MAN - Tapahtumat

VTT testaa Helsingissä - Sähköbussi energiatehokkaammaksi

Helsingissä HSL:n linjalla 23 kokeillaan kahta sähköbussin energiankulutusta vähentävää VTT:n innovaatiota osana isoa eurooppalaishanketta. Ne perustuvat bussista ajon aikana taustajärjestelmään langattomasti kerättävän informaation analysointiin, ja sen pohjalta kehitettyihin ohjeisiin ja sääntöihin.

- Tulevaisuudessa yhä suurempi osa busseista kulkee sähköllä, ja myös niiden energiankulutusta voidaan pienentää. Tämä voidaan toteuttaa oikean ajotavan ohjeistuksella ja apulaitteiden käytön optimoinnilla, sanoo hankkeen Suomen osuudesta vastaavan VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.

Nyt liikenneolosuhteissa kokeiltava ajajan avustinlaite kertoo kuljettajalle, ajaako tämä liian hitaasti tai liian lujaa. Tavoiteltava ohjenopeus vaihtelee kullakin reitin osuudella sallitun maksiminopeuden, bussin sijainnin ja aikataulun ohjeajan mukaan. Seuraamalla avustinlaitteen näyttöä kuljettaja voi ajaa mahdollisimman energiataloudellisesti ja pysyä paremmin aikataulussa.

Vastaavasti bussin apulaitteiden, kuten paineilmakompressorin ja ohjaustehostimen, käyttämää energiaa voidaan vähentää niin sanotulla tilannetietoisella ohjauslogiikalla. Siinä pyritään muun muassa maksimoimaan hidastettaessa liike-energiasta takaisin sähköksi muutettavan energian suora ohjaus apulaitteiden käyttämiseen sen sijaan, että sillä ladattaisiin akustoa. Suorakäytöllä voidaan välttää häviötä, joita syntyy akkua ladattaessa ja taas purettaessa.

Lue lisää...


Täyssähkö-Citaro linjaliikenteeseen

3/4 kaupunkibusseista kulkee vaihtoehtoisilla polttoaineilla vuoteen 2030 mennessä, Daimler arvioi. Sen takia Daimlerkin on aktivoitunut sähköbussin kehittämiseen. Muutaman kuukauden sisällä ensimmäiset täyssähkö-Citarot menevät Rhein-Neckarin liikennelaitoksen koeliikenteeseen. Vuoden loppuun mennessä sähkö-Citarojen sarjavalmistus alkaa, Daimler ilmoittaa.

Daimlerin bussituotanto on viime vuoden aikana kasvanut merkittävästi. 28 700 bussin myynti merkitsi 9% kasvua. Liikevaihto kasvoi samalla 4% 4,4 miljardiin euroon.

(Vogel)


K-ryhmän onnistunut HCT-rekkapilotti saa jatkoa

HCT-rekka (High Capacity Transport) on kansainvälisesti vakiintunut termi normaalia pidemmille tai raskaammille yhdistelmille tieliikenteessä, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina. K-ryhmä aloitti HCT-rekka-pilotointinsa vuonna 2015, jolloin se otti käyttöönsä 34-metrisen HCT-rekan toimittamaan elintarvikekuljetuksia Kempele–Vantaa -välille. Pilotoinnin tavoitteena oli hakea uusia ratkaisuja, joilla pienennetään logistiikan päästöjä, vähennetään ajoneuvoja liikenteessä ja tehostetaan tavarakuljetuksia. Onnistuneen pilotoinnin jatkona uusi 31-metrinen HCT-rekkaa aloittaa maaliskuussa liikennöintinsä Turun ja Vantaan välillä ja toinen samanlainen hieman myöhemmin Pohjanmaalla.

Uudet HCT-rekat ovat 31 metriä pitkiä ja niihin mahtuu kerralla lähes 30 prosenttia enemmän tavarakuormaa tavalliseen rekkaan verrattuna. Uudet HCT-rekat on mitoitettu siten, että ne pystyvät terminaalin ja keskusvaraston välisen liikennöintinsä lisäksi toimittamaan elintarvikekuljetuksia myös suoraan K-Citymarketeihin. Rekkojen veturivalmistaja on MAN. Vetureiksi valitut MAN TGX:t ovat konfiguroitu mitoitukseltaan, voimalinjaltaan ja varustukseltaan tarkasti HCT-yhdistelmän vaatimuksia silmälläpitäen. Niiden 580 hevosvoimaisissa D38-tyypin moottoreissa on laajat vääntöominaisuudet.

