaunuun. Pahasti vaurioituneella autollaan nainen yritti heti pari sataa metriä myöhemmin törmätä seuraavaan rekkaan. Sekin onnistui viime hetkellä väistämään seurauksella, että nainen autoineen osui vain perävaunuun. Se oli kuitenkin jo liikaa naisen henkilöautolle, joka jäi romuttuneena seisomaan tielle.

Nainen kertoi oikeudessa olevansa alkoholisti ja syvästi masentunut oltuaan alkoholista vapaa useamman vuoden sitä ennen. Hän piti nokkakolaria isoon rekkaan turvallisimpana itsemurhan toteuttamiseksi - käsittämättä lainkaan että vaarantaisi myös rekka-auton kuljettajan henkeä.

Käräjäoikeus katsoi naisen toimineen tahallisesti ja välittämättä muiden ihmisten hengestä ja omaisuudesta. Lisäksi hänen todettiin olleen alkoholin vaikutuksen alaisena teon hetkellä. Huomioiden naisen psyykkisen tilan käräjäoikeus langetti hänelle neljän kuukauden vankeustuomion. Koska naisella ei ennestään ollut rikosmerkintää, tuomio muunnettiin 120 tunnin yhteiskuntapalveluksi ja ehdolliseksi vankeustupmioksi.

(Trailer.se) 


Suomessa valmistettuja raitiovaunuja Saksaan

Škoda Transtech on myynyt kaksi Suomessa kehitettyä ja valmistettua Artic-raitiovaunua saksalaiselle, Berliinin itäpuolella operoivalle, Schöneicher-Rüdersdorfer Strassenbahnille. Articista tulee samalla Škodan ensimmäinen raitiovaunu, joka saa hyväksynnän Saksassa. Artic-raitiovaunut on kehitetty Transtechin ja HKL:n yhteistyössä ja raitiovaunuja on jo 55 kappaletta liikenteessä Helsingissä.


IRU: Ilmastotavoitteeseen bussiliikennettä ja tekniikkaa tukemalla

Kansainvälinen tiekuljetusunioni IRU (International Road Transport Union) on esitellyt uuden visionsa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. IRU vaatii lämpötilamuutoksen rajoittamista + 2 C asteeseen ja tavoitteeksi sen pysäyttämisen alle +1,5C asteeseen.

Tavoitteen saavuttamiseksi IRU korostaa bussiliikenteen väylien ja kulkumahdollisuuksien parantamisen tärkeyttä julkisen liikenteen suorson lisäämiseksi henkilöauton rinnalla. IRU korostaa samalla yhteiskunna tuen merkitystä tutkimukselle entistä ympäristöystävällisempien ja suurempien ajoneuvojen kehittämiseksi sekä myöntestä suhtautumista kaikkien erilaisten biopolttoaineiden kehittämiseen ja käytön tukemiseen. 

IRU:n maailmankongressin kokoontuessa ensi viikolla toivomuksena on, että kongressin osanottajat hyväksyvät esitetyn vision tiekuljetusten osuudeksi ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi vuoteen 2050 mennessä


Tanska: Kurt Beier Transportilla kuljettajien slummileiri

Useat huolintaliikkeet ovat ilmoittaneet yhteistyön päättymisestä Kurt Beier Transport A/S:n kanssa kuljetusliikkeen Filippineistä ja Sri Lankasta värvättyjen kuljettajien asumisolojen paljastuttua slummileirien tapaisiksi. Leman sanoi ensimmäisenä irti sopimuksensa Kurt Beier Transportin kanssa. Sen jälkeen NagelGroup seurasi esimerkkiä. Myös Blue Water ja N&K Spedition ovat tarkistamassa yhteistön jatkumisen edellytyksiä.

