MAN - Vaihtoautot

Continental keksimään pyörää uudestaan

Conti esitteleen tulevassa Frankfurtin IAA autonäyttelyssä uuden pyörän sähköautoille. Pyörä koostuu vanneosasta, siihen kiinnitettävästä aluminista valmistetusta keskiöstä, alumini-jarrulevystä ja kytkennästä vetoakseliin.

Alu-keskiöllä ja isolla jarrulevyllä saadaan massaltaan poikkeuksellisen kevyt pyörä moottorin väännettäväksi. Jarrulevyn erikoisuus on sen sisäpuolelta levyyn tarttuvat jarrtupalat, jotka mahdollistavat mahtavan suurien jarrulevyjen käytön. Conti kehuu jarruja huipputehokkaiksi ja levyjä kulumattomiksi.

Ovatko jarrut vihdoin kokonaan sähkötoimiset - ilman jarrunestejärjestelmän vaatimia nesteitä ja putkistoja - sitä Conti ei ole paljastanut.

 


Saksa: Hälytyskapelli karkoittamaan varkaita

Andreas Giessler Bremerhafenissa on kehittänyt kapelliperävaunuihin erikoispressupeitteen, joka laukaisee kovaäänisen hälytyksen jos pressupeitteen kimppuun käydään teräaseella. Giessler on perustanut yrityksen hälytyspressujen valmistusta varten.

Kuorma-autokuljetuksille Saksassa syntyy vuosittain 300 mjiljoonan euron lasku rahtivarkaista. Giessler on nopeassa tahdissa saanut parikymmentä asiakasta Dubaita ja Itävaltaa myöten.

Teknisesti on mahdollista varustaa hälytinratkaisu myös lähettimellä, joka ilmoittaa pressukatteen vahingoittamisesta omistajalle ja vaikkapa poliisille netin välityksellä


Norjassa haaveillaan lentämisestä metsän voimalla

Norjan lentokenttiä hallinnoiva Avinor on selvittänyt tapoja vähentää ilmailun tuottamia kasvihuonepäästöjä. Uusien teknologioiden käyttöönotto on yksi keinoista, mutta kasvihuonekaasujen vähentämisessä norjalaiset katsovat myös mahdollisuutta korvata fossiilista polttoainetta vähemmän ympäristöä kuormittavilla biopolttoaineilla. Konsulttiyhtiö Rambollin raportin mukaan vuoteen 2030 mennessä 30 prosenttia Avinorin lentokentillä käytettävästä lentopolttoaineesta voisi olla biopolttoainetta, joka tehdään norjalaisesta metsäjätteestä.

Biopolttoaineiden valmistuksen volyymit ovat tällä hetkellä maailmanlaajuisesti pieniä, mikä näkyy niiden korkeassa hinnassa. Raportin mukaan 30 prosentin tavoitteeseen pääsemiseksi tarvittaisiinkin tukea julkisilta tahoilta.



Saksa: Johdinkuorma-autoja moottoritielle

Moottoritie 5:llä Hessenin liittovaltiossa aletaan vuoden 2018 loppupuolella liikennöidä johdinkuorma-autoilla koeluontoisesti. Osia moottoritiestä varustetaan silloin johdinlangoilla.Siemens rakentaa sähkölangat 10 km:n mittaiselle moottoritieosuudelle Frankfurtin lentokentän ja Darmstadtin välillä.

Akkusähköstä poiketen johdinsähkö tarjoaa mahdollisuuden liikennöidä pitkiä matkoja. Johdinsähköosuuksien välejä kuorma-auto voi kulkea hybridimoottorilla. Tavoitteena on hallita kasvavaa liikennettä raskaskuorma-autoilla kasvattamatta ympäristörasitusta. Siemensin mukaan energiatehokkuus johdinjärjestelmällä on kaksinkertainen polttomoottrilla ajoon verrattuna. Se tarkoittaa energiatarpeen puolittumista ja vahingollisten päästöjen merkittävää vähennystä.

Johdinkuorma-autoille on koeosuuksia pääteillä jo sekä Ruotsissa että USA:n Kaliforniassa. Scania on johdinkuorma-autokehityksen johtava tekijä.


Atk 6/17: Sähköauto - ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna

Tuleva Auto, tekniikka ja kuljetus 6/17 kertoo Ruotsin Ympäristöinstituutti IVL:n tutkimustietoon ja suomalaiseen ympäristöteknologian tohtorin laskelmaan perustaen, että täyssähköauton litium-akkupaketin valmistaminen yksin tuottaa yhtä paljon hiilidioksidipäästöjä kuin samankokoisen bensa-auton valmistus ja ajo 100 000 kilometriä.

Atk 6/17 ilmestyy 31.8.2017. Se kertoo asiasta lisää.


VW sähköautot: Litium-kaivoksen osto ajankohtaiseksi?

