MAN - Vaihtoautot

Gasum: Nesteytetty maakaasu ja biokaasu ratkaisijan paikalla

Nesteytetty maakaasu ja biokaasu ovat ratkaisijan paikalla EU:n määräämien kovien päästötavoitteen saavuttamisessa, Gasum uskoo.

Nesteytetty maakaasu (LNG) ja nesteytetty biokaasu (LBG) tarjoavat kilpailukykyisen vaihtoehdon vähentää merkittävästi hiilidioksidi-, typenoksidi- ja hiukkaspäästöjä. LNG:llä raskaan liikenteen päästöt ovat jopa 15 prosenttia dieseliä pienemmät, ja LBG:llä päästään jopa 85 prosentin vähennykseen.

- Raskaassa liikenteessä keinoja merkittäviin päästövähennyksiin on niukalti. Käyttämällä nesteytettyä maakaasua tai nesteytettyä biokaasua komission asettamat tavoitteet on mahdollista saavuttaa jo nyt. On myös hyvä huomata, että LNG-käyttöisten raskaiden ajoneuvojen moottoriteknologia kehittyy tällä hetkellä vauhdilla, sanoo Gasumin biokaasutuotteiden ja -ratkaisujen johtaja Matti Oksanen.

Verkosto laajenee Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa – investointituen avulla Ruotsiin jopa 16 uutta tankkausasemaa

Tällä hetkellä LNG:tä on mahdollista tankata Helsingissä, Vantaalla, Turussa ja Jyväskylässä, ja uusia asemia on suunnitteilla liikenteellisesti keskeisille paikoille muun muassa Kuopioon, Lahteen, Ouluun ja Seinäjoelle.

Kuluvan vuoden aikana Gasum laajentaa LNG-tankkausasemaverkostoa myös Ruotsiin ja Norjaan. Helmikuussa Ruotsin ympäristöviranomainen Naturvårdsverket myönsi Gasumille yli 9 miljoonan euron investointituen, joka mahdollistaa 16 uuden kaasutankkausaseman rakentamisen Ruotsiin.

- Gasum on laajentanut kaasutankkausinfrastruktuuria määrätietoisesti, sillä kaasu on keskeinen keino saavuttaa tiukkenevat päästötavoitteet niin maanteillä kuin meriliikenteessä. Komission esitys uusista päästörajoista on tervetullut: yhdessä vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin toimintasuunnitelman kanssa esitys vauhdittaa LNG:n ja LBG:n yleistymistä raskaan maantieliikenteen polttoaineena, Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen sanoo.

 


EU-Komissio: Päästörajoituksia raskaille ajoneuvoille

Komission esityksen mukaan raskaan liikenteen päästöjä on vähennettävä 15 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä – vuoden 2019 tasoon verrattuna. Tällä hetkellä raskaiden ajoneuvojen eli kuorma-autojen ja bussien osuus on noin viisi prosenttia EU:n kokonaispäästöistä.

Komission esitys raskaan liikenteen päästörajoista etenee seuraavaksi Euroopan parlamentin ja Euroopan unionin neuvoston käsittelyyn.


Ministeri Bernerin mukaan teiden kunto on jo hälyttävällä tasolla

Tienkäyttäjien tyytyväisyys talvihoitoon ja tienpitoon on laskenut viimeisen kolmen vuoden aikana selvästi. Kuluvan talven tulokset ovat ennätyksellisen huonot. Tämä käy ilmi Liikenneviraston tutkimuksessa, jossa selvitettiin tienkäyttäjien tyytyväisyyttä talvella 2017-18.

- Teiden kunto on monin paikoin hälyttävä ja tämä näkyy tuloksissa selvästi. Kuluneen talven sääolosuhteet olivat ennätysvaikeat liikenteelle ja tienpidolle. Tilanteen helpottamiseksi talvihoidon tason nostamiseen osoitettiin yhteensä 2,5 miljoonan euron lisärahoitus, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.

Myös maanteiden kelirikko on tänä keväänä ollut pahin 20 vuoteen. Painorajoituksia on ollut lähes koko maassa, yhteensä noin 4 000 soratiekilometrillä.

Lue lisää...