- Kun huippuvääntö (2900 Nm) saavutetaan jo 900 rpm kierrosluvusta alkaen, polttoaineenkulutus ja ympäristökuormitus pysyvät erittäin kohtuullisina. Vaikka autot ovat neliakselisia ja verrattain pitkiä niin kokonaispituudeltaan kuin akseliväliltäänkin, ohjaava takimmainen akseli varmistaa auton ketteryyden, sanoo VV-Auto Groupin MAN-liiketoiminnan johtaja Olli Ronkainen.

Suomen maanteillä liikennöi tällä hetkellä 43 HCT-rekkaa, joista kolme kuuluu K-ryhmälle.



Scania ja Ahola Transport sopimukseen letka-ajotestauksesta

 

Scania on tehnyt kumppanuussopimuksen suomalaisyhtiö Ahola Transportin kanssa uusien kuljetusteknologioiden käyttöönotosta pohjoismaisilla teillä. Tämä on lajissaan ensimmäinen sopimus Euroopassa puoliautonomisen letka-ajon (platooning) toteuttamisesta normaaliliikenteessä. Yhteistyö käsittää myös muiden kuljettajaa avustavien uusien teknologioiden kehittämistä.

Ahola Transport Oyj tulee käyttämään Scania-kuorma-autoja ja -teknologiaa suomalaisilla moottoriteillä testatakseen puoliautonomista letka-ajoa eri muodoissa. Letka muodostuu kolmesta tai useammasta etäyhteydellä toisiinsa kytketystä yhdistelmäajoneuvosta. Testeissä kaikissa ajoneuvoissa on ajon aikana kuljettaja. Letka-ajossa ensimmäisen yhdistelmän kuljettaja kuitenkin ohjaa koko letkaa ja muut kytketyt ajoneuvot seuraavat autonomisesti perässä.

Uusien kuljetusteknologioiden laajempi käyttöönotto edellyttää myös lainsäädännön ja yleisen hyväksynnän edistymistä samanaikaisesti. Kokemukset todellisissa liikenne- ja sääolosuhteissa ovat siksi hyvin keskeisiä. Tämä sopimus edustaa merkittävää askelta kohti kaupallisesti hyödynnettävää puoliautonomista letka-ajoa.

Letka-ajoon yhdistetyt uudet kuljettajaa avustavat toiminnot helpottavat kuljetusaikatauluja ja tehokkuutta myös reitti- ja nopeusoptimoinnin avulla. Positiivisia ympäristövaikutuksia saadaan sujuvan liikennevirran lisäksi myös pienentyneen ilmanvastuksen myötä alhaisemmalla polttoainekulutuksella ja vähentyneillä hiilidioksidipäästöillä.

Lue lisää...


Volvo Truck Center Etelä-Suomelle uusi aluejohtaja

Insinööri AMK Juha Tahvanainen (40) on nimitetty Volvo Finland Ab:ssa Volvo Truck Center Etelä-Suomen aluejohtajaksi 12.3.2018 alkaen.
Juha vastaa Volvo Trucks sekä Renault Trucks kuorma-automyynnin sekä jälkimarkkinaliiketoiminnan johtamisesta Etelä-Suomen alueella,
ja raportoi tehtävässään Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklundille.

Juha siirtyy Volvo Truck Centeriin Remeo Oy:n kehitysjohtajan tehtävistä, jossa hän vastasi mm. hankintojen, kaluston, logistiikan sekä laitosverkoston kehittämisestä. Ennen Remeota hän työskenteli Lassila & Tikanojalla Oyj:llä 15 vuotta, jossa hän vastasi mm. konsernin Suomen kalustonhankinnoista.   


