MAN - Vaihtoautot

Ranska: Nantes osti 31 miljoonalla Hessin sähköbussijärjestelmää

Sveitsiläinen ajoneuvovalmistaja Hess on voinut kehittää ja toteuttaa mm. nivelbussiratkaisujaan erillään EU-direktiiveistä. Se on voinut valmistaa ja myydä Sveitsin kaupunkiliikenteeseen nivelbusseja ilman läpikulkuyhteyttä vetoautosta perävaunuun. Samalla se on EU-mittoihin voinut mahduttaa ylivoimaisen suuria matkustajamääriä ja ajoneuvoille lähes henkilöautoon verrattavaa ketteryyttä kadunkulmissa.

Nyt sen ratkaisut ovat alkaneet kantaa Sveitsin rajojen ulkopuolelle, ensin Saksaan, sitten Ranskaan.

Tuorein esimerkki on Ranskan Nantes, joka on ostanut Hessiltä 20 kpl kaksinivelisiä sähköbusseja joka-pysäkin pikalatausjärjestelmineen peräti 31 miljoonalla eurolla. Hessin Nantes-bussit tarjoavat 24,5 kokonaaispituudella 35% enemmän matkustajatilaa kuin vastaavat EU-bussit, ja niillä on samat kääntyvyysominaisuudet kuin parhailla yksinivelisillä EU-valmisteilla.

Hessin bussien aluminiset moduliosat rakentuvat sekä johdin että hybridibusseiksi mm. Zuerichissä, Luzernissa, Genevessä ja St. Gallenissa. Pikalatausasemat joka pysäkillä lataavat busseihin täyden kulkuenergian 20 sekunnissa matkustajavaihdon aikana.


Itävalta: Posti kehittää drone- ja sähkökuljetuksia

Itävallan Posti kehittää yhdessä TU Grazin, Energie Steyermarkin, SFL Technologiesin ja i-Tech Styrian kanssa autonomista jakelujärjestelmää - vuorille droneilla ja kaupungeissa sähkö-jakeluautoilla.

Posti droni nousee kirjeillä tai pikkupaketeilla ilmaan, ohjaa autonomisesti ohjelmoitgua reittiään pitkin vuoriston rautatiesemalle, laskeutuu koodatulla laskeuytumismatolle, pudottaa siihen pakettinsa, nousee ja palaa ohjelmoitus reittiä takaisin hakemaan seuraavaa lähetystä.

Kaupunkijakeluun on kehitteillä Saksan Postin "Streetscooter" sähkö-jakeluauton esimerkin mukaisesti oma autonominen "Jetflyer" sähkötoiminen jakeluauto kaupunkien keskustoihihin.


Hollanti: Poliisi pidätti "lentävän" romanialaisliigan

"Lentäviin rekkaryöstöihin" erikoistunut romanialaisten varasliiga joutuu vastaamaan ainakin 17  rekkaryöstöstä neljän vuoden aikana Euroopan teillä.

Ryöstäjät ajoivat erikoisviritetyn autonsa moottoritietä ajavan rekan perään, katveeseen rekan kuljettajasta. Yksi ryöstäjistä kiipesi roimasti suurennetusta kattoluukusta ulos, asteli liikkuvan autonsa nokkapellille ja avasi lennossa rekan takaoven. Sen jälkeen ryöstäjä kiipesi kulkevaan rekkaan jat hänen kaverinsa vuorostaan nokkapellille. Sitä kautta onnistuttiin lennossa kaappaamaan miljoonien edestä ennenkaikkea älypuhelimia ja muuta elektroniikkaa.

Kun viiden romanialaisen konnajoukko pidätettiin Hollannin Otterloon mökkikylästä, tekoautosta löytyi puolen miljoonan euron edestä iPhoneja ja muuta ryöstösaalista.



Saksa: "Muodoton kasvu transporter-myynnissä"

Transporter-luokalla tarkoitetaan Saksassa alle 3,5 tonnin paketti-henkilö-matkailuautoja. Siinä missä henkilöautokauppa on Saksassa 1-6/17 ajalla kasvanut 2,1%, transportereita on myyty 9% enemmän kuin vastaavana aikana 2016.

Kaikkiaan transporter-myynti näyttää Saksassa 450 000 auton myyntiä 2016 verrattuna 360 000:een vuonna 2013. Suosion kasvu on rajua.

