MAN - Vaihtoautot

Volvo Finland Ab:n Markkinointi- ja viestintäjohtajaksi Christoffer Lundén

Christoffer Lundén (46) on valittu Volvo Finland Ab:n markkinointi- ja viestintäjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hän aloittaa tehtävässään 23.10.2017.

Lundén on viimeksi toiminut KSF Median Markkinointijohtajana, jossa hän vastasi kuluttajamyynnistä ja -markkinoinnista. Koulutukseltaan Lundén on kauppatieteiden maisteri.

 

 


Biokaasutehtaat sulautuivat

Gasum Biotehdas Oy, Kuopion Biotehdas Oy ja Honkajoen Biotehdas Oy sulautuivat Oulun Biotehdas Oy:öön 30.9.2017. Sulautuneet yhtiöt ovat näin ollen lakanneet olemasta. Yhtiöt ovat Gasum Oy:n täysin omistamia tytäryhtiöitä ja toisilleen sisaryhtiöitä ja sulautumisen tarkoituksena on ollut yksinkertaistaa Gasum-konsernin yhtiörakennetta.

Sulautuvien yhtiöiden sopimukset ovat siirtyneet automaattisesti Oulun Biotehdas Oy:lle sulautumisen yhteydessä, eikä sopimusosapuolen vaihtuminen aiheuta toimenpiteitä asiakkaille.


VR Group kaavailee 30 hallintotyöpaikan päättämistä

VR Group suunnittelee konsernipalveluidensa uudistamista osana yhtiön kilpailukyvyn parantamista. Kyse on Helsingissä pääkonttorissa sijaitsevien HR-, IT-, talous- sekä ympäristöyksikön mahdollisesta uudelleen organisoinnista. Kyseisiä toimintoja koskevat yhteistoimintaneuvottelut alkavat lokakuun aikana.

Neuvottelut koskevat yhteensä 130 työntekijää. Suunnitellut muutokset koskevat tämän hetken arvion mukaan noin 30 työntekijää, joiden työsuhde voi päättyä tai muuttua. Suunnitelman tavoitteena on parantaa yhtiön kilpailukykyä yhä kiristyvässä kilpailutilanteessa. Neuvottelujen piirissä ei ole suoraan VR:n junaliikenteeseen tai palveluihin liittyvää henkilöstöä. VR Groupilla on yhteensä 7 500 työntekijää.



Markkinoiden ensimmäinen työkonediesel

Energiayhtiö St1 on kehittänyt uuden, yhtiön mukaan, kustannuksia ja päästöjä vähentävän MPÖ Plus -dieselin työkoneille. Vaativat testit läpäissyt St1 MPÖ Plus pohjautuu uusinta teknologiaa edustavaan lisäaineistukseen, joka ehkäisee epäpuhtauksia polttoainejärjestelmässä.

MPÖ Plus -työkonediesel tuli jakeluun St1- ja Shell-asemille 4.10.2017 ja sitä on saatavilla kesä- ja talvilaatuisena. Moottoripolttoöljyn edullisemman veron johdosta St1 MPÖ Plus ei kuitenkaan sovellu tieliikennekäyttöön.

- Työkoneiden käyttöolosuhteet ovat usein haastavat mm. kuormituksen, pölyn ja nopeiden lämpötilanvaihteluiden takia. Perinteisiä moottoripolttoöljyjä käytettäessä polttoainejärjestelmään kerääntyy vähitellen epäpuhtauksia, jotka alentavat moottorin tehoa ja lisäävät polttoaineen kulutusta. Uuden MPÖ Plus -työkonedieselin laadukkaat Premium-lisäaineet puhdistavat polttoainejärjestelmää ja myös pitävät sitä puhtaana. Voidaan jopa päästä lähes uuden veroisen koneen lukemiin kulutuksessa ja päästöissä. Puhtaampi palaminen ja pienempi kulutus vähentävät päästöjä ja lähiympäristön kuormitusta. Myös työkoneiden huoltoväliä saadaan pidennettyä ja vikaantumisia vähennettyä, kertoo St1 yritysmyynnin osastopäällikkö Pentti Ahonen.


Rautateiden liikenne kasvussa alkuvuonna

Rautatieliikenteessä oli selvää kasvua alkuvuonna ja liikenne kasvoi kuuden ensimmäisen kuukauden aikana sekä henkilö- että tavaraliikenteessä.

