MAN - Vaihtoautot

Ruotsi: Tarvitaan kaupunkiympäristöjä toimivalla logistiikalla!

- Minulla on pelottavia esimerkkejä seurauksista, kun kaupunkisuunnittelu ja logistiset ratkaisut kulkevat eri tahtia, Chalmers'n kaupunkisuunnitteluprofessori Lars Marcus varoittaa. Hän esiintyy puhujana otsikolla "Tavarat - osa kaupunkia" (Godset - en del av staden) Ruotsin Messujen Logistik & Transport näyttelyssä 7-8.11. 

Professori Marcus korostaa arkitehtuurin ja kaupunkirakenteen sekä logistiikan ja kuljetusten samanaikaista toteutusta.

- Siinä on meillä tämän päivän ongelma. Nämä kysymykset elävät usein omaa elämää uusien kaupunkiympäristöjen kehittämisessä, professori Marcus sanoo.

Hän nostaa esimerkiksi Göteborgiin suunniteltavan uuden vapaasataman.

- Siinä on tehty valmiita raideratkaisuja, jotka tulevat aiheuttamaan ongelmia kaupunkirakenteelle, Marcus toteaa.

Kaupunkikehityksessä trendinä on rakentaa tiiviimmin ja lähemmin. "Mutta silloin vaaditaan varikkoja kuljetuksia varten! Asukkaiden vaatimien tavaroiden on päästävä perille, samoin erilaisten kuljetusvälineiden. Nämä asiat on huomioitava jo aikaisessa vaiheessa kaupunkirakentamisessa", professori Marcus manaa.


USA: Siirrettävä lennonjohtotorni avaa uusia näkymiä

Siirrettävä lennonjohtotorni

Hurrikaani Irman jäljiltä tuhoutunut Key West'n Kansainvälisen Lentoaseman lennonjohtotorni on saanut helikoterikyydillä USAn ilmailuviranomaisen FAA:n kehittämän siirrettävän lennonjohtotornin. Siihen on liitetty myös erikoisvalmisteinen perävaunu, joka tarjoaa lennonjohtohenkilöstölle teltan sijaan ilmastoidut mukavuustilat.

Irman jäljiltä toimitettiin myös Karibian St. Thomasin kentän vaurioituneen lennonjohtotornin tilalle siirrettävä lennonjohtotorni. Se jouduttiin hakemaan helikopterilla tilapäisesti parempaan suojaan hurrikaani Marian tieltä, minkä jälkeen se on palautettu palvelemaan St. Thomasin kansainvälistä lentoliikennettä.

Siirrettävä lennonjohtotorni on herättänyt suurta kiinnostusta ja kyselyjä ympäri maailmaa. Useammankin valmistajan kerrotaan suunnittelevan jopa sarjavalmistusta. Sen uskotaan avaavan uusia kehitysmahdollisuuksia paikalliskentille ympäri maailmaa.


Postille ensimmäinen lämpötilasäädelty HCT-jättirekka

Postin ensimmäinen HCT-jättirekka (High Capacity Transport) kuljettaa elintarvikkeita Helsinki-Riihimäki-Jyväskylä välillä. Elintarvikkeita kuljetetaan kahdessa eri lämpötilassa, pakastetuotteet -18 asteessa ja viileätuotteet +2 - +6 asteessa. Yhdistelmään mahtuu yhteensä 44 tonnia elintarvikkeita.

HCT-yhdistelmä on kahden puoliperävaunun ja vetoauton yhdistelmä, joka on toteutettu nykyisillä sarjavalmisteisilla kuljetusyksiköillä. Vetoautona toimii Mercedes-Benz Actros 2653 LS 6X4 F 13. Yhdistelmällä on pituutta lähes 32 metriä ja korkeutta 4,4 metriä. Suurin sallittu yhdistelmämassa on 76 tonnia. Rekassa on automaattinen kaistavahti, hätäjarruavustin sekä koko yhdistelmä on ajovakauden hallintajärjestelmän piirissä.

- Ennakoivalla ajotavalla tämäkin rekka matkaa hyvin miellyttävästi. Yhdistelmässä on noin 200 m3 kuljetuskapasiteettia, mikä on noin 30 prosenttia enemmän kuljetuskapasiteettia kuin niin sanotusti normaalikokoisissa rekoissamme. Tätä kautta voimme vähentää hiilidioksidipäästöjämme, Postin ajoneuvokalustosta vastaava päällikkö Matias Lehtomäki sanoo.



Daimler: Diesel on, ja pysyy!