Samaa kasvua pikkupakettiautoluokka osoittaa koko Euroopassa. Suomessahan kasvu on uusimman tiedon perusteella aivan huimaa, 24% ! Suosion kasvulla on monta syytä. Sellaisia ovat varmasti mm. henkilöautomaisuus, ajettavuuden ja mukavuuden myönteinen kehitys, varustelurunsaus, kolariturvallisuus, monikäyttöisyys, jne.


Henri Pakarinen Auto, tekniikka ja kuljetuksen päätoimittajaksi

VTM Henri Pakarinen (35) on nimitetty Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden päätoimittajaksi. Pakarinen aloittaa tehtävässä 1.8.2017. Hän on toiminut Auto, tekniikka ja kuljetuksen toimittajana vuodesta 2011.


Finnair rekrytoi yli 100 lentäjää

Finnair aloittaa tänään yli 100 lentäjän rekrytoinnin lentäjäkoulutukseen. Nyt alkavassa haussa etsitään sekä jo kokeneita ammattiliikennelentäjiä että henkilöitä, joilla ei tarvitse olla aiempaa lentokokemusta. Valituilla on mahdollisuus aloittaa Finnairin Airbus-perämiehinä jo vuodesta 2018 lähtien koulutuslinjasta riippuen.

Hausta valitut vasta-alkajat voivat valita noin 24 kuukautta kestävän opintojakson Suomen Ilmailuopistossa tai noin 18 kuukautta kestävän Finnairille räätälöidyn intensiivisen Multi-Pilot License (MPL)-koulutusohjelman, joka toteutetaan yhteistyössä Patria Pilot Trainingin kanssa. Kokeneet ammattiliikennelentäjät puolestaan käyvät Finnairin järjestämän perämieskurssin ja tyyppikoulutuksen.

Hakuaika kaikkiin koulutusohjelmiin on 1.8. – 31.8.2017, ja valintaprosessi soveltuvuustesteineen, haastatteluineen ja tarkastuksineen kestää noin kahdeksan kuukautta.

Lisätietoja koulutusohjelmista, hakuprosessista ja valintakriteereistä Finnairin verkkosivuilla: https://company.finnair.com/fi/toihin-finnairille/liikennelentajat


Inva-Taksi Oy Cabonlinen omistukseen

Pohjoismaiden johtava taksiyhtiö Cabonline ostaa Inva-Taksi Oy:n Taxialta. Koko Taxian kauppa puolestaan on määrä toteutua vuoden kuluttua. Cabonline haluaa uudistaa julkista taksiliikennettä Suomessa mm. digitalisoimalla palveluita.

Cabonlinen tavoitteena on modernisoida suomalaista julkista taksiliikennettä laadusta tinkimättä. Samalla Cabonlinesta tulee täyden palvelun kuljetustalo, kun saman katon alla yhdistyvät sekä perinteinen taksiliikenne, tilausajot ja julkinen taksiliikenne.

-Yli puolet Suomen runsaan miljardin euron taksimarkkinasta muodostuu julkisen puolen taksiliikenteestä. Haluamme olla siinä vahvasti mukana. Inva-Taksi Oy on yksi Suomen kokeneimpia invataksiyrityksiä ja heillä on vankka osaaminen tällä saralla. Nyt tehtävä kauppa antaa Cabonlinelle erinomaiset lähtökohdat julkisiin kilpailutuksiin, sanoo Cabonline Finlandin toimitusjohtaja Topi Simola.

Simolan mukaan Cabonlinen digitaalinen osaaminen voi parantaa kuljetushankintojen laatua ja tuoda myös tehokkuutta julkiselle puolelle.

Inva-Taksi Oy:llä ja sen työntekijöillä on vuosikymmenten kokemus vaativastakin henkilökuljetuksesta. Nyt toteutetun kaupan myötä osaaminen säilyy, mutta samalla yhtiö saa taakseen vahvemmat hartiat ja joustavamman kapasiteetin.

Asiakkaille muutos ei näy toistaiseksi mitenkään vaan kuljetukset ja sopimukset jatkuvat nykyisellään.

