MAN - Vaihtoautot

Näkyminen lisää turvallisuutta

Sorayhdistelmällä etenkin oikealle kääntyminen on vaarallista, mikäli risteyksessä liikkuu samaan aikaan jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Kuljettaja toivoo, että hänen ajoneuvonsa liikkeet ja kääntymisaikeet ymmärrettäisiin oikein.

Kuorma-auton kääntymisvaroitin -projektissa kehitetään nimenomaan kevyttä liikennettä palvelevaa laitetta. Projektiin kuuluvat Wetteri Power Oulusta, Oulun yliopisto ja tietysti VRJ Group Pohjois-Suomi. Projektin puitteissa viiteen VRJ:n sorayhdistelmään tullaan asentamaan kääntymisvaroittimen prototyyppi.

Kuorma-auton kääntymisvaroitin huomauttaa kevyttä liikennettä ajoneuvon liikkeistä. Kytkettäessä suuntavilkku alkavat myös yhdistelmän oranssit äärivalot automaattisesti vilkkua samassa tahdissa. Alle 30 km/h nopeudessa mukaan liittyy summeri varoitusäänellään. Lue tarkemmin Oulussa käynnistyneestä projektista Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden 20.10 ilmestyvästä numerosta 8/17.


Jakelukuljetuksia odottaa jättimullistus

Kiihtyvä kaupungistuminen, isojen kaupunkien kiristyvät päästörajoitukset, verkkokaupan raju kasvu ja drone-kuljetusten kehittyminen kasvattavat ja muuttavat ratkaisevasti jakelukuljetuksia. Samalla EU:n ammattipätevyysvaatimus muuttaa jakelukuljetuksiin käytettävää ajoneuvokalustoa. Suomessa lusikkansa työntää soppaan myös Poliisi vähemmän ammattitaitoisella tavalla.

Lue aiheesta otsikolla "Jakelumullistus" Atk 8/17, joka ilmestyy tänään 20.10.


DSV jätti-investoi Suomeen

Tanskalainen kuljetus- ja logistiikkajätti DSV tekee uuden jätti-investoinnin uuteen teminaalirakennukseen ja rahtikeskukseen Helsingin Kehä III:n tuntumaan. Rakenuksessa yhden sivun seinää riittää liki 400 metriä!

DSV on kasvanut pitäen kynttiläänsä vakan alla. Suomalaiset tietävät siitä häm,ästyttävän vähän, vaikka se on jo maailman 5. suurin kuljetus- ja logistiikkayhtiö Saksan DHL:n, Sveitsin Kühne & Nagelin, Saksan Schenkerin ja USA:n Robinsonin jälkeen.

Entä miten Suomessa DSV? Suomen DSV:n toimitusjohtaja Björn Andler Atk 8/17 Tentissä. Lehti ilmestyy tänään 20.10.



Ruotsi: Kuljettajia epäillään pahoinpitelystä

Trailer-lehden mukaan kaksi Ruotsin ulkopuolelta tullutta kuorma-autonkuljettajaa on pidätetty epäiltyinä kolmannen ulkomaalaisen raa'asta pahoinpitelystä.

Pahoinpidelty kuljettaja löydettiin tajuttomana kuorma-autojen pysäköintialueelta Göteborgissa. Pahoinpideltyä ei ole vielä voitu kuulla. Pahoinpitelijöiksi epäillyt kiistävät osallisuutensa. Tapauksella on lehden mukaan kuitenkin todistajia.


Scania ja Volvo yhdessä autonomisessa letkassa

DB Schenker selvittää ruotsalaisessa tutkimuksessa autonomista letka-ajoa sekä Scanioilla että Volvoilla yhdessä.

- Täysitehoinen letka-ajon hyöty saavutetaan vasta, kun eri valmistajien kuorma-autot voidaan yhdistää autonomisesti samaan letkaan, Schenker perustelee tiedotteessaan.

Schenker toimii tutkimuksessa yhdessä Scanian, Volvon, Kuninkaallisen Teknisen Korkeakoulun, RISE'n (Research Institutes of Sweden) ja Ruotsin liikenneviraston kanssa. Projekti kantaa nimeä Sweden4Platooning. Projektissa Scaniat ja Volvot osallistuvat Schenkerin päivittäiseen kuljetustoimintaan.