VW on ilmoittanut tavoittelevansa täyssähköautoille jopa 25% osuutta omassa henkilöautotuotannossaan. Sähköautojen yleistymisen myötä arvoidaan litium-tarpeen kolminkertaistuvan maailmassa siihen mennessä.

VW pyrkii varmistamaan kaikin tavoin perusosaamisensa ja raaka-ainesaantinsa kenno- ja akkuvalmistuksessa ja sähköautotuotannossa tulevaisuudessa. Litiumin riittävyyden osalta ollaan tekemässä pitkäaikaisia toimitussopimuksia litium-tuottajien kanssa ympäri maailmaa Argentiinaa myöten ja samalla varmistamassa litium-saannin kaikin mahdollisin keinoin.

VW kuten myös Daimler ovat perustamassa omaa akkutehdasta. Samalla kuitenkin Nissan on juuri luopunut omasta akkuvalmistuksesta.

(Vogel)

 


Sveitsin Postille jälleen avopostibussi

Sveitsin Posti palasi "juurilleen" ostamalla käyttöönsä Caleche Europen Sprinterin pohjalle tehdyn avopikkubussin. 41 vuotta on kulunut siitä kun Sveitsin Postilla viimeksi oli avopostibussi 1971.

Uudessa cabriolet postibussissa on tilaa 20 matkustajalle, jääkapille ja runsaalle matkavarustukselle. Auto asetetaan liikenteeseern Graubundenin kantoonissa. Auto on vuokrattavissa ryhmämatkoihin myös muissa kantooneissa.


Eurooppa pieni markkina maailmassa hyötyautoille 2016

17,8 miljoonaa paketti-, kuorma- ja linja-autoa rekisteröitiin maailmassa vuonna 2016. Euroopan osuus rekisteröidyistä hyötyajoneuvoista oli 16,1 prosenttia, kun Amerikoiden osuus rekisteröidyistä oli lähes kaksi kertaa Euroopan osuutta suurempi. Lähes puolet uusista hyötyajoneuvoista rekisteröitiin kasvavilla Aasian markkinoilla.


Trimble Sumitomon koneohjauksen ensisijaiseksi tekniikkatoimittajaksi

Trimble ja Sumitomo Construction Machinery Co., Ltd. julkistivat tänään, että Trimble on valittu Sumitomon ensisijaiseksi koneohjaustekniikan toimittajaksi. Läheisessä yhteistyössä Trimblen kanssa Sumitomo tarjoaa kaivinkoneisiinsa tehdasasennettuna koneohjauksen ratkaisuna Trimble® Earthworksia Japanin markkinoilla. Asiakkaille tarjotaan kahta vaihtoehtoa: 2D-koneavustinta ja 2D-koneohjausta. Molemmilla ratkaisuilla Sumitomon asiakkaat voivat parantaa tuottavuutta ja maanrakennuksensa laatua.


Hyundailta uuden sukupolven polttokennoauto

Hyundai on ennakkoesitellyt Soulissa uuden sukupolven polttokennoautonsa lähes tuotantovalmiin version, ennen ensi vuoden alussa tapahtuvaa virallista julkistusta. Tapahtumassa nähty uuden sukupolven SUV-malli antaa ennakkonäkymän Hyundain seuraavaan kaupalliseen vetykäyttöiseen automalliin, jossa hyödynnetään yhtiön neljännen sukupolven polttokennoteknologiaa.

Uusi polttokennomalli kehitettiin neljästä lähtökohdasta, jotka painottuvat polttokennojärjestelmän tehokkuuteen, suoritusarvoihin, kestävyyteen ja säiliön energiatiheyteen. Parantamalla polttokennon suorituskykyä, vähentämällä vedyn kulutusta ja optimoimalla tärkeimmät komponentit auton tehokkuus on kehittynyt huomattavasti verrattuna edeltäjäänsä ix35 Fuel Cell –malliin. Uuden SUV:n polttokennon tehokkuustaso on 60 %. Järjestelmän paremman energiatehokkuuden ansiosta uuden mallin toimintasäteen tavoitteena on yli 800 km yhdellä latauksella (NEDC-normin mukaisesti).

Lue lisää...


Vuosi alkanut vauhdikkaasti merellä

Liikenneviraston mukaan ulkomaan meriliikenteen vientikuljetukset kasvoivat 5,5 prosenttia ja tuonnissa oli kasvua 3,1 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna. Viennin kasvu johtui sahatavaran, lannoitteiden, malmin ja rikasteiden kuljetusten lisääntymisestä. Tuonnin 3,1 prosentin kasvu johtui lisääntyneistä raakaöljyn, raakamineraalien ja kappaletavaran kuljetuksista.

Kauttakulkuliikenne Suomen satamien kautta kasvoi 22,5 prosenttia eli 843 000 tonnia vuoteen 2016 verrattuna. Kauttakulkuliikenne lisääntyi erityisesti Kokkolan satamassa, jossa rautapelletin transitovienti kasvoi peräti 641 000 tonnia.