Henkilöliikenne vilkastui erityisesti kaukoliikenteessä, jossa alkuvuoden matkustajamäärät olivat kymmenen prosenttia suuremmat kuin viime vuonna. Matka-ajat ovat lyhentyneet osalla rataverkkoa ja rautateiden hintakilpailukyky on parantunut. Lähiliikenteen matkoissa kasvua oli kolme prosenttia. Kaikkiaan rautateiden henkilöliikenteessä tehtiin alkuvuonna 42 miljoonaa matkaa eli neljä prosenttia enemmän kuin viime vuonna samana ajanjaksona.

Rautateiden tavaraliikenteen viime vuonna alkanut kasvu jatkui myös tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana. Kuljetusmäärät olivat kuusi prosenttia suuremmat kuin viime vuonna samana ajanjaksona ja kaikkiaan kuljetuksia oli noin 19 miljoonaa tonnia. Kasvu oli samaa suuruusluokkaa sekä kotimaisissa että kansainvälisissä kuljetuksissa. Eniten kasvoivat metsä- ja kemianteollisuuden kuljetukset. Rataverkolla liikennöivät VR Transpoint ja Fenniarail.


Uudet sähköveturit tavaraliikenteen palveluksessa

VR Groupin Sr3-sähköveturi mahdollistaa uudenlaiset ja tehokkaat toimintamallit tavaraliikenteessä. Uusi työjuhta monipuolisine ominaisuuksineen on otettu käyttöön muun muassa Metsä Groupin biotuotetehtaan sellukuljetuksissa Äänekoskelta Vuosaaren satamaan.

Sr3-sähköveturi on suunniteltu Suomen olosuhteisiin ja suomalaisen teollisuuden tarpeisiin. Se soveltuu sekä raskaaseen tavaraliikenteeseen että nopeaan matkustajaliikenteeseen. Työjuhta pystyy vetämään aiempaa suurempaa, yli 2 000 tonnin tavarajunaa. Veturin ominaisuuksia on hyödynnetty alusta alkaen uudenlaisissa kuljetusratkaisuissa.

Uudessa Sr3-veturissa on sähkömoottorin lisäksi kaksi dieselmoottoriyksikköä, joiden avulla veturi pystyy kulkemaan myös lyhyillä sähköistämättömillä rataosuuksilla sekä satama- ja tehdasraiteilla. Lisäksi veturissa on radio-ohjauslaitteisto, jonka avulla kuljettaja voi liikuttaa veturia sen ulkopuolelta ja työskennellä itsenäisesti ilman muuta ratapihahenkilökuntaa.    

– Veturin monipuoliset ominaisuudet mahdollistavat uudenlaiset ja kilpailukykyiset logistiikan ratkaisut. Kuljetusketju voidaan hoitaa yhdellä veturilla alusta loppuun, koska erillisiä dieselvetureita ei tarvita. Aikaa säästyy, kun välivaiheita jää pois. Tämä näkyy asiakkaalle logistisena tehokkuutena, VR Transpointin rautatielogistiikan myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen toteaa.

VR Groupin tavoitteena on parantaa rautateiden matkustaja- ja tavaraliikenteen energiatehokkuutta 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.


FPT Industrialin moottorit uusiin Iveco Daily Bluepower malleihin

FPT Industrialin ponnistukset päästöjen vähentämiseksi jatkuvat. Yhtiö on kehittänyt uusia moottoreita vastaamaan yhä kiristyviin päästövaatimuksiin. 

Uusimmat luomukset 2,3-litrainen F1A Diesel SCR RDE Ready ja 3,0-litrainen F1C Natural Gas tulevat Ivecon Daily Bluepower malleihin.

F1A Diesel tarjoaa monia etuja sekä valmistajille että käyttäjille. Se yhdistää normaalin dieselmoottorin ominaisuudet ja kategoriansa pienimmät päästöt, mikä tekee siitä tällähetkellä ainoan dieselmoottorin, joka täyttää vuonna 2020 voimaan tulevat reaaliaikaisten päästöjen raja-arvot.

Tämän kolmivuotisen kilpailuedun lisäksi voimansiirto on täysin uudistettu viimeisen vuoden aikana vähentämällä kitkaa, optimoimalla jäähdytysjärjestelmä ja lisäämällä vaihtelevan tilavuuden öljypumppu. Lisäksi mallissa on FPT:n patentoitu SCR-jälkikäsittelyjärjestelmä päästöjen minimoimiseen. Tehoa ja vääntöä siinä on 85-114 hv ja 320-380 Nm.

F1C Natural Gas moottorissa on tehoa 136 hv ja vääntöä 350 Nm. Moottoria voidaan käyttää myös biometaanilla, jolloin CO2 päästöt ovat lähes nollatasoa. Moottorissa on silti dieselmäiset ominaisuudet, mutta jopa 35 prosentin kokonaisvaltaiset säästöt.


