MAN - Vaihtoautot

Konecranesille 18 RTG-nosturin lisätilaus

PSA International Pte Ltd:n kokonaan omistama tytäryhtiö Bharat Mumbai Container Terminals Pte Ltd (BMCT) käytti elokuussa 2017 optionsa ja tilasi vielä 18 Konecranes Noell -kumipyöräkonttinosturia (RTG).

Uusi tilaus on jatkoa kahdeksantoista RTG- ja neljän RMG-nosturin tilaukselle, joka toimitetaan vuoden loppuun mennessä. Nyt tilatut 18 RTG-nosturia toimitetaan kahdessa erässä: laitteista yhdeksän toimitetaan vuonna 2018 elokuun loppuun mennessä ja loput yhdeksän saman vuoden loppuun mennessä. Näiden toimitusten jälkeen BMCT:llä on käytössään yhteensä 36 Konecranes Noell -RTG:tä ja 4 Konecranes Noell -RMG:tä.

RMG-nosturit tulevat käyttöön BMCT:n ratapihalle, jossa käsitellään jopa 1,5 kilometrin pituisia, kaksikerroksisia konttijunia. Nosturit saavat käyttövoimansa terminaalin sähköverkosta, joten ne eivät tuota ollenkaan paikallisia pakokaasupäästöjä.

RMG-nostureiden ulottuvuus on 37,6 metriä (kuuden junaradan leveys), nostokapasiteetti 65 tonnia ja nostokorkeus 12,5 metriä. Nosturit voivat pinota yksi yli kolmen konttia päällekkäin.

BMCT:n konttipihalle toimitettavien RTG-nostureiden nostokapasiteetti on 40 tonnia. Ne voivat pinota yksi yli viiden konttia päällekkäin, ja jalkojen väliin mahtuu ajotien lisäksi kuusi konttia rinnakkain. RTG:t on varustettu dieselgeneraattorilla ja portaattomalla moottorilla, jonka ansiosta polttoaineenkulutus on jopa kolmanneksen alhaisempi käyttöolosuhteista riippuen.

Ensimmäisen tilauserän ensimmäiset RTG-nosturit toimitettiin BMCTPL:lle 22. syyskuuta ja RMG-nosturit 23. syyskuuta 2017.


Keski-Euroopan raidekuljetukset edelleen pahoin ruuhkautuneita

Uusin tilannepäivitys Keski-Euroopan intermodaaliliikenteen ruuhkista kertoo yhä karua kieltä.

Keski-Euroopan raidekuljetukset ovat erittäin pahoin ruuhkautuneet Reininlaakson tunnelivaurion vuoksi, vaikka tunneli saatiinkin avattua liikenteelle lokakuun alussa. Ruuhkan purkamista ovat hidastaneet merkittävästi Xavier-myrskyn jälkiraivaukset ja ratojen kunnostustyöt. Näistä aiheutuu lisää paineita kiertoreiteille. 

Tilanteen korjaamiseksi raide- ja junakapasiteettia priorisoidaan ruuhkan purkuun ja uusia kuljetuksia ei oteta vastaan tietyille reiteille. 


Ounaskosken silta suljetaan liikenteeltä maaliskuussa 2018

Rovaniemellä Ounaskosken silta ylittää Ounasjoen

Ounaskosken sillan remontti sulkee sillan liikenteeltä aiottua myöhemmin. Alun perin silta oli tarkoitus sulkea tammikuussa 2018. Urakoitsijan työsuunnitelmien tarkennuttua sillan hiekkapuhallus- ja maalaustöiden aloitusta on päätetty siirtää maaliskuulle. Silta suljetaan kokonaan liikenteeltä 5.3.2018 alkaen noin kahdeksaksi kuukaudeksi. Toisin kuin aiemmin kerrottiin, ajoneuvoliikenne ja kevyt liikenne voivat käyttää siltaa tammi- ja helmikuun ajan. 