Cabonline osti kesäkuussa etenkin yritys- ja yksityisasiakkaiden taksipalveluista tunnetut Kovasen ja Mankkaan Taksin. Nyt toteutuvan kaupan jälkeen Cabonlinella on Suomessa 700 työntekijää ja 270 autoa.


Jaguar E-PACE esiteltiin korkkiruuvi -stuntin saattelemana

Kyseessä on Guinnessin maailmanennätys, jossa tuotantoautolla suoritettiin 15,3 metrin hyppy 270 asteen korkkiruuvi kierteellä.

Uusi Jaguar E-PACE on 4,395 metriä pitkä ja 2,681 akselivälinen viisipaikkainen kompakti SUV. Tavaratilaa se tarjoaa 577 litraa. Automaattivaihteisissa malleissa vetokyky on 1800 kiloa.

E-PACE:n moottorivalikoima koostuu uusista Ingeniumin bensiini- ja dieselmoottoreista alkaen 150 hevosvoimaisesta dieselistä aina 300 hevosvoimaiseen bensiiniiversioon.

Uusi Jaguar on hinnoiteltu ja tilattavissa, sen ennakkohinnat alkavat 37 899 eurosta. E-PACE saapuu Suomen markkinoille alkuvuodesta 2018.


Suomen infra ei kestä edessä olevaa kasvua

Talouden näkymät ovat kirkastuneet niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Päästäkseen markkinoille kilpailukykyiseen hintaan Suomen tärkeimmät vientiartikkelit tarvitsevat kuitenkin hyvää väyläinfraa ja luotettavasti toimivia kuljetusketjuja.

Vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen talouskasvu oli valtiovarainministeriön mukaan selvästi odotettua nopeampaa. Kesän talouskatsauksessa ministeriö ennakoi kasvun kiihtyvän. Yksityisten investointien painopiste siirtyy tuotannollisiin investointeihin ja vienti kasvaa.

-Uutiset ovat iloisia, mutta tilanne herättää vientiyrityksissä myös uudenlaista huolta. Euroopan reunalla kilpailukyiset kuljetusyhteydet ovat elinehto. Kasvu voi monin paikoin juuttua liikenteellisiin pullonkauloihin, ellei väyläinfran rahoitukseen löydy yli hallituskausien ulottuvaa poliittista linjaa. Pitkäjänteinen ohjelma luo näkymiä ja luottamusta, jotka rohkaisevat yrityksiä investoimaan Suomeen, mikä taas luo työpaikkoja ja verotuloja, sanoo Rakennusteollisuus RT:n hallituksen puheenjohtaja Harri Kailasalo.

-Jos emme tee mitään, vientitulojemme kannalta keskeisimmillä yhteysväleillä kuljetukset hidastuvat ja kallistuvat vääjäämättä väylien käytön kasvaessa. Kilpailukyvyn rapauttamisen lisäksi huonosti sujuva liikenne ja huonokuntoiset väylät lisäävät päästöjä ja heikentävät liikenneturvallisuutta. Kauanko meillä on varaa seurata tätä kehitystä tekemättä mitään?, kysyy Kailasalo.

Lue lisää...


Bosch: Jo 14 älykaupunkiprojektia maailmanlaajuisesti

Yhtenä Boschin fokusalueena on saumaton ja stressitön paikasta toiseen liikkuminen. Se edellyttää, että julkisen liikenteen, autojen, jaettujen ajoneuvojen, jakeluautojen ja muiden liikennemuotojen on oltava saumattomasti yhteydessä toisiinsa. Lyhyesti sanottuna: kaikki kaupungin liikennevälineet on verkotettava toisiinsa. ”Multimodaaliset palvelut, jotka kaupunkilaiset saavat käyttöönsä vain parilla klikkauksella, ovat avainasemassa päästöjen vähentämisessä.”

Kaupunkiliikenteen automatisoituminen merkitsee myös onnettomuuksien määrän vähenemistä. Jo nyt Boschin moottoripyörien ajonvakautusjärjestelmä MSC tarjoaa moottoripyörille eräänlaisen ESP:n. Hiljattain lanseerattu sähköpyörien ABS-järjestelmä voi sekin olla tärkeä hengenpelastaja. ”Autojen, kaksipyöräisten ja muiden tienkäyttäjien verkottaminen infrastruktuurin kanssa voi auttaa vähentämään onnettomuuksia ja säästämään siten ihmishenkiä. Varsinkin kehittyvillä markkinoilla kaksipyöräisten käyttäjät ovat suuressa vaarassa joutua onnettomuuksiin”, Bulander sanoo. Yksi ratkaisu, jonka Bosch on kehittänyt tähän ongelmaan vastatakseen, on eräänlainen motoristien digitaalinen suojakilpi. Mikäli taas kuljettaja joutuu onnettomuuteen, erityisesti kaksipyöräisten ajajille kehitetty eCall-turvapalvelu voi pelastaa liikennekuolemilta.