- Otamme luonnollisesti etäisyyttä olosuhteisiin, joita meille on esitetty. Ne eivät näytä hyväksyttäviltä ja johtavat seurauksiin yhteistyömme osalta, N&K:n toimitusjohtaja Martin Gade Gregersen sekä Blue Waterin tiedotusvastaava Jan Hjortlund toteavat yhteen ääneen.

Jyske Vestkysten -lehti toteaa poliisin tutkineen ja "puhdistaneen" leirin.

Lue lisää...


Motonet ylsi kolmanneksi kuluttajatutkimuksessa

Motonetilla on kolmanneksi uskollisimmat asiakkaat tuoreen Asiakkuusindeksi 2018 -tutkimuksen mukaan. Asiakkuusindeksi on Suomen kattavin vuosittainen kuluttajatutkimus, joka mittaa asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta. Asiakasuskollisuuden kolmen kärjessä olivat Veikkaus, S-Pankki ja Motonet. Asiakasuskollisuus mittaa suosittelua, ostoaikomusta ja pysyvyyttä.

- Motonetissa seurataan säännöllisesti asiakastyytyväisyyttä ja tehdään töitä sen kehittämisessä. Motonetin uskollisten kanta-asiakkaiden määrä on kasvanut vauhdilla ja jatkaa yhä kasvamistaan. Kiitos hyvästä saavutuksesta kuuluu kaikille asiakastyötä tekeville. Määrätietoinen asiakaspalvelumme kehittäminen jatkuu edelleen. Tavoitteenamme on saavuttaa ykkössija lähivuosina, kertoo Motonet Oy:n toimitusjohtaja Antti Tiitola

Lähes joka neljäs suomalainen on Motonetin kanta-asiakas. Asiakaskokemuksessa mitataan asiakkaan kokemaa hyötyä sekä sitä, miten helppoa ja miellyttävää yrityksen kanssa on olla tekemisissä. Yrityksen kyky käydä asiakkaidensa kanssa luontevaa keskustelua ja vastuullinen toiminta antavat hyvät lähtökohdat kilpailuun.

Asiakkuusindeksi 2018 -tutkimukseen osallistui yli 3 800 kuluttajaa arvioiden asiakaskokemuksiaan 56 yrityksessä. Tutkimuksen ovat tehneet Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML ja Avaus vuodesta 2009 alkaen.


Sähköautojen suurteholatauspiste Lohjalle

Fortum toi sähköautojen latausaseman LohjalleFortum Charge & Drive avasi Suomen ensimmäisen suurteholaturin Lohjan ABC-asemalle yhteistyössä Suur-Seudun Osuuskaupan kanssa.

Nyt avattu latauspiste on osa Fortumin rakentamaa sähköautojen suurteholatausverkostoa Helsingin, Turun, Tukholman ja Oslon välillä. Norjan ensimmäinen suurteholatauspiste avattiin Oslon ulkopuolelle kuluvan vuoden huhtikuussa ja Ruotsissa Kristinehamniin elokuussa. Suurteholatausverkoston avulla uusimmilla sähköautomalleilla, joiden toimintasäde on yli 300 km, voidaan ajaa Helsingistä Osloon yhtä nopeasti kuin polttomoottoriautoilla.

Suurteholatauspiste mahdollistaa lataamisen kolme kertaa nykyisiä pikalatureita nopeammin. Lataus on mahdollista 150 kW teholla, joka tarkoittaa 125 km toimintamatkan lataamista noin 10 minuutissa. Uusista sähköautoista muutamat mallit voivat ottaa enimmillään 100 kW teholla latausta vastaan, joten latausverkosto toimii tässäkin mielessä edelläkävijänä. Jatkossa teho ja saatava toimintamatka voidaan vielä tuplata, kun markkinoille tulee autoja jotka voivat ottaa latausta vastaan jopa noin 300 kW teholla. Nyt avattua latauspistettä voivat kuitenkin hyödyntää kaikki täyssähköautomallit, jotka voivat käyttää myös nykyisiä pikalatauspisteitä.

