MAN - Vaihtoautot

Iveco bus julkaisi uuden Busmaster- verkkosivuston

Sivustolla asiakkaat voivat tutustua etumoottoristen Daily- ja Euromidi-ajoneuvojen runkovalikoimaan. Esillä on laaja valikoima Iveco bus:in minibusseja hotelli- ja VIP-kuljetuksiin soveltuvista malleista suuren matkustajakapasiteetin koulukuljetusmalleihin.

Tähän mennessä Busmaster- sivulle on listattu jo yli 80 ajoneuvoa. Internetsivusto tarjoaa yksinkertaistetun haun kolmen kriteerin perusteella: käyttötapa (kaupunki, kaupunkien välinen, turismi, koulukuljetus), matkustajamäärä ja maantieteellinen alue.

Busmasteriin voi tutustua osoitteessa: www.busmaster.com


Göteborg: Suomi syrjii Volvoa, puolustusvoimien hankinnoissa jälleen "astian maku"

Puolustusvoimien kuorma auton hankinta: miksi Sisu  ei kelpaa
Sisu ei kelpaa Suomessa, muualla kyllä.

Puolustusministeriö antaa toimeksiannon puolustusvoimien autohankinnoille. Valtion "hankintatoimisto" Hansel määrittelee tarjousehdot ja aikarajat.

Ruotsissa ihmetellään nyt, kuinka kauan Volvon syrjiminen Suomen puolustusvoimien autohankinnoissa saa jatkua. Volvolla viitataan mielellään taannoiseen tarjouskilpailuun, jonka voittajaksi, parhaan tarjouksen antajaksi selviytyi Volvo. Sen perusteella Suomen puolustusvoimille ei ostettu ainuttakaan Volvoa.

Lue lisää...


Vantaalle raskaan liikenteen kaasutankkausasema

Vantaan Tulkintielle aukeaa kaasutankkausasema palvelemaan henkilö- ja hyötyajoneuvojen ja raskaan liikenteen tarpeita kesän 2017 aikana. Tankkausaseman käyttöönottopäivämäärä tarkentuu rakennustöiden edetessä.

Kesän 2017 aikana tulee useita uusia tankkausasemia palvelemaan kasvanutta liikennekaasun kysyntää muun muassa Poriin, Hämeenlinnaan, Vantaan Petikkoon ja Jyväskylään. Uudet tankkausasemat keskittyvät pääosin kaupunkialueille ja liikenteen solmukohtiin.

Ensimmäisiin raskaan liikenteen tankkausasemiin Gasum saa Verkkojen Eurooppa (Connecting Europe Facility) -tukea, jonka avulla selvitetään LNG/CNG-tankkausasemaverkoston mahdollisuuksia ja toteutetaan neljä pilottiasemaa. Gasum on avannut vuoden 2019 aikana pilottiasemat Helsingin Vuosaareen ja Turun sataman läheisyyteen.



Helsinki lakkauttaa Hernesaaren helikopterikentän

Helsingin kaupunki on irtisanonut Hernesaaren helikopterikentän vuokrasopimuksen. Kenttä olisi tyhjennettävä 31.12 2017 mennessä. Irtisanoessaan vuokrasopimuksen Helsingin kaupunki kuitenkin jättii huomioimatta, että eräiden kenttää käyttävien helikopteriyrittäjien kanssa oli tehty vuokrasopimus vuoden 2018 loppuun saakka. Seurauksena Helsinki on nyt siirtänyt kentän lakkauttamispäivämäärää 31.12.2018 saakka.

Helsinki perustelee lakkauttamista rakennustilan ja maa-aineksen läjityksellä, kun Hernesaareen rakennetaan asunnot 6000 uudelle asukkaalle. Helikopterikentän alue jää tyhjäksi talorakentamisen jälkeen, jolloin sitä on tarkoitus käyttää veneiden talvisäilytyspaikkana.

Kentän sulkemista vastustivat mm. puolustusvoimat, ambulanssikopterit, drone-kehittäjät ja risteilysataman turistit, joilta poistuu mahdollisuus nopeisiin Tallinna-lentoihin ja Helsinki sight seeing lentoihin. Puolustusvoimat ja ambulanssilentoja suorittavat pityivät kenttää välttämättömänä turvallisuustekijänä kriisitilanteissa.

