MAN - Vaihtoautot

Sisu Polar 1 140 hv, 5 000 Nm!


Väkeä riitti pilvin pimein, kun Sisu-Timo Korhonen paljasti Kuljetus 2017 uutispommin.

Sisu laukaisi Jyväskylän Kuljetus 2017  avajaispäivänä 18.5. kello 14.00 näyttelyn rajuimmann uutispommin: Sisu Polar kehittää tarpeen vaatiessa jopa 1 140 hevosvoimaa ja vääntöä peräti 5 000 Newtonmetriä!

Lue lisää...


SmartVan -kalterit takaikkunoihin

Oy Kaha Ab:n SmartVan valikoima kasvaa kesän aikana pakettiautojen takaikkunakaltereilla. Sähkösinkitystä, jauhemaalatusta 1,2 mm teräslevystä valmistettuja kaltereita saa sekä reiällisinä että umpinaisina.

Mallikohtaiset tuotteet sopivat tarkasti paikalleen, ja niiden asennus yksi- tai kaksiosaiseen ikkunaan onnistuu 15–20 minuutissa mukana tulevilla tarvikkeilla ja ohjeilla. Tanskalaisen SmartVanin korkealaatuiset, ruostumattomat kalterit on hinnoiteltu kilpailukykyisesti.


Kalmarin visio tulevaisuuden logistiikasta

Kalmar on uudistanut Port 2060 -visionsa tulevaisuuden satamasta. Kalmarin uudistetun Port 2060 -vision mukaan vuonna 2060 data on mullistanut maailmankaupan ja tehnyt siitä entistä tehokkaamman, turvallisemman ja kestävämmän. Ihmiset asuvat älykaupungeissa osana globaalia ekosysteemiä, jossa kuluttajakysyntä ohjaa logistiikka- ja lastinkäsittelyteollisuutta.

- Uskomme, että vuonna 2060 palvelut ovat entistä yksilöidympiä ja tehokkaampia. Erikoistuotteita, kuten omaa suosikkikahvia voi tilata suoraan paikalliselta tuottajalta. Hyödykkeitä liikutetaan nopeasti maailman eri kolkista älykonteissa, jotka tuntevat sisältönsä ja määränpäänsä. Kaikki liikenne on automatisoitua ja hyvin tehokasta, kertoo Frank Kho, Kalmarin markkinatutkimuksesta, strategiasta ja kehityksestä vastaava johtaja ja Kalmarin Port 2060 -ajatushautomon jäsen.

Lue lisää...



Tom Tom Professional Ruotsi Special

Navigaattorivalmistaja Tom Tom tarjoaa Ruotsissa ammattiliikenteelle "Go Professional" gps-navigaattoriaan, joka on erityisviritetty Ruotsin liikenteeseen. Sillä on elinikäinen karttapäivitys WiFin kautta.

Se näyttää mm. reittejä sovitettuina autokohtaiseen tilanteeseen ja henkilökohtaiseen tarpeeseen tarjoten matka-aikaa ja saapumisaikaa heti lähdöstä poistaen siten turhan kiireen. Yli 50 000 polttoaineasemaa, pysäköintialueita, ravintoloita sekä huolto- ja korjauspisteitä busseille ja kuorma-autoille on ladattu valmiiksi navigaattoriin sopimaan ammattikuljettajien tarpeisiin. Se myös varoittaa liikenteestä ja ruuhkista moottoriteiden lisäksi myös pienemmilläkin teillä. Se näyttää ruuhkan ja onnettomuuspaikan pituuden ja näyttää tieosuudet, joilla onnettomuudet ovat keskiarvoa yleisempiä. Näitä voidaan tarkastella riippumatta siitä, missä päin Eurooppaa kuljettaja ajaa.


ICAO: Maailmanlaajuiset kehykset tarpeen drone- ja UAV-lentolaitteille

Sivili-ilmailun kansainvälinen kattojärjestö ICAO on 191 jäsenmaansa vaatimuksesta päättänyt osaltaan puuttua rajusti lisääntyvien drone-lentolaitteiden aiheuttamaan vakavaan lentoturvallisuusvaaraan muulle ilmaliikenteelle. ICAO kehittää kehykset maailmanlaajuiselle määräyskokoelmalle koskien drone- ja UAV-lentolaitteiden käyttöä ja liikennetteä alemmassa ilmatilassa.

ICAO:n piirissä tunnustetaan drone- ja UAV-kehityksen vakavaksi vaaraksi liikennelentokoneiden turvallisuudelle. Siksi niiden toiminnalle halutaan luoda säännöt miten ja missä ne voivat toimia turvallisesti loukkaamatta yksityistä turvallisuutta, ICAO perustelee.

 


Rengaspaineiden valvontajärjestelmä hyötyajoneuvoihin

Continentalin kehittämä ContiPressureCheck on nyt saatavilla myös hyötyajoneuvoihin. Järjestelmä valvoo jatkuvasti renkaiden painetta ja lämpötilaa, ja varoittaa kuljettajaa, jos jonkin pyörän rengaspaine laskee.