Ilmanvastus vastaa 25 prosentista kuorma-auton polttonesteen kulutuksesta. Mitä lähempänä toisiaan autot voivat edetä, sitä pienemmäksi muodostuu yhteenlaskettu polttonestesäästö.

- Aiemmat testitulokset osoittavat, että yhden sekunnin väleillä ajavat kuorma-autot säästävät 80km/t nopeudella keskimäärin 3 - 7% polttonestettä riippuen missä kohtaa letkaa ne kulkevat. Utonominen letka-ajo tehostaa liikennevirtaa moottoriteillä ja pienentää ympäristöhaittaa, Scanian vastaava Gunnar Tornmalm sanoo.

(Trailer.se)


Ruotsi: Kuljetusyrittäjät arvostelevat ankarasti Ruotsin hallitusta

Infrastruktuuriministeri Tomas Eneroth'in ehdotus Norjan mallin mukaisten talvirengassääntöjen toteuttamiseksi myös Ruotsissa saa kovaa arvostelua Kuljetusyrittäjien (Ruotsin SKAL) taholta. Kuljetusyrittäjien mielestä ministeri ei kuuntele edes asiaa selvitelleiden mielipiteitä. Rengasmääräysten kiristämisellä ei saavuteta mitään erityistä hyötyä, Kuljetusyrittäjät perustelevat ja viittaavat tehtyyn selvitykseen.

(Ruotsin nykyiset raskaan liikenteen talvirengasmääräykset ovat merkttävästi kovemmat kuin Suomen juuri tiukennetut vastaavat. Toim.huom.)


Ruotsi: Kuljetustyöntekijät arvostelevat ankarasti Ruotsin poliisia

"Viikon mittainen raskaan liikenteen tarkastus Ruotsin teillä on liian vähän", Ruotsin auto- ja kuljetustyöntekijäin liitto arvostelee ankarasti Ruotsin Poliisia. Liitto ei säästele sanojaan kuvaillessaan poliisin tarkastusohjelmaa "absurdiksi". "Raskaan liikenteen ja ulkomaalaisten toteuttamien kuljetusten, liikenneturvallisuuden sekä ajo- ja lepoaikojen valvonnan puute iskee raskaasti Ruotsin kuljetuselinkeinoa. Meillä ei saa hyväksyä ulkomaalaisia kuljettajia, jotka tekevät työtä orjamaisissa olosuhteissa liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisissa autoissa Ruotsin teillä", liiton puheenjohtaja Tommy Wreeth perustelee. 

(Suomessa ei vastaavia ongelmia ole kun ei ole Ruotsin tapaisia tarkastuksia. Toim.huom.)

 

 


Lyonin Solutrans julistaa Vuoden Hyötyautot 2018

Ranskan suuri hyötyautonäyttely Solutrans Ranskan Lyonissa 21-25.11.2017 isännöi muun muassa Kansainvälisen Vuoden Kuorma-auto 2018, Vuoden Pakettiauto 2018 ja Vuoden Pickup 2018 palkintojenjakoja. Myös Ranskan autoalojen innovaatiopalkinnot jaetaan Solutrans-näyttelyssä.

Lyonin Solutrans ja Moskova Comtrans kilpailevat kansinvälisten hyötyautonäyttelyjen "herruudesta" lajissaan suurimman Hannover IAA:n välivuosina. Solutrans on on vahvistamassa asemaansa "välivuosien ykkösenä" sekä kävijämäärien että näytteilleasettajien lukumäärien osalta.


Jarrupoljinvaatimus jättää ajokorttiuudistuksen puolitiehen

Hallitus pyrkii eduskunnalle tänään antamassaan ajokorttilakiesityksessä ajokorttikoulutuksen selkeyttämiseen ja keventämiseen. Esitykseen jäi kuitenkin opetusajoneuvon jarrupoljinvaatimus, mikä Autoliiton mukaan vesittää uudistusta merkittävästi.