Sähköautoilu ja polttomoottorit parantamaan ilmanlaatua

Bosch on markkinajohtaja mitä tulee maailman suosituimpaan sähköiseen liikennevälineeseen eli sähköavusteiseen polkupyörään. Kiinan teillä taas liikkuu yli 200 miljoonaa sähköskootteria, ja Boschin teknologiat ovat merkittävässä osassa myös tällä sektorilla.

Bosch on kehittänyt kompaktin voimasiirtojärjestelmän kaksi-, kolme- ja nelipyöräisille liikennevälineille. Se on jo käytössä E-Schawalben ja nelipyöräisen e.Go:n tyyppisissä ratkaisuissa. Myös suurten kaupunkien tavarantoimitukset tehdään enenevässä määrin sähköisillä ajoneuvoilla. Saksalainen Deutcshe Post DHL on jo näyttänyt tietä ottamalla käyttöön Streetscooter-ajoneuvon, jossa on Boschin voimansiirtokomponentteja. Sen lisäksi, että Bosch kehittää sähköisiä ratkaisuja kaikkiin ajoneuvoluokkiin, työskentelee se myös polttomoottorin edelleen kehittämiseksi. Bosch käyttää puolet vuosittaisesta tuotekehitysbudjetistaan – noin 3,5 miljardia euroa – ympäristönsuojeluun ja luonnonvarojen säilyttämiseen liittyviin hankkeisiin.

Laaja tarjonta älykaupunkeja varten

Boschilla on meneillään 14 älykaupunkeihin liittyvää projektia muun muassa Singaporessa, San Franciscossa, Berliinissä ja Hampurissa. Seitsemän hanketta liittyy kaupunkiliikenteeseen. Yhtiö kehittää ratkaisuja muun muassa verkottuneeseen pysäköintiin, sähköautoihin, multimodaaliseen liikkumiseen sekä ajoneuvokalustojen hallintaan. Boschin tuorein yhteistyösopimus on solmittu kiinalaisen Tianjinin kaupungin kanssa. Hankkeen tavoitteena on muuntaa satamakaupunki älykaupungiksi.

Kolme kertaa markkinoita nopeampaa kasvua

Bosch on hyötynyt sekä ​​maailman johtavan autoteollisuuden alihankkijan asiantuntemuksestaan että taloudellisesta asemastaan laajentuessaan urbaanin liikenteen palveluita tarjoavaksi yritykseksi. Yhtiön Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen liikevaihto kasvoi 43,9 miljardiin euroon vuonna 2016. Tänä vuonna liiketoiminta-alueen liikevaihdon odotetaan kasvavan noin 7 prosenttia – lähes kolme kertaa globaalia autoteollisuutta nopeammin. "Säilytämme asemamme autoteollisuuden vahvana alihankkijana ja autoteollisuuden innovatiivisena kumppanina. Lisäksi muunnumme jokaiselle tienkäyttäjälle tarjottavien palveluiden tarjoajaksi", Bulander sanoo. Bosch vahvistaa myös Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen tutkimus- ja kehitystoimintaa. Vuoden 2017 loppuun mennessä liiketoiminta-alueen tuotekehityksen parissa työskentelee 48 000 henkilöä – noin 4 000 henkilöä enemmän kuin vuoden alussa.


Bosch: Päästörajoituksia Euroopassa, ajokorttiarpajaisia Aasiassa

Vuoteen 2050 mennessä vähintään 70 prosenttia maailman väestöstä asuu kaupungeissa, ja vuoteen 2030 mennessä maailmassa on jo 41 megakaupunkia. Näin suuret ihmismäärät aiheuttavat väistämättä omat haasteensa liikenteelle. Tutustu kaupunkiliikennettä käsitteleviin faktoihin ja trendeihin!