Järjestelmä soveltuu suurempiinkin yhdistelmiin, sillä se kykenee tarkkailemaan samanaikaisesti jopa 24 rengasta.

Antureiden tyypillinen toimintaikä on 600 000 km tai kuusi vuotta, ja niitä voidaan tuona aikana siirtää vapaasti kuluneista renkaista uusiin.

ContiPressureCheck -järjestelmään voi tutustua lähemmin Kuljetus 2017 -messuilla Kaha Oy:n osastolla C133.

Lue lisää...


Uusi Carryson-vaihtolavajärjestelmä

Carryson-vaihtolavajärjestelmän avulla 1000 kg:n kuorma nousee maasta vaunun kyytiin napin painalluksella ilman ulkoista nostokalustoa. Koneet ja tarvikkeet kulkevat työmaille työntekijöiden mukana tavallisen henkilöauton perässä.

Uusi suomalaisinnovaatio Carryson on patentoitu vaihtolavajärjestelmä pienkuljetuksiin. Ensimmäiset myyntimallit ovat henkilöauton perässä kulkeva jarrullinen Carryson 1350 e -vaunu sekä kolmen eurolavan kokoinen teräsrakenteinen vaihtolava.

Lue lisää...


Nesteen uusi palvelu mittaa laitteiden voiteluöljyjen kunnon etänä

Nesteen uusi LubeService Online on automatisoitu palvelu, jonka avulla voidaan mitata voiteluöljyn kuntoa kriittisissä laitteissa vuorokauden ympäri. Palvelu tarkkailee hydrauli-, voitelu-, lämmönsiirto- tai vaihteistoöljyn kuntoa ja seuraa, että laite toimii normaalisti. Se reagoi poikkeamiin ennen kuin niistä aiheutuu vahinkoa laitteelle tai tuotantoprosessille. Näin asiakas voi maksimoida laitteiden öljynvaihtovälit, ennakoida laitteiden huoltotarpeet ja erityisesti välttää kalliit vauriotilanteet.

-Öljyn ja voiteluaineiden laadun seuraaminen tarjoaa muihin mittaustapoihin verrattuna merkittävästi tarkemman ja luotettavamman tavan seurata laitteistojen toimintaa ja kuntoa. LubeService Online -palvelulla voidaan seurata jopa muutaman mikronin kokoisia partikkeleita voiteluaineissa, kertoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen.

Palveluun voi tutustua täällä: LubeService Online 

 


Ruotsi: Ajo- ja lepoaikasääntöihin muutoksia

Ruotsi haluaa muuttaa vallitsevia ajo- ja lepoaikasääntöjä. Ennen kaikkea halutaan nykyistä joustavampia ja oikeudenmukaisempia rangaistuskäytäntöjä. Samalla halutaan mahdollisuuksia poiketa ajo- ja lepoaikasäännöksistä.

Ajo- ja lepoaikamääräyksillä on kolme päätarkoitusta: kilpailuehtojen tasapuolistaminen, työolojen parantaminen ja liikenneturvallisuuden parantaminen.

Ehdotuksen mukaan pieniksi katsottujen rikkomusten rangaistuklsia tulee pienentää ja tiettyjen vakavien rikkomusten rangaistuksia koventaa. Nykyisiä rangaistuskäytäntöjä pidetään kohtuuttomina pienten yritysten kohdalla. Pieni yritys voi joutua maksamaan sakkona 10% vuoden liikevaihdostaan siinä missä suuri yritys kärsii nykyisellä 200 000 kruunun rangaistuskatolla käytännössä merkityksettömän menetyksen.

Ruotsin Transportstyrelsen ehdottakin Ruotsin hallitukselle muun muassa maksimirangaistuksen korottamista 800 000 kruunuun. Samalla on mahdollisuutta selvitä pieniksi katsotuista rikkeistä rikemaksulla tai pelkästään huomautuksella laajennettava.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)

 

 

 

 


Minibus Eurotest 2017: Ivecon ja Mersun kaksinkamppailu

Euroopassa "Minibusseja" (3,5 - 8 t kokonaispaino), Suomessa Midibusseja. Suomen "Minibussit"  (alle 3,5 tonnia)  ovat Euroopassa "Mikrobusseja". Jatkossa siirrymme eurooppalaiseen käytäntöön eli pakettiautopohjaisista alle 3,5 tonin pikkubusseista ryhdymme käyttämään nimitystä Mikrobussi.

Madridissa ajettiin seitsemän minibussin vertailutesti. Kolme oli Mersu-pohjaisia, kolme Iveco-pohjaisia, yksi MAN-pohjainen

Auto, tekniikka ja kuljetus olli mukana koeajoissa ja kertoo oman suosikkijärjestyksen. Kansainvälinen Bus & Coach of the Year tuomaristo paljastaa oman paremmuusjärjestyksensä Madridin FIAA 2017 bussinäyttelyssä 23.5., jossa voittajasta tehdään Kansainvälinen Vuoden Minibussi 2017. Toimittajamme on paikalla.