Täyssähköinen roska-auto eCollect liikenteeseen Britanniassa

Dennis Eagle Limited, Iso-Britannialainen jäteautovalmistaja jonka omistaa Terberg RosRoca Group, on esitellyt täysin sähköisen roska-auton, eCollectin. Auto on suunniteltu päästöttömään ja hiljaiseen roskankeruuseen.

ECollect tulee olemaan saatavilla 26 tonnisena 6x2-akselisena ja 2,25 m leveänä kokoonpanona. Sen takaosa on kapea, mutta tilaa on silti 19 m³. Perässä on automaattinen split-bin-nostin.


Irizar avasi sähköbussitehtaan Baskimaahan

Irizar on virallisesti avannut Adunaan, Pohjois-Espanjaan uuden sähköisiä voimansiirtoratkaisuja valmistavan tehtaan. 75 miljoonan euron investointi levittäytyy 18 000 neliön alalle neljän hehtaarin tontilla. Linja-autonvalmistajana tunnetun Irizarin tehdas ei valmista pelkästään sähköbusseja, vaan myös muita sähköisen liikkumisen ratkaisuja, kuten infrastruktuuriin liittyviä sähkön lataus- ja varastointiratkaisuja. Irizar on kehittänyt sähköbussin lisäksi myös täyssähköisen kuorma-auton.

Tällä hetkellä tuotantovauhti on yksi sähköbussi kahdessa päivässä, olemassa olevien tilauksien perusteella tuotanto kiihtyy bussiin päivässä syyskuussa. Maksimikapasiteetti laitoksella on 1 000 ajoneuvoa vuodessa. Irizarin uuden tehtaan henkilökunnan määrä kasvaa 200 tämän vuoden aikana ja sen ennustetaan kasvavan 300-500 välille seuraavan viiden vuoden kuluessa.


365. Scania nivelbussi Berliiniin

 

Scania myi ensimmäisen 18 m pitkän Citywide nivelbussinsa vuonna 2014. Nyt se on luovuttanut 356. Citywide LFA nivelbussinsa Berliinin liikennelaitokselle.

Scania on vain yksi Euroopan suurista 18-24 m pitkien nivelbussien valmistajista. Muita ovat Volvo, Solaris, VDL, Van Hool, Iveco, Irizar, Daimler, MAN, SOR, Hess lukuisten pienempien valmistajien lisäksi. Jättiläisenä Euroopassa on myös maailman suurin bussivalmistaja, kiinalainen BYD, jolla on tehdas myös Unkarissa ja rakenteilla Ranskassa.

Kaikissa suurissa ja pienissä kaupungeissa Euroopassa ja maailmassa luotetaan keskustojen väkirikkailla linjoilla nivelbusseihin, myös Tukholmassa, Göteborgissa, Malmössä, Oslossa, Bergenissä, Kööppenhaminassa, jne. jne.

Paitsi Suomessa.

Helsingissä, Espoossa, Tampereella rakennetaan neljä kertaa kalliimpia raideliikennejärjestelmiä. Kansa maksajana. Mikä mättää suomalaisten kaupunkien liikennesuunnittelijoissa? (Toim.huom.)

PS. Samalla Daimler ilmoittaa myyneensä Berliinin liikennelaitokselle 950 bussia, joista 600 on 18-21 m pitkiä Mercedes CapaCity nivelbusseja.


Kajber-sovellus osa-aikaisen taksiliikenteen harjoittamiseen

Taksiliikenteen vapautuminen tuottaa uusia palvelukokonaisuuksia suomalaiseen henkilö- ja tavaralogistiikkaan. Suomalainen Kajber lanseeraa 2.7.2018 alkavan, osa-aikaiseen taksi- ja liikkumispalveluiden harjoittamiseen suunnitellun teknisen alustan. Kajber varmistaa kuljetusten lainmukaisuuden niin ajoneuvon kuin kuljettajankin osalta. Sovellus pyrkii helpottamaan alalla osa-aikaisena tai satunnaisesti toimimista.