Maaliskuussa alkavan sillan liikennekatkon aikana autot, bussit ja kevyt liikenne kulkevat Jätkänkynttilän sillan kautta. Jätkänkynttilän sillalle voi ajoittain muodostua ruuhkia, joten matkoihin kannattaa varata riittävästi aikaa. Väliaikaiset bussireitit suunnitellaan syksyn aikana, ja ne tulevat voimaan 5.3.2018. Junaliikenne sujuu remontin ajan pääosin normaalisti.

Lue lisää...



DB Schenkerille uusi varasto Viinikkalaan

Schenker Oy ja Nordea Henkivakuutus Suomi Oy ovat torstaina 19.10. allekirjoittaneet sopimuksen logistiikkakiinteistön vuokrauksesta. DB Schenkerin käyttöön tuleva varasto (Avia Distribution Centre, AviaDC) sijaitsee Vantaan Viinikkalassa DB Schenkerin Suomen pääkonttorin ja pääkaupunkiseudun terminaalin välittömässä läheisyydessä osoitteessa Tikkurilantie 154. Kiinteistössä on aiemmin toiminut Hobby Hallin varasto.

Varastokiinteistön pinta-ala on 22 700 m2. Tilat voidaan muotoilla DB Schenkerin asiakkuuksien tarpeiden mukaan muun muassa tehokkaan 13 metrin sisäkorkeuden ansiosta. Moniasiakkuusvaraston tilat otetaan käyttöön kesällä 2018.

Ensimmäinen uuteen varastoon tuleva asiakas on Antalis Oy, jolle DB Schenker tarjoaa paperituotteiden varastointia ja sen lisäarvopalveluita. Lisäksi Antaliksen käyttöön tulevat kiinteistön toimistotilat.  


Ruotsi: Turvallisempia pysäköintialueita

Rekat seisovat suojaamattomina jopa vaarallisilla aineilla kuormattuina, kun kuljettaja joutuu lain edellyttämälle lepotauolle. Ruotsin kuljetusyrittäjät vaativat muutosta välittömästi.

Kuljetusyrittäjien puheenjohtaja Mikael Nilsson sekä kuljetus- ja turvallisuusasiantunrija Patrick Magnusson vaativat hallitukselta kansallista strategiapäätöstä turvallisten kuorma-autojen pysäköinti- ja lepoalueiden tuntuvaksi lisäämiseksi Ruotsin tieverkossa sekä turvallisuusmääritelmää kyseisille alueille. Turvallisia pysäköintialueita on oltava kuljetusväylien solmukohdissa koko Ruotsissa.

Tänään hallitus asettaa vastuun pysäköintialueista ja turvallisuudesta kunnille, mitä pidetään täysin mahdottomana.

Kyseiset vaatimukset on esitetty jo neljä vuotta sitten, ja hallitus on luvannut vahvistaa kuljetusturvallisuutta. Mitään ei ole tapahtunut sen jälkeen, Magnusson ja Nilsson toteavat ja viittaavat alati pehenevaan turvallisuustilanteeseen maantiekuljetuksissa.

(Suomessa maantiekuljetuselinkeino on toistuvasti esittänyt samoja vaatimuksia kuin Ruotsissa kuljetusten turvaamiseksi lain edellyttämällä tavalla, turhaan. Suomessa tilanne on vielä huonompi kuin Ruotsissa. Toim.huom.)


Turvallisuutta ja tulevaisuuden trendejä

Volvon esittelytapahtumassa Bratislavassa oli monipuolinen kattaus uusimpia innovaatioita logistiikan alalla. Pääpanostus Volvolla on kulkuneuvojensa turvallisuuteen joten hätäjarrutusjärjestelmästä ja muista turvallisuutta parantavista innovaatioista tuli paljon uutta tietoa.

Lisäksi Volvo on kehittänyt letka-ajoaan entisestään, mistä heillä oli esitellä konkreettisia todisteita.

Volvon tarkemmat tulevaisuudensuunnitelmat selviävät parhaiten tänään 20.10 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 8/17.