Selostus vertailutestistä Atk 4/17 numerossa, ilmestyy 12.5.

 


Atk 4/17 paljastaa: Suomen tienhoito hölmöläisten hommaa

Suomessa valtion tieverkkoa tuhotaan tahallaan ja tietoisesti 1) teiden rakennekantavuuteen nähden liian suurilla kokonaispainoilla, 2) vääränlaisilla renkailla, 3) runkorakenteet tuhoavilla sivutieliittymillä, 4) normien vastaisilla, hutiloiden tehdyillä paikkakorjauksilla, 5) ammattitaidottomalla laadunvalvonnalla ja jälkitarkastuksella, 6) vastuussa olevien ELY-keskusten resurssipulalla, ja 7) liikenneministeriön välinpitämättömyydellä.

Veronmaksajat maksavat jatkuvasti satojen miljoonien lisälaskun väärästä tiestönhoidosta, jota perustellaan "kansallisella edulla". Edunsaajien piiri on pieni ja selkeä.

Lue Atk 4/17. Tiestöpaketti paljastaa ikävät tosiasiat. Lehti ilmestyy 12.5.


Kaasu- tai sähkökäyttöisten raskaiden ajoneuvojen enimmäismassaa korotetaan

Kaasua tai sähköä käyttävien raskaiden ajoneuvojen suurimpia sallittuja massoja korotetaan asianomaisen vaihtoehtoisen käyttövoiman tai sen teknologian tarvitseman painon verran.

Kaksiakselisten kuorma-autojen kokonaismassa saa olla enintään 19 tonnia. Vastaava yhden tonnin korotus samoin ehdoin koskee kaikkia kolmiakselisia autoja, myös kolmiakselisia linja-autoja. Samalla kaksiakselisten linja-autojen suurin sallittu kokonaismassa korotetaan 18 tonnista 19,5 tonniin. Korotus ei edellytä vaihtoehtoisen käyttövoiman käyttöä.

Lue lisää...


Uusi Sisu 1000 hv?

Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2017 peräänkuulutti Sisu Polar Timber 8x4 koeajoselostuksessaan mahdollisuutta nähdä Sisulla vielä 625 hv:aa enemmänkin kaakkeja konehuoneessa. Nyt on lehdelle vahvistettu: lisää on tulossa niille jotka sitä kaipaavat!

Lehden paikallinen "agentti Salomon Salakyttä" on lähettänyt toimitukseen kolme valokuvaa verkkoaidan takaa tehtaan pihalta Karjaalla: eurolavalla muoviin kääritystä isosta moottorista, viisiakselisen Sisun taakse piilotetusta uudesta "suurteho-Sisusta" sekä erillisestä isosta pakkauslaatikosta.

Arvailut käyvät kuumina. Mitä on tarjolla? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 4/17, ilmestyy 12.5.2017.


120 km/h pinotuilla kuorma-autoilla

Amerikkalaisilla on erikoinen tapa kuljettaa rekan nuppeja tehtailta asiakkaille. Nupit pinotaan päällekkäin ja kiinnitetään toisiinsa etuakseleista kääntöpöytiin.

Lisätietoa tästä melko hurjapäisestä kuljetusmetodista ja muita USA:n kuulumisia Amerikan reportistamme uudessa, 12.5 ilmestyvässä Auto tekniikka ja kuljetus lehdessä (ATK 4/2017).


Esiselvitys suosittaa alkopuomeja satamiin

Trafin, Ely-keskusten ja Liikenneturvan tuore esiselvitys suosittaa satamiin asennettavia alkopuomeja mahdollisena liikenneturvallisuutta lisäävänä tekijänä. Esiselvityksen mukaan kokeilulla ei saa kuitenkaan olla vaikutuksia laivaliikenteen sujuvuuteen tai laivojen rotaatioon.

Idea mahdolliseen alkopuomikokeiluun satamissa on saatu Ruotsista, missä alkopuomeista on saatu hyviä kokemuksia ja niiden käyttö satamissa on päätetty vakinaistaa. Nyt julkaistun esiselvityksen mukaan puomien käyttöä kannattaisi kokeilla myös Suomessa osana liikenteen automaattista valvontaa.

Ruotsissa alkopuomit on asennettu satamiin laivoista tulevien autojen ulosmenoreiteille. Puomin kohdalla kuljettaja puhaltaa kontrollisuppiloon ja jos puomi ei aukea, niin poliisi tai muu valvontaviranomainen tulee tekemään uuden puhalluskokeen. Tarvittaessa alkopuomit voi myös kytkeä pois käytöstä, jolloin liikenne laivoista kulkee normaalisti.

Teknisesti ja juridisesti alkopuomitoiminnan käynnistäminen Suomessa olisi mahdollista, mutta ei kuitenkaan ilmaista. Esiselvityksen mukaan alkopuomilaitteiden hankkiminen yhteen satamaan maksaisi noin 250 000 euroa.