Ruotsi: 1170 kg ylipainoa pakettiautossa. Tuttu ongelma myös Suomessa.

Liikennepoliisi punnitsi alle 3,5 tonnin pakettiautoja viime tiistaiaamuna Tukholman Årstan ympäristössä. Tuloksena oli koko joukko ylipainorikkomuksia ja ajokorttien hyllytyksiä. Enimmillään 3,5 tonnin kokonaispainolle hyväksytty pakettiauto painoi 4670 kg, ylipainoa 1170 kg.

Ongelma tunnetaan kasvavana myös Suomessa. Se johtuu osaltaan ajokorttin liittyvistä järjettömistä määräyksistä EU:sta lähtöisin. (Toim.huom.)


Ford esitteli ladattavan Transit Custom -hybridin

Fordin uusi ladattava Transit Custom -hybridi on esitelty Cenex Low Carbon Vehicle 2017 -tapahtumassa. Ajoneuvo on suunniteltu auttamaan ilmanlaadun parantamista päästöjä vähentämällä, ja se on osa Cleaner Air for London -testihanketta. 12 kuukautta kestävässä testissä on mukana 20 uutta ladattavaa Transit Custom -hybridipakettiautoa. Testi alkaa vuoden 2017 loppupuolella.

Transit Custom -plug-in-hybridissä on hybridijärjestelmä sekä 1,0 litran Ford EcoBoost -bensiinimoottori. Lisäksi ajoneuvoihin tulee sijaintiperusteiset geofencing-palvelut, jotka voivat säätää ajoneuvon asetuksia sen sijainnin perusteella. Tämän avulla voidaan esimerkiksi varmistaa, että hybridijärjestelmä on vain sähköä käyttävässä ajotilassa, kun ajoneuvo saapuu kaupungin keskustaan.

Ford lupaa hybridi-Customille yli 50 kilometrin ajosädettä pelkällä sähkön voimalla ajettaessa, polttomoottorin kanssa auton toimintamatka kasvaa yhteensä 500 kilometriin. Transit Custom PHEV:in sarjatuotannon kaavaillaan alkavan vuonna 2019.


Cabonline rekrytoi 100 uutta taksikuskia

Kesällä Suomeen tulleen ruotsalaisen Cabonlinen liiketoiminta kasvaa vauhdilla. Yhtiö haluaa tarjota palveluitaan yhä useammalle asiakkaalle ja rekrytoi nyt sataa uutta kuljettajaa.

Yhtiöllä on oma taksikoulu, jossa uudet kuljettajat koulutetaan työhön. Koulutus kestää kuukauden. Cabonlinella on Suomessa tällä hetkellä yhteensä noin 630 kuljettajaa ja 270 autoa. Yhtiö aikoo lisätä myös autojen määrää ensi vuonna, kun taksilain muutokset tulevat voimaan. Toimintaa on tarkoitus laajentaa muihin kaupunkeihin.

Cabonline osti alkukesästä etenkin yritys- ja yksityisasiakkaiden taksipalveluista tunnetut Kovasen ja Mankkaan Taksin sekä myöhemmin kesällä Inva-Taksin.


Hiab on saanut päätökseen brasilialaisen Argoksen kuormausnosturiliiketoiminnan oston

Cargotec-konserniin kuuluva Hiab on saanut päätökseen brasilialaisen Argos Guindastes Indústria e Comércio Ltda:n kuormausnosturiliiketoiminnan ostoon liittyvän virallisen prosessin. Kauppa julkistettiin 1.8.2017.

Argos on yksi Brasilian johtavista kuormausnosturivalmistajista. Yrityskaupan myötä Hiab lujittaa strategiaansa ja markkinajohtajuuttaan laajentamalla toimintaansa Brasilian markkinoille. Kauppa luo myös vankan perustan Hiabin koko aluetta koskevalle liiketoiminnalle. Jatkossa Hiabin kuormausnosturiliiketoiminta toimii Brasiliassa nimellä Hiab Brasil Guindastes e Serviços Ltda.

Argoksen kuormausnosturiliiketoiminnan tulos konsolidoidaan Cargoteciin kuuluvan Hiab-liiketoiminta-alueen tulokseen lokakuusta 2017 alkaen.