Kajber-kuljettajat ajavat kuljetukset omilla ajoneuvoillaan. Kuljetukset ovat kiinteähintaisia. Kuljetus maksetaan helposti ennen kyydin alkamista. Kajber varmistaa teknisten rajapintojen kanssa, että autoilijalla on riittävät vakuutukset ja että kaikki lakisääteiset maksut tulee hoidetuksi. Kajber-kuljetus arvostellaan asiakkaan toimesta joka kyydin päätyttyä ja asiakaspalaute toimii kuljettajan kyydinsaantiparametrinä. Kajber tilittää autoilijalle 85 prosenttia matkan loppuhinnasta.

Sovellus on tuotettu lukuisien yhteistyökumppaneiden kanssa, joista merkittävimmät palveluntarjoajat ovat vakuutusasioihin erikoistunut LähiTapiola sekä kevytyrittäjyyteen erikoistunut Ukko.fi. Käytön helppous korostuu yhteistyössä Svea Ekonimin kanssa, he mahdollistavat mm. ”Taksipiikki”-koontilaskun saatavuuteen applikaatiossa.

Palvelulla pyritään vastaamaan kansainvälisten yhtiöiden kilpailukenttään. Palvelulla uskotaan olevan myös erittäin merkittävä vaikutus haja-asutusalueiden kuljetuspalveluiden saatavuuteen sekä työllisyyteen.

Lue lisää...


Saksalaisilla yhä eniten autoteknisiä keksintöjä vuonna 2017

Centers of Automotive Management (CAM) ja Wirtschaftsprüfungs- und Beratungsgesellschaft (PWC) ovat tutkineet 32 autokonsernin 1223 keksintöä ja kehitelmää 2017. 32% uusista keksinnöistä on lähtöisin saksalaisista autonvalmistajista. Saksalaiset pysyvät selkeästi alan ykkösinä.

Suurimman yllätyksen tarjosivat kiinalaiset kuten Geely, Chery ja BYD. Menneinä vuosina kiinalaiset ovat tulleet tunnetuiksi lähinnä kopioiden ja jäljitelmien tekijöinä, vähemmän uusien keksijöinä. Nyt kiinalaiset valloittivat kakkossijan 18% osuudella uusista keksinnöistä (12% vuonna 2016).

Japanilaiset seurasivat tiukasti kiinalaisten kintereillä 17% osuudella (13% vuonna 2016).

Seuraavina olivat muu Eurooppa 12% (16%), USA 11% (15%), Etelä-Korea 5% (8%) ja Intia 5% (4%).

150 uudesta kekesinnöstä kiitettiin erityisesti Tesla S 100D:n merkittävästi pidennettyä toimmintamatkaa, Audi A8:n "ruuhkapilottia" ja 5-sarjan BMW:n autonomista pysäköintiratkaisua. Suurin osa keksinnöistä, 27%, luokiteltiin turvallisuus- ja ajoavustinryhmään.

(Vogel)


Eduskunta edellyttää uuden ajokorttilain vaikutusten selvittämistä

Ajokorttikoulutus ja kuljettajatutkinnot muuttuvat heinäkuun alussa. Säädökset muun muassa mahdollistavat uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien käytön. Uudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenee ja tutkinnon merkitys kasvaa. Lakiin tehdyt muutokset koskevat muita kuin kuorma- ja linja-autokortteja.

Hallitus esitti ajokorttilain muutosten vahvistamista 17. toukokuuta 2018. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki 18. toukokuuta 2018.

Lakiin sisältyy kaksi eduskunnan lausumaa. Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto seuraa ajokorttiuudistusten toteutumista erityisesti liikenneturvallisuuden ja yhtäläisten kilpailuedellytysten osalta ja tarvittaessa ryhtyy toimenpiteisiin kilpailuvääristymien korjaamiseksi.

Lisäksi eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto teettää seurantatutkimuksen muutosten toteutumisen ja niiden vaikutusten selvittämiseksi erityisesti silmällä pitäen liikenteen tulevaisuuden toimintatapojen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen, logistiikkaan ja ammattikuljettajiin.


Exide tuo markkinoille tehokkaan geeliakun trukeille

Exide-konserniin kuuluva GNB Industrial Power tuo markkinoille uuden sukupolven TENSOR xGEL -ajovoima-akun sähkötrukeille. Perinteisiin geeliakkuihin verrattuna TENSOR xGEL tarjoaa suuremman kapasiteetin ja lyhyemmän varausajan. TENSOR xGEL -kennot on suunniteltu siten, että kennojen sisäinen lämmönkehitys on mahdollisimman alhainen. Tämän ansiosta akun tehokkuus nousee ja sen käyttöikä pitenee.