Hernesaaren kopterikentällä toimii toistakymmentä yrittäjää ja alun kolmattakymmentä työpaikkaa. Kenttä on aloittanut toimintansa 1975 kansainvälisen ETYK-rauhankokouksen osanottajien nopeimpana yhteytenä Helsingin keskustan avainpaikoille.


Eduskunta: 13 Euroopan maan vastalause Malmin lakkauttamiselle (2017-04-28)

Eduskunnan liikennevaliokunta on vastaanottanut ja merkinnyt kokouspöytäkirjaansa 26.4.2017 eurooppalaisten moottorilentäjien järjestöjen (AOPA) kirjeet Kyproksesta, Ukrainasta, Islannista, Ranskasta,Virosta, Alankomaista, Italiasta, Luxenbourgista, Kreikasta, Norjasta, Saksasta, Sveitsistä ja Espanjasta.

Kansainväliset moottorilentäjien järjestöt arvostelevat Helsingin Kaupungin päätöstä lakkauttaa Malmin historiallinen ja kansainvälisesti suojeltu lentokenttä ja vastustavat sen sulkemista.


 

Volkswagen Center Airport 50 vuotta

Volkswagen Center Airport avattiin vuonna 1967 ja juhlii nyt huhtikuussa 50-vuotissyntymäpäiviään. Vuonna 1967 lehdistötiedotteessa luki: ”VW-Auto Oy:n uusi myynti- ja huoltopiste. VW-Auto Oy rakentaa uuden piirimyyntipisteen Tuusulantien ja Seutulan lentokentälle vievän tien risteykseen. 4.11.66 vietettiin rakennuksella harjannostajaiset. Huoltokorjaamo ja myyntitilat ovat vierekkäin. Huoltokorjaamo rakennetaan tässä vaiheessa 20 paikkaiseksi korjaamoksi, johon kuuluu peltikorjaamo, maalaamo, yleiskorjaamo, varaosavarasto, konttori- ja sosiaaliset tilat sekä koneteknilliset tilat. Uusi VW-piiri Helsinki Pohjoinen, valmistuu palvelemaan asiakkaitaan ensi vuoden alussa.”

Autokauppaa leimasivat tuolloin valtiovallan toimenpiteet, sillä ajalla 21.9–15.11.1967 vallitsi täydellinen autojen tuontikielto, markka devalvoitiin ja uusi autoverolaki astui voimaan 15.11. Suomen Pankki kiristi tuontiluottomääräyksiä ja autoja, joita ei ollut maksettu tehtaalle, ei saanut enää varastoida vapaasatamassa.

Nykyisin Volkswagen Center palvelee asiakkaitaan samassa paikassa kuin 50 vuotta sitten. Tänä päivänä Volkswagen Center Airport on Suomen toiseksi suurin Volkswagen myynti- ja huoltoliike.

Lue lisää...


Volvolta uusi VNR kuorma-auto Pohjois-Amerikkaan

Volvo trucks on julkistanut uuden VNR- mallin joka on monipuolinen alueellisiin kuljetuksiin ja nykyisiin jatkuvasti muuttuviin toimitusvaatimuksiin suunniteltu kuorma-auto.

Uudistettu aerodynaaminen suunnittelu, uudelleenmietityt työn vaatimukset kuorma-autolta ja uusi moottori ja vaihdelaatikko ovat olleet etualalla mallin suunnittelussa. Parannuksia on myös turvallisuudessa ja kuorma-auton yhteyksissä tietoverkkoon. VNR sopii monipuolisiin kuljetuksiin kaupunkialueilla. Polttoainetaloudellisuuden luvataan paranevan 3.5 prosentilla edelliseen malliin verrattuna.


Yksityisille junaoperaattoreille yhteistyöjärjestö

Yksityisille junaoperaattoreille ja -yhtiöille on perustettu yhteistyöjärjestö Alliance of Rail New Entrants (ALLRAIL). Järjestön julkilausuttuna tavoitteena on tukea tavara- ja henkilöraideliikenteen säädöksien ja rajoitteiden purkamista, että kynnys raideinfrastruktuurin käytölle EU-maissa madaltuisi. Allrail perustettiin Brysselissä European Rail Freight Association -järjestön toimesta, jonka jäseniä ovat open access -operaattorit LEO Express ja Regiojet Tšekistä, MTR Nordic Ruotsista, NTV Italiasta ja Westbahn Itävallasta sekä itsenäinen lippujälleenmyyjä Trainline. Lisää jäseniä odotetaan tuevan mukaan lähikuukausien aikana.