Volvo Trucksilta kaasukuorma-autot

Volvo Trucks julkistaa Euro 6 yhteensopivia raskaita kuorma-autoja, jotka toimivat nesteytetyllä maakaasulla tai biokaasulla. Suorituskyvyltään, ajettavuudeltaan ja polttoaineenkulutukseltaan nämä uudet raskaat kuorma-autot ovat Volvon dieselkäyttöisten mallien veroisia. Uusien kuorma-autojen hiilidioksidipäästöt ovat valitun polttoaineen mukaan kuitenkin 20–100 prosenttia dieselkäyttöisiä pienemmät.

Kaasukäyttöisissä ajoneuvoissa perinteisesti käytettävän otto-työkierrolla toimivan moottorin sijaan Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG kuorma-autojen voimanlähteenä on diesel-työkierrolla toimiva kaasumoottori. Volvon 460-hevosvoimainen kaasumoottori tuottaa 2 300 Nm:n enimmäisväännön, kun taas 420-hevosvoimainen versio tuottaa 2 100 Nm. Luku on sama kuin Volvon vastaavissa dieselmoottoreissa. Myös polttoaineenkulutus on Volvon dieselmoottoreiden veroinen mutta 15–25 prosenttia perinteisiä kaasumoottoreita pienempi.

Lue lisää...


Puunkuormauksen suomenmestaruus ratkesi Tuurissa

Puunkuormauksen suomenmestaruus 2017 ratkaistiin 30. syyskuuta käytävässä finaalissa Tuurissa Keskisen Kyläkaupalla. Kilpailun voitti Kai Sirén ajalla 06:33. Toiseksi tuli Petri Varkoi (07:00) ja kolmanneksi Reijo Niskanen (07:02). Alkukilpailujen perusteella ratkottiin myös veteraani- ja naistensarjojen voittajat. Veteraanisarjan voitti Kari Rahikka. Naistensarjan paras oli Maija Pohjankivi.

Kilpailuautona toimi Volvo FH16 8x4R 750hv WoodPro tehdasvalmis puutavara-auto, jonka erittely on optimoitu suomalaisiin haastaviin ajo-olosuhteisiin. Kyseinen erittely oli suosituin "Volvon täydellinen puuauto" -kilpailussa, joka järjestettiin viime vuoden Puunkuormaajamestari 2016 -kilpailun yhteydessä. Puuauto on varusteltu I-Shift -ryömintävaihteilla, Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmällä ja markkinoiden suosituimmalla akselistoratkaisulla, ilmajousitetulla tridem-ratkaisulla. Päällirakenteet ja pankot on toimittanut Alucar ja perävaunut Jyki.


Nürburgringin ennätys uusiksi nelivedolla

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglion uusin saavutus on Nürburgringin radalla ajettu yhden kierroksen ennätysaika sarjavalmisteiselle nelivetoautolle. Stelvio Quadrifoglion ennätyksellinen kierrosaika radan 12,9 mailia (20,76 kilometriä) pitkällä pohjoisella osuudella oli 7 minuuttia 51,7 sekuntia. Aika on tasan kahdeksan sekuntia nopeampi kuin edellinen ennätys.

Kuljettajana ennätysautossa toimi Fabio Francia. Sama mies hankki Alfa Romeo Giulia Quadrifogliolle neliovisten sarjavalmisteisten autojen ennätyksen, 7 minuuttia 32 sekuntia, samaisella Nürburgringin radalla.

Stelvio Quadrifogliossa on käytetty paljon erikoiskeveitä ja erikoislujia materiaaleja, jotka mahdollistavat 50/50 -painojakauman, erinomaisen vääntöjäykkyyden, hiilikuidusta valmistetun kardaaniakselin ja äärimmäisen tarkan ohjauksen.

Suorituskyvyn sydän ja sielu on sen alumiinista valmistettu, 2.9-litrainen, 24-venttiilinen välijäähdytetty ja kahdella turboahtimella varustettu V6 moottori, joka tuottaa 510 hevosvoimaa. Moottori on yhdistetty kahdeksan nopeuksiseen automaattivaihteistoon joka pystyy Race-tilassa vaihtamaan vaihdetta ainoastaan 150 millisekunnissa.


Esimakua traktori-Unimogista

Veho on tuonut Suomeen Saksassa traktoriksi rekisteröidyn Unimog-näyttelyajoneuvon, joka on esitteillä KoneAgria-näyttelyssä Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 12.-14.10.2017. Suomessa Unimog voidaan rekisteröidä T1b-luokan traktoriksi vuoden 2018 alusta.

Monikäyttöisen työkoneen voi muuntaa moneen eri työtehtävään spveltuvaksi ja Veho hakeekin uutta asiakaskuntaa Unimogille erityisesti työkonemaailmasta.