Eurooppa: autojen tulee pysytellä kaupungin ulkopuolella

Ruuhkilla on hintansa: Vuonna 2025 liikenneruuhkat suurissa Euroopan kaupungeissa tuovat noin 208 miljardin euron kustannukset vuodessa. Luku voi nousta vieläkin suuremmaksi, sillä vuoteen 2050 mennessä yli 82 prosenttia eurooppalaisista elää kaupungeissa.

Pyörät ensin: Amsterdamin asukkaat pyöräilevät yhteensä kaksi miljoonaa kilometriä joka päivä. Se vastaa 60 prosenttia kaikesta keskusta-alueen liikenteestä. Myös Kööpenhaminassa polkupyörät ovat eräänlaisia joukkoliikennevälineitä: siellä 45 prosenttia väestöstä pyöräilee työpaikalle tai yliopistoon joka päivä.

Päästörajoitukset: Kymmenet Euroopan metropolit rajoittavat ajoneuvojen liikennöintiä keskustoissaan. Saksassa on käytössä päästötarrajärjestelmä, Lontoo ja Milano ovat asettaneet ruuhkamaksut, Pariisi puolestaan vanhempien ajoneuvojen ajokiellon.

Pohjois-Amerikka: Liikenneruuhkat tuovat yli 120 miljardin dollarin kustannukset

Enemmän autoja kuin kuljettajia: Rekisteröityjen ajoneuvojen määrä Yhdysvalloissa ylitti ajokortin haltijoiden määrän jo vuonna 2003.

Liikenneruuhkien kustannukset: Yhdysvaltojen kymmenessä ruuhkaisimmassa kaupungissa kuljettajat käyttävät noin 42 tuntia vuodessa liikenneruuhkassa istumiseen. Rahaksi ja polttoaineeksi muutettuna se vastaa 121 miljardin dollarin menetystä.

Carpooling: Ensimmäiset carpool-kaistat luotiin Yhdysvalloissa vuonna 1961 liikennemäärän vähentämiseksi. Nykyään carpool-tieverkosto kattaa noin 5 000 kilometriä. Kaistoja saa käyttää ainoastaan silloin, kun autossa on vähintään kaksi matkustajaa.

Japani: ensin parkkipaikka, sitten auto

Etanan vauhdilla: Tokiossa pääsee ajamaan keskimäärin vain 15 kilometrin tuntivauhtia. Vaikka kaupungin tieverkosto kattaa yli 22 000 kilometriä ja polkupyörät muodostavat 14 prosenttia liikenteestä, Tokiossa pyöräteitä tai -kaistoja on vain 11,6 kilometriä.

Pysäköintiongelmat: Japanissa on 61 miljoonaa ajoneuvoa ja aivan liian vähän pysäköintipaikkoja. Tokion kaltaiset kaupungit antavatkin ihmisille luvan ostaa auton vain, jos he voivat todistaa, että heillä on mahdollisuus pysäköidä.

Miniautot: Pyrkimys liikennevirtojen hallintaan kirvoitti Japanissa kokonaan uuden ajoneuvoluokan. Kei-autot ovat alle 3,4 metriä pitkä ja niissä on moottori, jonka tilavuus on alle 0,66 litraa.

Kiina: Rekisterikilpiarpajaiset

Liikenneruuhkat: Vuoden 2015 lopulla Kiinan teillä liikkui yhteensä 279 miljoonaa ajoneuvoa, joista 172 miljoonaa oli autoja.

Raideliikenne: Kiinan hallitus tukee vahvasti raitiovaunulla matkustamista. Pekingissä raitiovaunut kuljettavat 10 miljoonaa matkustajaa päivässä, eli 44 prosenttia matkustajista.

Lotto: Shanghai myöntää kuukausittain vain 9 000 uutta ajokorttia. Alueesta riippuen rekisterikilvet voivat maksaa jopa 8 000 yuania tai yli 10 000 euroa.Usein ne jopa huutokaupataan korkeimmalle tarjoajalle.

Intia: Kohti nykyaikaista liikkuvuutta kahdella tai kolmella pyörällä

Kasvu: Jo yli 40 Intian kaupungissa asuu enemmän kuin miljoona asukasta. Väestö kasvaa noin 15 miljoonan ihmisen vuosivauhdilla – nopeimmin koko maailmassa.