Suomalaiselle jäänmurtajaosaamiselle tarvetta Yhdysvalloissa

Finnpron mukaan Suomalaista jäänmurtajaosaamista arvostetaan Yhdysvalloissa. USA:n rannikkovartiosto (USCG) ja suomalaiset yritykset ovat jo pitkään tehneet yhteistyötä. USCG on ilmoittanut tarvitsevansa vähintään kaksi raskasta polaarijäänmurtajaa. Julkisuudessa on myös esitetty, että USCG:llä on tarve hankkia kolme raskasta ja kolme keskiraskasta jäänmurtajaa. Mahdollisuus on otollinen suomalaisyrityksille, jotka jo nyt suunnittelevat 80 prosenttia ja rakentavat 60 prosenttia maailman jäänmurtajista.

Lue lisää...


Eerola-yhtiöt ajamaan omista jätteistä tuotetulla biokaasulla

Ympäristöhuoltoalan asiantuntija Eerola-yhtiöt hyödyntää jatkossa Gasumin jätehuoltopalvelua toimittamalla keräämänsä rasvakaivolietteen biokaasun tuotantoon. Yritys tankkaa jatkossa biokaasua raskaaseen sekä kevyeen kalustoonsa.Se siirtyy ensimmäisenä Suomessa ajamaan kotimaisella ja uusiutuvalla omista jätteistä tuotetulla biokaasulla.

Eerola-yhtiöt tyhjentää yhtenä toimenkuvanaan rasvanerotuskaivoja. Kaivot ovat jokaisen ravintolan ja keittiön perusvaruste, ja niihin erottuu kaikki keittiön viemäriveden joukossa oleva rasva. Aiemmin kaivoista tyhjennetty rasva on viety hyödyntämättä jätevedenpuhdistamolle ja kaatopaikalle. Nyt kuitenkin rasvan energiamäärä saadaan biokaasulaitoksella uusiokäyttöön.

Gasumin biokaasulaitokset ottavat Eerola-yhtiöiden jätekaivoista keräämää rasvaa vastaan ja tuottavat siitä uusiutuvaa, täysin kotimaista biokaasua. Eerola-yhtiöt tulee käyttämään tätä biokaasua aluksi kolmessa Scanian kaasukuorma-autossa sekä viidessä Veholta hankitussa kaasukäyttöisessä Mercedes-Benz Sprinterissä.

Rasvakaivolietteen hyödyntämisestä polttoaineena syntyy huomattavia päästövähennyksiä. Kun Eerola-yhtiöt rupeaa käyttämään biokaasua polttoaineenaan kahdeksassa ajoneuvossa, vähenevät niiden käytöstä syntyvät CO2-päästöt yhteensä jopa 2 600 tonnia vuodessa. Tämä vastaa lähes 600 asunnon (70 m2) lämmityksestä aiheutuvia päästöjä.

 

 

 

 


Rautateiden liikenteenohjaus keskitetään

Liikennevirasto on päättänyt rautatieliikenteen liikenteenohjausalueiden muutoksista. Päätöksen mukaan liikenteenohjaustyö keskitetään Tampereelle, Lahteen ja Ouluun. Tällä hetkellä liikenteenohjaustyötä tehdään 15 paikkakunnalla noin 440 hengen voimin. Liikennevirasto vastaa rataverkon haltijana liikenteenohjauksen infrastruktuurista (mm. toimitilat ja järjestelmät). Liikenteenohjaustyön toteuttaa Finrail Oy palveluntuottajana.


Josef Ganzin suunnittelema alkuperäinen Volkswagen restauroidaan

Uniikki joukkorahoitusprojekti tähtää alkuperäisen Volkswagenin kunnostamiseen. Kyseessä on nykyään ainut laatuaan oleva, juutalaisen Josef Ganzin suunnittelema ja vuoden 1933 Berlin motor show:ssa itsellensä Adolf Hitlerille esitelty auto.

Viiden vuoden päästä tästä Hitler esitteli Volkswageninsa Saksan kansalle ja Josef Ganz pyyhittiin historian sivuilta. 