Lue lisää...


Skangas toimittaa LNG:tä uusille ruotsalaisille tankkereille

Gasumin tytäryhtiö Skangas solmi sopimuksen Gothia Tanker Alliancen kanssa nesteytetyn maakaasun (LNG) toimittamisesta polttoaineeksi uusille tankkereille. Uusi sopimus kattaa nykyiset sekä uudet LNG-käyttöiset alukset.

Sopimus koskee ruotsalaisia varustamoja: Furetank Rederi AB, Erik Thun AB ja Rederi AB Älvtank. Varustamot ovat investoineet yhteensä kuuteen uuteen nesteytetyllä maakaasulla kulkevaan alukseen. Uusia aluksia sekä vanhaa Fure West -alusta operoi Gothia Tanker Alliance.

Ruotsissa merenkulkualan laivanomistajien yhdistys Svensk Sjöfart pyrkii aktiivisesti vähentämään merenkulun aiheuttamia ympäristöhaittoja. Tavoitteena on nollapäästöt vuoteen 2050 mennessä.

- Nesteytetyllä maakaasulla kulkeviin aluksiin investointi on osa työtämme tavoitteen saavuttamiseksi. Uusissa aluksissa painopisteenä ovat energiatehokkuus ja innovaatiot. Valitessamme käyttöömme puhtaampaa polttoainetta, hiilidioksidipäästömme ovat vähentyneet merkittävästi ja ei pidä unohtaa myöskään pienempiä hiukkaspäästöjä ja typen oksidien vähentymistä, kertoo varustamo Furetankin toimitusjohtaja Lars Höglund.

Lue lisää...


FCG ja Ahola Transport yhteistyöhön uudella liiketoiminnalla

FCG-konserni, Finnish Consulting Group Oy ja Ahola Transport-konserni ovat käynnistäneet 10.10.2018 päivätyillä sopimuksilla uuden liiketoimintakonseptin Suomessa. Osapuolten välisillä yritysjärjestelyillä perustettu uusi yhteisyritys FCG Smart Transportation Oy suuntaa liiketoimintansa ensivaiheessa julkisen sektorin lakisääteisten kuljetusten ohjaamiseen. Palvelut käsittävät MaaS-palveluratkaisuja, henkilö- ja tarvikeliikenteen suunnittelu- ja ohjauspalveluja.

Liikenteeseen ja liikkumiseen liittyvät ratkaisut kehittyvät lähivuosina merkittävästi ja muun muassa ympäristötavoitteet korostuvat. Murroksessa olevan kokonaismarkkinan koko on arvioitu olevan tulevina vuosina Suomessa noin 2,5 miljardia euroa, josta uusi yhtiö tavoittelee huomattavaa osuutta.

Lue lisää...


Lentokenttäavustukset kohdennettu Malmin korvaaville toiminnoille

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt vuoden 2018 kolmannen hakukierroksen lentokenttäavustukset, jotka kohdennettiin pääkaupunkiseudun lähellä sijaitseville kentille. Avustussumma on yhteensä kaksi miljoonaa euroa.

Kohdennus pääkaupunkiseudulle perustuu eduskunnan lausumaan, jossa edellytetään korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamista, jotta Malmin lentokentän ilmailutoimintoja voitaisiin jatkaa hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä. Malmin lentokenttä sulkeutuu näillä näkymin vuoden 2019 lopussa.

Valtionavustusta myönnetään Hyvinkään Ilmailukerho ry:lle (210 000 e), Kiikala-Säätiölle (600 000 e), Päijät-Hämeen lentokenttäsäätiölle (120 000 e), Nummelan lentokenttäyhdistys ry:lle (200 000 e), Pyhtäälle Redstone Aero Oy:lle (400 000 e) ja Räyskälä-Säätiölle (470 000 e) heidän ylläpitämiensä lentopaikkojen investointihankkeisiin.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!