- Asiakkaamme ovat olleet kiinnostuneita huoltovapaista suljetuista lyijyakuista (VRLA). Perusteellisten ja onnistuneiden kenttäkokeiden pohjalta olemme kehittäneet tuotteen, joka voi korvata perinteisen lyijy-happoakun, sanoo tuotepäällikkö Kai Ruth, GNB Industrial Powerin Motive Power -yksiköstä.

Lue lisää...


Kalmar sitoutuu tarjoamaan sähköversiot koko tuotevalikoimastaan

Cargoteciin kuuluva Kalmar sitoutuu vähentämään lastinkäsittelystä syntyviä päästöjä edistämällä ekotehokkaita teknologioita. Sitoumuksensa mukaisesti vuoteen 2021 mennessä Kalmarin koko tuotevalikoimasta on tarjolla sähkökäyttöiset versiot. Tavoite on Cargotecin vuonna 2016 julkaiseman vastuullisuustiekartan mukainen.

Ensimmäinen Kalmarin kehittämä sähkökäyttöinen laite eli pienemmän kapasiteetin sähkötrukki tuotiin markkinoille vuonna 2008, ja siitä lähtien Kalmar on systemaattisesti laajentanut valikoimaansa diesel-sähkökäyttöisin, hybridein ja sähkökäyttöisin laittein auttaakseen asiakkaita pienentämään toimintansa ympäristövaikutuksia. Tällä hetkellä yli puolet Kalmarin lastinkäsittelylaitteista käyttää sähkövirtaa voimanlähteenä.


Metsäteiden rahoitukseen lisää tukea

Yksityisteiden perusparannuksiin ja uusien metsäteiden rakentamiseen myönnettävä tuki palautuu 1.6.2018 alkaen takaisin alkuperäiselle, vuoden 2015 tasolle. Tukitason nostaminen on perusteltua, koska metsäteiden ja muiden pienteiden merkitys metsätaloudelle on viime vuosina kasvanut, ja teihin kohdistuu pidentyneiden kelirikkoaikojen ja raskaan kuljetuskaluston vuoksi aiempaa suurempi rasitus.

– Hallitus on onnistunut lisäämään kotimaisen puun käyttöä samaan aikaan kun metsien kasvu on nopeutunut. Kasvava, uusiutuvaan puuraaka-aineeseen perustuva biotalous tarvitsee toimivan logistiikan, jonka perustana on yksityistieverkosto, painottaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.

Vuoden 2015 alkuperäistä tukitasoa alennettiin vuonna 2016 annetulla uudella asetuksella pohjoista Suomea lukuun ottamatta. Yksityisteiden perusparannustuki on sen jälkeen ollut eteläisessä Suomessa 35 prosenttia ja keskisessä Suomessa 45 prosenttia hankkeiden kokonaiskustannuksista. Nyt keskisen Suomen tukitaso palautetaan 50 prosenttiin ja eteläisen Suomen taso yhtenäistetään keskisen Suomen kanssa. Uusien teiden tuki palautetaan samalla eteläisessä Suomessa 30 prosenttiin ja keskisessä Suomessa 40 prosenttiin.

Tukitason nostamisella pyritään lisäämään metsätiehankkeiden määrää. Kansallisen metsästrategian 2025 tavoitteena on toteuttaa vuosittain 1 930 kilometriä yksityisteiden perusparannuksia ja 190 kilometriä uusia teitä, mutta toteutuneet määrät ovat jääneet näitä huomattavasti pienemmiksi.

Nyt voimaan astuvalla tukitasolla yksityisteiden perusparannustukiin arvioidaan käytettävän noin kymmenen miljoonaa euroa vuodessa ja uusien metsäteiden tukemiseen noin miljoona euroa. Tämä määrärahan käyttötaso vastaa tukijärjestelmän alkuperäistä rahoitustasoa. Tukihakemuksiin, joista ei vielä ole tehty päätöstä, voidaan soveltaa 1.6.2018 alkaen uutta asetusta.