Kaksipyöräiset: Intian teillä liikkuu noin 125 miljoonaa kaksipyöräistä ajoneuvoa. Kaiken kaikkiaan kaksipyöräset muodostavat 70 prosenttia maan koko ajoneuvokannasta.

Pioneerit: Ahmedabadin kaupunki on onnistunut vähentämään moottoriliikennettä parantamalla ja investoimalla liikenneinfrastruktuuriinsa. Nykyään 58 prosenttia matkoista tehdään julkisilla tai ei-moottoroituneilla liikennemuodoilla.

Latinalainen Amerikka: köysiradat, ei moottoriteitä

Köysiradat: Etelä-Amerikan kaoottisissa megakaupungeissa kaupunkien köysiratabuumi ei osoita heikkenemisen merkkejä. Ne eivät ainoastaan vie vähemmän tilaa, vaan myös maksavat kymmenen kertaa vähemmän kuin metro tai moottoritie.

Meksiko otti käyttöön ensimmäisen urbaanin köysiratansa vuonna 2016. Ratkaisu korvaa useita tuhansia minibusseja. Tätä ennen Kolumbia, Bolivia, Brasilia ja Venezuela olivat jo ottaneet käyttöön "katu ilmassa" -konseptin.

Maailman pisimmän köysiradan pituus on kymmenen kilometriä. Reitti ulottuu Bolivian pääkaupungista La Pazista aina läheiseen El Alto -kaupunkiin. Reitti lyhentää matkustajien matkustusaikaa noin tunnilla ja vähentää ilmansaasteita. Köysirataverkkoa suunnitellaan laajennettavaksi 30 kilometriin vuoteen 2019 mennessä.

 


Ruotsi: Puolustusvoimille 81 Scaniaa

Försvarets Materielverk, FMV ("Puolustusvoimien Materiaalilaitos"), joka Ruotsissa vastaa puolustusvoimien hankinnoista, on tilannut 81 Scania kuorma-autoa Ruotsin puolustusvoimille. Tilaus käsittää sekä uusia että käytettyjä autoja: 30 uutta lava-autoa, 21 uutta kaappiautoa, 2 uutta vaihtolava-autoa, 2 kuormanvaihtoautoa, 1 uusi vetoauto sekä 12 käytettyä lava-autoa ja 13 käytettyä kaappiautoa.

Käytettyjen kuorma-autojen hankinta puolustusvoimille on mielenkiintoinen avaus.

- Käytetyt tarjoavat taloudellisia etuja. Puolustusvoimat ei käytä kuorma-autoja yhtä ahkeraan kuin perinteiset kuljetusyritykset, käytettyjen vastaava Ruotsin Scanialla, Anders Lööf sanoo.

Käytettyjen kuorma-autojen hankinta puolustusvoimille ilahduttaa myös Scanian piirimyyjiä. Sekä Uppsalan että Boråsin Scania-jälleenmyyjät saavat lisäasennustöitä puolustusvoimien käytettyinä hankittujen autojen kohdalla.

- Lähes 100 Scania-huolto- ja korjaamopistettä Ruotsissa pystyvät samalla tukemaan puolustusvoimien tarpeita, Ruotsin Scanian asiakaspalvelujohtaja Fredrik Lundström toteaa.

(Ruotsin valtio ja puolustusvoimat ovat pettämätön tuki Ruotsin omalle kuorma-autoteollisuudelle. Suomen puolustusvoimat toimii päinvastoin: ulkomaille rahat, kotimaista poljetaan. Toim.huom.)


ATK 5/2017: Kolme juttua kuohuttavat! Heräävätkö poliitikot?

Valtion teitä on 78 000 km. Niitä korjataan alvariinsa, vuodesta toiseen samoja paikkoja.

Valtion teihin liittyy 350 000 km:n mittainen yksityisteiden verkosto. Valtion teihin liittyvistä yksityisteistä jopa 79%:ssa ei ole toimivia tierumpuja liittymäkohdissa. Valtionteiden ojissa virtaava vesi patoutuu yksityisteiden liittymiin ja imeytyy niistä valtionteiden runkorakenteisiin. Seurauksena valtionteiden rungot pettävät, tienpinnat pettävät, ja veronmaksajien rahoilla korjataan uudestaan ja uudestaan samoja ura- ja painumakohtia valtion teissä. Hullujen hommaa. Lue miksi. Tieverkko on karannut valtion käsistä. Minne? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17 niin tiedät.