Projektin on laittanut alulle Paul Schilperoord Alankomaista. Hän on kirjoittanut kirjan The Extraordinary Life of Josef Ganz – The Jewish Engineer Behind Hitler’s Volkswagen. Yhdessä Lorenz Schmid:in, sveitsiläisen, joka on sukua Ganzille, he onnistuivat saamaan talteen ainoan jäljellä olevan rullaavan Standard Superior type I:n.

Lue lisää...


Ruotsi: Liikennevaliokunta vastustaa hallituksen 74 t käyttörajoituksia

Ruotsin eduskunnan liikennevaliokunta kannattaa hallituksensa esitystä teiden uudeksi kantavuusluokitukseksi, mutta vastustaa sen esitystä 74 tonnia painavien yhdistelmien käyttörajoituksista.

Ruotsissa yleinen tieverkosto on luokiteltu tien kantavuuden mukaan kolmeen luokkaan: 1, 2 ja 3. Kantavuusluokitus ratkaisee, kuinka painavia ajoneuvoja saa kulkea luokituksen mukaisilla teillä. Nyt hallitus on ehdottanut luokka 4:ää (BK4) teille, joilla kantavuus riittäisi kokonaispainoltaan 74 tonnia painaville kuorma-autoyhdistelmille. Liikennevaliokunta esittää, että eduskunta hyväksyisi hallituksen esittämän uuden kantavuusluokan.

Hallitus esittää kuitenkin samalla, että BK4-kantavuusluokan teiden käyttöä rajoitettaisiin vain sellaisille kuljetuksille, jotka eivät syrjäytä hallituksen tavoitetta siirtä tavarakuljetukset tieverkosta rauta- ja vesiteille. Liikennevaliokunnan mielestä teiden kantavuuden tulee sallia rajoituksetta kaikkia kuljetuksia, jotka täyttävät kantavuusluokituksen ehtoja. Samalla liikennevaliokunta kehottaa eduskuntaa vaatimaan hallitusta selvittämään, millä ehdoilla nykyistä pitempiä kuorma-autoyhdistelmiä voidaa hyväksyä Ruotsin teille.

Sosiaalidemokraatit, Ympäristöpuolue ja Vasemmistopuolue vastustavat liikennevaliokunna ehdotuksia.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)


Roclalta uusi työntömastotrukki erikoisten lastien käsittelyyn

Roclan Humanic²-trukkimalliston uusi monitietyöntömastotrukki on leveiden ja erikoisten lastien asiantuntija myös kapeissa ja ahtaissa tiloissa. Siinä on kuusi monisuuntaista ohjaustapaa, monipyöräohjaus ja kuljettajan ajo- ja lastinkäsittelytapaan hallitusti mukautuva ajojärjestelmä.

Jokainen pyörä ohjautuu itsenäisesti ja kääntyy 360 astetta oman ohjausmoottorin, säätimen ja jarrutusjärjestelmän ansiosta. Pyörät kääntyvät trukin rungon sisäpuolella suojassa mahdollisilta törmäyksiltä. Roclan Humanic²-monitietyöntömastotrukit nostavat kuormat uuden mastoteknologian ja passiivisen huojunnaneston avulla 10 metriin asti. Automaattisen kaarrehidastuksen ansiosta trukki pysyy vakaana myös kaarteissa.


Seitsemän kilpailee Vuoden Midibussi voitosta

Kansainvälinen Bus&Coach of the Year Jury ratkaisee 18-21.4. Madridissa suoritettavissa vertailutesteissä, mikä seitsemästä kilpailijasta valitaan Vuoden Midibussiksi 2018.

Vertailutestissä kilpailevat Car-Bus, Ferqui, Indcar, Integralia, Irizar, Temsa ja Unvi.

1+20/35 paikkaiset Midibussit samoin kuin niitä pienemmät 1+7/8 paikkaiset Minibussit ovat nåeimmin oasvavia bussiluokkia Euroopassa johtuen suurkaupunkien nopeasti tiukentuvista ympäristö- ja päästörajoituksista sekä pyrkimyksistä pienentää liikenneruuhkia.

Auto, tekniikka ja kuljetus edustaa Suomea B&COY Juryssa ja osallistuu testeihin.