Vastuuttomalla drone-lennätyksellä voi olla vakavat seuraukset

Ilmailun ammattilaiset ilmaisevat vakavan huolensa viime aikoina merkittävästi lisääntyneestä vastuuttomasta drone-toiminnasta. Viimeaikaisten tapahtumien valossa näyttää siltä, että drone-toiminnan voimakkaan kasvun myötä joukkoon on tullut myös vastuuttomia ilmailun turvallisuudesta piittaamattomia lennättäjiä. Tilastojen valossa ”läheltä piti”-tilanteiden lukumäärät erityisesti lentoasemien läheisyydessä ovat kasvussa ja ne ovat olleet luonteeltaan entistä vakavampia. "Tapauksissa on kyse ilmaliikenteen vaarantamisesta ja ilmaliikenteen sujuvuuden häiritsemisestä, jotka molemmat ovat rangaistavia tekoja", korostaa Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola.

Liikenteen turvallisuusvirastolle raportoiduissa tapauksissa droneja on lennätetty sellaisissa korkeuksissa, että tämänkaltainen toiminta ei olisi luvallista missään Suomen ilmatilassa. Droneja on myös lennätetty lentoasemien välittömässä läheisyydessä alueella, jossa lennättäminen on kielletty. Tällainen säännöistä piittaamaton ja vastuuton toiminta on laitonta.

Turvallisuusriskien lisäksi välinpitämätön drone-toiminta aiheuttaa myös taloudellisia tappioita, jotka syntyvät turvallisuuden vuoksi tehdyistä liikenteen uudelleenjärjestelyistä. Vastuuttomasta drone-toiminnasta asetettavat vahingonkorvausvaateet saattavat olla mittavat.


DAF valmistaa sähkökuorma-auton yhteistyössä VDL:n kanssa

DAF julkaisee CF Electric -sähkökuorma-auton yhteistyössä VDL Groepin kanssa. Ajoneuvoissa tullaan käyttämään nykyaikaisinta VDL E-Power -teknologiaa päästöttömyyden ja äänettömyyden saavuttamiseksi. Kenttäkokeita varten DAF valmistaa kuorma-autot, joihin VDL Groep asentaa sähkövoimansiirron.

VDL on yksi johtavia sähkövoimasiirtojen valmistajia, jolla on kokemusta erityisesti sähköbussien saralta. CF Electric on kaupunkikuljetuksiin suunniteltu 4x2 rekkaveturi 40 tonnin kantavuudella. Auto perustuu DAF:in International Truck of the Year 2018- palkinnonkin voittaneeseen CF- malliin. Älykkään voimansiirron keskus on 210 kW:n sähkömoottori, joka saa energiansa 170 kWh litium-ioniakkuyksiköstä.

CF Electricillä on noin 100 kilometrin toimintamatka ja akkujen nopea lataus tapahtuu 30 minuutissa. Täydellinen lataus voidaan suorittaa 1,5 tunnissa.

DAF CF Electric - tekniset tiedot:

- Paino 9 700 kg
- Teho 210 kW
- Vääntö 2 000 Nm
- Akun kapasiteetti 170 kW
- Toimintamatka 100 km
- Nopea akun lataus 30 minuuttia
- Täysi akun lataus 1,5 tuntia


Saksa: Tiemaksukorotuksilla 7,2 miljardia valtiolle

Saksan hallitus on tehnyt esityksen tiemaksujen korottamiseksi 1.1.2019 alkaen.

Sähköautot vapautetaan tiemaksuista. Korotusten odotetaan silti tuovan valtion kassaan miljardi euroa lisää vuodessa. Kaikkiaan tiemaksut antaisivat korotusten jälkeen 7,2 miljardia euroa. Maksut kerätään moottoriteiden lisäksi 2300 kilometristä 39 000 kilometriin laajennetulla päätieverkolla.

Sakasassa elinkeinoelämä vastustaa ja arvostelee ankarasti korotuksia, jotka kalliimpien kuljetusten kautta nostavat myös kaikkien elintarvikkeiden ja hyödykkeiden hintoja kansalaisille.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!