Kaikkiaan ulkomailta Suomen satamiin saapuneita aluksia oli kesäkuun loppuun mennessä 15 103 kappaletta. Alusten määrä kasvoi 2,6 prosenttia viime vuoteen verrattuna.


Meriliikenteen matkustajamäärissä Viro ylitti ensimmäistä kertaa Ruotsin

Ulkomaan meriliikenteen matkustajamäärät kasvoivat 2,2 prosenttia vuoden 2016 vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kasvua oli erityisesti Viron matkustajaliikenteessä, joka kasvoi 4,2 prosenttia. Matkustajien kokonaismäärä ulkomaan meriliikenteessä oli 8,65 miljoonaa.

Viron osuus ulkomaan meriliikenteen matkustajien kokonaismäärästä oli 48,1 prosenttia ja Ruotsin osuus 46,1 prosenttia. Viroon suuntautuva matkustajaliikenne on ollut kasvussa 1990-luvulta lähtien ja nyt ensimmäistä kertaa vuodesta 1980 alkaneen tilastointihistorian aikana matkustajaliikennettä on enemmän Viroon kuin Ruotsiin.


Suomessa matkataan junilla leveästi

Suomen rautateillä junat kulkevat raideleveydellä, joka poikkeaa Euroopassa yleisesti käytössä olevasta raideleveydestä 1 435 mm. Suomessa on käytössä niin kutsuttu leveä raideleveys 1 524 mm.

Ensimmäinen rautatie Helsingistä Hämeenlinnaan avattiin vuonna 1862. Jo vuonna 1851 oli avattu rautatie Pietarista Moskovaan jonka raideleveys oli 1 524 mm. Oli luontevaa, että Suomessa otettiin käyttöön venäläinen raideleveys, olihan Suomi osa Venäjää. 

Leveä raide tuli Venäjälle Yhdysvalloista. Pietarin Moskovan rautatietä oli rakentamassa yhdysvaltalainen insinööri Georg Whistler. Hän oli kotoisin etelävaltioista, joissa oli käytössä leveys 1 524 mm. Raideleveys kuitenkin standardisoitiin Yhdysvalloissa 1880-luvulla ja etelävaltioiden rautatiet muutettiin leveyteen 1 435 mm.

Seuraavaksi Suomessa otettiin käyttöön rata Riihimäeltä Pietariin vuonna 1870. Ennakkoon käytiin laajaa keskustelua raideleveydestä. Monet olivat Suomessa kapeamman raiteen kannalla.

Keskustelu loppui lyhyeen kun keisari antoi käskykirjeen radan rakentamisesta. Keisarillisen majesteetin 9. joulukuuta 1867 antama armollinen julistus erinäisistä määräyksistä rautatien rakentamisen suhteen määräsi, että Suomen Suuriruhtinaskunta rakentaa rautatien ”viisi jalanmittaa” leveänä Riihimäeltä Pietariin.

Lue lisää...


Äänekosken liikenneyhteydet -hankkeen rataosuus valmistui

Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet -hankkeen rataosuus valmistui 15.8.2017 – suunnitelman mukaisessa aikataulussa ja valmiina palvelemaan Metsä Groupin biotuotetehdasta sekä alueen muuta elinkeinoelämää.

Ratahankkeessa Keski-Suomen ratayhteyksiä peruskorjattiin vastaamaan alueen kasvavia liikennemääriä. Samalla rataliikenteen turvallisuus parani ja ympäristökuormitus pieneni.

Työmaa työllisti kaikkiaan 1 500 ammattilaista, jotka tekivät töitä kolmessa vuorossa, 350–400 henkilöä kerrallaan.

Hanke painottui noin 47 kilometrin mittaiselle Jyväskylä - Äänekoski välille. Parannustöitä tehtiin myös yksittäisissä kohteissa välillä Tampere - Jyväskylä.

Lue lisää...


VW toimittanut heinäkuuhun mennessä jo 286 800 hyötyajoneuvoa

Vuoden ensimmäisinä seitsemänä kuukautena Volkswagen hyötyajoneuvot on toimittanut jo 286800 ajoneuvoa ympäri maailman. Näihin kuuluvat T, Caddy, Crafter ja Amarok mallisarjan autot.

Maailmanlaajuisesti määrä on noussut 5.3 prosenttia ja Euroopassa 4.3 prosenttia.

Mallikohtaisesti myyntimäärät ovat seuraavat:

• 121,200  T - mallia (114,500; +5.8 prosenttia)

• 97,100 Caddya  (90,200; +7.6 prosenttia)

• 44,100 Amarokia (40,600; +8.3 prosenttia)

• 24,500 Crafteria (26,900; -8.9 prosenttia)

Pudotus Crafterin myyntitilastoissa johtuu mallin vaihdoksesta.