Tämä muutos tehtiin esitykseen lausuntokierroksen jälkeen ja se poikkeaa virkamiesvalmistelusta.

- Vaatimus nostaa opetuslupaopetuksen hintaa, heikentää sen joustavuutta ja vähentää houkuttelevuutta, mikä on tietenkin ollut ainakin autokoulualan tavoite. Autokouluala on omassa edunvalvonnassaan vaatinut jarrupoljinpakon säilyttämistä opetuslupa-autoissa, vaikka ei itse niissä istu ja opeta. Syy on ollut puhtaasti elinkeinopoliittinen, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen epäilee.

Lue lisää...


Risteilymatkustajia ennätysmäärä Helsingissä

Helsingin sataman kansainvälisten risteilyalusten matkustajamäärä nousi tänä vuonna kaikkien aikojen ennätykseensä yhteensä 478 000 ulkomaisen matkustajan voimin. Vuonna 2016 vastaava luku oli 409 000, edellinen ennätysluku puolestaan vuodelta 2015 oli 436 500.

Kesän aikana aluskäyntejä oli yhteensä 266, mikä ei ihan yllä ennätyslukemiin. Se kertoo kuitenkin siitä, että alusten koko ja matkustajakapasiteetti ovat vahvassa kasvussa.

Vuonna 2018 lopulla Hernesaareen valmistuu uusi risteilylaituri, joka on tarkoitus ottaa käyttöön 2019 kaudella.


Busworld-messuilla esitellään Scania Interlink Low Decker -hybridi

Scania julkistaa Belgian Kortrijkissa järjestettävillä Busworld-messuilla Scania Interlink Low Decker -hybridin, joka on uusin lisä yhtiön bussivalikoimaan. Tämä bussi täydentää monipuolista Scania Interlink -sarjaa, joka koostuu Low Decker-, Medium Decker- ja High Decker -malleista.

Scania Interlink LD on saatavana diesel-, biodiesel-, HVO-, CNG/CBG- ja etanolimallina – ja nyt siis myös hybridinä. Se täydentää Scania Citywide Low Entry Suburban -mallia, josta ovat niin ikään saatavina versiot kaikille vaihtoehtoisille polttoaineille sekä lisäksi hybridiversio.

- Maailman kiihtyvä kaupungistuminen näkyy kasvuna ennen kaikkea esikaupunkialueilla, ei niinkään kaupunkien keskustoissa. Tämä tarkoittaa piteneviä työmatkoja, ja itse asiassa julkinen esikaupunkiliikenne kuluttaa tällä hetkellä kolme kertaa enemmän polttoainetta kuin kaupunkien keskustaliikenne. Meidän onkin etsittävä entistä aktiivisemmin ei-fossiilisia vaihtoehtoja näille matkoille, toteaa Karin Rådström, Scanian Head of Buses & Coaches.

Lisäksi Scania esittelee Busworldissa akkusähköisen Scania Citywide Low Floor -mallin. Tätä bussia koekäytetään tulevina kuukausina ahkerasti, jotta se vastaa varmasti Scanian tiukimpia vaatimuksia tullessaan myyntiin vuoden 2018 aikana.

Lue lisää...


Moottoriajoneuvovarkauksien määrä laskussa

Moottoriajoneuvovarkaudet kuukausittain 2010–2017 (Tilastokeskus)

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen tietoon tuli vuoden 2017 tammi-syyskuun aikana moottoriajoneuvon luvattomia käyttöjä ja anastuksia sekä moottorikulkuneuvon käyttövarkauksia 4 900, mikä on 8,1 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2016 tammi-syyskuussa. 2000-luvun alusta näiden rikosten määrä on vähentynyt noin viidennekseen.

Rattijuopumuksia tuli vuoden 2017 tammi-syyskuun aikana tietoon kaikkiaan 13 600, mikä on 3,8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016 vastaavana aikana. Tietoon tulleista rattijuopumuksista noin 40 prosenttia oli törkeitä rattijuopumuksia. Törkeitä rattijuopumuksia tuli tietoon 5 400, mikä on 3,3 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2016 tammi-syyskuussa. Perusmuotoiset rattijuopumukset lisääntyivät 9,0 prosenttia. Vielä vuonna 2013 törkeitä rattijuopumuksia oli yli puolet kaikista rattijuopumuksista.