Renault Trucksin Optifleet nyt mobiiliversiona

Renault Trucksin kehittämän Optifleet-kuljetustenhallintajärjestelmän saa nyt mobiiliversiona. Renault Trucksin Optifleetia voi käyttää matkapuhelimella tai tabletilla, ja sen avulla kuljetusyritykset voivat seurata kalustoaan missä ja milloin tahansa, sekä reagoida odottamattomiin tilanteisiin nopeasti.

Optifleet-sovelluksen avulla kuljetuspäälliköt ja ajojärjestelijät voivat käyttää ajonevojensa tietoja yhdellä klikkauksella, jakaa uusia tehtäviä helposti (My Fleet Now) sekä seurata ja arvioida yksittäisten kuljettajien ajotapaa sekä sitä, kuinka he käyttävät kuorma-autojaan (Ecoscore).

Lue lisää...


Tieverkon kunto hidastaa kuorma-autojen massamuutosta

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) tiedotti tammikuussa aloittavansa kuorma-autokaluston mittoja ja massoja koskevan lakimuutoksen valmistelun. Tavoitteena on parantaa kuljetusten tehokkuutta ja energiatehokkuutta sekä vähentää liikenteen päästöjä. Normaalia pidempiä tai raskaampia HCT-kuljetuksia (High Capacity Transport) on kokeiltu vuodesta 2013 Trafin myöntämillä poikkeusluvilla. Kokeilusta kerättyjä hyviä kokemuksia ollaan vähitellen muuttamassa käytännöksi viemällä ne lainsäädäntöön.

Tavoitteena on siirtyä käyttämään nykyistä pidempiä yhdistelmiä, jotka eivät tarvitsisi nykyisistä poikkeavia reittejä. Pidemmillä yhdistelmillä tarkoitetaan kahden pitkän merikontin kuljetukseen soveltuvaa yhdistelmää sekä nykyistä pidempää puoliperävaunuyhdistelmää. Pituusmuutokset eivät edellytä suuria muutoksia liikenneinfraan, ja niiden onkin tarkoitus tulla voimaan jo syksyllä 2018.

Myös yhdistelmien kokonaispainojen nostamista selvitetään, mutta massamuutosten aikataulu on vielä auki. -Raskaammat yhdistelmät vaatisivat merkittäviä parannuksia nykyiseen tieverkkoon, joten niiden hyväksyminen etenee todennäköisesti hitaasti, arvioi Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio. Kuljetuskaluston kiertoikä on verrattain lyhyt, koska raskaan kaluston ajosuoritteet ovat suuria. Kuljetuskaluston uusinnassa ei ole vielä ajankohtaista varautua massamuutoksiin, sillä nykyistä suuremmat massat voidaan näillä näkymin sallia vain rajatulla tieverkolla.

Lue lisää...


Sähkökäyttöinen lämmitin Webastolta

Webasto-lämmitin on nyt saatavilla myös sähkökäyttöisenä. Innovatiivinen, uusi eThermo Top -lämmitysjärjestelmä lämmittää auton moottorin ja sisätilat yhtä mukavasti kuin perinteiset, polttoainekäyttöiset Webasto-lämmittimet.

Käyttääksesi Webaston eThermo Top -lämmitintä et tarvitse muuta kuin tavallisen 230 voltin pistorasian. Auto kytketään laitteen mukana tulevan kaapelin avulla tolppaan ja lämmitin on käyttövalmis. Lämmittimen voit käynnistää milloin vain, kun auto on kiinni sähkötolpassa.

Uuden Webasto eThermo Topin voi halutessaan varustaa muiden Webasto-lämmittimien tavoin ajastimella, kaukosäätimellä tai älypuhelinsovelluksella. Lämmittimen kauko-ohjattavuus lisää laitteen käyttömukavuutta, kun lämmittimen saa käyntiin kotisohvalta käsin. Lämmittimen voi ajastaa luonnollisesti myös perinteisellä sähkötolpan ajastinkellolla.

Koska polttoainekäyttöiset Webastot ottavat virtansa auton akulta, pitää lämmitysaikoja miettiä tarkkaan, ettei auton akku pääse salakavalasti tyhjenemään. Webasto eThermo Top on varustettu ylläpitolaturilla, joka suojaa akun suorituskykyä ja auttaa varmistamaan moottorin turvallisen käynnistymisen.

