MAN - Vaihtoautot

800 bussia osoitti mieltä keskiviikkona 27.5. Berliinissä, minkä lisäksi sadoittain busseja oli samalla asialla muissa Saksan kaupungeissa.

Mielenosoituksilla haluttiin alleviivata tarvetta pelastaa bussiliikennöinti kaikissa muodoissaan sekä sitä harjoittavia yksityisiä yrityksiä. Vaikeinta on linjaliikennettä ja bussimatkailua harjoittavilla yrityksillä, joiden bussit pääsääntöisesti yhä seisovat siitäkin huolimatta, että eri liittovaltiot ovat antaneet erilaisia päivämääriä bussiliikenteen asteittaiselle vapautumiselle.

Se millä tavalla liikennöinti voisi käytännössä alkaa, on yhä epäselvää. Miten 1,5 m välimatkaa matkustajien kesken, tai 5 m2 suoja-alue jokaisella matkustajalla. Hengityssuojainpakko bussissa vai ei? Seurat ja yhdistykset eivät saa matkustaa yhdessä, vaikka jokainen jäsen on erikseen tilannut matkan. Kukaan ei osaa tarkkaan sanoa.

Bussiala seisoo kuilun reunalla. Seisoo todella, liikkumatta. Yksikään yritys ei ole kerännyt suuria vararahastoja. Myös uusi liikkeellelähtö tulee olemaan erittäin raskasta. Moni tulee kaatumaan. Yksin intohimo valittuun liiketoimintaan ei pelasta. Vaaditaan liittovaltiolta selkeitä päätöksiä ja tarkoituksenmukaista tukea bussimarkkinoiden elpymiseen!

(Omnibusrevue)