Saksassa riehuvan diesel-kieltoaallon ja diesel-vastaisuuden keskellä Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche ei jättänyt tulkinnan varaa ilmoittaessaan Saksan lehtikustantajien liiton vuosikokouksessa: "Tarvitsemme dieseliä saavuttaaksemme tieliikenteen CO2-tavoitteet. Meillä on puhtaammat dieselit jo sarjavalmiina."

Pitkän tähtäyksen tavoitteena Zetsche piti päästötöntä liikennettä. Daimlerilla olisi vuoteen 2022 mennessä tarjolla sähköllä toimiva vaihtoehto kaikista malleistaan.

Puheessaan Zetsche torjui ankarasti eurooppalaisen ympäristönsuojelujärjestö Transport & Environment'n poleemisen julkaisun "The true (dirty) story'n" väitteet dieselin CO2-haittojen määrästä ja alkuperästä verrattuna bensaan peräänkuuluttaen todellisia elinkaari-laskelmia ja käyttötapojen vertailua.

 


Kiina: Chery valmistelee Euroopan valloitusta

Chery, Kiinan suurin autoviejä, kuuluu samaan valmistajaryppääseen kuin Great Wall (maailman suurin SUVien valmistaja) ja Borgward. Sen "teollisuusvakoojat" ovat jo pitkään valmistelleet tuloa Eurooppaan tutkimalla muotoilu- ja tekniikkasuuntauksia.

Markkinakohteiksi ilmoitetaan Saksa, Ranska, Italia, Benelux ja Pohjoismaat. "Aseina" olisivat SUV-luokan autot, jotka kilpailisivat lähinnä Mazdan, Subarun, Skodan ja Seatin kanssa uusilla energioilla, telematiikalla ja digitalisoinnilla. Autot valmistettaisiin Kiinassa.

(Vogel)


Liikenneverkolle 2 miljardia vuodelle 2018

Hallitus esittää liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle 3,36 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2018. Lisäystä vuoden 2017 varsinaiseen talousarvioon on 134 miljoonaa euroa.

Liikenneverkolle esitetään 2,0 miljardia euroa, liikenteen tukemiseen ja ostopalveluihin 214 miljoonaa euroa, viestintäpalveluihin ja -verkkoihin sekä viestinnän tukemiseen 523 miljoonaa euroa, liikenteen viranomaispalveluihin 70 miljoonaa euroa, hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin 495 miljoonaa euroa sekä sää-, meri- ja ilmastopalveluihin 45 miljoonaa euroa.

Väylänpidossa panostetaan erityisesti liikenneväylien kuntoon ja laatuun. Liikenneverkon ylläpitoon eli perusväylänpitoon esitetään osoitettavaksi 1,4 miljardia euroa. Tästä määrärahasta 453 miljoonaa euroa on hallituksen strategisten kärkihankkeiden korjausvelan vähentämiseen kohdennettua rahoitusta.

Tavoitteena on korjausvelan kasvun taittuminen. Hallituksen korjausvelkaohjelmassa painottuvat korjausvelan hallinta, asiakkaiden tarpeet niin elinkeinoelämän kuin yksittäisten ihmisten näkökulmasta sekä digitalisaatio ja uudet palvelut.

Lue lisää...


Wei Jianjun: Jeep on kaupan, kun hinta on oikea!

Maailman suurimmaksi SUV-valmistajaksi tähtäävä kiinalainen Great Wall herätti taannoin suurta huomiota ilmoittamalla ostavansa Jeep-merkin ja valmistuksen Fiat-Cheyslerilta. Siihen FCA'n nopea vastaus: Jeep ei ole myynnissä!

Great Wall'n pääjohtaja Wei Jianjun eli kuten hänet lännessä tunnetaan, Jack Wei, Frankfurtin IAA autonäyttelyssä: "Myyminen ja ostaminen ovat osa autoteollisuutta. Jeepkin on myynnissä, kun hinta on oikea"!


Teiden talvihoito hiertää ammattikuskeja

Liikenneviraston tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan 41 prosenttia yksityishenkilöistä oli tyytyväisiä teiden talvihoitoon. Tyytymättömien osuus oli 30 prosenttia, eli yksityishenkilöiden tyytymättömyys vähentyi hieman toissatalvesta. Sen sijaan raskaan liikenteen kuljettajien tyytyväisyys talviajan palvelutasoon heikentyi. Ammatikseen ajavista vain joka viides ilmoitti olevansa tyytyväinen maanteiden talvihoitoon.

Yksityishenkilöt ja raskaan liikenteen kuljettajat olivat aiempaa tyytymättömämpiä pääteiden tienpinnan tasaisuuteen sekä liukkauden torjuntaan. Vähempiliikenteisten teiden talvihoitoon oli tyytyväisiä ainoastaan 24 prosenttia yksityishenkilöistä ja 10 prosenttia raskaan liikenteen kuljettajista.