Yksi sähkölämmittimen etuja on lämmityksen päästöttömyys. Lämmitintä on siis turvallista käyttää myös suljetuissa tiloissa, mikä mahdollistaa auton esilämmittämisen esimerkiksi omassa autotallissa. Koska eThermo Topin asennus on nopeampaa ja yksinkertaisempaa kuin perinteisen Webasto-lämmittimen, on sähkökäyttöinen lämmitin myös huomattavasti edullisempi hankinta.


RUOTSI: DAF haastaa muotoilemaan juhlaveturinsa Facebookissa


DAFia muotoilemaan, mutta kelta-siniseksi!

DAF täyttää tänä vuonna 90 vuotta. Sen kunniaksi DAF haastaa Ruotsissa Facebookissa antamaan matalalla ohjaamolla varustetulle DAF XF:lle "retrohenkinen" ulkoasu. Hankkeelle on annettu nimeksi "The Flying Swede". Matalan ohjaamon lisäksi kolmiakselinen veturi on varustettu 510 hv:n moottorilla.

Kaikki juhlamalliin ehdotetut lisävarusteet kuten lisävalot, äänitorvet, kromivanteet lahjoittaa TRP, Truck Related Parts Sweden.

- Tarkoituksena ei ole osallistua Nordic Trophy kisaan vaan myydä juhla-auto huutokaupalla, jossa kaikki tulot lahjoitetaan Lasten Syöpäsäätiölle, yhtenä pääsponsorina toimivan Svetsabn toimitusjohtaja Jom Seger sanoo.

Nyt kaikki suomalaisetkin Fb-designerit liikkeelle väreillä ja ideoilla. Oletettavasti voittaja-auton hallitsevina väreinä tulee olla keltainen ja sininen. (Toim.huom.)


Ruotsi: Kuljettaja vaikutti hiukan ottaneelta - veressä 4,32 promillea!

Ruotsin poliisi pistäytyi 27.2. lyhyesti Billerudissa työpaikalle, jossa henkilökunnan mukaan eräs kuljettajista oli ehkä naukannut vähän miestä väkevämpää. Epäilyt osoittautuivat oikeiksi. Kuljettaja puhalsi 4,32 promillea. 

Mies ei kuitenkaan vaikuttanut kovasti paljon naukanneelta, poliisin tiedottaja Daniel Wikdahl kertoi tapauksesta.

Kuljettaja, joka ei osannut esittää minkäänlaisia henkilöllisyystodistuksia, pidätettiin kuulusteluja varten.

(TrIler.se)


DAFista Allisonilla sähköveturi

Emoss Mobile Systems on kehittänyt DAFin pohjalta Allisonin täysautomaattisella vaihteistolla sähköllä toimivan veturin, jolle ilmoitetaan 500 km:n toimintamatka. Vaihteisto on Allison 4500, joka on hyväksytty 50 tonnin kokonaispainolle.

Allison on kalibroitu kuudelle vaihteelle, kun auto on täyteen kuormattu. Se tekee siitä erityisen sopivan raskaisiin tieolosuhteisiin, esimerkiksi Norjan ja Sveitsin vuoristoteille.

Täysautomaattinen Allison moninkertaistaa sähkömoottorin vääntömomentin vähentäen sekä moottoriin kuin myös  akkuihin kohdistuvaa rasitusta. Samalla sähkömoottori toimii pitempiä ajanjaksoja optimaalisella teholla vähentäen energiankulutusta, kasvattaen toimintamatkaa ja hyväksyen kevyempiä, pienempiä, halvempia komponentteja.

(Trailer.se)


Panssari-Sisu GPT Rovajärvellä ennen Latvian armeijan vertailutestejä

Uusi "Panssari-Sisu" eli Sisu GTP 4x4 testeissä

Uusi salaperäinen Sisu GPT on yllättäen nähty Rovajärven ampuma-alueen maastossa helmikuun loppuviikoilla. Ilmeisesti se on Mersun, Ivecon ja Fordin tapaan hakenut talvitesteissä rakenteita äärimmilleen rasittavia paukkupakkasia.