Liikenneturvallisuuden vaarantamisia, törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia (RL 23:1-2, 11), liikennepakoja tieliikenteessä sekä muita liikennerikkomuksia tuli ilmi 295 700, mikä on  18 000 tapausta (5,7 prosenttia) vähemmän kuin vuonna 2016 tammi-syyskuussa. Näistä rikoksista ja rikkomuksista 218 600 oli nopeusrajoituksen rikkomisia. Nopeusrajoituksen rikkomiset vähenivät 2,0 prosenttia. Liikennerikosten ja -rikkomusten määrän lasku saattaa selittyä 1.12.2016 voimaan tulleella sakkolailla ja sen tuomilla uudistuksilla.


Insinöörejä nopealla muuntokoulutuksella Varsinais-Suomeen

Turun ammattikorkeakoulu käynnistää insinööreille suunnatun muuntokoulutuksen. Haku koulutukseen on käynnissä. Opiskelijat aloittavat opintonsa jo joulukuussa. Turun AMK on saanut tilauksen koulutuksen järjestämisestä Varsinais-Suomen ELY-keskukselta.

Koulutus muuntaa insinööriosaamista sellaisille koulutusaloille, joilla varsinaissuomalaisilla työmarkkinoilla arvioidaan olevan suurta kysyntää lähivuosien aikana. Muuntokoulutukseen osallistujan on mahdollista valita suuntautuvansa ajoneuvo- ja kuljetustekniikkaan, energia- ja ympäristötekniikkaan tai konetekniikkaan. Koulutuksesta valmistuneilla insinööreillä (AMK) on valmiudet toimia teollisuuden ja elinkeinoelämän käyttö-, suunnittelu-, tutkimus- ja tuotekehitystehtävissä, itsenäisenä yrittäjänä sekä alaan liittyvissä viranomaistehtävissä.

Varsinais-Suomen vientivetoisen positiivisen rakennemuutoksen alueella on lähivuosina huomattava tekniikan alan rekrytointitarve. Varovaisten arvioiden perusteella meriklusterin, autoteollisuuden, rakennusteollisuuden, tietotekniikan ja muiden teollisten alojen rekrytointitarve tulee johtamaan tarpeeseen tuottaa alueelle yli 750 – 1000 uutta insinööriä. 

Lue lisää...


Kari Wihlman Liikenneviraston pääjohtajaksi

Valtioneuvosto on 19. lokakuuta 2017 nimittänyt Liikenneviraston pääjohtajaksi varatuomari Kari Wihlmanin. Wihlmanin viisivuotinen toimikausi alkaa 1.1.2018.

Wihlman siirtyy Liikennevirastoon Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista, jonka pääjohtajana hän on työskennellyt vuodesta 2010. Sitä ennen hän toimi Ajoneuvohallintokeskuksen ylijohtajana vuosina 2008-2009.

Liikenneviraston nykyinen pääjohtaja Antti Vehviläinen siirtyy Viestintävirastoon johtamaan hallinnonalan yhteistä hanketta, jonka tavoitteena on 5G-teknologian käyttöönoton edistäminen Suomessa. 


Postirobotti helpottaa postinkantajien jakelukierroksia

Deutsche Post DHL testaa Saksan kaupungissa Bad Hersfeldissä postirobottia, joka seuraa automaattisesti postinjakajaa ja kantaa tämän postitaakan.

"PostBOT" pystyy kuljettamaan jopa kuutta tarjotinta paketteja jotka voivat painaa yhteensä 150 kiloa. Se luonnollisesti myös vapauttaa postinjakajan kädet ja nopeuttaa sekä tehostaa siten tämän muita työtehtäviä.

Robootti seuraa sensoreilla postinjakajan jalkoja ja liikkuu tämän perässä automaattisesti koko reitin. Se osaa myös kiertää esteet ja pysähtyä tarvittaessa. Robottia voi lisäksi käyttää säässä kuin säässä.