Monipuolinen Kamaz

Daimler Kamaz -yhtiön toimitusjohtaja Heiko Schulzen mukaan vuonna 2009 hyvin alkanut yhteistyö koki kovan kolauksen, kun markkinat romahtivat alta vuosina 2013 ja 2014. Schulzen mukaan vauhti on sittemmin kiihtynyt ja vuoden 2017 myynti tulee tuplaantumaan. Kamazin ja Daimlerin tie kuorma-automarkkinoille Venäjällä vie yhdessä ja erikseen.

Kamazin tuotantolaitokset ovat olleet harvoin avoinna ulkomaisille. Auto, tekniikka ja kuljetus vieraili tehtaalla ja suoritti tutustumisajon Kamazin uudella rekkaveturilla. Lue Kamazin toiminnasta ja tuotteista Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden 20.10 ilmestyvästä numerosta 8/17.


Postin etanoli-Scania

Posti on ottanut käyttöön RED95-etanolidieseliä käyttävän Lohjan ja Helsingin seuduille. RED95-polttoaineella voidaan päästä jopa 90-prosentin CO₂-päästöjen vähennykseen.

Lue uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 8/17 kuinka Scanian etanolitekniikka on toteutettu.


Näkyminen lisää turvallisuutta

Sorayhdistelmällä etenkin oikealle kääntyminen on vaarallista, mikäli risteyksessä liikkuu samaan aikaan jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Kuljettaja toivoo, että hänen ajoneuvonsa liikkeet ja kääntymisaikeet ymmärrettäisiin oikein.

Kuorma-auton kääntymisvaroitin -projektissa kehitetään nimenomaan kevyttä liikennettä palvelevaa laitetta. Projektiin kuuluvat Wetteri Power Oulusta, Oulun yliopisto ja tietysti VRJ Group Pohjois-Suomi. Projektin puitteissa viiteen VRJ:n sorayhdistelmään tullaan asentamaan kääntymisvaroittimen prototyyppi.

Kuorma-auton kääntymisvaroitin huomauttaa kevyttä liikennettä ajoneuvon liikkeistä. Kytkettäessä suuntavilkku alkavat myös yhdistelmän oranssit äärivalot automaattisesti vilkkua samassa tahdissa. Alle 30 km/h nopeudessa mukaan liittyy summeri varoitusäänellään. Lue tarkemmin Oulussa käynnistyneestä projektista Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden 20.10 ilmestyvästä numerosta 8/17.


Jakelukuljetuksia odottaa jättimullistus

Kiihtyvä kaupungistuminen, isojen kaupunkien kiristyvät päästörajoitukset, verkkokaupan raju kasvu ja drone-kuljetusten kehittyminen kasvattavat ja muuttavat ratkaisevasti jakelukuljetuksia. Samalla EU:n ammattipätevyysvaatimus muuttaa jakelukuljetuksiin käytettävää ajoneuvokalustoa. Suomessa lusikkansa työntää soppaan myös Poliisi vähemmän ammattitaitoisella tavalla.

Lue aiheesta otsikolla "Jakelumullistus" Atk 8/17, joka ilmestyy tänään 20.10.


DSV jätti-investoi Suomeen

Tanskalainen kuljetus- ja logistiikkajätti DSV tekee uuden jätti-investoinnin uuteen teminaalirakennukseen ja rahtikeskukseen Helsingin Kehä III:n tuntumaan. Rakenuksessa yhden sivun seinää riittää liki 400 metriä!

DSV on kasvanut pitäen kynttiläänsä vakan alla. Suomalaiset tietävät siitä häm,ästyttävän vähän, vaikka se on jo maailman 5. suurin kuljetus- ja logistiikkayhtiö Saksan DHL:n, Sveitsin Kühne & Nagelin, Saksan Schenkerin ja USA:n Robinsonin jälkeen.

Entä miten Suomessa DSV? Suomen DSV:n toimitusjohtaja Björn Andler Atk 8/17 Tentissä. Lehti ilmestyy tänään 20.10.