Lue lisää...


E18 Hamina─Vaalimaa -moottoritie valmistuu etuajassa

E18 HaminaVaalimaa -moottoritien viimeinen 8,5 kilometrin mittainen osuus Virojoelta Vaalimaalle avautuu liikenteelle 1. maaliskuuta 2018. Tie valmistuu tilaajan alkuperäistä aikataulua nopeammin ja huomattavasti alle alkuperäisen budjetin. Moottoritietasoinen yhteys Turusta Vaalimaalle on nyt kokonaisuudessaan valmis.

Moottoritie on todella merkittävä Suomen elinkeinoelämän kannalta, sillä siihen yhdistyvät tie- ja rataverkon lisäksi meriväylät ja HaminaKotka Satama. Se on jo nyt luonut uusia mahdollisuuksia maankäytön ja elinkeinoelämän kehittämiseen Kaakkois-Suomessa.

E18 Hamina−Vaalimaa -moottoritien kunnossapidosta vastaa Tieyhtiö Vaalimaa Oy vuoteen 2034 jatkuvalla elinkaarisopimuksella. Tieyhtiö Vaalimaa on tehnyt sopimuksen YIT Rakennus Oy:n kanssa, joka vastaa E18 Hamina−Vaalimaan kunnossapidon käytännön toteutuksesta. 

Moottoritien valmistuttua työt jatkuvat vanhan seiskatien eli maantien 170 kunnostamisella. Tie päällystetään lähes kokonaan uudelleen ja lisäksi rakennetaan kevyen liikenteen väylää. Työt alkavat huhti−toukokuussa ja valmistuvat marraskuussa 2018.


Basware toimittaa Scanialle globaalin pilvipohjaisen laskuautomaatioratkaisun

Verkottuneiden kilpailutuksesta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen sekä innovatiivisten rahoituspalvelujen tarjoaja Basware on solminut sopimuksen ruotsalaisen autovalmistaja Scanian kanssa hankinnasta maksuun (P2P) -ratkaisun toimittamisesta SaaS-palveluna. Sopimus kattaa Baswaren pilvipohjaisen hankinnasta maksuun -laskuautomaation ja Basware Network -verkoston transaktiopalvelut.

- Olemme tehneet yhteistyötä Scanian kanssa vuodesta 2002 lähtien. Tänä aikana olemme laajentaneet yhteistyötä laskujenkäsittelystä P2P-automaatioon ja Basware Network -verkostoon. Työskentelemme tällä hetkellä Scanian kanssa 36 maassa, joten pilvipohjaiset ratkaisumme yhdessä globaalin verkostomme kanssa tekevät Baswaresta täydellisen kumppanin Scanialle, Baswaren myyntijohtaja Herman von Greiff kertoo.


Van Hool: 40 vetybussia Saksaan


Van Hool A330 FC vetybussi Lontoon liikenteessä.

Van Hool on tehnyt kakikkien aikojen suurimman vety/polttokenno-bussien kaupan. Kölnin seudun liikennelaitos ostaa 30 ja Wuppertal 10 Van Hool vetybussia. Vetybussit luovutetaan alkuvuodesta 2019. Vetybussit valmistetaan Belgian Koningshooikt´n tehtaassa.

Kölnin seudun liikennelaitos otti jo toukukuussa 2014 käyttöön kaksi Van Hool vetybussia. Hyvät kokemukset rohkaisivat nyt tekemään lajissaan jättimäisen kaupan. 40 vetybussia ovat tyyppiä Van Hool A330, kaksiakselisia ja noin 12 m pitkiä, 210 kW (n. 285 hv) Siemens PEM-sähkömoottorilla, 38,2 kg vetytankkauksella ja n. 350 km toimintamatkalla, 29 istumapaikalla ja 46-49 seisomapaikalla.

Van Hoolin 40 vetybussin kauppa vahvistaa sanoman, jota kaikki suuret autonvalmistajat antavat ymmärtää "rivien välistä": energiansa sähköverkosta ottavat sähköautot ovat välivaihe matkalla itse oman sähköenergiansa tuottaviin sähköautoihin eli vety/polttokennoautoihin.

 


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!