Risujen lisäksi tutkimuksen vastaajat antoivat myös ruusuja. Sekä yksityishenkilöt että ammattilaiset olivat melko tyytyväisiä pääteiden lumenauraukseen.

Lue lisää...


PUUTTUVAT SUORITUSARVOT!

23. syyskuuta ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus 7/2017 lehdessä on otsikolla "Neljän kauppa" selostus vertailutesteistä, joiden perusteella valitaan Vuoden Turistibussi 2018. Toimitusteknisestä virheestä johtuen osio "Suoritusarvovertailu" on jäänyt puutteelliseksi. Tässä korjauksena koko kyseinen osio:

SUORITUSARVOVERTAILU

Jarrutuskokeet tehtiin jokaisella kilpailijalla nopeudesta 100/80/60 - 0.

Kiihtyvyys mitattiin jokaiselle 0 - 40/60/80/100 km/h

Jarrutus, m: 80 km/h - 0

MERKKI MATKA
Neoplan 40,6 m
VDL 40,1 m
Mercedes-Benz 38,6 m
Irizar 38,9 m
Scania 41,3 m
Iveco 41,3 m

Kiihtyvyys, s: 0-80 km/h (kickdown)

MERKKI AIKA
Neoplan 29,9 s (23,9 s)
VDL 32,9 s (28,9 s)
Mercedes-Benz 38,6 s (26,5 s)
Irizar 34,9 s (25,7 s)
Scania 30,1 s (29,5 s)
Iveco 34,8 s (25,7 s)

 

 

 

 

 

 

 

Vertailutestien perusteella valittu VUODEN TURISTIBUSSI 2018 julkistetaan 19. lokakuuta Kortrijk'n Kansainvälisessä Bussinäyttelyssä.


Smartpostin toiminnot monipuolistuvat entisestään

Posti aloittaa palveluiden digitaalisen kauppapaikan omalla lähettämisen ja vastaanottamisen automaattiverkostolla.

Smartpost.fi-palvelusta voi jatkossa tilata Postin yritysasiakkaiden tarjoamia, arkipäivää helpottavia palveluja. Palvelut ovat esimeriksi pesula- ja suutaripalveluja, näytönvaihto rikkoutuneeseen kännykkään, kodin remontissa tarvittavien koneiden ja laitteiden vuokrausta tai kirjaston aineistojen lainausta. Tilatut palvelut saa suoraan omassa taloyhtiössä olevaan Smartpost-automaattiin tai valtakunnalliseen Postin pakettiautomaattiverkostoon.

Syyskuussa aukeava Smartpost.fi on palvelun beta-versio, jota kehitetään jatkuvasti. Lopullinen versio on valmis vuoden 2018 alkupuolella.


Kiina: Aspark Owl 0-100 km/t 2,0 sekunnissa

Chery'n, Great Wall'n ja Borgwardin takana on tuntemattomampi tekijä: Aspark Company. Sähköauto- ja suoritusarvointoilijoille Aspark on tuttu urheiluautoprotonsa ennätystehtailuista.

Frankfurtin IAA autonäyttelyssä näytillä on uusin protovisio Aspark Owl. Tämä "Pöllö" ei ole ihan hitaimpia. 4,83 m pitkälle, 99 sm korkealle, 20 tuuman renkailla varustetulle 850 kg painavalle aluminiluomukselle ennustetaan paikaltaan lähdöstä 27 m matkalla 2,0 sekunnissa nopeudeksi 100 km/t. Huippunopeus 435 hv:n ja 764 Nm väännöllä olisi 280 km/t. Toimintamatkaksi ilmoitetaan 150 km. 10 sentin maavaralla pitää olla tarkkana missä ajaa.

Seuraavaksi Asparkin Pöllön odotetaan rikkovan sähköautojen hurjan kierrosennätyksen Nürnburgringin pitkällä radalla.

(Vogel)


Suomen ja Norjan rajan tulliasemien uudistus alkoi Kilpisjärveltä

Kilpisjärven uusi tulliasema vihittiin käyttöön 14.9.2017 klo 14. Uuden tulliaseman myötä työskentely- ja liikenneolosuhteet sekä asemalla käytettävä valvontatekniikka hyppäävät kerralla 1960-luvun tasolta tälle vuosituhannelle. Suomen tullin tavoitteena on uudistaa myös kolme muuta Norjan rajalla sijaitsevaa tulliasemaansa. Seuraavana on vuorossa Kivilompolo, jonka suunnittelutyö on jo aloitettu. Rakennustöiden on tarkoitus alkaa ensi keväänä. Kivilompolon jälkeen uudistusvuorossa ovat Karigasniemen ja Utsjoen tulliasemat. Vastaavalla tavalla Norjan tulli suunnittelee uudistavansa lähitulevaisuudessa omalla puolellaan rajaa sijaitsevat Neidenin ja Polmakin tulliasemat.