Ruotsi: Kuljettajia epäillään pahoinpitelystä

Trailer-lehden mukaan kaksi Ruotsin ulkopuolelta tullutta kuorma-autonkuljettajaa on pidätetty epäiltyinä kolmannen ulkomaalaisen raa'asta pahoinpitelystä.

Pahoinpidelty kuljettaja löydettiin tajuttomana kuorma-autojen pysäköintialueelta Göteborgissa. Pahoinpideltyä ei ole vielä voitu kuulla. Pahoinpitelijöiksi epäillyt kiistävät osallisuutensa. Tapauksella on lehden mukaan kuitenkin todistajia.


Scania ja Volvo yhdessä autonomisessa letkassa

DB Schenker selvittää ruotsalaisessa tutkimuksessa autonomista letka-ajoa sekä Scanioilla että Volvoilla yhdessä.

- Täysitehoinen letka-ajon hyöty saavutetaan vasta, kun eri valmistajien kuorma-autot voidaan yhdistää autonomisesti samaan letkaan, Schenker perustelee tiedotteessaan.

Schenker toimii tutkimuksessa yhdessä Scanian, Volvon, Kuninkaallisen Teknisen Korkeakoulun, RISE'n (Research Institutes of Sweden) ja Ruotsin liikenneviraston kanssa. Projekti kantaa nimeä Sweden4Platooning. Projektissa Scaniat ja Volvot osallistuvat Schenkerin päivittäiseen kuljetustoimintaan.

Ilmanvastus vastaa 25 prosentista kuorma-auton polttonesteen kulutuksesta. Mitä lähempänä toisiaan autot voivat edetä, sitä pienemmäksi muodostuu yhteenlaskettu polttonestesäästö.

- Aiemmat testitulokset osoittavat, että yhden sekunnin väleillä ajavat kuorma-autot säästävät 80km/t nopeudella keskimäärin 3 - 7% polttonestettä riippuen missä kohtaa letkaa ne kulkevat. Utonominen letka-ajo tehostaa liikennevirtaa moottoriteillä ja pienentää ympäristöhaittaa, Scanian vastaava Gunnar Tornmalm sanoo.

(Trailer.se)


Ruotsi: Kuljetusyrittäjät arvostelevat ankarasti Ruotsin hallitusta

Infrastruktuuriministeri Tomas Eneroth'in ehdotus Norjan mallin mukaisten talvirengassääntöjen toteuttamiseksi myös Ruotsissa saa kovaa arvostelua Kuljetusyrittäjien (Ruotsin SKAL) taholta. Kuljetusyrittäjien mielestä ministeri ei kuuntele edes asiaa selvitelleiden mielipiteitä. Rengasmääräysten kiristämisellä ei saavuteta mitään erityistä hyötyä, Kuljetusyrittäjät perustelevat ja viittaavat tehtyyn selvitykseen.

(Ruotsin nykyiset raskaan liikenteen talvirengasmääräykset ovat merkttävästi kovemmat kuin Suomen juuri tiukennetut vastaavat. Toim.huom.)


Ruotsi: Kuljetustyöntekijät arvostelevat ankarasti Ruotsin poliisia

"Viikon mittainen raskaan liikenteen tarkastus Ruotsin teillä on liian vähän", Ruotsin auto- ja kuljetustyöntekijäin liitto arvostelee ankarasti Ruotsin Poliisia. Liitto ei säästele sanojaan kuvaillessaan poliisin tarkastusohjelmaa "absurdiksi". "Raskaan liikenteen ja ulkomaalaisten toteuttamien kuljetusten, liikenneturvallisuuden sekä ajo- ja lepoaikojen valvonnan puute iskee raskaasti Ruotsin kuljetuselinkeinoa. Meillä ei saa hyväksyä ulkomaalaisia kuljettajia, jotka tekevät työtä orjamaisissa olosuhteissa liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisissa autoissa Ruotsin teillä", liiton puheenjohtaja Tommy Wreeth perustelee. 

(Suomessa ei vastaavia ongelmia ole kun ei ole Ruotsin tapaisia tarkastuksia. Toim.huom.)