Ammattikuljettaja ajaa jopa yli 150 000 km vuodessa kaikissa keleissä, kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina siinä missä yksityisautoilija ajaa keskimäärin hiukan yli 15 000 km kelejä ja oloisuhteita valikoiden. Ammattikuljettajalla on käytännössä yli kymmenen kertaa enemmän riskiä erehtyä harmittomiin liikennerikkeisiin kuin yksityisautoilijalla. Käytännössä ammattikuljettaja menettää ajokorttinsa paljon helpommin kuin yksityisautoilija. Seuraukset ovat ammattiautoilijan kohdalla kuitenkin täysin epäinhimilliset verrattuna yksityisautoilijaan.

Tätä on Suomessa jatkunut vuosikymmenestä toiseen ilman että poliitikkomme reagoivat hirvittävään vääryyteen - kehuvat vain arvopohjaansa hallitustamme ja ministereitämme myöten. Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17 ja ihmettele.

Suomen maavoimat tekevät kuorma-autojen jättkauppoja. Niitä ostetaan kerralla jopa 200-400 kpl. Mikään kuljetusyritys ei yllä samoihin miljardikauppoihin. Maailman suurimmat kuorma-autojen valmistajat kumartavat kaksin kerroin maavoimiemme ostajien edessä.

Maavoimien kuoirma-autoilta vaaditaan etenkin maastokelpoisuutta. Maailman suurimmat kuorma-autonvalmistajat valmistavat autonsa pitkissä sarjoissa. Maastokelpoisuusvaatimusten täyttämiseksi niiden runkoja, jousituksia ja akseleita joudutaan erikseen vahvistamaan. Suomalainen Sisu tekee kaiken tarvittavan jo heti Karjaan tehtaan lattialla, koska Sisun vahvimmat toiminta-alueet ovat puunkuljetuksissa ja yliraskaissa maa-aineskuljetuksissa, pettävillä metsäteillä ja hiekkamontuissa.

Sisu vain on järjestelmällisesti syrjäytetty Suomen maavoimien kuorma-autokaupoissa jo liki 10 vuotta, koska Sisu ei kykene tarjoamaan samaa hyvää maavoimien kuorma-autojenostajille kuin maailmaa valloittavat jättivalmistajat. Sisu on pakotettu hakemaan toimeerntulonsa ja elinehtonsa Suomen rajojen ulkopuolelta. Silti Suomen Puolustusselonteko 3/2017, Huoltovarmuuskeskus ja asevelvollisuuslaki 89 pykälä edellyttävät, että Suomessa säilyy mahdollisen kriisiajan varmistuksena oma kuorma-autotehdas. Hommassa on pahasti astian maku. Lue Auto, tekniikka 5/17 niin tiedät!

 


Kiinan suurimmissa konttilaivoissa ABB:n turboahtimet

20.000 kontin tilavuuksisen COSCO Shipping Tauruksen moottorit ahdetaan ABB:n turboilla. 

Suurin Kiinassa rakennettu konttilaiva valmistettiin Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co, Ltd:n toimesta maailman neljänneksi suurimmalle konttilaivavalmistajalle COSCO Shipping Lines Co. Ltd:lle. Kymmenen vastaavaa laivaa on tekeillä.

COSCO Shipping Taurus on 400 metriä pitkä ja 58.6 metriä leveä. Sen 20.000 kontin kapasiteetista 1000 on myös mahdollista jäähdyttää. Laiva tulee liikennöimään Aasiasta Eurooppaan.


Typpeä autojen renkaisiin!

Erilaisten ajoneuvojen renkaisiin - järeistä työkoneista ja rekoista keveisiin henkilöautoihin - on mm. Oulun talousalueella alettu täyttää typpeä ilman sijaan. Typellä on monta etua verrattuna ilmaan. Se ei reagoi ulkoilman lämpötilan vaihteluihin samaan tapaan kuin ilma renkaissa. Se ei karkaa renkaasta kuin ilma. Se hidastaa renkaan ikääntymistä, jne. Sillä on monta etua.

Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/17, joka ilmestyi 28.6., niin tiedät!