Kilpisjärvi on Norjan ja Suomen rajan vilkkain ylityspaikka, jonka läpi kulkee keskimäärin noin sata rekkaa vuorokaudessa. Viime vuonna raskaan liikenteen määrä kasvoi neljänneksellä.

- Kilpisjärvi on erittäin merkittävä rajanylityspaikka Suomen käsivarren alueen turismille ja Norjan kalateollisuudelle. Niinpä oli luonnollista, että pitkään odotettu Suomen ja Norjan välisen rajan tulliasemien uudistaminen aloitettiin juuri täältä Kilpisjärveltä, Tullin pääjohtaja Antti Hartikainen huomauttaa.

Lue lisää...


Arktisen merellisen yhteistyön tiivistäminen puhuttaa

Arktisen neuvoston merellinen yhteistyöryhmä (Task Force on Arctic Marine Cooperation) kokoontuu Helsingissä 14.-15.9.2017. Keskustelun ytimessä ovat meriyhteistyön kehittäminen sekä ehdotukset yhteistyön organisoinnista.

Loppuviikosta Helsingissä järjestettävää kokousta ovat edeltäneet Arktisen neuvoston toukokuun ministerikokouksen keskustelut sekä merellisen yhteistyöryhmän raportti, jossa kartoitettiin nykyisen arktisen meriyhteistyön katvealueille jääviä merkittäviä toimintoja sekä pohdittiin yhteistyön kehittämisen periaatteita. Yksi kiperimmistä kysymyksistä on ollut yhteistyön mahdollinen ulottaminen valtioiden lainkäyttövallan ulkopuolisille alueille, ns. aavan meren alueille. Oman haasteensa Arktisen neuvoston yhteistyöhön tuo myös kasvava neuvoston tarkkailijavaltioiden joukko.


Kasvaneet volyymit tuovat kapasiteettihaasteita

Logistiikkayhtiö DSV:n mukaan kasvaneet volyymit, huonokuntoisen tieverkoston aiheuttamat haasteet, kuljettajapula ja kasvanut epätasapaino maiden ja alueiden välillä ovat yhdessä aiheuttaneet sen, että kuljetuskapasiteetti on markkinoiden puristuksessa. Tällä hetkellä myös yksi Euroopan tärkeimmistä rautatielinjoista, Rastatt Etelä-Saksassa, on tauolla, mikä tuottaa lisääntyvää painetta maantiekuljetuksille.

DSV ennustaa vaikean tilanteen jatkuvan vielä lähiviikkoina, mutta pyrkii kaikin tavoin varmistamaan parhaan mahdollisen toimitusvarmuuden. Hieman pidemmällä aikavälillä on yhtiön mukaan odotettavissa tilanteen tasapainottuminen markkinoilla, samalla kuitenkin kapasiteettipulan arvioidaan nostavan kuljetuskustannuksia.


Land Rover Discoverystä uusi kyvykäs SVX- malli

SVX on runsaasti varusteltu versio uudesta Discoverysta. Haastavempia maastoja varten auton maavaraa on korotettu ja koko alustan rakennetta ilmajousituksineen ja iskunvaimennuksineen on muutettu. Lähestymis- ja jättökulmia on samalla kasvatettu. Auto on varustettu 20 tuuman taotuilla alumiinivanteilla ja 275/55 R20 kokoisilla renkailla.

Takapuskuriin on integroitu sähkötoiminen vinssi. SVX:n voimanlähteenä toimii kompressoriahdettu 5,0 litrainen V8 moottori, joka tuottaa 525 hv:n tehon ja 625 Nm:n väännön.

Autossa on hydraulikäyttöinen aktiivinen kallistuksenvakaaja (H-ARC). Se mahdollistaa renkaille pidemmän liikkumavaran sekä vakauttaa etenemistä. Maastoajossa renkaat saavat paremman kontaktin maahan ja reippaassa ajossa niiden ote pysyy tiessä.

Pitoa parantavat entisestään takatasauspyörästön lukko aktiivisella momentinhallinnalla ja aktiivinen keskitasauspyörästön lukitus, joita ohjaa autoon mukautettu Terrain Response 2 järjestelmä.

Discovery SVX on ensimmäinen Land Rover malli, jota Special Vehicle Operations (SVO) yksikkö alkaa valmistaa käsityönä.